Artikeln innehåller reklamlänkar
Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Carl Philips tillökning – lanserar nytt varumärke

12 nov, 2020, 15:00 
https://image.svenskdam.se/image-3755861?imageId=3755861&width=1320&height=1320&cropw=100&croph=75.27&x=0&y=0
Johanna Lejon
Vilken härlig nyhet! Prins Carl Philip har fått tillökning. Nu lanserar han och kollegan Oscar Kylberg ett nytt varumärke.
Annons

Designprinsen Carl Philip gör det igen! Vad? Lanserar fler fantastiska produkter under flaggen Bernadotte & Kylberg. Tillsammans med kollegan Oscar Kylberg presenterar han nu ett helt nytt varumärke.

Har du koll på de kungliga snackisarna från vecka 45?Brand logo
Har du koll på de kungliga snackisarna från vecka 45?

”Den första kollektionen består av mattor, en porslinsserie och plädar av återvunnen bomull och fokus ligger på det skandinaviska designarvet samt grafiska detaljer i kombination med minimalism och funktionalitet. Bakom stylingen av den första kollektionen står den norska duon Kråkvik & d’Orazio, vilket går i linje med det skandinaviska temat som varumärket andas”, skriver ELLE Decoration.

Prins Carl Philip med kollegan Oscar Kylberg.

Och designduons egen kommentar?

Annons

”Today is such a special day for us! Together with Nordic Nest we are breaking new ground with the launch of NJRD: a new global design – and lifestyle brand. With a focus on Scandinavian design heritage, minimalism, functionality, and graphic details, NJRD is now launching its first collection consisting of tufted and woven rugs, a series of tableware in four colors, and soft throws made of recycled cotton.”

Namnet NJRD, som uttalas Njord, kommer, enligt ELLE Decoration, från fornnordiskan och havets och handelns gud med samma namn.

Prins Carl Philip och Oscar Kylberg har ju i många år lanserat en rad olika produkter – ofta i samarbete med andra varumärken. Men detta, ett helt eget varumärke, är något nytt.

– Jag tror vi har lekt med tanken sedan dag ett. Jag tror de flesta kreatörer funderar på det och hur det är att vara både frågeställaren och den som ska ta fram svaret på frågan samtidigt. Det har alltid varit våra idéer, men det ska ju fasas in i kundens design-DNA. Nu står vi inför ett helt annat moment och det är något vi inte gjort innan, så det är väldigt spännande, säger prins Carl Philip till ELLE Decoration.

Annons

I NJRD:s kollektion syns textilier i form av tuftade och vävda mattor samt plädar i återvunnen bomull och en serie i porslin.

Inspirationen då, varifrån kommer den? Från det skandinaviska kulturarvet och alla de färger som bland annat syntes i Carl Larssons verk – och under den gustavianska tiden.

Den första kollektionen från NJRD innehåller, bland annat, porslin.

Och vilken sak är prinsens favorit från NJRD?

– Det är svårt att välja en. Men jag skulle kanske välja en matta, den med två cirklar, eller en av plädarna. Tallrikarna får man inte heller glömma, säger prins Carl Philip till ELLE Decoration.

NJRD:s första kollektion lanseras i dag, den 12 november, på njrd.com samt hos Nordic Nest – och finns tillgänglig i 70 länder.

Annons

Hela kollektionen kan du se här (reklamlänk) – och nedan finner du Svensk Damtidnings favoriter.

Mysig pläd i återvunnen bomull. Läs mer och köp här. (reklamlänk)

Annons

Mer Bernadotte & Kylberg hos Svensk Damtidning:

Foto: TT

Annons