Carl Philip: Sofia har fötterna på jorden och ser härligt på livet

Carl Philip: Sofia har fötterna på jorden och ser härligt på livet
Annons

sofia-carl-philip-tt

Det börjar bli nervöst. Nu väntar ett liv som prinsessa för Sofia Hellqvist, som snart gifter sig med prins Carl Philip. I en exklusiv TT-intervju berättar paret om förväntningarna, kärleken, sitt förflutna och vad de vill göra i framtiden.

Annons

De träffade varandra för första gången i samband med en lunch med gemensamma kompisar för flera år sedan. De kikade lite blygt på varandra, började dejta och blev ett par.
– När vi började träffas senare, då förstod jag vilken underbar person hon är, säger prins Carl Philip och tittar på sin fästmö.
– Din person, du har fötterna på jorden, du ser härligt på livet och går din egen väg vilket jag tycker är bra.

carl-philip-sofia-tt

Sofia Hellqvist berättar om sitt första intryck av honom:

– Jag tror att man märker ganska omgående när man träffar Carl Philip att han är en väldigt ödmjuk och snäll människa. Det kände jag nästan vid start.

carl-philip-sofia-ttDe nickar i samförstånd. Under TT:s intervju i prins Bertils våning på Slottet fyller de ibland i varandras meningar, ler ofta, skämtar och skrattar. Trots den lite speciella intervjusituationen – båda är finklädda inför fotograferingen, de har fått se frågorna i förväg och det är många på plats runtomkring – så känns de avslappnade. Eller kanske snarare mänskliga. Förväntansfulla och förälskade.

Sofia Hellqvist medger att det var nervöst i början, inför första mötet med kungafamiljen.
– Ja, självklart. Jag tror att alla är nervösa inför mötet med svärföräldrarna. Men det blåste bort ganska snabbt.

En plats i hans familj

Nu är hon tryggare, känner att hon har en plats i hans familj.

– Vi har varit tillsammans i så många år nu att det känns som om Carl Philips familj har blivit en stor del av min familj.

Prinsen beskriver liknande känslor inför mötet med hennes föräldrar:

– Det var pirrigt i början, men sedan hur lugnt som helst. De välkomnade mig med en stor varm famn och var jättetrevliga. Jag tror att de hade en bild av mig, men sedan tror jag att Sofia givit en mer sann bild av mig än den som visats i medierna.

Prinsesskola

Men att komma utifrån och traska rakt in i de kungliga salongerna kräver ändå förberedelser. Sofia Hellqvist tycker att det bästa sättet är att ha några år på sig, för att successivt komma in i det kungliga livet.

– Hur mycket man än läser på är det svårt att mäta det mot erfarenheten. Jag har sedan en tid tillbaka fått möjlighet att vara med på officiella sammanhang, säger hon.

På frågan om hon har gått så kallad prinsesskola svarar hon:

– Att prata med erfarna människor som finns i de sammanhang jag ska komma in i, att försöka förstå hur allt ligger till, det har självklart varit en process. Jag vet inte vad man menar när man utåt sett pratar om prinsesskola. Men om det handlar om att få kunskap och erfarenheter kring framtiden som gift med en prins så har jag definitivt fått det.

carl-philip-sofia-1-tt

Vid vigseln blir hon prinsessa, vilket innebär ett liv i offentlighet. Själva kändisskapet är inte nytt; Sofia Hellqvist har varit med i dokusåpan Paradise hotel och hennes modellbilder väckte stor uppmärksamhet i samband med att förhållandet med prinsen blev känt.

– Jag har svårt att säga att jag ångrar någonting som jag har gjort, det har verkligen varit erfarenheter i livet.

Hon säger att hon har vuxit upp i en familj som har stöttat i allt hon har velat testa.

– Och kanske har jag inte alltid tänkt på konsekvenserna. Det är många som vill se att jag har gjort misstag i livet, medan jag ser det som erfarenheter.

carl-philip-sofia-2-tt

Rakt in i hjärtat

Prins Carl Philip har varit offentlig sedan han föddes. Inför sin 18-årsdag ställde en blyg och ganska fåordig prins upp på en längre TT-intervju, och sade då att “man vänjer sig vid livvakter, till och med vid journalister och fotografer”.

– Jag är prins tjugofyra timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Man får leva och vänja sig vid det, om jag ska citera mig själv. Kanske handlar det om att acceptera det. Nu känner jag en trygghet att kunna använda min prinsroll för att tala om till exempel dyslexi, att se en möjlighet att göra någonting bra av det.

På Idrottsgalan 2013 gjorde han en olycklig felsägning av siffrorna och kritiserades i medierna. Året därpå höll han tal i samma gala, skämtade om fjolårsmissen och fick något av en upprättelse. I tv-programmet Hellenius hörna berättade han sedan om både talet på galan och sin dyslexi.

– I dag är jag jätteglad att jag var öppen och berättade hur jag har haft det. Jag har fått brev och det är många unga som känner igen sig. När jag får höra hur andra relaterar till det – det går rakt in i hjärtat.

carl-philip-sofia-tt

Lite nervöst

Prinsbröllopet blir det tredje kungliga på fem år, och svenska och internationella medier laddar inför den 13 juni.

– Det är en projektfas, att få ihop allting. Från helheten till små detaljer. Det är nu man börjar förstå att det närmar sig, vilket förstås är jättekul och spännande. Det börjar bli lite nervöst, säger prinsen.

TT: Går det att sätta en personlig prägel på en dag som följs av så många?

Annons

– Absolut. Jag tror att vi har försökt sätta en röd tråd. Det har varit val av allt ifrån blomster till musik. Jag tror att det får oss att känna trygghet, när vi väl står där, att det inte är någon annan som har gjort det – utan det är vårt, i alla led, säger Sofia Hellqvist.

sofia-steFler syskonbarn

Förutom bröllopet väntas också prinsessan Madeleine få sitt andra barn i juni. Det enda Carl Philip och Sofia vill säga om eventuella egna barn i framtiden är:

– Barn är underbart, men vi tar verkligen ett steg i taget.

I framtiden vill prins Carl Philip fortsätta att lyfta upp dyslexi, jobba med design och gärna engagera sig i matfrågor.

– Jag har alltid varit intresserad av djur och natur. När pappa började restaurera godset Stenhammar började jag få en större inblick och ville lära mig mer. Med det kom också intresset för mat.

Sofia Hellqvist har varit en av grundarna till organisationen Project Playground och hon vill fortsätta att engagera sig i barn- och ungdomsfrågor.

– I min nya roll som prinsessa ser jag möjligheter att fokusera på viktiga frågor i samhället. Sådant som gör nytta, exempelvis har vi i samband med bröllopet startat en stiftelse vars syfte är att stödja barn och ungdomar.

Om tio år

TT: Beskriv en vision av er själva om tio år.

– Vi är ännu tryggare och starkare ihop, vi är ett jättebra team. Och att vi båda växer, och vår kärlek växer, säger prinsen.

Av: Sara K Lindquist/TT
Foto: TT

 

Fakta: Prins Carl Philip

Carl Philip Edmund Bertil Bernadotte är 36 år. Han är född och uppvuxen på Drottningholm. Näst äldst av kungabarnen. Hertig av Värmland. Bor på Djurgården med Sofia Hellqvist.

Två år efter prinsens födsel ändrades successionsordningen och därmed är prinsen den tredje i tronföljden efter kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle.

Bakgrund: Naturvetenskapliga programmet på Lundsberg. Värnplikt i Vaxholm och utbildad båtchef. Officersutbildning inom marinen. Har läst vidare inom grafisk design, det militära och företagsekonomi. Tog lantmästarexamen 2012.

Aktuell: Gifter sig den 13 juni med Sofia Hellqvist. 2010 bekräftade hovet deras relation. Den 27 juni 2014 tillkännagavs förlovningen, och lysningsgudstjänsten hölls den 17 maj.

 

Fakta: Sofia Hellqvist

Sofia Kristina Hellqvist är 30 år. Född i Stockholm, uppvuxen i Älvdalen i Dalarna. Hon har en äldre och en yngre syster, Sara och Lina, och föräldrarna heter Marie och Erik Hellqvist. Bor på Djurgården med prins Carl Philip.

Bakgrund: Estetiskt program med musikalinriktning på Vansbro Utbildningscenter. Har varit volontär och biståndsarbetare i Sydafrika, Senegal och Ghana. Har studerat redovisning med inriktning på affärsutveckling i New York, har jobbat som yogainstruktör. En av grundarna i organisationen Projekt Playground, som hjälper barn och ungdomar i Sydafrika. Generalsekreterare fram till april 2015, i dag hedersordförande. Blev tv-kändis 2005 då hon var med i dokusåpan Paradise Hotel.

Aktuell: Gifter sig den 13 juni med prins Carl Philip. I samband med lysningen meddelade hovet att hon får en kunglig titel, hon blir alltså prinsessa och även hertiginna av Värmland.

 

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

111 kommentarer till “Carl Philip: Sofia har fötterna på jorden och ser härligt på livet”

  1. lwi skriver: 1 juni, 2015

    Äntligen har hovet satt ner foten angående Chris när denna tidning skrev en lögn om honom och ska koppla in advokat . Hur mycket kan man tro på vad som skrivs här på SD?


  2. Pensionär skriver: 1 juni, 2015

    Vilken fin klänning och vad lyckliga de ser ut. Hoppas dom kan få glädja sig åt sitt bröllop och att svenskarna kan glädjas med dom.


  3. Stilissima skriver: 1 juni, 2015

    Sofia & Carl Philip valde TV4 och Sveriges pouläraste programledare Tilde de Paula till dokumentären om yrkeslivet, kärleken och det kommande kungliga bröllopet.
    Grattis Fyran och underbara Tilde.


  4. Marguerithe skriver: 1 juni, 2015

    Underbart stiligt par. Jag ser verkligen fram emot bröllopet.


  5. Gigi skriver: 1 juni, 2015

    Kärlek ingen tvekan!
    Sofias klänning är en sommarkaramell & håret mer klädsamt,liksom prins CP:s hår & skägg.Ett stiigt par.LYCKA TILL!!!


  6. hardy skriver: 1 juni, 2015

    Hoppsan! Det kanske viktigaste "jobbet" hon sysslat med under ett antal år fram tills hon mötte Prinsen tycks ha ramlat bort!


  7. Kristiina från Turku skriver: 1 juni, 2015

    Indiens president är på statsbesök i Sverige just nu. Dessa bilder och intervjuer borde ha publicerats efter det. Pressen borde koncentrera sig på statsbesök. Hur många nya bilder vi kommer att få se innan bröllopet?


  8. cilla skriver: 1 juni, 2015

    Hon behöver inte berätta om sitt förflutna.


  9. Anita W skriver: 1 juni, 2015

    Lycka till med bröllop och det fortsatta kungliga livet. Jag ser fram emot ett vackert försommarbröllop. Vackert par som kommer att representera Sverige på ett bra sätt, det är jag övertygad om.


  10. Gunnel skriver: 1 juni, 2015

    # 6, Hardy, läs om, läs rätt.

    Inget nytt under solen, men en sak är säker, de verkar verkligen kära i varandra.


  11. Stefan skriver: 1 juni, 2015

    Jasså nu är det matfrågor Prinsen önskar engagera sig i. Är väl ännu en tillfällig nyck. Varför detta velande mellan än det ena och än det andra?
    Vad beträffar Sofias utbildning i redovisning och affärsutveckling så tar jag denna uppgift med en nypa salt. Låter snarare som en av alla möjliga studiecirklar på en lägre nivå utan vare sig poäng, betyg eller examen!


  12. Pia skriver: 1 juni, 2015

    Hur känner Emma Pernald när hon läser att Carl-Philip "…kanske inte känt kärlekens magi innan jag träffade Sofia". Detta kan nu hela Sverige få veta. Att dessutom Sofia inte ångrar någonting utan ser allt hon gjort som "erfarenheter" befäster intrycket att prinsen fått en mycket självsäker och målmedveten brud. Hon ser prinsens ödmjukhet som en tillgång, men hur är det med den egna ödmjukheten? Hur hade kärleken slagit till första ögonblicket om C-P varit t ex rörmokare eller cementarbetare?


  13. Pia skriver: 1 juni, 2015

    PS Min undran om rörmokar´n var onödig. Han hade ju knappast dykt upp på tennisveckan i Båstad.DS


  14. Irena skriver: 1 juni, 2015

    Så fint, nu åker vi in mot själva bröllopet och i huvudrollerna: Två människor som uppenbarligen älskar varandra.


  15. Pensionär skriver: 1 juni, 2015

    #6
    Det har väl kommenterats färdigt om hennes tidigare jobb. Många anser att hon legat samhället till last, ingen tänker på hur mycket pengar hon tjänat. Alla vet väl att ju mer kläder man tar av sig, ju större blir förtjänsten.
    #7
    Du tycks reta upp dej på allt som skrivs om det blivande brudparet. Ett tips; läs inte om dom. Det måste väl ändå finns något annat som du inte retar upp dej på, och som du kan ta del av.


  16. Sandra skriver: 1 juni, 2015

    Fin klänning men jag önskar att Sofias stylist hade lite mer fantasi och lät Sofia skapa en egen stil i stället för att kopiera Kate.


  17. maggan skriver: 1 juni, 2015

    Nej hon behöver inte berätta om sitt förflutna för alla vet redan vad hon sysslat med.


  18. Ulla skriver: 1 juni, 2015

    Önskar dom lycka till. Så mycket kärlek det lyser runt om dom.
    Ser lika lyckliga ut som Victoria och Daniel.


  19. ClaesVonMonaco skriver: 1 juni, 2015

    Svenskarna kan glädjas med dom…….av vilken anledning???


  20. Ulla skriver: 1 juni, 2015

    Ja du Pia. Hon hade nog inte brytt sig om ens han va sotare ed.


  21. Ulla skriver: 1 juni, 2015

    Såg aldrig någon bild på CP och Emma som kära och lyckliga, tyvärr.


  22. Fröken skriver: 1 juni, 2015

    #12
    Helt enig. Och alltid samma liturgia: ödmjuk, snäll, trygg och med stort hjärta.


  23. ellie skriver: 1 juni, 2015

    Härligt att se hur lyckliga de ser ut !


  24. SA skriver: 1 juni, 2015

    Lige siden forlovelsen har man nærmest fået indtryk af, at det var to 16-årige, der skulle gifte sig — ikke to voksne i 30 -årsalderen.
    Tænk hvis tronfølgeloven ikke var blevet ændret!


  25. mini skriver: 1 juni, 2015

    Blir bra med detta nya Prinspar efter 13/6 och bröllopet.
    Det måste kännas bra för hela kungafamiljen att Sofia nu äntligen får verka för och med familjen, Kungahuset OCH leva i kärlek med C-Ph.
    Jag tror att ALLA i båda familjerna är glada över detta!
    Sofia går väl i "prinsesskola", men får säkert privat hjälp av Silvia, Victoria och särskilt av Madeleine som länge arbetat med många av de frågor Sofia antagligen fortsätter med, som stand-in, tills Madeleine åter är på banan och fortsätter sitt arbete,efter graviditet och barnledighet.
    Härlig kärlek gläder säkert Kungahuset och Hovet och alla som kan se kärleken där den finns.


  26. Kristina skriver: 1 juni, 2015

    8. cilla
    Tänkte just att måste man skylta med det!


  27. Carla B skriver: 1 juni, 2015

    #12 och #22 jag håller med!


  28. anna skriver: 1 juni, 2015

    Snygg klänning och snygg tjej. Men inte snällt mor Emma egentligen. Dra med en tjej han inte älskar i 10 år och vad säger det om prinsen egentligen. Sen är jag lite kluven till alla dessa intervjuer. Bra med öppenhet, men det finns oxå en gräns där alltför mycket öppenhet naggat på parets integritet. Men kanske man inte ska förvänta sig det av Sofia, integritet har väl aldrig varit hennes starka sida!


  29. Desiréesvenskdam skriver: 1 juni, 2015

    Silvia sa i deras förlovningsintervju att det spelade ingen roll om det var en direktör eller kung, bara kärleken fanns. Detsamma gäller nog Sofia, ingen arbetare hade varit aktuell, fast hon själv inte har någon utbildning att tala om.


  30. BirgittaFinakronprinsessanvictoria skriver: 1 juni, 2015

    det är nog nu, vill inte betala för detta


  31. helene skriver: 1 juni, 2015

    Det råder ingen tvekan om att det sagt "klick" mellan Majestätet ock Sofia Hellqvist. Det är snarare konsekvenserna därav,–jag ställer mej frågande till. Detta är större än själva Kungabröllopet —All denna mediala hysteri–9 timmar från bröllopet. SVT. I juni 1 tim.intervju SVT. idag 1 tim intervju TV4. …Kostnad? Är vi licensbetalare tillfrågad? Här talas enbart om SofiasH. hår, Extensiens, hennes kläder,..allt detta som vi betalar. Fråga Er istället om hon är ett föredöme för unga människor? Svaret måste bli Nej! Det talande är , att duktiga grävande journalister, granskar ej kungahuset ock dess medlemmar! Löven (som är republikan ) fjäskar ock på rak fråga om avskaffande av monarki blir svaret: måste ta arbetsfrågan först! Förtroendet för Monarkin är nu 50/50. Avdramatisera Statschef. Tillsätt Talman!


  32. Maggi skriver: 1 juni, 2015

    #24 – Skønt at nogen skriver det, man tænker.

    Ingen tvivl/tvekan om at der findes kärlek mellem Sofia og Carl Philip, men de er et meget umage par!

    Det sagde man naturligvis også om Victoria og Daniel, men man savner engagement fra disse unge mennesker. Kan være det kommer efter brylluppet, det må man da håbe/hoppas!


  33. Linnea skriver: 1 juni, 2015

    Bra Tilde de Paula…….Den duktiga ,varma och hjärtliga journalisten.Hon är ett gott bevis på den lyckade invandringen till vårt land.Många starka personligheter har hemvist och står tryggt med fötterna i mylla blandad mellan två länder.
    Till 10 Pia vill jag säga att känslor mellan rörmokare och cementarbetare går som en röd tråd i rören, ty kärlek har inget med yrke o titel att göra……..Ibland har jag letat efter lite ödmjukhet i din egen persona.
    Till bröllopsparet vill jag säga.Glöm aldrig hur lyckliga ni är i dag och med den känslan genom livet tillsammans så löser sig alla knutar som på ett trollerirep.


  34. ♥ Moder Svea ♥ - Medlem av Republikanska Föreningen skriver: 1 juni, 2015

    # 21. Ulla.

    Lustigt, googlar man Emma Pernald och prinsen kan man få upp bilder där de ser lyckliga och kära ut. Bland annat i St Tropez.


  35. ♥ Moder Svea ♥ - Medlem av Republikanska Föreningen skriver: 1 juni, 2015

    # 8. Cilla.

    "Hon behöver inte berätta om sitt förflutna."

    Enligt dessa principer bör heller inte politiker och högt uppsatta tjänstekvinnor-och män, kunna granskas och undersökas vad de har gjort och arbetat med tidigare i sin "karriär", då dessa bara "representerar" det svenska folket. Hur tänker du, förklara gärna för oss demokrater som inte förstår vad du menar.

    I diktaturer förehåller det sig så, men inte tycker du att det bör vara så i Sverige, eller?

    Mvh Moder Svea


  36. Christina Kari Helsinki. skriver: 1 juni, 2015

    35 Moder Svea

    Jag förstod 8 Cillas kommentar som ironi.


  37. ♥ Moder Svea ♥ - Medlem av Republikanska Föreningen skriver: 1 juni, 2015

    Gäster i detta klipp är Clas-Johan Larsson och Elisabeth Tarras Wahlberg som diskuterar det kommande bröllopet. "Så blir Carl Philip och Sofias bröllop".

    En intressant sak jag inte visste tidigare var att Sofia hade möjligheten att välja mellan fyra titlar; Fru Bernadotte, Hertiginnan Sofia, prinsessan Sofia eller Hennes Kungliga Höghet Prinsessan Sofia av Sverige. Hellqvist valde det sistnämnda(!)

    Så grattis Sofia!! Hoppas det känns bra! 🙂

    http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2998114

    http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2997540

    Mvh Moder Svea


  38. LaPerla skriver: 1 juni, 2015

    Ingen som ser hvilken ELENDIG photoshop det er på disse bilder?


  39. gudrun skriver: 1 juni, 2015

    Många kloka ord härinne, man behöver inte skällas för att vara avundsjuk för att man ser lite krasst på det hela. Att Sofia kretsade omkring prinsen den kvllen de möttes ffg, är säkert sant, hon hade nog kretsat kring många. Lite skratt och slängande med håret gjorde nog CG uppmärksam. Några cementarbetaree har hon nog aldrig kretsat kring. Tacka för att det är lått att bli kär i en snygg, rik och känd kille som är formbar. Jag tyckte också att det var fult av honom att förringa Emmas och hans förhållande som ändå räckte i många år. Kanske honk blev trött på hans velande. Ett riktigt scoop skulle vara att få hennes ärliga åsikt om hur det var och blev.


  40. mini skriver: 1 juni, 2015

    Emma är gift, har 1 eller 2 barn, hon är förhoppningsvis lycklig idag.
    C-Ph ska nu gifta sig med den kvinna han verkligen tagit till sitt hjärta och är i sanning lycklig, lyckan lyser om detta par.

    # 31 # helene
    Jag är 100 på att Sofia är ett enormt gott föredöme för många av dagens unga. Hon visar att det som är gjort DÅ, var DÅ, och att livet kan förändras till ett nytt/annat liv NU. DET om något är att gå före, att visa att det som gjordes i ungdomen inte betyder att livet stagnerar och förblir som livet DÅ. Vi alla lever NU!


  41. Anna-Karin skriver: 1 juni, 2015

    Kul kommentar om prinsen inte skulle varit just kunglig utan vanlig arbetare, hade Sofia valt honom då? Om hon skulle varit smart skulle hon inte välja hkh som titel. Men kära det är dem, och jag tycker att prinsen blivit en öppnare kille sedan han mötte Sofia. Lycka till med bröllopet.


  42. Jonas Andersson skriver: 1 juni, 2015

    Jag blev väldigt rörd när jag hörde prinsen berätta i TV4:s Nyhetsmorgon att han äntligen hade fått uppleva kärlekens magi!


  43. Julia Dahlgren skriver: 1 juni, 2015

    Sofia haussas upp nu i pressen för att sedan när bröllopet är över tas ned på jorden. Så blev det i England med Kate som höjdes till skyarna före bröllopet för att nu kritiseras i media liksom hela hennes familj.

    Man ger ett rep tillräckligt långt för vederbörande att hänga sig i. Allt för att göra spännande journalistik för läsarna.


  44. mini skriver: 1 juni, 2015

    Ganska "skön", men sorglig läsning detta!
    JAG har nämligen fått skrivet på näsan att jag förtalar medlem (Chris) från Kungahuset, vilket ej är sant!
    HÄR (och i andra trådar) vimlar av förtal!!!
    Varför skriva ner en ung tjej (för mig är hon ung) VARFÖR detta hat, varför alla aggressioner som skrivs om Sofia – jag förstår INTE!
    Jag kan tacka er som skriver – många har fått min urgamla tro: att Sverige skulle må bättre av Republik, NU vet jag bättre!
    Kungahuset mår nu bra, Daniel och Sofia och Chris och deras familjer gör Kungahuset mer trovärdigt och bra!


  45. Marguerithe skriver: 1 juni, 2015

    "39" gudrun,
    Vad har Carl Ph gjort för fel? Han har "känt kärlekens magi" först nu. Relationen med Emma P var väl inte rätt för någon av dem. Det skrevs ju mycket på den tiden om det. Emma P var ju enl uppgift mycket arg och sådant orkar nog Carl Ph inte med. Han är en ödmjuk och vänlig person och enl tanter här inte tillräckligt macho. Måste man vara det för att duga? Jag står ofta på männens sida som i dagens Sverige är mycket utsatta. Vi har väl den största jämlikheten i världen med män som är mycket delaktiga i barnen, hem och hushåll. Det verkar dock inte räcka. Hade jag en son skulle jag inte våga släppa ut honom en festkväll.


  46. Solstrålen skriver: 1 juni, 2015

    #21 Ulla
    Det finns rätt många bilder där CP o Emma ser kära o lyckliga ut!
    Här är ett par.
    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0007/22/prins.html
    http://www.expressen.se/nyheter/de-blev-ett-par-sommaren-1999/


  47. Synøve Enghkongelige skriver: 1 juni, 2015

    Ett utrolig flott par. Jeg ønsker dem til lykke med bryllupsdagen odds fremtiden. Gleder meg til 13 mai.


  48. anna skriver: 1 juni, 2015

    Marguritthe
    Nej det är väl helt klart att relationen inte var rätt för Emma och cp. Och det skulle inte förvåna mig om Emma kanske känner samma sak med sin nuvarande man. Men att ge utryck för sådana tankar, offentligt, och därigenom dissa sin förra flickvän som man var tillsammans med i 10 år, är både stillöst och elakt. Och han kunde gott behållit det för sig själv.


  49. A1Fia skriver: 1 juni, 2015

    S som vurmar för fattiga barn och drar fram sitt engagemang som sitt livsverk, avstå från kortege och dra ner bröllopet och ge pengarna till behövande i Sverige. Det finns många.


  50. Stilissima skriver: 1 juni, 2015

    Sweet revenge for love…
    Precis som jag föutspådde för fem år sedan!


  51. mini skriver: 1 juni, 2015

    Men kära ni … ge er!
    Länkar med ett "kärt par" = Emma och C-Ph är ganska osmakligt i dessa tider då Prins C-Ph ska gifta sig om 1-2 veckor.

    Emma är lyckligt gift, har 1-2 barn, fortsätter vara väninna med Madeleine (vänskap bryts inte p gr av att syster/bror gifter sig med någon annan)
    Låt Emma vara fortsatt lycklig i sitt liv och låt C-Ph vara lycklig i sitt liv! Det var en hel del år sedan deras förhållande tog slut och att spekulera vidare i det = vanvettigt.


  52. mini skriver: 1 juni, 2015

    # 49 # A1Fia

    Att, som du skriver, be Sofia dra ner på allt – Kortege, bröllop mm mm ligger säkert inte i Sofias händer.
    Kanske skulle hon föredra att "ge pengarna" till SA:s fattiga getton/barn, men jag tror att hon i detta fallet INTE har någon beslutanderätt.
    Kungen/Kungahuset/Hovet – det är, som jag tror, de som fattar beslut.
    Att brudparet får fatta vissa beslut om vigseln, middag, mat, artister är precis som för Victoria o Daniel och Madeleine o Chris.
    Ingen krävde att DE skulle skippa allt och ge pengar från sina bröllop till alla de i vår värld som behöver mer.


  53. Anitra skriver: 1 juni, 2015

    Ser att Svensk Damtidning silar mygg och sväljer kameler. Vi har helt klart olika uppfattning om vad som är god ton när det gäller att bli publicerad i kommentarsfältet.


  54. gudrun skriver: 1 juni, 2015

    emma kanske ville att det "skulle bli något" av Carl Ph, men han är en flummare som nu har fått en passande partner.En som stöttar honom. Ja det är väl inget fel med det bara det att då skulle de båda avsäga sig alla titlar och klara sig själva. Vi behöver inga fler som "jobbar" för oss, och snart kommer väl ett myller av barn som också ska ha av kakan. Vad i herrans namn ska det bli? Och Madeleine och hennes ökande familj. Vi behäver inga fler kungligheter!!


  55. Stefan skriver: 1 juni, 2015

    Låt detta paret leva lyckliga i alla sina dagar! Jag tror att vi alla verkligen unnar dem detta! Men låt oss slippa ha dem som odemokratiska och påtvingade representanter för oss. Hade de haft moral så hade de båda avböjt både titlar, representation och skattebetalarnas pengar i god tid innan detta bröllop. Men tyvärr så gör de istället sitt privata bröllop till ett TV-sänt spektakel betalt med miljoner ur offentliga plånböcker! Därmed är de i mina ögon synnerligen dåliga omdömen för dagens ungdom.


  56. Solstrålen skriver: 1 juni, 2015

    #51 mini
    Du får gärna säga du till mig. Mitt inlägg var ingen som helst spekulation i CP:s o Emmas förhållande. Sign Ulla kom med ett påstående att hon TYVÄRR inte hade sett ngr sådana bilder på detta par och som synes så finns det sådana.
    På vilket vis skulle det vara osmakligt? Även om CP skall gifta sig nu så har han ett förflutet och enligt din mening så får man inte prata om det?
    Ganska naiv inställning.


  57. Hanna skriver: 1 juni, 2015

    #37 Moder Svea# oavsett om Sofia hade möjlighet att välja mellan de olika titlar du skriver, från "Fru" till "HKH Prinsessan" är det nog en stor skara som aldrig kommer att se henne som det senare.


  58. Stefan skriver: 1 juni, 2015

    # 52 mini
    Tror du på fullt allvar att ett myndigt par i dagens Sverige anno 2015 i 30-40 års åldern inte själva har rätt att besluta om formerna för sitt eget bröllop? Om de nu blir tvingade till detta istället för att "ge till de fattiga" så får de väl då kontakta ett juridiskt ombud för att korrigera detta övergrepp i domstol. Är övertygad om att Advokat Peter Althin skulle ställa upp utan kostnad.


  59. Christina Kari Helsinki. skriver: 1 juni, 2015

    55 Stefan

    Det är litet sent nu att börja frånta titlar och privilegier för mellangenerationen eftersom Sverige fortfarande är monarki. CP och Sofia hade bondturen att Sverige inte är republik.
    Kungen borde ha sagt sitt långt tidigare mao "motat olle i grind".
    Precis som Sverige och Finland borde ha anslutit sig till NATO för 15 år sedan.


  60. Eva skriver: 1 juni, 2015

    # 55 Stefan

    Du skriver verkligen sanningens ord. Jag fattar inte att de går med på att spöka ut sig så till den mildra grad på detta spektakel. Men det var ju SHs intentioner från början. Och alla tramsar med, till vilket pris som helst. Patetiskt!

    Tyvärr sjunker kungahusets anseende mycket. Det hade varit bättre om detta par valt att lägga ribban betydligt lägre och leva ett normalt liv, försörja sig själva och inte skriva om sina CV för att folk ska tro att de är bättre än de är.


  61. P. Beck skriver: 1 juni, 2015

    I min optik ligner Sofia mere og mere et dukkebarn… og fotografierne er samme opstilling, som vi har set af parret snart til bevidstløshed. Men nu gælder det vel efterhånden også mest at få vist sig frem i nye dyre designermærker! "Sofia har begge fødder på jorden"… NO WAY! Det har Victoria og Marie derimod!


  62. Emmanouw.se skriver: 1 juni, 2015

    Vilken fantastiskt snygg klänning Sofia bar! Den ger jag tummen upp för.


  63. Ela skriver: 1 juni, 2015

    Stefan, håller med dej än en gång. Har nu inom loppet av 1-2 år hört/läst några intervjuer med CP där han är mycket noga med att poängtera att han först och främst är prins 24/7 (hans lillasyster gör det t.ex. aldrig). Kanske han därför inte har skaffat sig en ordentlig uppgift, utan tramsar hit och dit. Ju mer jag läser om honom, desto mer förstärks bilden att det inte bara är hans far, utan även prinsen själv som inte är helt okej med att ha förlorat sin kronprinstitel. Tror att han njuter i fulla drag av all pompa och ståt som han bara kan få.


  64. maggan skriver: 1 juni, 2015

    JAg tror att sofia är kär i livet som prinsessa med allt vad det innebär . Ett liv i lyx och överflöd. Sen måste man ju sticka emellan med lite välgörenhet för syns skull.


  65. Britt skriver: 1 juni, 2015

    Kul kommentar av CP "Sofia har båda fötterna på jorden".
    Ännu bättre hade det varit om hon samtidigt hade utbildat sig och skaffat sig en examen och i alla lägen behållit kläderna på sig.


  66. Pia skriver: 1 juni, 2015

    39 "Gudrun". Ja, vad Emma kände/känner får vi aldrig veta. Hon har alldeles för snygg stil för att torgföra vad som hände mellan henne och Carl-Philip. Mina funderingar(vad de nu är värda) rör sig omkring deras intellektuella diskrepans. Emma kanske insåg att hur snäll och fin C-P var, kunde hon inte leva ett helt liv med en man som inte nådde hennes intellekt. Hon har ju visat i sitt arbete att hon är en begåvad kvinna. Alla utgår från att det var prinsen som gjorde slut, men det vet ingen.
    Du har nog helt rätt i att prinsen är "formbar": han fullkomligt dyrkar denna viljestarka kvinna. Med henne behöver han inte bestämma någonting. Hon styr och han följer med. perfekt för båda?


  67. Mona skriver: 1 juni, 2015

    Oj vad vimlar av onyanserade kommentarer.
    Vi har monarki med allt vad det innebär.
    Om du inte gillar monarkin låt bli att läsa här.
    Denna tidning handlar om kungligheter.
    Finns andra tidningar att läsa.
    Personangrepp är aldrig okej.
    Om du vill förändra vårt land arbeta politiskt.
    Skilj på sak och person.


  68. marianne skriver: 1 juni, 2015

    Sofia är en vacker och smart tjej, inte undra på att prinsen är förälskad. Men hur länge?
    Jag hade önskat att hon valt det enklare, men fina ‘prinsessa’ och inte ‘ ers kunglig höghet prinsessan’ för det känns helt fel.


  69. gudrun skriver: 1 juni, 2015

    Stefan kommer alltid med vettiga åsikter. Jag begriper inte heller att de inte har avsagt sig titlarna och tonar ner hela cirkusen, Sofia är en såpabrud och inget annat som har fångat prinsen som fölll som en fura. Och kungen gillar söta flickor ochjamsar med. Madeleine känner sig åsidodatt och sticker sin kos. Vilken soppa.


  70. Pia skriver: 1 juni, 2015

    Vad jag vill se är hennes betyg. Hon sägs att hon har studerat i USA jag vill återse hennes betyg. Vår drottning var en språkfantast, kunnig, men vart har detta tagit vägen? Jag hade en fantastisk kvinna bortgången var nästan 100 år gammal talade vekligt bra svenska varit krigsbarn i min familj. Man gör tyvärr vissa familjer så duktiga. Jag tycker at de skall visa vas de kan!


  71. Eva skriver: 1 juni, 2015

    #12, 13 Pia: Precis så.
    Det som förundrar mig är: Prinsen och Sofia bestämmer att Tilde de Paula TV¤ skall intervjua dem, de vill ha Pernilla Månsson Colt till bröllopet…? Är det klädsamt att de styr och ställer med media som om de vore del av ett privat kalas? Jag tycker det är vulgärt och ofint. Sedan beställs Avicci och golvet på Slottet testas att det tål,dans och skutt , har jag läst. Vad är detta?


  72. majsaan skriver: 1 juni, 2015

    Inget fel på Carl P säkert. Men personligen skulle jag, vilket jag gjort, i vilket ögonblick som helst fallit för en redig, hederlig hantverkare. ja… en rörmokare i mitt fall. Kärlek handlar inte om titlar, yrken eller befattningar. Eller hur.


  73. Karen skriver: 1 juni, 2015

    När jag såg detta urlarviga program med Tilde som var så fjantig likt en betjänt ,så är jag mycket skeptisk till att vi har kvar detta larv med monarkin.
    Ta tag i detta omoderna kastsystem ni politiker som ska vara så moderna och öppna.


  74. carina skriver: 1 juni, 2015

    Hysterin kring detta ständigt sååå störtkära par (trots flera års äktenskapsliknande samboförhållande) tycks anta helt absurda proportioner! Man kan undra vad som händer med Sverige när bröllopet är över, – blir det kanske en landsomfattande kris när vardagen gör sig påmind, eller tror vi att kungahuset kommer att vara en aldrig sinande källa till våra behov av att läsa och frossa i smaskigheter av alla de slag? Skulle inte bli förvånad om webb-kameror installerades i de kungliga gemaken, eller att en kunglig såpa-TV-kanal lanserades! – Helt sjukt såsom det blivit!


  75. snickarjohn skriver: 2 juni, 2015

    Sicket skitprat.
    Hur länge var han tillsammans med Emma Pernald?
    8-10 år?
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/janolovandersson/article20893535.ab


  76. Bettina skriver: 2 juni, 2015

    Det er hverken Kongen eller Sofia og Carl Philip, der kan siges at tilhøre og være: för Sverige – i tiden!
    Jeg forstår ikke, at folkevalgte medlemmer af Riksdagen er gået med ti hele dette "spektakel" med kortege for at en prins gifter sig, men også medierne opfører sig som om det drejede sug om et tronskifte.
    Synes faktisk ingen af de implicerede har fødderne på jorden… heller ikke fam. Hellqvist, der ikke bidrager økonomisk, men lader andre betale for datterens iscenesætte og megastore bryllup a la Kronprinsesseparrets!


  77. Elisabeth skriver: 2 juni, 2015

    En rörig intervju, det var Sofia som pratade mest och tyvärr märks det redan nu vem som kommer att "bestämma" i äktenskapet. Stackars Carl-Philip är ju bara en ja-sägare. Blev förvånad över att det inte är mer krut i honom.
    Obs! Jag har absolut inget emot någon av dem, det vara bara det intrycket jag fick. Hoppas de blir lyckliga tillsammans. MVH


  78. Pensionär skriver: 2 juni, 2015

    #37 Moder Svea
    Det framkom ju tydligt att det är kungen som bestämmer titeln och hade fyra alternativ. Sofia valde inte.


  79. Mia skriver: 2 juni, 2015

    Ej imponerad av TV4 intervjun. Inser nu än mera att monarkin har gjort sitt i Sverige, dags att införa republik. Hur många kungliga familjer och kommande prinsar och prinsessor med allt som hör till, bostäder, vakter, resor, middagar, representationskläder för stora summor etc skall vi försörja? Familjer vars ingifta medlemmar inte alltid har egen inkomst el. förmögenhet, som mest flyter runt i Sverige och världen och lever det goda livet. Kungliga bandklippare och prisutdelare kan vi klara oss utan. Det finns andra personer som kan utföra dessa uppdrag.


  80. Mia skriver: 2 juni, 2015

    Så gifte de sig, hen fick till det som hon planerat, prinsen och halva kungariket, därtill massor av uppmärksamhet. Ett behagligt liv hon ej själv behöver bekosta. Är SH en person vi kan vara stolta över och därtill beredda att skänka halva kungariket? Borde inte en person som gifter in sig i en kunglig familj vara högutbildad med god allmänbildning och en respektabel bakgrund. Ha nivå och status, vara egen företagare, ha egen förmögenhet, Vara van att röra sig och umgås i högutbildade kretsar. CP och SH borde avsäga sig titlar och representation, leva som privatpersoner, själva bekosta sin och kommande barns försörjning .


  81. A1Fia skriver: 2 juni, 2015

    Hade S velat arbeta operativt efter som hon brinner för allt detta med Charity i Sydafrika, kunde hon gjort som CON, avstått från titeln som CG ger henne!!

    Om man tänker efter så är det ganska fantastiskt att i princip med inga pengar, inga inkosmster, ingen avslutad examen, ansluter sig till ett påbörjat projekt i Sydafrik, av alla platser, och sedan säger sen att man är grundare till projektet och tar åt sig hela äran….
    Eller är inte detta fakta….

    Vi är bra "snälla" och har bra "snälla" journalister……i Sverige….

    58
    Du har helt rätt.


  82. Birthe Vejrum skriver: 2 juni, 2015

    # 39 Gudrun – men vist kan man være forelsket/kär i en person uden at forelskelsen udvikler sig/fordybes til en altomfattende kærlighed.
    Det er tydeligt, at Sofia og Carl Philip HAR denne altomfattende kærlighed til hinanden. Denne lykke er dem vel undt, og det er bestemt ikke noget surpupparna kan tage fra dem.
    INFO: DR1 sender direkte fra brylluppet den 13. juni fra kl. 15 og TV2 sender fra kl. 15.30


  83. mini skriver: 2 juni, 2015

    # 70 # Pia

    Att vi inte får se Madeleines, Victorias, Silvias, Kungens, C-Ph, Daniels, Chris, Sofias – betyg från deras alla olika utbildningar beror (kanske) på att de faktiskt inte har någon anledning, inget tvång att visa hela landet/världen sina betyg.
    Har vi sett Reinfeldts, Löfvens, Annie Lööfs m fl toppolitikers betyg. No no. Jag har det inte,
    Jag och inte heller du eller någon som skriver här måste lägga ut sina betyg och andra (särskilda) personalia.


  84. maggan skriver: 2 juni, 2015

    Det kan inte kännas så kul för Emma att höra prinsen säga att han nu har fått uppleva kärlekens magi. Emma och prinsen var väl tillsammans 8-10 år


  85. Carola Lönnqvist skriver: 2 juni, 2015

    Vilken underbar kärlekssaga!


  86. Pensionär skriver: 2 juni, 2015

    #83 Sthlm
    Varför skulle Emma vara bjuden på bröllopet. Emma och Carl Philip umgås väl inte. Det är ju Madeleine som är hennes vän.


  87. Elisabeth skriver: 2 juni, 2015

    Sofia hade passat bra som skådespelare. Denna intervju var det första "riktiga" mötet som svenska folket kunde lära känna Sofia bättre. Tyvärr är jag inte imponerad. Det räcker inte särskilt långt att ha ett sött ansikte. Jag är självklart glad för deras skull, men samtidigt kan jag tycka att både Kungen och Carl Philip är lite naiva när de utser denna tjej till prinsessa. Två som däremot står med båda fötterna på jorden är Victoria och Daniel


  88. mini skriver: 2 juni, 2015

    Emma – Prinsen – Prinsen – Emma!
    Jisses hörnini, det var ju DÅ, DÅ var de 2 ett par! För längesedan.
    Vem vet (känner tvång veta) varför det tog slut.
    Jag skilde mig efter 32 år, ja, jag är "gammal", min dotter separerade efter 14 år, jag har vänner som skilt sig efter många år samman.
    Det finns anledning till alla separationer och det behövs inte skrivas på någons näsa orsak till separation.
    Man kan vara förälskad – kär – älska, inte bara en gång utan flera ggr.
    Att C-Ph använde just de orden hör antagligen samman med hans stora kärlek till Sofia. Jag tror deras kärlek är STOR!


  89. Linnea skriver: 2 juni, 2015

    Förundrad och lätt nedstämd ser och läser jag in den småaktiga och kverulantdagen mentaliteten bland flertalet skribenter.
    Till 89 Mini. Jag undrar hur du kunde vara gift i 32 år när du ändå skulle skilja dig eller hände det något drastiskt som tog ihjäl kärleken och gemenskapen i ett huj.Nej du behöver inte svara men jag blir så förundrad när människor levt tillsammans och sen skiljer sig efter ett halvt liv.Hur var det innan?Allt man delat under 32 år,vad gör man med allt det,ensam?Blir man helt plötsligt förälskad i någon annan,efter 32 år? Nej jag förstår ingenting!Jag är kanske som Ingemar Bergman sa fantasilös eftersom jag lever med samma stolle.Hela livet! Men alla stunder sorgliga som glada…..De man delat…


  90. Linnea skriver: 2 juni, 2015

    90 Rättelse Kverulantiska ska det vara.Just det!


  91. Ingela söderström skriver: 2 juni, 2015

    64 Maggan äntligen någon som skriver sanningen! Håller med dig har redan blivit bortplockad 3 ggr idag härifrån så jag skriver bara så här.


  92. mini skriver: 2 juni, 2015

    # 89 # Linnea

    Som du förstår har jag inte för avsikt att här, berätta om min skilsmässa.
    Det jag ville med min kommentar var att få läsare att förstå att med tidens gång förändras människor.
    10 år, 14 år, 32 år, alla de år mina skilda/separerade vänner gått genom spelar ingen roll här.
    MEN i livets gång förändras vi, alla kan inte bara leva samman av gammal vana, det är ofta så enkelt att fortsätta och livet runt kanske förbleknar.
    Många är "fega"/rädda, vågar inte ta ett steg – ut – så jag förstår att det C-Ph och Emma gjorde då, var, efter dagens facit – rätt. Hon har snabbt gift sig, fått 2 barn, det går undan ibland. Det viktiga är dock att vara lycklig i sig själv och i sitt liv.


  93. Marguerithe skriver: 2 juni, 2015

    "89" Linnea,
    Den livslånga kärleken finns väl bara i poesiböcker. Det är gulligt med förälskade ungdomar med sina drömmar.
    I övrigt håller jag med Alice Timander: "Man ska inte tro att par som lever i 40-50-åriga äktenskap har varit lyckliga. Jämlikheten har inte kommit särskilt långt och det handlar mycket om ständiga kompromisser och att den ena parten mest få ge efter för den andra". Dessutom när barnen flyttar, vad finns kvar att tala om? Det klassiska problemet alla ställs inför. Det viktigaste är dock att försöka hålla ihop när barnen växer upp.
    Ibland undrar jag hur Kungaparet skulle definiera sitt liv tillsammans.


  94. Stilissima skriver: 2 juni, 2015

    Tilde de Paulas suveräna intervju med prinsparet inleddes med:
    "Är det modigt att falla för en prins?"
    Genial start på ett föredömligt avslappnat möte med paret
    Långt från all undergivenhet och falskt smicker!
    Lättsam o gemytlig dokumentär som visade parets personligheter.
    Enastående jobb av Tilde!


  95. Marguerithe skriver: 2 juni, 2015

    "94"
    Sant skrivet Stilissima. Det var väl exakt ett sådant program vi ville se och med Tildes fina och artiga ton. Allt annat skräp som skrivits här idag om både Sofia och Carl Ph är under all kritik.


  96. Mari skriver: 2 juni, 2015

    Stilissima: undrar varför du har skrivit " sweet revenge" gång efter gång. Vem behöver revenge? Du? Det är många som tycker att Sofia H är en rar och gullig flicka. Så tror du att hon vill ha " revenge"?


  97. papaveran skriver: 2 juni, 2015

    Monarki i all ära, du vet ju din plats.
    Republik är nu nära, nu tar vi sats.
    SvD får tråkigt, inget att skriva.
    Vi väljer själva vem som ska driva
    mandomens mod och morske män
    utan fjäsk och knäna knixa –
    vårt Sverige av en hederssven.

    Nu är jag så less på allt skriv om stora hjärtan, ödmjuka ögon, fötterna på jorden och och allt annat fantastiskt enkelspårigt teamwork …….hej och hå


  98. Kristina skriver: 2 juni, 2015

    Hon har visst finska rötter, hon också, från Savolax.


  99. Magdalena skriver: 2 juni, 2015

    Intervjuet viste meg et par som virkelig utfyller hverandre.
    CP fremstår som blyg og litt usikker, – dog veldig glad og lykkelig. S virker trygg på seg selv, og svært støttende ovenfor sin blivende make.
    For meg er dette et par som virkelig "løfter" hverandre … det lover godt for et stabilt og langt ekteskap.


  100. A1Fia skriver: 3 juni, 2015

    94

    Menar du vad du säger….
    I så fall är du en av de få som tycker intervjun var bra och journalistiken var lysande…..
    Det är ju bedrövligt…..
    Vad har hänt med svenska journalister…..är nivån på detta plan…..


  101. Birthe Vejrum skriver: 3 juni, 2015

    # 28 Anna – jeg tror ikke, at du ved, hvad ordet INTEGRITET betyder!


  102. Birthe Vejrum skriver: 3 juni, 2015

    # 40 + flere # mini – jeg er enig med dig.
    # 89 Linnea – at være gift er lidt som at köra berg-och dalbana! Hisnande. en personlighed kan jo forandres over tid. Men jeg synes du har så mange fine kommentarer, der er velgørende for én at læse.


  103. Birthe Vejrum skriver: 3 juni, 2015

    # 100 A1Fia jeg synes også det var et fint og meget afslappet interview med det kommende brudepar. Sofia – og det VAR jo hende, der skulle præsenteres. En pige som har haft en tryg barndom i en solid kernefamilie. En solid borgerlig opdragelse ( til orientering for svenskere – at være borgerlig i Danmark = ofrälse, så Carl Philip og hans søstre vil/har giftet sig borgerligt/med en borger) det omfatter almindelig høflighed, og f. eks. at kunne spise med kniv og gaffel. Sofias basis i denne trygge familie, har givet hende det overskud/drive, som nu kommer til sin ret.
    Alle sortseerne burde kunne se disse kvaliteter, men det kan de tydeligvis ikke – og det er egentlig lidt synd for dem!


  104. mini skriver: 3 juni, 2015

    # 100 # A1Fia

    Jag är benägen hålla med dig här, det var en så tillrättalagd intervju så vem som helst både kände, hörde det.
    Jag skrev någonstans här på SvD att jag tycker det var märkligt att Tilde ställde upp. En suverän journalist (i vanliga fall) verkar att helt ha gett efter för styrning från Hovet. Tror nog inte Sofia o C-Ph hade något att säga till om utan Hovet styrde upp denna intervju som delvis ledde till "kaos", som vi nu ser i många kommentarer, i media och i många bloggar. Det blev helt fel allt.


  105. signe skriver: 3 juni, 2015

    Klart hon tyycker livet är härligt !! Behöver inte göra något utan kommer att leva på fattiga pensionärer och barnfamiljer skattepengar ! Det är nödvändigt nu att göra stora förändringar i Kungahuset då det gäller apanaget. Låt Svenska folket få bestämma vilka inom Kungahuset som ska representera oss och det bara ett par som ska komma ifråga . För min egen del kommer jag att rösta på Victoria och Daniel. Kungen har sin pension och egen förmögenhet att leva på. C-P och Madde kan dra sig tillbaka och börja jobba och försörja sig själva.


  106. Mia skriver: 3 juni, 2015

    #105 Signe.
    Väl formulerat. Instämmer till fullo i dina åsikter.


  107. Betty skriver: 3 juni, 2015

    Sofia styrde hela intervjun och styra CP kommer hon alltid att göra med sitt skinn på näsan!


  108. Betty skriver: 3 juni, 2015

    Hänvisar till Jan-Olov Anderssons inlägg i dagens AB ang. intervjun i TV4 mycket bra skrivet och bra svar från Emma Pernald!


  109. Sonja107. skriver: 3 juni, 2015

    #105. Helt enig.
    Ingen har godt af at gå rundt og lave næsten ingenting.


  110. Stilissima skriver: 4 juni, 2015

    96 HRH Princess Sofias sweetest revenge ever!


  111. Mari skriver: 8 juni, 2015

    Stilissima: du är så rätt. Hon kommer att vara helt unik bland prinsessorna av världen. Verkligen sweet revenge…


Annons

Laddar