Daniel Nyhlén om otrohetsdramat som ledde till psykologihälp

Annons

Madeleine-ibl

Vår kungliga bloggare Daniel Nyhléns skriver om prinsessan Madeleine och Jonas beslut att söka professionell hjälp genom terapi. Ett ämne Daniel även kommer prata om i kvällens Förkväll på TV4.

Ämnet för kvällen är naturligtvis krisen mellan prinsessan Madeleine och Jonas Bergström. Så glöm inte att slå på TV4 under eftermiddagen, tills dess kan ni läsa mer om otrohetsdramat som ledde till pyskologihjälp på Daniel Nyhléns kungliga blogg här ».

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

28 kommentarer till “Daniel Nyhlén om otrohetsdramat som ledde till psykologihälp”

  1. Astrid skriver: 23 april, 2010

    Att de går till en parterapeut är väl alldeles utmärkt bra.


  2. Susanne skriver: 23 april, 2010

    Jag kan inte låta bli att tänka att hur tragisk denna historia än är, har den också lett till att framhäva Daniel Westlings kvalitéer. Det har ju skrivits så mycket elakt om hans enkla bakgrund, att kungen föredrog Jonas framför Daniel, att Jonas var drömsvärsonen etc, men Daniel har visat sig vinna i längden. Inte en enda skandal, inte ett enda olyckligt felsteg eller oöverlagt uttalande från hans sida under alla dessa år. Han har skött det hela otroligt snyggt, hållit en låg profil, fokuserat på sitt och inte sökt sig till strålkastarljuset. Det kan inte ha varit roligt att läsa alla nedsättande kommentarer om sig själv, men han har aldrig fallit för frestelsen att bemöta dem och börja flörta med media. Jag blir mer och mer positivt inställd till honom eftersom jag är övertygad om att han är en person med båda fötterna på jorden och stor integritet – precis en sådan man som vår kronprinsessa behöver vid sin sida. Jag är så glad för deras skull, och hoppas verkligen att de blir precis så lyckliga som de ser ut nu!


  3. greta l skriver: 23 april, 2010

    #2 Susanne, ja allt det du säger stämmer säkert. Daniel är säkert reko och en duglig man. Men han är ingen prins, inte ens adlig, bara en vanlig svensk.
    Förväntar man sig inte av en blivande drottning, att hon ska välja en mer passande make, trots alla goda egenskaper som säkert Daniel har.
    Och de senaste siffrorna vad gäller monarkin pekar stadigt neråt. Går bara att tolka på ett sätt, eller har jag helt ute i det blå?


  4. Kiana, Norge skriver: 23 april, 2010

    Hvis det stemmer at de går til en parterapeut, så ønsker jeg dem lykke til og alt godt videre.


  5. mingo skriver: 23 april, 2010

    #3 greta
    Jag är helt överens med dig. Daniel är säkert en reko kille, men någon riktig prins blir han aldrig.
    Victoria har satt sista spiken i kistan för vår monarki. Hon bör inte bara tänka på sin egen lycka, utan vad det för med sig i förlängningen. Jag tror dock att hon aldrig kommer att bli drottning.
    Vi ser vart vindarna blåser.


  6. Vårin skriver: 23 april, 2010

    Jeg ønsker lykke til til Madde og Jonas!
    Det var godt og best til å ta en parterapeut og gjør det nå for å ryddes opp etter dere.
    Ta en sjanse til.Sikkert på det om at han har lært jo det og ikke gjør det feil en gang til.Det er beste at hun kan få en bedre,samme mann!!! Alt godt videre og håper at de gifter seg allikevel og finn bedre ny dato,mnd og år!!! ;0)
    Kanskje vi får se på Madde og Jonas igjen,når det blir i Victoria og Daniels bryllyp!!! Jeg håper det for dems skyld!!!! ;0)


  7. allegra skriver: 23 april, 2010

    Tycker faktiskt synd om kungen.
    Vilken mardröm alltihop.


  8. Sophie skriver: 23 april, 2010

    Men “Mingo” du skrivet att Victoria bör välja en bättre make då han inte är adlig på något sätt, men kungen då? Han valde ju en “vanlig” kvinna, borde inte i så fall han ha valt en mer passande kvinna? Varför ska man alltid racka ner på om det är en kvinna, i det här fallet Victoria som väljer en man av folket?
    Sen valde ju Norges kronprins Haakon en kvinna av folket, som dessutom hade ett barn sedan innan.


  9. greta l skriver: 23 april, 2010

    #5 mingo, Victoria verkar vara en envis ung(nja hon är ju redan 32) dam, och hon ska all heder att hon kämpade på och inte gav upp, och nu blir det alltså bröllop.
    Men som du säger, följderna då. Daniel passar inte riktigt in, hur gärna man än vill att det ska va så. Det har blivit som ett småruggigt drama på hög nivå, som vi ännu inte vet slutet på


  10. Anna skriver: 23 april, 2010

    Och vad ska man då säga om Mette-Marit, Mary, Máxima, Mathilde m fl…alla vanliga människor. Visserligen var Mathildes pappa greve, men hon var en vanlig logoped som gifte sig med en prins och det finns väl ingen idag som ifrågasätter hennes lämplighet som kronprinsessa. Och Máxima jobbade på bank, Mary jobbade väl med PR om jag inte minns fel och Mette-Marit har väl inte sänkt monarkin i Norge, trots sin bakgrund? Så varför skulle Daniel inte kunna passa in och växa in i sin roll? Kan det vara, som någon skrev här, att vi gör skillnad på kvinnors och mäns val av äktenskapspartner?


  11. Sollan skriver: 23 april, 2010

    #2 Susanne #10 Anna
    Ni har helt rätt båda två. Man skall välja med hjärtat om man vill bli lycklig men det är inte helt dum att använda hjärnan också. Jag anser att Viktoria har gjort ett gott val, det tycks vara mera styrka i Daniel än man tror. Han är bra för Victoria, en lycklig drottning är en bra drottning. Det är ändå Victoria som är regenten.


  12. Daniella skriver: 23 april, 2010

    Jag beundrar faktiskt Daniel som vill gifta in sig i kungahuset och för all framtid ge upp sitt privatliv. Att ständigt vara påpassad, alltid riskera att bli kritiserad för det man säger eller inte säger, att acceptera att “privat” är lika med flera Säpovakter i hasorna även på semestern, att aldrig kunna gå någonstans utan livvakter och utan att bli igenkänd…nej, själv skulle jag aldrig stå ut. Visst lever de ett privilegierat liv på många sätt, och slipper många av de problem som vanliga människor brottas med (pengar, städning, dagisköer osv), men jag skulle ändå inte vilja byta med dem. Två av de saker jag värdesätter högst i livet saknar de kungliga nämligen – personlig frihet och självbestämmanderätt.


  13. Ines skriver: 23 april, 2010

    Det var mycket välskrivet, Sollan. Håller med dig helt o hållet.


  14. Catrin skriver: 23 april, 2010

    I inslaget där Sten Hedman, Karin Lenmor och Paul Ronge intervjuades framgick det klart och tydligt att tidningsredaktionerna länge känt till otroheten, men valt att inte skriva om den förrän nu. Är det av hänsyn till kungafamiljen, eller rädslan för rättslig påföljder? De säger ju t o m att nu när en norsk tidning brutit isen kan de luta sig mot den. Om man får tro dessa tre erfarna journalister är detta ingen nyhet för dem och andra i branschen, utan de verkar som sagt ha känt till det ganska länge.


  15. nea skriver: 23 april, 2010

    Intressant, jag håller helt med greta I och mingo; detta drama är säkerligen bara början och det kommer nog att blåsa ännu mer längre fram.

    Victoria har följt sin egen vilja men poängen är att hon inte är en vanlig person och inte har en vanlig ställning. Nu borde popularitetssiffrorna vara på topp MEN de är det inte… Jag undrar nog väldigt om Victoria en dag skulle bli drottning… Daniel är inte prinsmaterial, så enkelt är det. Intressant för övrigt att Victoria sätter sin egen vilja i främsta hand – utan att tänka på det folk hon skall representera eller de konsekvenser hennes val får för monarkins popularitet i sitt eget land.

    Kungens valspråk har då verkligen slagit in 🙂 Och plikten, som gamla kungen talade om, har nog tyvärr helt hamnat i skymundan…


  16. greta l skriver: 23 april, 2010

    #15 nea, ja konsekvenserna av Victorias envisa förfaringssätt har vi ju inte än. Mer än att stödet för monarkin dalar, det vet vi ju vid det här laget.


  17. Ronja skriver: 23 april, 2010

    Daniel är inte prinsmaterial

    Och vad är “prinsmaterial”?
    Prins Ernst August eller Prins Foffi?


  18. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 23 april, 2010

    # 17 Bra Ronja. 🙂


  19. Dorishemlighetenbakomkärlekskrisen skriver: 23 april, 2010

    Det har skrivits i tidningar i åratal om adelsmän som testar alla
    gränser som finns och syns med många olika unga damer modeller m.m. Är någon av dem mer lämpad åt vår Kronprinsessa Victoria än Daniel som helt säkert är henne trogen? I Kungahusen har det förekommit giften som är snudd på inavel och somliga varit påtvingade olyckliga, är det sådant som folket vill ska fortsätta i modern tid? Tack och lov är våran Kronprinsessa klok nog att välja en man som hon älskar och som älskar henne.
    Jag är övertygad om att deras kärlek till varandra kommer hela Svenska folket till godo i deras arbete för Sverige.


  20. Ann skriver: 23 april, 2010

    Håller till 100% med Doris! Det skulle vara bra om någon av alla dem som hävdar att Daniel inte är något prinsmaterial kunde definiera begreppet “prinsmaterial”.


  21. Stina skriver: 23 april, 2010

    Ja äkta kärlek består av äkta känslor. Äkta kärlek består inte utav att vända kappan efter vinden, svek, eller offentligt uthängande i en skvallerpress! Då finns det ingen äkta kärlek, utan bara en falsk och maktigirigt inbillad kärlek som inte är äkta.

    Men det verkar som alla tre av kungabarnen har fattat den poängen och det kan ju vara skönt att ha den insikten oavsett om man är kunglig eller inte.


  22. Astrid skriver: 23 april, 2010

    Ja, jag undrar också vad “prinsmaterial” är?
    Och adlig eller icke adlig … Skulle man inte kunna växa in i en roll? Eller är det blodet ni talar om?
    Vad är det för krav som kan ställas på en man som ska “äkta” kronprinsessan? Hm. Han har ju inte börjat framträda ännu. Förutom under förlovningspresskonferensen vill säga.
    Sen handlar det om vilket stöd han har bakom och runt omkring sig.
    Ge honom tid. Jag tror att det är lugnt. Han verkar ju verkligen inte vara den som är skraj och ballar ur i första taget.
    Lugn och fin, det blir nog bra. Framför allt får vi väl lita på att Victoria gjort ett bra val.


  23. Maria skriver: 23 april, 2010

    Litar fullständigt på Victoria.Daniel kommer klara detta galant,verkar vara en kille som står stadigt på jorden.Tycker synd om kungafamiljen som ska stå i hela världens blickfång om två månader och nu alla dessa skriverier.Står fast vid att de senaste dagarnas bevakning varit vidrig,Ingen,vare sig man är kunglig,idrottsman eller en vanlig Svensson ska behöva stå ut med sådant


  24. Sara Berg skriver: 23 april, 2010

    Bra val, Victoria!


  25. Magdalena skriver: 23 april, 2010

    Mange av dem som skriver her er klassestyrt. Derfor brukes slike begreper som prinsmaterial.

    Popularitetssifrene har ingenting med Daniel W. og gjøre. De kommer fra det faktum at størstedelen av det svenske folket hverken tilhører adelen eller overklassen.

    De ser et kongehus fratatt all makt. Det som er igjen er glamour som koster flesk. Og behovet for glamour og litt hverdagsdrømmerier kan folk flest i dag hente på TV, Internett og øvrig presse. Verden er full av kjendiseri.

    Kong Carl Gustav og hans dronning er ikke lenger det mest spennende som finnes. Det svenske regentparet kan ikke måle seg med f.eks. det danske.

    Fremtiden for kongehuset i Sverige er avhengig av Victoria og hvilken plattform og vei hun velger for sin gjerning. Og der tror jeg Daniel kan bidra positivt som en av folket.

    Så glem Jonas og hans svakheter. Slutt og dyrk sensasjonene. Han og Madde ville neppe bety mye for kongehusets fremtid.

    På samme måte som Ari Behn i Norge og Joachim i Danmark da han utagerte på sitt meste, blir disse ting fort glemt.

    Håpet er fremtiden,- og både Victoria og Daniel virker som gode kongsemner!


  26. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 23 april, 2010

    Magdalena # 24.
    Största delen av svenskarna tillhör inte adeln eller överklassen. Dessa är en väldigt liten del av befolkningen i Sverige. De flesta svenskar känner inte ens någon adlig eller någon som tillhör överklassen.

    Däremot är det en stor procent av kommentarskribenterna på SD som tillhör dessa klasser. Och det beror på att just dessa människor är för monarkin och kungahuset. Och detta är ju en tidning som mest riktar sig mot allt det kungliga.

    Dom vanliga människorna i arbetarklassen är inte speciellt intresserade av kungahust eller så är dom rent av republikaner.

    Och så klart finns alla varianter i alla klasser, men detta är det vanligaste.

    Därför kan det verka lite snedvridet när man läser här och kanske inte har så mycket andra kontakter med Sverige.


  27. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 23 april, 2010

    Magdalena.
    Jag ser nu att jag inte hade läst ordentligt, eller så tog det en stund för mig att fatta vad du skrev. 🙂


  28. Mats skriver: 26 april, 2010

    Victoria har största beslutsunderlaget…..klart att Victoria har störst kunskap ang detta – synpunkter kan ges på övriga faktorer


Annons

Laddar