Det här blir Chris O’Neills titel…

Det här blir Chris O'Neills titel...
Annons

Prinsessan Madeleine och Chris O’Neill gifter sig snart – nu vet vi vilken titel Chris kommer att få…

På hovets hemsida kan vi läsa följande uttalande av riksmarskalk Svante Lindqvist:
– Herr Christopher O’Neill är och förblir amerikansk medborgare, och han avser att fortsätta sin affärsverksamhet som tidigare efter det han har ingått äktenskap med H.K.H. Prinsessan Madeleine. Enligt Kungahusets policy bör en medlem av Kungl. Huset vara svensk medborgare, samt ej inneha en ansvarsställning i näringslivet. Detta innebär att Herr Christopher O’Neill – enligt dessa principer – inte kan bära titeln H.K.H. Prins av Sverige eller Hertig av Gästrikland och Hälsingland.

Annons

Med hänvisning till dessa krav har Herr Christopher O’Neill respektfullt anhållit om att få förbli enskild medborgare och ej förlänas Kunglig värdighet.

Svante Lindqvist Riksmarskalk

Vi har också fått prinsessparets nya monogram. Hovet skriver via hemsidan:
– H.K.H. Prinsessan Madeleines och Herr Christopher O’Neills gemensamma monogram består av ett spegelmonogram med initialerna till deras namn, M och C. Prinsessan Madeleines hertiginnekrona vilar över hennes initial M. Monogrammet är gjort av heraldiske konstnären Vladimir A Sagerlund.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Stella Pictures

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

117 kommentarer till “Det här blir Chris O’Neills titel…”

  1. KB skriver: 17 maj, 2013

    Respekt Chris!


  2. sussiÅ skriver: 17 maj, 2013

    Skönt!


  3. Observatör skriver: 17 maj, 2013

    Äntligen!

    Det var på tiden att de gör något rätt.


  4. MissFinland skriver: 17 maj, 2013

    Tummen upp för Chris!!


  5. PBoo skriver: 17 maj, 2013

    # 1 KB

    Instämmer!

    Respect Mr Christopher O’Neill!

    För Sverige i tiden!


  6. Annette skriver: 17 maj, 2013

    Monogrammet må være udformet, inden kongehuset har haft helt tjek på, hvad Mr. Christopher O’Neill havde bestemt sig for.
    Det virker komisk med en kongekrone over et fælles monogram mellem en kongelig og en borgerlig! Men så får han sikkert diplomatstatus ellers må han med et ordinært amerikansk pas gå gennem paskontrollen, som alle andre borgerlige, mens HKH Madeleine går udenom, når de rejser sammen. Protokolmæssigt giver det vel ingen problemer, at han ingen titel har?
    Og dog, hvor vil han blive placeret ved officielle gallamiddage?
    Dronning Ingrid sørgede for at hele den græske kongefamilie fik danske diplomatpas efter at den var blevet afsat og mistet sin kongelige status.


  7. Olga skriver: 17 maj, 2013

    Respekt ! Att avstå fr. den bekvämaste vägen…då visar han att det är just prinsessan Madeleine han älskar …inte bli ingift i kungahuset )


  8. M skriver: 17 maj, 2013

    Vilken karl! Grattis till våran fina prinsessa, det här är du verkligen värd!!


  9. Eva skriver: 17 maj, 2013

    Jag hade redan en stor respekt för Chris O’Neill och nu ökade denna ytterligare. Uppenbarligen en man med integritet. Prinsessan Madeleine är att gratulera flera gånger om! Angående monogrammet så är det oerhört vackert, en duktig konstnär!


  10. Evita Jansson skriver: 17 maj, 2013

    En stor eloge till Mr O´Neill som prioriterar att vara enskild amerikansk medborgare och driva sin egen näringsverksamhet. Han föredrar att försörja sig själv i stället för att fika efter en fin titel.

    Han gifter sig säkert av kärlek.


  11. miayahoo.se skriver: 17 maj, 2013

    Han kan nu fortsätta sina affärer i fred.


  12. Prinsessan av Världen skriver: 17 maj, 2013

    Instämmer till fullo jag också!
    Respect Christopher O’Neill!
    Stort GRATTIS till Madeleine!!!


  13. Sandra skriver: 17 maj, 2013

    Håller med tidigare. Stor respekt för Chris. De gifter sig av kärlek.

    Ser fram emot bröllopet.


  14. S.P.H. skriver: 17 maj, 2013

    Hvorfor respekt ? Alternativet var jo, at som kongelig svensk, må man ikke have betalt arbejde — og som så forhenværende finansmand bosiddende i NY, kan man ikke bruge en svensk hertugtitel til meget andet end at gå til fransk manicure med hustruen eller lufte hund i Central Park. Han ville kede sig ihjel.


  15. Kristiina frän Turku skriver: 17 maj, 2013

    Detta var det enda rimliga beslutet, eftersom Chris inte vill representera Sverige väldigt mycket. Det är inte något speciellt i detta. Och att få ett medborgarskap så lätt för att få en titel, skulle inte ha varit bra, för många gånger det är ganska svårt för många vanliga människor att få medborgarskap. Och tre medborgarskap för en man skulle ha varit för mycket.


  16. Marlene skriver: 17 maj, 2013

    Nu får vi se om fröken Sofia Hellqvist är lika stark. Huruvida hon är kär i titeln eller Carl Philip själv.


  17. annica skriver: 17 maj, 2013

    Mycket klokt gjort Chris! Nu har han inte kungliga plikter heller mer än vad han själv vill ställa upp på med Madeleine. (Sorry, skrev också på en annan länk det samma)


  18. Kristiina frän Turku skriver: 17 maj, 2013

    13, jag tycker att detta beslut har inget att göra med den om de gifter sig av kärlek eller inte. Som en make av HKH Prinsessan Madeleine herr O’Neill får många privilegier utan att behöva binda sig till någonting, när han är bara herr O’Neill.


  19. Sthlm skriver: 17 maj, 2013

    Den här mannen förtjänar respekt. Han gör väl också en markering. Nu tvingas han inte in i någon fålla, utan kan verka och leva i stort sett som han gjort tidigare. Han är en mogen, förmögen man som verkar veta vad han vill och inte ska han behöva gå bakom prinsessan Madeleine.


  20. EL skriver: 17 maj, 2013

    Klart att man inte släpper sitt amerikanska medborgaskap, tror att kungen säkert blev lättad att slipa hantera detta om han blivit svensk.


  21. Moder Svea skriver: 17 maj, 2013

    De gifter sig av kärlek.
    Men nu är det också en tydlig signal. Sofia och Carl Philip kan gifta sig, men Sofia kommer inte heller få någon titel. Man undrar dock vem det är som kommer att reprentera Sverige om det skulle hända kronprinsessfamiljen något. Någon som vet? Carl Philip med Sofia skulle inte kunna representera folket. Finns inget kungligt i henne över huvud taget.

    Moder Svea


  22. PBoo skriver: 17 maj, 2013

    Ett mycket vackert monogram – som vi har sett tidigare – och som det tydligt står; “Prinsessan Madeleines hertiginnekrona vilar över hennes initial M.” Den dagen P Carl Philip gifter sig – och hans hustru har lika mycket integritet som Mr Chris O’Neill – då kommer P Carl Philips hertigkrona att vila över hans initialer. Personligen har jag alltid tyckt (skrivit ofta här på sidan) att oavsett vem P Carl Philip väljer att gifta sig med, ska han alltid behålla sina titlar, dessa är han född till, däremot är det ingen självklarhet att den ingifta får likvärdig titel – och det har vi nu fått bevis för! P Daniel är undantaget då hans hustru o dotter står närmast ta över tronen.


  23. M skriver: 17 maj, 2013

    16 Marlene, Sofia har ju inget jobb, så någon känslig situation pga någon näringslivsposition lär hon ju inte komma i. Men vi kan ju inte alla vara högutbildade, och kanske är hon helt lagom bildad för Carl Philip?


  24. M skriver: 17 maj, 2013

    21 Moder Svea, Trist scenario, men jag antar att CarlPhilip och Madelein skulle kunna representera utan respektive? Fast du kanske menade om det händer kronprinsessparet någonting så att någon annan måste ta över?
    Vi får bara hoppas att detta inte blir aktuellt, och att Victoria och Daniel får flera gullungar i framtiden!


  25. pia skriver: 17 maj, 2013

    Ett gott exempel att ta efter vid nästa ev. bröllop i familjen.


  26. M skriver: 17 maj, 2013

    Förresten, vad tycker ni om Madeleines nya hårfärg? Vansinnigt snyggt tycker jag själv! Det mörka var aldrig riktigt bra till hennes hudton, denna solkyssta hasselnötsfärg är både elegant och perfekt till hennes egna färger. Hon kommer att bli en sååååå vacker brud!!!
    Och jag hoppas att vi får se Chris i skäggstubb !


  27. Birgitta skriver: 17 maj, 2013

    All heder till denne man Chris O Neill. Han viisar att han är man nog att klara sig själv. Det är inte titel HKH.eller kungahuset han behöver. Det är kärlek till P.Madelene. Han är så välutbildad ock där med ett mycket bra arbete.


  28. emma_h skriver: 17 maj, 2013

    men Marlene_23… medskribenten Mona har ju skrivt ju flera ggr om Sofias Företag “SKH Agency”

    Utdrag fr inlägg nr95_MiaS: “Enligt Alla Bolag: SKH Agency registrerades 25 jan 2011 Företaget fick moms och F-skatte status den 5 nov. 2011″ +inlägg av Mona_73
    https://www.svenskdam.se/2012/03/madeleine-at-lunch-med-carl-philip-och-sofia/


  29. emma_h skriver: 17 maj, 2013

    förlåt nr26 skulle va till M_23 givetvis


  30. Britt skriver: 17 maj, 2013

    Jag hade respekt för Chris innan och ännu mer efter detta beskedet.
    Grattis Madde till valet av en riktigt rejäl karl med fötterna på jorden.


  31. Tina skriver: 17 maj, 2013

    Respekt Kungen..!
    Som inte föll till föga för Maddes hertigönskan..!


  32. Kicki skriver: 17 maj, 2013

    Good for you Chris!!! Who needs a royal title. Except for Sofia who can’t wait to have a princess title.
    All of the King’s sisters’ husbands (except for Birgitta’s who already had a title) are just plain Mister. They also continued working at their jobs after they married.


  33. Dorthe skriver: 17 maj, 2013

    Det er intet nyt i nordiske kongehuse, når en udlænding gifter sig ind i et af dem. Det samme gjaldt Kong Fr. IXs datter prinsesse Benediktes mand, prins Richard, i 1968. Han fravalgte at få en dansk titel, han havde selvfølgelig sin tyske i forvejen, men HKH blev han aldrig.
    Dronning Margrethe valgte ca. 25 år efter, at gøre Joachims første kone til prinsesse af Danmark og hans position i arverækken, var den samme, som Carl Philip, så hvis kong Carl Gustaf gør som Margrethe, så bliver Sofia prinsesse af Sverige.
    Og eftersom prins Bertil beholdt sin titel og Lilian blev prinsesse, så vil det være oplagt at det samme sker for CP og Sofia !!!


  34. Tiara-Nejtack skriver: 17 maj, 2013

    Stort och stilfullt av Chris O’Neil! Nu ökar hans respektabilitet med flera tusen knop.
    Surt kanske, men jag tycker att Daniel, i samma stilfullhets namn, borde ha nöjt sig med titeln Prinsgemålen.
    Hertig är verkligen bara de, som är kungligt födda.
    Nu har de också banat väg för att Carl Philips giftermål med Sofia blir fullkomligt respektabelt.
    Bra jobbat, hovet? Kungaparet? Lyckliga Madeleine, vilken Karl!


  35. Solstrålen skriver: 17 maj, 2013

    Märkligt att Chris är med på monogramet. Han är varken hertig eller kunglig så han skall väl inte ha ngt monogram?
    Prinsessan Märtha Louise fick behålla prinsesstiteln och hennes monogram består bara av ML, Ari finns inte med där.


  36. Ingela skriver: 17 maj, 2013

    Det är ett giftemål av kärlek. Han bryr sig inte om titeln för det är ju prinsessan Madeleine han vill ha.

    Fr S Hellquist kommer att slåss med näbbar och klor för att få en prinsesstitel sanna mina ord!


  37. Eva skriver: 17 maj, 2013

    Det bästa med Chris är att han har ett eget liv och arbetar hårt. Han har heller inte några skelett i garderoben eller en ryggsäck att bära på. Han är en fantastisk förebild!

    Och nu vet vi att det inte blir ytterligare en prinsessa. Tack och lov! Chris har banat vägen. Dessutom är det kungen som bestämmer i vårt moderna land. Kan CP och Sofia fortsätta vara sambor, kan de även skaffa barn utanför äktenskapet. Vad är skillnaden? Sveriges lag bygger på att var och en försörjer sig. Så är det inte i USA.


  38. Tiara-NejtAIK skriver: 17 maj, 2013

    Men Plump i Protokollet för Chelsea…Vafalls? Har han aldrig hört talas om Solna AIK??? Fram med halsdukarna, Kungen m.fl och lär denne Christopher vilket lag man skall hålla på!


  39. Ida skriver: 17 maj, 2013

    PBoo
    Det har intet med integritet eller kærlighed at gøre, men det første må du selvfølgelig påstå, så du igen, igen, igen kan lufte dit mishag mod, at Sofia skulle få en prinsessetitel.
    Får Victoria kun Estelle, Madeleines børn bliver amerikanske og CP og S ikke bliver et prinsepar… så tror jeg, at monarkiet i Sverige ikke har nogen særlig lang fremtid.
    Et kongehus kan også blive for småt.


  40. Midnattsol skriver: 17 maj, 2013

    21. Moder Svea
    SH kommer att representera Sverige på samma sätt som hon hållit på med sedan hon blev ihop med Carl-Philip; det vill säga fortsätta dyka upp på olika event, ställa upp på intervjuer och på alla sätt sola sig i den kungliga glansen. Därför slog det mig att hon faktiskt kanske inte heller vill ha någon titel, därför att det då skulle komma fram sanningar om hennes förflutna. Som det är nu är det bekvämt: hon slipper ta ansvar och kan samtidigt fortsätta med sin prinsesslansering. Det spelar alltså ingen roll hur hovet hanterar detta; det kommer att bli problem ändå…


  41. Midnattsol skriver: 17 maj, 2013

    Jag gömde ju;
    Hatten av för Mr. Chris O’Neill! 🙂


  42. Eva H. skriver: 17 maj, 2013

    #23 M, du har troligen helt rätt!


  43. veramedmera skriver: 17 maj, 2013

    Alltså, det har ju att göra med att fästmannen inte vill byta medborgarskap ,ingenting annat om jag förstår saken rätt.
    Inget konstigt med det.
    Han har sin frihet att ställa upp vid hustruns svenska uppdrag när det passar honom.


  44. Birgitta LöfgrenSvenskDamtidning skriver: 17 maj, 2013

    Har Chris varit svensk hade han ju kunnat bli hertig men absolut inte prins. Vad jag vet är varken Margaretas eller Christinas män hertingar


  45. nina skriver: 17 maj, 2013

    Om han nu själv avsagt sig en kunglig titel. Det här ser bättre ut än att han inte får någon…


  46. Adika skriver: 17 maj, 2013

    NU gillar jag Chris !! En riktig karl med integritet. Grattis prinsessan Madeleine !!


  47. allegra skriver: 17 maj, 2013

    Den amerikan finns inte som skulle finna sig i en europeisk titel förmedlad av hustruns familj, den må sen vara aldrig så tjusig.
    Så Chris O´Neills beslut är inte märkvärdigt ett enda dugg.
    Allt annat hade varit otänkbart.


  48. Pia skriver: 17 maj, 2013

    jag tycker det är bra att han vill förbli amerikansk brittisk medborgare. Som någon skrev tidigare han älskar Madeleine och har ej behov av någon titel! Bra beslut!


  49. Mari skriver: 17 maj, 2013

    All recpekt to Mr Oneill.


  50. Mari-Anne Smithsvenskdamtidning skriver: 17 maj, 2013

    Grattulerar Madeleine din blivande make har visat att han verkligen älskar sin blivande fru och inte bryr sej om någon titel. Soffi kan också göra lika dant Ingen titel där heller , det blir bra.


  51. nina skriver: 17 maj, 2013

    Varför ska inte Sofia få bli prinsessa om hon och CP vill det? Hon är ju svensk medborgare (vad jag förstår), -så det finns väl inga hinder.


  52. Maryou skriver: 17 maj, 2013

    Tur!


  53. Birgit skriver: 17 maj, 2013

    Tycker inte att det är OK, gifter man sig med en svenska prinsessa blir man svensk medborgare, nu fallerar allt igen. Amerikansk medborgare som arvinge till svenska tronen blir det nu med deras barn.


  54. Ulla skriver: 17 maj, 2013

    # 34 “Diadem-Tiara” 😉 . Et kongehus uden prinser og prinsesser er vel slet og ret bare en statsbetalt overklassefamilie ???
    Ha, ha Irena, nu har prins Henrik ellers skiftet titel/navn flere gange, først fra PH til Prinsen og senest til Prinsgemalen, det skulle være det fineste han kan blive, når han nu ikke kan kaldes konge. Ikke helt tjek på kongelige titler ? 😀
    Jeg håber da Sverige snart får en ny prinsesse Sofia, så det ikke kun er os, der skal nøjes med prinsesser, der ikke er født kongelige. Tænk nu, hvis Chris har troet, han både kunne spise af kagen og bevare den hel ? Hvorfor skulle det ellers tage så lang tid, før Hovet meddeler, at hans titel bliver …… Mr.O’Neill ? Hertugtitlen til Jonas B. kom hurtigt efter forlovelsen.


  55. Eva Persson-Huber skriver: 17 maj, 2013

    Bra! Då känner jag mig nöjd! Madeleine må gifta sig med vem hon vill men kungahuset har sin historia att tänka på och det för vara klart att den person som skall företräda Sverige skall också vara svensk medborgare. En som passar är prins Daniel och även lilla söta Sofia .


  56. emma_h skriver: 17 maj, 2013

    Strålande Chris – Du har visat ryggrad i ditt beslut SAMT att det viktiga för Dig är att få dela livet m personen Madeleine snarare än Prinsessan.M – De kommer få d bästa av 2 världar iom detta
    Ser fram emot Er Bröllopsdag & Hoppas på Sommarväder

    DORTHE Du kan EJ göra såna där äpplen-päron jämförelser HKHare visavi en icke HKHare – Fakta är…
    1-I prins R´s fall r reglerna internationella – Hade Madde gift sig m tronföljare i annat land hade M per automatik förlorat både sin köplats t tronen och titel…det står i lagreglerna f Sv. tronföljare
    2- CPs situation är EJ ALLS jämförbar m Prins BERTILs… ty han hade en särkild uppgift åtSvKHuset o fick göra vissa uppoffringar i drygt 30år, att han gick m på det var attPrins B FICK behålla Rang+Titel!!! ETT UNDANTAG och Specialavtal


  57. snickarjohn skriver: 17 maj, 2013

    Heja Everton!


  58. Bibbi skriver: 17 maj, 2013

    Snyggt, denne man har pondus.
    Det är Sverige i tiden.


  59. nea skriver: 17 maj, 2013

    Kan inte personerna här i spalten läsa innantill…?? Det handlar om medborgarskap – inte titeln. Klart att en amerikan aldrig ger upp sitt medborgarskap (dessutom hade han från början dubbelt medborgarskap). Om han endast varit am. medb. skulle han säkert ha fått sv.medb. + titel. Någon integritet ser jag öht inte i detta sammanhang. Men det är så lätt att få sovinisterna (Daniel och Chris – älskarna men Sofia – hatarna) att bli överlyckliga.


  60. PBoo skriver: 17 maj, 2013

    # 39 Ida

    Wow – jag har inte nämnt Sofias namn däremot har flera andra gjort det – men ändå är det mig du hugger på – nu börjar det bli lite väl patetiskt! Jag har hela tiden ansett att det borde synas om ingifta med exv. tillägget consort. Jag har helt tiden tyckt att oavsett vem ”kungabarnen” gifter sig med ska de behålla sina titlar. Jag har hela tiden tyckt att de som gifter in sig med de två yngsta inte behöver någon titel. Jag har hela tiden tyckt att – gud förbjude – om ngn av de två yngsta måste ta över, då borde deras äkta hälft kunna ”upphöjas” om behövs. Norges kungahus m HKH inte större, tvärtemot! P Madeleines barn kan bli HKH. Nuff said!


  61. Anna-Mia skriver: 17 maj, 2013

    Grattis Madeleine! Du har hittat EN RIKTIG MAN, han har redan visat vad han går för, – all respekt för honom!!!


  62. Eva skriver: 17 maj, 2013

    Sofia är en sån nolla jämfört med Chris O’Neill, så det är inte sant. Hur ska nu C-P på ett snyggt sätt ta sig ur den relationen, utan alltför stora teatraliska utspel inför öppen ridå, som hämnd, när allt ändå är förlorat.


  63. emma_h skriver: 17 maj, 2013

    51 Nina_Inte helt självklart – enligt vad som sades av Hovet idag…
    2:a Villkoret är att man inte är yrkesverksam & Sofia både jobbar m PP och har Eget företag. Daniel fick avveckla sin verksamhet före bröllop

    Ulla_54 Hovet agerade p r e c i s som inför bröllopet 2010
    Alltså meddelade Titel strax innan Lysningen på Söndag som gjordes idag…
    så tyvärr Din Teori faller: “…Tænk nu, hvis Chris har troet, han både kunne spise af kagen og bevare den hel ? Hvorfor skulle det ellers tage så lang tid, før Hovet meddeler, at hans titel bliver …”
    Att JBs titel aviserades redan vid eklateringen var väl snarare ett Undantag


  64. Lisa Lusth skriver: 17 maj, 2013

    Detta hindrar ju inte att Ms och Cs barn blir Prinsar och Prinsessor av Sverige. Det finns ju rätt många landskap som saknar Hertigar och Hertiginnor, vilket bör fyllas på med Kungens samtliga barnbarn, eftersom de alla är arvsberättigade till tronen.


  65. Linnea skriver: 17 maj, 2013

    Önskar innerligt att de får ett långt lyckligt liv tillsammans!
    Vad betyder då en kunglig titel mot ett kärleksfullt äktenskap,
    och rara, söta O ‘Neil arvingar, i massor, till Madeleine och Chris.

    Önskar samtidigt alla skribenter en trevlig och skön pingsthelg.


  66. Dorthe skriver: 17 maj, 2013

    # 56 emma_h. Hvis danske og svenske regler var/er ens, så ville Benedikte og Madeleines situation også være ens.
    De er begge døtre til en konge, da de gifter sig: B nr. 2 i arvefølgen – M nr. 4.
    Deres ægtefæller er begge udlændinge, som vil beholde deres statsborgerskab og derfor ikke kan blive HKH prins/hertug i hhv. DK og Sverige. B bevarer sin arveret til tronen, hendes børn gør det ikke. M bevarer sin arveret til tronen om evt. børn gør det, ved jeg. Anne-Marie, derimod giftede sig med en konge i et andet land og hverken AM eller hendes børn har arveret til den danske trone!
    Hvad er det, du mener er en sammenblanding af æbler og pærer ???
    “Special-aftale” kan Konge også gøre uden problem mht. Sofia, hun er svensk medborger! 😉


  67. Marie skriver: 17 maj, 2013

    Mycket smart gjort av Hovet!
    Min eloge.
    Nu behöver svenska folket inte bekymra sig över C-Phs flickväns
    titel, för hon blir rätt och slätt fru och inget annat.
    Kommer hon att överleva detta tro???


  68. Anna skriver: 17 maj, 2013

    Han är smart, den gode Chris. Att inte vilja ha svenskt medborgarskap eller titel innebär också att han kan ge katten i att representera. Gissar att vi inte kommer se mycket av vare sig honom eller Madeleine framöver.


  69. Birgitta skriver: 17 maj, 2013

    Vilken hedersman han är Chris! Han klargör redan före bröllopet att han inte blir svensk medborgare och slutar jobba! Detta om något visar att han har valt Madeleine av KÄRLEK till henne och inte för att hon är prinsessa!

    Han verkar besitta både klokhet, trygghet och stabilitet, vilket säkert är bra för M.
    Lycka Till!


  70. Lilla My skriver: 17 maj, 2013

    Chris gör ett klokt val som avstår från medborgarskap och titlar. Han slipper bosätta sig i Sverige och att delta i uppdrag åt kungahuset.


  71. signe skriver: 17 maj, 2013

    Ja detta var det bästa som kunde hända. Visar tydligt att det Madeleine han älskar och inte några titlar ! Det är det som kallas ÄKTA kärlek ! Chris kommer att bli mycket omtyckt och respekterad. Han visar också att han vill fortsätta arbeta och göra rätt för sig och inte ligga vårt land till last. Tyckt om Chris hela tiden eftersom han gjort vår Lillsessa så lycklig. Men jag har ändå funderat på det här med vilken titel han kommer att få men det löste sig på allra bästa sätt ! All heder åt Chris !


  72. signe skriver: 18 maj, 2013

    “16” Marlene……bra fråga som jag också ställt mig ! Tycker det är ett tecken till sofia att hon borde göra samma val ! men tyvärr tror det är titeln som är det viktigaste för henne ! Hoppas jag har fel ! Återstå att se för då vore många problem lösta.

    “21” Moder Svea …Bra skrivet !! Tycker väl att C-P och Madeleine skulle kunna representera Sverige utan respektive !!!


  73. Hilde skriver: 18 maj, 2013

    Respekt og integritet? Er ikke det litt å ta i? Mest sannsynlig har det aldri vært aktuelt å gi han noen prinstittel. Det har både kongen og Chris visst hele tiden. Det var aldri aktuelt å gjøre Jonas til prins så hvorfor skulle Chris bli det? Tror ikke at Chris hadde noe valg. Hvorfor skulle mannen til en som er nr. 4 i arverekken bli prins? Tenker vi 10 år fram i tiden er sannsynligvis Madeleine nr. 7-8 i arverekken og da blir det ennå mer absurd med prinstittel til Chris. Og hvorfor skulle en hertug-tittel være til hinder for at han skulle fortsette med sin jobb? Jonas skulle få en hertug-tittel og samtidig fortsette med sitt jobb. Han hadde vel også en jobb der han kunne komme i interessekonflikter med kongehuset. Skjønner jo at han ikke vil bytte eller legge til et nytt statsborgerskap bare for en hertugtittel.


  74. Hilde skriver: 18 maj, 2013

    Egentlig skjønner jeg ingenting av dette.
    Johan T Lindwall på Expressen skriver at om Chris hadde velat ha en prinstittel-en konglig tittel hadde hun kunnet kreve det av kongen og garantert fått igjennom det.
    Signaturen emma_h har ved flere anledninger skrevet at Chris ikke kan ha en høyere tittel enn sin fru og en prinstittel rangeres høyere. Hvem har rett? Jeg tror på Emma og syntes det er merkelig at en hoffreporter ikke vet bedre.
    Og hvorfor kan ikke Chris jobbe med en hertugtittel? Det skulle jo Jonas gjøre og rundt omkring i Europas kongehus har jo kronprinsenes søsken,og deres ektefeller, vanlige sivile jobber, selv om de har både prins og prinsessetitler.


  75. Hilde skriver: 18 maj, 2013

    Olga #7
    Avstå fra den bekvemste veien?
    Hvor naiv går det egentlig an å være? Selv om Chris ikke får noen titler vil han jo være gift med en prinsesse og svigersønn til en konge.
    Det gir han jo en del privilegier,status,anerkjennelse og oppmerksomhet, enten han vil eller ikke.
    Se f.eks på Ari Behn. Alle vil jo vite hvem Chris er og ingenting av det han gjør vil være anonymt.


  76. Hilde skriver: 18 maj, 2013

    #34
    Kanskje Daniel ikke hadde noe valg? Du får det til å høres ut som om han har krevd en prins-tittel,hvordan kan du vite det?
    Og hva med Silvia, når hun ble dronning er det vel bare rett og rimelig at Daniel også får bli det høyeste han kan bli. Hvorfor skulle han nøye seg med noe dårligere? Silvia er verken adelig eller kongelig og like vanlig som Daniel. Ingen klager på Mette-Marit, Mary, hvorfor skal de ha finere tittel enn Daniel?

    Forøvrig så er kongen Djurgården-supporter. Det har han sagt i et intervju.


  77. olyckskorpen skriver: 18 maj, 2013

    va bra då kan han försörja M så slipper vi !


  78. Eliana skriver: 18 maj, 2013

    Chris har haft en tuff uppväxt. Började på internat i Schweiz när han var 14 år. Han har en gedigen finansiell utbildning och det är en del av hans liv att arbeta med finanser. Han hade gått under om han var tvungen att sluta jobba och representera Sverige istället.
    Han blir gemål till en prinsessa och kan följa med Madeleine när han vill på hennes kungliga uppdrag. Hade inte väntat någon annan lösning än det som nu presenteras. Ungefär samma konstellation har prinsessan Christinas man som inte heller är prins.


  79. liljan skriver: 18 maj, 2013

    Men det va väldans va superlativen flödar nu då om denne man..


  80. Inge L skriver: 18 maj, 2013

    # Birgitta:
    Der er ikke meget hædersmand i at afstå fra noget, hvis betingelser man ikke opfylder for at modtage !!!
    I følge den officielle meddelelse fra Hovet opfylder Chris IKKE de faktuelle formkrav for at få en svensk titel, men som meddelelsen er udformet, så vil Sofia gøre det. Der står intet om religion i teksten, men er det i realiteten ikke tre ting, han skulle opgive for en hertugtitel ? : Hans to medborgerskaber, at drive erhverv/arbejde i næringslivet samt skifte tro ?
    Det ville også være meget at opgive for en hertugtitel over et lille område i Sverige, man nok skal være svensk for overhovedet at vide, hvor ligger! Ikke imponerende nok for en amerikaner, tror jeg .


  81. nina skriver: 18 maj, 2013

    Vaddå klokt i att avstå!!!! Han hade väl inget annat val eftersom han redan har dubbla medborgarskap, är katolik och vill fortsätta jobba.


  82. miayahoo.se skriver: 18 maj, 2013

    Det finns bara fördelar för Chris att förbli Amerikansk medborgare och inte vara Svensk kunglighet som inte kan tjäna egna pengar.Han vill tjäna sina miljoner och slippa representation.Så krasst är det. Han vill vara fri och det förstår jag mycket väl.Det kostar att leva som de gör och PM kan aldrig bidrar med nya pengar genom arbete men har bara arv.Vem bryr sig om titlar i dagens värld med de ekonomiska problem EU länder har och andra länder.Flertalet människor vet inte vad en baron eller greve,princessa, prins är för nånting och bryr sig inte heller. Däremot så tror jag hans mor är besviken då hon är känd för att dras till hög adeln.


  83. Kerstin Bergström skriver: 18 maj, 2013

    #62 Eva Du skriver Citat:Sofia är en sån nolla jämfört med…Den största nollan är du som skriver ngt dyl.
    #68 Anna Du har helt rätt.Vi i Hertigdömmet är glada.Madeleine har endast varit här 2 gånger officiellt på alla år.C-P som är i sitt hertigdömme både officiellt och privat flera gånger /år.


  84. Eva H. skriver: 18 maj, 2013

    Håller helt med dig liljan! Han behöver inte ha varken titel eller medborgarskap, att vara gift med en prinsessa och vara svärson till en kung är nog för att öppna många dörrar. Dessutom slipper han kraven på representation, m a o han kan både äta kakan och ha den kvar! Så man ska nog inte läsa in alltför mkt i avböjandet av titel!


  85. rojalist skriver: 18 maj, 2013

    Än en gng visa Chris att han är mycket klok man !


  86. Babsan skriver: 18 maj, 2013

    Det var det bästa jag hört/läst på länge. Nu behöver han inte ‘rätta in sig i leden’ och det passar honom nog bättre att kunna gå ’till jobbet’ på morgonen och vara med sina gelikar i finansvärlden.
    babsan


  87. emma_h skriver: 18 maj, 2013

    DORTHE CITAT
    Hvad er det, du mener er en sammenblanding af æbler og pærer ??? ”Special-aftale” kan Konge også gøre uden problem mht. Sofia, hun er svensk medborger!

    1 Det va DU som irrelevant jämförde Prins R med Chris – HKHare med IckeHKHare, jag uppgav då vad som gällde hypotetiskt såvida M i likhet m danska B gift sig m tronföljare i annat land för ordningens skull LÄS OM DITT INLÄGG
    2Likaså likställde du Sofia som dejtat CP i 4år …MED… PrinsB& Lilian som räddade vår monarki o väntade 33år med specialavtal till skillnad fr Bs bröder
    Eftersom CG kräver av Chris(och Vs make) att EJ JOBBA om C skulle bli HKHare Är det inget Sofia kan förhandla bort (se ovan) i något “special avtal”


  88. annica* skriver: 18 maj, 2013

    Tycker det är synd att Christopher avstår från titel. Jag hade hoppats på förstärkning av kungahuset och framför allt att de skulle bo i Sverige, det lär väl inte bli aktuellt nu, tyvärr… Han hade nog varit utmärkt att representera tillsammans med prinsessan Madeleine. Men det är ju hans val och det får man acceptera! Sedan är det mycket orättvist att hålla på och tjata om Sofia och att hon inte har något arbete, hon arbetar och har så gjort sedan 16 års ålder! Jag fick inte mitt första jobb förrän jag var precis fyllda 18!


  89. Sthlm skriver: 18 maj, 2013

    #74
    Jag tror absolut att Madeleine hade kunnat få kungen att gå med på att ge Chris en prinstitel, oavsett medborgarskap, om Chris hade tyckt att det var viktigt för honom. Då det gäller kungabarnen tycker jag att det alltmer framstår som att det är barnen och inte kungen som bestämmer vad som ska gälla. Reglerna verkar kunna ändras efter kungabarnens önskemål. Ska bli spännande att följa Carl Philips (Hellqvists) krav.


  90. emma_h skriver: 18 maj, 2013

    ELIANA-CITAT
    “…Ungefär samma konstellation har prinsessan Christinas man som inte heller är prins…”

    NeJ JUST DET… Tosse M o Christina M (+Maddes kusiner) är Privatpersoner – Tack vare att Christina valde make i strid med gällande HOVregler så förlorade C sin kungliga status & rang!!! Till skillnad från Madde var CGs systrar aldrig Tronföljare tack vare MANLIG Tronföljd Stor Skillnad
    CG lät sina systrar få efter bröllopet 1 hederstitel/Courtesy Title som “Prinsessa” – dock utan HKHrang C:s make har aldrig varit i närheten av nån Titel överhuvudtaget
    Bara CG-systern som knep sig 1 tysk prins fick behålla rang+titel


  91. caterine skriver: 18 maj, 2013

    Madeleine bestämmer, hon kan ha titeln och får göra som hon vill, d v s ingenting för Sverige, de kommer knappast att representera Sverige, bara glänsa. Om Sofia skulle ge upp prinsesstiteln och ansvaret så får hon gärna gifta sig med CP tycker jag. Men prinsesstiteln borde hon säga ifrån.


  92. Singoalla skriver: 18 maj, 2013

    Eliana påstår att Chris skulle gå under om han inte fick jobba med finanser.
    Många andra påstår att Sofia vill bli prinsessa.
    Hallå, vad vet ni om det? Sluta spekulera, det säger mer om er själva än om dem. Begriper ni inte det?
    För mig får Sofia gärna bli prinsessa men jag har inte med saken att göra.


  93. emma_h skriver: 18 maj, 2013

    INGE.L-citat: “…men som meddelelsen er udformet, så vil Sofia gøre det…”
    Tveksamt INGE L
    Daniel W som var/är Svensk, Hade företag fick helt avveckla sitt yrkesutövande och affärsinnehav innan han blev Prins – Som HKHare jobbar Du åt SVE&SvKungahuset… Sofia jobbar m insamling m.m. åt PP liksom hon har sitt företag SKH Agency enligt uppgift
    Hon får välja vad som är viktigast för henne
    citat fr ovan av Hovet:”Enligt Kungahusets policy bör en medlem av Kungl. Huset … ej inneha en ansvarsställning i näringslivet.”


  94. Anna skriver: 18 maj, 2013

    Nu undrar jag en sak ang det faktum att det redan vid förlovningen tillkännagavs att Jonas Bergström skulle bli hertig av Hälsingland och Gästrikland. Han var vid den här tidpunkten biträdande jurist på en ansedd advokatbyrå, och är idag advokat. Skulle han ha kunnat fortsätta som affärsjurist efter bröllopet med M?


  95. pia skriver: 18 maj, 2013

    Nu betyder det säkert, även i USA, en hel del att vara gift med en prinsessa, om så bara från ett “lilleputtland”. Chris O´Neill vill ju också fortsätta med sina affärer och det tillåts inte om man är hertig. Om han lyder katolska kyrkan regel att barnen i blandreligionsäktenskap ska uppfostras i den katolska läran så kan de inte ha en plats i den svenska tronföljden.
    Vad beträffar Sofia H beträffar så har hon säkert inte tänkt sig att arbeta mer än vad hon gör idag, nämligen med en form av välgörenhet i lagom skala. Jag tror inte att hon frivilligt nöjer sig med en frutitel. Men den dagen den sorgen.


  96. allegra skriver: 18 maj, 2013

    Varför skulle Chris visa kärlek för att han avstår från
    svenskt medborgarskap med tillhörande glittrig svensk titel?
    För honom som för hans familj för att inte tala om karriären
    är grejen inte alls att bli svensk. Det fina i kråksången är
    att ha en europeisk prinsessa från ett regerande kungahus hemmavid. .
    Men hur kul är kvinnovillkoren i en katolsk amerikansk societetsfamilj?
    Tänk på Madeleine nån gång.


  97. MedeaChintohs.blogspot.se skriver: 18 maj, 2013

    Jag håller på Chris ställningstagande.Han vill inte bli prins eller hertig utan nöjd med vad han är.Härligt!


  98. pia skriver: 18 maj, 2013

    Det räcker kanske med ett “beträffar”. Förlåt.


  99. Eva skriver: 19 maj, 2013

    93
    Underbart för kungahuset att få in en man som Chris. Han passar så bra in. Han behöver inte någon titel. Bordsplaceringen klaras nog av ändå.
    Sofia Hs företag är bara en täckmantel för att de skall se ” bra ut “.
    Inte ens ett AB. Prinsessan Christinas man behöll också sitt Herr.


  100. Anna skriver: 19 maj, 2013

    Vet någon f ö om en katolik kan förlänas en adelstitel i Sverige? Skulle en hertigtitel i Chris’ fall ha tvingat fram konvertering till protestantismen?


  101. Maryou skriver: 19 maj, 2013

    emma, orättvist att Daniel inte fick fortsätta att ägna sig åt sitt företag. Kan en man av idag verkligen nöja sig med att följa efter sin kungliga fru på hennes uppdrag och bara ägna sig åt den kungliga familjens business? Kanske Daniels behov att få tjäna sina egna slantar försvann och han bryr sig inte längre om att bestämma själv vad han vill göra.


  102. Pensionär skriver: 19 maj, 2013

    Varför hänga upp sig på att Sofia inte jobbar. Hon gör ju samma jobb som Madeleine som i mångas ögon jobbar väldigt mycket. Jag tror inte att Chris låg bakom “inte hertigtitel”. Jonas hade blivit hertig trots att han jobbade. Han skulle nog inte slänga bort en juristutbildning och bara representera. Det ligger nog annat bakom. Hans familjehistoria kanske inte är så fläckfritt som många tycks tro.


  103. allegra skriver: 19 maj, 2013

    #100#
    Men snälla Anna och alla andra: försök förstå att Chris är amerikan. Och amerikaner ser sig som det finaste som finns.
    Det markerar han väldigt tydligt genom sitt nej till svenskhetens tjusigaste titlar. Försök se situationen ur ett amerikanskt perspektiv. I det perspektivet betyder Madeleines steg ännu en seger för den amerikanska överlägsenheten. Det finaste en icke-amerikansk kvinna kan hoppas på i jordelivet är att gifta sig med en amerikan.
    Detta profileras särskilt om Madeleine efter bröllopet behåller prinsesstiteln.


  104. Julia skriver: 19 maj, 2013

    # 102 Och du Pensionär fortsätter med dina irrelevanta kommentarer i en illvillig anda. Inte en susning har du om fakta, som vanligt!


  105. Astrid A skriver: 19 maj, 2013

    Tro ikke på at Chris har sagt nej til en titel. Han har bare sagt sig enig med kungen i at en adelstitel er not apropriate ,slik at hovet kan ge et diplomatiskt meddelande. Kungen har bestemt dette, og lillsessan får foga sig.


  106. Linda skriver: 19 maj, 2013

    När jag läser Chris O’Neills till synes imponerande CV blir jag faktiskt lite nedstämd; mellan raderna ser jag en societetsmamma som fladdrande från kontinent till kontinent och frotterade sig med högdjuren, medan Chris sattes i internatskola från tidig ålder. Två av hans systrar har gift in sig i adeln, enligt uppgift i tidningarna på moderns enträgna uppmaning.Jag hoppas att de tänker uppfostra sina egna barn på ett helt annat sätt.


  107. Jenny skriver: 19 maj, 2013

    Nog är det så att om M:s & C:s barn blir katoliker vid födseln, dvs om M & C väljer att låta dem uppfostras i den katolska läran, förlorar de sin plats i den svenska tronföljden?


  108. Ingela skriver: 19 maj, 2013

    #88 Annica vad har Sofia jobbat med sedan hon var 16 år? Mej veteligen gick hon ut skolan och tog studenten från Estetiska linjen i Vansbro.

    Släng inte ur dig en massa påståenden utan att svara upp för det du skriver också. Gör du inte det struntar vi andra nog att svara dig.

    Du är häpnandesväckande med dina påstående om både det ena och det andra!

    Men var och en blir salig på sin tro så även du!


  109. signe skriver: 19 maj, 2013

    “62” Eva……bra skrivet och du har så rätt ! Men C-P får nog ta sig i kragen och ta den striden !!! men det blir inte lätt ! Vi (svenska folket)måste ge honom stöd och all hjälp han kan få ! C-P ser inte så glad ut längre som han gjorde i höstas när hon var i SA ganska länge !


  110. Pensionär skriver: 19 maj, 2013

    #109
    Större delen av svenska folket bryr sig nog inte om Sofia blir prinsessa eller hertiginna. Ni som är emot skriver ju samma sak hela tiden och ni är inte så många. Ni kommer att försvinna i mängden om det skulle bli en omröstning.


  111. emma_h skriver: 19 maj, 2013

    Linda jag tror alla HKHare som bildar familj idag är betydligt mer närvarande i sina barns fostran & uppfostran – det behöver du inte oroa dig för Dock har de ett jobb m konstiga tider o mkt resande m.m. men trots det lär de inte avstå fr att se till att barnen får gå på de bästa skolorna o få 1stClass Education inför framtida arb.uppgifter i livet Just därför är det tradition att många HKHare som barn skickas till privatskolor under 1 period i livet för att mogna, knyta kontakter och inte minst lära nytt språk
    I England exvis finns årligen & kontinuerligt barn av kunglig börd från hela världen på i elevkullarna på Eton Harrow Gordonstoun OXF/CAM-Uni etc just därför att det är familjetradition & ej för att päronen inte bryr sig – här i Sve är ju Lundsberg + Sigtuna ngt Familjen B anlitat i generationer för fostran/utbildning


  112. magggan skriver: 19 maj, 2013

    Vilken klok man.


  113. Dorthe skriver: 19 maj, 2013

    # Emma_h
    Benedikte har IKKE giftet sig med nogen tronfølger. Tyskland er en republik og Richards slægt har aldrig indgået, som arvinger til det daværende tyske kejserrige. Hans titel er en del af hans navn og knyttet til Berleburg, ikke den tyske trone, som fx prins Hansi.
    Richard er almindelig tysk statsborger uden særlige privilegier, ikke engang slotsejer, det er sønnen prins Gustav, der ejer slottet.
    Undrer mig forøvrigt over, at du fortsat har tid til at sidde her og svare alle; det er snart længe siden du skrev, du skulle være mamma! Måske en hobby ?


  114. Ingrid j. skriver: 19 maj, 2013

    Inga komplikationer vid en eventuell skilsmässa.


  115. miayahoo.se skriver: 19 maj, 2013

    Det finns ingen anledning att respektera Chris för att han väljer att behålla sitt medborgarskap och därmed frihet att tjäna pengar. Vad ska han med en titel till när han planera inte att ens bo här. Han kan nog inte tänka sig att bara leva på PM arv och hans förmögenhet.Det kostar att leva som de gör. Skulle han ha ett titel som ryker friheten och det blir väldigt långa dagar där man väntar på nån evenemang.


  116. Linnea skriver: 19 maj, 2013

    Tror inte Chris för ett ögonblick har funderat på att bo i Sverige,eller representera vårt land.Han vill fortsätta leva som förut, trotts giftermål med en prinsessa från .Inte ger han upp sitt liv i NewYork .Vad skulle han tjäna på det? Kungliga titlar struntar han helt i och jag tror även Madeleine ser fram mot det bekväma livet hon får i lyx och avskildhet.Detta intryck har jag .


  117. emma_h skriver: 19 maj, 2013

    då erkänner du Dorthe slutligen att det de facto var 1 felaktig jämförelse DU drog upp:
    Benedikte HKHare med Prins Rickard åxå HKHare…, jämförandes det m bröllopet mellan o-kunglige Chris & HKHaren Maddes bröllop – äpplen/päron(2helt olika saker)
    Tyskland varandes republik hindrar för övrigt inte tyska prinsar 2013 att hålla fast vid sina prinsdömen vilket r som små kungadömen i miniatyr (& det r så vår Successionsgrundlag skulle bedöma dem)
    End of Discussion Dorthe


Annons

Laddar