Drottning Silvia utreder sin pappas nazistiska förflutna

Annons

Drottning Silvias föräldrar, avlidna Alice och Walter Sommerlath.

Drottning Silvia startar en egen undersökning om sin fars förflutna. Anklagelserna om att Silvia inte tillräckligt tar avstånd från sin pappa Walter Sommerlaths nazistiska förflutna har tagit hårt på drottningen.

Drottning Silvia har haft en tuff tid. Hon saknar sin dotter Madeleine som för alltid tycks ha försvunnit till Usa och skriverierna kring skandalboken om kungen har rört upp obehagliga minnen. Men det som gjort drottning mest bestört den senaste tiden är anklagelserna om att hennes far var långt mer aktiv nazist än Silvia har velat erkänna. Bland annat hävdar tv-programmet Kalla Fakta att den metallfabrik han drev i Berlin övertogs under närmast tvångsmässiga metoder från en judisk ägare 1939.

Annons

Nu vill Silvia gå till botten med allt och har startat en utredning med hjälp av sitt eget nätverk, släkt och vänner, i Tyskland och Brasilien.
– Resultatet ska presenteras i höst, meddelar hovets presschef Bertil Ternert. Det är flera månader sedan hon och släkten Sommerlath tog initiativ till detta.Drottningen vill utreda både tiden före och under andra världskriget och är speciellt intresserad av att få veta mer om fabriksrörelsen, säger Bertil Ternert.

Eva Österlind

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

53 kommentarer till “Drottning Silvia utreder sin pappas nazistiska förflutna”

  1. allegra skriver: 16 maj, 2011

    Drottningen ger järnet och visar vilken stark och riktig person hon är med initiativet att göra egna forskningar om de avslöjanden om hennes fars aktiviteter som TV4 avslöjade från den fasans tid som nazismen står för.
    Vi är många som deltagit i den enorma sorg hon måste ha upplevt genom avslöjandena.
    Många många rosor till henne.


  2. Anna skriver: 16 maj, 2011

    Det är bra att hon gör egen utredning, men frågan är vad hon kommer fram till egentligen…

    Silvia måste ha haft det tufft med en notoriskt otrogen make under en period och sen detta med pappa..Och hennes mamma som dolde sanningen för henne.

    Men vad hjälpte det att drottningen skrev brev till tv4:s VD??
    Och det var nästan en dålig stil tycker jag faktiskt, även om jag förstår henne fullkomligt..

    Det vore bättre att sätta kungen på plats då, istället för att gnälla på tv4s VD..

    Jag är stolt över Maria Shriver som ÄNTLIGEN tog beslutet att separera!


  3. fakta skriver: 16 maj, 2011

    Hon behöver INTE starta en egen utredning med sina egna släktingar! Väldigt mycket finns redan framtaget och det är enklast att vända sig till de forskare som sitter på uppgifterna.
    Att skylla på att det är länge sedan och efter ett världskrig håller inte .Lyssna på den brasilianska professorn som framträdde i Kalla Fakta igår, hon har tagit fram uppgifter. Hon vill också veta vad man gjort med pengarna man fick efter att ha tagit över det judiska företaget för att producera krigsmatrial.Hon vill att man återlämnar dem till den judiska familjen eller sänder dem till Israel.


  4. Anna skriver: 16 maj, 2011

    Jo, Silvia har förresten träffat Maria Shrivers make Arnold Schwarzenegger..


  5. Emma skriver: 16 maj, 2011

    Walther Sommerlath Sr var inte nazist. Kalla Fakta har gjort något uruselt rent journalistiskt. Scherman och Ekdahl på TV4 har inte fattat det här med krig. Det finns gamla krigsarkiv i Europa. Om man ids gräva i saken och vad som står där kommer man fram till att Sommerlath var motsatsen till nazist liksom många andra tyskar i Tyskland under kriget. Arkiven kan fortfarande vara hemligstämplade.


  6. Sandra i Oslo skriver: 16 maj, 2011

    Silvia er og forblir den vakreste,dyktigaste og klokeste dronningen som noensinne har funnits!!!
    Disse mislykkede,ondskapsfulle og avundsjuke personene, som ikke evner å føle glede,men bare kommer med negative bemerkninger ,DET ER TAPERNES TALE!


  7. silvia skriver: 16 maj, 2011

    det är inte viktigt vad som undersöks men vem som undersöker och presenterar sen, hade stalin sagt i detta fall


  8. Helena A skriver: 16 maj, 2011

    Stackars drottningen.Det måste vara jättejobbigt för henne.


  9. Ave skriver: 16 maj, 2011

    Dags för oss alla att börja gräva i arkiven och se vad vi hittar om vår släkt – och sen ta ansvar för vad våra släktingar har gjort! Och eftersom människan är mer eller mindre ond kommer vi alla att hitta ‘skelett’ i vår släkthistoria. Vi kan ju börja med oss själva – hur behandlar och/eller har vi behandlat vår nästa? Kommentarer här är ett bra bevis på människans svarta sida! Kanske ännu bättre än att gräva i vår egen släkt, är att vi gräver om grannens släkt och sen skriver om det i vår lokaltidning! Så eländet riktigt kommer fram! Tänk vad forna öst, inte minst forna DDR, är inne igen! Kan varmt rekommendera bl.a. filmen “De andras liv” (Das Leben der Anderen, 2006), och givetvis författare som Kafka och Böll m.fl!

    Det där med att vara utan synder och kasta första stenen! Skulle vara intressant om någon grävde i teamet bakom ‘Kalla Fakta’ och deras släkter! För den delen, när ska våra politiker börja ta ansvar för sin släkthistoria?! De kanske ska börja med att ta ansvar för sitt eget agerande! Och sen, när ska alla andra länders kungligheter och politiker börja att gräva i och ta ansvar för sin släkthistoria – nej, bara i Sverige händer sånt här! Om den svenska kungafamiljen ska ta ansvar för vad deras släkt gjorde under andra världskriget, då ska ALLA i Sverige (och andra länder) ta ansvar för vad deras släkter gjorde, eller lika ofta inte gjorde, under andra världskriget, med början hos politiker, kapitalistarka individer/företag – hur har alla dessa skapat sitt inflytande och kapital? Och det ska gälla alla -inte bara vissa grupper/folkslag! Och varför bara vad som hände under andra världskriget? I Sverige, England m.fl. länder lever dagens krigsförbrytare, och inte sällan ett mycket gott liv – varför straffas inte dessa? Varför är det ingen som ropar efter vedergällning då? Varför istället angripa det som hände för ca 70 år sen, när så mycket groteska folkmord har skett mycket närmare i tid och sker även idag? Och varför angripa släktingarna, när de ansvariga lever och skulle kunna ställas inför rätta?

    Vi vet agendan bakom medias i princip förföljelse av den svenska kungafamiljen. Nästa gång är det du och jag. Det är dags att vi folket börjar granska media och deras bakgrund och bakomliggande syften. All makt till FOLKET – inte till media som idag styr våra politiker, våra uppfattningar, vad vi ska läsa, vad vi ska veta, vad vi ska diskutera – eller inte läsa, inte veta och inte diskutera i VÅRT samhälle! Det finns en annan verklighet än den som huvudfåran inom media presenterar!


  10. Anna skriver: 16 maj, 2011

    Personligen tycker jag att det är tragiskt att barn skall behöva utreda sin föräldrars påstådda illdåd som dessutom inträffade innan barnen var födda.

    Det hedrar drottningen att hon och hennes bröder tagit initiativ till denna utredning, men det känns mer som en eftergift till blodtörstiga journalister och republikaner än något annat.

    Även om utredningen skulle visa att drottningens far var mer aktiv än vad som hittills framgått, vad ändrar det egentligen? Han är ju död sedan 20 år och hans eventuella illdåd kan inte göras ogjorda. Drottningen och hennes bröder varken kan eller ska ställas till svars för vad deras far eventuellt gjorde när de var barn resp innan de ens var födda.

    Man kan naturligtvis tycka vad man vill om monarkin som statsskick och kungahusets medlemmar som personer och representanter för Sverige, men jag tycker att det är oerhört lågt att försöka främja antirojalistiska stämningar genom att dra upp saker som drottningens far eventuellt gjorde sig skyldig till på 1930-talet. Utan att någonsin vilja försvara någonting som hade med den tiden att göra, måste man ändå se människors agerande mot bakgrund av det samhällsklimat som fanns då. Det är lätt att idag, med facit i hand, ta avstånd från allt som hände på den tiden. Men vem kan säga hur vi själva skulle ha agerat utifrån de förutsättningar som rådde då? Är inte den s.k. permittenttrafiken en skamfläck i svensk 1900-talshistoria?

    Jag vet inte vad som kan bli bättre av att detta dras fram i ljuset nu? WS kan ju inte ställas till svars för sina handlingar, och “guilt by association” finns gudskelov inte i svensk lagstiftning.

    Har inte drottningen, genom sitt oförtröttliga arbete för utsatta grupper i samhället, särskilt barn, visat att hon står långt ifrån de värderingar och ideal som nazismen hyllade? Vad mer kan vi kräva?


  11. Observant skriver: 16 maj, 2011

    Det borde hon väl rimligtvis ha gjort långt, långt tidigare.


  12. Sthlm skriver: 16 maj, 2011

    Går det inte att gömma sig för media längre?

    (Silvia bör nog vara försiktig i fortsättningen. Hon har tydligen godkänt Carl Philips val av “prinsessa”, men känner hon verkligen till hela utvikets förflutna?)


  13. Birgitta Jonsson skriver: 16 maj, 2011

    Vad är detta?

    Varför ska Silvia behöva stå till svars för något som påbörjades innan hon ens var född?

    Jag undrar om landets övriga medborgare tvingas schavottera för något som föräldrarna gjort innan de föddes?


  14. Maja Larsson skriver: 16 maj, 2011

    Hon (drottningen) har ju offentligt förnekat faderns medlemsskap i nazisterna och har berättat att han tillverkade membran i sitt eget startade företag.
    För vem har hon tillsatt en utredning – vem betalar – och skall hon ändra sitt tidigare uttalande? Utred då samtidigt vem Patrick Sommerlaths biologiska mamma är och lyft upp trollen i solskenet så spricker dom allihop.

    Det finns bättre saker att lägga energi på och låt pappa Walter vila i frid.


  15. Kristine, Oslo skriver: 16 maj, 2011

    Det er vel okey at hun gransker dette for seg selv, for å få mer kunnskap om sin fars handlinger under andre verdenskrig.

    Men denne “granskningen” har ingen verdi for offentligheten. Alle “granskerne” er jo inhabile, Silvia, slekt og venner. Som et innlegg i debatten vil disse granskingsresultatene være en rent subjektiv meningsytring.


  16. Ann-Christine frisk berglund skriver: 16 maj, 2011

    Vaför skall Vår Drottning behöva försvara sin far,hon var ju bara en liten flicka då och förstod inte vad som hände.

    Kan tänka mig att orsaken är att kunna göra någon sorts uppgörelse med efterlevande till Den judiska fam.

    om det finns ett uns av sanning så beundrar jag drottningen att Hon gör vad HON kan för att ge upprättelse. Allt gott till Henne.

    från Ann-Christine


  17. lw skriver: 16 maj, 2011

    ska hovet utreda så blir det väl mer att sopa under mattan jag tror aldrig att dom kommer att erkänna att hennes pappa jobbade åt nazisterna som tv4 har kollat upp .det kommer bara mer förnekande i från hovet..


  18. caterine skriver: 16 maj, 2011

    Jag säger bara- hela kungahuset har verkligen trampat ner sej i kvicksanden.


  19. irene skriver: 16 maj, 2011

    strongt gjort av Silvia att ta tag i detta…..det verkar som hon står med båda fötterna på jorden….man ska alltid gräva där man står…..det är inte bara att “vända blad” som en annan person tycker….


  20. Anita skriver: 16 maj, 2011

    Familjen Sommerlath ska inte “utreda” faderns nazistförflutna. Det ska ske genom en oberoende utredning. Det finns säkert fler lik i garderoben ang Walther Sommerlaths förflutna, gissar jag, och om detta berättar inte Silvia.


  21. Ave skriver: 16 maj, 2011

    Dags för oss alla att börja gräva i arkiven och se vad vi hittar om vår släkt – och sen ta ansvar för vad våra släktingar har gjort! Och eftersom människan är mer eller mindre ond kommer vi alla att hitta ‘skelett’ i vår släkthistoria. Vi kan ju börja med oss själva – hur behandlar och/eller har vi behandlat vår nästa? Kanske ännu bättre än att gräva i vår egen släkt, är att vi gräver om grannens släkt och sen skriver om det i vår lokaltidning! Så eländet riktigt kommer fram! Kan varmt rekommendera bl.a. filmen “De andras liv” (Das Leben der Anderen, 2006), och givetvis författare som Kafka och Böll m.fl!

    Det där med att vara utan synder och kasta första stenen! Skulle vara intressant om någon grävde i teamet bakom ‘Kalla Fakta’ och deras släkter! För den delen, när ska våra politiker börja ta ansvar för sin släkthistoria?! De kanske ska börja med att ta ansvar för sitt eget agerande! Och sen, när ska alla andra länders kungligheter och politiker börja att gräva i och ta ansvar för sin släkthistoria – nej, bara i Sverige händer sånt här! Om den svenska kungafamiljen ska ta ansvar för vad deras släkt gjorde under andra världskriget, då ska ALLA i Sverige (och andra länder) ta ansvar för vad deras släkter gjorde, eller lika ofta inte gjorde, under andra världskriget, med början hos politiker, kapitalistarka individer/företag – hur har alla dessa skapat sitt inflytande och kapital? Och det ska gälla alla -inte bara vissa grupper! Och varför bara vad som hände under andra världskriget? I Sverige, England m.fl. länder lever dagens krigsförbrytare, och inte sällan ett mycket gott liv – varför straffas inte dessa? Varför är det ingen som ropar efter vedergällning då? Varför istället angripa det som hände för ca 70 år sen, när så mycket groteska folkmord har skett mycket närmare i tid och sker även idag? Och varför angripa släktingarna, när de ansvariga lever och skulle kunna ställas inför rätta?

    Vi vet agendan bakom medias i princip förföljelse av den svenska kungafamiljen. Nästa gång är det du och jag. Det är dags att vi folket börjar granska media och deras bakgrund och bakomliggande syften. All makt till FOLKET – inte till media som idag styr våra politiker, våra uppfattningar, vad vi ska läsa, vad vi ska veta, vad vi ska diskutera – eller inte läsa, inte veta och inte diskutera i VÅRT samhälle! Det finns en annan verklighet än den som huvudfåran inom media presenterar!


  22. Maggan skriver: 16 maj, 2011

    Har Silvia fått kalla fötter så hon känner sig pressad och tycker det är obekvämt att folk tycker och tänker om henne. Det kanske inte var så konstigt att kungen vänstrade om Silvia är lika kall som hennes ögon.


  23. Anna skriver: 16 maj, 2011

    Det är ju rent absurt om jag skulle behöva stå till svars för vad mina föräldrar gjorde för 60 år sedan! Lägg krutet på annat istället Silvia! Ibland får man lov att “svälja och gå vidare” i livet efter allehanda påhopp man får utstå. Detta är historia nu….


  24. Cissi skriver: 16 maj, 2011

    Det är otroligt att det finns vissa här som tar varenda artikel om kungafamiljen till intäkt för att beklaga sig över Sofia Hellqvist…


  25. aa skriver: 16 maj, 2011

    Man kan vara “söt “men man får inte ljuga!


  26. Ave skriver: 16 maj, 2011

    @Kritiska mot Drottning Silvia osv.

    Kanske har ni släktingar under andra världskriget som ‘skodde’ sig på kriget, som väldigt många gjorde både medvetet och omedvetet – ska ni stå till svars för detta nu?! Sen fanns det många svenskar som gick med i nazistpartiet och som även var soldater på den tyska sidan – säkert finns det några här som kommenterar med ‘sådana’ i släkten! Ska vi alla nu utredas av Kalla Fakta? Sen, vem granskar Kalla Fakta och journalisterna?!


  27. Emma skriver: 16 maj, 2011

    Varför måste man betala för sin fars misstag?


  28. kerstin skriver: 16 maj, 2011

    Ja, herregud!!!! Journalister och media ger sig inte! Tror inte att dom har svenska folket med sig i detta. Syftet bakom är alltför uppenbart. Håller med kommentar nr 9, Anna. Vad vet vi om vad våra anhöriga hade för åsikter och sympatier under 1930-40 talet, innan vindarna och krigslyckan för naziTyskland vände. Vad våra topp politikers anhöriga hade för kontakter, etc. i och med Tyskland. Egentligen skulle alla med makt granskas vad som hände under den tiden, vad deras släktingar höll på med. Känns som en mycket obehaglig hetsjakt och trakasserier av Silvia, i syfte att knäcka henne helt. Vi har nynazister i vårt land, och dit hör INTE Silvia. Tar för givet att hon inte har några som helst sympatier åt det hållet.


  29. nelle skriver: 16 maj, 2011

    Silvias far var medlem af Nazist partiet.Han overtog en fabrik fra en jødisk familie,som var tvungne til at afstå deres fabrik til den ariske race,det er ikke godt.Man kan jo også spørge sig selv om
    hvorfor,han rejste til Brasilien da krigen to slut ?
    Det her er rigtig synd for Silvia,at hun nu skal stå til regnskab for, hvad hendes far har gjort . Vi får aldrig glemme de grimme Nazister og være på vagt over for dem,men at børn og børnebørn skal drages til ansvar ,er helt urimligt,.det er en ondskabsfuld hetz
    der er på gang mod Dr.Silvia.Kære svenskere ! Støt jeres Dronning Silvia- Set med danske øjne
    er det takket være Silvia,at respekten omkring Kongehuset består.
    Stor støtte til Silvia ,Viktoria og Daniel


  30. Rödluvan skriver: 16 maj, 2011

    Fakta finns redan, hon behöver verkligen be om ursäkt och betala tillbaka pengarna!
    Fundera över den man som mitt under brinnande krig tar sin familj till Tyskland “införskaffar” en fabrik och när kriget är slut , packar ihop och reser till Brasilien igen.


  31. Chaplin skriver: 16 maj, 2011

    Den s.k. permittentrafiken är ingen skamfläck – det var en politiskt nödvändig eftergift till ett vid tiden segrande Nazityskland. Och vad skulle alternativet i så fall ha varit – att låta sig ockuperas? Vart skulle då (t.ex.) Danmarks judar ha flytt 1943? För övrigt anser jag det vara vällovligt av drottningen att en gång för alla ta fram fakta i fallet och få saken utagerad.


  32. Amanda skriver: 16 maj, 2011

    Jag kan inte förstå alla upprörda inlägg här på sidan eller i media. Hur skall drottningen kunna be om ursäkt för någonting som hennes far EVENTUELLT har gjort. Drottningen kan inte stå till försvars för någonting som skedde när hon inte änns var född. Hur har folk så mycket fritid att de änns orkar blanda sig i drottningens fars förflutna, skäms tycker jag.

    Sedan säger jag INTE med detta inlägg att det som skedde i Tyskland och Europa under WWII var okej, abslout inte. Förintelsen och judefientligheten var fruktansvärd.


  33. Caroline skriver: 16 maj, 2011

    #12
    Helt enig med dig. Ingen mennesker skal stå til ansvar for hvad deres forældre muligvis har foretaget sig engang. Heller ikke Silvia.
    Men kronprinsesse Maxima af Holland kom jo på en måde også til at stå til ansvar for hvad hendes far havde foretaget sig engang i Argentina, da hendes far jo ikke var inviteret til brylluppet dengang.


  34. lelde skriver: 16 maj, 2011

    Why should Sylvia have to answer for something that began before she was even born? !!!!!!!!!!!!


  35. gunilla olssonnillan skriver: 16 maj, 2011

    Drotningen är ju inte ansvarig för vad hennes föräldrar gjort eller inte gjort. Det är nog bra om familjen tar reda på vad som har hänt . Men det borde nog vara en historiker som granskar hur det var.


  36. Helena skriver: 16 maj, 2011

    Jag tycker historien om drottningens pappa är en tragisk historia. Det är tragiskt att drottningen skall behöva stå till svars för vad hennes pappa gjorde. Det är ingen människa som skall stå tillsvars för föräldrar eller andra släktingars liv och levene. Jag tycker att detta är lågt. Det är lätt idag att dömma och tycka men hur såg 1930-talets Tyskland eller världen ut? Vad gjorde man då? Hur levde människor då?
    Det är viktigt att sätta saker och ting i sina sammanhang för att förstå. Ibland låter det som Drottningens pappa var en riktig nazist av värsta sort men Drottningens pappa var inte den ende som tog över en fabrik, rörelse eller hem från judar utan det var många tyskar som gjorde detta och det är viktigt att komma ihåg.


  37. Marguerithe skriver: 16 maj, 2011

    “6” Sandra i Oslo,
    Jag tycker exakt som du och är ledsen att så många svenskar har blivit så hätska och mobbande idag. Det är pinsamt och man skäms å svenskarnas vägnar.//

    “9” Anna,
    Instämmer med dig.
    Det är sorgligt att drottningen ska behöva göra denna stora undersökning om sin far för att göra journalisterna (och alla elaka svenskar) till lags.
    Hur mycket ska man kräva av henne?
    Vad handlar detta om egentligen? Jag tycker att hon har bevisat varje dag, sedan hon kom till Sverige att hon om någon har förstått på riktigt vad det är att vara drottning i ett land.


  38. Lililth skriver: 16 maj, 2011

    Nu väntar vi ivrigt på att Hans Knasighet Kungen redogör för sin släkts förbindelser med tredje riket!


  39. Sophia skriver: 16 maj, 2011

    #5: “Emma” lilla, dina logiska kullerbyttor är hisnande! Vad du än vill tro, så var W.S. enligt tillgängliga källor verkligen nationalsocialist och därtill en organiserad sådan, alltså medlem i partiet och detta parti lämnade han aldrig självmant. NSDAP förbjöds som bekant efter Tysklands kapitulation 1945.


  40. Lydia skriver: 16 maj, 2011

    Bra start men vore det någon ruter i henne hade hon låtit akademiskaforskare utföra undersökningen.

    5 Emma varifrån har du fått den missviasande informationen ifrån? För det första gick han med i nazistpartiet på 1930-talet, alltså före kriget.


  41. unni skriver: 16 maj, 2011

    Drottningen är lika lite som alla andra ansvariga för vad deras föräldrar gjorde innan man själv var född!


  42. Esther skriver: 17 maj, 2011

    Man flyttet vel ikke til Tyskland på den tiden om man ikke var nazist? Men Silvia kan ikke være ansvarlig for hva hennes far gjorde for så lenge siden. Denne saken bør være død.


  43. Victory skriver: 17 maj, 2011

    Silvia ar inte bara en offentlig person, hon ar Sveriges drottning.

    Som drottning far man rakna med att bli offentligt granskad och har ocksa ett storre och mer omfattande ansvar an medborgare i ovrigt att ge en sanningsenlig bild av sig sjalv och sitt liv till folket i landet man representerar.

    Har man valt att trada in i rollen som drottning bor man veta vad man har givit sig in pa och vilket ansvar man har.

    Det ar mycket mycket tveksamt att Silvia inte skulle ha vetat om sin fars liv nar hon vaxte upp och levde tillsammans med honom.

    Silvia har givetvis inget ansvar for de handlingar hennes pappa har gjort, men hon har ett ansvar att ge en sanningsenlig bild av sig sjalv och sitt liv. Speciellt da pappan har haft en framtradande roll i Silvias liv.

    Och detta med kungens otrohetsaffarer, handen pa hjartat kanner inte en mogen och serios kvinna att nagot inte stammer i relationen mellan henne och hennes man och star upp for sig sjalv ?

    Mycket pinsamt att drottningen forsoker gora nagot at det forst nar journalisterna i ett land skriver om sanningen.

    Att lata sig trampas pa ar inte att vara en forebild for andra kvinnor.

    ytan ska inte bara vara vacker och valpolerad, innehallet ska ocksa vara det !


  44. Katarina skriver: 17 maj, 2011

    Det handlar inte om, tycker jag, att drottningen ska ta ansvar för vad hennes pappa gjorde.
    Hon borde inte ha mörkat och förnekat. Det vinner hon inget på. Snarare tvärtom. Det piskar bara upp folks irritation och medias lust att gräva djupare och bredare.


  45. Marita skriver: 17 maj, 2011

    12 Birgitta
    Jag håller fullständigt med dig.
    Varför skall Drottningen behöva utreda och stå till svar för sina föräldrars handlande innan hon ens var född.
    Lämna henne ifred och vänd blad – GÅ VIDARE!
    Se till det positiva


  46. Linda skriver: 17 maj, 2011

    28#

    “Den s.k. permittentrafiken är ingen skamfläck – det var en politiskt nödvändig eftergift till ett vid tiden segrande Nazityskland”.

    Vad är det som säger att Walther Sommerlaths agerande – om TV4 nu har rätt – inte var en eftergift till makthavarna för att överhuvudtaget kunna överleva ekonomiskt och försörja sin familj? Varför skulle Sveriges undfallande agerande gentemot Tyskland vara mer hedervärt än WS’s eventuella bevekelsegrunder?


  47. victory 2 skriver: 17 maj, 2011

    Svar till Victory,
    Roligt att det finns EN intelligent kommentar som behandlar ämnet!
    Ni andra verkar blanda ihop ert eget liv med Sveriges drottnings liv! Om man accepterar att bli drottning innebär det att man blir en offentlig person som dessutom ska representera sitt land och sitt folk, detta kräver ett fläckfritt förflutet.
    Då pappan varit nazist och dessutom producerat krigsmatrial och lagt beslag på en judisk fabrik och därefter levt på inkomsterna- hur bra sitter det?
    Det är ingen som anklagar Silvia för att vara nazist utan bra för att inte tala sanning, som drottning kan man inte mörka eller ljuga, Sanningen kommer alltid ifatt. Hon sa att han hade en leksaksfabrik!!! Det minsta hon kan göra är att be om ursäkt och betala tillbaka pengarna.För er som försvarar hennes och hennes fars agerande, hur ska jag tolka det. Är detta ett ställningstagande som hör ihop med att vara för monarki?


  48. ATL skriver: 17 maj, 2011

    Anna #9 I agree with you. Drottning Silvia var inte ens fodd da hennes pappa “kopte’ fabriken. Vi vet inte vad hennes foraldrar talat om for sina barn. Hur mycket talar man om for barn som ar “toddlers”? Jag ar overtygad om att Drottningen inte visste vad som foregick under kriget. Why smear her, she did nothing wrong, she is an unintended , maybe deliberate, victim of the left wing journalism hate. Could it be, she does not know what went on.

    A little more centrist policy would do no harm. “Oshame” is reshaping the US to his leftist mold. OIK! Pretty soon we will be speaking Spanish here in the US. “If you want to continue in English press 1 “. Count your blessings, at least Swedish is still the language of Sweden in all aspects.

    You should watch the short video on the Royal site re the meeting at Gripsholms slott. The King, Queen and the Crownprincess couple work hard for you all and deserve some credit – not just discusting comments.


  49. Linda skriver: 17 maj, 2011

    #41 0ch 45
    Bra skrivet.
    Men att Drottningen och hennes syskon nu börjat gräva i detta
    förvånar mig storligen.
    Vad har de att vinna på detta?
    De kan inte skriva om historien, hur gärna de än vill.
    De gör bara ont värre.
    Skall en undersökning göras skall SJÄLVKLART oberoende historieforskare göra detta.
    Vem kommer annars att tro på sanningshalten i familjen Sommerlaths rapport?


  50. hilde skriver: 18 maj, 2011

    Dronningen skal slippe å stå til ansvar for sin fars gjerninger. Det kan vel ikke hun noe for. men beklage sin fars fortid kan hun jo gjøre.
    At familien ønsker å granske dette er vel ganske naturlig, de kjenner ikke hele sannheten om sin far.
    Ble det aldri skrevet om dette i media da Silvia traff kongen?


  51. Myran stack skriver: 18 maj, 2011

    Det handlar inte om att Silvia är ansvarig för sin pappas agerande.
    Som vuxen bör hon ta ställning till om hon tycker att det var rätt eller fel utan att själv bli klandrad. Hon har i kalla fakta tv4 svarat något obegripligt, luddigt och ville inte ge journalister tillstånd att ta del av handlingar i ett arkiv.
    Det är detta luddiga uttalande i tv som lätt uppfattas att hon döljer något och samtidigt bortförklarar sin pappas handling med ariseringen.
    Hade hon varit så modig och sagt att, ja så var det men jag tar helt avstånd från vad som skedde då och som jag inte är delaktig i. Saken hade varit ur världen för hennes del och sen kan journalister gräva hur mycket de vill för det är inget som då hade berört henne personligen.
    Nu gör hon i alla fall mig mycket keptisk till vad hon mer döljer för allmänheten och kanske också för kungen.
    Smakar illa.


  52. signe skriver: 20 maj, 2011

    Det är bra att Silvia äntligen tar itu med sin fars förflutna !! Givetvis ska hon inte behöva stå till svars för sin fars handlingar eftersom hon va liten och inte förstod. Men det är viktigt att hon erkänner att hon tog sin far i försvar och nu visar att hon tar avstånd för det han gjort oskyldiga judar !!!


  53. signe skriver: 21 maj, 2011

    Nu när Silvia ska ” rädda” sin familjs dåliga rykte (som det stod i en tidning) så är det också viktigt att hon tar itu med sina två yngsta barns leverne. De lever ju inte efter den kungliga etiketten!!
    Det är dax att Madde och C-P bestämmer sig för hur de vill leva. Att Madde hittat kärleken i USA är i säg väldigt trevligt men hon kan ju inte leva som svensk prinsessa därborta ! Hon kan säkert ge Sverige bra PR . Men därimot är C-Ps val av kvinna en stor skandal för Sverige och hon kommer att skämma ut vårt land för tyvärr kommer det att bli så att hennes dåliga förflutna kommer att förfölja henne . Men om C-P säger upp sin prinstitel och lever ett civilt liv så finns det ingen anledning att lägga sig i dras rel.


Annons

Laddar