Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Drottning Silvias plan för prinsessan Madeleine

20 nov, 2019, 19:00 
https://image.svenskdam.se/image-5471140?imageId=5471140&width=1320&height=689
Ellen Myrgård Lindén
drottning silvias plan för madeleine
Det är ett tungt ansvar att bära men Silvia tror på Madeleine. Nu berättar drottningen om hennes planer i en ny intervju.
Annons

Prinsessan Madeleine går i mamma Silvias fotspår. I år fyller drottningens välgörenhetsorganisation 20 år och Madeleine har varit med på tåget sedan hon bara var 17 år gammal. I dag sitter prinsessan i Childhoods svenska styrelse och är även hedersledamot i den amerikanska styrelsen.

I en ny intervju med Göteborgs Posten berättar Silvia att hon önskar att hennes yngsta dotter ska ta över arbetet en dag.

– Jag vill inte pressa henne. Men som mamma är det underbart att se hur hon engagerar sig i något som jag själv tycker är viktigt. Hon hade tidigt en vilja att hjälpa till. Men det var inte lätt för en så ung flicka att bära allt detta.

drottning silvias plan för madeleine
Silvia och Madeleine på den senaste Childhood-galan i New York.

Det är många skakande upplevelser och historier som ligger till grund för Silvias engagemang för utsatta barn. Men i mitten av nittiotalet, då drottningen bestämde sig för att börja tala öppet om sexuella övergrepp mot barn, var det här inget ämne som kungligheter talade om.

Annons

Silvia och Madeleine har många minnen från New York

En tv-intervju sommaren 1996 väckte starka reaktioner. Drottningen berömdes för sitt klara ställningstagande men kritiserades också för att hon lade sig i frågor som kunde uppfattas som politiska.

– Det handlar om barn och humanitära frågor och det tycker jag är viktigt, säger hon. Jag blandar mig inte i politiken men kan jag hjälpa barn så gör jag det gärna, säger hon i intervjun.

Silvia och Madeleine har uppnått mycket under sina år som Childhood-team. Drottningen minns särskilt en händelse i New York som fortfarande ligger henne varmt om hjärtat. Kampanjen ”Eyes wide open”(som handlar om vi alla ska vara vidöppna mot det som händer runt omkring oss) – och som hade stor genomslagskraft världen över.

– Jag var på väg hem från New York och hade ganska bråttom till flyget men Madeleine insisterade på att jag måste ta vägen om Times Square med alla reklamskyltar. Och plötsligt dök ett öga upp på en av de stora skyltarna med uppmaningen om vaksamhet mot sexuellt och annat våld mot barn. Sedan fanns det där ögat på Stureplan i Stockholm och i Sao Paolo i Brasilien och på andra platser. Fantastiskt!

Foto: TT

Annons