Drottningen, prins Philip och prins Charles är förtjusta i babyns kunganamn

Drottningen, prins Philip och prins Charles är förtjusta i babyns kunganamn
Annons

Williams och Kates pojke fick ett äkta kunganamn som hedrar både farfar och drottningens far, kung George. 

George Alexander Louis, så ska den brittiska prinsen heta. Titeln är Hans Kungliga Höghet prins George av Cambridge.

William och Kate offentliggjorde barnets namn relativt snabbt om man jämför med tidigare tronföljare.

Namnlös i en månad

Prins Charles och Diana väntade en vecka med att berätta Williams namn och det tog en månad(!) innan prins Charles namn offentliggjordes.

Den nye tronföljaren som såg dagens ljus i måndags är den sjunde George som föds i kungahuset sedan tyskfödde George I, den första Hannover-kungen av England, steg på tronen 1714.

George efter farfar

Babyn har även fått namnet efter farfar prins Charles som har det som fjärde namn.

Namnet uppskattas också av drottning Elizabeth, som hann se babyn innan hennes semester tar vid.

– Jag vill verkligen att barnet ska komma, jag ska på semester, lär hon ha sagt när väntan var lång.

Kung George VI

Prinsen kom och till drottnings glädje var det en riktig praktpojke som förärades namnet George, som ju Elizabeths älskade far hette.

Storebror ville inte vara kung

George VI döptes till Albert och kallades Bertie av familjen. Han valde att ta namnet George efter sin far då han blev kung efter storebror Edvard VIII som abdikerade den 11 december 1936.

Efter kröningen

Här på bilden intill ser vi Elizabeth med sina föräldrar, kung George och Drottning Elizabeth (drottningmodern) efter pappans kröning 1936.

Döpt efter favorit-onkeln

Babyns andra namn, Louis, kan han ha fått efter “Uncle Dickie” – Lord Louis Mountbatten, hertigen av Edinburghs farbror som omkom 1979 i ett terror-attentat.

Lord Louis Mountbatten och Irene Kuhn på Overseas Press Club luncheon i New York City 1941.

 

Mountbatten var prins Charles favoritfarbror  och prins William är döpt efter honom.  Prins William heter William Arthur Philip Louis.

Annons

41 salutskott avfyrades i samband med lille prins George födsel 

Fick namn efter Williams farfarsfarfar?

Alexander  finns också i prins Williams anrika släkt.  Prins Philip’s farfar var prins Louis Alexander av Battenberg.

Av Åsa Bönnelyche
Foto: IBL, Stella Pictures, All over press

Läs mer:

 

 

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

66 kommentarer till “Drottningen, prins Philip och prins Charles är förtjusta i babyns kunganamn”

  1. Tina skriver: 25 juli, 2013

    Vem i The Middletons heter/hette Alexander..?


  2. Sandra skriver: 25 juli, 2013

    Enligt det brittiska hovet valde de namnen för att de helt enkelt tycker om dessa namn, “no more, no less.” Det verkar ju snarare som om media tolkar det som om barnet är döpt efter prins Charles farfar osv.


  3. Sandra skriver: 25 juli, 2013

    Det skall ju naturligtvis vara morfar och inte farfar.


  4. Tinalill skriver: 25 juli, 2013

    Blev förvånad över att prinsen bara får 3 namn !


  5. Ewa skriver: 25 juli, 2013

    Drottning Elizabeths andra namn är Alexandra.


  6. Ewa skriver: 25 juli, 2013

    Vilken praktgosse! Man kan redan se att han fått sin pappas näsa.


  7. nea skriver: 25 juli, 2013

    Att envisa Victoria fick igenom sina svensson-namn åt dottern, är och förblir en gåta… I hennes familj hedras inga anfäder. Obegripligt att inte kungen satte ner foten.


  8. Pamela P skriver: 25 juli, 2013

    #1 Tina – Ingen så vitt jag vet! Alla 3 namnen finns i det engelska kungahuset, familjen Mountbatten och den ättelinje som startar med George IIIs yngre son Adolphus, hertig av Cambridge vars ättling Mary av Teck gifte sig med George V. De är Elizabeths farföräldrar. George avser George VI, Alexander kommer dels från Cambridge/Teck-linjen och dels från den skotske kungen Alexander III och Louis hedrar Lord Mountbatten. Men nu har de nyblivna föräldrarna låtit hälsa att de inte valt namnen efter några speciella personer.


  9. Pamela P skriver: 25 juli, 2013

    Att Alexander skulle komma från Elizabeths mellannamn Alexandra och Victorias mellannamn Alexandrina stämmer inte däremot anses det vara ett plus att de är kvinnoformer till Alexander. Det går rykten i engelsk press att William visat att det är han som bestämmer och inte Catherine eller rättare sagt att han har haft sista ordet i namnfrågan. George och Louis torde vara valt av William medan Catherine valt Alexander. William antydde ju att de inte var överens om namnen på sjukhustrappan. Nu går rykten att Catherine skulle ha velat att sonen skulle ha haft Alexander som tilltalsnamn trots inga brittiska kungar har det som regentnamn.


  10. Midnattsol skriver: 25 juli, 2013

    Naturligtvis är de nöjda med namnet, det är ju kungligt! 🙂

    (Ibland undrar jag vad vår egen kung egentligen tycker om namnfloran Estelle Silvia Ewa Mary… Nu menar jag inte att vara elak, utan det är bara en stilla undran ifrån min sida…)


  11. Lilla My skriver: 25 juli, 2013

    Stackars baby som får träffa så många nya ansikten de första dagarna i livet. När man behöver bara mamma och pappa och eventuella syskon för att inte smittas, så får barnet träffa hur många som helst. Ingen som tänker på att barnet kan drabbas av RS-virus?


  12. Humaniora skriver: 25 juli, 2013

    Ett väl balanserat och nutidsenligt namnval. Detta banar väg för ett
    nytänkande då det gäller kungliga namn. – Överdriven svulstighet
    får ge vika för ett mer rationellt och modernt tänkande.
    – För kungahusen i tiden!!


  13. Pamela P skriver: 25 juli, 2013

    Det var verkligen synd att babyn fick endast 3 namn! Han borde ha fått 4 namn! Catherine borde ha fått välja ett till mellannamn då William påstås enligt engelsk press ha valt tilltalsnamnet George och mellannamnet Louis. Enligt en tidning skulle Catherine endast fått välja mellannamnet Alexander. Diana hade mycket större makt i namnfrågan då det var hon som valde sönernas tilltalsnamn.


  14. Desiréesvenskdam skriver: 25 juli, 2013

    #10 ja det kan man undra, likaså varför Mary skulle hedras dubbelt, både som fadder och med namnet, när Estelle inte fick något släktnamn eller annat “kungligt” namn.


  15. Lina skriver: 25 juli, 2013

    Svenssonnamn? Eva? Det är ju farmors namn som bekant. Estelle? Jaett franskt namn +E. Bernadotte som bekant.


  16. emma_h skriver: 25 juli, 2013

    har vant mig nu och rentav börjat gilla det…
    George som Tilltals& ev. Regentnamn liksom Englands national-symbol St.George… Alexander – efter QE2s mellannamn, vanligaste manliga QE2släkt-mellannamnet & referens via Drottning Victoria… Louis via pappa Ws & G.Mountbattens samt George den 1e’s mellannamn
    faktiskt riktigt genomtänkt & bra symbolik – cirkeln är sluten
    Kontinuitet & upprätthållande av familjetraditioner har ju alltid varit familjens ledstjärna

    G-Juniors syskons namngivning blir nog lite mer demokratisk familjrna emellan m enstaka moderna gemensamma n-förslag


  17. Kristine, Oslo skriver: 25 juli, 2013

    # 13
    Diana anså seg selv å være av en finere familie enn kongefamilien, som hun litt nedlatende kalte “the Germans”. The Spencers er eldgammel engelsk adel. Derfor insisterte hun på eldgamle engelske kongenavn som William (normannerkongen) og Henry (the Turdors) i stedet for f eks Albert som Charles ville ha og som kommer fra de nyere, tyske fyrstehusene som nå sitter på Englands trone.


  18. Mia Dahl, Kalmar skriver: 25 juli, 2013

    Det hade blivit ramaskri om det hade blivit en franskt namn…
    Engelsmännen har mycket nationella, de vill inte ha några internationella namn!


  19. Aurora skriver: 25 juli, 2013

    # 7 och 10
    Det tänker jag också.

    Hoppas att prinsessan Madeleine väljer sofistikerade namn om hon och Chris får barn.


  20. Christina Helsinki skriver: 25 juli, 2013

    Bra att de inte valde namn efter sina föräldrar. Då skulle George ha kunnat heta George Michael, Michael efter Kates far.
    Och popsångaren George Michael skulle absolut bli inbjuden att sjunga på lilla Georges dop. LOL

    Pamela P, vad menar du med att det är synd att gossen inte fick flere namn? Vilkas namn borde ha hängt med?
    Kate och Wills är moderna människor.


  21. emma_h skriver: 25 juli, 2013

    #1 _I skottland runt 1100 fanns TVÅst “A” då Skottlands tron växelvis hamnade hos olika små rivaliserande klaner ofta i rekigiösa gräl – sen ALDRIG mer… t.o.m Dr Victoria på 1800t !!!! Både BrHovet & Historiker hävdar att Alexander1+2 dvs far/son döptes efter den Italienske Påven Alexander II (civilt n= A de Baggio) – Ett Khus som avvisar katolska Br.Tronarvingar IDAG döper EJ nya HKHare efter Påvar!!
    Det är Drottning V som befolkat de flesta av dagens Kungahus och dess namntraditioner influerades därifrån – jag har själv gått igenom Br Fam- trädet för att hitta gemensamma nämnare – horisontalt/vertikalt och granskat vilka för/mellan-namn som funnits per generation av QE2s förfäder + ingiftas dito sen dess till Nu Ingen nyhet att QE2s familj+Mountbatten är släkt m varann på 2 sätt via Dr Victoria Därför r vissa namnseder så lika varann
    Ryska Tsar Alexander d 1a var Vs gudfar och Dr Vs dopnamn var Alexandrine som ej tilläts som regentnamn då V var aktuell att ta över, fick bytatill V – A blev anglikaniserat till Alexandra – exvis QE2s mellanN – Alexander = mellanN i Br HKHfamiljen åxå nu


  22. Ina skriver: 25 juli, 2013

    Catherine Middletons farmor Valeries pappa, alltså Kates farmorsfar hette faktiskt Frederick George Glassborow! Precis som Williams farmors far Georg VI – så det är väl riktigt rättvist egentligen…


  23. Jojo skriver: 25 juli, 2013

    #2: Helt tilfældigt, og fordi de kan lide navnet George, er det nok ikke, den lille ny bliver trods alt George 7 engang, dvs der har været 6 konger med det navn før.
    #9, 13: I det konservative England var det klogt at William valgte George, men i realiteten har de vel kun hver især haft et frit valg ?
    Og de har sikkert været enige om, at han kun skulle have tre navne, hvis det havde været vigtigt for Kate af bestemme mere, havde han antagelig fået fire navne.
    Og så skal man ikke tro alt, hvad pressen skriver… heller ikke den engelske! 😉


  24. magggan skriver: 25 juli, 2013

    Fin kille ,bra passande namn.


  25. Snorkfröken skriver: 25 juli, 2013

    > 15
    Släkten Hannover kom på Englands tron därför, att de härstammar från James I av ätten Stuart. En av hans döttrar gifte sig med kurfursten av Hannover. Då de protestantiska barnen av James II Stuart lämnade inga levande barn efter sig, blev kungen av Hannover George I också kung av England. Det blev en personalunion mellan Hannover och England.
    Det fanns också en son från James II’s andra äktenskap, men han var katolsk och kunde inte bli kung.
    Bland de hannoverska namnen (George och William) fanns också Ernst August.


  26. emma_h skriver: 25 juli, 2013

    pp_citat Nu går rykten att Catherine skulle ha velat att sonen skulle ha haft Alexander som tilltalsnamn trots inga brittiska kungar har det som regentnamn.

    ingen ide att gå på rykten PP
    FAKTA visar att Drottning Victoria blev tvingad att avstå sitt Alexandrine o istället ta sitt2anamn namngivet efter sin efter sin mor
    de har 1 handfull regentnamn som de varvat sen1603 på gr av familjetradition o andra orsaker. av alla som hetat alexander har det alltid varit mellannamn
    Br Hovet yppar aldrigt ngt om namn i förväg t media


  27. skåning skriver: 25 juli, 2013

    ha, rolig kommentar där! nr,20 från helsinki


  28. Annica* skriver: 25 juli, 2013

    10. Midnattssol, Drottning Silvia, kronprinsessan Mary och blivande drottning Estelle är ju inte kungliga alls!? 😉


  29. Christina skriver: 25 juli, 2013

    Min pappa heter Georg och är 80 år. Här hemma hör man aldrig något barn som lystrar till detta namn men på engelska klingar namnet annorlunda.


  30. Eva H. skriver: 25 juli, 2013

    Jag kan inte se annat än att han är sin far upp i dagen! Då får William säga vad han vill !


  31. helene skriver: 25 juli, 2013

    Estelle Romaine Manville – the wife of Folke Benadotte
    Sivia – grandmother
    Ewa – grandmother
    Mary – one of the Godfather aunts…

    so all these comments which criticize the selection of the names are perfectly unreasonably. Especially the King is probably very happy with the first name. Estelle Bernadotte engaged herself for the peace movement, she helped her husband in many ways with his work – for example the White Buses – …………
    So, who states, that Estelle isn’t a suitable name has no idea of the Swedish history.


  32. Hm skriver: 26 juli, 2013

    Märkligt att folk är så insatta i föräldrarnas interna namndiskussioner och till råga på allt själv minsann skulle ha vetat bättre.


  33. Hm skriver: 26 juli, 2013

    Annars så blir jag på gott humör av att se bilder av Charles och Camilla. De verkar alltid ha så roligt på sina uppdrag och ser dessutom ut att vara på samma våglängd. Tänk på vilka likbjudarminer som uppvisades när Charles och Diana var ute tillsammans.


  34. Hilde skriver: 26 juli, 2013

    Er helt sikker på at både Dronning Estelle og Kong George kommer til å bli elsket av folket uansett om de har bare tre navn eller utradisjonelle navn. Man venner seg til alt og den generasjonen som vokser opp sammen med disse to tar deres navn som en selvfølge.
    I Norge har vi en konge med bare ett navn og det har aldri vært noe problem.han er høyt respektert og gjør en god jobb.


  35. Hilde skriver: 26 juli, 2013

    #7 nea
    Nå er vel verken Estelle, Silvia eller Mary vanlige svensson navn.
    Derimot er gamle dronningnavn som Sofia og Ulrika så utbredt blant svenskene at det er et svenssonnavn. Hvor mange forbinder disse navnene med dronninger tror du?


  36. Lee skriver: 26 juli, 2013

    “31”
    Thank you!


  37. AstridA skriver: 26 juli, 2013

    Det spekuleres om navnevalget for tiden. George og Louis er de fleste enige om hvor kommer fra, men Alexander-teoriene er mange og ville, selv blant ekspertene. Jeg tror at de kongelige foreldre simpelthen tycker om navnet Alexander. Hvis man absolutt vil finne en historisk tilknytning: Dronning Alexandra var födt dansk prinsesse og gift med Englands kong Edward VII. Dronnning Elizabeth er oppkalt etter henne, og flere av Alexandras etterkommere i England og i Norge har fått hennes navn. Hennes barnebarn kong Olav av Norge var födt Alexander som dansk prins, og navnet har gått videre til prinsesse Ingrid Alexandra. Prins George av Cambridge er selvfölgelig også Alexandras etterkommer.


  38. Irene skriver: 26 juli, 2013

    Tre passende navne til en vordende konge. Louis er et smukt navn, men da vist utænkeligt, at en engelsk konge skulle have et kaldenavn, som blev brugt hos “ærkefjenden” Frankrig.
    # Hilde Nu har Norge ikke selv den helt store tradition med dronningenavne, men det er jo sådan, at når en prinsesse fødes eller et land får en dronning, så bliver navnet ofte et modenavn. Jeg tror, at Victoria blev et modenavn i Sverige efter kronprinsesse Victorias dåb.
    Og så bliver det jo også samtidigt et Svenssons-navn.


  39. Sanne C. skriver: 26 juli, 2013

    Hvis navnet Alexander er Kates valg og det er andet end et, hun synes godt om, så er det nok mere i hendes familietræ end i Williams, man skal finde navnet ?


  40. Desiréesvenskdam skriver: 26 juli, 2013

    #18 jaa, det är sant. Inte som här inte, där man hellre ger barnen namn som Liam, Eliot mm än fina svenska namn. Men det påstås ju numera att det inte finns någon svensk kultur att värna om.


  41. MariHelsinki skriver: 26 juli, 2013

    George Alexander Louis är välding vackert namn och rimmar bra. Om du jämför det till Estelle SIlvia Ewa Mary man kan bara undra vad har hänt. Att man hedrar sina föräldrar det kan jag förstå, men namnet smakar inte bra. Estelle är vackert namn då.


  42. nea skriver: 26 juli, 2013

    31 & 35 Är ni rojalister? En kommande drottning skall ha namn som burits av svenska drottningar tidigare. Victoria har som kronprinsessa en skyldighet att hedra traditionen. Om alla kungliga traditioner slopas av de kungliga själva, kan man fråga sig varför vi skall ha monarki. Men kanske både 31 och 35 är för republik.


  43. Tina skriver: 26 juli, 2013

    39 Ja Sanne Alexander är Kate´s val och ett familjenamn..!
    Dessutom det enda vackra av de tre..!


  44. Ingrid skriver: 26 juli, 2013

    U35 Hilde

    Alla som läst sin historia!


  45. Pamela P skriver: 26 juli, 2013

    #21 emma_h – Drottning Victoria hette inte Alexandrine som mellannamn utan ALEXANDRINA. Det namnet blev inte enkom uppfunnet för Victorias del utan Alexandrina är formen för Alexandra på portugisiska och Alexandrine är den franska kvinnoformen för Alexandra. I båda språkerna så är mansformen Alexandre för Alexander. Alexandrina är sidoform för Alexandra på engelska och Alexandrine är sidoform för Alexandra på tyska.
    Det finns TRE kungar med namnet Alexander i Skottland och inte två som du påstår. Den tredje var någon slags folkhjälte!
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Scottish_monarchs


  46. H. Jensen skriver: 26 juli, 2013

    Får man en dronning udefra, som jo i dag mest kommer fra borgerskabet, må man “tage” det navn de er døbt med, men ikke at give Estelle et af Sveriges mange dronningenavne blandt de fire hun fik, forstår jeg stadigvæk ikke.
    Egentlig heller ikke, at ikke både Carl Philip og Madeleine kunne være blandt hendes gudfaddere.
    Det var Sveriges kommende dronning, som blev døbt. Og forældrene har kun samlet tre søskende, de kunne godt alle have været faddere, IMO.


  47. Pamela P skriver: 26 juli, 2013

    #17 Kristine – Inte vet jag om Diana ansåg sig finare än engelska kungafamiljen men hon hade fina anor och Henry fanns som kunganamn långt före Tudors. Intressant att jämföra ätten Spencers vapen med den medeltida ätten Le Despenser med snarlik namn. Jag tror inte de båda ätterna hade någon släktskap.
    http://en.wikipedia.org/wikiSpencer_family
    http://en/wikipedia.org/wiki/Le_Despenser (klicka på vilket personnamn som helst)


  48. Pamela P skriver: 26 juli, 2013

    #20 Christina Helsinki – Ja, det var synd de bröt trenden med fyra namn. Tre namn brukar vara trenden som monarkens yngre barn ger till sina barn. Fyra namn brukar monarken tronarvinge ge till sina barn. Den trenden startade med George V och borde få ha fortsatt. Undantagen från trenden är Edward VIII som hade 7 namn och Elizabeth som hade 3 namn. Men ingen anade vid tidpunkten då hon föddes att hon skulle bli drottning. Angående det fjärde namnet så borde det ha varit Philip för att hedra den gamle mannen så länge han lever. Anta att Alexander kommer från QE2 så borde Philips namn ha varit efter hennes men före Louis.


  49. Pamela P skriver: 26 juli, 2013

    Innan någon säger att prins Edwards barn har fyra namn så vill jag påpeka att han är lika fri som William att göra som han vill. Ryktet att Alexander var Catherines val är starkt och att det har inget att göra med QE2s namn. De nyblivna föräldrarna har låtit hälsa genom sina vänner att namnen inte avser några specifika personer utan har valts för de tycker de är vackra! Prins William härstammar från prins Adolphus av Cambridge och hade han valt det svultiga Adolphus som mellannamn och barnet fått namnen George Alexander Adolphus Louis så hade nog namnet blivit lika inne som de andra kommer att bli!


  50. girlie skriver: 27 juli, 2013

    # 7. nea #
    Instämmer helt, – tror att Daniel ville få igenom sitt “nytänk” bl a med namnet Estelle. Och Sofia blir väl nästa “svensson” i Kungahuset som kommer att driva igenom sina “nytänk”, – tyvärr!


  51. Eliana skriver: 27 juli, 2013

    #35
    Vad betyder svenssonnamn?????
    Går det inte att heta Estelle svensson, Silvia svensson eller Mary svensson? varför då???


  52. Fia Andersson skriver: 27 juli, 2013

    Instämmer till fullo med nea’s kommentarer ang namnen Victoria o Daniel valt


  53. royal skriver: 28 juli, 2013

    Bra att Estelle ej heter något annat med tanke ännu mer sk vanligt blod. Man kallar Prins Williams maka för Kate Middelton hon är ändå överklass och superior än Daniel Westling blir det hädanefter.


  54. Brinck skriver: 28 juli, 2013

    # 2, 49 PP
    Det er heldigt for kongehusets traditioner, at William og Kates favoritnavn tilfældigt er George — navnet på Englands sidste konge (1936 -52) !


  55. Gneta skriver: 28 juli, 2013

    #53 Kate Middelton, är inte mer överklass än Daniel Westling. Hennes mamma var flygvärdinna o pappan pilot innan dom startade sitt företag med partyprylar.
    Kate Middleton, efter hon läst på universitet, vilket hon ju faktiskt gjort, gjorde inte så mycket under åren hon väntade på att på William skulle fria. Javisst, hon arbetade visst halvtid i föräldrarnas firma.
    Daniel Westling, iof utan universitetsstudier, startade eget gym och drev detta.


  56. Marguerithe skriver: 28 juli, 2013

    “53” Royal,
    Kate är verkligen inte överklass. Hennes strebermamma och syster är avskydda i det engelska kungahuset. Man får stå ut med dem för för Kates skull.


  57. hilde skriver: 28 juli, 2013

    #42 nea
    Joda jeg er rojalist. Men må alle rojalister ha samme åsikter. Tradisjoner er viktig selvfølgelig men litt nytenkning innimellom skader ikke. Dessuten fra den første Bernadotte og fram til nå har jo alle dronningene hatt ulike navn så noen tradisjon kan man vel ikke snakke om.

    #51 eliana
    nå er det vel flere definisjoner av ordet svenssonnavn.
    Jeg definerer det som noe som er utbredt blant svensker. Det er verken Estelle, Silvia eller Mary.
    En annen definisjon er vel at et svenssonnavn er et navn som er simplere, navn som brukes av et bredere lag av befolkningen, av arbeiderklasse og middelklasse. I motsetning til overklassen og adelen som velger tradisjonelle, ærverdige navn.


  58. Christina Helsinki skriver: 28 juli, 2013

    #55

    Sluta jämföra Sveriges och Englands kungahus. Skillnaden är så stor som natt och dag.

    Detsamma gäller Daniel och Kate.


  59. nea skriver: 28 juli, 2013

    Kate har rört sig i de rätta kretsarna och kunnat köpa sig till den bästa utbildningen, vilket Daniel inte har. Nog är det skillnad på att vara PT i stockholm och gå på st Andrews.


  60. Marguerithe skriver: 28 juli, 2013

    “10” Midnattssol,
    Jag tittar på Kungens presentation av namnen ibland och jag tycker att det är så komiskt varje gång. Kungen har glimten i ögat och förstår lika bra som alla vi andra att man kanske förväntat något annat. Nu tycker jag att det är ett gulligt namn och passar prinsessan.


  61. marianne skriver: 29 juli, 2013

    ett antal damer här vill inget hellre än att försöka uppfostra varandra. Varför?


  62. Pamela P skriver: 29 juli, 2013

    Vem vet om hovet är inblandade i att det bara blev 3 namn på George? Dessa högadliga hovmän och hovdamer är mycket inflytelserika och kan ha krävt att barnet skall ha endast 3 namn som en markering på Catherines låga och oadliga börd. Samma sak hände med döttrarna till kronprins Felipe av Spanien och oadliga Letizia. Där har döttrarna endast 1 förnamn och benämningen “de Todos los Santos”. Felipe själv har 4 förnamn plus benämningen “de Todos los Santos”. Prinsessan Estelle har åtminstone 4 förnamn.


  63. Pamela P skriver: 29 juli, 2013

    Det är inte Estelle, Victoria och Daniel denna artikel handlar om utan nyfödde prins George!
    Jag undrar om prins Charles någonsin kan bli kung George VII som han planerat efter det att alla engelska tidningar skrikit ut “den framtide kung George VII är född”! Charles lär nog tvingas stiga upp på tronen som Charles III enligt sin mors önskan. Jag undrar om William hade någon baktanke med valet av George? Diana fick höra i slutet av sitt liv om att Charles planerade att stiga upp på tronen som George VII. Hon ansåg att han försökte smita undan det misslyckade äktenskapet med att inte kalla sig för Charles III.


  64. Pamela P skriver: 29 juli, 2013

    Det har kommit fram att Catherine fritt fick välja mellan de skotska kunganamnen då hon ville ha ett skotsk kunganamn för att markera att det var i Skottland hon träffade William. Andrew ville hon inte välja för att folk då skulle tro att det var prins Philips far eller prins Andrew som avsågs. Alexander kommer då inte från Cambridge/Teck-linjen även om alla 3 namnen finns i kungahuset, familjen Mountbatten och linjen Cambridge/Teck. Angående namnet George så lär nog Charles tvingas stå för allt vad han gjort i livet och stiga upp på tronen som Charles III och inte som George VII! Annars är det som att stjäla från ett spädbarn som redan är känd som George VII!


  65. Pamela P skriver: 29 juli, 2013

    Här är en intressant artikel om den unge mörkhyade hovmannen som tillsamman med en hovdam satte ut meddelandet utanför Buckingham Palace att prins George var född.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2380174/The-Slumdog-Footman-The-incredible-journey-took-poor-boy-Calcutta-orphanage-starring-role-Buckingham-Palace-announcing-birth-Prince-George.html


  66. royal skriver: 31 juli, 2013

    Ingenting kan uppväga främst börd likamed bildning och utbildning har man det sistnämnda är det ok att hamna bland hermelinerna. Ej nyrika med uppkomlingsfasoner USCH!!!


Annons

Laddar