Europas kungligheter är en enda stor familj

Europas kungligheter är en enda stor familj
Annons

Europas kungahus är sammanflätade med varandra – som en enda stor släkt.

Undrar ni varför prinsarna – och prinsessorna – väljer flickor av folket? Svaret är enkelt. Kungligheterna i Europa är en enda stor släkt.

I dag är det inte lockande att göra som kung Haralds föräldrar, kung Olav och Märtha – att gifta sig med sin kusin. De var dessutom dubbelkusiner, på både fädernet och mödernet.

Norge och Sverige i släktunion

På bilden till höger ser vi Sveriges prins Carl och hans familj. Nedre raden fr. vänster: prinsessan Ingeborg, prins Carl jr, kronprinsessan Märtha. Och kronprins Olav och döttrarna prinsessorna Ragnhild och Astrid.

Ett kungligt EU

Kungahusen har haft ett eget EU i generationer – där språkbarriärer, valuta, eller pass aldrig någonsin varit ett hinder.

Alltid välkomna

De har umgåtts lättsamt över nationsgränserna, haft familj i alla slott över kontinenten. Slottsportarna är alltid öppna för prinsessorna och prinsarna från andra länder.

Alltid finns det någon gemensam anfader om man studerar hieraldiken noga.

Kronprinsessan Victoria och kung Albert av Belgien är nära släkt genom prinsessan Astrid, född svensk prinsessa, som gifte sig med den belgiske kronprinsen Leopold 1926 och fick tre barn.

Josephine Charlotte av Belgien, storhertiginna av Luxemburg, Baudouin I av Belgien och Albert II av Belgien

På bilden ovan ser vi Astrid med dottern prinsessan Josephine-Charlotte (framtida storhertiginna av Luxemburg) och sonen prins Baudouin (framtida kung Baudouin av Belgien) i juni 1932.

Annons

Och här ser vi Astrid med Albert (kung Albert av Belgien) Nu förstår ni hur släktbanden hänger ihop, eller hur?

Albert och Victoria

Den 27 maj 2005 kom det belgiska kungaparet, kung Albert och Paola till Stockholms slott för att träffa den svenska kungafamiljen och för att närvara vid en utställning om Astrid – före detta prinsessa av Sverige och drottning av Belgien.

Drottning Astrid omkom i en bilkrasch 1935. Här ser vi henne samma år dinera med änkedrottning Elisabeth av Belgien och svenske kung Gustaf V.

Kungen är morbror

Albert av Belgien är morbror till storhertig Henri av Luxemburg. Henris mor Josephine var syster till Albert.

Således var prinsessan Astrid alltså inte bara Alberts mamma utan även storhertig Henris mormor!

Josephine Charlotte av Luxemburg (hon gifte sig med storhertig Jean av Luxemburg) var alltså faster till kronprins Philippe, prinsessan Astrid och prins Laurent av Belgien. Hon var även farmor till de fem barnen i Luxemburg: arvprins Guillaume, prins Felix, prins Louise, prinsessan Alexandra och prins Sebastien.

Av Åsa Bönnelyche
Foto: IBL, Stella Pictures

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

27 kommentarer till “Europas kungligheter är en enda stor familj”

  1. Tina skriver: 8 juli, 2013

    Thank god for Silvia Daniel Chris o Sofia..!
    New blood is better than blue..!


  2. Skotten skriver: 8 juli, 2013

    Det blå blod må efterhånden nærme sig vandets farve..
    Er det sidst indgået ægteskab imellem “to kongehuse”, ikke Anne-Marie og Konstantins i 1964 ?


  3. Louise skriver: 8 juli, 2013

    håller med TIna tillfullo.


  4. nina skriver: 8 juli, 2013

    Så varför ska vi alla skattebetalare betala för deras släktträffar och kalas. Tror inte att någon betalar ur egen ficka, när det kan vara gratis.


  5. Eileen skriver: 8 juli, 2013

    #4 nina

    Du använder väl din rösträtt(?). Har förstått att det finns flertal svenskar som vill ha republik.


  6. Norskinnen skriver: 8 juli, 2013

    Synd at Astrid dog så tidlig. Har nettopp lest kronprinsesse Märthas biografi, og har forstått at både hun og søstrene var fantastiske personligheter. Kanskje Josephine-Charlotte hadde behandlet sin svigerdatter bedre hvis hun hadde fått beholde sin mamma lenger


  7. Maggi skriver: 8 juli, 2013

    Ja holder med Tina, det kan kun gå for langsomt med at få nyt blod til disse slægter. Har altid syntes det er ubehageligt at tænke på familier med disse nære bånd. De findes dog også i høj grad uden for de kongelige rækker, skal det siges. Har netop læst en artikel om hvor vigtigt det er at generne blandes hos os mennesker p.g.a. sygdomme m.m.


  8. Tina skriver: 8 juli, 2013

    Spot on Maggi..!


  9. Tulips skriver: 8 juli, 2013

    I USA gör man blodprov för att utesluta könssjukdomar inte familje- DNA!


  10. Beata skriver: 8 juli, 2013

    Gustaf V var farbror till Astrid. Det som gör dom flesta kungahusen släkt med varandra är inte Astrid och hennes ättlingar utan Kristian IX Oldenburg – Glücksburg och hans hustru (syssling!) Louise av Hessen-Kassel.


  11. H. Jensen skriver: 9 juli, 2013

    #1, # 7
    Man må sige, at man i de skandinaviske kongehuse har fulgt jeres “råd” til punkt og prikke i nu et par generationer.

    Hvis Victoria er nær slægtning til kong Albert, så må Frederik også være det, for Astrid af Belgiens mor, var den danskfødte prinsesse Ingeborg. Men Norge har de tætteste slægtsbånd, kong Harald og kong Albert er fætre.


  12. Titti W skriver: 9 juli, 2013

    På 3:e bildan ovanifrån så är det prins Carl på fotot och inte hans son prins Carl junior.


  13. Kerstin BergströmFirefax skriver: 9 juli, 2013

    #1 Tina Håller med dig till 100%..Tack för tipset om kåseriet i AB.Läste det igår kväll.


  14. Solstrålen skriver: 9 juli, 2013

    #5 Eileen
    Det går inte att rösta bort dem. Även om partierna har republik inskrivet i partiprogrammet och försöker ta upp det, så röstas det ner av alla pga
    rädslan att förlora väljare.
    Enda sättet att få svar på frågan är att få istånd en folkomröstning.


  15. Linnea skriver: 9 juli, 2013

    Tummen upp för Tina och Kerstin Bergström.


  16. Maggie M skriver: 9 juli, 2013

    Att påstå att Victoria och kung Albert är nära släkt är att ta i!

    Gustav V – Prins Carl = bröder
    Gustav VI Adolf – Prinsessan Astrid = kusiner
    Prins Gustaf Adolf – Kung Albert = sysslingar
    Kung Carl Gustaf – Kronprins Philippe =fyrmänningar
    Kronprinsessan Victoria – Prinsessan Elisabeth =femmänningar

    Jag vet inte om 4:e o 5:e generationen kallas 4 o 5-männingar men de är i alla fall 4:e o 5:e led.


  17. Tina skriver: 9 juli, 2013

    Tack själva Linnea o Kerstin o ha en solig sommar..!


  18. nina skriver: 9 juli, 2013

    Oops!! Nu tog du allt i Tina… låter trevlig. Hoppas det inte är en tillfällighet.


  19. Grethe Fauland skriver: 9 juli, 2013

    I dag vet inte många unga som har blivit till med donorägg eller sperma, om dom kommer att gifta sig med et syskon det tycker jag är mer skrämmande
    Dom flesta kungliga i Europa kommer från den Fanska Kung som blev kallet Europas svigerfar.
    I början på 1900 talet blev en Dansk prins kung i Norge så där är starke band mellan både Sverige och Danmark.

    Kung Konstantin som blev Gift med Annemarie från Danmark var också slägt med hende där var det också en Dansk prins som blev kung jag kommer inte ihåg namnen men de var bröder till den Danske kung
    Grethe


  20. Grethe Fauland skriver: 9 juli, 2013

    Jag skrev den Franska men menade den Danska Kung som blev kallad Europas Svigerfar


  21. Snorkfröken skriver: 9 juli, 2013

    > 11
    Jämte Kristian IX var det två andra samtida kungligheter: drottning Victoria av Storbritannien och kejsare Alexander II av Ryssland, som hade barn/barnbarn gifta med medlemmar av alla andra kungahus. Och de flesta europeiska kungafamiljer härstammar från två prominenta damer, som ursprungligen var inte kungliga: Josephine Beauharnais och – Lucrezia Borgia.


  22. hilde skriver: 10 juli, 2013

    #12 H. Jensen
    Ja jeg tror at frederiks morfar var fetter med dronning Astrid.
    prinsesse Ingeborg var søster til kong Christian X og også til prins Carl som tok navnet Haakon VII da han ble konge av Norge.
    Prinsesse Ingeborgs foreldre var Fredeik VIII og Louise. Hun var jo opprinnelig svensk prinsesse. Oscar II var hennes onkel(farbror). Prinsesse Ingeborg giftet seg altså med sin mors fetter(kusin).


  23. hilde skriver: 10 juli, 2013

    Frederik er altså i slekt med Albert både på mors og fars siden.
    leser man #17 så må også frederiks mormor være syssling med kong Albert.


  24. Tina skriver: 10 juli, 2013

    19. Älskar mina själsfränder såklart..!
    Gör inte du det..?


  25. emma_h skriver: 10 juli, 2013

    den gemensamma nämnaren för dem alla på längre sikt är Drottning Victoria “the grandmother of Europe”.vars 9 barn giftes bort strategiskt m olika kungahus och vissa adelsfamiljer
    http://en.wikipedia.org/wiki/Grandchildren_of_Victoria_and_Albert#Children_and_grandchildren_of_Victoria_and_Albert
    utdrag:”This is a list of the 42 grandchildren of the British Queen Victoria and her husband Prince Albert, each of whom was therefore either a sibling or a first cousin to each others. It also lists V and A’s 9 children and 87 great-grandchildren, as well as the spouses of those children and grandchildren who married.”


  26. Ulla nilssonVem skriver: 10 juli, 2013

    En enda stor familj?
    Vår kung har vissa släktband till Europas kungahus, men efter giftemålet med Silvia har det tunnats ut.
    Dagens kungabarn är släkt på relativt långt håll ,när det gäller Estelle har hon halva sin släkt i Ockelbo.
    CF kommer att få sin i Älvdalen……
    Det svenska kungahuset kommers allt längre från ursprunget, så rubriken är felaktig.


  27. Snorkfröken skriver: 12 juli, 2013

    Detta är lite utanför rubriken
    Enligt sajten noblesseetroyautes.com har prinsessan Alexandra av Berleburg blivit utan jobb. Hon arbetade vid UNESCO i Paris. Detsamma gäller hennes man, som har arbetat i banksektorn. De skall flytta nånstans nära Berleburg.


Annons

Laddar