Blir detta prinsessan Madeleines svenska hemvist?

Blir detta prinsessan Madeleines svenska hemvist?
Annons

Parkudden-45

Villa Parkudden på kungliga Djurgården står tom för tillfället. Kanske väntar man på att prinsessan Madeleine återvänder till Sverige?

Hyresgästerna har flyttat. Den pampiga Parkudden renoverades av Ferdinand Boberg som sommarbostad för hertigparet av Västergötland prins Carl och prinsessan Ingeborg, som bodde där 1899-1908.

Gunilla-Edfeldt

Åsa Bönnelyche träffade Gunilla Edfeldt för en tid sedan. Gunilla växte upp i huset och visade privata bilder från sitt forna barndomshem.

Parkudden66

Det sägs att prinsessan Madeleine och Chris O’Neill kommer att ha huset som sin svenska hemvist. Och Gunilla försäkrar att den rymliga villan är ett perfekt hus – och en idyll för barn att växa upp i. Hon bodde ju där  i 21 år!

Annons

Läs mer om Villa Parkudden – huset som väntar på prinsessan Madeleine och hennes familj här>>

Foto: Charles Hammasten, Stella Pictures

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

52 kommentarer till “Blir detta prinsessan Madeleines svenska hemvist?”

  1. elsalena skriver: 11 september, 2013

    varför ett så stort hus-om de inte ska bo här permanent…


  2. Pensionär skriver: 11 september, 2013

    Eftersom dom inte behöver bry sig om vare sig hyreskostnader eller städning kan nog inget bli för stort. Bara att ringa ett par timmar innan ankomst så är kylen fylld med mat, huset vädrat och välstädat. Inte alls avundsjuk, hahaha.


  3. Birgitta LöfgrenSvenskDamtidning skriver: 11 september, 2013

    JA, visst är det orättvist. Vissa får rätta mun efter pensionen och den är liten för en fattigpensionär


  4. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 11 september, 2013

    Vi hoppas nog alla att prinsessan och Chris flyttar tillbaka till Sverige och kan stötta kronprinsessan, vilket inte CP är s bra på. Han bara fortsätter och drar med sitt utvik på alla möjliga fester, bröllop o dyl. Låt oss slippa höra om honom och få följa prinsessorna (de kungliga) familjerna istället.

    mvh Moder Svea


  5. Sthlm skriver: 11 september, 2013

    Det är väl självklart att en prinsessa, som utvandrat från Sverige ska ha en fritidsbostad här när hon känner för att åka hit. Villa Parkudden är väl då ett bra alternativ, men kanske ska de också satsa på en tillbyggnad på Öland.


  6. Emma1 skriver: 11 september, 2013

    Det blir nog ett sommarhus också på Öland så småningom. Där kan ju kusinerna lära känna varandra och leka tillsammans.


  7. Evita Jansson skriver: 11 september, 2013

    Självklart att prinsessan Madeleine ska bo ståndsmässigt. Större chans att hon flyttar hem till Sverige med sin make och hjälper kronprinsessan med representationen. Liksom Moder Svea tycker jag inte att CP passar att representera med sin sambo som inte passar för den rollen.


  8. Aurora skriver: 11 september, 2013

    # 4 Moder Svea

    Du borde skämmas över hur du skriver om prins Carl Philip och Sofia. Jag tror att dom blir lika omtyckta som p Bertil och p Lilian.

    Jag känner mig lycklig att du inte är min bekant…


  9. caterineg skriver: 11 september, 2013

    Det var ju så bråttom med att vräka hyresgästerna därifrån, sen har det stått tomt. Låt Madeleine och Chris stanna i USA och dra in apanaget det är ingen förlust för Sverige. Det lilla de representerar Sverige kan vi vara utan. Nobelfest, minnesgudstjänst, lite allmänna nöjesarrangemang kan de bevista för egna pengar om de vill delta.


  10. helena.a skriver: 11 september, 2013

    #nr 8 Varför skulle de bli lika omtyckta? vad gör dom som är så bra i dina ögon?


  11. emma_h skriver: 11 september, 2013

    Jisses…M har haft en liten 2a i Hovstallet sen JBrelationen sprack som enda Sverige-bostad under alla dessa år medan brorsan har FEM Bostäder totalt & syrran har 1 helt slott + 2 egna fritidshus att bo i…

    varför skulle inte M få ha EN bostad som kan rymma man o barn + eventuella besökande gäster (istället för att hysa in dem på dyra hotell) eller möjlighet att kunna bjuda hem folk på middag som normala vuxna? tycker vissas klankande på Madde här ibland går överstyr faktiskt, detta underlättar ju 1 framtida hemflytt till Sverige vilka vissa av oss önskar och andra med emfas “kräver”…


  12. Vår fina Madeleine!! skriver: 11 september, 2013

    #11 Emma- Håller helt med dig!!! Varför klagar inte alla på Maddes syskon istället. De har ju ännu mer fastigheter. Den här kritiken mot Madde är ologisk helt enkelt. Och vad är det för konstiga avundsjuka kommentarer som tjatar om sina låga pensioner? Är det Madeleines fel? Klaga på era politiker istället! Sluta det här sura svenska klagandet!!


  13. christina lindström skriver: 11 september, 2013

    Varför är människor så elaka mot varandra, Carl-Philip och hans fästmö dom älskar varandra och vad hon gjort eller inte ,och varför kalla henne för utvik??.jag undrar hur det står till med folk jag säger bara ett ord.AVUNDSJUKA.


  14. Ruby skriver: 11 september, 2013

    1) Varför skulle M och C bosätta sig i Sverige? Jag kan inte komma på en enda anledning.
    2) Till skillnad från V och CP så har ju som sagt M en stoooor bostad i NY, så varför skulle hon behöva en ännu större i Sverige för de fåtal tillfällena hon är här?
    3) Kan inte mer än hålla med 10.Helena
    4) Vi vanliga kan bara tycka, men det är inte någon som kommer att bry sig om det 😉


  15. Katrin Nilsson skriver: 11 september, 2013

    Hoppas att Madeleine och Chris bosätter sig permanent i Sverige!


  16. Sandra skriver: 11 september, 2013

    #15 Håller med dig.


  17. Charlotte skriver: 11 september, 2013

    # Moder Svea: HVAD har Madeleine ydet af støtte for kronprinsesse Victoria ???!!! Præcis ingenting — denne forkælede og spolerede lillesøster har aldrig gjort noget, tværtimod måtte Victoria rejse til USA for at opfylde Madeleines job midt i forberedelserne til sit bryllup. Carl Philip havde mange uppdrag, mens Victoria var mammaledig og han har det fortsat. Det Madeleine gør sig mest i, er at få taget nye fotos af sig selv og Chris og få dem godt photoshoppet. Og nu går de næste seks måneder sikkert med at shoppe babytøj og indrette børnekammer. Var det ikke Villa Parkudden, hvor lejerne blev opsagt, fordi den skulle indrettes til hende og Jonas ? Hun og Chris skal vel også have en ny New Yorker bolig, deres lejlighed må være for lille til tre + barnepiger.


  18. Seija Telaranta skriver: 11 september, 2013

    Visst kommer Madeleine och Chris till Sverige småningom. jag tror att han har inte så mycket pengar att dom kan leva i New York. Vad gör Chris egentligen och mamma har inga pengar som ni skrev?


  19. Gunnel skriver: 11 september, 2013

    Ha, ha Moder Svea lyckas få in en rad igen om CP och Sofia, och tillägger därefter “Låt oss slippa höra om honom och få följa prinsessorna (de kungliga) familjerna istället.” Var är logiken i detta…?

    I vilket fall, vad denna familj än gör så kommer vissa alltid att finna något att klaga på.


  20. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 11 september, 2013

    # 13. christina lindström.

    “Carl-Philip och hans fästmö dom älskar varandra och vad hon gjort eller inte??”

    Tillåt mig att le 🙂
    För det första är inte CP och SH förlovade, därav är hon inte hans fästmö. (De får gärna gifta sig dock, men borgligt i sådant fall.)


  21. Malin skriver: 11 september, 2013

    Moder Svea! Vad och vem än artikeln handlar om så ska du tvunget alltid ha med nån rad om Sofia. Samtidigt som du hävdar att du inte vill läsa om henne. Logik??? Om su nu inte gillar henne så fine, men varför måste du tvunget skriva nåt elakt om henne i VARJE kommmentar? Om de sen gifter sig kyrkligt eller borgerligt är knappast något som du bestämmer.


  22. Helena skriver: 11 september, 2013

    Kommentarerna på denna sida är bland det mest skrattretande som finns! En krönikör i Aftonbladet skrev för ett tag sen nåt i stil med “glöm Flashback, det är ingenting mot skitsnacket på svensk damtidnings hemsida” 🙂 Att det är vuxna människor som skriver vissa kommentarer är extremt svårt att tro. Kan iaf konstatera att Victoria, Carl-Philip och Madeleine verkar lyckliga och lever sina liv, istället för att sitta och häcka på nätet och skriva anonyma kommentarer. Men fortsätt och gnäll ni, det är ju samma personer som skriver dagarna i ända. Vad skulle ni annars fördriva tiden med? 🙂


  23. Kerstin BergströmFirefax skriver: 11 september, 2013

    #19 Gunnel
    #21Malin TACK FÖR ERA INLÄGG.Jag förstår inte vad hon har för relation till SvD eftersom dessa två inlägg är varken god ton eller nöjaktig läsning.Dessutom är inlägg #20 upprepning av inlägg#4.Oförskämt av henne att skriva att C-P inte tillhör den kungliga familjen.SvD Hon borde få semester ett tag.


  24. Gabriella skriver: 11 september, 2013

    #4 #20 Vad är ditt problem egentligen? För att inte gilla Sofia verkar du ha ett enormt behov av att prata om henne. Vad har hon gjort dig? Sen kan du ju tycka vad du vill huruvida hon borde bli prinsessa eller inte vid ett ev giftermål, vet att det finns många olika åsikter om detta. Men med ditt resonemang så borde de alltså gifta sig i skymundan och skämmas för att de är kära?? Och sen efter det leva helt isolerade från övriga kungafamiljen? Vilken värld lever du i?? Chris har ingen titel men de hade stort tv-sänt bröllop ändå, liksom Märta-Louise och Ari i Norge. Vem är du att bestämma hur stort bröllop folk får ha och vem är du att ta ifrån några glädjen att få visa sin kärlek? Så du får bog hacka i dig att oavsett om Sofia får nån titel eller inte så kommer hon och prinsen vara fullvärdiga medlemmar av kungafamiljen och säkert synas officiellt titt som tätt. Varför skulle de gömma sig för??


  25. Birgitta skriver: 11 september, 2013

    #11 emma_h Bra skrivet!! Dessutom, skall väl INTE NÅGON av oss tycka något om var P.Madeleline med familj skall bo! Hon har INTE bett om detta som SvD. spekulerar om!! Lämna Prinsessan ifred tills hon ock hennes familj bestämt själva!!


  26. Marguerithe skriver: 11 september, 2013

    Moder Svea,
    Vad har du emot Carl Philip egentligen? Din kritik är ful och orättvis. Carl Ph är sina systrars bäste vän och stöttar dem i alla lägen även om han alltid får dra det kortaste strået. Han har haft uppdrag hela våren och hjälpt Kungaparet och prins Daniel.


  27. Hanne J skriver: 11 september, 2013

    # 20 Moder Svea! Tror du og Birgitte får jeres ønske opfyldt om at parret vil tilbringe meget tid i Sverige, for hvad laver Chris egentlig ? Har han overhovedet haft fast arbejde i den tid, han har kendt Madeleine ? Har han ikke bare siddet hjemme og købt/solgt some aktier over internettet, som så mange andre. Han forsøgte at få et job i Florida, det ville have set pænt ud før brylluppet, men det gik til en anden. Han har aldrig, aldrig lignet en travl finansmand på Manhattan. De går ikke rundt i dagtimerne i afklippede jeans og kap eller har tid til at shoppe og gå til manicure med fästmöen!
    Le du bare, jeg tror der er flere, der ler af dine kommentarer. 😀


  28. amj skriver: 11 september, 2013

    Betr. att kungaparet o kronprinsessparet numera behöver hjälp med representation.
    Jag har läst att prinsessan Birgitta hade erbjudit sig att hjälpa till – detta skulle ha varit på 80-90-talet – men att inget intresse tydligen hade funnits. Man kan undra varför.


  29. Hen skriver: 11 september, 2013

    # 17 BRA!


  30. Birgitta LöfgrenSvenskDamtidning skriver: 11 september, 2013

    Vad jag har hört så har P Madeleine sagt upp sitt svenska medborgarskap och blivit amerikanska. Varför skall hon då ha ett så stort hus som vi får betala för. Hon och Chris kan bo kvar i USA.
    Hon kan bo på Drottningholm när hon hälsar på, det är tillräckligt stort. Där har hennes syskon också kunnat bo.


  31. Hilde skriver: 12 september, 2013

    Om Madeleine vil ha et hus som står klart når hun kommer på besøk til Sverige så skal hun selvfølgelig få det.
    Det er mange,også vanlige svensker, som har semesterbolig i et annet land,som brukes bare noen få uker i året.
    Men hvorfor blande CP og Victoria inn i dette. Victoria er tross alt kronprinsesse og skal selvfølgelig bo på et slott,også hun har rett til å ha så mange semesterboliger hun vil.
    Hadde Madeleine vært kronprinsesse ville det vært hun som bodde på et slott.
    Apropos storlek så er vel ikke Villa Parkudden så veldig stort. Innreder man en del av f.eks Drottningholm så kan det jo tenkes at man får en leilighet med større areal.


  32. J.I. H-Musa skriver: 12 september, 2013

    #4, #7, #10, #20

    Tack och lov att det finns vettiga personer som skriver inlägg här ibland!
    Blir Sofia H. ingift i kungahuset – är det början på slutet för den svenska monarkin.
    Så är det bara.
    Det finns ingen vettig människa som skulle tilltala henne “ers höghet” och niga till på köpet.
    Prins Carl Philip är ju inte heller särskilt mån om sina plikter som svensk prins som har en sådan flickvän.
    Hujedamej!


  33. Lee skriver: 12 september, 2013

    Moder Svea
    Vem är du som har rätt att säga att de bara får gifta sig borligt?
    vem är du som har rätt till att döma deras framtida äktenskap?
    Jag tycker vi alla ska glädjas åt varandras lycka kunglig eller ej!
    Tack för mej!


  34. Annette skriver: 12 september, 2013

    #7 Evita J. Hvordan forklarer du, at du for et par måneder siden skrev, at Sverige kun behøvede kongeparret, Victoria og Daniel til at repræsentere og dermed modtage aapanage ? Siden har du næsten kun skrevet drømmende om Chris – og at du vil have Madeleine hjem og repræsentere. Hænger ikke rigtig sammen.
    Nu ligger Parkudden vel ikke i samme kvarter, som Jonas og Stephanie bor, så de støder ind i hverandre, når de går tur med babyerne?
    #20 Moder Svea. “Den der ler sidst, ler bedst” og det bliver ikke dig, men Sofia og CP, tihi.


  35. Maggan skriver: 12 september, 2013

    #4 7 10 20 Instämmer tillfullo!


  36. Evita Jansson skriver: 12 september, 2013

    Annette: Jag anser fortfarande att bara kungaparet och kronprinsessparet ska ha apanage. Prinsessan Madeleine bör vara backup då de förstnämnda inte har tid eller förhinder. Kungen och drottningen svarar för den viktigaste representationen. Kp Victoria måste få chansen att växa in i den rollen och då behöver hon ev stöd av främst prinsessan Madeleine. Prins Carl Philip har ramlat ned i mitt förtroende pga sitt val av olämplig partner. Som skattebetalare måste man kunna ställa krav på dem som representerar Sverige.


  37. Pensionär skriver: 12 september, 2013

    #32
    Det finns väl ingen vettig människa som tilltalar någon med Ers Majestät eller niger för någon i kungahuset. Det är väl en mycket gammaldags syn som lyckligtvis gått i graven. Vi har en du-reform i Sverige och den kan användas – med respekt – även till kungafamiljen. Så du behöver inte niga för Sofia, skönt va. Men man bör väl möta alla människor med respekt, vare sig de är barn, kungliga eller bagare.


  38. ATL skriver: 12 september, 2013

    #30 Birgitta Lofgren – Vilket svammel. Prinsessan har into bott 5 ar i USA, kan inte bli medborgare har. Dessutom sa behover hon inte saga upp sitt svenska medborgarskap.


  39. Julia skriver: 12 september, 2013

    Madeleine är svensk prinsessa och svensk medborgare.


  40. emma_h skriver: 12 september, 2013

    Birgitta.L_30 Vad jag har hört så har P Madeleine sagt upp sitt svenska medborgarskap och blivit amerikanska.

    Enda förändringen som skett – enligt Hovet – var att Skatteverket informerades om Ms stadigvarande UsaBoende (något många Svenskar gör som befinner sig utrikes av olika anledningar) berör inte hennes medborgarskap OCH både USA SVE hör f övrigt till den grupp nationer som tillåter MultiMedborgarskap. Skulle hon gjort vad Du påstår skulle hon näppeligen vara med på Hovets Hemsida som del av vårt Kungahus eller just Prinsessa av sitt hemland. Hon har bosatt sig i USA med Sv. Regentens samtycke och på Drottningens uppdrag (CHF) ursprungligen


  41. Picaboo skriver: 12 september, 2013

    Varför är ni så avundsjuka och elaka i era kommentarer om Sveriges kungahus och dess medlemmar?
    Hur vet ni hur mycket resp. kunglighet arbetar?
    Umgås ni med dom?

    Hur vet ni hur apanaget fördelas?
    Vad jag vet betalas apanaget ut till hovstaten. Hur apanaget fördelas därefter är det väl ingen som vet. (förutom kungen)

    Om ni nu retar er så mycket på vad Kungen och Drottningen och deras barn med respektive gör eller inte gör varför läser ni då så flitigt i de media som följer kungahuset?

    Om ni nu skall ha åsikter om Kungahuset så borde ni åtminstone ta reda på fakta först.
    Läs på lite grand om kunglig dispositionsrätt osv.


  42. Singoalla skriver: 12 september, 2013

    Tack, Picaboo.


  43. marja skriver: 12 september, 2013

    Att vara prins eller prinsessa av Sverige måste vara närmast helvete. Så som de blir skymfade och kritiserade av folk som är elaka och illvilliga. Att si inte skäms!
    Det blir nog bäst att även prinsen flyttar ulomlands och att prinsessan med familj stannar i USA.
    Stackars kronprinsessan som är tvungen att stanna i Sveriges land och rike med “moder-svea-pensionärer”som tror sig försörja henne genom apanaget.


  44. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 12 september, 2013

    # 33. Lee.

    Jag skrev fel förstås, jag menade ju givetvis att gifta sig kungligt, trodde folk härinne kunde räkna ut det och tyvärr så försvann fortsättningen av min lilla text. Det går bra att skriva satkrärring, hyenor avundsjuka mm men inte att skriva att någon försörjt sig i u-branschen.

    Mvh Moder Svea


  45. Pensionär skriver: 12 september, 2013

    #44
    Tänk att du kan skriva att Sofia har ‘försörjt’ sig på u-branschen. Du som alltid menat att hon inte jobbat. Det finns dock massa människor i Sverige som inte har gjort något för att få sina pengar.
    Kan du svara på frågan vad det innebär att gifta sig kungligt. Carl Philip är ju kunglig och det måste väl betyda att hans bröllop blir kungligt. Eller har du någon annan mening om det?


  46. mini skriver: 12 september, 2013

    1) Trist att Villa Parkuddens hyresgäster blev utkastade för att Madeleine o hennes lite äldre player eventuellt ska bosätta sig där.
    2) Kungliga? Carl-Philip är den som under den senaste tiden mest avlastat både Kungaparet OCH Kronprinsessparet!!!
    3) Carl-Philip ligger som 3:e person i tronföljden = han ÄR Kunglig!
    4) Carl-Philips flickvän (snart fästmö & fru) är perfekt att representera.
    5) Såvitt det visats i media är Sofia mycket populär hos kungafamiljen och bland övriga kungahus!!!
    6) Låt Madde bo var hon vill OCH låt Carl-Philip gifta sig med kvinnan han älskar!!!


  47. Birthe Vejrum skriver: 12 september, 2013

    # 21 Malin – jeg tror ikke, at Moder Svea mener borgerlig vielse/kirkelig vielse, men at CP skal fralægge/afsige sig prins titlen, og blive en “vanlig Svensson”.
    # 22 Helene + 24 Gabriella – ENIG!
    # 37 pensionaer – i Danmark nejer alle for dronning Margrethe og Prinsgemalen også svigerdøtrene.


  48. Kerstin BergströmFirefax skriver: 12 september, 2013

    #4 (#44) moder Svea Citat:Låt oss slippa höra om honom och få följa prinsessorna(de kungliga)familjerna i stället.Exakt så skrev du.SKÄMS!!! De där orderna du skrev vet jag att det finns de som har använd sig av.,men det var länge sedan jag såg ngt sådant .Du och ngr till använder u-v-k om Sofia och det är mer obildat.Dessutom påstår du att hon inget gör.Ta reda på vad hon gör innan du skriver massa lögner.Försök inte att skriva bort dina dumheter för det är ingen som går på.


  49. Birgitta LöfgrenSvenskDamtidning skriver: 12 september, 2013

    Jag tycker att det räcker med Kungen, Drottningen och Kronprinsessan med familj att försörja. Carl-Philip och Madeleine kan skaffa sig ett jobb.


  50. Linnea skriver: 12 september, 2013

    22. Helena! Där log Du huvudet på spiken.


  51. Annki skriver: 12 september, 2013

    Oj, O, Oj — Alla dessa elaka kommentarer om Sofia H, Att Ni bara orkar!!!! Avundsjuka det är vad Ni är!

    Kan tycka att Svensk Damtidning borde sortera bort alla elakheter som skrivs på denna sida. Nöjaktig läsning och god ton, jo jag tackar! Skärpning SvD!


  52. Henriette skriver: 13 september, 2013

    # 47 Birthe Vejrum
    Synes egentlig ikke, at hendes kommentarer behøver din forklaring!!! Moder Svea har skrevet elakt om Carl Philip og Sofia i snart tre år, så det er faktisk ligegyldigt om det er det ene eller andet, hun mener.

    Flytter Madeleine og Chris til Villa Parkudden, så overtager CP og Sofia sikkert prins Bertils villa på Djurgården.
    Men lejligheden på Manhattan skal vel også skiftes ud med noget større, hvis de ikke flytter permanent til Sverige ??


Annons

Laddar