Här trotsar Christina sjukdomen – stöttar syster Désirée

Här trotsar Christina sjukdomen – stöttar syster Désirée
Prinsessan är otroligt stark!
Annons

Under början av året meddelade hovet att prinsessan Christina under våren behövde genomgå stamcellstransplantation för sin sjukdom. Men under dagen, då hennes älskade systers make fördes till sista vilan, trotsade Christina sjukdomen för att stötta systern Désirée.

Prinsessan Désirée förlorade sin make Niclas Silfverschiöld under början av april, efter en tids sjukdom. När hans begravning ägde rum under torsdagen var hela kungafamiljen på plats, förutom prinsessan Madeleine och Chris O´Neill som befinner sig i Florida.

Annons

Kungen och de fyra Hagasessorna står varandra otroligt nära. Att hela syskonskaran skulle stötta prinsessan Désirée under denna sorgens dag var en självklarhet. Men att prinsessan Christina kom visar verkligen hur stark hon är, och hur starkt bandet mellan syskonen alltid varit och kommer att vara.

Foto IBL

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

64 kommentarer till “Här trotsar Christina sjukdomen – stöttar syster Désirée”

  1. Stefan skriver: 11 maj, 2017

    Att inte Madeleine kan komma hem ens till hennes älskade farbrors begravning är inget annat än en skam!
    Men vädret är då tydligen alltför bra i Florida.


    1. Sus skriver: 11 maj, 2017

      Madeleine var hemma och “stöttade” kring jul när stora delar av familjen verkade som uppslukade av jorden.
      Men det är alltid Madeleine som får bära hundhuvudet.
      Så bekvämt.


    2. Rickard skriver: 11 maj, 2017

      Hur vet du att Madeleine stod Niclas Silfverschiöld nära ? Bara för att man är släkt så betyder det inte att man per automatik står varandra nära. Känns som att det osar republikansk avundsjuka i ditt hårda tonläge. Dessutom är det ingift släkt i det här fallet. Att Kungen och Drottningen gick på begravningen var förväntat men att 2 av barnen och deras respektive kom är knappast förväntat men en artighetsgest.


    3. Veronica skriver: 11 maj, 2017

      Precis som Sus kommenterar ditt inlägg: Prinsessan Madeleine var det som verkligen “ställde” upp och stöttade familjen runt jul vid både begravningar och sjukhusvistelse.
      Då var både Kronprinsessan Victoria och Prins Carl Philip på semesterresa.
      Tyckte du då också att det var skam ??
      Prinsessan Madeleine kan har visat sitt deltagande till Friherre Niclas Silfverschiölds familj på annat sätt. Vad vet vi


    4. Vida skriver: 11 maj, 2017

      Älskade farbrors begravning!! Vad vet du om det?? Den älskade farbrodern, förste provsmakare av sura citroner, och hans hulda maka ställde aldrig någonsin upp för kungen när han behövde hjälp. Så det är förståeligt att inte alla var närvarande vid begravningen.


    5. Marguerithe skriver: 14 maj, 2017

      Vida,
      Intressant att höra men fullt troligt. Fam Silfverschiöld verkade inte vilja ha någon kontakt med Kungahuset överhuvudtaget. Ingen av Kungens övriga systrar har heller hjälpt Kungen efter bröllopet 1976. Att närvara vid Nobel ser jag inte som ett uppdrag.


  2. Annakf skriver: 11 maj, 2017

    Det är väl inte prinsessan Christina som blivit dålig? http://www.expressen.se/nyheter/kungligt/i-dag-fors-kungens-svager-till-sista-vilan/


  3. ellinor blomquist skriver: 11 maj, 2017

    Madeleine har varit med på : Birgittas 80-årsfest,Rickards begravning, Dinkelspeils begravning-kom i håg att då var ingen av de andra syskonen närvarande_kronprinsparet var i USA i 3 månader, prinsparet i Sydafrika i 2 månader. Så Madeleine har säkert skäl till att ej vara närvarande. Ingen av Desirées syskonbarn är närvarande(ej Birgittas, ej Margarethas, ej Christinas) .


    1. Pensionär skriver: 11 maj, 2017

      Victoria och Carl Philip är väl syskonbarn till Desirée ?


    2. Kristiina från Turku skriver: 11 maj, 2017

      Att säga sanningen: Prins Daniel hade en arbetsdag den 18 Januari och efter det familjen flög till USA. Och de var tillbaka i Sverige den 1 Mars. Det är inte tre månader.


    3. rojalisten skriver: 12 maj, 2017

      Prinsessan Birgittas dotter Desiree och hennes make Eckbert von Bohlen und Hallbach syns på bilden bakom kungaparet.


    4. Hilde skriver: 12 maj, 2017

      Du ljuger.
      V og D var ikke i USA i 3 måneder. De feiret jul med daniels familie hos hans søster. Madeleine ble med sin mor til sjukehus fordi hun var den eneste som var i Stockholm. Hadde silvia vært alvorlig sjuk hadde selvfølgelig hele familien vært tilstede. De snakker sammen i en familie og deler oppgavene seg i mellom. Daniel var på idrettsgallaen i slutten av januar. De dro på semester etter det.


  4. Marguerithe skriver: 11 maj, 2017

    Jag hoppas inte att Thord Magnusson blivit dålig. Han ser så blek ut vid ankomsten till kyrkan.


  5. Magdalena skriver: 11 maj, 2017

    Alltid trist å miste en av sine nære og kjære, selv om han kanskje hadde lidd lenge nok. Glad for å se at Martha Louise deltok,- kongen og kronprinsen hadde statsråd på slottet i dag.Nå har virkelig den svenske kongefamilie hatt nok av sorgfulle avskjed i det siste.


  6. PernillaA skriver: 11 maj, 2017

    Marguerithe, det ser nästan ut som om de stöttar honom.
    Vi får hoppas att han är frisk även med tanke på prinsessan Christinas hemska sjukdom


    1. Marguerithe skriver: 11 maj, 2017

      PernillaA,
      Jag tänkte samma sak. T Magnusson lever väl under stor press nu och tog även Noppe Levenhaupts död hårt.


  7. Obs skriver: 11 maj, 2017

    Dra in apanaget för Madeleine omgående! Löjligt att media låtsas som att det är OK att Madeleine följer med Chris på “arbete” i Florida. Om Madeleine ska fortsätta uppbära apanage MÅSTE deras ekonomiska situation granskas under lupp.


    1. Gneta skriver: 11 maj, 2017

      Den enda som får apanage är kungen.
      Däremot ersätter han P. Madeleine av apanaget när hon deltar i officiella sammanhang


    2. Stefan skriver: 11 maj, 2017

      Gneta!
      Är du verkligen så naiv så att du tror att Hovet sitter och räknar på timmar och timersättning varje månad?
      Kungabarnen erhåller givetvis en fast summa som sätts utifrån årlig budget. Uppskattningsvis ca 4-5 miljoner kronor i Madeleines fall.


    3. helene skriver: 11 maj, 2017

      Obs.

      Vänligen läs ellinor blomkvist kommentar kl.15.53. Vad sade du när båda syskonen med familjer var borta så länge då???


    4. Veronica skriver: 11 maj, 2017

      Varför alltid slå ner på Prinsessan Madeleine, det hackas på henne oavsett om hon deltar eller inte deltar.
      Det som är förvånande att det varken nu eller tidigare reageras på Prins Carl Philips minimala representation för Sveriges Kungahus.
      Att syssla med design och köra racer tycks vara okej, man om man väljer att prioritera sina barn när de är små är inte är okej i mångas ögon.


    5. Karina skriver: 15 maj, 2017

      At Desirées to søstre ikke deltog, bemærker man måske, men et dødsfald i familien efterfulgt af begravelsen — og om man deltager i den, afhænger jo af mange ting, bl.a. om det er et nærtstående, hvor man befinder sig og dermed muligheden for at være til stede, og Madeleine opholder sig pt i Florida sammen med mand og børn. Havde hun boet i Stockholm, som den øvrige del af kongefamilien, havde hun deltaget.
      Var hun fløjet hjem, havde du og andre “brokket” jer over, hvad denne rejse ville have kostet af skattekroner!!


  8. Gunilla skriver: 11 maj, 2017

    Varför kackar man alltid på prinsessan Madeleine? De andra syskonbarnen var de med på begravningen?


  9. CVM skriver: 11 maj, 2017

    Rickard
    Republikansk avundsjuka och vad ska vi kalla alla dina uppmaningar för
    kanske Södermalm slang………
    Trevlig Kväll
    CVM


    1. Rickard skriver: 13 maj, 2017

      Tyvärr. Jag bor och jobbar visserligen i Stockholms innerstad men jag är född och uppvuxen norrlänning och stolt monarkist. Det du, svälj det om du kan 😉


  10. helene skriver: 11 maj, 2017

    Människor glömmer lätt. Madeleine var hemma under Dinkelspiels begravning, samt Rickards begravning,Birgittas 80 års fest, samt när Silvia var sjuk. Men var fanns syskonen?? Jo, Carl-Philip o Sofia i SA. i 2 månader! Victoria med familj i USA lika länge. Nu skriker ni högt–Varför skriker ni inte när syskonen var borta????


    1. Veronica skriver: 12 maj, 2017

      Instämmer.
      Om det hade skrivits negativt och ifrågasatts när Sofia och Prins Carl Philip inte deltagit i begravningar och födelsedagsfirande då hade det höjds röster om att det var mobbing.


  11. Obs skriver: 11 maj, 2017

    “Gneta”

    Vad har du för underlag till det du skriver? ALLA med HKH titlar har rätt till apanage! Ingen vet hur kungen fördelar apanaget, eftersom han slipper redovisa till vem och för vad han betalar ut bidraget.


  12. konsttanten skriver: 11 maj, 2017

    Obs:
    SLUTA!! Madeleine får bara en summa av apanaget vid uppdrag, ej annars! Har du dåligt minne eller vad ligger bakom ditt tjat om Madde och apanaget!!!!!

    Madde har egna pengar, samt Chris har uttalat att det är han som ser till att “mat kommer på bordet”


  13. konsttanten skriver: 11 maj, 2017

    Stefan:
    Det finns ingen anledning att Madeleine åker hem för denna begravning!!


  14. Elisabeth Aronsson skriver: 11 maj, 2017

    Det är väl inte konstigt att Madeleine med make inte var på begravningen, hur vet man att han var hennes älskade farbror, det låter överdrivet, en gammal man i släkten dör och det låter som om hela världen skulle behöva hem och stötta Desiree, det är väl ingen överraskning att man dör vid sjukdom och hög ålder, ursäkta min sura ton men det blir så himla mkt skriverier om alla som ska stöttas vid alla tillfällen. Madeleine gjorde helt rätt om det kändes bra för henne!!


    1. Annakf skriver: 12 maj, 2017

      Blir också irriterad över uttrycket stötta, varför inte använda deltar i eller delar sorgen.? Och det heter def deltog i begravningen. Journalisternas språk är fruktansvärt enkelspårigt.


  15. CVM skriver: 11 maj, 2017

    Det är inget större fel på Tord Magnusson det går att följa hans angagemang
    på Facebook med hans enorma kontaktnät!
    Well Done Mr Magnusson
    CVM


  16. Humaniora skriver: 11 maj, 2017

    Finns ingen anledning att kritisera Madeleine för att hon inte deltog i begravningsgudstjänsten av Niclas S. Det finns säkerligen en naturlig och fullt legitim orsak.


  17. Gunilla skriver: 11 maj, 2017

    Obs
    Prinsessan Madeleine har inte apanage.


  18. Maria skriver: 11 maj, 2017

    Tycker att allvarlig sjukdom som i p christinas fall ska stå utanför spekulationer här o i skvallerpressen.


  19. KMS skriver: 11 maj, 2017

    Vi undrar här i Finland varifrån kommer hatet mot Madeleine. Hon är vacker som en sagoprinssessa och tycks vara mycket varm person.


  20. Eva M skriver: 11 maj, 2017

    Nu får ni sluta hacka på prinsessan Madeleine. Vem stöttade mamman på sjukhuset? Vem firade prinsessan Birgitta? Vem var med på Dinkekspies begravning osv.


  21. Mona skriver: 11 maj, 2017

    OBS nu får du ge dig med dina elakheter.Du får nu en gång för alla försöka
    förstå att Madeleine INTE har apanage annat än vid de tillfällen
    hon har ett uppdrag.Naturligtvis får de inte ersättning för rent privata
    händelser som denna begravning.
    Kungens systrar har tre barn var hur många av dem var med på begravningen?


  22. Mona skriver: 11 maj, 2017

    Stefan man har ingen skyldighet att gå på en begravning, det avgör du helt själv.


  23. Brita Pettersson. skriver: 11 maj, 2017

    Tror det var någon som fick allergi-chock i kyrkan, det hade varit en fin begravning.


  24. Kerstin Larsson skriver: 11 maj, 2017

    Sluta att klaga på Madeleine hon har varit med på flera begravningar i år än de andra, hon har småbarn o föresten hur många av kungliga ska ” jobba” här i Sverige? O vad ska de göra? Dessutom harhon inte apanage när hon inte är här o jobbar för kungahuset! Så vad är problemet?


  25. Kerstin Larsson skriver: 11 maj, 2017

    Varför klaga på Madeleine, hon har varit med på fler begravningar under våren än de andra? O hon har inte apanage när hon inte jobbar! Det räcker väl gott med kungaparet och kronprinsessparet!


  26. caterine skriver: 12 maj, 2017

    Madeleine brukar alltid passa på att komma hem och “arbeta” med något påhittat när hon har hemlängtan, och/eller få hemresan betald, tror också att de har en summa apanage oavsett hur mycket de ställer upp, jag kan inte tänka mig att kungabarnen skickar räkningar till kungen på omkostnader, inköpta kläder o dyl.för att få del av apanaget. Därför avsluta deras s k uppdrag och låt dem klara sig på arbete eller egna pengar!!


    1. Mona skriver: 12 maj, 2017

      Madeleine får ersättning när hon representerar inte annars.Uppdragen är inte påhittade.
      Hon kan väl inte själv ringa och be någon att ordna en invigning eller anordna en konferens.
      Förra året fick hovet ca 1950 förfrågningar om önskad kunglig närvaro vid
      invigningar m.m Av dessa utfördes mer än 900 uppdrag.Kolla verksamhetsberättelsen
      på hovets hemsida.Så kan du se vad apanaget används till.
      Madeleine har egna pengar ca 30 milj ,hennes man jobbar och har ärvda pengar.


  27. Stefan skriver: 12 maj, 2017

    Mycket märkliga resonemang på sina håll ser jag. Vad har Birgittas födelsedag och Dinkelspiels begravning med detta att göra? Saken gäller att man givetvis tar avsked av en farbror, en farbror som visade Madeleine stor respekt genom att närvara på hennes bröllop. Så enkelt är det bara!


    1. Grötchen skriver: 12 maj, 2017

      Stefan, du kanske missat något väsentligt här.
      Farbrodern är död! Han vet inte om Madeleine är närvarande och tackar och hedrar honom eller inte.

      Begravningar är till största delen för de efterlevandes skull. Och de har säkert förståelse för att Madeleine inte kommer på begravningen.
      Det brukar inte vara några problem.

      Men det är fint av dig att värna så mycket om Desirée och hennes familj…!


    2. Stefan skriver: 12 maj, 2017

      Grötchen!
      Död i kropp men levande i själ! Madeleine är ju av den rena evangeliska läran och därmed av samma uppfattning! Eller sitter du inne med annan information avseende hennes djupa kristna tro?


    3. Grötchen skriver: 12 maj, 2017

      Stefan, i den evangeliska läran är folk döda när de dör.
      Den förespråkar inte tron på spöken.

      Den rättrognes ande far till himlen och där har den inte tid eller intresse av att vara småsint och bitter över att folk uteblev från dess begravning.

      Skär dig nu! 😀


    4. helene skriver: 12 maj, 2017

      Stefan

      Du anför att om “någon” deltagit vid bröllopet, borde man visa hänsyn ,gå på dennes begraving.—Svara då på detta: Dinkensiel var vänlig nog och deltog vid Carl-Philip och Sofias bröllop–Men,,dom kom inte till hans begravning pga. semester! Hur förklarar du detta????


  28. konsttanten skriver: 12 maj, 2017

    ellinor blomquist: Många faktafel; håll dig till sanningen. Läs bl a romanisten kl 00 51.

    Stefan: Din otroligt gammalmodiga konservatism och religionsåsikter, befria oss från dem! De kan du ha i din kyrka!

    KMS: De flesta förstår och gillar Madeleine. Det är några enstaka här, som upprepar sig.

    Idag hoppas jag att kungafamiljen tar sovmorgon, och att inte någon har blivit förkyld.


    1. Kerstin Bergström skriver: 12 maj, 2017

      Sovmorgon vad är det för kungen .Luleå i dag 2 uppdrag.CP har också uppdrag idag.
      Imorgon inviger Silvia hennes silviabo på Eckerön o då skulle kungen vara med.
      Grattis t.ditt inlägg.


  29. Kerstin Bergström skriver: 12 maj, 2017

    konsttanten Grattis t.att fä in inlägget.Jag skrev i går till samma person om V&D 6 veckors resa o även CP o S 1mån. resa som hade blivit 2mån. Jag fick väl som vanligt den i papperkorgen. Fick inbet.kort på prenumeration. De hade höjt avg.med 300 kr så de vill nog ej ha mig som prenummeranant så den åker i min papperskorg.


  30. Obs skriver: 12 maj, 2017

    Skrattretande att läsa hur många det är på denna webb som är så naiva när det gäller apanage till HKH gänget.


    1. Marguerithe skriver: 12 maj, 2017

      Obs,
      Håller med dig om detta.


  31. Gunilla skriver: 12 maj, 2017

    KMS Jag undrar också varför både journalister och deras påhejare förföljer Madeleine och hennes familj.


  32. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 12 maj, 2017

    Man får säga vad man vill om PM och hennes familj, men att inte dyka upp när hennes kära faster har förlorat sin livskamrat och gå på hans begravning är inget annat än en skam! Så gör man liksom inte! Man ställer upp för varandra i glädje och i sorg. Jag hade inte blivit arg på prinsessan om hon tagit en avstickare från Florida till Sverige och för den delen Norge också. Känns konstigt att vi är med och betalar för både henne och hennes barn när hon aldrig dyker upp offentligt…


  33. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 12 maj, 2017

    Kämpa på Christina! Du är stark! Jag tänker på dig!


  34. Eva M skriver: 12 maj, 2017

    Moder Svea hur många av prinsessan Desirees syskonbarn var där. Kyrkan är liten många ska få plats. Familjerna diskuterar nog detta.


  35. konsttanten skriver: 12 maj, 2017

    Moder Svea: Vi betalar inte för Madeleine!!!! Madeleine har ingen anledning att åka hem. Vi lever år 2017, och tiderna är annorlunda, tack och lov att slippa alla “dumma måsten”.

    Elisabeth Aronsson: Du tillhör en av de som tänker förnuftigt!


  36. Helena Höjner skriver: 13 maj, 2017

    Jag har närvarat vid mina ingifta släktingars jordfästningar. Det är vanligt


  37. Mona skriver: 13 maj, 2017

    Ska man närvara vid en begravning av en släkting man nästan aldrig träffar?
    Har en jättestor släkt men jag känner inte alla, har inte ens träffat mina
    kusiner i vuxen ålder.Vi har alltid bott långt från varandra.


  38. emma skriver: 14 maj, 2017

    “Att inte M kan komma hem ens till hennes älskade farbrors begravning är inget annat än en skam!”

    ?
    Då CG saknar Bror – saknar CGs barn följdaktlgen Farbröder
    CGs svåger INGIFT utan direkt umgänge knappast att räkna som N Ä R A relation för V CP M
    ingen av kbarnen hade ngt “krav” på sig att gå på övriga 2 svågrars dito
    huvudsak att Kfamilj ÄR representerad av NÅN – CGsvågerbegravning åligger CG S främst – den dödes egna familj, släkt o nära vänner bör i 1a hand anvisas nog m platser I kyrkan


  39. emma skriver: 14 maj, 2017

    det är meningslöst att “trotsa” en kronisk sjukdom… man uthärdar sin situation så gott det går o inser att man får uppleva bättre o sämre dagar

    ngt christina r fullt medveten om – och hon tycks va en förnuftig person som antagligen alltjämt vill ses av media och omvärlden som den person hon är oavsett sitt läge – med andra ord inte reduceras till 1 sjukdom
    hon ser nog till att ha 1 vardag med lagom aktivitetsnivå
    så snälla skriv om CM som person – UTAN tjatig referens till Cs diagnos


Annons

Laddar