Idag är den klar – Vår nya kungliga bröllopssajt!

Idag är den klar - Vår nya kungliga bröllopssajt!
Annons

Bröllopsyran har redan börjat sprida sig i landet trots att prinsessan Madeleine inte gifter sig förrän i juni. Men idag lanserar vi vår nya bröllopssajt!

På Svensk Damtidnings nya bröllopssajt kan ni läsa allt om prinsessan Madeleines kommande bröllop med sin Chris O’Neill. Men på Den Kungliga bröllopssajten kommer vi också att samla allt som rör andra kungliga bröllop genom åren, samt vigslar i societeten och bland kändisar. Nya reportage om kungliga bröllop – varje dag!

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

57 kommentarer till “Idag är den klar – Vår nya kungliga bröllopssajt!”

  1. Sandra skriver: 19 april, 2013

    Jätte kul med en kunglig bröllopssajt. Visst har yran börjat.


  2. mona skriver: 19 april, 2013

    Kan det inte bli mode med mer påklädda brudar.
    Tycker det är vulgärt med slitsade baraxlade urringade klänningar i kyrkan.
    Kyrkan är en helig plats ingen catwalk för sexiga brudar.
    Sexig kan du vara på festen eller på bröllopsnatten.
    En kunglig brud är aldrig så avklädd, en annan religion
    skulle kasta ut en dylik brud.


  3. Gigi skriver: 19 april, 2013

    Håller med Mona till 100 %.Stil o respekt i kyrkan – lek och fritt val sedan. Verkligen fint o kul med bröllopssajt!


  4. cilla skriver: 19 april, 2013

    Håller också med Mona!


  5. inga-lisa skriver: 19 april, 2013

    Ja, hoppas att Madeleine kan hålla sig borta från amerikanska brudmodet, men jag tror att hon tyvärr gillar urringat och lite sexigt.


  6. Ingela skriver: 19 april, 2013

    Jag håller också med mona. Tycker som du när det gäller alltför uringade brudklänningar.


  7. M skriver: 19 april, 2013

    Håller med Mona om att anständighet ofta saknas i media och bland modet idag, men det där med ” en annan religion” kunde du besparat oss! “En annan religion” skulle också ställa andra krav på kvinnor, krav som dagens kvinna säkert inte skulle vilja behöva leva med. Extremism är ingenting eftersträvandsvärt och en kvinna är inte med nödvändighet endast en kropp och någonting som skall kontrolleras och täckas och döljas! Alla de kungliga brudarna har varit vackert och anständigt klädda, om en man (eller kvinna) inte kan se en urringning utan att associera till sex så säger det mer om denne, eller denna, än om våra kungliga brudar! Fy tusan för sedlighetspoliser, det fanns i protestantismen förr i tiden, finns idag i vissa protestantiska sekter och i islamistisk Islam, och det är någonting vi skall avvisa!!


  8. Fia skriver: 19 april, 2013

    Superroligt med en kunglig bröllopssajt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  9. Måntand skriver: 19 april, 2013

    Riktigt kul med en bröllopssajt! Ska bli spännande att se vad Madde väljer. Hoppas på något enkelt och stilrent.


  10. Arne von Giebel Löfström skriver: 19 april, 2013

    #7 April.

    Jag sitter i rullstol ( Elmoppe). Jag brukar då ofta sitta med en kopp kaffe medans min fru handlar i vårt centrum. Jag blir mörkrädd över hur många ungdomar klär sig idag. Strumpbyxor O.K. Men inte bara det ! Gymnastikskor ofta. Hur ser deras fötter ut! Nej jag hoppas att kungahuset även gällande detta kan få ungdomar ( även vuxna) tänka om !


  11. Linnea skriver: 19 april, 2013

    Skrev om just detta fenomen på sajten i går ang.prinsessan Madeleines val av diadem.Detta med halvnakna brudar i kyrkan
    framför altaret.Detta var för några år sen helt omöjligt i svenska
    kyrkor.Då gällde långärmat och sedesamma ringningar.Även kungliga brudar lät dölja ärmar o byst.Se.drottning Silvia som brud, påklädd och värdig.Hänsyn togs till heligt kyrkorum.

    Håller med föregående kommentatorer……lite mera påklätt om bruden vigs i det heliga rummet,Har inget emot baraxlade klänningar.
    Men inte vid vigseln framför präst o församling.Mycket opassande.


  12. Arne von Giebel Löfström skriver: 19 april, 2013

    Hoppas vi innan bröllopet får uppgifter om var de kommer bo. Om de väljer en lägenhet i Sverige eller ett hus. Prins Carl-Philip har stor lägenhet, gård i Trosa, kommer troligen ärva Stenhammar.
    Skulle det då inte vara bra om Prinsessan Madeleine och Chris övertar Prinsessan Lillians villa på Djurgården ? Vad jag hört är att den är testamenterad till Prins Carl-Philip.
    Intressant är även Chris själv. Vad får han för titel, om han överhuvudtaget får någon. Vad blir då Madeleines titel ? Blir det som gällande Prinsessan Christina ?


  13. Arne von Giebel Löfström skriver: 19 april, 2013

    Undrar om SD kan svara på om det blir någon fest innan bröllopet för blivande brudpar med gäster.
    Hoppas inte Chris blir chockad av en Svensexa ! Gällande Madeleine, undrar jag vad som kommer hända gällande Möhippa.


  14. Desiréesvenskdam skriver: 19 april, 2013

    #12 Stenhammar ägs av svenska staten enligt testamente. Kungen arrenderar de som ett privat åtagande, ingår inte i de kungliga plikterna, och vinsten hamnar i hans plånbok. C-P borde reda h atagit över driften men han har väl “viktigare” saker att ägna sig åt.
    #2 Håller med, tycker H Catherine var så fin. Spets gör ju att det blir påklätt samtidigt som det inte är för mycket. Avskyr dessa brudklänningar som slutar ovan bysten som nästan alla har nuförtiden. passar på bal men inte i kyrkan.


  15. Hanne Tarkkonen skriver: 19 april, 2013

    Låt nu ungdomar med fin kropp klä sig lite urringat o sexigt……häng med i svängarna….När man ä gammal o skrumpen o handikappad med förvriden kropp som jag så drömmar man gärna tillbaka till ungdomen då man själv klädde sig lite häftigare.


  16. Tjohanna skriver: 19 april, 2013

    Jag har då inte märkt av någon “bröllopsyra” i den del av landet där jag bor!


  17. sollan skriver: 19 april, 2013

    Fy för moraltanter! Det var väl inget fel på Viktorias brudklänning, inte heller på Kate`s. Alla andra Europas kronprinsessor hade också anständiga brudklänningar.


  18. Kiana skriver: 19 april, 2013

    # 13,

    var det ikke sånn at Madeleine hadde en möhippe i Sveits/Østerrike eller noe, og så blev det brått avbrutt av at prinsesse Lillian ble syk, og både Victoria og Madeleine reiste hjem til den svært syke prinsesse Lillian som døde i løpet av den helgen?

    Koselig med kongelig bryllupsside.


  19. Marguerithe skriver: 19 april, 2013

    “12” Arne von Giebel,
    Jag tycker verkligen att det vore synd om Villa Solbacken, prins Bertils och prinsessan Lilians bostad, vilken testamenterades till deras gudson Carl Philip, plötsligt övertogs av någon annan, oavsett vilken, person som vill lägga vantarna på det huset.


  20. Birgitta skriver: 19 april, 2013

    Prinsessan Madeleine är alltid så stilsäker, så det blir nog en romantisk överraskning, spännande ock jättekul att se fram emot bröllopet!


  21. Marianne skriver: 19 april, 2013

    Trevligt med en bröllopssajt! Ser fram emot vad vi skall få se och läsa där!


  22. mona skriver: 19 april, 2013

    I den katolska kyrkan måste du ha något över bara axlar och
    armar, samt täcka huvudet.
    Om den sexiga klänningen är viktigast, gift dig borgerligt.
    Använd inte kyrkan bara för att det är vackert. Du ska bekänna dig till den kristna läran och vara medlem i kyrkan.
    Bröllop i kyrkan är en religiös handling.


  23. cilla skriver: 20 april, 2013

    Vissa här har lite svårt att begripa att kyrkan är en helig plats, det passar inte att vara halvnaken.


  24. Josephinerivierabloggen.se skriver: 20 april, 2013

    Åh så roligt med en bröllopssajt!! Ser verkligen fram emot Maddes bröllop och hoppas att hon inte kör på alltför amerikansk stil utan något stilfullt. Ska själv börja planera bröllop nu och försöker hitta något bra ställe här nere på Rivieran. Någon som har tips kanske?


  25. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    Ordet Bröllop kommer från Fornnordiska ” Brudlöp”. Bruden ” Löpte” och visade upp sig för bröllopsgästerna. Idag säger vi Bröllop.
    Brudgum kommer är besläktat med ” Homo = Man. Brud gammalt tyskt ord.
    Brudtärna. Är omarbetning av Brudfrämma. Brudtärnan hämtar det bruden behöver.


  26. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    Marguerithe # 19.
    Gratulerar till ditt vackra namn.
    Enligt testamente ärver Prins Carl- Philip Villa Solbacken.
    Jag föreslog Madeleine, om Carl-Philip avstår Villa Solbacken. Han övertar kungens rätt att disponera Stenhammar, den dag kungen går bort. Enligt villkoren i testamentet. I Stenhammar stiftelsen ingår flera fastigheter på Stenhammar förutom Slottet. Det ingår även lägenheter i Slottsbacken Stockholm.
    Detta med Prinsessan Madeleine, skrev jag om Carl-Philip anser
    att det blir för mycket med även Villa Solbacken.


  27. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    Av misstag kom ordet ” kommer” med i # 23.


  28. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    I Södra Dalarna, Norra värmland och Gästrikland förekommer ibland ” Kryckeståt”. Folkhummorn sa: Brudparet har ramlat in i äktenskapet från sina kryckor. Ortens innevånare väljer en plats för fest ( Innan bröllopet) Där skall bjudas på mat och dryck, spelmän / dans. Gästerna kommer gående till festplatsen. Två förridare. Till brudparet har man en gran med två toppar. På den sitter spelmän. Några är klädda till Präst / prästfru, Länsman, domare, barnmorska. Förridarna rider upp till gården / festplatsen och frågar om de är välkomna. Är svaret ja Hissas flaggan. Präst. Länsman, barnmorska håller tal på vers.


  29. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    Fortsättning # 26.

    Granen, som skall föreställa brudparet, med sin dubbla topp. Reses mot t.ex. ladugårdsgaveln. Och fästes. Är brudparet från olika byar: Är det oftast tävling, vilken by lämnar högsta kryckan.
    I tal uppmanas brudparet tillverka en möbel. Helst en vagga.
    Byn eller byarna lämnar över säckar med mynt. Även här brukar byarna tävla. Alla gäster brukar vara klädda i gamla dräkter, kostymer etc plus hög hatt, kvinnorna huvudbonad. Ofta har man även uppklädda som kan vara häst eller en jättebaby i barnvagn, Clown etc.. Festen kan pågå i dagar. Jag var själv på ett kryckeståt som varade tre dygn.
    Detta med Kryckeståt börjar komma tillbaka mer och mer.


  30. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    Anm: Jag har i # 25 skrivit gran, skall vara Tall.
    Jag tänkte kanske på ekorren satt i granen. Hoppade han från tallegren. Fråga: Hur kan man sitta i en gran och hoppa från en tallegren ?


  31. Christina K. skriver: 20 april, 2013

    22 Mona

    Ang “I den katolska kyrkan måste du ha något över bara axlar och armar, samt täcka huvudet, ” Menar du vid gudstjänst eller överhuvudtaget?
    Kanske är det fortfarande så i Sydeuropa. Det vet jag inget om, har aldrig varit på nån gudstjänst där. Men i varje fall är det inte så varken i Tyskland eller Österrike eller – åtminstone i i provinserna Venezia och Südtirol – i norra Italien, där jag varit i söndagsgudstjänsten och i mässan resp. på bröllop i katolska kyrkor.


  32. Arne von Giebel Löfström skriver: 20 april, 2013

    Jag får många frågor på mail / telefon.
    En ovanlig sådan: Kan en kung / drottning gifta sig med en av samma kön ?
    Jag kan inte besvara den frågan !


  33. allegra skriver: 20 april, 2013

    Tycker ni ska ha med menyerna till de kungliga bröllopsmiddagarna.
    Maten och dryckerna är sannerligen också viktigt en bröllopsdag.


  34. Eva skriver: 21 april, 2013

    Men Mona lilla, du som ju tycker det är helt fantastiskt att uppträda helt naken. Vad har hänt? Plötsligt är du moralpredikare. Och många håller med dig. Så har det inte låtit tidigare när en viss fröken inte har betett sig enligt den kristna läran.

    Jag har uppfostrat mina nu vuxna barn enligt den katolska läran och de har aldrig gjort några “ungdomssynder”. De är välutbildade, har bra arbeten, gifta och har gjort mig till en mycket lycklig farmor.


  35. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    allegra #33

    Håller med till 100%.


  36. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Börjar inte klädseln på många prinsessor, kronprinsessor bli lite väl informativa.


  37. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Mycket vanligt vid bröllop ärfrågan : Vilken sida man skall sitta i kyrkan.

    Bruden anhöriga till vänster, brudgumens till höger
    Bruden och brudgummens föräldrar på första raden plus närmast anhöriga.Övriga anhöriga, vänner till bruden vänster, brudgumens höger.


  38. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    På vilken sida går bruden in i kyrkan ?
    Går hon in med brudgumen.: Vänster sida. Brudgummen höger.
    För fadern fram bruden: Går bruden till höger. På fest gäller när man går in: Hustrun höger sida, ej hustru vänster sida.


  39. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Varför heter det altarring ? Det är ju ingen ring ?
    Svar. Symboliskt fortsätter ringen ut och bildar en ring för det kristna budskapet i världen.
    Bakom Storkyrkan i Stockholm finns stenar lagda . De markerar inte detta med ringen, jag skriver om. Gustaf Wasa kortade av Storkyrkan. Detta för att kunna öppna slottsportarna avfyra kanoner. Tänk på att dåvarande slottet var Tre Kronor.
    Stenarna markerar tidigare kyrkan, hur stor den då var.


  40. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Desirée #14.

    Även om det inte tillhör Bröllop. Stenhammar arrenderas enligt testamente av äldste manlige arvsprins. Detta till fastställda summan 10.000 kronor per år. I arrendet ingår ett antal lägenheter i Slottsbacken. Stenhammar redovisar mycket små vinster.
    Exempel: Köttproduktion med 300 avelsdjur = 82.000 kr per år.
    Då har köttproduktionen erhållit stora bidrag inkl. EU bidrag. Under senaste åren har enbart köttproduktionen erhållit 9 mkr i EU bidrag. Utan bidraget skulle köttproduktionen ha likvidationsproblem.


  41. Sally skriver: 21 april, 2013

    Formoder der kommer mere med tiden under hvert emne?
    Det var lidt skuffende så få, der var under fx brudkläningar.
    Der findes intet hyggeligere end at bladre/”klikke ind” i gamle fotoalbums.


  42. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Morgongåva. Från början var det att Brudgumen efter bröllopsnatten gav bruden en ekonomisk trygghet vid änkedom.
    Senare blev det ett smycke = En medaljong med en hårlock från mannen eller en miniatyr bild av honom. Ofta så gav föräldrar brudparet ett Torp i bröllopsgåva. Hustrun hade då arvsrätt till torpet. 1644 ändrades det till nyttjanderätt .


  43. Linnea skriver: 21 april, 2013

    Eva skryt lagom! Ett snedsteg kan tas oavsett uppfostran , ingen är perfekt, inte Dina avkommor heller. Man ska inte och får inte heller veta allt om sina barn. Medan livet pågår , är nog alla en liten skitstövel då och då.Alla får vi smuts i bagaget,varför skulle annars
    förlåtelsens rening finnas.

    Älska mig mest,när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst.

    ,


  44. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    I Vilken ordning hålls tal på bröllop ?

    Svar: Brudens mor eller far ; Vanligtvis Far, inleder ( obligatoriskt)
    I talet hälsar han bruden välkommen i familjen. Efter detta håller brudgumens mor, far ( vanligtvis far) tal och välkomnar brudgumen välkommen i familjen ( obligatoriskt). I Norden är det vanligt att brudparet håller tal till varandra. Bruden och brudgummen är inte upptagna på talarlistan, då de är så upptagna av varandra att de inte får fram ett ord.


  45. Snorkfröken skriver: 21 april, 2013

    > 42
    Ett smycke kunde även vara väldigt dyrare än en medaljong: Då Paul Demidov (en av Rysslands rikaste män) på 1830-talet gifte sig med Aurora Stjernvall, fick Aurora en stor diamant som morgongåva. Diamanten kallades “le Grand Sancy” och den hade tillhört franska kronjuveler före den stora revolutionen i Frankrike.


  46. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Hur placeras brudparet vid bordet, plus övriga ?

    Bruden till höger, brudgummen till vänster, Brudens far till höger,brudgummens mor till vänster, Förlovade, plus tärna / marskalk tillsammans. Gifta och sambo, skiljs åt. Talen avslutas med att far håller tacktal till värdinnan. Alla tal avslutas med en skål !


  47. Arne von Giebel Löfström skriver: 21 april, 2013

    Tack kära läsare för Er uppskattning att jag skriver= Vad som gäller brölop etc. Som många sagt: Visst framstår mycket självklart, men osäkerheten finns alltid där.


  48. Arne von Giebel Löfström skriver: 22 april, 2013

    Snorkfröken.#45.

    Helt rätt. Morgongåvan blev med tiden oftast ett smycke. Mycket vanligt är diamant. ( Ofta ett hängsmycke ).


  49. Arne von Giebel Löfström skriver: 22 april, 2013

    Hur placerades brudparet i sängen inför bröllopsnatten ?

    Vanligtvis bäddade man sängen inför bröllopsnatten : Att bruden
    ligger till höger ( räknat från fotgaveln ).


  50. Josephinerivierabloggen.se skriver: 22 april, 2013

    Åh så roligt med en bröllopssajt!
    Ser verkligen fram emot Maddes bröllop. Ska bli intressant att se vad hon har på sig. Hoppas att hon inte kör på en allt för amerikansk stil utan något stilfullt.
    Ska själv börja planera bröllop nu och försöker hitta något bra ställe här nere på Rivieran. Någon som har tips kanske?

    http://rivierabloggen.se


  51. Arne von Giebel Löfström skriver: 22 april, 2013

    Fick ett mail: Väntar man med att börja äta tills alla gäster är serverade. Svar Nej! Regeln är att man börjar äta när cirka 10 personer blivit serverade. Detta för att maten ej skall kallna.Ofta står dock redan förrätten på bordet.
    När alla är serverade. Ringer toastmaster, lämpligen i en liten bordsklocka. Värden reser sig och hälsar välkommen. Detta även för att markera vilka som är värd / värdinna. Toastmaster presenterar sig. När man avslutar talet och skålar, avslutar man inte talet med att hurra. Talet bör inte vara för spexigt i början på middagen. Spontana tal bör inte förekomma, då kan maten kallna. Toastmaster har en talarlista, ringer i klockan och ger ordet till talaren på listan. Mellan varmrätt och efterrätt, kan det vara lämpligt att Toastmaster läser telegram. Vid tal bör man intre äta av varmrätt, kall rätt KAN man äta.
    Brudparet inleder dansen. Efter det bör brudens far bjuda upp brudens mor, liksom brudgummens far bjuder upp brudens mor.
    Fäderna kan bjuda upp innan brudparet dansat hela dansen, nu kan gästerna bjuda upp sin bordsdam och även de deltaga i dansen, innan brudparet dansat färdigt.


  52. La Principessa skriver: 22 april, 2013

    Vad jag undrar är – varför valde kungaparet ett ganska modest förmiddagsbröllop när Victoria som “bara” är tronföljare fick ett betydligt vräkigare eftermiddagsdito?? Lite märkligt att en regerande kung väljer enklare bröllop än tronföljaren? Eller?


  53. Arne von Giebel Löfström skriver: 22 april, 2013

    Brudstrumpeband = Särskilt utsmyckat strumpeband. Bruden bar det för att skrämma bort spöken, underlätta sin förlossning, samt skydda mot ormbett.

    Regel: Den brud som syr sin egen bröllopsklänning får gråta många tårar !


  54. Arne von Giebel Löfström skriver: 22 april, 2013

    Skålar man med brudparet spontant?
    Svar: Nej ! Detta för att inte brudparet skall bli berusade. Dessutom så har brudparet, förutom vid planerade tal, inte tid för andra än sig själva.


  55. Arne von Giebel Löfström skriver: 22 april, 2013

    La principessa# 51.

    Kanske berodde det på att man haft stor middag innan bröllopet,
    festafton på Operan. Kanske spelade även bröllopsresan stor roll ?


  56. inga-lisa skriver: 22 april, 2013

    26 inlägg från Arne! som svarar på frågor, som aldrig är ställda.


  57. emma_h skriver: 23 april, 2013

    ArneCitat: “…Undrar om SD kan svara på om det blir någon fest före bröllopet för brudpar med gäster…”
    Rehearsal-Dinner äger rum på Grand H där flertalet gäster bor

    Arne Citat: “Vad blir då Madeleines titel ? Blir det som gällande Prinsessan Christina ?” , ”
    Christina var väl knappast tronföljare (som M är idag) eller hur – m tanke på då gällande Manlig tronföljd/Gr.Lag gjorde att Cs titel rök o ersattes av 1 ranglös “courtesy title” tillika f farbröderna som tappade sin rang/titel äpplen-päron visavi M… vars make2B är på förhand g o d k ä n d av CG/Regering & M:s far har aviserat att alla CGs barn ska få “välja själv”… Rang- & Titelmässigt kommer inget ske ngn förändring för Madde, aviserades av hovet redan vid förlovningen


Annons

Laddar