Jämställdhetsministern på lunch hos kungaparet

Jämställdhetsministern på lunch hos kungaparet
Annons

Kung Carl Gustaf och drottning Silvia bjöd under tisdagen statsrådet Maria Arnholm på lunch.

Kungaparet ses här på bilden tillsammans med statsrådet Maria Arnholm, vår jämställdhetsminister. Kungaparet ger en lunch för alla nytillträdda statsråd. Under lunchen ges statsrådet en möjlighet att ge en orientering kring sina ämnen och ansvarsområden, förklarar man på hovets hemsida.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Kungahuset.se

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

44 kommentarer till “Jämställdhetsministern på lunch hos kungaparet”

  1. Gunnel skriver: 23 april, 2013

    Man kan inte klaga på att Drottningen slösar med klädkontot, hon har haft denna blåa dräktjacka vid flera tillfällen i vår. Bra, den är snygg och Drottningen verkar trivas i den, sedan kan man lägga mer pengar på galaklänningar, då det behövs!


  2. Arne von Giebel Löfström skriver: 23 april, 2013

    Gunnel #1

    Jag tror inte kungahuset betalar alla galakläningar. Utan de går på statens olika konton.


  3. Arne von Giebel Löfström skriver: 23 april, 2013

    Skulle vara intressant att få uppgift på vem som syr kungens kostymer, blazers, skjortor. Det är den mest välklädda monarken av alla. Daniel är även han alltid så välklädd. Norska kronprinsen borde lära av svenska kungahuset. Dessutom att ta händerna ur fickorna.


  4. Arne von Giebel Löfström skriver: 23 april, 2013

    Jag hoppas kungen har åsikter om svenska rättssystemet. Det är otroligt långt ifrån jämställt. Plånboken har ofta stor betydelse för vilket straff som utdöms. Kungen skall vara opolitisk, men jag anser trots det att en statschef, skall ha rätten att påtala brister. Idag är svenskt rättssystem som att spela Bingo.


  5. lisa larsson skriver: 23 april, 2013

    Varför står alltid kungen en bit ifrån ,”hit men inte närmare “.


  6. Maryou skriver: 23 april, 2013

    lisa larsson, den kungliga sfären måste beaktas!


  7. Humaniora skriver: 23 april, 2013

    4. Arne! Jag delar din uppfattning gällande statschefens rätt att
    yttra sin mening. Förstår verkligen inte varför en person som innehar
    landets högsta ämbete inte givits befogenhet att deltaga i den allmänna politiska samhällsdebatten!!


  8. Mary Kristiansen skriver: 23 april, 2013

    Ja, det er sundt at kongehuset setter seg mer inn i likestinngsspørsmål!


  9. liana skriver: 23 april, 2013

    Nr 5. Fråga fotografen !


  10. mona skriver: 23 april, 2013

    Alla hovets utgifter i tjänsten betalas från anslaget även kallat apanaget. Privata tillställning betalas av familjens egna pengar.


  11. Sthlm skriver: 23 april, 2013

    Kungen har stil och han är alltid så rätt klädd.


  12. siv skriver: 23 april, 2013

    VaRFÖR I hERRANS NAMN MÅSTE DROTTNINGEN HA POLOTRÖJA. iNGET SNYGGT KLÄDD ÄR NÅGON AV DAMERNA.


  13. pia skriver: 23 april, 2013

    5 “lisa larsson”.Det är nog för att han egentligen inte vill ha med folk att göra. Därför kan jag inte förstå att han inte gör som holländska Beatrix och abdikerar. Han är ju ändå pensionsmässig vad åldern gäller.Han verkar alltid så fjär och ointresserad, när han inte rent av är arrogant mot delar av sitt folk.Tacka vet jag Victoria och Daniel. De representerar med hjärtat på rätta stället och människor blir glada av att träffa dem.


  14. Annelie G skriver: 23 april, 2013

    ¤5 Förmodligen därför att om vår eminenta Kung skulle stå 5 cm närmare en annan kvinna än sin egen hustru så skulle med all säkerhet vissa mindre nogräknade tidningar (atminstone i utlandet) säkert förstora upp det hela till en Camilla H skandal.
    Och vet ni, jag kan förstå att han (och den övriga Kungafamiljen) är less på häxjakten som görs på dem !!!
    I den bästa av världar skulle medierna fokussera på det arbete Kungafamiljen utför för Sverige, än vilka kläder de använder eller om de råka ta en större tugga under Nobelmiddagen jmft med tuggan innan !


  15. Maria skriver: 23 april, 2013

    Jag brukar inte kommentera klädsel, men varför envisas drottningen med att ofta ha ljusa strumpbyxor? Det är inte klädsamt enligt min mening.


  16. Adika skriver: 23 april, 2013

    Men vad ÄR det för konstiga meddelande som kommer upp???? fattar inte varför …………


  17. Tjohanna skriver: 23 april, 2013

    Nämen . . . oj Den där polotröjan är verkligen inte klädsam!


  18. Tjohanna skriver: 24 april, 2013

    . . .Och ministern! Hur tänkte hon? Ljusblå/grå kavaj med noll passform och för långa ärmar. Spräcklig klänning som kanske är snygg, men inte i denna kombon, Stövlarna och den där decimetern mellan dem och kjolen?


  19. Palle skriver: 24 april, 2013

    vad åt de och vem betalade maten?


  20. Hm skriver: 24 april, 2013

    # Kungen håller ett alldeles normalt avstånd. Vad är det förresten som säger att det inte är ministern som valt avståndet?


  21. Arne von Giebel Löfström skriver: 24 april, 2013

    Mona# 10

    Du hare fel Apanaget ersätter inte merparten kostnader i tjänst.
    Apanaget är på 112 miljoner kronor. 50% är öronmärkt. 56 miljoner täcker inte merparten av kostnader för personal, bilar o.s.v. Resterande 56 mkr täcker inte så mycket av övriga kostnader.
    Hovet / hovstaterna har 227 heltidsanställda. Deras lönekostnader täcks inte av apanaget som exempel. Många tror att apanaget täcker statsesök. Det är fel. Det är inte kungen som gör statsbesök i praktiken utan staten Sverige. Kung / drottning representerar då Sverige.


  22. Arne von Giebel Löfström skriver: 24 april, 2013

    pia #13.

    Du har så rätt: Mycket förvånande var när kungen bad dåvarande presschef Nina Eldh, över Expressens hovreporter Johan T Lindwall, gå ut med följande besked från kungen:
    På grund av alla påhopp på kungen, ifrågasättande, väljer kungen: ” Att bygga en mur mot svenska folket, bestående av bästisar i Sverige och utomlands ! Att vara bästis till kungafamiljen i
    innebär att man ingår i ett exklusivt affärsnät !”
    Detta är en omöjlighet gällande Sveriges statschef, som skall representera svenska folket = Staten. Citat regeringsformen: “All makt utgår från folket “.
    Genom sitt beslut, har kungen avgått som statschef, juridiskt.


  23. Arne von Giebel Löfström skriver: 24 april, 2013

    Mona#10.

    Efter jag påtalat fel i årsredogörelsen .från Hovet ,gällande vad som täcks av apanaget. Togs uppgiften: Att apanaget täcker underhåll av 11 slott bort ( Idag 12 )bort. Solliden är kungens eget slott. Kostnaderna täcks bl.a. av turism. Stenhammar är en stiftelse och täcks delvis av egna inkomstrer. Fastighetsförvaltningen bidrar dock till underhåll, bl.a. det dyra nya värmesystemet.
    Nu kommer fler uppgifter bli mer klara gällande apanget. Att kungens privata middagar tas av apanaget. Övriga betalar staten. Resor, gäller privata resor. Apanaget har blivit som om kungen hade guldbyxor, och apanaget därmed täcker allt gällande kungahusets kostnader.


  24. Kristine skriver: 24 april, 2013

    Varför har ministern stövlar på inomhus? Så kallt var det väl inte och nog finns det gott om utrymme på ett slott där man kan byta skodon vid behov.


  25. inga-lisa skriver: 24 april, 2013

    #19 Ministern hade take away från en kinarestaurang med sig. Hon betalade ur egen ficka, så du kan vara lugn för dina skattepengar.


  26. allegra skriver: 24 april, 2013

    #24# Kristine
    Håller helt med ang ministerns stövlar.
    Det är ju inte klokt att ha tjocka stövlar på sig inomhus i allmänhet och på lunch med kungaparet i all synnerhet.
    Man har med sig inneskor om vädret är sånt att man måste ha stövlar utomhus.


  27. Julia skriver: 24 april, 2013

    Det vore en verkligt dålig idé för kungen att abdikera nu. Victoria har fått sitt första barn och behöver åtminstone ett till. Familjen behöver lugn och ro att fungera som familj.

    I Holland väntade drottning Beatrix några extra år med att abdikera för att sonen skulle få mer tid med sin familj.

    Victoria är inte mogen att axla ansvaret som drottning än. Hon har tydligt visat att familjen kommer före allt annat.


  28. K.K. skriver: 24 april, 2013

    # 4, # 5
    Er det så egentlig ikke en præsident I ønsker ?
    Kongrhusene overlever jo netop på: — ikke at blande sig i politik — ikke at udtale sig politisk.


  29. Humaniora skriver: 24 april, 2013

    28 K.K. ifall du syftar på min kommentar, vill jag bara klargöra att jag föredrar monarki och är inte positivt inställd till republik. Detta av ett flertal anledningar. Du har till viss del rätt då du skriver att kungahuset överlever på sin politiska neutralitet. – Det finns många politiska/diplomatiska fördelar med detta system, men det känns otidsenligt och dessutom odemokratiskt då befolkningen inte har/får någon som helst kännedom om statschefens uppfattning gällande viktiga samhällsfrågor. – Att vara landets främste företrädare besatt med heltäckande munkorg känns bisarrt.-Det är
    icke värdigt eller demokratiskt för vare sig statchef eller landets övriga befolkning!!


  30. Arne von Giebel Löfström skriver: 24 april, 2013

    Humaniora # 29.

    Kungen är inte förbjuden att uttala sig politiskt. Men man har gemensamt kommit fram att det bästa är att han inte gör uttalanden politiskt.
    Det blir en svår balansgång som kanske framställer kungen som en duva.Jjag anser att en statschef skall få ge sin syn på t.ex. skola, åldringsvård, rättssystem. Detta utan han framför krav.
    Jag ifrågasätter ofta nuvarande kungahus gällande brister i deras
    uppgifter att representera sverige, kungahuset, folket / staten.
    Men funnit att republik innebär politisk statschef. Republik skulle vara avsevärt billigare, men vi bör ta kostnaden, om kungahuset
    lägger om till att seriöst sköta sina uppgifter. Börjar representera Sverige på bästa sätt.


  31. Marguerithe skriver: 24 april, 2013

    “13”pia, “22” Arne von Giebel L,
    Har inte alla människor självbevarelsedrift? Det är väl det Kungaparet visar här. Har man utsatts för total förföljelse utan respekt eller att någon “satt ner foten” är det helt naturligt att man reagerar som man gör. Det hade vi alla gjort.
    Pseudokändisar och politiker går ut i pressen och gråter ut för allt och inget, och alla ömkar och tycker synd om.
    Jag förstår om Kungaparet bygger upp en vänkrets utomlands. De är värda glädje och uppmuntran! De får det från oss som är rojalister. Vi arbetar på alla sätt för att stödja dem.


  32. Desiréesvenskdam skriver: 24 april, 2013

    #27 Victoria är snart 36 år, men du har rätt, hon är omogen liksom sina syskon. Daniel och hon är för det mesta hemma på Haga så nog har de lugn och ro alltid, Vilka småbarnsföräldrar har det så bra?
    #30 Jag tror inte att det skulle tillföra något om kungen uttalade sina åsikter i alla frågor. Hans barn gick i privatskolor. Vad vet han om hur det är i skolorna ute i landet, för att ta ett exempel.


  33. Arne von Giebel Löfström skriver: 24 april, 2013

    Desirée #32.

    Min mormor bodde i K märkt kvarter I Falun. Gamla gruvarbetarstugor. Kungaparet skulle komma på besök hos henne.
    Hon var 95 år, men otroligt pigg. Alla hus på gatan fick fasaden mot gatan målad. Det lades kullerstenar och vackra blomsterarrangemang. Mormors hus tömdes. Tapetserades, Man satt in modern spis, kyl/frys. Toalett och dusch. Möbler från Dalarnas museum, plus möbelaffär. Gårdsplan fick grus / gräs och fruktträd / blommor. Vedhögen blev sågad av expert. Mormor kläddes i Leksands dräkt. En katt hyrdes in. Frukt och kakor inhandlades, liksom krukväxter, Tavlor lånades o.s.v.


  34. abbaabba skriver: 24 april, 2013

    Ang. självutnämnde experten Arne G. Aldrig har väl epitetet självgod surk….. haft större relevans!


  35. Arne von Giebel Löfström skriver: 24 april, 2013

    Desirée#32.

    Kungabarnen gick som du skriver i privatskolor.

    Det var mycket tufft för Kungen och Prins Carl-Philip. De mobbades båda av andra elever. Husfar Arnold H, frågade mig
    om tipps. Det resulterade i att kungen blev tuffare. Vilket man kan se på bilder kring studentexamen.


  36. Titti W skriver: 24 april, 2013

    #32 Desirée

    Victoria och hennes syskon gick lågstadiet och mellanstadiet i helt “vanlig” skola i Bromma. Fr o m högstadiet gick de i Enskilda gymnasiet.


  37. Lisa skriver: 24 april, 2013

    Skönt att de har haft det bättre än barnen i SVT 1 just nu… Kanske dags att ta upp det igen eftersom Drottningen hedrade den stora samling


  38. Karin Nilsson skriver: 24 april, 2013

    Det spelar väl ingen roll hur de klär sig eller hur långt ifrån varandra de står. Vilken betydelse har det här och andra liknande besök överhuvudtaget? Det är inte kungaparet som bjuder på lunchen, det är skattebetalarna.


  39. Hilde skriver: 25 april, 2013

    Desiree
    Hva mener du?
    Victoria og Daniel representerer sitt land,at de nå i en periode har kunnet være mye hjemme med sin datter har ingen ting med umodenhet å gjøre men at de har økonomisk mulighet til det.
    Fram til fødselen var de ute på oppdrag flere dager i uken.
    I tillegg kommer møter og forberedelser. Har lest at de har flyttet sine kontor fra Slottet i Stockholm til Haga slik at de kan jobbe ” hjemmefra”. Hva er galt med det? Mange som har hjemmekontor.
    Om de er mest hjemme på sin fritid angår vel ingen.
    Hva andre foreldre har mulighet til er irrelevant.


  40. Arne von Giebel Löfström skriver: 25 april, 2013

    Titti W

    Vad jag vet gick Prins Carl-Philip på Lundsberg ?


  41. Arne von Giebel Löfström skriver: 25 april, 2013

    Marguerithe.

    Du är rojalist. Känner du till vad som kommer att gälla för nästa svenska regent. Om inte! så kommer nästa regent inte ha minsta uppgift som kan kallas regent. Nästa regent svär inte kungaeden,
    konselj på slottet försvinner, liksom utrikesnämnden, regent utfädar inte längre kreditivbrev för ambassadörer, öppnar inte riksdagen, troligen bortfaller att regent överlämnar Nobelpris, är värd på Nobelfesten Kvar blir att se till att ätten lever vidare.
    Utöver det representera Sverige. Det är världens dyraste värd / värdinna eller gäster i andra stater.


  42. allegra skriver: 25 april, 2013

    #41#
    Vad har du för källor till borttagandet av de uppgifter för nästa regent och som kungen har idag?
    .
    Ska inte en sån ändring synliggöras för svenska folket innan den beslutas? Det handlar om ett avskaffande av monarkin med att ta bort de fåtaliga kvarvarande traditioner som inte ens innebär makt över hur Sverige styrs.
    Avsikten måste vara att privatisera monarkin i likhet med vad som skett med vård skola omsorg och den beridna högvakten.


  43. inga-lisa skriver: 25 april, 2013

    Heja Arne. Elva kommentarer av 42!


  44. Marguerithe skriver: 25 april, 2013

    “41” Arne von Giebel,
    Ja Arne, jag är rojalist forever. Vi har haft vårt 1000-åra kungarike och Sverige har varit ett framtidsland. Nu har politiken kört ner landet totalt. Skolor och vård är på undantag, de sjuka får skylla sig själva tycker politikerna som bygger skrytbyggen för att visa sin makt.
    Din bild av framtidens monarki i Sverige är nog sann, om det inte kommer en stark ledare som kan vända detta, och att våra ungdomar studerar på utländska universitet för att få adekvata utbildningar där det ingår en humanistisk värdegrund, där man förstår hur viktigt traditioner är för människor.


Annons

Laddar