Jan Bernadotte kräver prinstitel: – Ska Daniel kallas prins så …

Annons

jan bernadotte

Jan med sin far Lennart Bernadotte.

Jan med sin far Lennart Bernadotte.

Under alla år har han varit känd som Jan Bernadotte, greve av Wisborg. Nu kräver han att få en prinstitel.
Anledningen?
Kan Daniel Westling kallas prins så kan han det också!

Daniel Westling och hans kommande prinstitel fortsätter att röra om i kungasläkts-grytan. Orsaken är en rad gamla oförrätter som alla handlar om hur många prinsar förr om åren blev av med sina titlar då de gifte sig med vanliga kvinnor av folket. Många är de som valt kärleken framför titeln, en av dem är prins Lennart Bernadotte, Jan Bernadottes pappa. Då han år 1932 gifte sig med sin Karin Nissvandt förlorade han således sin rätt att kallas för prins.
– Mamma tog det hårt att han förlorade titeln på grund av henne, säger Jan Bernadotte till TV4.

“Rätt ska vara rätt”

Annons

När det blev känt att Daniel Westling skulle få en prinstitel bestämde sig Jan för att reagera. I flera år har han kämpat för att rehabilitera sin far som gick bort för fem år sedan. För tre år sedan ansökte han om att få titeln prins – men då fick han avslag. Nu gör han ett nytt försök. “Kan Daniel kallas prins så kan jag” är devisen. Jan Bernadotte påpekar dock att han inte har något som helst problem med varken Daniel Westling eller att denne i framtiden ska kallas prins. Men rätt ska vara rätt, menar Jan Bernadotte – Man bör först ge tillbaka bördstiteln prins till dem som orättmätigt blivit av med titeln, säger han till Expressen.

Daniel Westling med kronprinsessan Victoria och kungaparet.

Blivande Daniel med kronprinsessan Victoria och kungaparet.

Av Johanna Fredriksson
Foto: IBL


Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

37 kommentarer till “Jan Bernadotte kräver prinstitel: – Ska Daniel kallas prins så …”

  1. JacquelineJanBernadottekräverprinstitel skriver: 14 maj, 2009

    Tänk om alla dina hel- och halvsyskon vill ha prins- och prinsesstitlar. Tänk om dina barn och deras barn vill ha dessa titlar med hänvisning till att den ena föräldern hade den titeln.


  2. signesigne skriver: 14 maj, 2009

    Det spelar väl ingen roll om gubben kallar sig prins. Det hade väl varit kul om det finns fler prinsar och prinsessor som har den rätten. Det börjar bli så fjantigt och tjatigt att hålla på och bråka om titlar. Låt alla som vill och har rätt till att kalla sig prins el. prinsessa. Då blir kungasläkten stor.


  3. MAGGANMaggans.bloggspace.se skriver: 14 maj, 2009

    Signe har rätt låt honom få tillbaks prins titleln, kan man sätta Carina från Tranås bland kungliga så kan han få tillbaka sin titel.


  4. Bridget skriver: 14 maj, 2009

    Tycker det är bra att Jan Bernadotte fortsätter kämpa för sin bördstitel. Ska en mindre begåvad kung som Calle få bestämma över denna självklara situation? Av vilken anledning ska gympatränaren från Ockelbo få kalla sig prins? Kanske för att han och ingen annan ville gifta sig med Victoria och när Daniel blir en prins, då behöver ju inte Calle skämmas mer!


  5. Birgitta skriver: 15 maj, 2009

    Mycket bra Bridget ! Det här är en lika självklar situation som när Sigvard ville ha tillbaka sin titel sent 80-tal. Vilket rabalder det blev och total utfrysning ifrån kungafamiljen..Man påstod då att det var Silvia som var extra noga med att inte få in fler “utböligar” i ” fullblodsleden”…Vem vet ? Det var väl hon om någon rätt person att tycka i sådana fall !
    Jag ser det som självklart att Jan inte bara har rätten till tilteln utan att han ÄR PRINS.
    Dåtiden regelverk var tydliga när det gällde giftermål med ofrälse…Men i takt med utvecklingen inom alla områden och en monark som lever efter FÖR SVERIGE I TIDEN måste väl även han snart inse hur stofilaktigt han hanterar den här frågan..
    HEJA PÅ JAN !! VIK INTE UNDAN EN TUM ! !


  6. Gittan skriver: 15 maj, 2009

    Uppkomlingar är värst…Silvia har många gånger utpekats som den som är den mest kungliga av de kungliga, och vet var skåpet ska stå när det gäller familjetillhörighet…
    Titta på Jan…En kopia av Prins Bertil och kungen far ! Bernadottedragen sitter som gjutna..
    Jan ÄR PRINS precis som skribenterna ovan påpekar..
    Är det någon som verkligen har kungablodet i ådrorna så är det väl Jan. Skulle hans mor tunnat ut den linjen mera än Silvia när hon drog igång barnafödandet för “Sverige i tiden” ?
    Jag anser alltså även att Marianne Bernadotte genom sitt äktenskap med PRINS SIGVARD är PRINSESSA ! !


  7. Irena. skriver: 15 maj, 2009

    Jamen precis.


  8. Bia skriver: 15 maj, 2009

    Så oerhört bekvämt för kungen att den regeln inte gällde 1972 ! Då var det prinsessan Desirée som puschade fram en förlovning med dåvarande fröken Sommerlath..Silvia hade inga som helst synpunkter på det vill jag minnas ! Tvärtom tillskrevs hon ju att varit väldigt mån om att hamna vid kungen sida…Kallade det visst “kärleken som förblindar”, eller någonting sådant, och att det inte var hans titel hon for efter utan mannen med stort M.
    Det kanske var så för Jan´s mor också..Hon gifte sig mest troligt, med mannen hon älskade, men fick som svar att hon inte dög..
    Fina galoscher…passar bara när man själv använder dem…


  9. Ulrika skriver: 15 maj, 2009

    Jag håller med Gittan. Och att kalla den frånskilda skådespelerskan Lilian Craig för prinsessa är också fel. Men det ser ju “bra ut” att ha en äldre dam med på bilder och diverse uppdrag.

    Nepp det börjar gå lite för långt nu med tramsandet 😀

    Jag tycker INTE att Daniel ska få någon prinstitel.


  10. Gun skriver: 15 maj, 2009

    Silvia hade inte heller blivit accepterad som maka till kungen om Gustaf VI Adolf levt när det blev dags. Läste någonstans att det stod i dåvarande tronföljdsordningen att kungen inte kunde gifta sig med en SVENSK enskild mans dotter, men alltså en utländsk. Vet någon om det stämmer? Jan har aldrig varit prins som Sigvard var född som, dvs. Sigvards föräldrar var rakt igenom kungliga. Jans far miste titeln när han gifte sig utanför gällande lag/regel och han fick ingen prinstitel av någon utrikes kunglighet vilket den som gjort detsamma innan honom prins Oscar Bernadotte fick, däremot grevetiteln af Wisborg.


  11. LizetteJanBernadottekräverprinstitel skriver: 16 maj, 2009

    I andra länder som haft regerande kungaätter är det vanligt att man kallar sig prins eller prinsessa även ingifta och även flera generationer efter.


  12. Allan Johansson skriver: 16 maj, 2009

    Det enda man inte får utge sig för är en yrkestitel som kräver leg. framför och kräver universitetsutbildning. Man får inte kalla sig för advokat om man inte är det, det är en kriminell handling!


  13. Neta skriver: 16 maj, 2009

    Till Allan Johansson. Nej, självklart kan man inte ta en akademiskt titel om man inte är legitimerad. Men du anser alltså (om jag förstått dig rätt) att vem som helst skulle kunna kalla sig prins eller prinsessa ? Men så kan du väl inte ha menat iaf ?


  14. Allan Johansson skriver: 16 maj, 2009

    God dag, Neta! Nej, jag menade bara att han inte begår en straffbar handling om han börjar kalla sig för prins! Personligen tycker jag att han ska inte ska kalla sig för prins, hans far förlorade sin prinstitel i början på 30-talet, och därför kan inte Jan som sin fars son kalla sig för prins!


  15. Louise skriver: 16 maj, 2009

    Bridget, du som tycker att Kungen är mindre begåvad, det var väldigt elakt skrivet!


  16. Gun skriver: 16 maj, 2009

    Helt rätt Allan, så därför bör man tänka efter två gånger innan man handlar så att man mister sin titel och arvsrätter, det är inte bara jag som drabbas utan även mina nästkommande. Något för Madeleine att tänka på innan hon bestämmer sig för Jonas. Han blir troligen bara hertig i ett äktenskap med Madeleine och därmed förlorar barnen många förmåner i kommande led. Visserligen kan en hertig ärva tronen men innan dess har denne mindre förmåner och även om Madeleine är rik så uttunnas skattkistan efterhand och att leva det högreståndsliv man är van vid på en juristlön säger sig självt går inte.


  17. Anna skriver: 16 maj, 2009

    Har alla glömt våra Hagaprinsessors titlar????
    Mig veterligt är det bara Birgitta som har äkta prinsesstitel eftersom hon är gift med en prins.
    Desirée och Christina FÅR KALLA sig prinsessor men är inga RIKTIGA prinsessor längre sedan de gift sig.
    OCH…Detta har Christina ALDRIG stuckit under stolen med. När det bråkades som värst om Sigvards titel sa Christina i en TV intervju att i Sverige får vem som helst kalla sig vad som helst.
    Hon är själv prinsessan Christina fru Magnusson, sa hon och prinsessan är vilket namn som helst. ” Gamle” kungen tillät detta.

    Sen har det aldrig spekulerats kring Tosse Magnussons status och titel. Han är rätt och slätt Herr och inget annat. Därför tycker jag att alla dessa funderingar och spekulationer enbart är löjliga.
    Tosses föräldrar och syskon har heller aldrig utsatts för något drev.
    Så vad håller man på med från pressens och allmänhetens sida. RENA HYSTERIN!!!!

    Märta Louise i Norge är heller ingen riktig prinsessa efter giftermålet med Ari Behn, men hon får KALLAS så…Däri ligger skillnaden.
    Men naturligtvis gäller inte dessa regler när det är en leg. yrkestitel.


  18. Gun skriver: 16 maj, 2009

    Mig veterligen är de “riktiga” prinsessor men de ha mist sin plats i successionsordningen och deras män har inte fått någon titel. Därmed är deras barn ute ur leken. Christina fick denna titel av den nuvarande kungen. Hagasessorna kan alltså representera, däremot inte Märta Louise i Norge, hon driver annan löneverksamhet och det var en av anledningarna att till att hon inte tillhör det offentliga kungahuset längre.


  19. Christina Helsinki skriver: 16 maj, 2009

    Om jag skulle vara i Daniels skor, skulle jag inte täckas kallas prins. Helt enkelt bara Mr. Daniel Westling. Men nu vet vi det, för att bli kallad prins eller prinsessa behövs ingenting. Inga pengar, ingen utbilding, inga språkkunskaper. Tidigare ville kungahusen faktiskt gifta sig med andra adliga ätter.

    För övrigt har ni reflekterat, över att alla väntade på Gustaf VI Adolfs död förrän de gifte sig med s.k ofrälse. Silvia, Lilian och Magnusson skulle aldrig blivit godkända. Och Silvia minst av allt för att bli drottning.

    Gamle kungen vilar i sin grav, men får han nys om Westling som prins, så börjar jag vara rädd för att han kan uppstiga från de döda i pur ilska


  20. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 16 maj, 2009

    Nej för att få bli prins eller prinsessa krävs inte mycket. Men dom som är födda prinsar och prinsessor blir av med sina titlar hux flux om dom väljer “fel” person att gifta sig med.

    Man kan göra som man vill om man är kung och har lite makt. Det är väl den enda makt vår kung har???


  21. Bjurfors skriver: 17 maj, 2009

    Men, herregud vilket tjafsande om prinsar och prinsessor, som i sagorna, ha, ha ha. Varken f d Fräulein Sommerlath eller frånskilda Mrs Craig har en droppe kungligt blod, men nog katten tituleras dom drottning och prinsessa/hertiginna. Snacka om dubbelmoral!


  22. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 17 maj, 2009

    Den person som Carl-Philip gifter sig med blir också prinsessa. Men den Madeleine gifter sig med blir troligen fortfarande bara en herr någonting.


  23. Gun skriver: 17 maj, 2009

    Ja. Demba kungahus är varken demokratiska eller könsneutrala. Tror nog Madeleines man får titeln hertig av Gästrikland och Hälsingland. Prins är högre än prinsessa beroende på att prins är en manlig titel, och om hon inte gifter sig med en kunglig kan inte hennes make vara högre rankad än henne. Men vi kan inte ännu skylla på Carl XVI Gustaf när det gäller mistande av titlar, det var Oscar II och Gustaf V som tog de besluten. Kungen har ju däremot beviljat ett sådant gifte, Victoria. Christina fick titlar som hennes systrar tidigare fått av deras farfar. Det hade väl sett ut det om Tosse fått en titel men inte de andra svågrarna. Att Lilian blev prinsessa snär hon gifte sig med en prins säger sig självt, eftersom kungen själv hade gift sig med en ofrälse. Så det verkar vara den linjen han följer.


  24. Sanja skriver: 17 maj, 2009

    Han har ingen som helst rätt att kalla sig prins men det verkar han inte riktigt förstå! Hans pappa FÖRLORADE sin prinstitel för mer än 70 år sedan, tiderna var annorlunda då, det är bara för Jan att ACCEPTERA!


  25. Irena. skriver: 17 maj, 2009

    Nej Sanja, så enkelt är det inte sedan kungen adlade Silvia och Lilian, i inkonsekvensens namn.


  26. Gun skriver: 17 maj, 2009

    Jag tror Jan känner en bitterhet, som till viss del kan vara befogad, att nu kommer en enkel man som till och med kommer att bli drottninggemål, när hans egen mamma var utfrysen av den kungliga familjen. Han har ju själv sk fina anor när han ju också är släkt med familjen Romanov.

    Sedan blev ju inte Lennarts barn och fd maka inte speciellt bra behandlade när Lennart skilde sig för att gifta sig med Sonja. Vore det någon stake i Victoria skulle hon bjuda Lennarts barnbarn i det första giftet på bröllopet för att kompensera lite tex. att de stöder den andra barnaskaran med tidigare Sonja i spetsen. Dessa barnbarn är bryllingar till Victoria. Jans barn Sophie, Cia-Rosemarie, Alexander-Wilhelm och Stefan. Jans helsystrar Birgittas barn Friedrich-Lennart, Andreas, Marie-Christine, Désirée och Stephan, och Marie-Louises barn: Heinrich, Karin och Madeleine med respektive. Det skulle kunna vara en förlåtande gest och vi får bekanta oss med den Bernadotteska familjen/släkten + plus att det inte bara blir gamla stofiler på bröllopet.


  27. sofia skriver: 18 maj, 2009

    Det är väl knappast någon nyhet för oss att kungen anses vara mindre begåvad! Kungen har gjort mycket orätt i historien kring sin fars bröder och diverse tiaror, något som hans far nog skulle tycka var mycket tråkigt om han hade varit i livet. Oavsett om Jan Bernadotte ska få tillbaka sin prinstitel eller inte tycker jag det är fel att Daniel kommer få en sådan. Dessutom är det lika bra att avskaffa monarkin om vi kommer att få kungligheter som “prins daniel”, prinsessan emma”, “prinsessan malin” osv. Kungahuset är och förblir en historisk institution som inte lämpar sig att moderniseras på detta sätt. Om Vickan älskar Daniel såsom hon säger borde hon kunna abdikera för hans skull. Men vad skulle hon göra då?


  28. Pernilla Rosen skriver: 18 maj, 2009

    Det är ett skämt att Daniel skall tituleras prins!
    Var är Kungahuset på väg?


  29. Neta skriver: 18 maj, 2009

    Till Pernilla Rosen. Jag håller fullständigt med dig. Det är verkligen ett stort skämt att Daniel skall bli prins. Kungen har gjort en stor dumhet som har sanktionerat detta. Det tror jag att han vet om också.


  30. Astrid Lundbergsvenskdam.se skriver: 30 maj, 2009

    Varje gång jag läst om dessa prinstitel-diskussioner under mitt 65-åriga liv, har jag undrat att inte alla förstår att det handlar om LOJALITET. Prins Bertil var lojal mot kungahuset och den rojala samhällsformen, och följde de kutymer som gällde då till punkt och pricka. Därför har våra högst älskvärda kungabarn haft extra-farföräldrar i prins Bertil och prinsessan Lilian.

    Inom ALLA sammanhang som företags. och statsadministration kan man ju inte be att få retroaktiv tillämpning av ändrade regler. Det skulle ju bli ett enda sammelsurium av oändliga ändringar. PLUS att prins- och princesstitel står för en serie mycket väl avvägda värderingar – i alla fall i Norden. Våra kungabarn är uppfostrade till största ödmjukhet och respekt för människor. Det verkar inte ha smittat av sig på de som övergav sin bördstitel. Sigvard Bernadotte gjorde många YTTERST respektlösa uttalanden om vår nuvarande kung och drottning, trots att det varit hans eget initiativ att sälja tillbaka smyckena. Och Jans användning nu av öknamn på kungen är så korkat så hur han kan tro att han skulle kunna få ett “ja” är otroligt!

    Vårt svenska kungahus håller så otroligt hög standrad vad gäller etik och respekt att finare människor får man leta efter!!!!!! Det är ingen tvekan om att de känner och tillämpar äkta empati.


  31. Novo skriver: 20 maj, 2010

    Janne B har ytterligare en linje Vasaätt kryddad med Romanovska ätten, jämfört med Calle XVI. Bernadottelinjen som tillkom efter statskuppen känns ju inte riktigt Kunglig direkt. Antar att Janne B är det mest “Svensk Kungliga” vi har i nuläget, arvsmässigt.


  32. Anna skriver: 20 maj, 2010

    TÄNK om kungen förlorat sin titel om han gifte sig med Silvia!


  33. Nina d'Este skriver: 20 maj, 2010

    Det är mkt sorgligt hur svenska kungahuset tagit av kungligt födda deras medfödda kungahustillhörighet.
    Det är även ett samtalsämne inom övriga europeiska kungahus.
    Sätt Jan Bernadotte bredvid Westling o det är endast att konstatera, Jan B. är kunglig i sin koja….hans gener kan ingen ta ifraan honom….
    Traakigt tycker även Greve Lennarts söner det är, vid besök sommartid i Sverige, när ingen av de svenska släktingarna har tid för en inbjudan till Solliden….de svenska släktingarna har nämligen semester….


  34. Maria Bernhard skriver: 4 juni, 2010

    Lösningen på hela farsen är att Vickan och Daniel blir hertig och hertiginna af Ockelbo. En tronföljare, född till kronprins har vi ju redan: Kronprins Carl Philip. Kungen och Silvia var emot att han avsattes, 9 mån gammal, av knäppa feminister i riksdag och regering. Att kungen kunde vägra prins Sigvard prinstiteln åter, när han låg för döden, är skamligt. Skamligt är också att den sympatiske kronprins Carl Philip avsattes och att både han och Madeleine förföljs och smutskastas av pressen. Betr Jan Bernadotte, så var hans farmor rysk storfurstinna och som han själv sagt; det är mer än vad Tjabo kan skryta med!


  35. Barbro skriver: 20 juni, 2010

    De som förlorat sina bördstitlar har gjort det därför att de ignorerat kravet på ett GODKÄNNANDE till sina giftermål från regerande kung. Beträffande drottning Silvia och prins Daniel, så är det inte första gången s.k. ofrälse fått upphöjelse. Karin Månsdotter, kvinna av folket, kröntes till drottning under Erik XIV som i egenskap av regent var den som “godkände” titeln.
    Det är synd om Jan B som inte fått detta klart för sig.


  36. Malin skriver: 29 juni, 2010

    Det fins inget som heter börd eller blått blod. Alla är människor och bedöms utefter vad de åstadkommer. Bernadotte är bare en familj bland många och inte mer nobel än Svensson eller Andersson. Alla ska var lika inför lagen och alla ska kunna uppnå titeln prins eller prinsessa utan någon anknytning till Bernadotte.

    H.K.H, Prinsessa Malin


  37. Svensson skriver: 14 juli, 2010

    Släkten Bernadotte är inte en särdeles anrik och fin familj. Stamfadern, som adopterades av Karl XIII, var en uppkomling och son till en fransk advokat. Släkten är alltså i grunden tillhörig de franska borgarståndet. Vore det inte för franska revolutionen skulle vårt kungahus stamfader aldrig nått den höga militära ställning som han gjorde. En förutsättning för det var att gamla franska skråprivilegier avskaffades i samband med att franska kungens huvud höggs av.


Annons

Laddar