Jonas Bergström bor nu hemma hos sin mamma

Jonas Bergström bor nu hemma hos sin mamma
Annons

jonasbergstrom

Förlovningen höll mindre än ett år.

Förlovningen höll mindre än ett år.

Prinsessan Madeleines och Jonas Bergströms gemensamma liv över – en gång för alla.
Två månader efter den brutna förlovningen har Jonas adressändrat.
Hovstallet är ett minne blott.
Nu flyttar Jonas hem till mamma.

Den 24 april bröt Jonas Bergström och prinsessan Madeleine sin förlovning. Efter månader av problem beslutade de, efter att norska Tora Uppstrøm Berg avslöjat att Jonas varit otrogen, att gå skilda vägar. I samma veva flyttade Jonas Bergström ut från parets gemensamma lägenhet på Hovstallet på Östermalm i Stockholm. Madeleine ville, enligt uppgift, inte ha ex-fästmannens saker i sin lägenhet och för några veckor sedan flyttades också de ut. Men Jonas har ändå, trots brytningen, stått skriven på Hovstallet.

Bott hos föräldrarna en längre tid

Annons

Han har dock, trots att han varit folkbokförd på adressen, inte bott där. Först flyttade han runt hos olika vänner för att slutligen åka hem till mamma och pappa i Djursholm. Det var sagt att boendet hos föräldrarna skulle vara temporärt, men trots det väljer Jonas nu att folkbokföra sig hemma hos dem. Enligt flyttanmälan till Skatteverket har han bott hos föräldrarna sedan den 25 juni. Svensk Damtidning erfar dock att Jonas bott hemma i Djursholm betydligt längre än så.

Av Johanna Lejon
Foto: Stella Pictures

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

198 kommentarer till “Jonas Bergström bor nu hemma hos sin mamma”

  1. RedFox skriver: 7 juli, 2010

    vad fint att vi nu vet detta…


  2. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 7 juli, 2010

    Tragisk kille!Madde,klokt att skippa honom!


  3. Bridget skriver: 7 juli, 2010

    Synd på en så snygg kille att han trots studier och fint jobb har noll IQ.


  4. pernilla skriver: 7 juli, 2010

    Det ryktas ju att båda två varit otrogna men han får bära hela skulden. Det kommer kanske fram vad som hänt i framtiden.


  5. Ulla-Bella skriver: 7 juli, 2010

    Det är väl ok att han bor hos sina föräldrar. Dom har förmodligen gott om plats så det är väl naturligt i detta läge. Han mår väl inte så jättebra och då är det bra att ha familjen nära. Lämna nu honom i fred.


  6. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 7 juli, 2010

    Kanske det inte är IQ som fattas. Hans utbildning kräver en del IQ.
    Jag tror mer det är empati som fattas och kanske detta att vara känd och en tjejmagnet steg honom åt huvudet.

    Sen är jag inte säker på att han var värsta boven i dramat.


  7. Marguerithe skriver: 7 juli, 2010

    Jonas B har som jag ser det fått hybris och trott att man kan leka med kungahuset, satt det på spel, samt även sin egen familj.
    Tror verkligen att själva företeelsen “fin familj” kommer att omvärderas efter det här.Har inte familjen Westling visat sig vara en ytterst fín familj med goda värderingar och som gett barnen villkorslös kärlek. För mig är det en fin familj, sedan spelar det inte så stor roll med alla yttre sociala koder faktiskt.

    I övrigt har väl prinsessan Madeleine inte heller uppträtt på ett sätt som man kan förvänta av en person i hennes position.


  8. Bridget skriver: 7 juli, 2010

    Ja inte vet jag vad som fattas Jonas men det där med universitetsstudier är ett kapitel för sig. Kände en kille, inget ljushuvud som surfade på ett bananskal rakt igenom 4-årig teknisk linje på universitetet och klarade sig galant genom grupparbeten i stort sett i alla kurserna. Jonas betyg ligger ute på nätet och han hade AB i stort sett på allt och beskrivs som toppstudent.

    Vi vet ju inte alla turerna runt dramat, Jonas fick ju aldrig kommentera händelsen själv, vilket var negativt för honom. Han har säkert lovat att aldrig någonsin tala med media om vad som hände egentligen.


  9. Bridget skriver: 7 juli, 2010

    …”snygg är han i alla fall”…


  10. allegra skriver: 7 juli, 2010

    Han ska nog tacka sin lyckliga stjärna att han inte kom i den familjen.


  11. Margaretha skriver: 7 juli, 2010

    Tragisk kille.inget IQ och i avsaknad av empati. Lämna honom ifred,kanske blir han vuxen med tiden.


  12. sonja andersson skriver: 7 juli, 2010

    Undrar hur det går med kollegan som enligt uppgift är gravid med Jonas och jag hoppas att Jonas tager sitt ansvar.


  13. Karin skriver: 7 juli, 2010

    Jonas hadde ikke det som skulle til for å bli prinsesse-gemal. Det er ikke nok å være “snygg”.


  14. mb skriver: 7 juli, 2010

    IQ har han nog, AB i snitt på juristprogrammet är mycket bra. Att klara Teknis utan IQ går inte, betygen sätts i mycket hög grad efter resultat på individuella tentor, och mer undantagsvis efter grupparbeten (4-årigt tekniskt program på gymnasiet är en annan sak men även där har de väl individuella skrivningar?). Hur det är med Jonas emotionella intelligens är en annan sak. Tuff sits för honom eftersom han inte får uttala sig, jag kan bara hoppas att det verkligen är Jonas som felat, i annat fall har kungahuset i viss mån låtit honom bära hundhuvudet.


  15. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 7 juli, 2010

    Smaken är ju som baken…. osv.
    Jag tycker inte han är snygg. Han ser slemmig ut.


  16. anita skriver: 7 juli, 2010

    Suck…

    Jonas hade tur att han slapp kungafaimljens sfär…

    Snart har han en ny famijebildning på gång.

    Good luck for him!


  17. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 7 juli, 2010

    Ja anita.
    Enligt obekräftade rykten har han ju redan det.


  18. Gneta skriver: 7 juli, 2010

    Nja, det är väl inte kungahuset som låtit honom bära hundhuvudet, det är väl skvallerpressen..samt ett och annat mer eller mindre rumsrent skvallerforum, som diskuterat deras brytning offentligt. Varken Jonas Bergström, eller kungahuset (hovet) har ju uttalat sig om orsaken till brytningen. Hovet har ju bara meddelat att Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström valt att bryta sin förlovning.. Resten har som sagt skvallerpressen skrivit.

    För inte kan det väl ändå vara kungahuset, som plockat fram och tvingat den norska tjejen att berätta om sin natt med Jonas Bergström?


  19. Tine skriver: 7 juli, 2010

    Hvis det ikke bare er “skvaller”, at Jonas venter barn med en kollega, så virker det lidt som om SD har “berøringsangst”.
    overfor emnet.
    For hvis det er sandt, så er det DET…. og ikke “affæren” med
    Tora FØR forlovelsen, men “affæren” EFTER forlovelsen
    med er kollega, som kan være årsagen til at forlovelsen blev brudt.
    Jeg tror fortsat ikke på, at en affære forud for forlovelsen skulle
    kunne bryde en forlovelse mellem to voksne, som elsker hinanden.
    Men at vente barn med en kollega…..er noget ganske andet !!


  20. Vibeke skriver: 7 juli, 2010

    Jeg vil faktisk heller ikke betegne Jonas Bergstöm som snygg,
    men han har et typisk advokatimage: glat vandkæmmet og velklædt – også efter dansk standard. 😉 😀


  21. Bridget skriver: 7 juli, 2010

    Borde inte det där barnet komma ut snart eftersom ryktet cirkulerat på flashback.org sedan augusti 2009?


  22. Dikte skriver: 7 juli, 2010

    Demba enig

    Tine
    En affære der ikke resulterer i et barn og en affære der resulterer i et barn – forskellen er at affæren er bevist.
    Så forskellen er vel ikke så stor?


  23. Forestlady skriver: 7 juli, 2010

    19. Dikte
    Jag anser att det är en himmelsvid skillnad mellan de två “affärerna”.


  24. Netaadika.bloggspace.se skriver: 7 juli, 2010

    Innan skandalen med den brutna förlovningen så hade det som alla vet varit upp och ner i relationen. Allt är inte Jonas fel.
    Finns mycket mer att säga om det här.
    Men nu får Jonas ta sig ett glas i alla fall. Fick han inte för sessan.

    Önskar honom allt gott i framtiden och även min favvosessa Madeleine förstås.


  25. Forestlady skriver: 7 juli, 2010

    Det mest märkliga tycker jag är att de öht förlovade sig mot bakgrund av “alla problem”. Men de verkar båda två vara starka personer som säkert lärt sig en hel del av detta. Allt som inte tar död på en blir man stark av. Man ska gå ett par mil i en persons skor innan man dömer. Jag önskar båda LYCKA TILL! Det jag lärt mig av detta är att det måste vara ett h-e att vara kunglig/officiell person.


  26. Dikte skriver: 7 juli, 2010

    Jeg kan være enig i at utroskab er et symptom på at forholdet ikke fungerer – bortset fra nogle mænd som er notorisk utro uanset hvad – men der er jo så fantastisk mange dejlige mænd i verden – så jeg stemmer for at smide utro mænd ud hurtigst muligt 🙂


  27. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 7 juli, 2010

    Var ändå okej att dom förlovade sig för att rädda förhållandet. Många skaffar ett barn i samma syfte. Mycker sämre. Och i detta fallet hade det varit förödande.
    Då hade dom kanske blivit tvungna att hålla ihop mot sin vilja.


  28. MaryK skriver: 7 juli, 2010

    Tror ikke vi skal fordømme Jonas for hardt! Han alene er blitt gjort til syndebukk og Madelene alene til et offer! Et forhold har sjelden et sort-hvitt “ansikt”!
    Han var etter kongens “beregninger” den fødte prinsessegemal, fra ¤ “riktig” familiebakgrunn
    ¤ velutdannet
    ¤ “pen og ren” nok i tøyet til å omgås de “riktige” miljøer
    Hva gikk galt??

    La meg gjette!!!??
    1.
    Dette var en vanlig ungdomsforelske (som etter ekspertenes mening ikke varer mer enn ett år).
    2.
    Som jenter flest så Madelene alvorligere på forholdet enn Jonas
    – etterhvert?
    3.
    Men hvordan skulle han komme seg ut av forholdet – en gentleman forlater ikke “alles drømmedame” , Sveriges gullklump nr 1 som endatil er prinsesse?
    Det er jo ikke rart han i sin fortvilelse henfalt til noen “fyllekuler” på Stureplan og deromkring
    4.
    Han var en seriøs student, som først brukte tid på å få utdannelse, så er det jo en kjent sak – at for å bli advokat og for bli akseptert i advokatkretser – så skal det ofte mer til enn vanlig arbeidstid.
    Og i Norge er advokater en av de 4 yrkesgrupper med flest skilsmisser, så da er det vel ikke så annerledes i Sverige heller…..
    5
    Madelene på sin side har mye fritid – har shoppinggenet i orden og har penger nok – og dermed tilsvarende bortskjemt, samtidig som alle høytider ble feiret sammen med kongefamilien!
    Når skulle dette paret få en vi-følelse, når vi samtidig vet at det er en offentlig hemmelighet at forholdet har hatt flere pauser!? Det var vel opp til Slottet å annonsere “the end”….ville en gentleman tenke
    om et slikt “statsanliggende”, tror jeg….
    Var det i en av disse pausene han har hatt sine sidesprang, når han har trodd at det var slutt. Dette tror jeg svenske media vet noe om, men har vel en slags “avtale” med kongehuset om å tie mot en eller annen “ytelse” – i form av andre fremtredener. Dette er jo ikke uvanlig.
    Denne påsken – da han var utro med Thora, og Jonas var nyforlovet – hvorfor feiret Madelene og han påsken på hver sin kant!?Unormalt!!! De fleste nyforlovede drar sammen på ferie i påsken! Er jeg gammeldags i mine antagelser, når jeg tror at til-og-fra-forholdet allerede da var over??
    6.
    Hvorfor ble ikke den avbrudte forlovelsen annonsert tidligere!
    Hvor lenge skulle Jonas være “tro” mot Madelene – når de faktisk ikke var sammen lenger… Ventet Slottet til Jonas – kanskje i sin ensomhet – trøstet seg med andre?
    For DA KUNNE MAN KALLE DET EN UTROHETSAFFÆRE – og jONAS kunne sitte igjen med SVARTEPER

    Det lyktes altså Madelene å presse Jonas til å få ring på fingeren i et av “på”-periodene, men det varte som kjent IKKE- OG NÅ ER STAKKARS MADELENE DET ENESTE OFFERET!!! Genialt!!!!

    Jeg tror faktisk Jonas har ofret mest – tror sannheten ville være lite flatterende for Madelene og Slottet!


  29. GM skriver: 7 juli, 2010

    Det är tragiskt att Svensk Damtidning och andra media fortsätter att skriva om Jonas Bergströms förehavanden efter brytningen med Madeleine. Han är ju, som han påpekat för pressen, inte en offentlig person. Lämna killen ifred, sluta hänga efter honom och rapportera om hans högst privata förehavanden!


  30. Eva Olofsson skriver: 7 juli, 2010

    Ursäkta, men var det en nyhet? Nu får ni väl lägga av med skriverierna om Jonas Bergström. Vem bryr sig?


  31. Forestlady skriver: 7 juli, 2010

    23. Dikte
    Helt enig 🙂


  32. Tina skriver: 7 juli, 2010

    Jonas ..Sveriges mest eftertraktade ungkarl!
    Att han slapp den blåsta falska blondinen Madde…är ju en ren lyckoträff!


  33. Jenny skriver: 7 juli, 2010

    Det är aldrig bara en persons fel att ett förhållande havererar! Jag tycker att media varit lite väl hårt mot Jonas Bergström. Det kanske var så att han tröttnade på en bortskämd prinsessa som mest reser runt och shoppar och fikar med sina vänner?! Kanske den hårt arbetande juristen inte tyckte det var så inspirerande?


  34. Forestlady skriver: 7 juli, 2010

    Sveriges mest eftertraktade ungkarl… det får stå för dig. Han torde vara mer paria för både blondiner och brunetter just nu… 🙂
    Det stör mig lite att du beskriver Prinsessan Madeleine som en blåst falsk blondin. Känner du henne? Har du någonsin träffat henne?


  35. Margaretha skriver: 7 juli, 2010

    Intespeciellt snygg,mera åt den för välskräddade,litet sliskiga typen.Med felanvänt IQ och utan EQ. Sluta skriv om honom i tidningen. Så
    skönt för prinsessan att slippa honom.


  36. Mimmi skriver: 7 juli, 2010

    “Det är inte ens fel att två träter”.
    Detta har alltid gällt.
    Men prinsessan klarar sig och mannen av folket får
    bära hundhuvudet!

    Så är det och har alltid varit.
    Den lilla människan står sig slätt inför överhögheten.
    Tro inte att vi är lika inför lagen.

    Sensmoral…..
    Beblanda dig aldrig med människor med makt.
    Ditt liv kan bli totalt förstört.

    Vad har Jonas B. för framtid efter detta?
    Inte i landet Sverige i alla fall.


  37. Hariett skriver: 7 juli, 2010

    Han ser fantastiskt bra ut och dessutom är det en rejäl man, den saken är klar. Han har fått ta på sig hela ansvaret för brytningen med prinsessan, men i själva verket är det aldrig ens fel att två träter.
    Att hitta en man som kan matcha Jonas Bergström blir inte enkelt. Han är nog en på milionen. Hoppas att de hittar tillbaka till varandra, eftersom de passar ihop och har äktenskapstycke. Hoppas att drottningen kan tala prinsessan tillrätta.


  38. Nettan skriver: 7 juli, 2010

    33 # Då får han nog tigga och be…


  39. Forestlady skriver: 7 juli, 2010

    Var och en skapar sin egen verklighet, oavsett om man är prinsessa eller mannen av folket. Alla – prinsessa eller man av folket – har alltid ett val. Man väljer. Och när man väljer måste man vara beredd på att ta konsekvenserna. Jonas valde att dra ner blixtlåset, nu får han ta konsekvenserna. Konstigare än så är det inte.


  40. Forestlady skriver: 7 juli, 2010

    Förlåtelse är den doft som violen lämnar kvar på klacken som trampade ner den.


  41. Netaadika.bloggspace.se skriver: 7 juli, 2010

    Och vem är det som skriver här under mitt andra nick. Mimmi. Det är inte jag iaf… sluta med det där det blir bara förvirrande…


  42. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 7 juli, 2010

    Men snälla Harriet,Det verkar vara slut!Inget att hoppas på.Bättre att Madelaine träffar en trofast man:Vara ihop så länge och sedan före förlovningen hoppa isäng med en annan.Ne den kille var inget att ha!


  43. Ryttarinnan skriver: 7 juli, 2010

    Har ingen nappat Red Fox / Martin ?
    Det ser fint ut! Med konkurser flera firmor, skulder travet,
    exfruar med barn mm
    I damernas tidning befinner du dej fel jaktmarker.


  44. Ryttarinnan skriver: 7 juli, 2010

    Har ingen nappat Red Fox / Axel ?
    Det ser toppen ut! Med konkurser massor med firmor, skulder travet, exfruar med barn mm
    I damernas tidning befinner du dej fel jaktmarker


  45. Nettan skriver: 7 juli, 2010

    33 # Ja vilka möjligheter som gick förlorade för dom båda två… En chans på miljonen att han hittar en sådan tjej igen…
    Men kan man inte vara konsekvent i sina val förlorar man också allt…


  46. Ryttarinnan skriver: 8 juli, 2010

    Nettan e ja en av Red Foxens akas >>>>>>>>


  47. Ryttarinnan skriver: 8 juli, 2010

    i damernas tidning e de forbjudit skriva namnet M-n, mannen som flirtade med alla kvinns, han bodde i san fransiskot.
    varfor e de forbjudit? kanske aktar sej fruarna svara pa mannens inviter? Vi kanner den mannen fran utredningar.


  48. Nettan skriver: 8 juli, 2010

    41, 42 # Vad håller du på med?


  49. Ryttarinnan skriver: 8 juli, 2010

    Neta, Rose hur manga fler ar lurade? Av Red Fox aka Axel.
    Hur mycket pengar har ni gett Red Fox?


  50. Nettan skriver: 8 juli, 2010

    Ha ha jätte roligt. Om mr C verkligen tycker om mig eller vill mig något, får han höra av sig till mig. Jag tycker verkligen om dig mr C, men jag är så himla trött på denna situationen… Jag orkar bara inte hålla på så här och skriva på svenskdam längre…


  51. Bjuris skriver: 8 juli, 2010

    Han snygg, nä nä slippig, smörig typ! Åk hem till mamma med rumpan mellan benen lille “hertigen”. Skärpning Madeleine nästa gång och visa bättre omdöme och smak, förhoppningsvis!!!


  52. Susanne skriver: 8 juli, 2010

    Naivt af Jonas B. hvis han tror, at han kan forsvinde ind i anonymiteten efter at have været kæreste og forlovet med prinsesse Madeleine.
    Han vil være en offentlig person og også en del af jetsetlivet i Stockholm for good – men selvfølgelig behøver han ikke udtale sig længere , det gør journalisterne og vi for ham! 😀 😀


  53. Stina skriver: 8 juli, 2010

    Jag tror nog att Jonas kommer att ångra sig mer än en gång att han handlade som han gjorde…


  54. Forestlady skriver: 8 juli, 2010

    Oavsett vilket. Han har väl gjort sitt i stupstocken nu. Lämna honom i fred.


  55. hilde skriver: 8 juli, 2010

    La nå Jonas få være i fred. Han er ikke lenger en del av offentligheten.
    Jeg tror heller ikke at det bare er Jonas sin feil at forholdet tok slutt. Det er to i et forhold. De hadde jo åpenbart hatt problemer lenge.
    Om Jonas er snygg eller ikke,har et fint jobb osv. Hva så? Det er vel ingen som velger en partner ut i fra slike kriterier. Gode betyg og et bra jobb gjør han vel ikke til et bedre menneske enn andre. Det er heller aldri samsvar mellom fint jobb,gode betyg,utseende osv og din personlighet.


  56. Stina skriver: 8 juli, 2010

    46 # Ja vi får hoppas att Madeleine har bättre omdöme i framtiden. Tror dock inte att varken Jonas eller någon i hans umgängeskrets, som varit inblandade i den här Tora affären någonsin kommer att bli insläppta på hovet igen efter detta…
    Jag har nämligen hört att Madeleine är ganska så långsint när det väl gäller!!!


  57. Anders skriver: 8 juli, 2010

    #17
    Håller med dig Tine. Jättestor skillnad mellan före och efter
    i deras “on and off relation” och också att han väntar barn efter deras förlovning. Hade det varit med Tora – ingen efterföljande förlovning alls så klart !


  58. nina skriver: 8 juli, 2010

    Han ser ut som en person som inte vill vara i den kungliga krets, så det är väl bra för honom att han är ute nu.
    Både Jonas och Madeleine har väl ett ansvar i detta, kan inte föreställa mig annat. Dom har inte haft ett särskild bra förhållande, det syns tydligen. Annars hade dom kämpat vidare. Jonas har begått någonting, kanske också Madeleine, men man vet ingenting och kanske vi aldrig får att veta vad som verkligen hänt.


  59. emma skriver: 8 juli, 2010

    Undra varför Madeleine fortfarande bär hans armband. Om det nu är så att bara Jonas kan öppna det eftersom sådana armband inte går att öppna hur som helst. Så kan man ju med hjälp av verktyg bryta upp det.
    Det ser ju oerhört konstigt ut att hon går omkring med ett kärleksarmband som hon fått av ett ex.


  60. Louisa skriver: 8 juli, 2010

    nina
    ……..en bebis är svårt att dölja! 😉


  61. Irene Björkeroth skriver: 8 juli, 2010

    ..om man inte längre är en offentlig person, så ska samma regler gälla för alla när journalister bevakar….varför så hemligt om vad (ex)minister Littorin haft för sig?….och vad är det för märkvärdigt med att fela i kärlek? Jonas kanske helt enkelt inte var mogen och modig nog för att kliva in i kungahuset, då brukar kroppen säga ifrån och man ska alltid lyssna på sin kropp! han får nog ett lyckligt liv på annat håll!


  62. Hariett skriver: 8 juli, 2010

    Kungen var ju väldigt förtjust i Jonas, och det var inte så konstigt eftersom prinsessan hade haft en del märkliga affärer innan, men män som kanske inte passade henne så bra.
    Tror ändå att Jonas är en fin kille, och alla kan väl begå ett smärre misstag.


  63. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 8 juli, 2010

    Men tänk,att gå isäng med en tjej,när man är tillsammans med någon.Det tycker jag är dåligtInte vill väl Madelaine ha en tebaka!?Tror inte det!


  64. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 8 juli, 2010

    Flytta hem till mamma!En looser!


  65. Elisabeth skriver: 8 juli, 2010

    Men Grevinnan, vad elak du är…Han har säkert pengar för att kunna köpa en lägenhet, men har kanske inte hittat den rätta lägenheten än. Om han ev ska jobba utomlands som det spekulerats om kanske han väntar med att fixa bostad.
    Jag är övertygad om att både du och jag är mer loosers än Jonas :-).


  66. Lotta skriver: 8 juli, 2010

    Offret i hela den här historien är Jonas själv. Det är inte första gång i nuitidens historia som skulden lägges på fel person.
    Just nu är vi väl alla så trötta på allt vad kungligheter heter . En kronprinsessa som är så.. vanlig och en ny prins som inte ens har en backpackingresa bakom sig. Nu är det alltså inte roligt längre.


  67. Anita skriver: 8 juli, 2010

    Dårlig stil hos Svensk Damtidning at skrive, at Jonas bor nu hjemme hos sin Mamma. Jonas er flyttet hjem til sine FORÆLDRE.
    Man tror umiddelbart, at hans forældre er skilt. Og det er de
    jo ikke, og der er heller ikke belæg for at mene, at Jonas er
    en “mors dreng”.


  68. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 8 juli, 2010

    Elizabeth,diskuterade samma sak med sonen.Jonas bor hos föräldrarna emedan han söker passande bostad.Vi vet ju hur svårt det är med den saken,om man nödvändigtvis måste bo på Östermalm.


  69. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 8 juli, 2010

    Det har ju spekulerats i att han ev.skulle bli pappa.Kan han då “Fly”utomlands?Egentligen kan man inte tro på vad tidningarna hittar på.Vi får se!


  70. A-C skriver: 8 juli, 2010

    # 59 jag tycker också det är väldigt konstigt att Madeleine har kvar armbandet hon fick av Jonas, hon har det på sig på alla foton som är tagna efter brytningen.


  71. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 8 juli, 2010

    Varför skrivs det om Jonas mera, han är out. Nu kan han slicka sina sår hos sin kära mamma.


  72. Lina skriver: 8 juli, 2010

    Vem ar Mr C?


  73. Farnaz skriver: 8 juli, 2010

    Bridget,
    Synd på en så snygg kille att han trots studier och fint jobb har noll IQ.
    —–

    hahahahaha :-D:-D:-D
    bäst kommentar forever :-)))))


  74. Lina skriver: 8 juli, 2010

    Varfor ar det “bast kommentar forever”?

    Visar ju bara att Bridget inte har en susning om vad IQ verkligen handlar om.

    Dessutom retar det mig att Bridget vidare menar att univeritetsstudier inte ar nagot att hanga i julgranen och ar nagot som som alla kan surfa igenom pa ett bananskal.

    Liksom det valdig ofta ar ratt ointelligenta manniskor som havdar att IQ inte ar viktigt ar det oftast outbildade som havdar att utbildning ar nagot vem som helst kan kan klara..”egentligen”.

    Tillat mig gissa vilt – tippar pa att Bridget sjalv INTE har nagon universitetsutbildning.


  75. Helena M skriver: 8 juli, 2010

    Ja herregud, han är nog bitter.


  76. Evelynactionaid.se skriver: 8 juli, 2010

    Inte bara söner bor hemma hos mamma,det gör döttra också tills dom hitta en bostad 🙂


  77. Michael skriver: 8 juli, 2010

    ….. “Prinsessan Madeleine bor nu hemma hos sin pappa” !


  78. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 8 juli, 2010

    ….och hos mamma. 🙂


  79. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 8 juli, 2010

    Jonas kan inte ha noll i IQ med tanke på den utbildning han har.
    Och jag tror inte att det handlar om IQ när det gället detta med kärlek, trohet och fina förhållanden med en partner.
    Det ligger mer på det emotionella planet.
    Och att ha empati med andra människor…. så klart mest med sin partner.
    Sen har det också mycket att göra med hur egoistisk man är. En egoist har inte empati utan sätter alltid sig själv i första rummet.

    Men i Jonas fall kan det också ha varit så att han bara tröttnade. Eller Madeleine tröttnade. Vi vet ju ingenting om detta egentligen.


  80. Irene Björkeroth skriver: 8 juli, 2010

    …en ytterligare komplicering blir också att Viktorias Daniel nu inte längre kan umgås med Jonas, som ju varit en vän till dem båda ….om man läst rätt vad som nu blir konsekvenserna av den här fadäsen……så det är heta marker att tassa kring på….


  81. Irene Björkeroth skriver: 8 juli, 2010

    ….en ytterligare konsekvens om man fattar rätt vad som skrivits i pressen, är att Viktorias Daniel inte längre kan umgås med Jonas, som han ju känt i flera år…..så det är heta marker att tassa på…


  82. Hariett skriver: 8 juli, 2010

    Nu får ni ta och kamma till er. Ingen av oss har någon som helst aning om vad som hände i Åre den natten med norskan. Vem vill tro på tidningen se och hör. En tidning av den lågvattennivån är det väl ingen av er intellektuella som läser. Eller!

    Vem som helst kan inte arbeta på advokatbyrån Vinge. Det spelar igen roll om man är känd eller okänd. Det krävs av dem som arbetar där gott omdöme, språklig begåvnig, intellektuella färdigheter och det krävs ett slit som ingen oseriös klarar av. Ni får säga vad ni vill, men Jonas Bergström är en mycket begåvad man och det får ni leva med!


  83. Stina skriver: 8 juli, 2010

    75 # Kan tänka mig att Madeleine inte heller är speciellt glad och munter precis.


  84. Bridget skriver: 8 juli, 2010

    74. Lina

    Det krävs också IQ för att förstå att kommentaren var vitsig, det är ju konstigt att man alltid till vissa måste skriva i klartext för att förstå. Lägg energi på det som är viktigt i stället, här skrivs ju mest strunt ändå och det passar väl ingen med universitetsstudier att läsa eller hur? Min bekant som surfade på ett bananskal har uttryckligen själv beskrivet sina studier på det sättet, satt inte och höll honom i handen under studietiden. Själv har jag inte behövt läsa på universitet eftersom jag klarat mig bra som egenföretagare, men min dotter har läst 400 p så lite vet jag vad som krävs. Du känner inte mig och skall heller inte uttrycka dig som om du gör det heller!


  85. Stina skriver: 8 juli, 2010

    Ja vad hände egentligen mellan Madeleine och Jonas? Förutom den här otrohetshistorian levde ju paret åtskilda flera månader innan separationen och verkade inte prata med varandra. Hade de träffats och talats ut ordentligt kanske historien hade slutat annorlunda. kärleken är som en brasa den måste underhållas… Inte för att jag tror att kärleken mellan dem har sinat men…
    Kanske blir det de tillslut kanske inte. De hade verkligen äktenskapstycke och skulle enligt planer ha gift sig i år. Den som lever får se vad som händer med Madeleine och Jonas…


  86. hattfnatt skriver: 9 juli, 2010

    uppvärmd soppa är inte det bästa precis…


  87. Emma skriver: 9 juli, 2010

    Hvor er vi hurtige til at dømme mændene ! Ofte viser det sig jo,
    at sandheden bag en brudt forlovelse eller ægteskab ligeså
    ofte kan skyldes utro kvinder!
    For langt de fleste ægteskaber opløses pga. “en slags
    utroskab”, oftest bestående i at den anden har fundet en ny kæreste/partner. Og det er da ved gud ligeså ofte kvinderne!
    Her “hænges” Jonas alene ud – det var det samme med prins
    Joachim, indtil sandheden kom frem!

    Men for øvrigt er mænd med høj IQ, magt og rigdom de mest
    utro. Det er velkendt – ingen navne nævnt! 😉


  88. Stina skriver: 9 juli, 2010

    86 # Nej uppvärmd soppa smakar inte så gott precis.. Själv skulle jag aldrig bjuda mina gäster på en allra redan uppvärmd soppa.. Jag skulle planera min middagsbjudning väl och inhandla färska råvaror, men laga den först och bjuda på den, dagen då middagsbjudningen faktiskt är… Det ger mkt bättre förutsättningar för en riktigt god måltid och jag är övertygad om att de allra flesta håller med mig… 🙂


  89. caterine skriver: 9 juli, 2010

    Tänk den som finge läsa hela historien om brytningen, tänk den tidning som får detta scoop: Sanningen om brytningen, Jonas berättar allt. Varför ska han få all kritik han kanske inte alls är så skyldig som man vill påskina, tur för honom att han slipper hela familjen och får leva sitt eget liv.


  90. Evelynactionaid.se skriver: 9 juli, 2010

    Varför sitta här och gräva i något som är gammalt nu !!


  91. Nettan skriver: 9 juli, 2010

    86 # Nej hattfnatt. Jag kan förstå att du inte tycker att din soppa smakar så gott. Att bjuda på uppvärmd soppa är ett misstag man aldrig ska göra som kock, då riskerar man ju att förstöra sitt rykte och på samma gång samma gång kan den ju smaka riktigt blaskigt.. Tillaga i stället en ny soppa från grunden och bjud dina gäster på. Det gör alltid jag 🙂


  92. Tindra skriver: 9 juli, 2010

    90 #”Oavslutade “affärer som denna blir aldrig för gamla att älta. Ha en fortsatt trevlig dag i solen, nu ska jag gå ut och sola… 🙂


  93. Ulla93 skriver: 9 juli, 2010

    Jonas Bergström !! lämna mamma flytta till Tora i Norge
    Det bästa för Madeleine och hennes familj


  94. Lucas skriver: 9 juli, 2010

    Hoppas mamma tar hand om honom, vem ska annars göra det.
    Jonas är snygg, vacker och intelligent – varför beter han sig som han gör.
    Jag tror att vi inte vet allt i den här frågan – det fattas något för att dömma Jonas i den här affären.


  95. MaryK skriver: 10 juli, 2010

    # 61 – Irene Bjørkeroth:
    Hvorfor skulle vi tro at Jonas ikke er moden og modig nok for å gå inn i kongehuset (hvis så er – er prins Daniel en tøffing)?
    Jonas var jo en riktig svigermors drøm
    ¤ fra “fin nok” familie
    ¤ omgikkes “hermelinerne”
    ¤ velutdannet med god karriere på gang
    ¤ ganske sikkert også nok IQ til å matche kongefamilien,
    – i a f var kongen fornøyd

    Jeg tror nok heller at det var Madelene som ikke var voksen nok til å være med på å skape de rutiner/gi offer – for å få til det “limet” som et fellesskap/ekteskap krever! Det ser ut som hun var mer avhengig av mamma og pappa enn Jonas, som var i ferd med å forsørge seg selv.
    # 62 Harriet: 100 % enig

    # 64 Grevinnan: Hvis jeg hadde vært utsatt for en slik mediafordømmelse og halshugging som Jonas har vært utsatt for, ville jeg prøve å verne meg og være på et trygt sted – og hvor er det bedre enn hos de som aller mest vil deg vel – hos foreldrene.
    Han trenger i trygghet å bearbeide media”sjokket” som fulgte – etter den brudte forlovelsen
    Trodde aldri at jeg skulle måtte forsvare Jonas – han har jo i så mange år også på SD`s sider – blitt fremhevet som den”riktige” prinsessegemalkandidat i motsetning til prins Daniel
    – som jeg har vært uenig i. Det har noe med personlighet, kjemi, erfaringer, EQ osv å gjøre, lite med ren IQ å gjøre, men hvordan man anvender den osv!
    # 74 LIna:
    Jeg har selv 8 år med Høyskole/universitetsstudier. Og er ikke flau over å lese også ukeblader/veckotidninger, som er avslappende – og gir uforbindtlige og alltid tilgjengelige pustehull i en travel hverdag! Det finnes alle slags studenter – med høy og lav IQ. Det eneste studiet som dengang var åpent for alle var Jus-studiet.
    En statsekretær fra en kjent, norsk familie stod fram på et møte – med en sagnomsust kirke- og undervisn.minister for 20 år siden – og fortalte at han såvidt bestod examen artium, og etter noen år såvidt bestod juridisk embetseksamen. Men han ble statsadvokat og siden riksadvokat. Han er i dag en svært engasjert miljø-talsmann for norske fiskeelver og villaksen, tiltross for at han nok ikke var av de med mest IQ, men nok EQ
    # 79 Demba:
    Alt tyder på at Jonas ble trett/trøttnade av et forhold som tydeligvis var så frustrerende at han måtte trøste seg med andre. Helt enig med de som sier at her er det mye vi ikke vet – og heller ikke trenger å vite – men Daniels omdømme tror jeg er urettferdig svartmalt – HAN ER TROSS ALT AV KJØTT OG BLOD!!.
    Hva er Madelenes ansvar for oppbruddet, – burde vi spørre?
    VI TRENGER EN BALANSERT OG NYANSERT HISTORIESKRIVING – derfor spør vi!
    Hadde hun evne til å forstå en mann som var i startfasen av å bygge og investere tid i fremtidig karriere!

    # 94 – Lucas:
    Ja – kanskje bør Jonas flytte til Tora – en tidligere håndballspiller på toppnivå i Norge – som er kunst-student i London – med en vellykket kunstutstilling samme sted! Kanskje er hun en mye mer interessant person enn Madelene å ha omgang med for Jonas! En som for egen maskin er i gang med sin 2. karriere! En dame med ben i nesen og ambisjoner – som hun fotfølger for egen maskin – uten å løpe til mamma og pappa!


  96. Dikte skriver: 10 juli, 2010

    MaryK
    Jeg tror ikke Tora kan være interesseret i Jonas. Der findes fantastisk mange dejlige mænd så der er da ingen grund til genoplive den oplevelse.

    Som man siger been there done that.


  97. MaryK skriver: 10 juli, 2010

    # 96 Dikte:
    Enig! Men dette var svar til Lucas sitt utsagn – som bortimot antydet at han kunne ta til takke med Tora!
    Min kommentar betyr at Tora er en selvstendig, oppegående og interessant person uten å være noens tilhenger!
    Og hun vet hva det koster av investering i tid og målrettethet å skaffe seg karriere(r) – hun som er i gang med sin 2. sådanne!
    Ser også ut til at Tora har evne til å gå videre – for egen maskin!


  98. Lena Nilsson skriver: 11 juli, 2010

    Jag bara säger,hur katten orkar ni bry er?????????????


  99. Barbara P. skriver: 11 juli, 2010

    ” Drømmer jeg eller er jeg vågen” ???

    Kære medsøstre, I kan ikke alle være så uvidende om, hvad
    der sker ude i det virkelige liv, selvom det føles, som om I
    har indlevet jer i en virtuel verden, som man selv kan styre!

    Det, der er sket for Jonas og Madeleine, sker for langt over
    50% af voksne menesker, som har et sexualliv! Nogle gange bliver et sidespring opdaget, andre gange ikke, og nogle
    forhold slutter med det, andre ikke.

    I Frankrig viste en undersøgelse for nylig, at 82% havde været
    deres partner utro. Og så meget forskellige fra dem, er vi nordboere trods alt ikke, selvom man I Sverige stadig tror, at
    man kan forbyde alt ved lovgivning.

    Desværre for Jonas og Madeleine var de offentlige personer,
    og fik ikke mulighed for selv at rede trådene ud i deres forhold.
    Det er ofte sådan, at de, der er hårdest i deres dom over andre, oftest er folk, der på en eller anden måde, selv har noget at
    skjule eller er blevet bitre og hævngerrige af livets realiteter.

    Hvor mange af nutidens prinsesser har ikke startet en affære
    med deres mænd, mens de var engageret til anden side!
    I kan ikke alle være under 20 år og have alle illusionerne i
    behold om, at sådan er kærlighedslivet, for det er det ikke!

    Tora, Madeleine og Jonas er bare tre af os.


  100. MaryK skriver: 11 juli, 2010

    # 99 Barbara P:
    Kan ikke være uenig i noe i ditt innlegg! Men diskusjonen har vært så mye mer enn statistiske fakta! Overskriften på siden inviterer til kommentarer om at Jonas Bergstrøm “bor nu hos sin mamma”…Invitasjonen til å kommentere dette er opp til hver av oss – så vi kan ikke irritere oss over at noen av oss besvarer invitasjonen – som
    # 98 – Lena Nilsson gjør. Den som ikke vil delta kan bare la være!
    Vi andre deltar når vi har tid……
    Tilbake til Jonas:
    Men vi bør spørre oss om verden går framover siden så mange er utro…Og hvorfor synes vi at de kongelige skal være så mye “renere” enn oss andre, siden mediestormen vedr Jonas`s utroskap har skapt slike bølger – samtidig med at 50 % av oss er utro?!
    Ser ut til at også kongehuset krever trofasthet av de unge – i o m at de (naturlig nok?) ikke godtok utroskap allerede før ekteskapet til Jonas/Madelene – til tross for den statistikk Barbara P viser til.
    De fleste av oss streber etter å strekke oss etter idealistiske mål – som å være trofaste mot vår make – noen lykkes hele livet – faktisk ca 50 %. For mer enn 100 år siden og bakover var det vanlig at svenske konger hadde egne slott til sine elskerinner – og deres barn!
    Slik sett har verden blitt bedre – det kan hverken kong Harald eller Kong Carl Gustav tillate seg i våre dager !!!! Så kanskje vi Middelhavsfarere også over generasjoner kan forbedre oss! Men på Kielerferga og Danskebåten oppfører mange jente-/dame-/venninne-/bestemorsgjenger som om de endelig har sluppet løs i en godtebutikk! Av og til kan man gremmes over sine bekjente!


  101. Lilith skriver: 11 juli, 2010

    Kan inte ni norrbaggar o danskskallar skriva i era egna medier……? om ni inte kan skriva på svenska? Ni har väl förresten era egna skandalkungligheter att hålla reda på?


  102. Thomasine skriver: 11 juli, 2010

    Lilith,

    ta det som den språklektion du så uppenbart behöver.

    Eftersom SD håller reda på alla skandalkungligheter oavsett nationalitet har alla rätt att kommentera på sitt språk. Det visar också att våra grannar inte har problem med att läsa svenska.

    Dessutom borde du moderera ditt språkbruk, norrbagge och danskskalle är direkt oförskämt och jag ber om ursäkt på Liliths vägnar. Hon kommer säkert inte att göra det själv.


  103. Evelynactionaid.se skriver: 11 juli, 2010

    # 102 Thomasine…Jag förstår norska och danska så för mig får dom skriva här 🙂


  104. Nettan skriver: 11 juli, 2010

    98 # Nej jag det orkar snart inte heller göra. Den här historien mellan Madeleine och Jonas lär vi väll aldrig se någon uppklaring på. Jag tror att det blev ett pris som dom båda fick betala för att de var officiella personer och i blick fånget för andras omdömen. Historien kommer dock att blomma upp igen om något nytt tillkommer, var så säkra.
    Men vad spelar det för roll vad jag tycker och tänker, när min röst är så liten i förhållande till andras tyckande och inflytande om saken. Både här och på flera andra “ställen” vinklad i olika
    ” synvinklar”. Nej andra får fortsätta att spy galla och ta efter.. Jag ger upp, för jag orkar inte med det mer.. Jag vet att jag har skrivit förut att jag inte kommer att komma tillbaka, men nu orkar jag inte skriva ett ord till. Ni får ha det så bra.


  105. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 11 juli, 2010

    Men sluta skriv om detta då så kanske vi snart får något nytt.


  106. Thomasine skriver: 11 juli, 2010

    #103

    Jag tror de flesta här förstår både danska och norska och tycker det är trevligt att kommentera över gränserna.

    Jag reagerade på #101s oförskämda ton och kunde avhålla mig från att kommentera den.


  107. Dikte skriver: 12 juli, 2010

    # 97 MaryK
    Meget enig 🙂


  108. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    # 106 Thomasine.

    Håller med dig. Själv märker jag att det går bättre och bättre att läsa norska och danska. Bra träning.


  109. Neah skriver: 12 juli, 2010

    # 105 Demba

    Bra!!


  110. MaryK skriver: 12 juli, 2010

    # 101 Lilith!
    Jeg “arvet” Svensk Damtidning fra min mor for ca 30 år siden – og siden har jeg vært “hekta” på den “kungliga veckotidningen” – selv om det ikke står noe viktig i den!
    Det var lenge før vi fikk tilsvarende i Norge! Vi må innse at vi mennesker trenger variert og forskjellig “føde” også når det gjelder lesestoff!
    Og når jeg tross alt er mest svensk (og dansk), men kun har norsk pass, så forbeholder meg retten til å lese blader, aviser og bøker fra mine “forfedreland” – jeg behøver ikke be om lov til det! .
    Jeg ser faktisk like mye på SVT og TV4 som på NRK!
    Og det er en stor fordel vi i Norden må ta vare på!
    I det fredelige og på mange måter forbilledlige Norden må vi ta vare på en viktig felleskompetanse: At vi fremdeles kan forstå hverandre -noen trenger litt mer trening enn andre – men ved litt øvelse blir vi bedre og bedre – hvis vi ikke ønsker å gå over til engelsk som fellesspråk.
    I informasjonstjenesten i Kiruna opplevde jeg for et år siden at en ung svensk dame midt i kjerneområdet for meæangieli gikk over til å snakke engelsk med en finne som ikke var skarp i svensk.
    Jeg syntes det var trist å høre – så jeg kunne ikke la være å kommentere det (på en humoristisk måte).Den unge damen var enig med meg! Hun gikk på kurs i sin mors og bestemødres morsmål, meængieli, heldigvis! Finnen var takknemlig! Vi fikk en fin samtale om hvor viktig det er å ta vare på våre små, nordiske nasjonalspråk i tillegg til de nasjonale minoritetsspråkene – bl a meængieli (forstås av ca 12 – 15 mill i Norden og Russland).
    2/3 av verdens befolkning har 2 eller flere morsmål? Hvorfor er vi i Norden i ferd med å bli så språkfattige at vi kun aksepterer at flere av våre språk er i ferd med å dø ut?? I nasjonsbyggingsfasen har de nordiske politikerne ofret vår flerspråklighet og flerkulturelle kompetanse, slik at konsekvensen snart er slik at alle snart kun forstår er nordisk språk og ingen av de nasjonale minoritetsspråkene som jo virkelig er regionale – og forstås i de fleste nordiske land?
    Lilith! – vi behøver jo ikke å skrive bare om “skandalene”. Og jeg anser ikke at en brudt forlovelse er en skandale, – og heller ikke er det en skandale i våre dager at noen er utro, det oppfattes vel heller
    som umoral. Og når vi vet at ca 50 % av oss er utro mot partneren, så tyder det på at kritikerne mot Jonas på denne side ikke tilhører disse utro 50 %, siden vi er så moralsk forarget her! Men vi er overfladiske når vi kun “angriper” Jonas, – det er alltid 2 i et forhold, så jeg tror ikke vi kommer til å få vite hvorfor forholdet egentlig sprakk! Madelene er jo ingen uskyldighet – jfr hennes tidligere omgangsvenner – så jeg synes ikke det er noen grunn til å ta parti for noen av de. Men lærdommen er vel at vi krever mer moral av de kongelige enn av oss selv! Samtidig så betaler vi de kongelige for å være våre forbilder og markedsførere – på flere områder – hvorfor ikke også på det “sexualpraktiske” området!!!!???


  111. Inger K skriver: 12 juli, 2010

    Det är väl jättetrevligt att våra grannar går in och kommenterar i SvD. #101, hur kan du skriva så? Det är väl inget fel på Norrmän och Danskar.


  112. Irene Björkeroth skriver: 12 juli, 2010

    jag tycker det skulle vara mer intressant att läsa danska/norska inlägg om ni kunde skriva KORTA inlägg, precis som vi andra….alltså inga långa avhandlingar, då kanske diskussioneran blir mer givande!!!


  113. Irene Björkeroth skriver: 12 juli, 2010

    …#95 MaryK….jag tror trots allt att Jonas medvetet satte mycket på spel, vad hade han att vinna på att trassla till det för sig?
    jag vet inte om Daniel är en “töffing”, återstår att se vilken roll han måste ha i framtiden bakom sin Viktoria, som trots allt är Sveriges kronprinsessa, såvida hon inte väljer att avstå framöver…


  114. Bridget skriver: 12 juli, 2010

    Svenskar älskar både danskar och norrmän generellt och även om det var klumpigt skrivet av 101. Lilith är jag övertygad om att irritationen endast gäller det skriftliga språket där ju framförallt danskan är svår att förstå för många svenskar (det är ju trots allt en svensk sida). Förstår man inte kan man heller inte kommentera. När varannan kommentar är på dansk eller norska blir frustationen som ovan. Kanske skulle det hjälpa med Googles översättningsprogram även om den inte är korrekt men alla skulle kanske ha en möjlighet att förstå utan att först behöva översätta allt som kommenteras.


  115. Bridget skriver: 12 juli, 2010

    112. Irene Björkeroth
    I övrigt håller jag med Irene.


  116. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    Googles översättningsprogram är helt värdelöst. Då kommer man inte att förstå någonting.
    Bättre att läsa själv och ta lite tid på sig så fattar man. Inte speciellt svårt. Samma språkgren.


  117. Bridget skriver: 12 juli, 2010

    116. Demba
    Boende i södra Sverige har lättare att förstå danskan av förståeliga skäl. Goggle är uselt men det är det program alla får använda som inte förstår.


  118. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    Jag vet Bridget.
    Men Skåningar och Närkingar och Härjedalingar har samma skriftspråk i sitt modersmål. Och alla danskar har samma skriftspråk i sitt modersmål. Man hör inga dialekter i skrivet språk. Borde alltså inte vara svårare för dem som bor norrut.


  119. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    Jag tror snarare att det har betydelse om man har lätt för språk och hur intresserad man är av att förstå.


  120. Marguerithe skriver: 12 juli, 2010

    #119,
    Exakt Demba. Språkintresse och viljan att förstå sina nordiska grannar. Det är väl jättekul att alla vill vara med och skriva här.


  121. Bridget skriver: 12 juli, 2010

    Demba
    Jag menar lite mer så här, kopierat från
    http://www.jk-konsult.com/dk/4.html
    … och då blir ju förstås Google översättning omöjlig

    Anledningen till att det ibland kan vara svårt att förstå danskar är att de använder så många talesätt. Att danskan och svenskan innehåller så många ord som är nästan lika men betyder olika saker gör det komplicerat för en dansk och en svensk att förstå varandra men 70 procent av orden i en skånsk ordbok härstammar från danskan ursprungligen.

    Roligt i Danmark betyder lugnt och inte alls kul och skoj som i Sverige. När dansken säger att något är ganske godt menar han i svenska ord att det är mycket bra. Hygge är det samma som att ha trevligt, sjov betyder kul, gångjärn på svenska blir hængsel på danska.


  122. Marguerithe skriver: 12 juli, 2010

    #121 Bridget,
    Förstår inte varför vi ska behöva en massa översättningsprogram. En normalbegåvad svensk person måste väl kunna förstå en norsk eller dansk text utan problem.
    Vänta tills vi alla behöver lära oss kinesiska.


  123. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    Man måste inte heller förstå vart enda ord i en text. Förstår man sammanhanget och lite till så räcker det. Och ofta om man klurar en liten stund så förstår man lite till.
    Jag gillar det här med olika språk här.


  124. Bridget skriver: 12 juli, 2010

    122. Marguerithe
    Tycker det är bra med översättningsprogram som fungerar, bara inte Googles. Har inga problem att förstå danska och norska själv men undrar om alla tycker så.


  125. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    Det finns också massor med svenska dialektala ord som vi inte förstår om vi bor i “fel” del av landet.

    Bridget. Vet du vad lomma, mög, rullebör och räligt betyder? Det är skånska. Men också svenska.


  126. Irena. skriver: 12 juli, 2010

    Demba: Ficka, s**t, skottkärra och dötråkig.


  127. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 12 juli, 2010

    Ja Irena. Det sista ordet kanske mer äcklig.


  128. Axel skriver: 12 juli, 2010

    Lomma är ficka. Mög är skräp. Rullebör är skottkärra. Rälig är tråkig.


  129. Axel skriver: 12 juli, 2010

    Vad betyder halv och hel special i Göteborg?


  130. Carl-Johan skriver: 12 juli, 2010

    Axel är säkert en skånsk grisbonde.


  131. Axel skriver: 13 juli, 2010

    130. Carl-Johan.
    Tack, men tyvärr lever jag inte upp till dina höga tankar om mig.


  132. Carl-Johan skriver: 13 juli, 2010

    Nej, det vore en förolämpning mot Sven-Olle Olsson. Han hade ju åtminstone något i huvudet.


  133. Axel skriver: 13 juli, 2010

    132. Carl-Johan.
    Skånska grisbönder har betytt mer för sveriges väl och ve än de stureplansfjantar som du tydligen umgås med.


  134. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    125. Demba
    Förlåt jag missar svara dig tidigare, måste jobba lite emellan varven. Jag kunde orden eftersom jag har släkt och vänner i Blekinge och är född där själv. Äldre personer använder fortfarande ord som lomma rälig en del även rullebör. Yngre generationer som jag fick lära sig ficka, skottkärra men rälig säger de flesta fortfarande, även jag.


  135. Margaretha skriver: 13 juli, 2010

    Demba,alla orden kunde jag ,är mycket i Skåne. Lomma eller lomme är ficka även utmed småländska östkusten.


  136. Marguerithe skriver: 13 juli, 2010

    Nu talas det alla möjliga och omöjliga dialekter här på sidan. Förr ansågs dialekter charmigt, men inte i nutidens Sverige. Önskar att alla barn hade en sorts rikssvenska som direkt kunde utesluta dem från att komma från “fel” del av Sverige, eller fel socialgrupp.
    Vet att det för inte så länge sedan var förbjudet att tala dialekt på universiteten, åtminstone om man skulle bli läkare.

    Talar själv dialekt, blekingska, och kände mig inte helt bekväm med det i alla sammanhang när jag var yngre.


  137. Dikte skriver: 13 juli, 2010

    Marguerithe
    I Danmark viser statistikken, at det er svært at bryde den sociale arv og gå fra en socialklasse til en anden.


  138. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    Dialekter är underbart särskilt skånska, göteborgska, värmländska och norrländska men även andra dialekter, Här skriver de flesta med korrekt stavning och uttal annars kommer stavnigspoliserna… dialekter är accepterade överallt idag, Tv i media mm, man till och med väljer personer med härlig dialekt för att ta fram charmen i programledaren.


  139. Marguerithe skriver: 13 juli, 2010

    Hade en svärmor en gång som var urstockholmare, säga till vår yngsta dotter som talar skånska och då var 14 år: “Vad säger flickan, men hon ser ju glad ut i alla fall”.
    Det var inte så kul att höra. Man kan skratta åt det i efterhand.


  140. Lucas skriver: 13 juli, 2010

    Jag tycker det inte finns mer att säga om Jonas. Han är ingen offentlig person längre och vill säkert inte uttala sig i sin kärleksaffär med Len. Den har varit och kommer inte tillbaka.
    Tror ändå inte att vi fått reda på allt, eller vad tror ni?????????


  141. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Troligen inte Lucas.
    Men vi kan ju strunta i resten. Vi har kanske inte med det att göra??


  142. MaryK skriver: 13 juli, 2010

    # 112 Irene Bjørkeroth!
    Jeg skriver ikke så mange innlegg, men tillater meg å avslutte fullstendige tankerekker – og analysere det fra flere synsvinkler!
    Helt OK med korte innlegg – men flere skriver jo mange innlegg, som tilsammen blir minst likelangt som mitt ene i ny og ne…..
    Vi er jo ikke alle like…

    Så til de nordiske språkene vi anvender/bruker her:
    Hver gang man ikke skjønner et ord i et nabospråk er det jo bare å spørre her – alle er villige til å forklare/oversette hva de mener, hvis det trengs…
    Jeg skjønte f eks ikke ordet fortal, men skjønner sammenhengen – selv om jeg ikke skjønte ordet:
    I riktig gamle dager var der et – 1 – språk i Skandinavia og i Østersjø-områdene, et fornordisk språk – helt opp til Kola-halvøya….nå har vi mange… og hvordan skal det ende hvis vi ikke anstrenger oss litt for å forstå hverandre..jfr finnen og torneådalingen i Kiruna, som måtte snakke engelsk..
    # 122 Marguerithe:
    Enig med deg! I vår globaliserte verden hvor ting skjer fortere og fortere, er det overhodet ikke usannsynlig at kinesisk blir et av hovedspråkene i verden i framtiden! Er verdens neststørste språk i daglig bruk allerede? Kineserne kan vel antagelig kjøpe opp hele Europa snart – USA er jo allerede avhengig av kineserne, for ikke å gå “konkurs” som nasjon! De europeiske velferdsstater er nå så forgjeldet at vi ikke skal utelukke noe!


  143. Lilith skriver: 13 juli, 2010

    Det var värst…. vilken uppståndelse över mitt lilla skämt! Till er som förargades: Enligt mitt synsätt är vi samma folk, med samma språk och samma historia men med geografiska variationer. Jag skulle hellre se en Nordisk Union än en Europeisk.

    Dock vidhåller jag att allas våra kungahus är löjliga, med undantag för Dronning Margerethe.


  144. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Lilith.
    Din kommentar nummer 101 var inte ett skämt. Och om det var det så har du en konstig humor, eller så lyckades du inte förmedla det till dina medskribenter här.

    Jag tror mer att du skäms nu och vill slingra dig undan ett misstag du gjorde.

    Kanske ett förlåt skulle passa nu??


  145. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    143. Lilith
    Welcome to reality sopan of Svensk Damtidning – tidningen man inte skämtar om någon eller något.


  146. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    143. Lilith
    …man kan ha åsikter men bara om de stämmer överens med resten av skarans.


  147. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    146 Bridget
    Där sa Du ett sant ord !!


  148. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    Tack Neta!


  149. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Bridget.
    I kommentar nr 114 har du själv skrivit att Lilith uttrycker sig klumpigt.
    Vad menar du med de senaste kommentarerna här?

    Och din allra senaste… skulle vi alla här hålla med Liliths idiotiska kommentar om norska och danska skribenter på den här sidan, för att inte ramla ur ramen för vad som är passligt här?

    Jag ser att du håller med Lilith men inte vågar skriva det rent ut. Eller har jag fel??


  150. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Neta.
    Vill inte du heller ha norska och danska skribenter på dessa sidor?


  151. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    149. Demba
    Nej jag skulle inte kalla folk för norrbaggar o danskskallar men annars är jag för bra översättningsprogram, som jag skrivet tidigare, allt flyter på bättre då. Jag är för ordets fria tryck från alla och jag förstod att det var ett skämt Demba.


  152. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Och sedan ang. allt det här tjafset om att somliga säger sig inte kunna läsa norska och danska. Det är ju rena larvet ! Ingen konst för en normalbegåvad svensk att förstå språket i våra grannländer, särskilt (som någon påpekade) som våra nordiska vänners kommentarer är skriftliga. Man slipper ju då det danska uttalet som kan kännas lite väl grötigt ibland för somliga svenskar. 🙂
    Man skall vara bra dum i kolan för att inte förstå och som sagt det kan ju finnas ett eller annat ord som man får hoppa över (eller ta reda på vad det betyder) Annars framgår allt av sammanhanget.

    Skärpning gnällspikar. 8) 🙂


  153. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    #150 Demba ! Som Du ser har jag svarat på Din fråga. OK?


  154. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Så här skrev Lilith i kommentar nr 101.

    Kan inte ni norrbaggar och danskskallar skriva i era egna medier…..? om ni inte kan skriva på svenska? Ni har väl förresten egna skandalkungligheter att hålla reda på?

    Vad här visar att detta är ett skämt?? Absolut ingenting.
    För mig är det en förgrämd människa som är irriterad för att hon eller han är förbannad och frustrerad för att språkkunskaperna är för dåliga för att ens kunna läsa norska eller danska.


  155. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Okej Neta.
    Men VAD höll du då med om i Bridgets kommentar?


  156. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    154. Demba
    Inte bli så upprörd nu. Jag menar att norrbaggar och danskskallar var ett skämt men att resten är Liliths åsikter som vi får acceptera.


  157. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    #154 Demba
    Ja, det var ju bara så idiotiskt skrivet av Lilith så att det kan väl inte vara annat än ett dumt skämt, eller?

    P:S Har inte varit inne på ett tag och inte hunnit läsa ikapp. Har jag missat något he he 😉


  158. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Bridget.
    Här finns inget bra översättningsprogram.
    Det som finns har vi ju sett anskrämliga exempel på. Ingen fattar någonting.

    Och att skylla ifrån sig ett övertrmp med att man skämtade köper jag inte.
    Skämtar man så ska man skriva så bra att läsarna fattar att det är ett skämt.

    Kommentar 101 var inget skämt.


  159. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Ja Neta. Du har nog missat en del.


  160. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    #155 Demba. Läs innantill. Jag håller med Bridget att man får ha åsikter här men bara om dom överenstämmer med majoritetens.
    Det har jag fått erfara många gånger här. Men jag tar inte åt mig personligen som en del gör.
    Vi kan väl inte ta allt det här på blodigt allvar ???


  161. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Jag skiter i vad ni tycker.
    Jag vill ha våra norska och danska skribenter kvar här.
    Gärna på deras egna språk.
    Så… jag skriver inget mer om detta.


  162. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    158. Demba

    Nej där har du rätt Demba, man ska hålla sig till det man skrivet och stå för det. Trovärdigheten ökar då annars tror jag inte det var så illa menat om våra nordiska grannar


  163. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Läs hela tråden Neta.
    Jag fattar att du inte vill illa. Kanske inte Bridget heller. Men det ni skriver säger våra utländska skribenter att de inte är välkomna här.


  164. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    #159 Demba jag har läst tillbaks lite och som jag redan sagt så var nog #101 ett skämt om än inte särskilt roligt.
    Men varför gå i taket för en sån sak? Oj, oj….här har skrivits värre saker…… 8)


  165. Bridget skriver: 13 juli, 2010

    163. Demba
    Jesus Christ Demba


  166. Netaadika.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Läs tråden själv Demba. Så förstår Du nog att jag och flera med mig MER ÄN GÄRNA vill att våra nordiska grannar kommenterar här!
    Hur läser Du egentligen? Eller är Du bara grälsjuk?

    God Natt !


  167. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Bridget.
    Du har någon gång förut frågat mig om jag inte förstår skämt.
    Jo det gör jag. Men det är upp till den som skriver ett skämt att det ska vara tydligt.
    I detta fallet säger ingenting att det är ett skämt.


  168. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 13 juli, 2010

    Nej jag är inte grälsjuk.
    Tycker bara ni är pissiga och lägger ner detta för idag.
    Sov gott när ni ska det.


  169. Nettan skriver: 13 juli, 2010

    Ja det är väll dax att krypa till kojs nu kanske. Sov så sött när det är dax


  170. Lilith skriver: 14 juli, 2010

    Ni är så osannolika! (De flesta av er i alla fall). Varför inte engagera er i viktiga saker i stället för att kackla här? Om Jonas Bergström!!!!??? (eller vad han heter). Låt grabben vara, han är normal, dock ingen jag skulle vilja gifta bort min dotter till. De flesta män är otrogna, förmodligen även din. Om han inte är det, beror det antagligen på att han inte lyckats få till det ännu. Skaffa ett eget liv och inse att ni är lätta att driva med. Och bara det faktum att ni tror på allt som skrivs, säger en hel del om er själva. Nivån på era inlägg är oftast skrämmande låg. För övrigt är jag språkvetare och har inga som helst problem med nordiska språk, dessutom härstammar jag från Norge. Men det var ett intressant experiment att testa IQ-nivån i spalten.


  171. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 14 juli, 2010

    Lilith.
    Du har ingen aning om vad vi engagerar oss i våra yrkesliv. Eller våra privatliv.
    Själv verkar du vara en vilsekommen person.
    Verkar som du har erfarenhet av en otrogen man. Det får du bearbeta själv.
    Kräla gärna tillbaka under den sten i skogen som du kom ifrån.

    Hade du varit trevlig så hade vi välkomnat dig här. Men du var inte det.

    Bye bye.


  172. Lilith skriver: 14 juli, 2010

    Dumba> Aj, aj, den visste var den tog!


  173. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 14 juli, 2010

    Lilith.
    Du gjorde dig lustig över mitt namn.
    Den visste tydligen också var den tog.
    Bye bye igen.


  174. MaryK skriver: 14 juli, 2010

    # 160 Neta:
    Du sier du er enig med Bridget i “att man får ha åsikter….” men samtidig er du enig med Lilith i at “det var et skæmt (= spøk, på norsk).
    Du kan vel ikke mene begge deler!?
    Sannheten er vel at du ror så vannet fosser i likhet med Lilith!!!!
    Det er ikke mulig å forstå at # 101 er spøk (skæmt).
    Men jeg bryr meg ikke om hvilke skjellsord Lilith bruker om oss nordmenn (og dansker) – i sin frustrasjon over å ikke forstå nabospråkene! Sin manglende språk-kompetanse har hun selv avslørt ved å klage på dårlige oversettelsesprogram. Det trenger man jo ikke når man kan sin språkvitenskap, som hun hevder å kunne i #170! Dårlig debatt-teknikk å henfalle til stygge karakteristikker av meddebattanter, dvs ren forsøpling av en “debat”!! Begrunn heller hvorfor vi ikke bør være her! Behøver ingen IQ for å bedrive Liliths språkbruk her!
    Så vi bør vel skjerpe oss og holde oss til de temaene som overskriften tilsier, og kanskje bedre tolerere hverandres forskjellighet synspunkter, selv om det er i et overfladisk/ytligt dameblad/SD. Vi kan gjøre en innsats for Nordisk union mens vi morer oss her på sidene – og vi kan lære – og ta vare på hverandres språk – slik at vi fremdeles kan forstå hverandre i framtiden! Nordisk union hadde vært noe – en stormakt i Europa på mange måter!


  175. MaryK skriver: 14 juli, 2010

    # 161 o flere – Demba:
    Takk, Demba!

    #164 Neta!
    Hva i # 101 tyder på at kommentaren er en spøk?
    Jeg oppfatter ikke Demba som kranglesyk (grælsyk)
    Jeg spør meg også om Lilith virkelig har har forstått at hele Norden også er kunder hos SD – og er med på å øke omsetningen til bladet!
    SD`s inntektsside bryr seg ikke om hvor mange grenser pengene har passert! Ergo er vi en del av SD`s marked og derigjennom interessenter!
    Dvs at SD er avhengig av kundene sine for det produktet de leverer -om det aldri så mye er en nisje for lettbent journalistikk, pene bilder av all verdens kongelige og mest om de kongelige damenes pene klær!


  176. MaryK skriver: 14 juli, 2010

    # 170 Lilith!
    Starten på tråden er en invitasjon til å kommentere at Jonas Bergstrøm har flyttet til sin mamma!
    Slik at vi som gjør det – er i vår fulle rett til å gjøre det!
    Men også jeg – som de fleste andre her vet om 1000 viktigere saker å engasjere oss i – og som jeg faktisk gjør!!!!!
    Men SD-“engasementet” er et time-out – en hvilepause!
    Kan ikke tro at noen av oss tror på alt som skrives!
    Av egen erfaring har jeg opplevd at mine kommentarer til et par saker har blitt feil fremstilt i aviser, – og måtte be om korrigering.
    Har også blitt kryssklippet i radio,slik at kun deler av det jeg var interessert i å få frem kom med i intervjuet!
    Hele ditt innlegg oser av dårlig anvendt IQ, når du stempler nesten alle her på tråden
    ¤ som osannolika
    ¤ med mulighet for utrogna men (hvor fikk du det fra?)
    ¤ hvor du ber oss skaffe oss et eget liv, – for med din tydeligvis
    høye IQ – har du desverre funnet ut at vi ikke har innhold i våre liv
    ¤ ved å påstå at du herved har testet IQ-nivået vårt, MENS d e t
    v i r k e l i g interessante er
    – HVORDAN og
    – HVORFOR du gjorde det
    Du avslører dårlige kunnskaper innen språkvitenskap, ved å klage på oversettelesprogrammene. Disse trenger du jo ikke hvis du kan din språkvitenskap!
    Takk for denne gang – nå reiser jeg på ferie i 3 uker! Men jeg kommer tilbake med mange og noen lange innlegg! Ha en riktig GOD SOMMER alle sammen!


  177. Dikte skriver: 14 juli, 2010

    Tak Demba – skal også lyde fra mig:)


  178. Dikte skriver: 14 juli, 2010

    God ferie MaryK


  179. So-Li skriver: 14 juli, 2010

    # 177 och # 178
    Så begåvad danska kommentarer förstår ju alla !


  180. Marguerithe skriver: 14 juli, 2010

    Tack Demba för att du kämpar på för oss alla som vill ha en anständig ton här på kommentarssidan. Har inte haft tillfälle själv att bemöta all dumhet.
    Vi får be alla norrman och danskar om ursäkt för vissa ufon som kallar oförskämdheter och fördomar för “ett litet skämt”.

    Till MaryK: Vill också hålla med dig om att vi borde se lite längre än näsan räcker och hålla ihop i Norden och Europa. Som du säger är ju USA redan beroende av Kina och vi “hänger i luften” just nu. Vår ekonomi är ganska god och vi skulle köpa europeiska bilar och gynna Europa. Det kanske lönar sig i längden.


  181. Marguerithe skriver: 14 juli, 2010

    Bridget #145,
    Menar du reality-sopa eller reality-såpa? Du menar kanske att denna såpa är en sopa.
    Svensk Dam är en tidning för i första hand rojalister eller de som har en positiv inställning till monarkier. Det visar ju inte minst alla inlägg från övriga Norden.


  182. Margaretha skriver: 14 juli, 2010

    Ja,Svensk Dam har alltid varit en tidning där en positiv inställning till monarkierna visats.Det är så trevligt att läsare i övriga norden och andra delar av världen följer vad som händer ,tillsammans med oss här och kommenterar. Bra Demba m.fl. som tar upp och vill visa på,att kommentarerna måste försöka hålla en “vuxen” stil och inte konstiga vilsekomna,eller helt korkade barnsligheter,el.agressiva inlägg.


  183. Helena M skriver: 14 juli, 2010

    ÖÖÖHHHH????

    jag förstår nada av denna tråd, självklart skall vi ha alla nordens språk här, kanske svårt med Finska men ändå.’

    Jag tycker att det var bra att Madeleine och Jonas bröt upp. Men varför bor grabben hos morsan? han har väl stålar att bo själv.???


  184. Evelynactionaid.se skriver: 14 juli, 2010

    # 183 Helena M….Jonas har inte hittat någon egen bostad än, därför bor han hos mamman. Inget fel i det tycker jag 🙂


  185. Nettan skriver: 14 juli, 2010

    183 #
    Om gemene man tyckte det hade varit så bra att de gjorde slut. Borde väll folk slutat upp och diskuterat affären, för länge sedan. Jag tror att det finns för mkt oavlutat i ärendet för att kanske inte sluta att diskutera det, men framförallt att inte sluta älta det. Jag vidhåller fortfarande att det hela hade slutat annorlunda om Madeleine och Jonas inte hade varit offentliga personer. Nu slutade affären tvärt och vad dom egentligen känner för varandra vet ingen En sak är dock säker sådant hjälper inte sluta prata om eller försöka att blockera ur sin vardag, för förr eller senare brukar det dyka upp igen när man återigen träffas. Det kan ta månader, halvår eller betydligt längre tid, men så är det.


  186. Helena M skriver: 14 juli, 2010

    #184 Evelyn Ok 🙂


  187. Helena M skriver: 14 juli, 2010

    Nettan, Du har rätt.


  188. Nettan skriver: 14 juli, 2010

    187 # Ja Helena. Jag brukar vara en ganska klarsynt människa och jag är helt övertygad om att det är så.


  189. Katalin skriver: 14 juli, 2010

    Allt detta tjafs och gnabb grannländerna emellan är ingenting annat än innerlig och ljuv syskonkärlek. Låt det stanna vid det.

    Bridget och Neta; tack för visad diplomati i värmeböljan, ni vidgar perspektiven medan andra (nämner inga namn) bara ökar perspirationen.


  190. Lilith skriver: 14 juli, 2010

    Slutligen vill jag bara tillägga att jag inte skrivit ett ord om översättningsprogram, vilket har tillskrivits mig av flera personer ovan. Ett bra exempel på hur lätt ni vilseleds och hur liten koll ni egentligen har.


  191. Evelynactionaid.se skriver: 14 juli, 2010

    # 190 Lilith…Vad jag kan se så är det ingen som har nämnt något att Du skulle ha skrivit något om “översättningsprogram” i din kommentar !!


  192. Irene Björkeroth skriver: 14 juli, 2010

    ..vilket jävla kärringkackel!!! antar att redaktionen har roligt! vi andra tycker detta är jävligt tjatigt? vad fan är det vi ska prata om??


  193. Lilith skriver: 14 juli, 2010

    @Evelyn: 174, 176 – orkar inte läsa alla kommentarer, men det är säkert fler. Ytterligare ett exempel på hur liten koll ni har…..


  194. Lilith skriver: 14 juli, 2010

    @ Irene Björkeroth:

    ; )


  195. Gilla skriver: 14 juli, 2010

    På SE&HÖRS löpsedel står att Jonas Bergström ska gifta sig för barnets skull !?
    Någon här som vet något?


  196. walle skriver: 14 juli, 2010

    Vilken tur att mamma finns! Det tråkiga är att det kan vara lönsamt att kosta trycksvärta på sådant dravel. Svensk Damtidnings läsare är nog inte så enfaldiga som man kan tro, de är ännu enfaldigare!


  197. Elisabeth skriver: 14 juli, 2010

    #195, walle, utgår du från dig själv?


  198. stina skriver: 17 juli, 2010

    Det blev ett glas eller två på balkongen förut och nu har jag svårt att sova och tänkte bifoga en liten godnatt sång, men har inte riktigt fått haj på hur man gör. Men den som vill får gå in på youtube och lyssna
    The Mamas & the Papas – Dedicated to the One I Love

    sussa så gott…


Annons