Jonas blir vår nye hertig – men behåller efternamnet

Jonas blir vår nye hertig – men behåller efternamnet
Annons

Prinsessan Madeleine och hennes Jonas Bergström

Prinsessan Madeleine och hennes Jonas Bergström

Jonas Bergström blir vår nye hertig – men hovet berättar att han kommer att få behålla sitt efternamn. Kungen gjorde Daniel till prins, men Jonas får nöja sig med hertigtiteln. Kändes det snopet?

– Jag är här för att jag är kär och förälskad i Madeleine och för att vi har förlovat oss. Hertigtiteln var en bonus, säger Jonas – vars nya titel efter bröllopet blir Herr Jonas Bergström, Hertig av Hälsingland och Gästrikland.

Här är den berömda ringen!

Här är den berömda ringen!

Förutom prins Carl Philip, som ju är hertig av Värmland, finns det bara två till i Sverige. Och Jonas är en av dem.

Vad parets framtida barn kommer att få för titlar är ännu oklart.

– Jag har ingen uppgift om det idag, säger Annika Sönnerberg vid hovets informationsavdelning.

Annons

Jonas Bergström mycket lik kungen som ung och blivande svärfar är mycket förtjust i Madeleines fästman. Han har till och med sagt att han känner igen sig själv i unge herr Bergström. Nu är det en del som undrar varför kungen ”bara” gjorde Jonas till hertig och inte till prins. Svaret är enkelt: Madeleine är inte kronprinsessa – och Jonas är mer än nöjd med sin nya titel:

– Jag är jätteglad och ärad över att få bli hertig och ser fram emot att snart kunna besöka Gästrikland och Hälsingland med min prinsessa.

Jonas kan dessutom lära sig mycket om sitt nya kungarike av “svågern” Daniel Westling som ju är sprungen ur Gästriklands Ockelbo.

– Ja, jag har fått mycket goda råd från säkra källor, sade Jonas Bergström glatt och syftade naturligtvis på gode vännen Daniel.

Av Åsa Bönnelyche

Foto: Charles Hammarsten




Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

117 kommentarer till “Jonas blir vår nye hertig – men behåller efternamnet”

  1. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Och hur kommer de att presenteras i offentliga sammanhang ? Prinsessan Madeleine med maken Hertig Jonas, eller…Här kommer hertigparet av Hälsingland och Gästrikland? Lite långt och krångligt..


  2. Lollo skriver: 12 augusti, 2009

    Kommer deras barn bli X Bergström
    eftersom hertig titeln inte kan gå i arv?


  3. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Lollo. Den frågan undrar jag också över, tycker de ska bli grevar av Gävleborg 🙂


  4. Christina Helsinki skriver: 12 augusti, 2009

    Tänk om både Victora och Madeleine nu på allvar skulle se till att deras eventuella barn från början skulle umgås i de s.k rätta kretsarna. Madeleines dotter skulle kunna sluta som drottning av Danmark och son som prinsgemäl av t.ex. Spanien. Victorias eventuella söner skulle kunna gifta sig med någon prinsessa i Belgien och Holland. Hinner prins William gifta sig och få en son, skulle Madeleine andra dotter kunna sluta som framtida drottning av England.

    Låter väl kul för alla, Sverige i alla kungahus. Glömde att Madeleines andra son kunde bli prinsgemål i Norge. Madeleines barn skulle sedan inte behöva fundera på titlarna.

    Lite ålderskillnad, so what? Vad gör man inte för fosterlandets väl!


  5. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    Trollet…nu har Du hittat det ratta sparet…”ratta kretsarna”….100 raett!!
    men blir det sa??….hmmm


  6. Christina Helsinki skriver: 12 augusti, 2009

    P.S.

    Då det ligger i tiden med fusioner av företag, kunde ju Sverige, Norge och Danmark sedan slå ihop sina kungahus igen och kanske erövra Finland, införliva det till någon form av hertigdöme p.g.a språkskillnaden.

    Är jag inte fiffig.???


  7. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes bra forslag Greve later OK arftlig titel da….!! snyggt upplaegg pa Din sajt…kul jamforelse…!!
    PS Fraga ar inte adelskapet avskaffat i Sverige?? “en som aldrig fragat forr”……:)


  8. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    fiifffig vaerre Trollet…Du har sovit pa saken det hors…:)


  9. Christina Helsinki skriver: 12 augusti, 2009

    Martin,

    NEJ! Bara ett gratis tips till de nyförlovade.


  10. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    -men Du glomde Estland Lettland o Litauen samt mojligen de Polska provinserna….lat os se Ostersjon som innanhav an en gang…:)


  11. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    hehe ok da…:)


  12. Estella skriver: 12 augusti, 2009

    Stort Gratis säger jag bara till dessa två unga vackra människor. Vilket vackert par . Jag ser faktiskt mer fram emot lillsessan bröllop än Kronprinssessan väldigt intressant och se hennes val av brudklänning.


  13. Bittan skriver: 12 augusti, 2009

    Tyckte det var ett trevligt och avslappnande förälskat par som mötte pressen igår på Soliden.
    Jonas skötte sig hur bra som helst, tänk en sådan grej som att han berättade lite om sig vad det gjorde mycket. Har aldrig sett honom prata förrut, men det var som om han aldrig gjort annat än att möta pressen.

    Man skall ju inte jämföra Daniel och Jonas det är ju två olika personer, men Daniel verkade så trög och obekväm när de mötte pressen.

    Jonas vågade ju ta i sin prinsessa, men när Viktoria fyllde år så när hon tog Daniels hand så släppte han den. Jag vet inte om det är blyghet eller tröhet.


  14. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Bittan, va kul, vi har alltså sett det hela på samma sätt. Just det där att Jonas höll armen om sin prinsessa tyckte jag om. Daniel, trög och obekväm och utan karisma. Dötrist.


  15. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    hehe Neta!!!..:) har Du sett vad som star ovan?? Jonas forlorarsitt efternamn??…..vad vill det saga?? heter han Bernadotte sedan??


  16. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes…Du som kan sådant här…Varför blir inte hertigtiteln ärftlig?? Det är det väl i alla andra hertigfamiljer…Eller har jag fel ?…
    Vi får väl hoppas att inte kungen förlänt titeln till Jonas enbart som person utan som en ny familjekonstallation i och med att han gifter sig med en av de tronberättigade..
    Självklart ska väl hans titel bli arvberättigad av äldsta barnet…Eller är jag ute på fel linje???


  17. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Jag har läst.
    Måste han ha något efternamn då? På jobbet säger dom nog bara Jonas till honom. Vi får fråga Johannes. Annars är det ju många som tar damens namn numera. Deras barn blir ju ändå Bernadottar. Lite snurrigt blev det nu….


  18. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    Hertig Jonas..hmm en viss klang onekligen..och det finns ju bara en
    i hela varlden…titeln borde vara arftlig absolut….!!! lat oss fylla hela Sverige med hertigar…:)


  19. Bittan skriver: 12 augusti, 2009

    Tack Neta, att det inte var jag som reagerade. Håller med om “dötrist”.
    Jonas leende och det riktigt lyst om honom var naturligt, när “prinsen” ler så är det så påklistrat leende. Det finns likheter med en känd tv reklamman, och det har visats i tv och de har gjort parodi av honom. Jag tycker själv att de är lika, vem jag menar är Robert i “Boxer”.


  20. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Martin…Raljera inte med mig på det sättet… Jag menar uppriktigt att jag hoppas att titeln går i arv till deras barn..Fattas bara annat…För de barnen blir väl också tronberättigade, förmodar jag, fastän lite längre ner…Efter Victorias och Carl-Philip barn…
    Ta Andrea i Monaco..Inte omöjligt med honom som framtida furste..Men varför ger inte Albert honom åtminstone en grevetitel… Nu är ju Carolines barn “herr och fröken Casiraghi” bara lill-tösen är prinsessa…


  21. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Ja Bittan, Robert och Daniel är ju kopior av varandra. Vem kom först?


  22. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    nehej dar missforstod Du mig jag menade det jag skrev.!!…arftlig titel !!och en massa hertigar ….. en till varje landskap ar malsattningen…:)
    fast NU skojade jag lite….:)


  23. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    vem ar denna Robert?? hela namnet??


  24. Bittan skriver: 12 augusti, 2009

    Ja Neta, vem kom först, det var nog Daniel som föddes först, Robban “föddes” ju för några år sedan, men vem vet Daniel kanske har stått modell!


  25. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Martin…En påhittad reklamfigur som erbjuder “paket-lösningar” inom digital-TV..
    Gå in på Boxer.se så hittar du honom där….


  26. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    ok tack..:)


  27. Lollo skriver: 12 augusti, 2009

    De hertig/Hertiginna titkar som finns idag (och vid prinsessornas giftemål) i sverige är
    Kungen var tidiagre Hertig av Jämtland tror inte tat han är det nu
    Victoria – Daniel ; Hertginna och hertig av Västergötland
    Carl Philip, Hertig av Värmland
    Madeleine – Jonas, Hertginna och hertig av Hälsingland och Gästrikland.
    Lilian – Hertiginna av Halland (ej i sin egen rätt)

    andra hertigar i sverige genom åren
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Sveriges_hertigar#V.C3.A4sterg.C3.B6tland


  28. lena nilsson skriver: 12 augusti, 2009

    Jag vill bara gratulera Prinsessan Madeleine till ett alldeles förträffligt val av blivande äkta man.Jonas uppträdde så lätt och korrekt som om han aldrig gjort något annat,han var där för Prinsessan och inte för titlar.Vilken ödmjuk och underbar kille.Dessutom vågade han ju ta i henne .Lätt och naturligt berättade de de om sin förälskelse och frieriet,avslöjade var och när.Hon till och med erkände att det var roligt att möta pressen då hon fick visa sin vackra ring,vilken äkta glädje.Må ni leva lyckliga i alla era resterande dagar.


  29. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Gittan. Jag skulle tro att man vill ha en så stor spridning på hertigdömen. Eftersom de svenska kungligheterna inte har en tradition av att få obegränsat med barn, och framförallt den utbredda utstraffningen som skett de senaste seklet, blir det ju lite enkelspårigt att barnen skall få samma titlar som sina fäder.
    I Storbrittanien fungerar det ju bättre, mycket med tanke på den stora adelskulturen som finns där.

    Martin. Medlemmarna i kungafamiljen heter inte Bernadotte. Det är endast ättnamnet.


  30. Lollo skriver: 12 augusti, 2009

    Om ett par år eller kanske när victoria är drottning skulle då Jonas kunne bli prins beroende på hur mycket han representerar sverige tillsammans med Madeleine.
    Likt i Luxemburg med nu prinsessan Tessy


  31. Marja Pehkonen skriver: 12 augusti, 2009

    Christina i Helsingfors!
    Har du gått och glömt att Sveriges konung Johan III redan år 1585 höjde Finland från hertigdöme-status upp till storfurstendöme?


  32. Lollo skriver: 12 augusti, 2009

    Kommer deras barn vara med i tronföljden?


  33. veramedmera skriver: 12 augusti, 2009

    Till er som talar om likheter
    Har sagt det förr o säger det igen
    Barbie o Ken versus
    Boxermannen o hans fästmö.
    Alla lika bra eller lika värdelösa??
    Jag hoppas bara att Kronprinsessans käre Daniel snart blir helt frisk o stark och kan fortsätta bygga upp en trygghet i möte med press o allmänhet, nu då han valt att fortsätta stå i offentligheten skarpa ljus.
    Det tar tid att bygga upp den säkerhet som man som född in i det, har
    Så lycka till alla fyra
    Min förhoppning är att ni här på detta fora slutar med era jämförelser utan diskuterar ; om nu det måste göras, utifrån var o en som person.


  34. Lin skriver: 12 augusti, 2009

    Vad säger ” Tosse” Magnuson om detta och vad skulle John Ambler ( numera avliden) sagt ?????
    De fick minsann inga hertigtitlar, när våra “hagasessor” gifte sig med sina män från övre medelklassen..( dit Jonas hör)
    Deras barn har heller inga titlar utan är vanliga Magnusöner och Amblar.
    Vadan denna titelsjuka, som drabbat vår kung?
    Glöm inte kungens farbröders giftermål med enskild mans dotter, och vad det medförde för dem.


  35. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Lin…Skillnaden är den att från och med att successionsordningen förändrades ( ca ½ år efter Carl-Philip var född, 1979) och gav rätten till kvinnlig tronföljd i landet kunde helt plötsligt hertigdömen utdelas till samtliga barn i en kull. Vilket innebär att Carl-Philip som du vet, petades från sin kronprinsställning till förmån för Victoria som efter lagändringen var det första födda barnet i kungafamiljen och alltså med automatik vår nästa tronarvinge.
    Eftersom ändrad successionordning inte var införd då Madeleines och Victorias fastrar föddes utan rätten till kronan endast tillföll manliga arvingar, förlänades det vare sig titel eller hertigdöme.
    Victoria och Madeleine är således landets första kungabarn som både fått hertiginnetitel och hertigdömen..
    Vi har haft ingifta hertiginnor däremot som tex. Prinsessan Lilian genom sitt äktenskap med Prins Bertil.
    Carl-Philip står som andra födda barn till Carl-Gustaf och Silvia som nummer två till tronen, Madeleine är nummer tre.
    Efter det att Victoria och Daniels eventuella barn är födda förändras denna turordning och första födda barn till Victoria och Daniel går upp som tronarvinge efter sin mor, Victoria.


  36. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes #29 What??? sa nar det star Bernadotte pa prinsens Porsche ar det bilens namn???…….:) Porsche Carrera Bernadotte…hmm
    litta svart att tro…:)


  37. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Nej Martin, självklart inte. Privat vill nog kungabarnen (i alla fall de två yngsta) hålla sig med ett efternamn, och då blir det ju det. Men officiellt är Bernadotte endast ättnamnet – för den kungliga familjen.


  38. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    hmmm…?? endast attnamnet??


  39. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    …Det kan ju möjligen bli lite högtravande i ordinära sammanhang att skriva Hans Kunglig Höghet Prins Carl Philip av Sverige, Hertig av Värmland…


  40. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Inte övertygad Martin?

    Den förste personen som tog användning av namnet var prins Oscar Bernadotte af Wisborg (även kallad “prins Bernadotte”). Han blev ju som bekant “bördsdegraderad” vid sitt giftermål med Ebba Munck af Fulkila år 1888.


  41. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Martin.. Dä där va la väl komplicerat …Kônstiga bestämmelser sum ä svåra te begripa…Sum vi säger i….Halmstad (?)


  42. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    hmm I Halmstad?? bor Du dar Gittan??


  43. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes han skulle gift sig med henne fran Snyggkila..sa hade titeln aldrig varit i fara…:)


  44. Lin skriver: 12 augusti, 2009

    Gittan!
    Varmt tack för informationen!


  45. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Eller hur Martin 😉


  46. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    Lin tack for Ditt forsvarstal harom dagen vet inte om Du sag mitt svar men har ar ett nytt tack ifall om inte..
    http://www.youtube.com/watch?v=IG7KBH8aDZU


  47. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes, jag har alltid trott att Bernadotte varit både ett efternamn och ett ättnamn. Ta till exempel Madeleine Bernadotte, numera gift i Holland sedan länge, (mamma född von Rosen, tror jag) Hon var väl inte kunglig även om hennes pappa var prins Carl? Prinsessa var hon iaf inte. Nu får du rätta mig om jag har fel. Madeleine hette iaf Bernadotte som flicka, det vet jag.


  48. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    aha Du sir bara en san sak Johannes…!!……:)…????hmmm


  49. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Gittan, vad du kan, en ny Gun helt enkelt. Var har hon tagit vägen? Rätt länge sen hon var inne. Men långa semestrar kan man ju ha…..


  50. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Martin, även om det svider lite, tror jag att vi kan lita på Johannes.


  51. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Ja Neta, men hennes far, HKH prins Carl, hertig av Östergötland, straffade även han ut sig när han gifte sig med Elsa von Rosen, och blev greve af Wisborg.
    Hans svåger kung Leopold III av Belgien (Astrids make) tyckte emellertid synd om Carl, så han gav honom en prinstitel. Då blev han den nya “Prins Bernadotte”. Hans änka tituleras Prinsessan Kristine Bernadotte. Epitetet “greve af Wisborg” tycks dock ha gått förlorad.


  52. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    ja med viss reservation da….:) Porsche Carrera Bernadotte….hmm??


  53. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Martin. Prinsessan Madeleine har visserligen använt Bernadotte på högskoleprov och uppsatser, men det är väl för att hon helt enkelt inte vill låta för högtravande. Fallet är väl detsamma för prins Carl Philip, antar jag.


  54. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    well Johannes “we will give you the benefit of the doubt….but I must warn you…the jury is out on this one.”….:)


  55. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Puh Martin, tack för det 🙂


  56. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Tack Johannes, jag får nog fundera lite. Lite konstigt tycker jag det är. Tycker det är ett efternamn, när en flicka i Sthlm växer upp med efternamnet Bernadotte. Men jag har väl inte alla hästar inne just nu.


  57. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Det finns ju också en hel massa mer eller mindre avlägsna släktingar till Konungen som har Bernadotte som EFTERNAMN. Dom har inget annat efternamn. Am I completely stupid? Antagligen…….


  58. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Martin/ 42 … Nä då, jag bor inte i Halmstad…Men Du använde den frasen för några veckor när du häcklade en stackare som hade trasslat till det…
    (Dagen innan hade du uttrycket, -“som vi säger i Skåne”…Och jag bara gillade din lättsamma ton… Lovar, att aldrig använda det igen.. )


  59. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Ja Neta, det är i grund och botten ett efternamn. Min poäng är att den kungliga familjen inte använder namnet, eftersom det fungerar (med betoning på det) som ett ättnamn för dem.
    Nu rörde jag till det här, men du förstår säkert 😉


  60. Ines skriver: 12 augusti, 2009

    Svårt att jämföra båda förlovningsintervjuer…

    Victoria/Daniel: var först, på vintern, på slottet, en riktig presskonferens, sittandes, och de har den avsevärt svårare uppgiften i livet

    Madeleine/Jonas: kom andra, på sommaren, ute i det fria, på semesterresidensen, ståendes (gör det möjligt att hålla om varandra), mötte en liten utsökt medieförsamling och hade erfarenheterna från Victorias och Daniels intervju att falla tillbaka på.

    Jag tycker att alla 4 klarade sig bra, men med tanken på allt jag skrev ovan så var det som Daniel och Victoria gjorde den större bedriften.


  61. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes…Ja, nu rör Du nog till det lite onödigt…

    Jag ser det som att en ätt är medlemmar med gemensamt URSPRUNG. Men även en ätt bär ett släktnamn, i detta fallet Bernadotte. Att det sedan är kutym inom hovet att inte nyttja mer än tilltalsnamnet, tror jag är “snobberi” för att verkligen påtala betydelsen hos nämnda person – underförstått att denne är så allmänt känd, att alla vet vem som åsyftas.

    Nu vet jag inte hur de kungliga folkbokförs hos skattemyndigheten, men jag antar att det liksom övriga svenskar är tilldelade personnummer och upptas med fullständiga namn..Alltså även släktnamnet..
    Men detta får vi forska vidare i…Någon borde väl veta 100…


  62. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes, jag förstår. Men det var i alla fall LITE rätt att det också är ett efternamn. Nu behöver vi inte älta det här mera. Puh….


  63. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Tack Gittan. Det är ju egentligen så enkelt som att medlemmar i kungafamiljen inte använder namnet, medan de utstraffades ättlingar inte gör det. Punkt och slut.


  64. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    …Skrev fel. Menade att de utstraffades ättlingar ANVÄNDER Bernadotte. Punkt och slut.


  65. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Johannes….NU är vi överens… Tack själv för alla informativa inlägg du bidrar med..


  66. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Skönt Gittan. Men att det skulle vara “snobberi” att bara använda tilltalsnamnet tycker jag inte. Så har det väl alltid varit när det gäller kungligheter. Själv är jag nöjd med Neta, fast jag är ju ganska snobbig förstås.


  67. Netaadika.bloggspace.se skriver: 12 augusti, 2009

    Tack från mig också Johannes. Du är GULD.


  68. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    🙂 OK Gittan trodde kanske det…och Du far visst det anvanda den frasen
    extra privilegium fran mig….:)


  69. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Neta…Jo, snobberi från början som sedan blev en sedvänja hos kungligheter runt om Europa.. Längesedan jag läste om det här, men att endast förnamnet brukades var just att understryka betydelsen av en upphöljd ställning, som ingen skulle kunna sväva i okunskap om vem som avsågs…


  70. Gittan skriver: 12 augusti, 2009

    Martin… TACK ! Jag har kanske en räv bakom örat jag också…Ska kolla sedan (som vi säger Skåne!)


  71. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Det tycker inte jag heller, att det är snobberi alltså. I så fall är det snobberi i positiv bemärkelse. Ska det va’ så ska det va’ (monar
    Grejen är att de flesta andra kungaätter har riktiga ättnamn (Bourbon, Glücksborg osv) och därtill inte har möjlighet att använda det som efternamn. Samma sak görs här i Sverige med ett i grund och botten riktigt ättnamn och det blir, måste medges, lite halvlyckat.
    Nu blev det mer tjat om det ändå från min sida, men ni får väl stå ut…


  72. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Fel igen, inte ättnamn, utan efternamn.


  73. Martin skriver: 12 augusti, 2009

    ätternamn menade Du kanske..:) hmmm jag har inte kopt detta helt annu
    Bourbon’erna i Frankrike kallar sig ju for just det..??


  74. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 12 augusti, 2009

    Dåligt exempel från min sida då Martin 🙂
    Spaniens Bourboner gör det i alla fall inte…


  75. Martin skriver: 13 augusti, 2009

    jaha Du Johannes Du hade en tuff dag i gar…som jag ocksa harom dagen….men Du stod pall for trycket….:)


  76. JacquelineJonasblirvårnyehertig skriver: 13 augusti, 2009

    Johannes aug 12, 10:03. Som du vet kan kungen inte adla. Men förslaget greve av Gäfleborg låter ju roligt.


  77. JacquelineJonasblirvårnyehertig skriver: 13 augusti, 2009

    Johannes. Ett annat förslag är att alla kungaparets barn och barnbarn blir markiser av Solliden.


  78. JacquelineJonasblirvårnyehertig skriver: 13 augusti, 2009

    I Sverige kan idag maken ta hustruns efternamn. Deras gemensamma barn kan också välja att ta moderns efternamn alternativt dubbelefternamn.


  79. Martin skriver: 13 augusti, 2009

    men pa Solliden ryms inte fler markiser….:)


  80. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 13 augusti, 2009

    Nej det är klart, Jacqueline. Men den titeln skulle vara ganska rimlig. Bra förslag du kom med! Lite franskklingande!

    Martin. Ja, jag “pallade trycket”. Men jag tyckte det var ganska roligt faktiskt.


  81. Martin skriver: 13 augusti, 2009

    nehej for i Sverige har vi inte den titeln..Markis finns ej…utom vissa som vi kanner tex Markisinnan av XXXXX 🙂 men dessa baserar sig pa utlandska titlar…Johannes klart att det var kul….!!!


  82. Gittan skriver: 13 augusti, 2009

    Begrep någon av er om Jonas kommer att bli H (ans) H (öghet) Hertig Jonas…Skulle ju också vara rimligt, eller ?

    Precis som ni säger ovan om att kungen inte kan adla (vilket han inte kan längre), är det ju ännu viktigare med en arvtitel för kontinuitetens skull.. En Prinsessa som få barn med en Hertig borde ju inte få “ungarna Bergström”..
    På detta ger jag mig icke ! Jag ser det som en självklarhet att någon form av titeln går till barnen som trots allt och OM olyckan skulle vara framme, ska upp på Sveriges tron en dag…


  83. Martin skriver: 13 augusti, 2009

    helt raett Gittan eh som vanligt…:) men tyvarr blir det nog en heders titel
    ej arftlig eftersom adelskap i Sverige ej ar arftligt pa kvinno linjen…


  84. JacquelineJonasblirvårnyehertig skriver: 14 augusti, 2009

    Johannes. Kungaparets barnbarn kan få bli marquiser och marquisinnor av Solliden som individuell titel. Titlarna kan inte gå i arv till nästa generation för då skulle det med tiden bli för många. Detta måste bli en fri fantasi eftersom majestätet inte får adla. Men ingen kan protestera om hertigparet av Jämtlands barnbarn “kör till med” markistitlar när de skickar en partyinbjudan. “Amelie markisinna och brodern Charles markis av Solliden har härmed äran att bjuda in er till en sommarfest med middagsbuffet på Sollidens slott, Öland i augusti 2032. Övernattningsmöjlighet finns i annexet.”


  85. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2009

    Varifrån fick du det där med Charles? Tycker du att det är förnämare än Carl? I Sverige?


  86. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 14 augusti, 2009

    Jacqueline. Det låter toppenbra, bara det att titeln är väldigt osvensk (men någon skall väl vara den första).

    Troligtvis får ju prinsessan Madeleines barn prins- repektive prinsesstitlar, men hur blir det med deras barn? Förhoppningsvis blir de inga kungliga högheter, utan kanske bara “H.H Prinsessan Amelie” osv…
    Eller?


  87. Gittan skriver: 14 augusti, 2009

    Johannes…Detta köper jag liksom att Jonas får tilltalet H.H som jag argumenterat för här på sajten tidigare…I rimlighetens namn bör barnen få bli prinsar och prinsessor, men icke kungliga.. Som Du nämner “H.H Prinsessan Amelie” låter utmärkt..
    Detta tillämpas ju i Danmark med Prinsarna Nicolai, Felix och nydöpte Henrik..De är H.H…
    I Norge tror jag däremot att Sverre Magnus bara är Prins…Endast Ingrid Alexandra är H.K.H..


  88. JacquelineJonasblirvårnyehertig skriver: 14 augusti, 2009

    Kollade i vänsterspalten och såg att några kommentarer till mitt inlägg flytit in. Christina Helsinki du har rätt naturligtvis passar det bättre att sonen heter Carl. Johannes tror du att pr. Madeleines barn får prins/ess titlar? Det verkar inte omöjligt. Hennes far har väl rätten att ge dem det, vilket blir mer glamouröst. Men generationen efter kan knappast förvänta sig det.


  89. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2009

    Gittan och Johannes,

    Egentligen, varför fick Tord Magnuson ingen titel, då han gifte sig med Christina, fastän hon förblev prinsessa?


  90. Kristine tilbake i Oslo skriver: 14 augusti, 2009

    Etter 3 herlige uker i Spania.
    Gratulerer med ny kongelig forlovelse selv om jeg syntes det var usedvanlig dårlig timing. Dette skulle være Victorias år.
    Her i landet ville det aldri ha gått med hertug Ari. Det samlede norske folk hadde ledd seg skakke. Ikke av Ari, men over et så fjollete påfunn som å innføre hertugtitler i Det Herrens år 2009. Jeg er også meget forbauset over det dere forteller om at Madeleine gir bang i å betale parkeringsbøtene sine. Harald ville aldri ha tillatt at noen i hans hus oppførte seg slik. For å komme med noen flere finter til det svenske kongehuset: I spanske ukeblader er deres dronning igjen avbildet iført kun bikini under tittelen: Una reina en bikini. Håper hun ikke har tenkt å gå Stephanie i næringen.
    Yours sincerely.


  91. Martin skriver: 14 augusti, 2009

    bien venido a Norwega Kristine….!!


  92. Martin skriver: 14 augusti, 2009

    Det har talet om markiser far ni overge mina vanner,,,det finns inga markiser i Sverige…utom dom som anvands pa Solliden,,,:)
    (det finns “utlandska” markiser i Sverige) men titeln har aldrig anvants i Sverige….Markis skulle vara hogre an greve i rang…!! Markis av Solliden ar en fanig titel..i sa fall markis av Oland….men som sagt det ar en frammande fagel …!!


  93. Martin skriver: 14 augusti, 2009

    Kristine..men vi gillar att Jonas far en hertigtitel det ar toppen…!! finns det ingen tradition av hertigtitlar i Norge??? personligen som tidigare sagt skulle jag vilja att man fortfarande adlade som I England…men he’las..!!


  94. Gittan skriver: 14 augusti, 2009

    Christina Helsinki /89…. Christina gå in på kommentar 34 och 35 lite längre upp på den här spalten så skrev jag om det häromdagen..

    Tilläggas kan att Prinsessan Christina vid sitt äktenskap med Thord Magnusson 1974 var “Rikets första Dam” och representerade tillsammans med den då nytillträdde och ogifte Carl-Gustaf.
    I samband med vigsel beslöt hennes bror, nuvarande kungen, att hennes titel skulle vara Prinsessan Christina, fru Magnusson. Hennes systrar som egentligen skulle ha gift bort sin prinsess titel – Margaretha och Desirée – fick av gamle kungen, Gustaf VI Adolf, rätten till att behålla sin titel tillsammans med sin ingiftestitel, fru respektive friherrinna.
    Birgitta däremot behöll sin titel tack vare att hon gifte sig med en prins och är därmed prinsessa av både Sverige och Tyskland.
    Alltså hade Christina ingen titel med sig in i äktenskapen av den rang som gav Thord möjligheten att tilldelas en hertig/prinstitel..


  95. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2009

    Tack Gittan, tänk vad prinsessan Birgitta gjorde det enkelt för sig och monarkin.


  96. Kristine tilbake i Oslo skriver: 14 augusti, 2009

    Hei Martin
    Nei hertuger har vi ikke hatt siden middelalderen. Noen av de (mest tysk- og danskættede) embetsmennene som var her i unionstiden med Danmark kalte seg (toppen) grever. Så ble “stamhuuse og fideikomisse” forbudt med vår norske grunnlov av 17. mai 1814. (Våre “fedre” på Eidsvoll som forfattet grunnloven, var i virkeligheten unge, opplyste, moderne menn i begynnelsen av 30-årene som hadde studert den unge franske og den unge amerikanske konstitusjonen). Dette er noe det hele norske folk alltid har sluttet opp om. Vi er i grunn og bunn et republikansk folk, men vi synes det er OK med kongehuset så lenge de oppfører seg bra og holder seg på et minimum i antall og i økonomiske utsvevelser. Min mann påstår at hans forfedre, noen av dem var faktisk stattholdere for danskekongen, respekterte den nye norske grunnloven så til de grader at de sluttet å bruke sitt adelige prefiks (de) som de hadde etter sin stamfars eventyr hos Solkongen.
    Det er fint å være i Norge igjen. Nå har jeg kjøpt fesk krabbe og en sjøkreps (og til og med to små feskvannskreps til nesten tusen kr kiloet, bare fordi jeg måtte smake litt) skal spises på terrassen med øl og nubbe dertil, og skåle for sommeren 2009 som snart er forbi, men som har vært meget fin. Mandag er det dags å stille på jobb igjen. Jeg er alene i huset da min mann straks dro på fisketur på fjellet med en kompis.


  97. Martin skriver: 14 augusti, 2009

    sa traditionen ar annorlunda och darfor passar hertigar inte i Norge,,
    fisketur hmm dar skulle man varit med…!! sommaren har varar dock till halva oktober…dvs var ide’ av sommar…enligt skandinavisk modell ar det val sommar till halva november…:)


  98. Kristine tilbake i Oslo skriver: 14 augusti, 2009

    Hei igjen Martin
    Har det vært bra sommer der du bor? Her i Norge er folk meget misfornøyde med sommerværet, men vi fikk masse sol i Spania. Altså i vår kastiljanske landsby, og også i Salamancha og nordover til Cantabria dit vi dro noen turer. Vi slapp unna både uvær på Costa Blanca og ETA-bomber i Burgos og på Mallorca.

    Men nå er jeg visst langt utenfor temaet som var Jonas hertugtittel. Man skal alltid feire kjærligheten, men synes ikke dere det var litt dårlig gjort overfor Victoria at de skulle forlove seg akkurat nå, da? Nå er jo Victoria min yndling bland de svenske kongelige. Henne er jeg riktig glad i. Og jeg har tro på Daniel, selv om svenskene ikke har det. Rett og slett fordi jeg tror han er av riktig “hel ved”.


  99. Gittan skriver: 14 augusti, 2009

    Christina Helsinki… Bara för att jag ser Kristine namn härovan kan jag bara göra ett lite tillägg till mitt förra svar..
    Kung Harald lät Märtha Louise förbli Prinsessa, men inte kunglig höghet…
    Hon är nummer 4 i tronordningen i Norge..
    Ari Behn är även han utan förlänt titel…Ari Behn , rakt av !


  100. Netaadika.bloggspace.se skriver: 14 augusti, 2009

    Välkommen tillbaks Kristine Intressant det du skriver (fast att det inte finns någon adel i Norge, det visste jag redan). Det är så morsomt också att läsa norska. Jag kommer på mig själv med att snakke litt för mig själv. Jag kan ta fram Oslodialekten när jag vill, men inte skriva på norsk. Tyckte länge att nynorsk, Bergendialekten å de var fult, men numera tycker jag det kan vara lite charmigt. Mette-Marit har väl Bergendialekt?


  101. Netaadika.bloggspace.se skriver: 14 augusti, 2009

    “Hel ved” Kärnvirke på svenska 🙂 Det finns många som sier det här med, vet du.


  102. Netaadika.bloggspace.se skriver: 14 augusti, 2009

    Johannes. Jag var inne på din blogg idag (igen). Den är ju super! Mes compliments! Snart behöver man inte läsa något annat för att hålla sig à jour. Styvt!


  103. Kristine, Oslo skriver: 14 augusti, 2009

    Hei Gittan
    Det var Märtha selv som ville kutte ut HKH, ellers hadde hun fått beholde det. Dette var på grunn av at hun ville frasi seg apanasjen (som uansett ikke var noen store summer for hennes del) og starte opp egen virksomhet. Hun gjør mye bra også, ikke alt er engleskoler og andre okkulte greier. Hun jobber mye med kulturformidling, særlig barnekultur. Nylig var hun redaktør for en serie med barnebøker som inneholder eventyr (sagor) av høy kvalitet fra mange land. Fordi hun ikke lenger er HKH, betaler hun skatt som alle oss andre. Prinsessetittelen ville hun beholde. Det var aldri på tale å gi Ari (han heter Michael Ari, men kalte seg bare Ari etter at han slo seg opp som forfatter) noen titler. Det antar jeg er kongens beslutning, men også tradisjon her. Olav ga ikke sine to svigersønner noen kongelige titler.


  104. Kristine, Oslo skriver: 14 augusti, 2009

    Hei Neta
    Mette Marit har Kristiansand-dialekt. Krisiansand ligger lengst sør på Sørlandet. Det vi kaller Sørlandet er bare den lille kyststripen fra Risør i øst til Farsund (rett sør for Stavanger) i vest. Sørlandsdialektene har også skarre-r, som vestlandsdialektene. Noen fra Bergen har ett vakkert mål, andre er jeg ikke like begeistret for (dialekten varierer altså innenfor byen Bergen), sørlandsdialekten synes jeg er kjempesjarmerende. Det tror jeg de fleste østlendinger synes.
    Nå må jeg kaste meg over Johannes blogg, før jeg kaster meg over krabben, krepsene og nubben. Fortsatt god sommer, du er vel på Gotland fortsatt?


  105. Netaadika.bloggspace.se skriver: 14 augusti, 2009

    Ja Kristine, jag är kvar på ön. Ha en go stund med Johannes blogg. Den är riktigt, riktigt bra. Och smaklig måltid……


  106. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 14 augusti, 2009

    Tack Neta, kul att du besöker och uppskattar bloggen!
    Är allt inne på din också; bra den med 🙂


  107. Netaadika.bloggspace.se skriver: 14 augusti, 2009

    Njae, jag har inte skrivit något på bloggen på länge. Men jag kommer nog igen. Har att skriva om, men det är roligare att läsa andras bloggar. Som din t.ex. Sen svävar jag ut på dom mest märkliga sajter och tiden bara rinner iväg.
    Kram


  108. Martin skriver: 15 augusti, 2009

    japp Johannes blogg ar mkt trevlig som jag tidigare sagt…!!
    Kristine, Angelskolan ar helt OK..ar man medial sa ar man…!! och Martha ar supertrevlig tycker jag, samt starkt av henne att vaga ga ut med ett sadant kontroversiellt budskap…..!! Nar det galler sommaren I California
    ar den stopt i ett format….ALLTID densamma varm och skon och solig
    tack gode Gud..druvorna vaexer i Napa o Sonoma Valleys och snart skall vi skorda…:) skal….!!


  109. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 15 augusti, 2009

    Ja Johannes blogg är bara superbäst.

    Martin.
    Har du egen vinodling?


  110. Christina Helsinki skriver: 15 augusti, 2009

    Det där med tiltlar, hertig och prins, ter sig ganska blekt om man ser tillbaka i historien.

    Då uppstod de fina adelssläkterna pga någons insatser, ofta i krig eller politik. Stamfäderna av dessa släkter, var på sätt och vis stormän av sin tid. Undra på att de här släkterna är stolta över sitt namn.

    Numera verkar det som om titlar ges mera för skammens skull, då man inte gifter sig tillräckligt fint.


  111. Martin skriver: 15 augusti, 2009

    Trollet. hehe…Du kanske tanker pa Sprengtporten tex…?? Men i England som ar det land dar titlar ges…adlas man for nagon instats inom nagot gebit…musik, sjukvard, sport export..:) eller vad det nu kan vara….


  112. Martin skriver: 15 augusti, 2009

    Kristine nej tyvarr inget eget….vin…:(


  113. Lahaye Laurence skriver: 16 augusti, 2009

    félicitations à Madeleine et Jonas. 2 mariages royaux en Suède l’année prochaine me rende heureuse et pressée. Ce sera une année faste pour la Suède en 2010. Il ne manque plus que Carl-Philip. Dommage qu’il ait rompu avec Emma, elle semblait bien sympathique.


  114. Christina Helsinki skriver: 16 augusti, 2009

    Lahaye L.

    Mais pourquoi pressée? Carl-Philip trouvera La Femme, peutetre elle est Emma Pernald, nous savons pas aujourd´hui. Mainteinant je sius seulement heuruse pour M. et J.


  115. Christina Helsinki skriver: 16 augusti, 2009

    corr. suis


  116. Netaadika.bloggspace.se skriver: 16 augusti, 2009

    Et moi, j´espère que c´est fini pour toujours, l´affaire Emma….


  117. Martin skriver: 16 augusti, 2009

    Neta hehe…bravo!!


Annons

Laddar