Kärlekskarusellen kring prinsessan Madeleine

Annons

I de bägge kvällstidningarna kommer det nu fler uppgifter om mannen som sägs vara prinsessan Madeleines nya pojkvän. Kärlekskarusellen har börjat.

Prinsessan Madeleine sågs för en tid sedan tillsammans med en ny man i New York och hennes restaurangbesök blev förevigat på film. Och nyheten blev givetvis stor här hemma i Sverige – alla ville ju veta vem den nya mannen är.

Spekulationer

Filmen och bilderna från USA kan nu ses på kvällstidningarnas hemsidor. Och givetvis har också spekulationerna börjat.

Seriöst förhållande

Aftonbladet säger att den hemliga pojkvännen heter Chris, är i 35-års åldern och kommer från New York. De menar att paret varit ihop en tid och att de har ett seriöst förhållande.

Singel?

Expressen å sin sida skriver att killen heter Christopher O’Neill och att han är 36 år och är vice vd på ett finansföretag. Men tidningen säger samtidigt att prinsessan fortfarande är singel eftersom Chris ännu bara är en god vän.

Annons

Mer info följer

Vem mannen egentligen är och hur det står till med kärleken vet vi naturligtvis inte ännu, men vi kan gissa på att mer information följer…

Av Agneta Nisbeth
Foto. Stella Pictures, All Over Press och faksimil Expressen.

Läs även:

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

68 kommentarer till “Kärlekskarusellen kring prinsessan Madeleine”

  1. Anna E-M skriver: 16 januari, 2011

    Jag tycker om man nu ska lägga sig den här debatten, vilket jag inte tycker. Hon får dejta vem hon vill för mig, MEN Jake Gyllenhaal är ju singel, New York- bo, han är rasande snygg, väluppfostrad- det verkar iaf så i intervjuer etc, intresserad av välgörenhet etc och just det, han är svensk adelsman! Det borde ju alla som tycker att det ska giftas med blåblodiga i vårt avlånga land gilla… Men som sagt hon får träffa vem hon vill. Tyvärr tror jag vår prinsessa är för ytlig för denne ovan nämnda stiliga man.


  2. Christina Helsinki skriver: 16 januari, 2011

    Skulle vara intressant att känna Madeleine som person.

    En så vacker prinsessa borde inte ha några som helst problem att få stn “prins”.

    Undrar om hon är ointressant för karlar? Kanske är hon för ytlig? Finns massor av snygga, vittra och välutbildade damer.

    Konkurrensen är hård.


  3. Maggan skriver: 16 januari, 2011

    Det är på tiden att Madeleine visar att hon kan göra något själv. Det går man ut med att hon är den enda i kungahuset som har högre examen men jobba kan hon inte, inte heller visa vad hon ev. är duktig på mer än att vimla runt och shoppa. Hon är sämre än någon av dessa nya Hollywood fruar för de gör ju något.


  4. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 16 januari, 2011

    Mycket roligare att se en glad Madelaine,än att se Victoria i slöjann vem är killen hon dejtar?.


  5. Brittmari skriver: 16 januari, 2011

    Madde sessan på vift
    Hon är super duktig på att shoppa, resa o göra ingenting
    Med vems pengar ? Skattebetalarnas!
    Vilket härligt liv hon måste ha


  6. Gittan skriver: 16 januari, 2011

    Är det någon av er som vet om och i sådana fall hur mycket Madeleine tilldelas i apanage? Jag skrev under annan rubrik i går vad jag anser om hennes flykt från landet.
    Ska man var HKH, prinsessa av Sverige, eventuellt uppbära apanage och specialbehandlas enligt konstens alla regler – ska man befinna sig i riket ! Undantag från detta kan väl kanappast ses med blida ögon av hovet.
    Visst är Madeleine fri att leva det liv hon vill, men då med en kraftig reducering av alla fördelar hennes titlar medför.
    Margaretha valde kärleken och ett annat land och nöjde sig med att bli “Mrs Ambler”… Det är ungefär så Madeleine måste resonera om hon driver detta till sin spets att flytta från landet…
    Och är det inte YNKLIGT att höra när hon gång efter annan säger att Sverige och Stockholm känns trångt och att det är i N Y saker händer… Behöver hon så extremt mycket mera händelser och fart än t ex storasyster, som axlar sin roll utan att knorra och sliter med långresor, invigningar och andra förpliktelser…
    Landet duger ju som kungarike åt föräldrarna !! Skulle det inte vara stort nog och tillräckligt rymligt för en prinsessa ?
    Ska Madeleine fortfara med sitt upproriska beteende bör hon liksom sin bror noga överväga vad det medför… Endast medlemmar som är i “funktion” för riket och arbetar för sin position kan med rätta uppbära hederstitalar och apanage.


  7. sophie magnusson skriver: 16 januari, 2011

    Madeleine är inte en dagdrivare som så många tycks tro. Hon är faktiskt rätt ambitiös. När hon arbetar för Childhood i a f.
    Till alla er som är så otroligt negativa till Madeleine vill jag bara säga: Är det över huvud taget någon av er som känner henne? Vet ni verkligen att hon bara “shoppar och reser och gör ingenting”?
    F ö önskar jag Madeleine lycka till med denne Chris och hoppas att han är en bra man.


  8. maggan skriver: 16 januari, 2011

    Jag bryr mig inte om Madde. En liten sessa med näsan i vädret som kör mot enkelriktat och tror sig stå över andra…. Men visst var Jonas Bergström en skitstövel rent ut sagt och jag hoppas att hon träffar någon ny som hon trivs med och som hon kan lite på! En jäkla tur att hon blev av med honom innan bröllopet!


  9. Emma skriver: 16 januari, 2011

    Inte riktigt så kul med den nye mannen vid Madeleines sida – jag gillar inte den amerikanska “välgörenhetsbranschen” – man får intrycket att det är lite för mycket “business” över det hela
    .
    #5 Brittmari. Madeleine har ju berättat vad hon gör på Childhood, bl.a. så granskar hon ansökningar och för det krävs det en hel del kunnande och insikter inom området för trafficking och sexuellt utnyttjade flickor. Och så betalar hon alla resor från egen plånbok och får ingen ersättning alls för sitt arbete på Childhood. Vem går inte ut och shoppar efter jobbet. Madeleine har väl större börs än de flesta, kanske är det där knuten sitter. Hon har egen förmögenhet.


  10. kismet skriver: 16 januari, 2011

    Just spekulationer.


  11. LinaLina skriver: 16 januari, 2011

    Håller med dig Brittmari. Om Madeleine bor i USA och inte jobbar ska hon inte heller få apanage. Tyvärr får vi inte veta hur mycket hon får av pappan. Allt är hemligt och behöver inte redovisas.


  12. pia skriver: 16 januari, 2011

    Madeleine kan få stadga sig i ett civilt gifte snarast och därmed träda ur den apanagedrivna familjen. Gör sedan brorsan detsamma, så har vi bara regentparet och tronföljarparet kvar att dra försorg om, vilket är helt OK för mig.Tant Lilian är så gammal att hon snart försvinner medelst “naturlig avgång”. Inte illa ment, men hon har väl varit en onödig utgift. Prins Bertil borde ju ha lämnat tillräckligt efter sig för att försörja änkan.


  13. lena nilsson skriver: 16 januari, 2011

    Stackars Madeleine,skall hon nu valsa runt igen.Låt henne vara i fred och dejta vem hon vill.Tids nog lär vi få reda på om det blir något bröllop .Eller modern som hon är ,så kanske hon rent av struntar i det.Och inte sjutton är det våra skattepengar som går till hennes leverne.Hon har egna,det kan väl inte ha undgått någon att hon både har en rejäl aktieportfolj samt ärvda stålar.Unna henne lite av det som vi vanliga har varje dag,ja just det ett eget liv.


  14. Anna skriver: 16 januari, 2011

    Hon jobbar ju faktiskt hos Childhood och jag tycker att hon kan få leva ett lite tillbakadraget liv i New York om hon vill.


  15. Maria B skriver: 16 januari, 2011

    Så tröttsamt med dessa kommentarer om “skattebetalarnas” pengar. Madeleine har ju själv betalat sina resor till New York och uppehället där, detta har ju i alla fall flera tidningar skrivit om. Hon shoppar inte heller med skattebetalarnas pengar. Däremot kan man ju tycka att hon borde jobba lite mera för Sverige eftersom det är det som apanaget ska gå till, och inte bara sina “egna” projekt, även om hon bekostar dem själv. Därtill kan man fråga sig varifrån de “egna pengarna” egentligen kommer. Hon har nog inte förvärvat dem själv utan kommer från kungen, som i sin tur ärvt dem från sin släkt, som i sin tur i tiderna har tagit dem, ja just det, från folket….


  16. caterine skriver: 16 januari, 2011

    Jag undrar hur det ska bli med monarkin. Tydligen vill både prins CP och Madeleine inte vilja vara kungliga utan vingla på hur som helst utan ansvar. annat kan man väl inte säga? Ett stackars uppträdande i halvåret kan väl inte kallas jobb. OM nu inte Victoria får några barn, vilket ju ingen kan veta, kungabarnen frånsäger sej arvsrätten till kronan och kungen skulle avlida, vem blir i så fall statschef? Prinsessan Birgitta? Är det nån som vet???


  17. Marie skriver: 16 januari, 2011

    Kul för Madeleine att komma bort från kalla Sverige, och skapa sig ett eget liv i USA långt bort från skvaller och missunsamhet.
    Nu får vi se henne allt mindre i representation.
    Jag kan förstå att hon väljer NYC. Där är det ingen som höjer på ögonbrynen för att hon är prinsessa. De är nämligen inte så “titelsjuka” som den svenska överklassen.

    #Medea jag kan inte förstå varför Victoria klär ut sig i slöja??


  18. Jannike skriver: 16 januari, 2011
  19. mm skriver: 16 januari, 2011

    Jaså? så du påstår att kronprinnsessan inte har en högre utbildning än denna shoppings prinsessan? till lått mig att skratta


  20. Majlen skriver: 16 januari, 2011

    Brittmari-

    Kungafamiljen har en egen förmögenhet och drar dessutom in mer pengar till staten än de kostar – så lägg av med snacket om skattebetalarnas pengar – det stämmer inte!
    Jag hoppas att detta med amerikanen är seriöst så att hon flyttar “over there” och äntligen får vara ifred från illvilliga kommentarer och avundsjuka. En förlust för Sverige och PR utomlands – men en befrielse för henne personligen som är henne väl unt! Märk – hon har inte valt det offentliga livet!
    Maken till ivilliga och elaka människor som skriver på denna site får man leta efter.
    Vad är det för fel på er?


  21. Ulrika skriver: 16 januari, 2011

    Tycker hon bör lämna ifrån sig titeln prinsessa,,, hon var inte med på sin systers lysning och inte på Nobelfesten, hon kommer inte bli nånting förutom en ytlig diva,

    Tack för ordet,


  22. Arne Löfström skriver: 16 januari, 2011

    RUNT, RUNT GÅR KÄRLEKSKARUSELLEN…… VEM TAR MADELEINE MED TILL CHILDHOODS SUT 715 PÅ KVÄLLEN ?
    TÄNK OM HON………. INNAN SYRRAN SKULLE BLI PÅ …………….. !


  23. allegra skriver: 16 januari, 2011

    Men vad har Madeleine för val annat än att söka sig bort från
    Sverige. Hovet visar henne inget annat än likgiltighet, som om hon inte behövs i representationen.
    Man kunde annars tycka att kungafamiljen i henne har en utmärkt kraft. Madeleine har inte fått ´tillstymmelse till den utbildning i Sverige och i konsten att företräda Sverige som Victoria har fått och som lika självklart borde ha givits Madeleine.
    Varför skulle inte monarkin må bra av två kompetenta systrar?
    Madeleines flytt till New York ser jag som en berättigad protest mot hovets likgiltighet för henne.
    Sveriges prinsessa vill inte vara i Sverige – visst är det ganska sorgligt.


  24. Lydia skriver: 16 januari, 2011

    Till er som säger att Madeleine inte jobbar. Såg ni några bilder från hennes kinaresa? Såg ni några bilder OCH reportage från Victoria och Daniels kinaresa? Om första svaret blir nej och det andra ja, kan ni dra någon slutsats från det? Lägg därtill resterande resor/besök hon gjort under hösten och jämför de som kronprinsessparet gjort, så får ni mer statistik att att till.


  25. Anita skriver: 16 januari, 2011

    Jisses – den där killen Chris ser väääldigt opålitlig ut! En golddigger…?


  26. Isabella skriver: 17 januari, 2011

    Jag skrev i våras i SD och föreslog att Madelaine skulle ha olika ljusa effekter i sitt långa ljusa hår och det har hon nu.
    Visst är vår lillsessa både söt och vacker.
    Just nu är jag glad för att hon trivs med livet.
    Sedan kan vi diskutera kungamakt en annan gång men inte nu…


  27. Pärlan skriver: 17 januari, 2011

    Prinsessan får shoppa så mycket hon vill. Det är hennes privatsak och hennes kreditkort. Dessutom svansar hon inte omkring som Viktoria gör. Fram med Madeleine.
    Och med det menar jag allt detta flams som ofta händer när Viktoria representerar.
    Jake Gyllenhaal ? Varför inte. Det kan vara bra med en mycket stark motpol till Daniel. Jag blir less bara jag tänker på det.


  28. Gneta skriver: 17 januari, 2011

    #24 att det inte visats några bilder från Madeleines resa till Kina i höstas, men däremot från Victorias är väl inte så konstigt. Kronprinsessans resa var en officiell resa med inbjduna journalister osv. Prinsessan Madeleines däremot var en resa i Childhoods regi.
    Sedan vilket jag skrivit många gånger förut, skvaller- och kvällspressen har av någon anledning valt att skildra de här systrarna som syster god (Victoria) och syster dålig (Madeleine) och därav har man ingen som helst lust verkar det som att skriva och visa bilder från P Madeleines arbete ute på fältet.
    Ytterligare en anledning kan också vara, att när hon är ute på fältet, handlar det om att kanske träffa flickor som är i en utsatt situation. Som har utsatts för trafficing, övergrepp, misshandel osv. Kanske det helt enkelt också är så, att Prinsessan Madeleine och Childhood helt enkelt inte vill ha journalister i släptåg för att inte dessa flickor skall exploateras än mer.

    Som någon skriver här, ingen av oss känner Prinsessan Madeleine, men ändock låter det på de flesta som man vet precis allting om henne.


  29. Gneta skriver: 17 januari, 2011

    Ang apanaget: Saxat från hovets hemsida

    Anslaget till Hovstaten uppgår till ca 57,43 mnkr (år 2009).
    Det ska täcka kostnaderna för Kungens representation inkl. resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi samt information och press, Hovmarskalksämbetet och Drottningens hovstat (som administrerar Konungens och Drottningens olika aktiviteter samt hushållet), Kronprinsessans hovstat, Prinsessan Lilians hovstat samt Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av museala vagnar och selar).

    Anslaget, kallat apanage, erhålls vid årets början. Revision utföres en extern revisor. Antalet tillvidareanställda i Hovstaten, omräknat till heltidsanställda, är ca 62 stycken.
    Enl verksamhetsberättelsen utgör löner inkl sociala avgifter ca 72%


  30. Emma skriver: 17 januari, 2011

    Prinsesse Madeleine har gjort og gør vel næsten det samme
    som de fleste andre prinsesser? Hun har taget en
    uddannelse og arbejder med velgørenhed – alligevel falder
    pressen over hende med næb og klør og er mest interesseret
    i at fortælle om, når hun går i byen med veninderne og
    shopper. Modsat andre køber hun måske alt sit tøj m.m. selv!

    Nogen har medierne med sig – andre har dem imod sig. Jeg synes prinsesse Madeleine tilhører den sidste gruppe.


  31. Ann skriver: 17 januari, 2011

    Prins Chris!


  32. Marie skriver: 17 januari, 2011

    Jag tycker Chris är snygg. Dessutom lär han ha en egen förmögenhet så han behöver knappast bry sig om att Madeleine är prinsessa.
    Jag hoppas (för Madeleines egen skull) att hon struntar i Sverige och bandklippningarna och stannar i NYC och får umgås med normalt folk.
    Nu väntar jag bara på att skvallerpressen ska gräva fram skit om honom också, som de har gjort med Sofia…


  33. Alfa skriver: 17 januari, 2011

    Ann
    Madeleines make kommer inte att bli prins.


  34. Gittan skriver: 17 januari, 2011

    Marie #32, bland andra…

    Det är viktigt att inte blanda ihop begreppen som en del väljer att göra… Att ha synpunkter på Madeleine´s “flykt” från landet är inte detsamma som att döma ut hennes eventuellt nya förhållande.
    Karl´n är snygg…Riktigt snygg ! Jag förstår om det slår gnistor där, och det är ett vackert par, vilket sajterna ute i Europa uppmärksammat…

    Här myroyal´s uppförstoring av Chris och Madeleine !

    http://myroyal-myroyals.blogspot.com/2011/01/secret-man-in-princess-madeleine-s-life.html

    Vad några kommenterat, och bland dem jag, är Madeleine´s ställning som trea i tronföljden och var hon ska befinna sig som sådan… Mycket kan hända, vilket vi får hoppas det inte gör, som förändrar saker och ting…
    Vi var många som upplevde den rojalistiska krisen på ´70-talet när monarkin var väldigt ifrågasatt och det bara fanns två egentliga efterföljare till dåvarande Gustaf VI Adolf… Nuvarande kungen och Prins Bertil ! Lättnaden vi kände när Silvia kom in i bilden och barnen anlände är lite svårbeskrivlig i få ord….
    ÄNTLIGEN hade landet fått påspädning av tronarvingar, tack vare ändrade regler som även tillät kvinnor att stå i successionordningen…ALLTSÅ, Madeleine är en MYCKET VIKTIG person för landet och bör finnas här för att förkovra sig i sin roll som stand-in när de övriga har förfall…
    Väljer hon ett liv i USA kan hon inte som jag och många med mig anser, ha kvar den rollen och de fördelar den ger.
    Saker och ting förändras den dag nya kungliga barn anländer som förskjuter hennes position och tryggar tronföljden ytterligare…


  35. Josephine skriver: 17 januari, 2011

    nr 33,

    huruvida prinsessan Madeleine´s framtida make blir prins vid ett giftermål vet vi ingenting om.
    Detta avgör pappa kungen.


  36. Pärlan skriver: 17 januari, 2011

    32 Det är Sophias bakgrund som hon måste berätta när hon söker jobb


  37. Eva skriver: 17 januari, 2011

    Tycker inte ansiktsbilden på Chris O´Neill liknar mannen på filmsnutten från restaurangen. Restaurangmannen ser mer ut som Kramer i Seinfeld. Och då tänkte jag: Skönt för Madeleine om hon hittar en vanlig, sund arbetande amerikansk man, kanske skönt slippa Stureplans- och upper classmiljön. Som att få öppna fönstret och få in frisk luft.
    Chris O´Neill må vara trevlig, men det var ju synd att det är ännu en från overklighetsskiktet..


  38. Christina Helsinki skriver: 17 januari, 2011

    Chris O´Neill, snygg eller inte, ingenting att bry sig.

    Bakgrunden är bra, eftersom han ändå satt sin fot i något universitet eller motsvarande.

    Här är bara ett “Aber”. Den som sett videoklippet, kanske märker;
    Chris håller sig på ett vanligt avstånd från Madeleine i baren, medan hon smeker honom ett par gånger.

    Hoppas att hon inte börjar som Victoria kyssa pojkvännens hand, eller på annat sätt visa sin iver. Då brukar karlarna fly.


  39. Eva skriver: 17 januari, 2011

    Tycker inte ansiktsbilden på Chris O´Neill liknar mannen på filmen från restaurangen. Mannen på filmen har litet kantigare drag, rakare näsa. Är det samme man? Men man ser ju inte så bra.


  40. Magdalena skriver: 17 januari, 2011
  41. Gittan skriver: 17 januari, 2011

    Expressen skvallrar vidare om Madeleine´s date…Så jag får väl inte vara sämre… 😉

    http://www.expressen.se/nyheter/1.2294043/chris-ville-traffa-madde-i-somras

    Stämmer informationen så verkar han ju alldeles utmärkt som prinsesseskort… MEN han får bosätta sig i Sverige… 😀


  42. Louise skriver: 17 januari, 2011

    #35 Josephina.
    Ville ex’en JB ikke være blevet hertig ?
    Er der overhovedet nogen, som har fået titel af prins i Europa,
    når de har giftet sig med en prinsesse fra et kongehus, med
    mindre de var tronfølgere, som Beatrix, Margrethe og Victoria?
    Jeg kan faktisk ikke komme på bare en eneste.


  43. AnneSvenskDamtidning skriver: 17 januari, 2011

    Chris O’Neill är säkert en man som är van att umgås med vackra och framgångsrika kvinnor med status och pengar.Vi får hoppas att Madeleine inte blir utnyttjad eller lurad av ännu en man i sitt sökande efter en partner.


  44. pia skriver: 17 januari, 2011

    Victoria “klär INTE ut sig”. Bilden är antagligen från en tidigare resa och ett tillfälle då etiketten påbjöd täckt huvud. Inte svårt att räkna ut – om man vill. En god vän till mig arbetade en tid i Teheran och var för den skull tvungen att köpa sig en fotsid kappa och alltid ha en sjal över huvudet utomhus. Vid besök hemma i Sverige måste hon ha med sig dessa plagg för att på flygplatsen i Iran kunna stassa om innan hon kunde visa sig offentligt. Så är det alltså även för européer. Tragiskt men sant. Man tar seden dit man kommer och vi får nog se fler bilder på en “beslöjad” kronprinsessa.


  45. Beata skriver: 17 januari, 2011

    35. Josephine
    Prinsessan Christinas make blev inte prins! Varför skulle kungen ge prinstitel till Madeleines blivande make?


  46. Magdalena skriver: 17 januari, 2011

    Med forbehold om at det indre kan være mye bedre enn det ytre;
    En “ansiktsanalyse” av denne Chris gjør meg ikke beroliget.

    Jeg ser ikke snille, varme øyne ? Draget rundt munnpartiet ser heller ikke særlig sympatiskt ut ? Og pannen,- slett som en barnerumpe! Botox er nok svaret,- en 36 åring ville naturlig hatt en rynke mellom øyenbrynene.

    Men bevares,- Madeleine blir jo tiltrukket av bad – guy`s.

    For dem som er fornøyd bare han har nok penger og er medlem av det “uvirkelige” jetzet, – så får vi håpe på det beste.


  47. caterine skriver: 17 januari, 2011

    Ännu en brats för Madeleine, hon kommer inte att få det lätt att hitta en lämplig man, var så säker. Hur kan man veta att han skulle ta henne för att hon är prinsessa eller att hon är “den enda? Det hon kan göra är att stanna i NY och avsäga sej prinsesstiteln och klara sej själv eller hitta en stenrik karl och gifta sej med. Jag avundas henne inte, att snart 30 år och fortfarande stå på noll, inget vettigt jobb, shoppa och festa och leta en man, ingen vidare situation eller hur?


  48. caterine skriver: 17 januari, 2011

    När det gäller kungahusets apanage kan det vara möjligt att det är ca 15 miljoner per år, enligt en tidigare kommentar, när man har räknat bort 62 heltidsanställda? I apanaget räknas hästar, bilkorteger, representation o dyl, eller? I så fall är det en struntsumma knappt mer än SEB:s Annika Falkengren har??? Rätta mej om jag har fel.


  49. Isabella skriver: 17 januari, 2011

    Hej Beata!
    Madeleines make kommer antagligen att bli hertig av Gästrikland.


  50. Isabella skriver: 18 januari, 2011

    Hej DS!
    Varför kommenteras alltid mina inlägg, “Dina kommentar granskas av redaktör”?
    Jag förstår det inte…………….


  51. Isabella skriver: 18 januari, 2011

    Jag har ingenting emot personerna som representerar kungahuset men tycker att det är en gammaldags konstitution,
    samt att man inte borde ärva Sveriges högsta ämbete.
    Ca 50% av Sveriges befolkning tycker så, av vad jag kan förstå..


  52. Majlen skriver: 18 januari, 2011

    Isabella –

    Fel, sista sifoundersökningen visar att 69% stöder monarkin.
    Så var det med det.
    Republikanernas smutskastningskampanj har fått motsatt effekt.

    ; )


  53. Beata skriver: 19 januari, 2011

    23. allegra
    På vilket sätt är hovet likgiltig för henne?
    Hur blev det med hennes studeranden? Vad blev det av det? Intresserar det inte längre? Kan hon inte söka något arbete i Sverige eller representerar hon Sverige i USA?


  54. fiffi skriver: 20 januari, 2011

    Den nya killen, om han nu är en pojkvän, kan inte mäta sig med Jonas vad beträffar snygghet.
    Han är 7 år äldre än henne oxå, en åldersskillnad som är kännbar i umgänget.
    Men hon kanske tänder på det.


  55. Yvonne skriver: 22 januari, 2011

    Till alla royalister: Tror ni verkligen att Sverige står och faller med Kungahuset? I så fall får ni nog ta er en riktigt funderare.
    Jag var också med på 70-talet och vad jag vet så var det inte många som trodde att vi skulle gå under om tronföljden inte blev säkrad. Tvärtom var det många som ville passa på och bli av med dem. Det berör väl i första han Kungafamiljen som skulle få leva som det grekiska kungahuset (fast inte i exil så klart). Egen hemsida men i stort sett av inget intresse för resten av världen mer än för royalister som tror att kungligheterna är så betydelsefulla för deras väl och ve.


  56. Yvonne skriver: 22 januari, 2011

    Det berör väl i första hand, skall det stå


  57. ELISABET GUSTAFSSONelisabet-gustafsson.bloggain.se skriver: 22 januari, 2011

    Hoppas det blir nåt mellan dom så det blir ett kungligt bröllop till i sverige inom kort


  58. Alexandrine diLago skriver: 22 januari, 2011

    Varför har ni prinsessan Madeleine och Carlos Morales på omslaget?


  59. Arne Löfström skriver: 22 januari, 2011

    Gneta. Dina uppgifter om vad den del av apanaget på 57,43 miljoner kronor. Bör förklaras lite djupare. Du skriver Kungens representation och resor. Du bör då tillägga privat. Det Du skriver ger intrycket att han bekostar statsbesök av annan stat i Sverige, banketter, statsbesök övriga Svenska representioner m.m. Så är inte fallet. Det betalas av staten, debiteras UD o.s.v. Utändska statsbesök är inte kungen som är inbjuden. Det är Sveige. Han är inbjuden som statschef. När det gäller personalkostnader som Du räknar upp. Är det riktigt att en mindre grupp tillskrives kungens kostnader som skall ersättas från apanaget. Men kostnaderna splittras för privat / tänstearbete. Det gäller samtliga i kungafamiljen. Runt kungen finns 62 personer, som måste tillskrivas kungen privat och i tjänst. Egentligen är summan 262 personer heltidsanställda. Utöver det en stor grupp deltidsanställda. Min far var kunglig hovmästare liksom Werner Vögli kunglig traktö. De var detta på deltid. Dessa extra anställda. Måste kosta minst 20 miljoner per år.
    Lönekostnader skulle vara för fast anställda. 40.300.000 miljoner.
    En blind höna förstår att 17.1 mkr inte kan täcka allt övrigt.
    Gällande revision har kungahuset förbrukat apanage, utöver tilldelat, på 160 miljone kronor under några år. De kan ej redovisa till vad. Utöve apanaget används intäkter från slotten ( visningar, kiosker, serveringar etc ) till att täcka vissa kostnader. Efter mitt påpekande så är uppgiften: Att kungen står för kostnaderna för underhålla av slott / byggnader, hovstall inkl. bilar, borttaget i årsberätelsen. Kungen äger några bilar privat. Övrig vagnpark, hästar, vagnar betalar staten.
    Gneta! Du verkar så skärpt att det förvånar mig att du inte räknar på hur mucket 57,43 miljoner räcker till.
    För tre år har kungen begärt tre miljoner extra för larmsystemet Haga. Det är som att hälla ett glas vatten i Stilla Havet. Bevakning, underhåll kostar minst 30 miljoner under den period man budgeter larmkostnader.

    Ha en bra helg!
    Arne


  60. Christina Helsinki skriver: 22 januari, 2011

    Utan att fundera dess mera, på vad Madeleine gör på Childhood eller på fritiden, är min fråga; hur kommer det sig, att Madeleine klarar av både studier och krävande jobb, kombinerat med champagne drickande och uteliv?

    Hon måste vara i superkondition.

    Har ingen av er upplevt, att för att kunna jobba seriöst, så fär man många gånger ge avkall på nöjen.

    Alla har 24 timmars dygn. För att kunna göra det som Madeleine gör på Childhood, verkar det som om arbetsuppgifterna inte är viktiga. Man kommer när det passar, på jobb och projekten får vänta tills man dyker upp.


  61. Victoria skriver: 22 januari, 2011

    Jonas så da ikke særligt godt ud.


  62. Lisbet skriver: 22 januari, 2011

    #28 håller med dig!! Bra skrivet!


  63. Carita Sjöbergdam skriver: 22 januari, 2011

    Ni har helt fel då när det gäller apanage. Det är kungen som får apanage. Sedan får han dela ut till Carl-Philip och Maddelene. Likadant var det för Victoria inann hon gift sig.

    Läste det i en tidning att det är så.


  64. Lydia skriver: 22 januari, 2011

    #53 Beata Studierna gick utmärkt.


  65. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 22 januari, 2011

    59,ja,du Christina .dessa funderingar har jag med haft! Inte roligt att vara i Madelaines sits! Bara hon gjorde nåt vettigt skulle jag tro på denna dam.Förstår hon inte att hon gör bort sig?Faktiskt nästan värre än Carl Phili.I veckan har han ju åtmistone “jobbat”.Så nu är han väl utbränd!


  66. caterine skriver: 22 januari, 2011

    Arne Löfström, 58: Du skriver så otydligt så jag fattar inte riktigt vad du menar. Jag kollade på hemsidan och såg beloppen och blev förundrad över hur lite som gick till hovets/kungahusets behov. Jag ville att nån skulle rätta mej om jag hade fel. Slottens underhållskostnader o dyl och personalens kostnader ska väl inte räknad till kungahusets utgifter? Men förklara gärna lite närmare vad det handlar om.


  67. Sacha skriver: 23 januari, 2011
  68. kismet skriver: 8 mars, 2011

    Bästa Sophie Magnusson 7!
    För mig räcker hennes uttalande. Nämligen att hon inte tänker bo kvar i Sverige. Någon kommentar behövs väl inte.


Annons

Laddar