Kate och William nu i Glasgow

Kate och William nu i Glasgow
Annons

Prins William och hans Kate – lämpligt klädd i skotskrutigt – kom under torsdagen till Glasgow.

Vi ser här prins William och hans hustru Kate anlända till The Emirates Arena Leisure Centre i Glasgow som ska husera 2014 Glasgow Commonwealth Games . Paret ska nu stanna i Skottland under två dagar, bland annat ska de besöka Dumfries House i Ayrshire berättar Daily Mail.

Gravida Kate bar en skotskrutig kappa dagen till ära, enligt Daily Mail från Moloh.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Stella Pictures

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

20 kommentarer till “Kate och William nu i Glasgow”

  1. PBoo skriver: 4 april, 2013

    Snygg kappa! Den tycks vara lika kort som de tidigare, verkar vara poppis bland gravida kungliga idag att ha korta klänningar och kappor eller kanske är det modernt bland “alla”?


  2. Sandra skriver: 4 april, 2013

    Ja visst är det lämpligt med skotskrutigt, men inte en favorit av Kates kappor.


  3. Tjohanna skriver: 4 april, 2013

    Härligt att hon ser lite narurligt glad ut. Om kappan, ,, Personligen älskar jag, “any tartan”, men jag tycker att är för kort!


  4. Anitra skriver: 4 april, 2013

    Detta är väl ingen kappa utan en lång jacka med snäva byxor under. Fin, tycker jag.


  5. Birgitta skriver: 4 april, 2013

    Håller med om att kappan är för kort. Någon gång får hon väl inse att hon inte är tonåring längre….


  6. Liv skriver: 4 april, 2013

    Har ännu inte sett någon bild av Kates babybula annat än under hennes kappor, men jag är säker på att hertiginnan kommer att se fantastisk ut och bära vackra kläder utan att ge upp sin stil pga av graviditeten. Fula tält-blusar/tunikor är nog inget för henne, även om vissa andra gillade sådant 😉


  7. Pamela P skriver: 4 april, 2013

    I Skottland kallas Charles & Camilla för Duke & Duchess of Rothesay, William & Kate kallas Earl & Countess of Strathearn. Det blir intressant om det blir en pojke som föds för då blir han ju Earl of Strathearn. Vad ska hertigparet av Cambridge då kallas i Skottland? Visserligen använder inte Charles och William Philips 2 lägre (Earl/Baron) titlar men fakta är att Charles är Earl of Merioneth och William är Baron Greenwich. Dras inte Philips titlar in till kronan efter hans död är det Charles som ärver.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_of_Cambridge
    http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_of_Edinburgh


  8. emma_h skriver: 5 april, 2013

    Pamela.P – det står KLART & TYDLIGT på Brittiska KHusets hemsida: “…Prince Philip is only the second person to bear the title ‘The Duke of Edinburgh’ as it has been created in the Peerage of the United Kingdom. The first was his great-great-uncle, Prince Alfred Ernest Albert, fourth child and second son of Queen Victoria and Prince Albert. Prince Philip’s youngest son, Prince Edward, will take the title on his death.” http://www.royal.gov.uk/ThecurrentRoyalFamily/TheDukeofEdinburgh/Stylesandtitles.aspx
    Alla Lifetime-Peerage titlar återgår till the Crown/QE2 beträffande ingifta individer vid dödsfall (och numer tillika vid skilsmässor)


  9. emma_h skriver: 5 april, 2013

    PamelaP_7-Citat “… men fakta är att Charles är Earl of Merioneth och William är Baron Greenwich….”

    Konstigt… enligt Br Hovets hemsida tillhör Earl of Merioneth + Baron Greenwich pappa Philip idag
    “…Shortly before his marriage to Princess Elizabeth on 20th November, 1947, King George VI gave him the titles of The Duke of Edinburgh, Earl of Merioneth and Baron Greenwich. ,..”
    http://www.royal.gov.uk/ThecurrentRoyalFamily/TheDukeofEdinburgh/Stylesandtitles.aspx
    Som sonen t näste regent övertar W givetvis PoWs skotska titlar sen när det blir dags att flytta upp 1 steg (se länk)
    http://www.royal.gov.uk/ThecurrentRoyalFamily/ThePrinceofWales/Stylesandtitles.aspx


  10. Desiréesvenskdam skriver: 5 april, 2013

    #7 Pamela “Det blir intressant om det blir en pojke som föds för då blir han ju Earl of Strathearn” Nej det blir han inte alls! Men han kanske ärver titeln så småningom. Vilken titel han får när han föds bestämmer Q E.


  11. emma_h skriver: 5 april, 2013

    Pamela.P
    då “the royal bump” föds BLIR denne individ initialt “HRH Prince” eller “HRH Princess” – enligt direktiv kommunicerat av dess gammelfarmor tidigare via Letter Patent
    Barnets övriga eventuella titlar kommuniceras i efterhand som Desiree mycket riktigt skrev ovan


  12. Linnea skriver: 5 april, 2013

    Jämför man Kate med avlidna Diana
    Har Kate en flickaktig stil
    Medan Dianas var mognare och elegantare.
    Kates stil påminner mera om 60 talets
    Twiggy mode.
    Alltför korta kjolar
    Är inte elegant,
    Men kanske sött?


  13. PBoo skriver: 5 april, 2013

    # 12 Linnea

    Precis – du har gjort en klockren analys! Men samtidigt tog det ett tag för P/Lady Diana att hitta sin stil, i början klädde hon sig inte alls elegant, men så var hon så väldigt ung också. Tycker ibland att D Catherine klätt sig “tantigt” så detta mer flickaktiga tycker jag bättre om, hon är ju knappast lastgammal heller! Ska bli intressant att se om några år hur hon klär sig då. Personligen tycker jag KP Mary är den som klär sig mest “rätt” vid samtliga tillfällen av de kungliga kvinnorna i yngre generationen, tycker hon hittat en stil som passar henne perfekt o är perfekt för en blivande drottning.


  14. Pamela P skriver: 5 april, 2013

    Hertigtiteln Edinburgh med tillhörande undertitlar följer samma regler som titlarna Kent, Gloucester och Cambridge. De är inga Lifetime-Peerage som den moderna Life Pee-titeln som ges idag. Den dag Philip dör så övergår den till Charles som blir 2nd Duke of E. William blir då Earl of Merioneth. Om Edward skall ha den så måste den dras in till kronan av monarken. Den återgår alltså inte av sig själv till kronan. För att den skall återgå till kronan av sig själv så måste all manlig avkomma i manligt led dö ut. Om Edward får titeln så blir han 1st Duke of E.


  15. Tjohanna skriver: 5 april, 2013

    #4 “ingen kappa utan en jacka med snäva byxor”??? Måste ha varit väldigt, väldigt snäva och tunna byxor då 🙂


  16. Tjohanna skriver: 5 april, 2013

    #4
    “Ingen kappa utan lång jacka med snäva byxor under”. . .
    Måste ha varit väldigt, väldigt snäva och extremt tunna byxor då 🙂


  17. Linnea skriver: 5 april, 2013

    PBoo!
    Kronprinsessan Mary
    Är född till drottning!
    Håller med Dig.
    Diana behöll sina flickaktigt
    Rodnande kinder
    Och blyga blicken,
    under luggen hela livet
    Blev alltid
    Mjuk i hjärtat av att se det.
    Diana sökte och fann sin stil.


  18. Pamela P skriver: 5 april, 2013

    Det kan finnas en orsak varför Charles inte blev Earl of Merioneth. Drottningens kusiner de nuvarande hertigarna av Gloucester & Kent bar inte respektive tillhörande Earl-titlar medan deras fäder levde. De var HRH Prince Edward of Kent, HRH Prince William of Gloucester och HRH Prince Richard of Gloucester. William of G. dog innan sin far och den yngre brodern Richard blev arvtagare och hertig. Barnen till Edward, hans yngre bror Michael och Richard är inte HRH Prince(ss). Skall man dra slutsatsen av detta så blir inte Williams son i såfall Earl of Strathearn.
    http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=675904


  19. Pamela P skriver: 5 april, 2013

    Jag misstänker att prins Philip fick sin titel för Elizabeth också skulle ha en titel före hon blev drottning. Hon kunde ju inte bli Princess of Wales. Elizabeth var känd som HRH Duchess of Edinburgh åren 1947-52. Charles var känd som HRH Prince Charles of Edinburgh åren 1948-52.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_titles_and_honours_of_Queen_Elizabeth_II
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_titles_and_honours_of_Charles,_Prince_of_Wales


  20. Pamela P skriver: 5 april, 2013

    Angående skilsmässor måste emma_h blanda lite. Då Diana och Sarah skilde sig så tappade de titlarna HRH Princess Charles och HRH Princess Andrew. Efter skilsmässorna fick de endast titlarna Diana, Princess of Wales och Sarah, Duchess of York. Margarets man Antony Armstrong-Jones behöll sin titel Earl of Snowdon då den inte var kunglig. Hans andra fru fick samma grevinnetitel som Margaret och hans dotter med andra frun har samma arvsrätt till titeln som Margarets barn.


Annons

Laddar