Kritik mot Mette-Marit
för homosex-bok

Annons

Kronprinsessan mette-marit

Carl Erik Grimstad kritiserar ständigt det norska hovet.

Carl Erik Grimstad kritiserar ständigt det norska hovet.

Den kände norske debattören Carl-Erik Grimstad är inte alls överväldigad över att kronprinsessan Mette-Marit promotar en bok om homosexualitet – hon driver politik för arbeidarpartiet, menar han.

Norges kronprinsessa Mette-Marit är väldigt engagerad i mänskliga rättigheter och nu senast gör hon sin röst hörd i boken ”Skapsprengere”.
”Jag hoppas att denna bok ska skapa en diskussion och reflektion om hur viktigt det är att vara en hel människa och hur vi kan hjälpa varandra till att bli det”, skriver kronprinsessan i förordet.

Kända gayprofiler

Annons

Författarna till boken är bland andra kändisstylisten Jan Thomas, som i höst är aktuell i grannlandets version av Let’s Dance och Gro Hammarseng, känd handbollstjärna som i Peking förra sommaren tog OS-guld för Norge. Båda två är homosexuella och tillsammans med 15 andra kända och okända berättar de sina historier om hur det är att ”komma ut ur garderoben”.

Kändisstylilst, författare och i höst är Jan Thomas aktuell i Let´s Dance.

Kändisstylilst, författare och i höst är Jan Thomas även dansare i Let´s Dance.

”Driver politik”

Men alla ser inte Mette-Marits medverkan i denna bok positivt. Före detta kabinettssekreteraren vid norska hovet Carl-Erik Grimstad, som ständigt kritiserat norska kungafamiljen, tar till orda igen. Han tycker att kronprinsessan driver politik för arbeiderpartiet när hon promotar boken och ifrågasätter hur långt monarkin ska töja på gränserna?
Många tycker att kungligheter inte ska offentligt ta ställning till något politiskt parti.

Av Anna Frödell
Foto: All Over Press, Stella Pictures


Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

142 kommentarer till “Kritik mot Mette-Marit
för homosex-bok”

  1. lena nilsson skriver: 19 augusti, 2009

    Stackars Mette-Marit,det kvittar vad hon gör så blir det så fel.Varför kan ingen se något gott,hon är ju för sjutton bara en människa.


  2. Martin skriver: 19 augusti, 2009

    jomen om man blandar sig i nagot sa kontroversiellt sa kan man ju pa forhand rakna ut att det kommer att bli kritik,,,!


  3. Elinhalden skriver: 19 augusti, 2009

    Gratulerer med 36 års dagen idag Mette Marit!


  4. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Konstig kungafamilj dom har i vårt broderland. En blivande drottning uttalar sig i frågor som rör en sjukdom som homos. Sjukdom? Nej, jag tror bara att det är okynne sånt där. Tvi vale


  5. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Hjälp, vad skrev jag? Men nu blir det kanske lite liv i galoscherna. Som min favvo Ian sa, years ago


  6. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Mette-Marit har også tidligere uttalt seg til støtte for de homofile. Synes det er fint ,jeg. I denne saken viser det seg at hun er litt lurt. Hun trodde det var en bok som var skrevet av fagfolk. Så skal den visst også promotere statsråden. Det var hun ikke klar over. Grimstad, den tidligere slottsansatte har det meget travelt med å kritisere kongefamiliens gjøren og laden. Han setter det inn i en “faglig ramme”, ved at han at skal fremstilles som statsviter. Han mener at det meste de driver med er i strid med konstitusjonen, hvilket det ikke er. Det er ikke så mange andre her i Norge som ser de problemene har tar opp rundt den konstitusjonelle rollen. Vi mistenker ham for først og fremst å promotere seg selv, han får spalteplass til disse utspillene sine, og rett som det er får han opptre på TV også. Det liker han godt.


  7. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Ja Kristine, det kanske är annorlunda i Norge, beträffande konstitutionen. Men i Sverige skulle ingen i kungahuset kunna yttra sig i sådana här frågor. Och vår gullige kung skulle aldrig komma på tanken, I´m sure.
    Norge är ändå mitt favoritland, elsker dette lannet, jeg…….
    Ja, vi elsker dette lannet…..kan du inte ta resten för mig Kristine? Over bergen over lannet……hur går den. Please! Ta hela!


  8. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Oj, du aner ikke hva du ber om – det er 8 lange vers som omhandler hele norgeshistorien. Får prøve å få med første vers:

    Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem
    furet, værbitt over landet, med de tusen hjem
    elsker, elsker det og tenker på vår far og mor
    og den saganatt som senker drømmer på vår jord
    /og den saganatt som senker, senker drømmer på vår jord

    Tekst: Bjørnstjerne Bjørnson Melodi: Rickard Nordraak


  9. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Jeg leser jo aldri korrektur, andre linje skal være
    furet, værbitt over vannet


  10. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Tack så mycket, Kristine, grejt, du är så gullig. Nu kommer jag ihåg den. Skall kolla resten sen. Jag har varit i Björnstjernes hem en gång för länge sedan, med min pappa.Det var ett museum. Men dom hade ett tokigt dass på gårn, tror jeg. Minns inte var det var någonstans i Norge, men nu måste jag kolla upp det också.
    Norge är mitt land också lite granna, vet du ju. LU
    Och du “furet, vaerbitt over vannet”, visst är det fint!


  11. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Kristine, jag har tänkt tanken många gånger att sälja allt och flytta till Norge. Men det går ju inte, jag har inga vänner kvar där utom några avlägsna släktingar som ingen känner till. Men jag skall ta Hurtigrutten noen gang, för det har jag aldrig gjort. Har du gjort den turen? Man skall ha snyggt med sig om man får kaptenen vid bordet, har jag hört av en väninne som gjort turen. Sen kan jag berätta att en kusin till mig var gast hos Olav på sejling. Min kusin gillade den norska kungafamiljen kjempegott. Astrid och Ragnhild lär ha¨varit med också. Dom var så trevliga säger kusinen min, och dom spottade verkligen inte i glaset heller!!!!


  12. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Ja vi fniser jo mye av det “furete og værbitte” landet vårt. Bjørnstjerne og Karoline og deres mange barn,bodde på gården Aulestad, like nord for Lillehammer. Men Bjørnson var jo først og fremst europeer, og reiste mye rundt i Europa og deltok i alle diskusjoner om politikk, kunst, vitenskap. En europeisk samfunnsdebattant altså. Han hadde mange opphold i Tyskland og Frankrike. Han var mye mer kjent i Europa i sin samtid enn Ibsen. Ibsen bodde store deler av sitt forfatterskap i Italia, men han gjorde jo ikke noe annet enn å dikte. Men Ibsen ble jo en større, og mere kjent dikter i ettertid.


  13. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Ha, ha, nei jeg tror ikke de spyttet i glasset, Olav og Ragnhild og de andre. Jeg har ikke tatt Hurtigruten, men det skal jeg en gang.Både Helgelandskysten og Lofoten i Nordland fylke skal jo være så vakker at man godt kan dø etter at man har sett det. Jeg har ikke vært der heller, bare i fylkene nordenfor; Troms flere ganger, og Finnmark en gang, men da pr fly. Det beste hadde vært om det var fint vær, så man fikk se midnattsolen under Hurtigrute-cruiset.


  14. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Men nu sätter jag på Grieg på cd, och sen stänger jag ner för ikväll. Tror jag, hi hi


  15. tantlila skriver: 19 augusti, 2009

    Personligen gillar jag Mette-Marit, synd bara att
    hon oftast får agera som “hack-kyckling”.


  16. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Aulestad var det jo, kommer ihåg namnet nu, Kristine. Men Ibsen var störst, syns jeg. Han var verkligen någonting, han du. Sanningen är alltid oförsynt, det var väl ham som sa det. Ja Kristine, ni har fina författare i Norge med. Ibsen är stor, men jag håller mig ändå lite till vår Strindberg. Där finns det mycket att hämta. Fast kanske inte så stor som Ibsen ändå.
    En sak till, när jag ändå håller på: Hamsun. Markens gröde!!! Vilken bok. Sen om ni inte gillade honom efter kriget, så va. Han var en stor författare.


  17. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 19 augusti, 2009

    Har han överhuvud taget sagt något positivt om någon kunglighet, Grimstad? Han förstörde det senaste “Året med kungafamiljen” här i Sverige och är förutom expert på monarkier, även häpnadsväckande duktig på att förolämpa personer anknutna till de nordiska hoven.


  18. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    I love Strindberg. Jeg leser også Selma Lagerløf om igjen. Jeg setter pris på de som kan fortelle en historie. Ellers leser jeg også av og til samtidens forfattere fra Sverige. Jeg foretrekker å lese bøkene på svensk, ikke i norsk oversettelse. Hamsun har vi et ambivalent forhold til. Utvilsomt en fantastisk forfatter, med et fantastisk språk. Men jeg undrer meg på om han får stå staty noen gang. Det er det vi diskuterer, om han kan få en statue eller en gate eller plass oppkalt etter seg. Ingen er uenig i at han var en stor forfatter. Hamsun sa: “om hundrede år er allting glemt”, Det gjelder for så mye, men ikke for ham selv.


  19. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Johannes. Nei det er vel forretningsideen hans, etter at han sluttet ved slottet. I blant kan han komme med noe som de fleste kan være enig i, men det vel heller ikke så interessant som han vil ha det til.


  20. pix skriver: 19 augusti, 2009

    neta är det svininfluensa eller vad är det du har ????


  21. Krisshalden skriver: 19 augusti, 2009

    Kronprinsessen fyller 36 år idag, er det noe Svens damtidning ikke har fått med seg, eller er det ikke noe å bry seg om???


  22. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Men Kristine, ingen ingen kan någonsin undgå att Hamsun var en verkligt stor författare. Jag tänker läsa om hans böcker, bara jag får tid. Staty? Kommer säkert inte på frågan i Norge. Eftersom ni var så mye emot honom, då. Men tänk om vi alla hade blivit ryssar. Jag kände en norrman, ingen släkting utan bara en god vän i Sthlm som var med i kriget mot ryssarna. Kommer inte ihåg vad det hette, men tror det var “Operation Viking”, inte säker. Han undkom kriget välbehållen, men sen fick han lida för detta i Norge. Tror att det var därför han flyttade till Sverige. Så kan det gå!


  23. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Jaha pix vad har du då? Aids?


  24. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Vilken kronprinsessa fyller år? Kan de VARE Norges? I så fall har det undgått oss. Det är ju inget jämt årtal heller, så vadå?


  25. Krisshalden skriver: 19 augusti, 2009

    Nope, “inget jämt årtal”, men med tanke på alt annet her som er like mye/lite interessant (misforstå meg ikke, jeg leser Svensk Damtidning jevnlig) som ellers står om kongelige, f.eks. størrelsen på magen til fyrst Albert, syns jeg det er merkelig…


  26. Helena M skriver: 19 augusti, 2009

    Vilken hemsk bild på prinsessan, grattis till henne ändå.


  27. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    Ja Svensk Dam anstrenger seg virkelig for å finne de minst flatterende bildene av Mette-Marit. Jeg tror de leter med lys og lykte.


  28. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Ja, nog kunde dom ha tagit fram en finare bild av Mette Marit. Så ful som på denna bilden är hon ju slett ikke da. Men med lys og lykte? Måske (är det rätt ord för kanske?) har du rätt Kristine, vem vet hur dom gör på redaktionen. Inte jeg.


  29. Åse skriver: 19 augusti, 2009

    Problemet är väl att homosexualitet fortfarande är så laddat att det blir ett diskussionsämne. Heja Mette-Marit, det finns alldeles för många lågpannade bakåtsträvare som Grimstad.


  30. Kiana skriver: 19 augusti, 2009

    Grimstad er en person som hos de som følger med i media i Norge, ikke tar så mye på alvor. For en svikefull person. Jobbet i noen år for kongehuset, og begynner mange år i ettertid å “sladre” om både det ene og det andre. Nei det er synd på Grimstad. håper han får hjelp snart. Det må da vært veldig ensomt å sitte der og velte seg i så mye negativitet og elendighet som den mannen gjør, for han kommer jo aldri fram med noe positivt. Grimstad er svaret fra Norge på den ekle, svikefulle og skamløse Burrell, butleren til Diana av Wales. Fysj for en fyr!

    Kronprinsessen er et nydelig menneske. Jeg har møtt henne.


  31. Silje skriver: 19 augusti, 2009

    Det var en over her som lurte på hva problemet med Hamsun var. Han var nazist under 2. Verdenskrig. Han vil nok derfor aldri få den posisjonen han kunne hatt her til lands. I allefall ikke før siste generasjon av de som opplevde krigen har dødd ut.

    Angående Mette Marits homo engasjement så trodde vel hun som mange andre at homofili ikke lengere var et politisk spørsmål, men et menneskeretts og menneskeverds spørsmål. At dette ble koblet opp mot et parti var kanskje litt uhelidig for henne, men det har blitt sagt i ettertid at hun ikke visste dette. Flere langt fremstående politikere fra Høyre (moderaterna) har stått frem og sagt at de ikke ser noen betenkeligheter med at hun har støttet dette.


  32. Netaadika.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    God natt nu. “Nazist”, det var det många som var, många även in Norge. Men dom förstod ju inte då vidden av det hela. Ingen visste vad som egentligen skedde i Tyskland på den tiden. Må dom för guds skull vara förlåtna nu.
    Enough is enough, leave it and let it bee…..gone

    Mette Marit hyllar homofiler. Så passande för en blivande drottning.


  33. veramedmera skriver: 19 augusti, 2009

    Nu svenskdamtidning får ni väl ändå reagera
    Se Netas inslag om homosexoella
    Som nära anhörig till en homosexuell vill jag bara säga att denna nårstående varken är sjuk eller valt sin läggning av okynne.

    Jag blir så ledsen att läsa dylika inlägg 2009.
    Om det är så att denna Neta skriver såhär för att skämta så var det ett lågvattensmärke Skäms
    I detta fall, all heder år Mette-Marit


  34. Kristine, Oslo skriver: 19 augusti, 2009

    En liten smakebit av rykende fersk homodebatt i Norge. To unge homofile menn gikk langs gatene i bydelen Grønland i Oslo sent om kvelden og holdt hverandre i hånden. Dette skjedde for et par dager siden. Da kom en muslimsk mann bort til dem og sa: Dette er en muslimsk bydel, så dere får ikke gjøre slikt her. Her må dere innrette dere etter oss.

    Her er byrådsleder Erling Lae, Høyre (Moderaterna) reaksjon på hendelsen:

    http://www.dagbladet.no/2009/08/19/nyheter/innenriks/homofili/vold/7724966/

    god natt, sov godt


  35. Helena M skriver: 19 augusti, 2009

    Jag tycker faktiskt att Homosexualitet är en del av världen, det är ingen sjukdom det är en läggning, har känt många homosexuella i min vänskapskrets, de är som vi, ( fast pridefestivalen gör att folk tror att alla är “Så som dem”, det är bara en bråkdel av befolkningen och jag tycker inte att det är “Vi och dem” vi är alla människor som andas samma luft.


  36. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Håller med dig Helena.
    Tycker inte ens att det skulle behöva diskuteras.


  37. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 19 augusti, 2009

    Alla kungliga damer gör ju egentligen samma sak, arbetar för utsatta människors väl. Vad jag förstår tillhör denna, i brist på bättre ord, samhällsgrupp, ovanstående “kategori” och det är bara att instämma med Helenas sista rader ovan.
    Kronprinsessans ställningstagande tyder väl bara på att detta inte är någon partifråga?


  38. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Neta.
    Vi har ju själva haft en kung som var åtminstone bisaxuell.


  39. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 19 augusti, 2009

    Felstavat. Förlåt.


  40. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Har skummat igenom kommentarerna här.

    För det första vill jag säga, att vi i Finland, har varit betydligt mer konservativa, då det gäller homosexualitet och hudfärg än Sverige. Verkligen gammalmodiga.

    Nu får alla som gnatar om att en president är dyrare än ett kungahus. Kan ni tänka er att er kung, skulle redan1974, varit med i paneldiskussioner, i egenskap som medlem i föreningen de sexuellt lika berättigade? 1980 var Tarja Halonen ordförande för föreningen. Hon har förtjänat varje cent då det gäller invånarnas väl och ve. Vi beundrar hennes insatser, Vive la Républiqe.

    De homosexuella är ingen speciell samhällsgrupp. Har lika mycket betydelse som om man är fattig eller rik. Annars måste vi börja särskilja vareviga en beroende på hur ofta de har ´det i sängen också´. Kalla det för socioekonomiska varabler.

    Hatar att det överhuvudtaget kan leda till en diskussion i Norge, det är som att kriminalisera de schizofrena, vilket hände anno da zu mal.

    Mette-Marit har gjort, det var hon har kunnat,påmint Norge om att kungahuset vill dra sitt strå till stacken.

    Sedan på tal om MMs utseende. Alldagligt, men hör och häpna! Tidningen beskrev henne för något år sedan som en kopia av Grace Kelly Tidningen,igen, överdrift från överdrift.

    Det om homosexualitet, varför fasingen for ni iväg med Levengood, min favorit?


  41. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    eller är det Lewengood, orkar inte kolla. Bara garderar mig.


  42. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Till veramedmera. Erkännes: Det var ett dåligt skämt och politiskt inkorrekt. Men det blev lite drag under galoscherna, nåja, några kommentarer blev det ju.


  43. pix skriver: 20 augusti, 2009

    Ja du undrar en mera om du är riktigt frisk med sådana kommentarer!!


  44. pix skriver: 20 augusti, 2009

    det jag skrev nyss är till Neta


  45. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    pix. Det VAR dumt. Har jag ju redan sagt.


  46. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    Neta
    Jag tror inte alls det var ett skämt.
    Det har ingenting med politisk korrekt- eller inkorrekthet att göra.
    Det handlar om människosyn.
    Jag påminner mig även vilka som hade drag under galoscherna som slogan.


  47. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    ja det var dom som ville att Sverige skulle lagga av socialismen pa historiens skraphog dar vi tills vidare lagt kommunism och fascism.
    http://www.youtube.com/watch?v=KAlghcy6_TU


  48. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Martin, det var minst sagt en ny beskrivning av Ny Demokrati.

    Att använda klassiska uttryck är väl knappast att härleda till främlingsfientliga partier, veramedmera..?


  49. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    vet ej vad Du menar med det Du skriver Johannes..??


  50. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    Kristine jag ser i dagens tidning att Oslo an en gang blivt kront till “den dyraste staden” i varlden….:) Paris ar “bara” nia….!!


  51. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Bara att jag inte har hört det du beskriver om partiet förut, Martin. Fokus har ju legat på dess främlingsfientliga framtoning.


  52. Anna skriver: 20 augusti, 2009

    Demba nr 38.
    Vilken kung ansågs vara bisexuell??


  53. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Anna.
    Gustaf V


  54. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Finns skriverier om att Gustav III skulle ´ha hemfallit åt den lastbara osed att leva med karlar`


  55. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Anna.
    Det finns nog andra här som vet mer om det än jag gör. Det skrevs för inte så länge sen att hans älskare fick pengar för att hålla tyst om saken. Älskaren var nämnd med namn och allt. Men jag minns inte vad han hette för jag var inte intresserad.


  56. Gittan skriver: 20 augusti, 2009

    Demba…Kurt Haijby !
    Relationen med Gustaf V gick under namnet “Haijbyaffären”…


  57. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Så var det ja Gittan. Tack.


  58. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    Martin det var Neta som anknöt till partiet från 90 talet -Ny Demokrati- i sitt inlägg med nr 5.
    Dumt av mig att ha med det i min kommentar,
    Jag minns inte alls om de hade någon åsikt om de homosexuella.
    Så bortse från det om du kan.
    Min huvudargument var frågan om människosyn vilket berör oss alla och går utöver alla parti linjer.


  59. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    Martin det var Neta som anknöt till partiet från 90 talet -Ny Demokrati- i sitt inlägg med nr 5.
    Dumt av mig att ha med det i min kommentar,
    Jag minns inte alls om de hade någon åsikt om de homosexuella.
    Så bortse från det om du kan.
    Mitt huvudargument var frågan om människosyn vilket berör oss alla och går utöver alla partigränser.


  60. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    oj dubbel klick förlåt o gomiddag


  61. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Johannes, jag tror inte att Ny Demokrati var så främlingsfientliga från början. Det var väl när Vivianne Franzén kom in i bilden som det blev lite sådär. Ian med draget under galoscherna gillar jag, men röstade aldrig på dom. Jag har röstat på ett och samma parti ända sedan jag fick rösträtt, nämligen KFMLR. lol.


  62. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    Johannes OK da forstar jag vad Du menade…men det var just detta som var partiets inriktning namligen att fa AB Sverige att ga med full fart istaellet for halvfart pga alla skatter pa allt och alla..slut med socialistisk politik och istaellet satsa pa nyforetagnade och arbetsamhet….! det dar med att ND skulle vara framlingsfientliga var ju fortal av pressen samt de andra etablerade partierna….ND ville bara ha drag under galoscherna aven nar det gallde invandringspolitiken….men detta vantolkades i pressen (som ju naturligtvis som bekant ar 93.45% vaenster) pressen gav sig sjaelv uppgiften att stoppa dessa “darar”…Anda kom ND in i Riksdagen vid valet…(1992???) ND var ju mest en dagsslanda men hjalpte anda till att bryta upp den ensidiga socialistdominansen i svensk politik som varat sedan 30talet….!!!!…..sa det blev psykologist mer oppet i Sverige och alliansen blev en av foljderna kan man kanske saga…??


  63. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    Veramedmera…Hehe kul signatur…jag vet inte heller vad ND sade om Homo politik tror inte dom sade just nagot…det var inget “amne” pa den tiden….men hade dom sagt nat borde det varit nat i stil med att varje enskild manniska har ratt att leva livet pa sina villkor sa lange som man inte skadar nagon annan manniska…gissar jag…:) for det var det som var deras “forkunnelse” att var och en skulle ta ansvar for sig och sitt liv…


  64. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    Neta Du bekraftar mina misstankar det ar precis vad jag trott om Dig…:)


  65. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    jag sag en sa bra kommentar till arbetslosheten (9.2%) och skattetrycket. i Sverige i DI sa jag var tvungen att importera den hit…eftersom den passar in pa vad vi skiver om i fallet ND och vad dom ville astadkomma…:.

    “Förr kunde man leva två människor på samma lön. Det kan man idag också – skillnaden är bara att man inte vet vem den andra personen är…”

    hehe urkul sagt tycker jag ja…!


  66. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Är det bara jag som tycker att, överhuvudtaget diskutera de homosexuella som en skild grupp av människor, är förnedrande för dem.

    Vi lever 2009, och varje människa har rätt till jämställdhet i samhället, så länge de inte parasiterar på andras bekostnad eller är kriminella.

    Jag tillhör faktiskt kyrkan här i Finland, men bara för att jag tänker att Gud straffar mig om jag går ur det hela. Annars kan jag säga att kyrkan representerar någonting av häxjakt på medeltiden då det gäller de homosexuella.

    Vill förresten sluta tala om dem som en enskild grupp.Inte talar vi heller om 1 gång i veckan Karlsson, 2gånger i veckan Svensson, eller aldrig i livet Persson.

    Ingen skall någonsin behöva klassificeras, enligt sexualitet. En drift som tillhör vareviga levande varelse och som är en av de starkaste.

    Ämnet är för mig, verklig rasism.


  67. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Martin, det där var bra!!!


  68. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    tja i en tid som intresserar sig for sex med en intensitet (sjuklig??) sallan skaadad ar det ju “naturligt” att klassa manniskor efter hur dom beter sig sexuellt…men i sak haller jag ned Dig det borde inte vara fallet…
    men har ar en nyhet fran Finland som jag laste pa SvD och tankte att det passar till Trollet…:)
    “Finska flickor mer våldsamma
    Ny undersökning om relationsvåld: Slår oftare än pojkarna. Var femte pojke hade fått örfil. ”
    sager detta mest om finska flickor?? eller mest om finska pojkar??….det far vi snart veta av var larde van i Helsinki..??


  69. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    Tack Christina det tyckte jag osse…:)


  70. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Martin,

    För en gångs skull är jag verkligen allvarlig då jag skriver här. Har ofta diskuterat med vänner, att de finska kvinnorna har blivit väldigt våldsamma, Tror faktiskt att det är sant. Här finns många nyheter om kvinnor, som förorsakat kroppsskada hos män. För att inte rentav också tagit livet av dem.

    Eftersom jag inte har jämförelser eller statistik, kan jag inte säga något generellt, men verkligt oroväckande, isynnerhet som det mycket ofta gäller unga kvinnor.


  71. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Ja Neta och Martin, ni har förstås rätt. Franzén och samarbetet med Sd ledde otvivelaktligen till partiets fall.
    Och naturligtvis röstar du Neta på KFMLr, det har jag ju redan listat ut 😉


  72. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Johannes, du stavar ju bättre till mitt parti än vad jag gör själv. Litet r på slutet, som i revolution…. Fast jag visste inte att ND hade något som helst samarbete med SD, det låter ju inte bra, måste ha missat det någonstans. Nåja, det är ju historia nu…


  73. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    KFML, vad står det för, vem är partiledare?


  74. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Martin. Jag tycker att du gjorde en mycket bra analys av uppstickarpartiet ND, som tycks ha gjort lite nytta i ankdammen under sin korta tid.
    btw, Ian är rolig och skärpt, Bert är vulgär, men ingen dumbom.


  75. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Avsomnat parti, Christina, så jag är numera vilande medlem. Finns en hel drös med fraktioner, dom kunde aldrig hålla sams, revolutionärerna.


  76. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Neta, samarbetet skedde ju mot slutet så klart, då den förmodade grundidén var bortspolad, och partiplattformen användes till något helt annat än vad tanken kanske var från början.
    Men det hela är ju som du säger, historia nu, fastän säkerligen viktig sådan.


  77. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Men förresten, kanske det finns lite liv i dom ännu. Tror att Johannes kan förklara bättre.
    P.S. Sven Wollter är iaf medlem


  78. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Där kanske man kan tala om bortspolad partiplattform (á propos mitt tidigare inlägg), Neta, om “ni” över huvud taget har haft någon sådan..


  79. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    Men nu ger jag den (bra ord va)? i politiken och skall äta kantareller på stekt bröd. Peppar och salt, lite sallad, ETT glas vin, sen bra bok.
    Hugs


  80. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Låter gott, ha det, Neta!

    Christina. KFMLr står för Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna). Jag tror inte organisationen finns idag, det går i så fall under något annat namn. Det var det.


  81. Netaadika.bloggspace.se skriver: 20 augusti, 2009

    En sista grej, Martin, citatet om två människor på samma lön (65 här ovan) var urbra.


  82. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Tack, trodde det hade någonting att göra med KFUM. Faktiskt jag vet mycket litet om era partier. Vad heter då ert högerparti, motsvarigheten till vårt samlingsparti? Off subject, men helt kort.


  83. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    Det heter KPML r

    Till Christina
    Nya Moderaterna eller så eller??
    Och Mette Marit förhoppningsvis gör det väl ngn nytta att hon agerat i Norge
    Länge leve människan


  84. Kristine, Oslo skriver: 20 augusti, 2009

    Neta. At du har vært ML-er (som vi sier her) siden du fikk stemmerett, tror jeg simpelthen ikke noe på.
    En liten historie om Göran Persson og Kjell Magne Bondevik (Kristelig folkeparti) som var statsministre samtidig. De to likte hverandre godt, og fant tonen på mange vis. De hadde visst mye felles i bakgrunn og barndomsmiljø. De fortalte på norsk TV at de pleide å synge bedehussanger sammen etter at de var ferdige med de viktige sakene. Dermed, under intervjuet stemte de i med O stora Gud, Persson med svensk tekst, Bondevik med norsk. De var så gulliga, som dere sier.


  85. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    Ok veramedmera, men tidigare hette det så som vi skrev. De har ju bytt namn genom åren.


  86. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Veram.m,

    Länge leve människan, där är vi absolut av samma åsikt. Varför stressa folk för sådant som absolut inte är någon fara för samhället?Finns tillräckligt med svårigheter som folk tampas med redan.

    MMs aktion i den här frågan kallar jag för PR för ett kungahus. Inte Märta Louises änglasvammel.


  87. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    Bara på skoj Johannes
    KFML utan r har funnits
    men visst det delades mkt hit o dit men du kan säkert läsa på nånstans.

    Partier kommer o går
    manniskan består


  88. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    dom ar samlade i Miljo roerelsen numera….och en del finns val hos Ohly..


  89. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 20 augusti, 2009

    veramedmera. Var inne på wikipedia för att “läsa på” och där omnämns faktiskt KFMLr.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_kommunistiska_parti_(1967)

    Och Christina, du har helt rätt angående kronprisessans engagemang.


  90. veramedmera skriver: 20 augusti, 2009

    Okej Johannes då minns jag min historia fel, jag var ung på den tiden då bokstavskobinationerna avlöste varann.
    Det är väl för att jag börjat intressera mig för vad som avhandlas här bland de egenligen så otidsenliga kungliga.
    ( kanske googlar jag vidare om bokstäverna ) det var mest på skoj
    Ha det gott


  91. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Johannes,

    Tycker mig minnas att du tidigare skrivit om de kungligas uppgifter. Det är ju ofta ett slags välgörenhet som är deras s.k. marknadsnisch. Där kan alla kungahus bidra till att stärka de svagare i samhället, samtidigt som de stärker sin egen position och garanterar ett konungadömes existens.

    Personligen skulle jag inte kunna föreställa mig Sverige som republik, ert kungahus betyder allt för mycket för sammanhållningen i riket.


  92. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    bra sagt Trollet !!! skall vi sanda bananer till er Republik???…..:)


  93. Elisabeth Johansson skriver: 20 augusti, 2009

    Ang inlägg 65 och 81, att man inte vet vilken den andra människan är som lever på ens lön, kanske är det jag. Att vara drabbad av svår fysisk sjukdom redan i trettiofemårsåldern, är det roligt för er, Martin och Neta? Att vid femtio år ha fyra autoimmuna sjukdomar som går i skov, varav ledgångsreumatism är den enklaste sjukdomen,
    är uppenbarligen något att ha roligt åt??? Jag mår illa, jag är en av dem ni raljerar över. Att ca nio månader om året ha sjukdomsskov, med åtföljande feber, yrsel, svaghetskänsla och svimningsattacker, är det något att skämta om? Uppenbarligen. Att ha förlorat större delen av antikropparna och ständigt ha svåra infektioner, att ligga på sjukhus flera gånger per år har ni faktiskt roligt åt! Jag är knappast den enda på sidan som har min försörjning via sjukpension.
    Förlåt, men jag måste få reagera på dessa elaka antydningar. Så länge jag jobbade var jag stolt över att via skatten bidra till att de som inte hade samma tur som jag då hade i livet, ändå fick sin försörjning via bla mina skattepengar.
    Skrämmande människosyn bland några få på denna sida!


  94. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    ah, “det som inte tal att skaemtas om fortjanar ej heller att tagas pa allvar.”.
    Du kan lugnt leva vidare…men skaffa ett sinne for humor sa lever Du langre…!!


  95. Elisabeth Johansson skriver: 20 augusti, 2009

    Tyvärr är det väl så att vissa förmodligen måste var drabbade själva för att kunna ha empati, medan flertalet av oss inte har problem att sätta oss in hur hur sjuka och arbetslösa har det.
    Sov gott! Kram Elisabeth


  96. Elisabeth Johansson skriver: 20 augusti, 2009

    Martin, det är inget fel på min humor :-). Det är inte roligt det du och Neta skrev, åtminstone inte om man tillhör dem som är allvarligt sjuka. Jag lever nog varken längre eller kortare pga Netas och din elaka humor! Kanske ska man inte vara på den här sidan om man har respekt för sina medmänniskor, men mitt intryck är att de flesta är fina människor med mycket empati, tyvärr med vissa undantag…


  97. Martin skriver: 20 augusti, 2009

    jag beklagar min krassa laeggning….:) Du har fel om klippet ovan det ar URKUL….vi missunnar ingen sjukvard har i landet sa Din kommentar ar overflodig och val mest avsedd att ge mig (och den lea Neta) daligt samvete vilket inte lyckades alls….jag ar glad att vi tar hand om Dig..hoppas att Du ar det ocksa…


  98. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Elisabeth Johansson,

    Vet själv att jag skriver mycket skräp här, och tanklöst många gånger. Men när jag läste om dina sjukdomar och bekymmer, så var det nog igen en ´wake-up-call´för mig.

    Tror inte att någon menar illa, men förstår fullständigt din reaktion. Bra att du påminner, åtminstone mig, med ord kan man såra oerhört, och det lilla fina som man kan ge åt andra blir ogivet.

    Önskar dig Elisabeth, krafter bäde fysiska och psykiska.


  99. Christina Helsinki skriver: 20 augusti, 2009

    Efter Elisabeths inlägg här, kom jag faktiskt att tänka på Daniel.

    Inte ett ord har skrivits om hur han mår, han är bara som en ´non-existent´person. Han har det säkert inte så väldigt lätt.

    Tyckte redan att det var fel att Victoria for till Grönland, när Daniel genomgick sin livsviktiga operation. Tror nog att prinsarna från Danmark och Norge skulle ha klarat av det utan henne.


  100. Elisabeth Johansson skriver: 20 augusti, 2009

    Christina, jag tror inte heller att någon här medvetet vill göra någon annan illa. Men jag kunde inte låta bli att reagera till slut. Jag är glad att läsa dina rader till mig, de betyder mycket! Tack!

    Martin, jag håller inte med dig om det roliga inlägget. Saker kan alltid ses från olika synvinkel, och jag ville förmedla min. Tror man ska vara frisk och sakna empati för att se humorn. Däremot har både du och Neta humor i andra sammanhang, som jag haft stor glädje av tidigare :-). Något dåligt samvete var inte meningen att ge, snarare en tankeställare, men jag talar nog för döva öron, misstänker jag…Du har heller inte missunnat mig sjukvård, men snarare min ytterst ringa sjukpension. Om jag är glad för det, ja, jag tycker nog att har man som jag under många år med skatten bidragit till andras sjukpension, ska man nog har rätt till den om man verkligen behöver.


  101. Elisabeth Johansson skriver: 20 augusti, 2009

    Tack Lin för dina rader, som värmer!

    Jag håller helt med dig när det gäller Mette-Marit och hennes engagemang för homosexuella.


  102. Martin skriver: 21 augusti, 2009

    Du ar ju i den otroligt gynnade positionen att Du faktiskt kanner den andra personen som lever pa Din skatt….hehe namligen Du sjalv..:)
    jag har mer empati an de flesta men jag later hjarnan styra over kaenslorna annars blir det valdigt fel till sist…vi har varldens hogsta skatte tryck och det finns utrymme at saenka det OCH behalla var omsorg om vara landsmaen….som sagt kan man inte skamta om ett amne fortjanar det inte heller att tas pa allvar….!! ta en Baileys Cream och skot om Dig….vael…!!…:)


  103. Christina Helsinki skriver: 21 augusti, 2009

    Lin,

    Du tog orden från min mun. Ingen j***l har någonting med andras sexliv att göra. Fastän vi skulle vara så perversa att älskaren skall hänga en halv timme med fötterna fastbundna i kristallkronan förrän det händer.

    Vill faktiskt stryka hela uttrycket, homosexuell. Inte går vi och talar om den andra gruppen, som de heterosexuella heller.


  104. Christina Helsinki skriver: 21 augusti, 2009

    Martin,

    att du orkar!!!


  105. Martin skriver: 21 augusti, 2009

    ahja Du har ratt bra ork sjaelv…!! (lite for mycket ibland faktiskt)
    Venus o Mars aldrig skall de tva moetas…dessutom star jag under Uranus inflytande…den obeveklige Uranus..ossa e jag manskorpion..
    dvs jag har en ruggig kaensla for vad som motiverar manniskor bakom de ytliga motiven…!!


  106. veramedmera skriver: 21 augusti, 2009

    Martin det är en myt att S har största skattetrycket, bla Danmark har större, dessutom går en del av det som kallas skatt här under rubriken avgifter i andra länder,
    Det måste också sägas att det var ngr månader sen jag såg den senaste uppgiften skatten i DK( i danska tidningar. såg jag den)

    oj vad det kan utvecklas fr en artikel i denna tidning om MM,

    Hoppsan Martin vad du ändå kan uttrycka dig i ditt inlägg med nr 106


  107. Martin skriver: 21 augusti, 2009

    nja litta hogre da..:) brakdelar det brukar sta mellan S o DK i toppligan…:)
    Reinfeldt vill ju ha ner totaltrycket till 45% av BNP inbillar jag mig…??
    tackar for komplimangen Veramedmera…hehe love that signature…:)
    men det ar ju det som ar kul har att vi sparar ur totalt ibland..:)…??
    och att man tillats gora det..vi hittar ju alltid “hem igen” som regel


  108. Anna skriver: 21 augusti, 2009

    Christina Helsinki,

    Håller med om att det var konstigt att Victoria stack till Grönland i samband med Daniels allvarliga operation..
    Kungaparet visste säkert att hon skulle få kritik..eller inte??


  109. Lin skriver: 21 augusti, 2009

    Christina!
    Du ser hur bra Du klarar dig själv!
    Inte behöver Du någon guru, som kan missleda dig.
    Nej, en klok, ödmjuk person med stor portion humor är nog mannen för Dig.
    Men var finns han?
    De slipade diamanterna är sällsynta, men de finns.
    Jag vet….

    Du undrar över tystnaden kring Daniel W.
    Jag har en klar uppfattning att han tyvärr är “persona non grata”.
    Varför allt ljus på Jonas?
    I veckans “Tidning” finns en bild på villan i Djursholm där Jonas växte upp.
    Läs Louises inlägg förra veckan om livet i Djursholm, så ser Ni nu hur rätt hon hade.


  110. Irena. skriver: 21 augusti, 2009

    Taktiken kring Daniel är väl att han inte skall komma i focus alls. Det är ju helt uppenbart. Man undrar ju bara mer och mer varför??
    Madeline och Jonas förlovning ligger ju så fint i tiden för att skymma andras.
    Jag kan inte låta bli att undra varför?
    Men samtidigt tror jag att jag tolkar en stor del av sveriges befolknings inställning när jag säger att jag leds vid Kungahuset just nu.
    Det går kanhända över, men som det känns du betalar jag heller de extrautgifter som blir med republik och presidentämbete.


  111. Irena. skriver: 21 augusti, 2009

    Anna (och Demba och Gittan).
    Ang. Haijbyaffären: Det finns en relativt nyskriven, halvdokumentär, roman med titeln “Ers majestäts olycklige Kurt” av en författarduo som jag för tillfället glömt namnet på, och som handlar om Gustav V s påstådda homosexualitet och samröre med Haijby (och andra). Haijby som sedan utövade utpressning mot hovet med detta som grund. Man kan väl säga att de knäckte honom.
    På en viss nivå skys inga medel för att upprätthålla skenet,
    Romanen är läsvärd, för den avhandlar en del verkligt ljusskygga händelser på hög nivå i den svenska historien.


  112. Helena M skriver: 21 augusti, 2009

    För att gå tillbaka till Mette-Marit så stödjer hon en god sak, även fast hon ser ut som hin håle själv på den hemska bilden. Psykot from hell, del 1. (skratt)

    Jag ser inte homosexualitet som en sjukdom det är en läggning som sagt och det är inte nåt fel i det, somlig påstår att gud skapade hiv för att jorden inte skulle bli överbelastad. Vilket j…a dravel, Håller inte med på den punkten eller vad säger ni?


  113. Kristine, Oslo skriver: 21 augusti, 2009

    Så ille er hun vel ikke, ganske normal. Som Mary uten sminke. Pluss et litt uheldig øyeblikk. Dere må være klar over at Mette Marit opmtrent ikke bruker sminke. Hun burde selvfølgelig sminke seg mer, da ville hun slått ut Mary, Marie, Madeleien eller hvem det skulle være på flatmark- de bruker alle sammen mer makeup. Jeg har også lagt merke til at Svensk Dam helt gjennomgående velger ut de dårligste bildene av Mette Marit. Jeg undrer jeg litt på hva dette er for slags hang-up? Det verste var at de fikk for seg at de skulle henge ut lille Ingrid, fem år, blyg, litt fortvilet og på sin første representasjon. Kanskje de burde ta seg ad notam at de også har en norsk leserkrets. Norsk presse bruker samme type fotos av Mette Marit som Svensk Dam bruker av svenske og danske prinsesser.

    Hiv, spanskesyken, svineinfluensa -ja det er mange som har en teori om at det er Vårherres måte å regulere overbefolkningen på. Når man leser det gamle testamente, kan man jo få en oppfatning av at Vårherre gjerne vil leke litt med oss på den måte. Jeg for min del holder meg til det nye testamentet, og dermed har jeg ingen forklaring på sykdommene og katastrofene.


  114. Christina Helsinki skriver: 21 augusti, 2009

    Helena M.

    Tycker definitivt att då vi lever nu och inte för 100 år sedan borde det hela redan förts över till mapp Ö som diskussionsämne. Ibland skulle det kanske vara bättre att med samma allvar diskutera alkoholister. De lider av en sjukdom, är en fara för samhället och sig sjålv. Det finns så många av dem som inte ännu kommit ur skåpet, utan är på sniskan varje dag utan att omgivningen har en aning om det.

    Alkoholism är definitivt en sjukdom, att tycka litet annorlunda sexuellt har ingen samhällelig betydelse.


  115. Kristine, Oslo skriver: 21 augusti, 2009

    Enig med deg Christina. Her kan jeg igjen holde meg til – ikke nye testamente – men Jesus, og hva han sa om homofile, nemlig ingenting. Ettersom han holdt sammen med mange slags merkelige folk, tror jeg ikke han anså homofili som noe problem. Dessverre tullet Paulus bort seg på dette punkt, noe som har fått forferdelige konsekvenser for de homofile opp til vår tid. Jeg tror det er plass til mange typer i Guds hage. Nå synes du sikkert jeg driver med mye teosofisk tåkeprat, men det er jo europeisk kultur og historie.


  116. Christina Helsinki skriver: 21 augusti, 2009

    Kristine,

    Inte alls för mycket. Men har för mig att det också står i Bibeln någonstans att man inte skall dricka sig berusad. Kanske har fel. Men om rätt, så har man nog inte brytt sig i högre grad om det påbudet.

    Dessutom finns det säkert mer alkoholister i världen än homosexuella.


  117. signesigne skriver: 22 augusti, 2009

    Att Mette-Marit engagerar sig i de homosexuellas rättigheter och livssituation är inte fel men därimot ska hon väl inte stå upp för något politiskt parti för då blir genast mycket känsligare och hon hon får räkna med kritik. Att vara hohosexuell är ingen sjukdom. De människorna lever mitt ibland oss och de ska respekteras för sin läggning.Jag tycker att vi har kommit ganska långt i vårt land då det gäller de homosexuellas rättigheter. Bla. rätten att skaffa barn tycker jag är bra, för enl. undersökningar så har dessa barn det lika bra som i mamma-pappa familjer. Det har alltid funnits homosexuella människor men de har fått smyga med sin läggning. Det finns kanske någon kunnig person som kan förklara varför vissa har denna läggning? (jag har hört det någon gång men glömt)


  118. Helena M skriver: 22 augusti, 2009

    Signe, så sant som det är sagt, tack vännen.

    Kram Helena


  119. Britt-Marie skriver: 24 augusti, 2009

    Tycker det var fel av Mette-Marit som blivande drottning att uttala sig offentligt i denna fråga.


  120. Anders skriver: 11 september, 2009

    haha, nej kungen skulle nog vara tyst om homosexualitet med tanke på vad hans farfarsfar hade för sig. Och vem vet, kanske någon i kungafamiljen är homo light? Det vore väl trevligt? 🙂


  121. Netaadika.bloggspace.se skriver: 11 september, 2009

    Anders, skämtare där…….. 🙂


  122. Thomasine Wolff skriver: 11 september, 2009

    Neta, jag har inte sett den här kommentartråden tidgare men efter att läst dina kommentarer om Knut Hamsum och hans stöd till nazismen måste jag kommentera den.

    Knut Hamsum var en stor författare, det är odiskutabelt men du glömmer att Norge var okuperat av Tyskland och samarbete med fienden är högförräderi och straffbart. Att svika sitt land i krigstid är något av det mest moraliskt lågtstående man kan göra och när en högt aktad, världskänd person som Hamsun hyllar och samarbetar med fienden är det ett direkt slag i ansiktet på alla som kämpade och dog för ett fritt Norge.

    Jag förstår norrmännen som inte kan förlåta Hamsun!


  123. Netaadika.bloggspace.se skriver: 11 september, 2009

    Thomasine Wolff. Hamsun blev straffad, hans hustru fick också lida för detta. Men det är länge sedan nu, han var inte den ende quislingen heller i Norge och jag tror trots allt att norrmännen är stolta över över sitt lands store författare!


  124. Martin skriver: 11 september, 2009

    Att svika sitt land i krigstid är något av det mest moraliskt lågtstående man kan göra trots allt


  125. Thomasine Wolff skriver: 11 september, 2009

    Det var självklart att Knut Hamsun, i likhet med alla landssvikare, blev straffad.

    Menar du på allvar att Marie Hamsun fick lida? Antagligen är du helt historielös men sanningen är att Marie Hamsun var en ytterst aktiv medlem av Nasjonal Samling (Quislings parti) och dessutom företog flera resor till Tyskland undet kriget och OKUPATIONEN där hon läste Hamsuns böcker för soldater och publik och hon fick betalt av Göbbels propagandaministerium. Marie Hamsun blev åtalad och dömd för landssvik på egna meriter och tyvärr behövde hon inte avtjäna hela straffet. Tillaggas skall också att Marie Hamsun och hennes son Tore (tjänstgjorde som soldat, maskerad till krigskorrespondent i tyska styrkor på östfronten) höll fast vid sin nazistika övertygelse hela livet och aldrig gjorde avbön.

    Jag rekommenderar dig att läsa Marie Hamsuns memoarer, sen kan vi ta en seriös diskussion om Hamsun familjens skuld.


  126. Thomasine Wolff skriver: 11 september, 2009

    Beklagar men det var sonen Arild som krigskorrespondent på ösfronten och som aldrig tog avstånd. Tore var den misslyckade konstnären,


  127. Martin skriver: 11 september, 2009

    kan inte denna historien om Hamsun, men rent allmant anser jag att landsforradare skall ha dodsstraff…..om deras brott motiverar det!!
    OM landsforraderiet innebar att landsmaen dog i “onodan” skall dodsstraff galla….!! ovriga langa faengelsestraff…!!


  128. Christina Helsinki skriver: 11 september, 2009

    Thomasine,

    Hur påverkar Arild och Tores aktivititeter i dag ditt liv? Någonting som vi kan lära oss för framtiden?.


  129. Christina Helsinki skriver: 11 september, 2009

    Martin,

    Störe i Norge har redan fullt upp med ´nordmennens´dom i Kongo. Lämna dödsstraffsfrågan åt Obama.

    Två ´renegades´från Norge skall räddas, fastän kanske ett litet mord, falska ID-handlingar, efterlysta i Uganda. År 2009.

    I historien, har det hänt så mycket, men de gamla tyskhistorierna hör inte hit. Annars borde Silvias pappa, grävas upp från sin grav. Maximas pappa fick känna av en viss skyldighet som minister under militärjuntans tid i Argentina.Skulle Sverige någonsin täckats neka Walter Sommerlath att närvara bröllopet trots partiboken?


  130. Martin skriver: 11 september, 2009

    Nazism ar EN sak landsforraderi en annan blanda inte ihop de tva…!!
    Normaennen hoppas att Calle Bildt (min idol) NOT !! skall kunna radda livhanken pa de tva i dodscellen ???!!


  131. Christina Helsinki skriver: 11 september, 2009

    Yess, yess, Martin.

    Skall Tidningen också tjäna som diskussionforum för nazismen, landsförräderi och Finlands vinterkrig?

    lol,lol, jag vill diskutera Marys kommande stadsbesök i Vietnam, med svärföräldrarna. Marys professorsfar och styvmor lär skall vara barnvakter åt de små.

    Martin, låt oss svindla till mer aktuella, intellektuella höjder xxx, Martin.


  132. Martin skriver: 11 september, 2009

    I am all for it


  133. Netaadika.bloggspace.se skriver: 11 september, 2009

    Thomasine, tack för tipset om Hamsuns memoirer. Visste inte att han hade skrivit några. Skall absolut försöka få tag på boken, det är ju ett intressant ämne. Nu kan vi nog betrakta det här som historia även i den här spalten, hoppa jag.


  134. Thomasine Wolff skriver: 11 september, 2009

    Christina, vi kan alla lära oss något av historien och att det får konsekvenser när du tar fel val.

    Jag hade inga planer om att dra igång en diskussion om landssvik, högförräderi och nazism men Netas första note om Hamsun kunde jag inte låta stå oemotsagd. Den är härmed avslutad från min sida.


  135. Christina Helsinki skriver: 11 september, 2009

    Thomasine W.

    Du har rätt. Historien BORDE egentligen lära oss tom mera. Jag var bara egentligen rädd för att invindla mig själv i en diskussion, då vi Finland var tacksamma över Tysklands hjälp under kriget.


  136. MollyMolly skriver: 11 september, 2009

    Det må være mulig å skille mellom den store forfatteren Hamsun, og landsvikeren Hamsun. Mennesker er sammensatte. Hva som fikk Hamsun til å falle for Hitler`s ideer vet ikke jeg,- men hans eminente forfatterskap bør være udiskutabelt.

    Når det gjelder Mette Marit`s arbeid for toleranse av stigmatiserte grupper, bør det tale til hennes fordel. Jeg mener som før at de kongelige har et spesielt ansvar for å skape holdninger som inkluderer.
    Da hun sa ja til å bli profilert om dette i en bok, – visste hun ikke at den skulle utgis og markeres politisk av et viss departement og en viss statsråd. En bagatell egentlig………….


  137. Irena. skriver: 11 september, 2009

    Tack Tomasine. Nu slapp jag. Den där diskussionen har vi haft tidigare, men du kan den väl anses som utagerad.


  138. Helene Michelsen skriver: 12 september, 2009

    Om Kongehuset uttaler seg politisk og for särskilde representanters saker före et valg er det veldig kontroversiellt. Det representerer jo ikke hele folket, og da har vel egentlig ikke monarkiet noen funksjon. Synd egentlig. Men det er jo ikke förste gangen at Kronprinsessen agerer politisk, det var jo f.eks. dette pro-senteret (prostitiusjons-senteret) for noen år siden. Veldig konstigt når man tenker på hennes fortid forresten…
    Det blir litt vanskelig å se opp til en kommende dronning som har en slik fortid også… Skulle önske at Norge hadde en like flott kronprinsesse som Sverige!


  139. Martin skriver: 12 september, 2009

    men Helene vi skulle onskat att vi hade en lika flott prins (vid Victorias sida) som Haakon
    hade vael varit flott om dom tva gift sig ?? 🙂


  140. Christina Helsinki skriver: 12 september, 2009

    Och Sverige och Norge skulle bli ett gemensamt land. I jämlikhetens tecken, Victoria hälften och Haakon andra hälften.


  141. Martin skriver: 12 september, 2009

    oooch sa levde lyckliga i sina lander ett langt underbart liv…..
    som saerbor 🙁


  142. Kristine, Oslo skriver: 12 september, 2009

    Haakon og Victoria som los reyes catholicos Isabella (tronarving i Castilla) og Ferdinand (tronarving i Aragon) de ble et kongepar som satte merker etter seg.


Annons

Laddar