Kronprinsessan Mary tar mammaledigt

Annons

Nu har kronprinsessan Mary har bestämt sig för att dra ner på uppdragen och ta ledigt inför den beräknade tvillingfödseln i januari.

Det kommer bara bli tid och ork för att gå på mindre privata uppdrag, för nu vill kronprinsessan Mary gå på graviditetsledighet. Det uppger webbtidningen Examiner. De säger också att om och när det blir några mer uppdrag beror helt på hur på Mary mår. Hon är ju trots allt en gravid kronprinsessa som väntar tvillingar om bara drygt en månad.

Annons

Av Agneta Nisbeth
Foto: Stella Pictures

Läs även:

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

52 kommentarer till “Kronprinsessan Mary tar mammaledigt”

  1. Annette. skriver: 25 november, 2010

    “Hun er trods alt en gravid kronprinsesse…..” — ja, mon ikke
    og hvilken særbehandling hun får: den halve fødeafdeling på Rigshospitalet lukkes af til hende, hun vil føde i fred!
    Men en kongelig tvillingefødsel kræver vel ikke 5 fødestuer ?
    http://msndk.starlounge.com/index.cfm?objectid=99511


  2. Hilde E. skriver: 25 november, 2010

    Det høres fornuftig ut å ta mamma-permisjon nå! Alle gode ønsker til Mary og hennes familie!


  3. Hansen skriver: 25 november, 2010

    Mary skal ikke, som ved sine to tidligere fødsler, føde på en af fødestuerne. Hun skal, fordi det er en tvillingefødsel, føde på fødegangen. Det kan sagtens være hendes eget ønske, at fødegangen lukkes (delvist?), men det kan jo også skyldes nogle sikkerhedsmæssige aspekter. Dele af pressen prøver jo hvad som helst for at få unikke billeder. Noget, almindelige vordende tvillingeforældre i hvert fald ikke behøver at bekymre sig om.


  4. Pernille skriver: 25 november, 2010

    Hansen
    Interessant. Hvor har du det fra ?
    En link henvisning var ønskelig til at dokumentere dine påstand.
    Det er tidl. oplyst, at hun skal føde på lyserød stue som ved de
    to tidligere fødsler!


  5. Violet skriver: 25 november, 2010

    #4 – her er et link fra Berlingske dateret 20.11.130 – http://www.berlingske.dk/danmark/velkendte-laeger-tager-imod-marys-nyfoedte – jeg har set det forklaret andre steder, at i og med, at det er en tvillingefødsel, så kan hun pr. automatik ikke få lov til at bruge lyserød stue.

    Vedr. Marys fødsel har Rigshospitalet øvrigt indsat en lille tilføjelse nederest på deres hjemmeside – http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Juliane+Marie+Centret/Klinikker/Obstetrisk+Klinik/Foedslen/


  6. Violet skriver: 25 november, 2010

    ad #5 – beklager alle stavefejlene – datoen er naturligvis 20.11.2010


  7. Louise skriver: 25 november, 2010

    #3 Hansen
    Der har været rejst massiv kritik mod Rigshospitalet for at
    henvise andre kvinder med termin omkring Mary til fx Hillerød i
    Norsjælland..
    Jeg tror man er fremkommet med, at hun skal føde på gangen,
    (hvis man er ?) for at imødegå denne kritik.
    Har aldrig hørt om, at man føder på gangen med mindre der
    skulle være overbelagt – og det kan man jo ikke påstå i dette tilfælde. 😀
    Afdelingen lukkes af alle de dage Mary ønsker at opholde sig
    på fødeafdelingen.


  8. Irena. skriver: 25 november, 2010

    Finns det inga kommentarsfält i Billedbladet?


  9. Violet skriver: 25 november, 2010

    #7 Rigshospitalet bruger udtrykket fødegangen anderledes – se http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Juliane+Marie+Centret/Klinikker/Obstetrisk+Klinik/Foedslen/ – det er deres generelle betegnelse for fødestedet åbenbart.
    Se også nederst på siden, hvor der står, at ingen fødende bliver afvist pga. den forestående royale fødsel.

    Yderligere forklaring her – http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/389035:Danmark–Velkendte-laeger-tager-imod-Marys-nyfoedte – hvorfor hun skal føde på “fødegangen” – det er åbenbart normalt ved tvillingefødsler.

    Hvis der er lidt kaos i fødeforholdene i Nordsjælland i januar, hænger det nok også sammen med at Gentofte fødeafdeling lukkes pr. 1.1.2011. Mange fødende, der naturligt hører til Gentofte, ryger i stedet bl.a. til Hillerød og Rigshospitalet.


  10. Hansen skriver: 25 november, 2010

    Tak til Violet for de respektive links, for naturligvis skal Mary – og forhåbentlig heller ikke nogen andre fødende – ligge ude på gangen og nedkomme. Med min kommentar ville jeg blot påpege, at “afspærringen” ikke nødvendigvis skyldes Marys ønsker, men kan bunde i en sikkerhedsmæssig vurdering.


  11. maggi skriver: 25 november, 2010

    Jeg er en af dem, der stadig regner med en dansk tvillingefødsel i december. Kunne forestille mig det blev lige før jul.
    Ved ikke hvorfor alle snakker om at skulle flyttes fra hospitaler i januar. Det er en tvillingefødsel – normalt føder man en måned før tid, og samtidig har Mary jo for vane at nedkomme temmelig tidligt.
    Prins Christian kom to uger før tid, Isabella kom tre uger før tid, mener jeg.
    Derfor regner jeg især med en tidlig fødsel her i næste måned!
    Og vi er flere der glæder os til resultaterne! 🙂
    Fornuftigt at hun går på barsel nu.


  12. Katarina skriver: 25 november, 2010

    För mig får Mary stänga hela förlossningsavdelningen den dagen det gäller.
    Så påpassad som hon är är det viktigt att ge henne lite lugn och ro.
    Om nu några kvinnor får föda i ett annat sjukhus än den närmaste- vad gör det.I Sverige sker det så gott som dagligen och vi har inte haft princess förlossningar på länge,
    Lycka till på förlossningen och hoppas säkerhetsavdelningen på sjukhuset stänger av mer än det är planerad i dax datum.


  13. Gitte skriver: 25 november, 2010

    Violet
    Hansen
    Der står faktisk EN af de 13 fødestuer – IKKE på fødegangen
    i netartiklen i Berlingske Tidende!
    Mon hun ikke også gjorde det sidst -og så blev flyttet til
    “lyserød stue” efter fødslen ?
    Hun ligger ikke på fødestuen i 3-5 dage!
    Mogens Hedegaard ved godt, at Mary vil føde INDEN jul for
    ellers bliver fødslen sat i gang. Så det er en billig udtalelse,
    som folk skal “købe”. Problemet er et decemberproblem.


  14. Jensen skriver: 25 november, 2010

    Det er dybt tragisk når mennesker blindt bygger hele deres verdensbillede på ugeblade og tabloidaviser. Historien om at Mary skulle bruge den halve fødeafdeling stammer oprindeligt fra det danske ugeblad Her og Nu. Her og Nu er et billigt sladderblad i Danmark og er generelt ikke særlig troværdig.

    Jeg gentager lige Violets link til den mere sobre historie.
    http://www.berlingske.dk/danmark/velkendte-laeger-tager-imod-marys-nyfoedte

    #7 Louise
    Der har ikke været nævnt en eneste navngiven kvinde som er henvist til et andet hospital. Kun en anonym i sladderbladet Her og Nu.

    #13 Gitte
    Så du tror mere på sladderbladet Her og Nu end på Rigshospitalet? Tragisk!


  15. Violet skriver: 25 november, 2010

    #13 – Der står helt præcist:
    “Denne gang skal hun føde på en af hospitalets 13 fødestuer.

    – Kronprinsessen skal af faglige hensyn føde på fødegangen, siger Morten Hedegaard med henvisning til, at der her findes det udstyr, som kan blive nødvendigt ved en tvillingefødsel”

    Jeg forstår det som, at fødegangen er det overordnede begreb for deres 13 fødestuer, dvs. er man på ‘fødegangen’, bruger man en af de 13 stuer dér (som åbenbart er almindeligt ved f.eks. tvillingefødsler) og ikke f.eks. lyserød stue, som er til ‘ukomplicerede’ fødsler.


  16. Lars skriver: 25 november, 2010

    #14 Jensen
    Så kom en af dagens kommentarer fra Dikte. HA HA 😀
    Jeg læser ikke Her og Nu eller Se og Hør, men dine
    kommentarer! Spændende psykologisk læsning.


  17. Jensen skriver: 25 november, 2010

    16# Lars
    Åhh nej, ikke igen! Det er utroligt som paranoiaen trives her og nogen beskylder andre for at kommentere under flere navne. ”Tyv tror hver mand stjæler”???!!! LOL Jeg er ikke Dikte, men jeg kan se mit ”mærke” har ændret sig siden sidst jeg skrev den 19. November. Ændret IP?


  18. Mama Mia skriver: 25 november, 2010

    Herregud det virker helt hysterisk. Svangerskabet er forløbet
    uden komplikationer – ellers havde vi sikker hørt om det spalte
    op og spalte ned.
    Mary har født før og er under 40 år. For 7 år siden var hun en almindelige småborgerlig pige – i dag dyrker “skribenterne”
    her hende, som en afgud! Hvilket tomt liv I må have.Tragisk! 😀
    Hun har intet præsteret andet end snart at have født 4 børn.


  19. Violet skriver: 25 november, 2010

    #18 Synes du? Hvis nogen dyrker hende ‘som en afgud’ taler de da i det mindste om noget, de kan li’ – det er da positivt og giver mening :-)!
    Mary har vel ikke ‘underpræsteret’ mere end nogen andre af de kongelige i sammenlignelig alder og position, som også diskuteres her, så det er vel egentlig OK også at diskutere hende? Og det er nok hverken første eller sidste gang, der er interesse for en royal fødsel – slet ikke en tvillingefødsel.


  20. A-B skriver: 25 november, 2010

    Hon ser oförskämt fräsch ut! Bra att ta det lugnt, speciellt vid en tvillingfödsel, detta borde alla kvinnor ha rätt till, tyvärr har mycket förändrats till det sämre inom vården de senaste åren, åtminstone i det svenska samhället.


  21. Trine skriver: 25 november, 2010

    MaMa Mia
    Det er da det helt rigtige sted du er kommet hen hvis du skal brokke dig over andre.

    Jeg vil dog tro at med din sure tilgang til livet har du nok underpræsteret ifht. Mary.

    Eksempelvis har du nok ikke taget en bachelor.

    Eksempelvis har du nok ikke rejst til en helt anden verdensdel og lært at tale et ret vanskeligt sprog flydende.

    Du har vel heller ikke rejst hele verden rundt og repræsenteret Danmark på de bonede gulve.

    Blot et gæt.


  22. Lollo skriver: 25 november, 2010

    mycket bilder på marie och joachim i kina och felipe och letitzia i peru
    http://myroyal-myroyals.blogspot.com/


  23. Nikki skriver: 25 november, 2010

    Hoppas Mary njuter mammaledigheten.
    Jag kommer att njuta av att inte behöva se henne varje dag
    i medierna kanske ett år!


  24. Marie skriver: 25 november, 2010

    Vad tror ni det kommer att bli? 🙂 Jag gissar på två pojkar


  25. Gitte skriver: 25 november, 2010

    #14 Jensen
    (Hmm! Jensen kommenterer på kommentarer til Hansen,
    men det skal jeg ikke undre mig over, kan jeg forstå! )
    Din konklusion finder jeg tragisk-komisk, eftersom jeg ikke
    har skrevet andet end min mening og min erfaring UDFRA
    Violets links. Hvem mon det egentlig er, der dybt tragisk
    henter alle sine oplysninger fra den kulørte presse !!! 😉


  26. Birthe skriver: 25 november, 2010

    Lars alias 7 andre navne.

    Du virker forstyrret.


  27. Katarina skriver: 25 november, 2010

    #20 Håller helt med Dig.


  28. Esther skriver: 25 november, 2010

    Jeg kan ikke tro at Mary venter tvillinger. Jeg har selv født tvillinger og lå på sykehuset fra 7. måned for ikke å føde for tidlig. Tvillingene kom etter 8 måneder. Mary bør ta det helt rolig nå så hun ikke føder for tidlig.


  29. wilhelmina skriver: 26 november, 2010

    Tänk om alla blivande tvillingmammor själv fick bestämma om när dom vill ta mammaledighet och få betalt för det också!


  30. Tanja skriver: 26 november, 2010

    Barselsorlov og barselsorlov – har hun ikke kun haft få egne
    opgaver i efteråret ?
    Ikke meget har forståeligt nok stået i kalenderen, men hun
    har så fulgtes med mand og søn (!) på job.
    Ventetiden uden noget at lave kan vel også føles lang! ?

    Nå, men god “rigtig” barsel nu til Mary. 😉


  31. Malin skriver: 26 november, 2010

    Wilhelmina #29 Vad snackar du för skit!? Har du väntat tvillingar? Vet du hur det känns? Hur det fungerar med sjukskrivning/havandeskapsledigt mm.? Jag har tvillingpojkar på 2½ år och när jag var gravid så berättade läkaren väldigt tidigt (vecka 14-15 tror jag) att tvillinggraviditeter automatiskt räknas som högriskgraviditet och att man därför inte FÅR jobba för länge, särskilt inte om man har besvär, vilket vi ju inte vet om Mary har. Såna kommentarer som din är ju bara löjliga. Är du avundsjuk? Eller måste du helt enkelt klaga? Jag känner flera tvillingmammor som inte skulle orkat en bråkdel av de hon gjort under sin graviditet, utan som legat hemma i sängen från tredje månaden och framåt. Själv var jag hemma från vecka 20, och det hade varit omöjligt att jobba längre. Att vara gravid är ingen sjukdom, men det är påfrestande för kroppen och då framförallt med två, Så varför kan man inte bara unna henne lite ledigt och lugnt sista veckorna utan att slänga in såna kommentarer??


  32. Helena A skriver: 26 november, 2010

    Jag tycker Mary är väl värd sin vila.


  33. Josephine skriver: 26 november, 2010

    Hej Marie, nr 24!

    Jag har med min clairvoyanta förmåga (hm, nåja) kommit fram till att det utan tvekan blir två flickor och ingenting annat. 😉

    Jag ser vissa namn framträda för mitt inre…t.ex Catherine…
    som är kronprinsessan Mary´s mosters (Catherine Murray´s)förnamn och som dessutom burits av en dansk drottning
    (Anna Cathrine 1575 – 1612, hustru till Christian IV).

    Louise, Sophie och Caroline är andra (moderna) heta flicknamn, som burits av många danska drottningar (särskilt namnet Louise!).

    Kronprinsparet valde ju t.ex att döpa sin dotter till ‘Isabella’ efter kung Christian II hustru, spanska Isabella av Aragonien
    (1501-1526) – fast hennes namn anpassades till danska och blev Elisabeth af Habsburg.

    Sedan har vi ju de gamla drottningnamnen i den danska historien;
    Thyra, Gunhild, Tove, Aelgifu, Emma, Adela, Ingegerd, Bodil, Ulvhild, Malmfred, Luitgard, Gertrud, Dagmar, Bengerd, Jutta, Mechtilde, Agnes, Ingeborg, Euphemia, Philippa, Dorothea, Christine, Dyveke (ej drottning, mätress), Sophie Amalie, Charlotte Amalie, Anna Sophie, Sophie Magdalene,
    Juliane Marie, Caroline Mathilde, Marie Sophie Frederikke, Caroline Amalie, Vilhelmine, Alexandrine….osv. Puh!

    Ja, vi får väl se vad det blir, prinsar och/eller prinsessor – kanske vet det danska kronprinsparet redan om hur det förhåller sig med den saken?


  34. wilhelmina skriver: 26 november, 2010

    Jag har fött tvillingar. På min tid fanns det varken ultraljud eller varning för högriskgraviditet. Jag jobbade på i jordbruket fram till förlossningen och tvillingarna kom som en överraskning för alla.


  35. Ida C. skriver: 27 november, 2010

    Kommentar #21 Trine – må da være skrevet af et barn, en
    stor skolepige. Hvor er den naiv – på den søde måde. 😀


  36. py skriver: 27 november, 2010

    hallo!! nikki! var inte så nedlåtande mot mary! hon är bäst av alla prinssessor! om man tar med kronprinssessan victoria då! men tyck vad du vill! vad tycker ni andra? tack för mig! mvh.py


  37. Ann-Marie skriver: 27 november, 2010

    förlåt en stilla undran? Varför e det så många som kommentarar på norska eller e det danska? Hmmm – finns det inte tidningar i dom länderna. Gillar att läsa kommentarerna men det eeeeee jobbigt! Såja ta det lugnt där ute nu – vill inte vara elak men tycker nog det e konstigt.


  38. Jannike skriver: 27 november, 2010

    #36 py
    Håller med Nikki.
    Jag tycker också här är för mycket Mary på den kungliga webben!


  39. Dorthe skriver: 27 november, 2010

    MAMA mia
    Du er lidt af en plebs:)


  40. Astrid skriver: 27 november, 2010

    # 37, Bästa Ann-Marie, sluta gnälla!
    Ibland undra jag om klagolåten är den främsta mänskliga sången.
    Kan du inte bara ta emot våra nordiska vänner och inte vara sur och gnälla. Om du nu tycker att det är jobbigt att läsa kommentarerna på danska eller norska – låt bli!
    Här har du en länk till en sida som kan lära dig att läsa snabbare – övning ger färdighet. Träna upp din läshastighet och ta emot våra nordiska grannar. Sluta gnäll!
    http://www.fra.edu.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/SNABBLASNING/mainsnabb.htm


  41. Irena. skriver: 27 november, 2010

    Det finns ju hur många översättningsprogram som helst, Ann-Marie.
    Det finns inga danskar här, möjligen någon vilsekommen norrbagge. Eller två, eller tre 😉


  42. Violet skriver: 27 november, 2010

    #33 til Josephine. Frederik og Mary har vist ladet skinne igennem, at de allerede kender kønnene på børnene. Med alle de drenge, der allerede er i familien, håber jeg også på to piger. Dine forslag Dyveke og Dorothea er jeg ret vild med 🙂


  43. Lars skriver: 27 november, 2010

    #17 Jensen
    + #26 Birthe, hvem ? Der gik du vist i panikfælden og jokkede
    i spinaten igen og røbede, at du er en gammel kending her
    under andre mærker. 😀
    HAHA må skuffe dig, jeg skifter ikke identitet, som
    toget/bussen kører med fri internet, så det er en ommer! 😉
    Josephines kommentar vrimler med navne, der kan du også hente inspiration. Du kan ikke have brugt dem alle endnu!
    Mon ikke der skulle være nok til et år?
    Jeg deltager lige i gættekonkurrencen. Håber på det bliver
    to piger. Det er billigst på langt sigt – de gifter sig borgerligt og skal ikke have apanage.


  44. Ulla Forsman skriver: 29 november, 2010

    23: Var inte så säker på det! Fotograferna hittar henne nog.


  45. Ulla Forsman skriver: 29 november, 2010

    34: Ja, det är så olika. Sophia Loren måste ju inta sängläge under 9 månader. Annars skulle hon inte vara mamma till två fina pojkar (män) nu.


  46. Ulla Forsman skriver: 29 november, 2010

    …och I Sophia Lorens fall var det inte ens fråga om tvillinggraviditeter.


  47. Jessica F skriver: 29 november, 2010

    Jamen,

    om det blir två pojkar (drenger) då?
    Har Ni inte några förslag på namn till dem?

    ‘John’ heter ju kronprinsessan Mary´s far, även om lille prins Christian också bär det som mellannamn.
    Tror att Mary´s farfar hette ‘Peter’, och hans far ‘Alexander’.
    Mary´s morfar hette ‘Archibald’ i förnamn – kanske inte så praktiskt.

    Kom igen nu, kära danska damer (och herrar), vi behöver Er kunskap och hjälp, det är ju Ni som känner Ert kungahus bäst!

    Och sluta tjafsa (aevle?) om ‘alias’ – det spelar ändå ingen roll och nästan alla använder (bruger) sig av det. 😉
    ALLA är välkomna i alla skepnader (skikkelser) – HVERGANG!


  48. Beatrice skriver: 29 november, 2010

    Freddy är väl ett bra namn på en pojke och en kombination av Frederik och Mary.

    Fast det hette ju den där otäcke typen i skräckfilmen
    ‘Terror on Elm Street’.


  49. Josephine skriver: 29 november, 2010

    Ha, ha, ha – tack för dagens välbehövliga goda skratt, Bea! 😀


  50. Andrea skriver: 2 december, 2010

    Irena
    😀 Ha, ha, ha någon vilsekommen norrbagge eller två
    eller tre….. nej du, när “ämnet” handlar om Mary och Marie
    är nästan alla kommentarer danska och de flesta skrivna av samma person såvitt jag förstår. 😉
    Jessica E
    Förslag på namn till två pojkar Dan & Mark !! 😀


  51. Lise skriver: 3 december, 2010

    Josephine og Jessica F
    Det var dog en imponerende interesse og viden I, som
    svenske, har om navnene i det danske kongehus.
    Jeg har først lige “lært” at Silvias far hedder Walther.

    Jeg tror, at i hvert fald det ene pigenavn vil blive Dagmar og
    hvis det bliver drenge får de britiskklingende navne, men jeg
    håber på gode gamle navne som Absalon, Gorm eller Ulrik.


  52. Benedikte skriver: 8 januari, 2011

    Mary er her kl. 7 morgen blevet indlagt på Rigshospitalet……
    så i dag får vi to nye små royale prinser eller prinsesser eller
    en af hver.
    Spændende bliver det……..


Annons

Laddar