Kronprinsessan Victoria besökte Konserthuset med pappa

Kronprinsessan Victoria besökte Konserthuset med pappa
Annons

Kronprinsessan Victoria och kung Carl Gustaf besökte Konserthuset.

Kronprinsessan Victoria och kung Carl Gustaf besökte Konserthuset.

Kronprinsessan Victoria var under torsdagskvällen på Konserthuset i Stockholm med sin pappa kungen. De närvarade vid säsongens öppningskonsert.

Victoria AOKronprinsessan Victoria fanns på plats tillsammans med sin far kung Carl Gustaf vid Konserthuset i Stockholm under torsdagskvällen. Kronprinsessan, som var söt i sin turkosblå sidenklänning, lyssnade på säsongens öppningskonsert med dirigenten Sakari Oramo som bjöd på både Mozart och Bruckner. På violin hördes den tyskfödda Vivianne Hagner som också framträdde för första gången i Konserthuset.

Av Agneta Nisbeth
Foto: All Over Press

Läs också:

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

84 kommentarer till “Kronprinsessan Victoria besökte Konserthuset med pappa”

  1. Mia skriver: 17 september, 2010

    Vilken konstig form på Victorias klänning. Undrar vad e det för konstigt som sticker ut. Och jag tycker att hon börjar se väldigt mager ut igen.


  2. Bittan skriver: 17 september, 2010

    Victoria som har haft så fina klänningar det senaste, denna var inte bra, man kan undra vad hon har under som visar sådana märken.


  3. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 17 september, 2010

    Kanske mameluckerna som korvar sig lite 🙂


  4. Gittan skriver: 17 september, 2010

    Men vad i allsin da´r har hon på sig ? Underkläderna syns ju med varenda söm… Och vad är de “knuggliga” på höfterna ? 🙁


  5. Vicki skriver: 17 september, 2010

    Ser ut som nåt som ska hålla inne magen lite 😉


  6. Kiana skriver: 17 september, 2010

    Kanskje belysningen gjør sitt til at kjolen ikke kommer til sin rett. Jeg tror både farge og fasong på kjolen egentlig er bedre enn hva som kommer frem på dette bildet. Det er alltid koselig å se bilder av denne flotte kvinnen. Hun hadde sett smashing ut i en striesekk også hun, med sin fantastiske utstråling og tilstedeværelse når hun representerer. 🙂


  7. Forestlady skriver: 17 september, 2010

    Även Solen har sina fläckar. Nästa gång blir det mitt-i-prick! Och så var vi där igen: det gäller att jämföra sig åt rätt håll. Jämför man Victoria med damen på andra sidan Kungen så… ja just det.


  8. MartinzzonSvenskDam skriver: 17 september, 2010

    En av de sämsta klänningar
    jag sett på Victoria
    Den satt inte snyggt på.


  9. Tina skriver: 17 september, 2010

    Men jösses.. Vad har hon på sig!!??


  10. […] This post was mentioned on Twitter by Louise Ghislaine, svenskdam.se. svenskdam.se said: https://www.svenskdam.se/2010/09/kronprinsessan-victoria-besokte-konserthuset-med-pappa/ […]


  11. Maja Larsson skriver: 17 september, 2010

    Hon jobbar hårt, hann inte rätta till underkjolen ovanpå bodyn vid klädbytet. Limon stod utanför och tutade och kungen tjatade att hon skulle skynda sig så att de inte kom försent.

    Synd vi inte får se fler bilder för då hade säkert underkjolen hunnit falla på plats.


  12. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 17 september, 2010

    Man kan inte vara vacker jämt.Damen bredvid kungen är inte snyggt klädd.Men vem är det?


  13. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 17 september, 2010

    Kanske dålig fotograf?


  14. Hansen skriver: 17 september, 2010

    Det var dog en spøjs, lidt 1940-agtig kjole. Og ja, det ser ud, som Vickan har noget meget mystisk lingeri på nedenunder… Blankt stof kan være nådesløst afslørende 😉 Kvinden ved siden af trænger først og fremmest til en gedigen bh, der kan løfte, støtte og forme 🙂 Så ville tøjet sidde væsentligt pænere, især hvis hun så undgik jakker i blanke stoffer. Man skal være meget ung og meget slank for at kunne bære blankt satin og den slags uden at komme til at se billig ud.


  15. Mia skriver: 17 september, 2010

    Medea. Vi pratar om Victorias klänning! Det handlar inte om kvinnan bredvid kungen.


  16. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 17 september, 2010

    Så sant,Mia!Men vem är det?


  17. Gittan skriver: 17 september, 2010

    Silvia är i München för Childhood… Hoppas länken funkar så kan ni klicka er igenom flera fina foton..

    http://picture.belga.be/belgapicture/picture/22395287.html


  18. Forestlady skriver: 17 september, 2010

    17. Gittan:
    Tack för länken.
    Får dock bara upp ett foto men det var vackert nog.


  19. Mia skriver: 17 september, 2010

    Medea, jag tror inte att bilden var ämnad för att kommentera kvinnan till hö om kungen. Nu e FRÅGAN vad har hänt med Victorias klänning???


  20. ann fredriksson skriver: 17 september, 2010

    är vicktoria gravid hon hade ingen snygg klänning


  21. Lydia skriver: 17 september, 2010

    Tycker klänningen är snygg, däremot är ju frågan vad i .. har hon under som är för stort? Räcker inte pengarna till riktiga underkläder? Var är Daniel? Softar?


  22. BEN skriver: 17 september, 2010

    Klänningen är alldeles för trång och fel passform dessutom.
    Vi är vana vid att se kronprinsessan stråla mot oss ända sedan förlovningen, men denna bild visar något helt annat.
    Kanske inte så konstigt med allt som händer runt kungafamiljen.

    Drottningen strålar desto mer på bilderna från München.

    Jag saknar en bild på kronprinsessparet i vardagen, men det är kanske inget man kan förvänta sig.

    Har paret flyttat till Haga slott?


  23. MIna skriver: 17 september, 2010

    Alltid denna granskning av kläder. It aint easy being a Crown-princess…


  24. Helen skriver: 17 september, 2010

    Var är Daniel? Är det bara jag som reagerar på att det är synd och konstigt att inte Victoria och Daniel deltar i sådana här tillställning tillsammans?


  25. Yggdrasil skriver: 17 september, 2010

    Jag vill berömma Victorias mycket vackra klänning.”Bulorna” är kanske ett ljusfenomen, för ingen skulle väl låtit detta vara annars? Men som någon sade, allt är relativt. Haha!


  26. nina skriver: 17 september, 2010

    Vilken vacker klänning, men fel tyg – men ja, vad är det för underkläder, sånna som kanske ska dölja nånting. Är fortfarande övertygad om att Victoria och Daniel väntar barn.


  27. Esther skriver: 17 september, 2010

    Hvor er Daniel?


  28. Maja Larsson skriver: 17 september, 2010

    Stylisten hade ledig dag eller så är hon upptagen med garderoben inför kronprinsessparets resa till Pau om någon vecka.


  29. xx skriver: 17 september, 2010

    Victoria bedöms mest för vad hon har på sig och inte för vad hon gör.Men GÖR hon egentligen något eller visar hon bara upp sig?
    Hårt arbete att gå på konsert och visa upp en ny klänning?


  30. Anna skriver: 18 september, 2010

    antagligen en gördel för att håll in magen:-)


  31. Lotta skriver: 18 september, 2010

    Ja, och så. ? Nu tycker jag att vi slutar göra anmärkning på klädseln i Svensk Damtidning. Viktoria och Drottning Silvia också för den delen är ALLTID ANSTÄNDIGT klädda.
    Det skall vi svenskar vara mycket glada över.
    Däremot tycker jag att vi inte behöver läsa om Daniel och Viktoria i varje nr av Svensk Damtidning. Vi är faktiskt mätta för ett tag framöver.


  32. Anita skriver: 18 september, 2010

    Damen till höger är en politiker ( V ), tror jag. Minns inte vad hon heter..


  33. Anita skriver: 18 september, 2010

    Victoria har en mycket vacker 40-tals klänning, tycker jag !


  34. Maggan skriver: 18 september, 2010

    Jag tror att det är en MYCKET dålig fotograf för tittar man på övriga ex. män så ser de verkligen skrynkliga ut, klänningen som sådan är säkert jätte snygg men tagen ur fel vinkel. Daniel kan ju faktiskt vara på någon sjukkontroll eller hemma var är Silvia kan man då också fråga.


  35. A-B skriver: 18 september, 2010

    Ang. kommentarer om att prins Daniel inte är med vid varje officiellt tillfälle. Tror knappast det är meningen att prins Daniel ska vara med vid alla officiella tillfällen. Är säker på att kronprinsarna i Norge och Danmark, likt kronprinsessan i Sverige, gör officiella framträdanden alldeles själva, eller?

    I alla fall, Kronprinsessparet ska åka på officiell resa till bl.a. Frankrike m.m. – går att hitta på bl.a. http://www.royalcourt.se


  36. Josephine skriver: 18 september, 2010

    Enligt Svensk Damtidning ser prins Daniels kalender ut så här;

    27 – 28 september; Besök i Pau och Paris med kronprinsessan.

    5 oktober; Riksmötets öppnande.

    11 – 14 oktober; Besök i Peking och Shanghai med kronprinsessan med anledning av Sweden Expo 2010.

    20 oktober; Högtidlighållandet av tronföljarens landstigning i Helsingborg den 20 oktober 1810.

    21 – 23 oktober; Besök i Västergötland.

    Inför alla dessa och kommande uppdrag, går nog mycket tid åt att förbereda Daniel – prinsskolan med vice ceremonimästaren vid hovet, brigadgeneralen Jan Eric Warren i spetsen, har bara börjat.

    Dessutom vill man troligen undvika att utsätta hans nedsatta hälsa och immunförsvar för onödig belastning och stress – förmodligen kommer vårt svenska kronprinsesspar aldrig att uppträda gemensamt på ett lika aktivt sätt som ex Danmarks kronprinspar Frederik och Mary.

    Till skillnad från de utländska kronprinsessor som gift sig med kronprinsarna i Europa, och som trots ett nytt språk osv omedelbart fått egna representationsuppdrag, finns det anmärkningsvärt nog inga uppdrag på egen hand inplanerade för Daniel.
    Men det kommer kanske längre fram.


  37. Rickard skriver: 18 september, 2010

    23. Nja jag tycker inte det är så konstigt. Kungaparet deltar ju inte i allt tillsammans heller 🙂

    Ja inte var det någon av Victorias bästa klänningar inte. Vi får väl hålla tummarna för att hon är gravid i ett tidigt stadium.


  38. Ronja skriver: 18 september, 2010

    Klänningen är från Moschino C&C och inte ny…

    Finland 2009 (utan Bridget Jones underkläder 😉 )
    http://www.folkbladet.nu/wp-content/uploads/3409/middag_1.jpg


  39. Lydia skriver: 18 september, 2010

    #27 Maja Larsson! Ja då är han väl med Daniel, en kul resa!

    #30 Lotta! Vilka ska vi då läsa om i en kunglig tidning?


  40. Victoriavän skriver: 18 september, 2010

    För mig äe det mer intressant att få veta vad Victoria engagerar sig i och tar del av än att ständigt och jämt kommentera hennes
    klädsel.
    Det känns väldigt futtigt och ytligt att fixera sig och fastna vid utsidan.
    Som helhet är ju Victoria vacker som en nyponros och har en underbar utstrålning i sig själv.


  41. Maria von Asindia. skriver: 19 september, 2010

    Vad tyckte Kronprinsessan om kören.
    Jag vet inte. De på scenen skrek så högt !


  42. snickarjohn skriver: 19 september, 2010

    Varför varför lägger ni inte ner några minuters research på vem den blonda kvinnan bredvid kungen är och varför hon fått denna fina placering. Läsekretsen vill ha saker satt i ett sammanhang.
    Det är mycket mer intressant än om klänningen bubblar sig!


  43. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 19 september, 2010

    SnickarJohn.jag undrar också vem denna dam är,som är jämte kungen.Ingen som vet?


  44. BEN skriver: 19 september, 2010

    # Lotta 30
    Jag tar åt mig din kritik då det gäller vår kritiska bedömning av kronprinsessans kläder, men………………..

    Jag har prenumererat på svensk damtidning för att i första hand få läsa om kungligheterna i Europa och njuta av alla vackra kläder. Jag tycker absolut inte att kronprinsessan Victoria och prins Daniel har fått för stort utrymme i de senaste numren av tidningen – tvärtom.
    Vad som gör att jag inte ska fortsätta prenumerera på den kungliga veckotidningen är att de, enligt min mening, ägnat alldeles för stort utrymme åt Sofia Hellqvist, som inte är någon kunglig person.


  45. snickarjohn skriver: 20 september, 2010

    Medea,
    Det är väl det professionella journalister ska ta reda på!


  46. Lotta skriver: 20 september, 2010

    Jag håller absolut med 44 när det gäller Sofia Hellqvist.
    Vi har ju faktiskt ett kungapar som också arbetar. Som det är nu ligger all fokus på kronprinsessan.
    Sofia Hellqvist får faktiskt mer utrymme i tidningen än kungaparet.
    Oh ve oh ve.


  47. Ria (Innamo)KronprinsessaVictoriabesökteKonseerhuset skriver: 20 september, 2010

    Paret med kungen och kronprinsessan är Finlands ambassadör Markus Lyra med frun.


  48. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 20 september, 2010

    Hej o hå,Ria!
    Tack för upplysningen.Gud,vad jag varit nyfiken!


  49. Bittan skriver: 20 september, 2010

    Håller med # 44 när det gäller Sofia Hedqvist. SD är kunglig veckotidning! Visst kan man läsa om icke kungliga men man får sålla mellan vilka som skall vara med.


  50. snickarjohn skriver: 20 september, 2010

    Tack Ria.
    Det borde redaktionen ha upplyst om.


  51. Helena Atollen.se skriver: 20 september, 2010

    Om jag inte minns helt fel bars denna klänning vid ett besök i Afrika för ett par år sedan.


  52. BirgittasvenskdamtidningViktoriaochKungen. skriver: 20 september, 2010

    Jag håller till viss del om att Viktorias klänning inte var av de vakraste,men det kan ju bli lite fel ibland,hon kan inte vara tipptopp jämt. Hon har en utstrålning som inte många har.Representerar bra, påläst och samtidigt underhållande.
    Att inte Prins Daniel finns vid hennes sida varje gång,han kanske var upptagen med något annat,men hon hade ju sin Pappa Kungen.

    Jag tycker som en del andra att det räcker med skriverierna om Sofia H,hon tillhör inte de kungliga.


  53. marianne skriver: 20 september, 2010

    Vår vackra, underbara kronprinsessa i en något illasittande klänning.


  54. ATL skriver: 21 september, 2010

    Prins Carl Philip and flickan SH forsvann!!!


  55. Lydia skriver: 21 september, 2010

    #52 Birgitta.

    Varje gång? Han (Daniel) har varit med på två fester efter bröllopet vad jag förstår. Och skyll inte på att han utbildas, de var tillsammans i 9 år innan de gifte sig, då är det konstigt att han inte visat större intresse för att förkovra sig om han funderade på att bli prins. Silvia började följa kungen direkt och arbetade ut en egen agenda.


  56. BEN skriver: 21 september, 2010

    Om vårt kronprinsesspar endast ska visa sig på bild tillsammans vid de fåtal tillfällen som nämns i kalendern är det verkligen en mjukstart för paret. Att varken Aftonbladet eller Expressen skriver något om kronprinsessparet för närvarande tolkar jag som att
    paret bör lämnas ifred och orsaken härtill kan man bara spekulera i. Naturligt hade väl varit att svenska folket åtminstone borde få veta vad som händer med flytten till Haga slott. Allting verkar så hemligt!


  57. MaryK skriver: 21 september, 2010

    # Josefine:
    Hvorfor skal de på død og liv alltid gjøre noe sammen?
    Hva er det som er så fordelaktig i at det danske kronprinspar stort sett representerer sammen? Hvis de representerer hver for seg ville de rekke å kaste glans over dobbelt så mange arrangementer
    Men selvfølgelig er det fint hvis de kommer sammen også!
    I Norge har dronningen og kronprinsessen mange mange representasjonenpå egen hånd. De har jo egne interessefelter, og er ofte ønsket pga dette.

    # 40 Victoriavæn:
    100% enig! Hvorfor i alle dager kommenterer de fleste her kun klesdrakten? Gjenspeiler det interessefeltet til kommentatorene??
    Det er min mistanke!! Men det er jo dødsens kjedelig å kun være opptatt av det eksteriørmessige!! Hva er da vitsen ved at kronprinsessen representerer – in flesch – da? Oppdragsgiverne kunne jo bare skaffe seg kleshengere hvor de kunne vise fram Victorias kjoler/klenninger ved diverse anledninger, hvis klesdrakta er så viktig som disse trådene skulle tyde på! Nei, folkens – vi bør ha et mye bredere perspektiv på Victorias representasjon enn om undertøyet hennes sitter bra under kjolen eller om fargen passer osv.


  58. Lotta skriver: 21 september, 2010

    Eller som Viktoria en gång uttalade. Det fokuseras alltför mycket på klädseln. Dessutom är det en kronprinsessa som vi vill ha. Inte en filmstjärna med en make up som kan stå för sig själv.
    Fram för naturligheten.


  59. Hansen skriver: 21 september, 2010

    #57 Det danske kronprinspar har opgaver sammen og hver for sig, men når de er på opgave sammen, er det tydeligt, at de er mere afslappede.
    #52 Kan kun tilslutte mig bemærkningen om, at Daniel snarest muligt bør finde ud af, hvilken funktion og status, han skal have i den kongelige familie. Det har angiveligt været et stort problem for dronning Margrethes mand, Prinsgemalen Henrik, at han aldrig rigtig har fået udstukket, hvad hans rolle var.
    Først og fremmest er det jo et kronprinspars opgave at sikre arvefølgen… og dernæst stille og roligt at begynde at opbygge deres fælles profil som kommende regentpar, selvom der naturligvis altid vil være mest fokus på den egentlige tronfølger.
    Men Daniel bør finde sig nogle protektioner, som kan gøre ham synlig for og vellidt af det svenske folk, så man ikke taber tålmodigheden med ham, sådan som det til en vis grad er sket med Prinsgemalen.


  60. MaryK skriver: 21 september, 2010

    # 59 Hansen:
    Uhyre enig med deg! Mette Marit sine første representasjoinsoppdrrag allerede i forlovelsestiden, som var meget kort ca ett år!
    Tror ikke Daniel kan ta seg til rette selv – nøkkelrollen her er jo kongen – og hvilken takhøyde som tillates – og hvilken retning og støtte han får til å komme i gang. På bilder fra MM og Håkons forlovelsestid, ser MM svært trygg ut, selv om hun så litt bortkommen ut når fotografene var i nærheten utenfor de kongelige arenaene. Men hun lærte fort – og det tror jeg har å gjøre med den trygghet, tillit og støtte utvist av kongen og dronningen! Kong Carl Gustav må sørge for den støtten som trengs!


  61. Maja Larsson skriver: 21 september, 2010

    Om det nu är makan till Finlands ambassadör var är då ambassadören själv – en mycket proper aristokratisk gentleman


  62. Lena skriver: 21 september, 2010

    Jag vill snarare berömma fotografen: jag var på konserten och ljusförhållanden var allt annat än bra för fotografering. Det var mycket mörkt..


  63. A-B skriver: 21 september, 2010

    @59 Hansen

    Tror inte alls det kommer att bli som i Danmark, dels för det handlar om en annan generation, dels då Prins Daniel i flera intervjuer (själv och tillsammans med Kronprinsessan) talat om de områden som intresserar honom, som han har kunskap och arbetslivserfarenhet inom, och som han i framtiden vill vara verksam inom som representant för det svenska kungahuset. Han har tidigare visat sig kunnig och driftig (startat och drivit företag bl.a.) och verkar också besitta en mycket stark inre trygghet och styrka samt gedigen social kompetens. Får han bara lite tid på sig kommer det med all säkerhet bli jättebra!


  64. Lydia skriver: 22 september, 2010

    #63 A-B

    Och vaför jobbar han inte då om han är så duktig?


  65. Elvira M skriver: 22 september, 2010

    #64
    Tror du verkligen, att får välja själv när och var han ska jobba? Kungen har säkert sista orden i det.


  66. Hansen skriver: 22 september, 2010

    #63 Jeg har også al mulig tiltro til, at Daniel nok skal finde sig til rette, og du har selvfølgelig ret i, at det var en anden tid, da Margrethe og Henrik blev gift. Måske har der også været andre faktorer, der spillede ind.
    Først og fremmest havde man i Danmark aldrig været i den situation, at den “tilgiftede” var mand – så man kiggede på, hvordan man havde arrangeret sig i hhv Storbritannien og Holland.
    Konstruktionen var ikke fejlfri, har det vist sig – og jeg tror bestemt, at både det danske hof og kongelige familie – samt udenlandske hoffer og kongefamilier – har bidt mærke i, at der kan opstå nogle grundlæggende problemer, når et aktivt, selvstændigt menneske pludselig skal gå tre skridt bag en ægtefælle og – stort set – kun være interessant i egenskab af netop ægtefælle.
    Derfor er det vigtigt at alle – og ja, ikke mindst den svenske konge – er opmærksom på, at Daniel skal have en “stillingsbetegnelse”, der svarer til hans position – og desuden giver ham noget arbejde, der er helt hans eget, men som selvfølgelig kan forenes med, at han nu er kongelig. Bliver spændende at følge ham; jeg tror, han er et stort menneske 🙂


  67. Lydia skriver: 22 september, 2010

    #65 Elvira M! Tror du???

    Frågan är varför han inte jobbar? Inte vem som tar beslutet om vad och när han ska jobba. Det är oväsentligt i detta sammanhang.


  68. hattfnatt skriver: 22 september, 2010

    Ursäkta att inte precis om temat men i pappers varianten av Dam har Eva àström tydligen blivit helt blind om säger att Victoria och Madeleine har samma armband Dem är ju helt olika i formen.


  69. EvaKEva skriver: 22 september, 2010

    #67
    Vad tror du om arr han inte jobbar?


  70. Lydia skriver: 22 september, 2010

    #69 EvaK

    Inte en aning. Tycker det är oerhört märkligt. Kungahuset kanske inte har så många förfrågningar? Men varför var han inte med på konserthuset och prisgalan för vattenpriset, de var på kvällen om han nu är upptagen på dagarna (med vad?). Vi fick väl inte en prins enbart för ro skull.


  71. BEN skriver: 22 september, 2010

    Kronprinsessparet håller säkert på med flytten till Haga Slott. Svensk Damtidning skriver i det senaste numret “Exklusivt inifrån Haga Slott Kronprinsessan Victoria visar sitt nya hem” i nästa veckas nummer.


  72. A-B skriver: 22 september, 2010

    @66 Hansen

    Det har du alldeles rätt i, bra kommentar/poänger!

    @64 Lydia

    Kronprinsessparet ska snart tillsammans åka till Frankrike bl.a. Säkert kommer Prins Daniel att hitta sin nisch framöver, kan ärligt inte se att det är några problem att han inte har representerat själv bara några få månader efter bröllopet! Prins Carl-Philip har inte representerat själv i någon större utsträckning, och han är infödd i kungafamiljen! Att då ge Prins Daniel chansen att “bli varm i kläderna” är väl knappast så farligt!


  73. ebbalin skriver: 22 september, 2010

    Arbete syns inte alltid utåt mot press och allmänhet. Det är säkert mycket fakta inhämtning, möten mm. Ang armbanden tom min man såg att det inte var samma. 🙂


  74. EvaKEva skriver: 23 september, 2010

    #72
    #73
    Instämmer!!!


  75. BEN skriver: 23 september, 2010

    Tillägg till #71,
    ….”Kronprinsessan Victoria visar sitt nya hem”
    Är det inte kronprinsessan Victoria och prins Daniels gemensamma hem, som de borde visa tillsammans.


  76. MaryK skriver: 23 september, 2010

    # 66 Hansen:
    Fullstendig enig med deg! Ja – den som er ansvarlig for progresjon på dette området er kongen! Hvis det nå brer seg en slik følelse i folket – at Daniel er en stakkar som ikke duger til å fronte noen sak, vil det ta lang tid å reparere en slik image! Kongen har jo hatt 10 år på seg til å forberede dette! Det er dårlig markedsføring, gir dårlig omdømme til hele kongehuset – og de vil bli oppfattet som en tafatt samling under gammeldags og dårlig ledelse! Daniel har et mye bedre utgangspunkt enn Mette Marit hadde, men har ikke fått komme i gang med noe ennå – i hvert fall på fritiden! Han har jo hatt sitt foretak å skjøtte, men en forsiktig start burde vært i gang likevel!

    Det store spørsmålet for meg er: Hvordan kunne Mette Marit så raskt komme i gang og på så kort tid bli et viktig og elsket medlem av kongefamilien – nå også med selvstendige internasjonale oppgaver! Kong Harald og dronning Sonjas support og ledelse har gitt flotte resultater – deres prinsesseskole må være av høy kvalitet! Det må da være noe å lære av dette – også for svenskekongen!!!!

    Det er så tydelig at det er stor forskjell på disse 2 kongers lederstil – og kan ha sin årsak i deres påvirkning fra deres vidt forskjellige omgangskretser hvorfra rådgivere ofte hentes: Kong Haralds omgangskrets består av skipsredere, bedriftsledere o. l. – mens Sonja i tillegg også omgås mye kunstnere og et stort tversnitt av samfunnet ellers. Håkon og Mette Marit omgås bl a en del mediatopper og en del av den sosialdemokratiske makteliten – i tillegg til den yngre generasjon kunstnere og maktelite.

    Kong Carl Gustav ser ut til å ha omgang mest med adelen og mennesker med penger – og henter vel mest rådgivere derfra! Men det er ikke sikkert de har gode nok råd for hvordan transformere en ung middelklassegutt til en moderne, kongelig markedsfører og “selger” av Sverige, av det svenske eller svenske varer, ideer eller tjenester.
    Håper jeg tar feil, og at Daniel er i gang med å forberede seg til statsbesøkene – hvor han kan ha egne oppgaver! Eller at han tar formell utdanning som Mette Marit gjør hele tiden. Hun er nå i gang med Master-utdanning – i ledelse – fra forskjellige perspektiver.
    Også kongelige bør ta ordtaket “livslang læring på alvor”, etter- og videreutdanne seg hele tiden! Dette har Sonja gjort og nå også Mette Marit.
    Personlig mener jeg at Victoria har fått en god utdanning tilpasset henne og den rolle hun har – og den hun forbereder seg til.
    Mye av denne kunnskap kan Daniel sikkert også trenge både for å bli et bedre team-medlem og bli sikrere i sin nye rolle.


  77. MaryK skriver: 23 september, 2010

    # 72 A – B:
    Helt enig i at det ikke er noen grunn til panikk!
    Men som øverste administrator for den kongelige familie og med ansvar for fordeling av oppdrag og oppgaver innenfor “det kongelige produksjonsteam”, så virker kongen noe “tilbakeholden” i hvordan han forvalter/bruker det enkelte team-medlem! Enkelte i den kongelige familie ser ut til å ha et ekstremt lavt arbeidspress!
    Hva skjer når Victoria skal ha fødselspermisjon? Hun virker svært effektiv og flittig – og derfor er det viktig å sørge for at de som skal avlaste henne under event$uelle fødselspermisjoner – må få opp effektiviteten! CP ser ut til å være unnskyldt pga sin utdanning! Men hans labre bidrag bør ikke vare lenge…..


  78. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 23 september, 2010

    Det är ju fint att hon representerar med Kungen.


  79. Perennaexplorer skriver: 23 september, 2010

    Håller med Er alla !!
    Varför ser Victorias mage så konstig ut på fotot ?? Kom inte och “kalla henne för att ha blivit smal !! Kolla bara in hennes bröstparti !!!
    ” Ta typ låten med : Vad har du under klänningen RUT m.m. ???
    Ja , jag vet inte, men det verkar något verkligt mystiskt ut i alla fall , med det som putar , lite här & där ??
    Om jag som en blivande mor, inte fasiken skulle jag försöka att dölja den så efterlängtade magen på något konstigt sätt !!


  80. Marie skriver: 24 september, 2010

    Haha 😀 ja man kan undra vad hon har stoppat in där under 😉 fult är det vad det än månde vara?
    F.ö är man ganska så trött på att alltid läsa om Victoria.


  81. nea skriver: 24 september, 2010

    #76 väldigt intressant kommentar! Känner inte till norska kungahuset så bra men det är ju fantastiskt om de umgås med nya generationens makthavare samt med personer med kulturellt kapital – då blir deras “protektioner” säkert på ett mera naturligt sätt integrerade i samhället och beslutsfattandet.

    I sverige umgås kungabarnen istället med en liten, snäv stureplanselit som tror sig vara bättre än resten av befolkningen.

    Och de som tycker att daniel skall “få bli varm i kläderna” – herregud, de har sällskapat i snart ett decennium?! Vanliga människor måste nog liiiite snabbare sätta sig in i ett krävande arbete och vara kapabel att självständigt hålla föredrag, förhandlingar etc.etc. Här gör kungahuset en björntjänst åt honom (om det är kh som bestämmer detta, kanske han bara vill vara ledig, vad vet vi?)


  82. MaryK skriver: 24 september, 2010

    # 81 nea:
    De siste 5 år av decenniet burde kongen ha brukt til å tenke ut den framtidige arbeidsfordeling i kongehuset: Uansett hvem som skulle bli Victorias gemal, burde arbeidsoppgavene (utifra interesser) vært planlagt bedre enn det tilsynelatende ser ut til! Men siden Daniel har vært 100% opptatt av å drive sitt gym, har vel den praktiske opplæringen vært så som så. Sannsynligvis er han sikkert i full gang med planlegging på sine interesse-områder, som sikkert kommer til uttrykk ved et av de første statsbesøk. Foreløpig er det vel ikke grunn til panikk!
    # 79 Perenna
    # 80 Marie:
    At det for engangs skyld er et uheldig bilde av Victoria (som sannsynligvis har steppet inn for sin mor) er det ingen grunn til å bruke energi på – og hvorfor skal vi være så opptatt av eksteriørmessige detaljer?? Ikke interessant!!!!!!!!!!!!!!!
    Det er jo konserten som er interessant – kvaliteten på den og dirigenten. Og eventuelle solister.. Kan vi slutte å bry oss om hver lille klesdetalj – dette er jo ikke motebloggen???!!


  83. Marie skriver: 24 september, 2010

    Ingen av oss “dödliga” kommer någonsin att få reda på vad som verkligen händer i kungahuset, bortsett från officiella arrangemang och julprogrammet på TV som är uppstyltat och regisserat i minsta detalj.
    Den enda som klarar offentliga uppdrag utan regi är Prinsessan Christina och kanske i viss mån Kungen.
    De andra är överspända, nervösa och tror att det räcker om man bara ler eller gapskrattar…


  84. Anita skriver: 24 september, 2010

    Om det er en mand eller en kvinde, der er gift med en
    tronfølger, spiller vel ikke den store rolle, når det gælder antal arbejdsopgaver og protektioner ? Hvis ikke…..så kig tilbage
    på hvilken “blød start” kronprinsesse Mary fik.
    Hun repræsenterede mest sammen med kronprins Frederik
    i starten og hendes første officielle udenlandsbesøg alene, mener jeg lå så sent som i september 2006 og var et 2-dages besøg i Prag – altså mere end 2 år efter, at hun var blevet kronprinsesse. Og Maryfonden blev først oprettet i 2007, og
    det er ud fra den Mary beskæftiger sig med sine mærkesager som f.eks. projektet fri for mobberi og voldsramte kvinder.

    Sorry, men jeg synes bare, at man er og har været så urimelig
    overfor Daniel Westling/prins Daniel !


Annons

Laddar