Madeleines arbete för Childhood har uppmärksammats i USA

Annons

madeleine-chris-ao

Tidningen Town & Country har utsett prinsessan Madeleine till en av världens 10 nya filantroper. Hon jämförs nu med prinsessan Diana.

Prinsessan Madeleines arbete för utsatta barn genom Childhood har nu uppmärksammats av tidningen Town & Country. De skriver att hon bland annat startat kampanjen “ThankYou”. Tidningen menar också att hon därmed fortsätter i prinsessan Dianas fotspår.

madeleine-town-&-country

Andra kända personer på tidningens lista är bland annat Leonardo diCaprio och Michael Bloomberg. På prinsessan Madeleine Facebook-sida kan man också få läsa om denna positiva nyhet.

Av Agneta Nisbeth
Foto: All Over Pres och faksimil Town & Country

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

89 kommentarer till “Madeleines arbete för Childhood har uppmärksammats i USA”

  1. My skriver: 26 november, 2013

    Bra att hennes arbete uppskattas.


  2. Ken skriver: 26 november, 2013

    Det skal ikke mye innsats til tydeligvis.. Hollywood i et nøtteskall!


  3. Pia skriver: 26 november, 2013

    2 "Ken". Exakt.


  4. Humaniora skriver: 26 november, 2013

    2.- Nej det skall, i vissa fall, inte mycket till………för att få en specifik utnämning…….Jag betvivlar inte Madeleines engagemang för sk utsatta barn…………….men vad är den konkreta orsaken, till att hon utnämns till en av "världens 10 nya filantroper"….??!!


  5. mary kMaryKristiansen skriver: 26 november, 2013

    Hvilke kongelige kommunikasjonsrådgivere har fått komme til i avisen for å promotere Madeleines ENORME innsats. Hvis Childhood har gjort en innsats, så er det nok helt andre enn Madeleines fortjerneste! Men så stor er den ikke!!!!!
    Og at hun er den 10.største filantropen i verden er jo helt vanvittig å påstå. Hvor mange penger har hun gitt til de fattige? Hun er evt. i et celebert selskap: Bill Gates til et av mange store fattigdomsprosjektene – vaksinasjonsprogrammet gir 1milliard dollar – pr år, mens den norske regjering gir 1 milliard (1000 millioner) pr år. Og bare de norske hjelpe-organisasjonene Norsk Folkehjelp, Kirkens nødhjelp, Norges Røde Kors gir flere 100 millioner norske kroner pr år. NRKs årlige TV-innsamling gir en kvart milliard pr år. Og tenk på alle de store utenlandske hjelpe-org. som er enda større. Hvem tror på at M er 10. størst? Eventyr!!!


  6. Anna skriver: 26 november, 2013

    Warren Buffett, Bill och Melinda Gates
    Laurene Powell Jobs, Michael Bloomberg
    John Kluge Jr, Laura and John Arnold
    Amanda Lindhout, Leonardo DiCaprio
    Jessica Jackley, Silda Wall Spitzer
    Trevor Traina, Geoffrey Canada
    samt Prinsessan Madeleine
    Endast DiCaprio kan räknas till Hollywood. Dessutom – han jobbar ju en hel del för världen.
    Tycker det är en fin samling filantroper prinsessan omtalas tillsammans med.


  7. Anna B skriver: 26 november, 2013

    Det här fick mig faktiskt att skratta…OK att Madeleine arbetar för Childhood, men hon har fått manegen krattad för sig från början…jobb på mammas stiftelse, samtidigt som hon shoppar i de dyraste butikerna och vet att hon aldrig behöver oroa sig för pengar för egen del. Om hon startat CH själv och byggt upp verksamheten med två tomma händer, med blod, svett och tårar, hade jag förmodligen tyckt att det var en annan sak, men detta…det har inte kostat henne någonting, och hon har inte behövt försaka något för att uppnå detta. P Diana åkte åtminstone till krigshärjade områden och besökte landmineoffer, och försökte påverka makthavare världen runt…

    Om M gift sig med Jonas B, tror ni då att hon skulle ha blivit en av världens tio främsta filantroper…?

    Men detta PR-initiativ kommer nog mycket lägligt för kungahusets del! Dessutom är amerikaner barnsligt förtjusta i kungliga titlar…


  8. Teskedsgumman skriver: 26 november, 2013

    @2, håller helt med dig.


  9. ATL skriver: 26 november, 2013

    I guess they did not teach you reading in school. "NYA" filantroper.
    Now, after all these mean comments, tell us how you really feel, pleaseeeeeeeeee.


  10. magggan skriver: 26 november, 2013

    Håller helt med dig Anna B.


  11. Marianne3 skriver: 26 november, 2013

    # 6 Anna
    Er det de andre navne på listen ???
    Synes det er pinligt, slet og ret …… en hån mod dem, der støtter med egne indtjente penge.… og i det hele taget at sætte kongelige på den slags lister.
    Finder godt nok, at Madeleine her bliver iklædt " lånte fjer".


  12. Olga skriver: 26 november, 2013

    Om hon lägger ut detta PR-trick på sin Facebook-sida utan att skämmas så kan man ju undra hur det står till med självinsikten. Beklämmande. Var på listan hamnar Silvia? Det borde ju ändå vara före dottern kan jag tycka.


  13. Gneta skriver: 26 november, 2013

    Oj, oj, oj, vilka kommentarer av en del. Jag tror nog inte P. Madeleine kommit med i detta sällskapet av nya filantroper tack vare någon pr-insats. Det kanske "ve och fasa för vissa" helt enkelt så att det här är en tjej som jobbar för utsatta barn utan att ha en massa reportar i släptåg utan hon gör det helt enkelt för barnens skulle och inte sin egna


  14. Ultra Nivea skriver: 26 november, 2013

    Bra gjort där Madelenie!!


  15. Maryou skriver: 26 november, 2013

    Anna B, har samma åsikt som du. Lite räkmacka handlar detta om, men det är dock bra att Madde ägnar en del av sin tid åt välgörenhet och det måste ju dom kungliga göra. Hur skulle det se ut om dom aldrig visade någon omtanke för de mindre bemedlade? Egentligen är det ju inte Madde i person som ska uppmärksammas utan stiftelsen i sig.


  16. snickarjohn skriver: 26 november, 2013

    Hon har en mycket duktig PR-agent.
    Ja, det har hon faktiskt.


  17. Ingrid skriver: 26 november, 2013

    Är det första April idag?


  18. annica skriver: 26 november, 2013

    Madeleine nämns i samma andetag som Bill och Melinda Gates, Michael Bloomberg..jämförs med prinsessan Diana.?? Nämen du milde tider! Kan detta vara allvar?


  19. emma_h skriver: 26 november, 2013

    citat: "…P Diana åkte åtminstone till krigshärjade områden och besökte landmineoffer, försökte påverka makthavare världen runt…"

    suck…häromveckan hävde en dansk ur sig nåt liknande, AnnaB…
    Jag gjorde då en simpel googling och fick ihop totalt F-e-m-t-o-n (15) styckna PROJEKTBESÖK av Madde världen över omskrivna i media och via hovets hemsida ANNAB (inklusive bilder)
    Likaså är Childhoods 2a uppdrag just att INFORMERA sina intryck o RAPPORTERA infrån sina drygt 110 stöttade hjälpprojekt _till FN & liknande organ, beslutsfattare – Dylika mediareportage FINNS åxå! …men vissa av er har bara Shopping-bilderna på näthinnan…
    Dagliga verksamheten "ute på fältet" där hjälpbehov finns har man redan folk m bra ideer hur 1 situation kan lösas/lindras – då är CHF värdefullt inslag som kan se till så att behövande KAN ordna m tillräckligt antal & "rätt" individer dvs GENOMFÖRA förbättringar via ekonomiskt stöd …så det där hade du förutfattade meningar om…


  20. Sandra skriver: 26 november, 2013

    15#

    Håller med, det är stiftelsen o inte M som ska uppmärksammas! Skall någon person utses borde det vara drottningen…det här känns som en pr- kupp mer än något annat…


  21. Marguerithe skriver: 26 november, 2013

    Det ger inget seriöst intryck att Madeleine iklädd sin Valentinoklänning ska anses som en av världens filantroper. Det hela blir pinsamt för henne själv. Drottning Silvia får skämmas över sin dotter.


  22. tina skriver: 26 november, 2013

    Ja, hon sliter verkligen ut sig stackars krake!


  23. Sanne C skriver: 26 november, 2013

    At drage sammenligning mellem prinsesse Diana og Madeleine er simpelthen på grænsen til uanstændighed. Og Bill Gates som udnævnt til NY filantrop ? Det må undrer ham, ligeså meget, som de fleste andre.
    Men måske vi nu får Madeleine at se ude på projekterne?
    Hvem står bag den udnævnelse. En der læser ugeblade/magaziner.
    Det hele minder lidt om, da et amerikansk blad skrev, at Mary (og vist også MM og Victoria) var værd op til 24 milliarder kr. årligt i PR-værdi for Danmark…… senere viste det sig, at det var noget han gissade på – og skrevet ned på en serviet efter at have læst om de nordiske monarkier. #19Emma_h …… tihi, tihi !


  24. emma_h skriver: 26 november, 2013

    Läser man om bakgrunden till listan så vad dessa samtliga 10 har Gemensamt är att de lyckats bra o effektivt med att nå ut till allmänheten med att arbeta "nytt" via ny infallsvinkel/metod – inte att de är bättre än "andra individer/organisationer" med traditionella metoder eller högre årsinsamling… Ni kan raljera över ThankU kampanjen om ni så önskar men den HAR varit effektiv prmässigt med sitt syfte att uppmärksamma just frågan Barndom, Liksom fått folk att tänka efter att 1 halvbra eller harmonisk problemfri uppväxt kanske EJ är alla förunnat eller självklart ens – OCH att man ägnar dem 1 tanke både de som har de svårt samt säga Tack till viktiga människor i ens omgivning som man alldeles för ofta tar "för givna" Utsatta barn saknar ofta sånt "stöd" helt


  25. Scarlet O'Hara skriver: 26 november, 2013

    Gnaellspikarna kom fram igen ser jag.
    Det ar formodligen pga att Sverige saknar ‘charities’ som drivs med privata medel som i England och USA. Forsok se det Internationella perspektivet – I andra lander ute i varlden bedoems detta pa ett helt annat saett: alla privata valgorenhetsorganisationer i utlandet har en ‘sponsor’ som det heter, – en eller flera, ofta kunglig, – i England exempelvis prinsessan Anne som ar sponsor for flera storre och mindre charities, ocksa prins Charles.
    En organisastion som Childhood raeknas som en ‘Think tank’ – dvs en en organisation som i forsta hand driver informationskampanjer, en organisation som ger ideer till insatser och som ocksa sponsrar insatser. Man behover daremot inte jamfora Madeleine med Diana; – Madeleine ar sin egen. Det ar fantastiskt att hon uppmarksammas for valgorenhetsarbete i USA. Man behover inte alltid sta med spaden i gyttjan for att utfora ett jobb..


  26. elsalena skriver: 26 november, 2013

    roligt för prinsessan.trist med alla avundssjuka kommentarer bara…


  27. Yankee skriver: 26 november, 2013

    Man tar sig för pannan vilka kommentarer/synpunkter vissa har när det kommer till P. Madeleine och hennes arbete i Childhood. Ni har ingen aning om någonting, det är bara rena speckulationer. Trust me!


  28. snickarjohn skriver: 26 november, 2013

    Nu är ju magasinet Town and Country. inte precis FT eller New York Times.
    Dess upplaga är en trettondel av Elles, en femtedel av Cosmopoitan och LHJ.
    En tredjedel av Vogue och en femtedel av O.

    Dess målgrupp är smal.


  29. allegra skriver: 26 november, 2013

    Sannolikt är det smarta svärmor som ligger bakom att det blivit artikel i Town and Country. Snyggt jobbat.


  30. Kate skriver: 26 november, 2013

    Anna B
    Du har helt rätt och jag håller med dig i allt du säger.
    Skönt att vi har folk som inte tror på allt.

    Snickarjohn
    Du har rätt, hon har mycket duktiga pr-människor.

    Det är provcerand att en kvinna som lever ett lyxliv på skattbetalarnas bekonstad ägnar sig åt "välgörenhet" Finner det ej trovärdigt oavsett hur många fattiga människor MAdde besöker.


  31. Ingrid skriver: 26 november, 2013

    Tror att hovet är desperata i att få god PR inför vad som komma skall.
    De söker alla medel för att framstå som " enastående"’, gnistskyddet gjorde ju inte det hela bättre.
    Man försöker samtidigt att ersätta Ternert, men det blir tydligen inte så lätt, många tackar nej.
    Även så Lottie Knutsson.
    Det är ju svårt att hålla sig till sanningen , om man tänker gå tillbaka till en karriär utanför hovet.


  32. Sthlm skriver: 26 november, 2013

    Så löjligt. Inte så underligt att de två yngsta kungabarnen i Sverige mest glider omkring. Det är väl uppenbart att det räcker med att föräldrarna ser till att de får behålla sina titlar och sedan kan de stolt ta åt sig fina utmärkelser.


  33. Agge skriver: 26 november, 2013

    Snälla alla avundsjuka o gud vet vad det mera beror på, men om
    det är så förfärligt, håll då detta för er själva. Undrar förresten varför så många norskor skriver. Ni har ju ett eget kungahus eller
    ni hinner med att kritisera dem också. Vårt kungahus är helt fantastiskt och hör sen!


  34. kickr skriver: 26 november, 2013

    Jag blir så trött! Samma gnäll och avundsjuka som riktas mot kungahuset oavsett vad det handlar om. Varför väljer ni gnällkärr.. att läsa Svensk Damtidning. Välj något annat att använda er tid till !


  35. Christina Helsinki skriver: 26 november, 2013

    Ladies and Tjänstemen

    Tycks som om Snickarjohn har en fjärrkikare och ser vad jag just skulle skriva. Alla här borde redan begripa att Town and Country inte är en tidning av betydelse, namnet säger det redan. Tror dessutom att det är lika lätt att bli omskriven där som det är för mig att bli omskriven i lokalblaskan,Östra Nyland, Finland. Ett litet tips om en stulen cykel och vips är jag där.

    Men ändå beundrar jag Tidningen, den fyller uppgiften att roa folk.

    För under den här artikeln finns det väl inte någon som kan låta bli att skratta.

    Önskar er alla en Kunglig advent. Också danskar och norrmän


  36. Christina Helsinki skriver: 26 november, 2013

    dvs, att jag med Tidningen, menar Svensk Damtidning. Skriver tidningen med stort T pga vördnad för det kungliga. LOL.


  37. Birthe Vejrum skriver: 26 november, 2013

    # Sanne C – naturligvis må du og meningsfæller tale alle med en royal titel langt ned under gulvbrædderne.
    Det synes jeg er useriøst.


  38. Louise skriver: 26 november, 2013

    # 25
    Er dronning Silvias Childhood, den eneste socialvelgørenheds-organisation i Sverige, som har en slags kongelige beskyddare i form af DS og PM ???
    Hvad med Røde Kors, Unicef og Rädda Barnet ???
    I Danmark har Mary fx Dansk Flygtninge hjælp og stået i spidsen for indsamlingen sidste år til nødhjælpen på Afrikas Horn/Etiopien ( der blev indsamlet over 110 mill. danske kroner), Frederik for bl.a. Røde Kors, Rädda Barnet, Marie Aidsfondet og Kirkens Nødhjælp m.fl.
    Mht. Madeleine er man filantrop som projektleder ?


  39. Alexia skriver: 26 november, 2013

    Emma-h med flera !

    Klaga och mobba kan ni, men uppenbarligen inte räkna.
    Inläggen skall vara på 10 rader medan du använder
    dubbelt så många rader.
    Bra jobbat P.Madeleine.


  40. Pboo skriver: 26 november, 2013

    Grattis P Madeleine – bra jobbat och mycket välförtjänt! Fin PR för Childhood och det bra arbete som dessa gör i samarbete med olika projekt/organisationer/individer runt om i världen som är på plats och vilka därmed är de som bäst känner till de lokala förutsättningarna, vilka insatser som behövs och är bäst lämpade för bästa resultat. Fin PR för det svenska kungahuset och Sverige! Drottningen, men också resten av familjen, måste vara så stolta – och med rätta! Tack P Madeleine för att du bidrar internationellt till att belysa Childhoods arbete, svenska kungahuset och Sverige!

    PS. Bara genom att läsa de ständigt negativa kommentarerna förstår man hur stort och viktigt detta är! Tack till emma_h, ATL, Gneta, Scarlet O’Hara som bidrar med fakta och därmed effektivt sätter de negativa känslo-insläggen i bakgrunden!


  41. sandra skriver: 26 november, 2013

    Du är grym sessan. Seriöst hut årkar ni med er själva?! Hur många har inte sitt jobb tacka tack vare föredrar och andra kontaker!!!


  42. Solstrålen skriver: 26 november, 2013

    #26 elsalena
    Ovärdigt att kalla kritik för avundsjuka! Denna person har fötts med guldsked i mun. Hon har fått all draghjälp som finns. Childhood i USA skulle avvecklas, men de blåste liv i det igen när Madeleine rymde dit efter Jonas för att det skulle finnas ngn form av sysselsättning för henne.
    Om detta är ett seriöst kontor så borde det gå att visa upp det mer. Har sett 1! reportage från Childhood, där Madeleine visade upp kontoret. I mina ögon så såg det ut som ett showrum (jobbar själv inom administrativt yrke). Jag kan garantera dig att kontor där det förkommer arbete ser inte ut så.
    Kritiken mot henne nu beror överhuvudtaget inte på avundsjuka utan det är ett ifrågasättande vem som skall berömmas!


  43. Hilde E. skriver: 26 november, 2013

    Dette kan ikke være mulig. En hån mot verdens virkelige filantroper!


  44. Margueritesvenskdam.se skriver: 26 november, 2013

    Apropå filantroper i Valentino-klänningar ….

    Läste engång en kommentar som Moder Theresa hade fällt. Hon sa att man ska ge – inte bara av sitt överflöd – utan också av det lilla man har! Hur många gör det egentligen??? Själv får jag nog skämmas, och jag som inte ens är kunglig …..


  45. Picaboo skriver: 26 november, 2013

    Så mycket avundsjuka och elakhet det kommer fram i kommentarerna.

    Att ta reda på fakta innan man uttalar sig verkar inte vara insändarnas första prioritet. Nej, här verkar det vara att få ösa ut sig så mycket illasinnat som möjligt.

    Prinsessan M arbetar på en organisation som tydligen gör så pass bra ifrån sig att den uppmärksammas. Det är väl något som vi borde vara stolta över – inte klanka på.

    Dessutom bör kanske tilläggas att Prinsessan M INTE lever på
    "skattebetalarna" f ö kallat apanage.
    Det är enbart HM Konungen som uppbär apanage.
    Läs på – läs rätt.
    http://www.kungahuset.se/hovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html

    Med vänlig hälsning/Picaboo


  46. emma_h skriver: 26 november, 2013

    alexia
    FYI jag berömde Madde ovan OCH var en av få som tog M i försvar
    Jag har för vana att debattera sakligt med artikelämnet o fakta i fokus alltså åsiktsorienterad mer än ngt annat
    Personpåhopp ligger för de som har slut på sakliga argument oftast
    Ägnar mig varken åt mobbing eller som Du nyss för debatten onödig medskribent-kritik Förövrigt totalt ointresserad av dina antal rader – 1 sak mellan Dig o Sv.Dam


  47. emma_h skriver: 26 november, 2013

    Er dronning Silvias Childhood, den eneste socialvelgørenheds-organisation i Sverige, som har en slags kongelige beskyddare i form af DS og PM ???
    Hvad med Røde Kors, Unicef og Rädda Barnet ???

    Varsågod Louise
    24sidigt dok om Svensk Kunglig Filantropi & dess stiftelser:
    http://royalcourt.sidvisning.se/de_kungl_stiftelserna/
    och
    http://www.kungahuset.se/hovstaterna/kungligastiftelser.4.292a62ce13848168ac53674.html


  48. Annica* skriver: 26 november, 2013

    En fin samling namn att nämnas i samma sammanhang med! Leonardo di Caprio är ju också omskriven för sitt arbete i i WWF. Hur mycket gör ni som sitter här och gnäller för barn runt om i världen som har det svårt? Ger ni pengar? Har ni fadderbarn? Jag har sex fadderbarn genom Barnfonden och skänker pengar varje månad till Rädda Barnen, Childhood och Project Playground som jag tycker gör ett jättearbete! Go for it Madeleine!


  49. Annica* skriver: 26 november, 2013

    Det är för arbetet med Thank you som prinsessan Madeleine uppmärksammats. Samma dumma kommentarer av samma dumma människor som bara gnäller och inte ens orkar läsa igenom artikeln. Behöver tanterna läsglasögon kanske? Jag är 48 år vet i alla fall vad Thank you är eftersom det blivit så uppmärksammat och har själv använt mig av det! Läs innan ni gnäller nästa gång och var sedan helst tysta om ni inte kan komma med konstruktiv kritik utan bara smörja.


  50. Birgitta skriver: 26 november, 2013

    #21 Marguerithe. Här var du lite väl snabb att kritisera innan du "tänkte till"… Du skriver att det är inte seriöst att P.Madeleine bär en Valentino klänning då hon är en filantrop. Men Marguerihe, detta är en gammal bild, ser du någon "höggravid-mage"? P.Madeleine bar denna klänning ,( som hon fått av Valentino) som tack för att han sytt hennes brudklänning. så gammal..är bilden! Sedan anser jag att alla org.som gör något för alla dessa barn är hedervärda. Men att räkna upp ock "kategorisera" kanske inte är till nytta för något av dessa barn.


  51. Sarah skriver: 26 november, 2013

    #37 Birthe Vejrum
    Og du lefler og er på banen hvergang, du ser Mary nævnt, hvilken underdog du gør dig til! Er det kun for at fortælle andre, at de skal beundre Mary ligeså meget som du gør, at du er på webben?? Som Violet, er der ikke meget andet du kommenterer.
    Jeg synes som flere, at det er useriøst, at sætte Madeleine sammen med personer som Bill Gates og drage sammenligningen med Diana.
    # 40 PBoo: Velfortjent ?


  52. My skriver: 26 november, 2013

    Tänk att Mona här alltid har så lite att "säga" när prinsessan Madeleine kommer på tal men dess då mer när Sofia kommenterar. *klurar*


  53. Kristina skriver: 26 november, 2013

    En fin insats o ett fint arbete Madeleine gör ändå får hon från somliga här så mkt negativ kritik. Varför kan ni inte glädja er istället? Varför sticker det så i ögonen? Lycka till prinsessan med kärleken, det lilla tösen o med allt annat.


  54. Mona skriver: 26 november, 2013

    # 7 prinsessan Madeleine har besökt barn lite överallt, bland i Kina.
    Om du känner till ordet sekretess så vet du att man inte kan skicka in en pressfotografer bland traumatiserade barn eller hur?
    Media gillar shopping mer än fattigdom det gör nog du också
    eftersom du läser om shopping.


  55. allegra skriver: 26 november, 2013

    Helt rätt Snickarjohn, Town and Country har en smal publik. Men den är nåt i hästväg – sanslöst guldkantad. dvs det perfekta underlaget för den amerikanska finurligheten avdragsgilla bidrag till chic och mondän välgörenhet i haute couture.


  56. Kristina skriver: 26 november, 2013

    Den lilla tösen ska det vara förstås.
    Måste också tillägga att klänningen är väldigt fin.


  57. Anita W skriver: 26 november, 2013

    Bra att Madeleines arbete blir uppmärksammat, det är ett fantastiskt kungahus Sverige har. Jag är jättestolt!


  58. Emma1 skriver: 26 november, 2013

    Kanske blir prinsessan Sofia kunglig beskyddare av Röda Korset eller Rädda Barnen. Vi får se vad som händer i framtiden.

    Prinsessan Madeleine gör just vad en kunglig person ska syssla med – välgörenhet. Hon verkar ju ha jobbat på bra i USA när hon nu blivit så uppmärksammad. Gör gott för hela Childhood.


  59. Fröken skriver: 26 november, 2013

    #42
    Så sant!


  60. Karin Nilsson skriver: 26 november, 2013

    # 45. Just det läs rätt! Till anslaget som kallas apanage, hör också både drottningens och kronprinsessans hovstater. Kungen bad om höjning av apanaget när Daniel kom in i familjen.
    Madeleine tar del av apanaget när hon representerar Sverige, men du har rätt i att hon inte lever på det.
    Sen kan man ju diskutera hur mycket hon egentligen arbetar i ordets rätta betydelse. Att hon uppmärksammas beror nog mera på hennes titel än hennes insatser. Ingen inbillar väl sig att en anonym volontär som utför samma arbete skulle utses till filantrop?


  61. Hanna skriver: 26 november, 2013

    Varför är det okej att spy ut galla över Madeleine gång på gång, men ett ända kritiskt ord mot Sofia så skriks det MOBBNING?!
    Och Madeleines jobb på Childhood kritiseras medan Sofias Playground hyllas till skyarna?
    Var är logiken bland SD:s läsare?
    Sen kanske jag inte heller tycker att hon ska vara med på denna lista, men hon har inte bett om det heller! Så jag kommer inte håna henne!


  62. Maria skriver: 26 november, 2013

    Grattis Madeleine till en god insats!


  63. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 24 emma_h:
    Og hvor mange vanskeligstilte barn har THANK YOU-kampanjen reddet? Litt av et hjelpe-prosjekt – men da slipper Madeleine å reise ut i felten og kan utøve sin filantropi foran PC-en!!!! Flaut å nevne henne i samme åndedrag som storheter som Bill Gates som gir milliarder av kroner hvert år og samarbeider med store organisasjoner og bl. med den norske stat om de virkelig store hjelpe-prosjektene i verden – de siste 10 år!


  64. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 33 Agge:
    Hvorfor er du så misunnelig på at vi "norskor" også leser SvDam?
    Som selges i hele Norge – fra nord til sør! Skal vi ikke kjøpe det – og jeg er helt sikker på at SvDam er stolt/kry av at de har lesere fra hele Norden. Dermed kan de markedsføre seg som Nordens største på "Kungliga" nyheter! Og ikke minst sier ikke SvDam "nei takk" til disse inntektene! Så du er nok helt på jordet, som vi sier i Norge! Og vi kommer til å være her om du liker det eller ikke!
    #34 Kickr og Agge!!!! Vi er ikke avundsjuka/misunnelige – hva skal vi eventuelt være avundsjuka for? At M har en dyktig PR-rådgiver, som får henne inn i glansede blader med en omtale som alle forstår ikke er i nærheten av virkeligheten – virker patetisk! Og de som vil – forstår ved første øyekast at dette er eventyr/sagor!!!!


  65. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 34 kickr:
    Nei, vi gnäller ikke – men vi har ikke mistet fornuften og vettet, – og er såpass informert om verdens gang at vi forstår hva som er fakta og fake!


  66. HM skriver: 27 november, 2013

    Hvem er journalisten bag den historie ? En af Madeleines nye amerikanske venner eller en med relationer til WCF og Sverige?
    Der er noget der ligesom IKKE stemmer…
    At sætte gode gamle Bill Gates navn på listen over nye filantroper – og så Madeleine i samme "båd" … virker lidt mistænksomt.
    Madeleine selv ved jo at hun er blevet kritiseret hjemme, så den historie virker på mig lidt som en "vennetjeneste" på rette
    sted i rette tid. 😉


  67. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 35 Christina Helsinki:
    Ja, denne artikkelen og mange kommentarer var entertainment så det holder! Og jeg er helt enig med deg! Jeg måtte lese flere kommentarer til min mann, som overhode ikke bryr seg om kongelige, langt mindre om shopoholiker-prinsesser! Men også han lot seg more av kommentarene til # 16 Snickarjohan, 17 Ingrtid og 18 Annica.Takk til dere for lattermilde kommentarer! Ja, man kunne jo tro det var 1. april!
    God advent til deg også, hvis du bor i Helsinki. Her i SvDam er det virkelig nordisk engasjement, til tross for at # 33 Agge ønsker å beholde denne underholdningen innenfor Sveriges grenser.


  68. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 20 Sandra:
    Helt enig med deg! Nå er jo Childhood en mikroskopisk hjelpe-organisasjon – men likevel er det dronning Silvia som er initiativtager, sørget for organisering og drift, godt støttet av milliardæren Erling Lorentzen i Brazil. Det er dronningen evt. som skal ha ros.


  69. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 42 Solstrålen:
    Du beskriver de kalde fakta! De som her på tråden prøver å stemple meningsmotstandere/oss som misunnelige/avundsjuka – prøver å stemple/skitsverte oss i håp om at vi tier….men der tar de feil! Vi går ikke på slike finter og forbeholder oss retten til å påpeke de kalde fakta! Jeg har stått på egne ben hele mitt liv, og har ingen grunn til å misunne en bortskjemt prinsesse – fordi hun har fått alt tilrettelagt og rett i hendene – både penger og jobb! Jeg ville ikke bytte for alt i verden. Det er mye mer tilfredsstillende at man er i stand til å ha sørget for egen karriere, skaffet seg egen velfortjent lønn osv. Jeg føler rett og slett forakt for at noen ikke har såpass selvinnsikt at de ikke er i stand til å vurdere om det er fortjent å komme på fortjenestefulle lister osv. Det er rart at M ikke forstår det! Også jeg mistenker svigermor…….


  70. mary kMaryKristiansen skriver: 27 november, 2013

    # 43 Hilde E:
    Enig!!!!!


  71. Mette skriver: 27 november, 2013

    #Emma_h, Pboo
    Normalt plejer SD også at vise os en faksimil fra Madeleines egen facebookside og det kunne være nok så interessant at vide, hvad hun skriver om sig selv, meget mere end at se alle hendes fotos fra NY! Det må I så kunne fortælle om ! 😉
    Ikke en i Sverige havde vel bemærket det, hvis hun ikke selv havde bragt det videre på sin profil ?
    (Er ikke på facebook, kun twitter og instagram)


  72. Linnea skriver: 27 november, 2013

    48 49 Annica. Det var ord o inga visor! Håller med Dig! Lätt sitta o gnälla! Nu får vi kavla upp ärmarna o hjälpa alla sargade flyktingbarn från Syrien,de som i dagarna kommer till vårt land för hjälp o lisa.Alla kan göra något! Alla! Hela kungafamiljen är engagerade i hjälpverksamhet.De är en god förebild för folk o länder när det gäller att stödja o hjälpa.


  73. Mona skriver: 27 november, 2013

    #53 My läs mitt inlägg #55. Oavsett vem ni skriver om så är det inte åsikter utan mobbning när man anklagar en person.
    Madeleine jobbar heltid med childhood utom när hon utför uppdrag för Sverige. då får hon ersättning för sina utlägg , men det får du också My om du reser i tjänsten. Men att fundera över vad man skriver skulle inte skada.
    Mobbning och personangrepp är enl. lag förbjudet. Vi vuxna borde föregå med gott exempel och sluta med att mobba så kanske våra barn lär sig.
    Barn gör som man säger.


  74. Linnea skriver: 27 november, 2013

    Undrar också varför det skulle förminska en människas hjälpverksamhet om denna råkar fått " manegen krattad",som någon skriver här? Hon kan inte hjälpa hon råkar vara född i slott!
    Var aktsam med pennan,när det gäller att förminska någons hjälpinsats för världen och alla dess barn! Madeleine har redan i sitt unga liv gjort mycket till gagn för barnen! En stor eloge för det goda arbetet! Som sagt det är bättre göra något,än sitta o gnälla!Och för all del låt henne ta sina fotos det kostar ingen, något!!!


  75. Dorthe skriver: 27 november, 2013

    Melder mig på listen blandt dem, der tror, at det er Eva O’Neill, som har tipset tidningen T&C om Madeleines store indsats. Normalt får ingen enkeltperson æren i en velgørenhedsorganisation, udover dens skaber, som er dronning Silvia.
    Tror ingen andre ville have nævnt Diana i den sammenhæng, virkelig malplaceret at gøre.
    Madeleine, Bill Gates og Diana, det må være svigermor Mrs. O’Neills PR-værk, tihi!


  76. Pboo skriver: 27 november, 2013

    Tihi – vilken upprördhet, inte minst bland dem från Norge! Det verkar som Bill Gates – som Mary K m.fl. från Norge ALLTID framhåller att P Mette-Marit brukar sammankopplas med – är det som upprör extra, att hans namn, liksom bl.a. di Caprio, P Diana m.fl., nu sammankopplas med vår svenska prinsessa P Madeleine! Håller med dem som skriver; hur kan det komma sig att när P Madeleine får positiv uppmärksamhet för sitt arbete inom Childhood, med bl.a. ansvaret för o lanseringen av "THANK YOU" kampanjen, då finns det flera här som kritiserar hennes arbete och hennes utmärkelse, medan precis ALLT som Sofia och P Mette-Marit företar sig, det hyllas – oavsett vad de gör eller inte gör – så genomskinligt och så falskt och så totalt ologiskt!


  77. Pboo skriver: 27 november, 2013

    Mary K:s kommentar vid en artikel som handlade om P Mette-Marit och försäljning av hennes kläder, passar helt perfekt in här vid en artikel om P Madeleine och hennes uppmärksammade arbete inom Childhood. Mary K – läs vad du själv skrivit och tänk efter på hur du ALLTID kommenterar negativt när det gäller Sveriges kungliga prinsessa, P Madeleine. Gäller även flera andra här. Det är verkligen dags för tanke och logik! Citat från Mary K;

    "Hvis dette også skal være kritikkverdig – så bør jo de kongelige stenge seg inne på slottene slik at kverulanter og surpomper som dere ikke får vondt i magen av noe som vi andre synes er positive handlinger!"


  78. emma_h skriver: 27 november, 2013

    Bra skrivet LINNEA_74!! Är sååå genomskinligt i alla magsura reaktioner att 2 individer utförandes samma sak (hjälpa andra att få det bättre) ska bedömas/värderas olika bara för att ena "fötts m silversked" & den 2:a inte… är bara så trångsynt – empati m andra & vilja att hjälpa är ALLTID BRA – HKHstöd åt Hjälporganisationer är1 lång tradition sen 1800talet – i dagens kärva ekonomiska läge gör det stor skillnad i slutändan apropå medias vilja att skriva DÄROM i artiklar vilket "spär på" folks villighet lyssna på Budskapet om hjälpbehov LIKSOM viljan att öppna plånboken UTIFALL de kan använda sig av kändisar & HKHare… Varför annars dessa ideliga TVgalor & Radiohjälpen-kampanjer såhär års?? Själv ger jag till BRIS särskilt i Dec då de m sin bemannade JourTfn ger 1ovärderligt stöd särskilt under Jul&Nyår till barn med fylla bråk & misshandel hemmavid – som även CHF gett ekonomiskt stöd till tidigare


  79. Inge L skriver: 27 november, 2013

    # 76 Pboo: Angreb mod andre synes at være dit evindelige forsvar for at forherlige alt, hvad Madeleine gør.
    Vil det være muligt at finde bare én eneste kommentar, hvor du har skrevet én eneste positiv linje om Sofias arbejde med at starte noget op fra bunden mellem dine vel næsten 10.000 (du har brugt flere signaturer!) om prinsesse Madeleine?.Om dig kan man virkelig sige, at du er enøjet og unfair i dine synspunkter og på det sidste har du fået følgeskab af Emma_h/tidl. Molly.
    Hvor mange armbånd har "ThankYou" solgt? Det må være enormt, siden det gør hende til filantrop! Måske skulle Madeleine også sætte sin Valentino-klänning ovenfor på auktion, nu hun er så kendt et navn i USA?


  80. Pboo skriver: 27 november, 2013

    # 79 Inge L

    Denna artikel handlar om P Madeleine och den utmärkelse hon fått för sitt uppmärksammade arbete för Childhood, bl.a. när det gäller "THANK YOU"-kampanjen. På detta hoppar sen en del norskor o ev. danskar och ojar sig över och kritiserar P Madeleine arbete vid Childhood, hennes utmärkelse, kommer med anklagelser om att det är hennes svärmor som står bakom, med flera sjuka påhopp och anklagelser! Varför kan ni inte glädjas och erkänna svenska kungliga P Madeleines utmärkelse och arbete? Istället fortsätter du – och flera med dig – att kritisera henne! Sjukt! Och ja, jag har gett Sofia positiv kritik – du och flera med dig – som inte klarar av att läsa analytiskt, då ni är så förblindade av känslor!


  81. Jessica skriver: 27 november, 2013

    Tycker det är kul att honäntligen får lite positivkritik, synd bara att det är in en amerikansk tidining.


  82. Anna skriver: 27 november, 2013

    28# Snickarjohn,

    Tack för påpekandet; vet man att det handlar om en tidskrift med begränsad upplaga blir det inte lika upprörande! I övrigt är "utnämningen " ett skämt.

    Vet någon f ö hur CHF lokaler i NYC finansieras? Kontor på Manhattan är inte direkt billigt…finansierar drottningen det ur egen ficka, eller täcks hyran av gåvor , donationer, fund raisers m m?


  83. Kristina skriver: 27 november, 2013

    Svar till 73: Försök hålla dig till rätt nr är du snäll. Du ser säkert att 53 inte är My.


  84. Babsan skriver: 27 november, 2013

    När var hon på kontoret senast?? Inte en resa till utsatta länder och barn! Mest mottagningar o välgörenhetsmiddagar i NY o Stockholm, men det är kanske det som räknas för att bli ‘in-quotad’.
    Diana var ute på minfält, Mary bland krigsbarn, Astrid i Indien, vår ‘egen’ Sofia i Ghana och var var befann sig Madde?


  85. Karin Nilsson skriver: 28 november, 2013

    Hur klarade sig Childhood i månader utan Madeleine när hon förberedde sitt bröllop? Eller i flera månader som hon var ledig efter bröllopet? Är det inte dags att ta av alla blågula glasögon och inse att hennes insats inom Childhood är marginal?


  86. Karin skriver: 28 november, 2013

    # 80 PBoo
    Madeleine, en prinsessa är ju svärmor Evas PRdröm och henne som står bakom så klart.


  87. Tulla skriver: 28 november, 2013

    Jeg har været inde og læse på magasinets hjemmeside, og
    der står MEGAfilantroper…. og det må vel selv svenskere, som
    Pboo og Emma_h indrømme er lige lovlig STORE ord at bruge
    med hensyn til prinsesse Madeleine ….eller hur ?
    En megafilantrop er for mig Bill Gates (kender ikke mange af
    navnene) – men altså ikke PM.
    Og jeg synes min vurdering er ganske realistisk og neutral. 😉


  88. Pensionär skriver: 28 november, 2013

    Kul för Madeleine att arbetet får så stor uppmärksamhet, men borde inte Silvia – som grundare av projektet – fått samma uppmärksamhet.


  89. emma_h skriver: 28 november, 2013

    Vad som de facto framgår av tidningen Tulla… är INTE att Madde skulle vara en MEGAPhilantropist idag …utan snarare att dessa på listan är Nykomlingar "top 10 New Philantropists – New Faces" vad alla har gemensamt är att de är alla relativt unga och jobbar på ett "eget" lite otraditionellt sätt – vilket får de att "sticka ut" dvs synas "motiveringarna" kan man ta med en nypa salt dvs inte ta så bokstavligt – knappast ngt de utvalda haft makt över ändå
    Översatt betyder inledningsmeningen ungefär: möt eldsjälarna som snart slår följe MED Megaphilantroperna som W Buffet samt B&M Gates" alltså de 10 utvalda framställs som de relativa Nybörjare de är… Därför omnämns inte Silvia just HÄR – S är Rutinerad & välkänd globalt såsom Grundare till CHF Mentor – långtifrån 1 Nybörjare.


Annons

Laddar