Marius fick följa med mamma Mette-Marit på jobb

Marius fick följa med mamma Mette-Marit på jobb
Annons

Mette-Marits son Marius med kronprins Haakon

Mette-Marits son Marius med kronprins Haakon

Kronprinsessan Mette-Marits son Marius fick följa med på ett möte ombord på det kungliga skeppet Norge häromdagen. Det hela handlade om att samla världens ungdomar kring Aids-frågan.

Lille Marius har blivit riktigt stor. 12 år har den blonde grabben blivit, son till kronprinsessan Mette-Marit och Morten Borg.

Kronprinsessan Mette-Marit

Kronprinsessan Mette-Marit

Marius fick häromdagen följa med sin mamma och styvpappa, kronprins Haakon på en konferens med Young Leaders Summit II där 30 ungdomar från hela världen deltog ombord på det kungliga skeppet Norge.

Där hade man sedan ett möte om den viktiga Aids-frågan och flera av deltagarna framförde nya kreativa idéer om hur man kan stoppa den skrämmande sjukdomen.

Annons

– Dessa unga ledare har ett annat sätt att prata om sex och sexualitet än vi vuxna. Men vi hoppas nu på att det går att bygga broar mellan generationerna, sa Mette-Marit.

Kronprinsessan och hennes make kronpris Haakon var också med under ett antal andra evenemang i dagarna som på olika sätt syftade till att öka medvetenheten om just HIV och Aids-relaterade frågor.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Stella Pictures

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

51 kommentarer till “Marius fick följa med mamma Mette-Marit på jobb”

  1. signesigne skriver: 25 juni, 2009

    Marius är jättesöt och vilket härligt minne från sommarlovet att berätta om när skolan börjar igen till hösten.Jag tycker det norska kungahuset är så härligt.De är enkla och trevliga och Hakon är en utmärkt styvpappa åt Marius.


  2. Helena M skriver: 25 juni, 2009

    Håller med Signe, de är vekligen ” normala” och mänskliga, dock tycker jag inte att Märta-Loise har alla besticken i lådan med änglaskola och allt. Men jag gillar verkligen norges kungahus,

    Min far bor i Bergen och man kan läsa mycket om dem i Se och hör (Norska tidningen) när man besöker pappa.


  3. Gun skriver: 25 juni, 2009

    Har Mette Marit enskild vårdnad om Marius? På bilder av kungafamiljen är han oftast med, när träffar han sin pappa? Annars viktigt ämne som Mette Marit engagerar sig i.


  4. signesigne skriver: 25 juni, 2009

    Helena M
    Ja Märta-Louises änglaskola är inte spec. seriös,men hon har fått mycket kritik för den..Jag har lyckats komma in på norska Se och Hör och de skriver mycket om kungahuset.

    Gun
    Jag vet inte om de har samma system som i Sverige med enskild vårdnad om barn men jag vet att Marius brukar vara med sin pappa.
    Helena du som har en pappa i Norge kanske vet?


  5. Gun skriver: 25 juni, 2009

    Signe! tack och ja vi frågar Helena är lite nyfiken på Marius pappa.


  6. Martin skriver: 25 juni, 2009

    Tvartom ar “Angla- skolan” mycket serios….det andliga ar en realitet.
    Det finns manga manniskor med medial formaga, Prinsessan ar en av dem. Livet efter doden ar en realitet….det bor stamma till eftertanke…!!
    Personligen tycker jag att de som inte tror pa ett liv efter detta skulle slippa men sa ar inte fallet…..!!


  7. Martin skriver: 25 juni, 2009

    For den intresserade kan namnas att adressen till norska “seoghor” ar”
    http://www.seoghor.no samt det danska syskonet :www.seoghor.dk sa nu vet ni det ifall ni inte visste…


  8. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 25 juni, 2009

    Hur vet du det Martin? Har du varit död? Ursäkta den brutala tonen i frågan men hur kan du annars veta det?


  9. Helena M skriver: 25 juni, 2009

    Hej Gun och Signe, enligt pappa så är det ungefär samma system som i Sverige, Har hört ryktas om att Marius pappa drack mycket och tog droger i bland, men han var inte säker, men enligt elaka tungor så är det en del norrmän som ignorerar kungahuset för att det är så folkligt om ni förstår hur jag menar Att tex Hakon valde M-L en kvinna av folket och så vidare.


  10. Martin skriver: 25 juni, 2009

    ja det har jag varit manga ganger, du med…vi dor och fods igen allt for att lara oss mer varje gang…..Massvis av manniskor har dott och berattat om det dessutom…Las Dr Raymond Moody’s bok “Nara Doden” : ga till:
    http://www.youtube.com/watch?v=4wIVLVrCJN0


  11. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 25 juni, 2009

    Jag tycker detta är intressant Martin. Men jag tror inte på det. Fast jag skulle vilja göra det. Tex för att då skulle jag vara viss om att få träffa min pappa igen. Om man nu vet vilken gestalt han har tagit eller han kanske skulle födas som ett fattigt och sjukt barn i Afrika. I så fall tycker jag att det vore hemskt. Jag kollar den där siten senare. Kanske.


  12. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 25 juni, 2009

    Jag kollade siten Martin.
    Hade högsta volym på men hörde inte vad dom sa. Är lite hörselskadad.


  13. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 25 juni, 2009

    Martin.
    Ett tag trodde jag att du var en (kanske) pensionerad officer av högre rang. Men det tror jag inte längre. Ganska kul att försöka förstå sig på folk i ett sånt här sammanhang. Alla är så anonyma och man kan få för sig helt fel saker. Eller så var det rätt ändå. Fast jag tror inte det.


  14. signesigne skriver: 25 juni, 2009

    Martin
    Du har visat upp två sidor av dig.Den ena där du tror att ryssen ska komma och ta oss det var mycket snack om krig.Den andra sidan är andlig och det du skriver är mycket intressant.Jag både tror och inte tror på ett liv efter döden.Det är en del som har haft nära-döden-upplevelse som är spännande att läsa om.Jag vill naturligtvis leva vidare och det är en person jag vill träffa och det är min mormor. Tack för adresserna till Seoch Hör i Norge-Danmark.

    Helena
    Jo jag vet att Marius pappa dricker och knarkar och det gjorde Mette-Marit också när de var tillsammans.Tur att Mette-Marit slutade. Sen vet vi hur Askungesagan slutade.Att vara folkliga är inget fel du hänger väl med snacket ang.Viktorias val av Daniel. Men vårt kungahus är ändå stelare och tråkigare än det norska.Såg du förlovningen på tv när alla satt och läste innantill på lappar.Det var nästan pinsamt !


  15. Nordkvinne skriver: 25 juni, 2009

    Gun spurte om Carl Christian Ferner, prinsesse Astrids yngste barn, født 1972 kunne være et gemal-emne for svenske prinsesser. Det er han sikkert. Han er på 76 plass i arverekkefølgen til den britiske tronen, så fint er det, selv om han aldri blir engelsk konge. Prinsessene Ragnhild (bor i Brasil m fam) og Astrid med familier holder så lav profil, men jeg tror ikke Carl Chr er gift. Det er derimot hans bror Alexander og Haakon Lorentzen, Ragnhild sønn. Sistnevnte er den stiligste av alle barnebarna til Olav. Hadde vi hatt kvinnelig arverett dengang, var det han som hadde blitt vår kronprins i stedet for den Haakon som er det nå. Derimot kan vi neppe forsyne dere med prinsesseemner til Carl Philip. Ragnhilds to døtre og Astrids tre er for gamle for ham.
    Marius foreldre har delt foreldreomsorg. Pappan heter Morten Borg, så kan dere google ham under fanen språk – norsk.


  16. Eva skriver: 25 juni, 2009

    Bestick i låda ? Det är väl glans och kvalite som räknas !!


  17. signesigne skriver: 25 juni, 2009

    Nordkvinne
    Intressant det du skriver. För mig är syskonen till Harald och kusinerna till Hakon och Märta-Louise okända. Ingen av de kungliga ungdomarna kan väl bli ihop med våra kungabarn eftersom de är släkt på något sätt.
    Ja nu fick vi svaret på att Mette-Marit och Morten Borg har delad vårdnad om Marius. Vet du hur skyddet runt Marius är när han är hos pappa om han har livvakt?
    Finns motsvarande kunglig tidning som Svenskdamtidning i Norge? Vad har den för adress i så fall?


  18. Gun skriver: 25 juni, 2009

    Tackar Nordkvinne! Säg åt Carl Christian att skida över till svenska sidan här finns tjejer som han kan ragga på.

    Martin är det därför vi människor blir alltmer goda genom historiens gång? Eller är godhet inget eftersträvansvärt?


  19. Nordkvinne skriver: 25 juni, 2009

    Jeg har aldri trodd av Martin er en general fra andre verdenskrig. Derimot trodde jeg lenge at han var en svensk student i London. Nå tror jeg at han er: Svensk, bosatt i USA, ansatt i IT-foretak, interessert i zen-buddisme.


  20. Martin skriver: 26 juni, 2009

    Hehe kul med alla spekulationer…..jo da jag har ett forflutet vid Artilleriet
    i Linkoping….men det var en relativt kort tid…..
    Jo godhet ar det vi bor efterstrava….men vi kan inte na himlen pa egna meriter utan endast genom tron pa Jesus som dog for vara bristers skull..
    ..se dar ar karnan i den kristna tron. Men jag tror ocksa absolut pa reinkarnation och karma. Det man gor fel far man sona i ett eller flera liv . Jag tror att du kommer att traffa Din mormor pa andra sidan….karleken ar en mycket stark kraft…starkare an ondska….!!
    Ljuset har kraft over morkret, men inte tvartom….!!


  21. Martin skriver: 26 juni, 2009

    Snubblade pa denna skona sang som kan passa i debatten:
    http://www.youtube.com/watch?v=5m2E82KELRo


  22. NetaGu.bloggspace.se skriver: 26 juni, 2009

    Intressant diskussion. Men man kan grubbla sig tokig. Vi kan aldrig lösa världsgåtan så länge vi befinner oss här på jorden.
    Men jag hade en väninna som åkte in på sjukhus och var död i flera minuter. Hon sa att hon svävade och såg sig själv ligga nedanför och att hennes man (som hade dött tidigare) sträckte ut sina händer åt henne. Kanske det var en dröm bara. Eller så var det så. Hon var iaf säker och hon var inte någon vidskeplig person.
    Livet är kanske bara en dröm. La vida es soño…


  23. NetaGu.bloggspace.se skriver: 26 juni, 2009

    Tänk om man återföds som en fluga. Jag har tänkt på det ibland när jag har jagat runt med flugsmällan!
    Inget vidare framtidsperspektiv.


  24. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 26 juni, 2009

    Tänk att jag hade åtminstone lite rätt om Martins bakgrund. Tyckte jag kände lite sån vibbar.


  25. Ireña. skriver: 26 juni, 2009

    La vida es sueño: Livet; en dröm: Calderón de la Barca
    Martin, Martin.
    “Ty en dröm är hela livet. Själva drömmen drömmer vi…”


  26. Putte skriver: 26 juni, 2009

    Till Eva: De bestick som finns i Mette-Marits låda är nog inte av någon vidare kvalitét heller:)


  27. Helena M skriver: 26 juni, 2009

    Eva, det är ett talessätt, “inte ha alla bestick i lådan ” “Inte alla hästarna i stallet” och sist, ” inte alla indianer i kanoten”
    Förstår du vart jag vill komma?

    Tack Putte.


  28. Martin skriver: 26 juni, 2009

    Que es la vida?
    Un illusion
    Que es la vida
    Un frenesi
    Que es la vida?
    Un sueno,
    y suenos suenos son….

    Men jag foredrar den svenska varianten….:)

    Que es la viuda?
    Un Illusion
    Que es la Viuda?
    Un frenesi
    Que es la viuda?
    una Sueca y Suecas Suecas son…


  29. NetaGu.bloggspace.se skriver: 26 juni, 2009

    Och jag som är “språkpolis” stavade fel i hastigheten. Sueño.
    Även solen har etcetera…


  30. Irena. skriver: 26 juni, 2009

    Neta: I hastigheten, ja..


  31. NetaGu.bloggspace.se skriver: 26 juni, 2009

    Ma io sono stanca adesso, Bona notte.


  32. Helena M skriver: 26 juni, 2009

    Signe, Jag såg spektaklet på tv, pinsamt och stelt och innatillläsning, inget spontant i det.

    Här är adressen till Norska Se og hör,

    http://www.seher.no/

    Hoppas att du gillar den.

    Kram Helena


  33. Nordkvinne skriver: 27 juni, 2009

    Martin interesserer meg mer og mer. På den ene siden meget moralistisk, på den annen side meget euforiosk. Så en hel del historiske kunnskaper, så poesi, så helt prosaiske saker om biler. Den kristendommen din som ikke er helt etter boken (Bibelen) men med innslag av østens sjelevandring, nirvana, med mer. Englar, finns dom? Kanskje vi skulle melde oss opp på Märthas engeleskole alle sammen og se om vi får svar? Det er mer mellom himmel og jord enn dine øyne kan se, Horatio – fritt etter Shakespeare. Demba, du som er så nøktern og jordnær, hva synes du?


  34. Martin skriver: 27 juni, 2009

    Glom inte krigisk…..:)


  35. Martin skriver: 27 juni, 2009

    …men mest livsnjutare franskt kok och franska viner, samt musik:
    tre favoriter franskt irlandskt samt spanskt…njut:
    http://www.youtube.com/watch?v=9SgrGIZ8RQg
    http://www.youtube.com/watch?v=48-_zQLljYI
    http://www.youtube.com/watch?v=9OZtja97SsY


  36. signesigne skriver: 27 juni, 2009

    Helena
    Tack för adressen till Norska Seoch Hör. Du kanske vet om det finns någon motsvarighet till Svensk Damtidning i Norge.(ställde frågan till Nordkvinne men hon svarade inte så hon vet säkert inte). Det skulle vara kul och skriva i den också.


  37. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 27 juni, 2009

    Nordkvinne.
    Jag håller med dig. Martin är lite av en gåta. Intressant.


  38. Gun skriver: 27 juni, 2009

    Signe!

    Du undrade om inte våra kungabarn var släkt på något vis med Haakon, Märta Louise och deras kusiner. Det är dom, de är bryllingar alltså inte alls för nära släkt för äktenskap.


  39. Helena M skriver: 27 juni, 2009

    Signe, Jag hittar inget på nätet, skall frånga Gerd, ( Pappas fru) ikväll. Återkommer:

    Mvh Helena.


  40. Nordkvinne skriver: 27 juni, 2009

    Signe. Jeg svarte, men muligens på et annet sted her på siden. Vi har ikke noe tilsvarende Svensk Damtidning. Vi har de vanlige (ulike) ukebladene og så har vi Se & Hør og Her og nå, som ligner hverandre. Disse er mye simplere enn Svensk Dam, men de har en del kongelig stoff.


  41. signesigne skriver: 27 juni, 2009

    Gun
    Tack för upplysningen. Då kanske C-P kan finna någon söt prisessa ibland sina bryllingar.Vad du vet mycket om kungahusen! Men jag såg i någon tidning att han är ihop med Emma igen.Men jag hoppas att det är falska rykten! Vad jag förstår så har de haft flera gräl och flyttat isär tidigare.


  42. Gun skriver: 27 juni, 2009

    Signe
    De tjejerna är minst tio år äldre än Carl Philip och gift och skild om vart annat. Alla, tror jag, med kanske ett undantag har barn. Den yngste av de barnen, Carl Christian Ferner född 1972, visste jag inte om så var fallet och frågade Nordkvinne och hon trodde att han är ogift. Så hade inte Victoria, Daniel hade det varit ett skapligt parti för henne. Att jag vet en del beror helt och hållet på intresse för kungahus och släktforskning (både min egen och deras) så som jag skrivit tidigare blir det för mycket är det bara att säga till.


  43. signesigne skriver: 27 juni, 2009

    Gun
    Då fick Harald sina två barn sent i livet men Sonja är kanske mycket yngre än “gubben”.
    Du skriver inte alls för mycket utan det är mycket intressant det du och andra skriver här som är kunniga i området.Så fortsätt du bara. Om någon tycker det så kan den personen gå vidare till nästa kommentar. Här skriver alla vad de har på hjärtat!


  44. Martin skriver: 28 juni, 2009

    Gun o Signe helt ratt kunskaper ar alltid varda poang och vi andra bara tackar for att Du delar med Dig till oss andra….sa sluta att oroa Dig for eventuella kritiker…har man inget intresse for kungahus finns det ju andra platser man kan ga…..tex Dagens Industri,,,,dar hanger en massa tokar med luddiga asikter om allt och alla….:)


  45. Gun skriver: 28 juni, 2009

    Tackar Signe och Martin. Jag blev full av skratt av ditt inlägg Martin och jag tror jag undviker Dagens Industris sida. Jag ska sluta fika efter stöd.

    Angående Harald och Sonja, det här vet Nordkvinne bättre än mig skulle jag tro, men de fick vänta i många år på att få gifta sig. Tror fadern Olaf hade som förslag att Harald skulle gifta sig med Désirée eller så. Harald var också yngre än sina systrar. Sonja och han gifte sig 1968 och fick inte Märta Louise förrän 1971 då de bägge var 34 år och sedan Haakon 1972. Ragnhild gifte sig 1953 och Astrid 1961.


  46. Martin skriver: 28 juni, 2009

    Ok Da…:) glomde denna sangen en av mina manga favoriter:
    http://www.youtube.com/watch?v=YEqZG5aldUc


  47. Nordkvinne skriver: 28 juni, 2009

    Dette er jo et kongelig ukeblad, så dine kommentarer treffer midt i blinken, Gun. Sonja og Harald måtte vente på hverandre i 9 år. Det hadde de lovet hverandre at deres barn ikke måtte gjennomgå. Jeg tror det var derfor det gikk så raskt å akseptere MM, midt oppe stormen som oppstod rundt Haakons valg. Det var også et barn som måtte tas hensyn til, Marius, sa Sonja. På mange vis har hun en meget høy moral, Sonja. Jeg synes det taler til hennes fordel at hun så barnet Marius mens det stod på som verst. Sonja knakk helt sammen en stund etter bryllupet, og var på rekonvalesens i utlandet det meste av den påfølgende vinteren. Offisielt ble det begrunnet med en fotoperasjon.
    Det var mange iherdige forsøk på å gifte bort unge Harald til prinsesser på kontinentet. Han skal visstnok ha uttalt at han ikke ville ha de tjukke nederlandske prinsessene, he-he. Beatrix på sin side var meget interessert i ham. Dronning Frederica i Hellas jobbet hardt for å få paret sammen Harald og Irene, hennes yngste datter. Men Harald ville bare ha Sonja.Jeg tror nok dessverre Gun, at kongehusenes glansdager er forbi. Alle gifter seg nå med borgerlige, og det gjorde også fler i forrige generasjon, slik som våre to konger. Dere var så blendet av Silvia, men hun og Sonja kom fra nøyaktig samme sosiale skikt. Nå raser det enda mer utfor. Om det blir slutt på kongehusene kan det i tillegg være andre sider ved samfunnsutviklingen som forårsaker det.
    Takk for de fine sangene du gir oss Martin, nå har jeg lyttet både til Kajsa Stina og Juan Gabriel.
    Norske kongehusets offisielle web-side er: http://www.kongehuset.no


  48. Gun skriver: 28 juni, 2009

    Du har så rätt Nordkvinne. Drottning Frederica verkar ha varit väldigt aktiv för att få sina barn bortgifta “rätt”. Hon kämpade ju för sin son också med flera prinsessor bl.a en av Hagasessorna och Benedikte men så “offrade” Anne-Marie sig. Att Sofia och Juan Carlos gifte sig var väl hennes förtjänst även det och undrar om inte det var någon gåva till den framtida kungen involverad som sedan inte fanns tillgänglig. Fast de verkar ju trivas ihop.

    Roligt du skrev om Holländskorna.


  49. LizetteMariusfickföljamedmammaMette-Maritpåjobb skriver: 28 juni, 2009

    Det är inte för tidigt att följa med mamma Mette-Marit på jobbet. Är man en halv prins måste man lära sig att vara med och representera.


  50. Martin skriver: 28 juni, 2009

    Dessutom kan det inte skada nagon att ha vett och etikett….roligt att Du gillade mina favoritsanger…jag ar en stor musikalskare och har manga favoriter, en del ar ratt “udda” inte precis mainstream.


  51. Kristine av Oslo (före detta Nordkvinne) skriver: 28 juni, 2009

    Kjære Martin
    Jeg har nok også en hel del rätt udda favoriter, alt fra Jockmocksjokke til Brahms. Mellom dem er det ganske mange, som ikke er mainstream.
    Lizette, ja det kan du si. Som steprins (styvprins) må man også “krøkes tidlig, for god krok å bli” som det heter på norsk.


Annons

Laddar