Mary och Frederik – företagsmöten och middag i Chile

Mary och Frederik - företagsmöten och middag i Chile
Annons

Resan i Chile fortsätter för kronprins Frederik och kronprinsessan Mary med nya uppdrag.

Fler uppdrag på agendan för det danska kronprinsparet i Chile. Kronprins Frederik och kronprinsessan Mary öppnade ett nytt affärsseminarium på Hotel Grand Hyatt och hade sedan samtal med olika företag som sysslade med allt från läkemedel till fiskerinäring och jordbruk.

Kulturbesök

Onsdag eftermiddag besökte kronprinsparet Chiles kulturstyrelse – Dirección de Bibliotecas Archivos y Museos, DIBAM.
Kronprinsessan Mary medverkade också under invigningen av utställningen på Museo de la Memoria.

Kronprinsessan Mary öppnade en utställning.

Middag

På kvällen blev det fin middag på Club de la Union. Konferencier under kvällen var danske Nikolaj Koppel och chilenske Carolina Ullrich, dansaren Steen Koerner och Den Kongelige Livgardes messingensemble stod för underhållningen.
Ni ser en bild på kronprinsparet på väg in till festligheterna på bilden här till höger och längre ner i reportaget ser vi dem hälsa på några av gästerna.

Av Agneta Nisbeth
Foto. Stella Pictures

Läs även:

 

 

 

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

57 kommentarer till “Mary och Frederik – företagsmöten och middag i Chile”

  1. Ewa skriver: 14 mars, 2013

    Så vacker Prinsessan Mary är! Vilka snygga rasben hon har. Snyggt klädd som alltid.


  2. Olga skriver: 14 mars, 2013

    Kronprinsparet är verkligen värdiga representanter , som utför meningsfulla och givande uppdragen för dansk ekonomi .
    Man kan gratulera grannlandet som fick en intellektuell och intelligent ingift prinsessa i Kungahuset )


  3. sabhh skriver: 14 mars, 2013
  4. Tjohanna skriver: 14 mars, 2013

    Jag tycker att båda två är “rather plain, like any Dick and Jane”. Men de gör nog sitt jobb så gott de kan som de flesta andra.


  5. Eva H. skriver: 14 mars, 2013

    Hon är snygg och alltid elegant klädd. Det har hon säkert råd med, med tanke på att det mesta i det danska kungahuset hörs vara betalt av näringslivet, bilar, kläder m.m.


  6. pia skriver: 14 mars, 2013

    2 “Olga”. Ja, Margrethe skulle aldrig i livet ha tolererat en flickvän som inte hade de rätta kvalifikationerna. Så är hon också själv en intelligent och bildad regent, som har totalkoll på vad som går an och inte. Hon styrde upp sina festprissar till söner när det begav sig.


  7. eva skriver: 14 mars, 2013

    Det är roligt att någon skriver att de uppskattar en intelligent och intelektuell ingift prinsessa!
    Själv tror jag att det är det enda rätta när det gäller monarkins överlevnad.
    Svenssons kan vi vara själva.


  8. ingela skriver: 14 mars, 2013

    Tyvärr är inte vårt kronprinsesspar ute i “stora världen” som Danmarks. Verkar inte som om vår kronprinsessa har något intresse att marknadsföra Sverige utanför gränserna. Det är bara lite öppnande av olika saker, klippa lite band, lite besök här och där.

    Kan inte riktigt förklara vad jag menar men det borde väl finnas mera tunga uppdrag för dem.

    #6 Pia nej du i Danmark hade inte kommit in någon modell i danska kungafamiljen.


  9. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    Det danska KP-paret är mycket representativt, elegant, värdigt och med humor!

    KP Victoria har alltid haft ett internat. intresse och P Daniel har representerat själv utomlands. KP-paret representerade utomlands direkt efter sitt bröllop. Tror och hoppas att det svenska KP-paret kommer att representera mer utomlands när småbarnsåren är över.


  10. Hilde skriver: 14 mars, 2013

    Ingela
    Men nå er jo Mary og Frederik vikarer for regentparet . Det var jo egentlig de som skulle vært i Chile.
    Dessuten er det UD, regjeringen og næringslivet som planlegger og gjennomfører disse reisene. Det er ikke noe de kongelige bestemmer selv. De bare følger med.
    Jobben til de kongelige på slike reiser er stort sett å besøke bedrifter, skoler,kunstutstillinger,innviger et eller annet, lunsjer,middager etc.
    Altså det samme som de gjør hjemme.
    Victoria og Daniel var på flere slike reiser det første året de var gift.
    Victoria har såvidt jeg vet mange utenlandsreiser bak seg.


  11. Hilde skriver: 14 mars, 2013

    Eva
    Men nå kan man vel være både “svenssons” samtidig som man er intellektuell og intelligent.
    Alle mennesker er vel intelligente,det finnes ulike typer av intelligens.intellektuell er vel også de fleste av oss. Noen mer enn andre selvfølgelig.


  12. lone skriver: 14 mars, 2013

    Ja, Mary er en intelligent kvinde, men jeg tror ikke det er dronningen, som har godkendt Mary. Det er rimelig sikkert Frederik selv, som har valgt hende. Det er ham, som har foretaget et godt valg. Det lyder ind imellem som om vores dronning er en gammeldags matriak , som bestemmer alt, men jeg er sikker på at har fået to kloge sønner og to ligeledes dygtige sigerdøtre, som langt hen af vejen er med til at foretage de rigtige beslutninger for firmaet kongenhuset.


  13. Sandra skriver: 14 mars, 2013

    #8 Jag tror nog vår kronprinsessa och make gärna vill marknadsföra Sverige utomlands men dessa resor brukar ju bestämmas av UD. Att kronprinsessparet inte resor utomlands har nog inte med brist på intresse att göra, snare på att de inte har blivit tillfrågade.


  14. Tjohanna skriver: 14 mars, 2013

    # 8, Ingela…Intressant iakttagelse!

    Vad beror det på att de svenska kungliga är så osynliga? Ingen som är intresserad av dem, eller är de inte intresserade själva?
    Mettte-Marit och Mary har väl båda varit i FN om jag minns rätt. Och de verkar ha fullt upp med (mer eller mindere meningsfulla updrag) på den internationella arenan.
    Vad gör Victoria, Madeleine, Carl Philip?
    Både Mary och Mette Marit med respektive makar är ju flerbarnsföräldrar, så att skylla på barnledighet går inte hem. Och de har väl alla nannys. Vore intressant att debattera skillnaden i uppdrag/efterfrågan/kompetens osv.


  15. Anna F skriver: 14 mars, 2013

    Ingela#8
    Nu tycker jag att du är orättvis mot Victoria och Daniel, de har visst varit ute och rest och representerat. Dock inte senaste året eftersom de då har varit barnlediga och de tycker i alla fall jag är dom väl unt att få njuta av Estelles första år på hemmaplan.
    Jag kan räkna upp ett par resor de gjort tillsammans eller Victoria gjort själv. De var t ex till Tyskland i början av sommaren 2011, Daniel var till New York och London ensam. De var till Finland, Frankrike och Kina under hösten 2010. Victoria har även varit till Kina och flera andra länder borta i Asien , då var hon på resande fot en hel månad. (detta var innan de gifte sig, Daniel nämnde det i sitt tal på bröllopet) Så det du skriver stämmer verkligen inte!!!


  16. Maria skriver: 14 mars, 2013

    Finns ingen prinsessa i Europa som kan mäta sej med Mary när det gäller elegans och mode!
    Särskilt inte kronprinsessan Victoria som klär sej som en tant.


  17. liana skriver: 14 mars, 2013

    Nr 8. Nej, det är möjligt att ingen modell kommit in i danska kungafamiljen. Men där finns så sannerligen såååå mycket annat som kommit in i familjen. Man kan inte få allt.

    Vårt kronprinsesspar är så sannerligen lika fantastiskt som Danmarks. Danskarnas är i Chile för drottning Margrethe är sjuk. Bra gjort av dem, men i Danmark är pressen mest upptagen av att kronprins Frederik har fått ny FRISYR. Otroligt.


  18. norskinnen skriver: 14 mars, 2013

    Victoria kommer sikkert til å gjøre mer av slikt når Estelle og evt andre barn har blitt litt større


  19. Sthlm skriver: 14 mars, 2013

    All heder åt drottning Margrethe som verkar ha stenkoll.
    Det är de regerande kungarna/drottningarna som bör se till att deras undersåtar kan fortsätta se upp till kungahusen. I både Norge och Sverige har det urartat. De båda kungarna verkar ha tappat greppet om sina vuxna barn.


  20. elvira johansson skriver: 14 mars, 2013

    Mary är ingen prinsessa från början , utan en vanlig Svensson


  21. snickarjohn skriver: 15 mars, 2013

    Det vore fint att få en norsk kommentar till följande:

    http://www.republikk.no/


  22. Pia skriver: 15 mars, 2013

    # 8 Ingela
    Nu var dette statsbesøg tiltænkt Margrethe og Henrik.
    Men det passer sikkert Mary udmærket at være Dronning
    i en uge. Og så kan hun jo altid udtale, at hun savner børnene.
    # 3
    😀 😀 ! Samler du også på billeder af dem i albums, tihi….. ?


  23. Kristine, Oslo skriver: 15 mars, 2013

    # 21 Snickarjohn. Det er mange artikler der, så jeg vet ikke hva du vil ha kommentar på?Det er riktig at det ikke var folkeavstemning om statsformen i 1905, men det var folkeavstemning 1 med nesten 100% ja til unionsoppløsningen, og en folkeavstemning 2 der 80% sa seg enig i at Stortinget ga regjeringen myndighet til “å be prins Carl av Danmark om å la seg velge til norsk konge.” Statsminister Michelsen og de andre som arbeidet for dette, var selv republikanere. Monarkiet var for dem et strategivalg, for å gi det frie Norge viktige politiske allianser i Europa, der var prins Carl fru, Maud, selveste juvelen i kronen som datter av den engelske kongen. Nordmenn blir aldri et så royalistisk folk som danskene. Vi er “betinget royalister” om jeg så må si det. Forslag om å gå over til republikk fremmes på Stortinget for hver ny sesjon, men oppnår bare et fåtall stemmer. Vi er republikanere i sjelen, men har hatt er kjærlighetsforhold til kongehuset helt siden kong Haakon (prins Carls) tid og det varer ennå. Så lenge de er bra mennesker og gjør en god jobb, er det lite aktuelt å bytte dem ut.


  24. eva skriver: 15 mars, 2013

    #15
    När de var i Kina visste ingen vilka de var.
    Monarkin kan öppna dörrar men det bestående intrycket är vilken kunskap och kompetens man lämnar efter sig.
    En artighetsvisit utan innehåll saknar mening, men det är nog lite sent att tänka på det nu i det svenska kungahuset.
    Det svenska kungahuset har säkert en funktion för inom Sverige.


  25. mona skriver: 15 mars, 2013

    #24 Att kineser som inte har tillgång till väst media och internet
    skulle veta något om Europas kungligheter vore konstigt.
    Min brorsdotter var nyligen i Kina med sin mor, hon kunde inte skicka epost, inte använda face Book eller internet allt var stängt
    Konstigt ni klagar jämt på att kungahuset slösar med pengar, har för mycket anslag.Nu vill ni skicka dem utomlands, har ni tänkt på vad ett besök kostar i resor, säkerhet ,hotell osv. Allt detta betalas av kungahuset.Alldeles nyligen var Daniel & Viktoria i Holland och träffade andra kronprins par. Minnet verkar kort!


  26. allegra skriver: 15 mars, 2013

    Monarkin kan öppna dörrar men vad sägs om hur medvetet man stänger dörren också. Glömmer aldrig när Victoria och Daniel besökte Paris 2010 vid sitt första gemensamma internationella utlandsbesök. De tilläts inte öppna mun, fick bara vinka åt fotograferna på en mottagning. En kort medverkan i direktsänt nyhetsinslag var förbjudet trots att det kunnat intressera en stor fransk publik att kronprinsesseparets besök sammanföll med anfadern Bernadottes val till svenska tronen. Munkavlen var anbefalld av hovet i Stockholm meddelade ambassaden i Paris på min fråga. Till saken hör att paret kunnat tala svenska eller engelska om de framträtt några minuter i nyhetstv-studion. Den förbudsmentaliteten vid hovet i Stockholm stöttar sannerligen inte intresset för Sverige internationellt.
    Poängen med monarkin är ju just att stärka uppmärksammandet av Sverige. Precis som kungens valspråk är För Sverige i tiden.


  27. eva skriver: 15 mars, 2013

    Allegra,
    Precis!
    Men då de svenska och Victoria vill förbereda sig på alla frågor och öva in svaren, så förefaller det ganska orimligt att ställa upp på intervjuer.
    Livet är ju att kunna tackla en situation när man är i den, av den anledningen kommer de andra kungahusen och deras språkliga/verbala/sociala förmåga att göra skillnad.
    Sverige har aldrig sett detta som en tillgång, men det är ju detta som är nycklen.


  28. Maggie M skriver: 15 mars, 2013

    #8 m.fl.

    Det var Drottning Margrethe och prins Henrik som skulle ha rest till Chile, men p.g.a. drottningens hälsa fick de ställa in och i ställer reste kronprinsparet.

    F.ö. tycker jag det är ett väldigt klagande på vårt kungahus, väldigt orättvist. Victoria och Daniel kämpar väl på lika bra som de norska och danska kronprinsparen. Tröttsamt med dessa ständiga jämförelser.

    #19
    Margrethe har stenkoll – det är nog lite si och så med den saken. Det danska kungahuset har nog en hel del i bagaget precis som det norska och svenska för att inte tala om det engelska.


  29. snickarjohn skriver: 15 mars, 2013

    Kristine 23,
    Ja, jag var lite otydlig.
    Jag undrade egentligen hur det är ställt med
    den republikanska “rörelsen” i Norge.
    Att monarkitillskyndarna är i majoritet förstår jag
    men förs någon offentlig diskussion och hur är
    tongångarna?
    Tack för Ditt svar.


  30. Irena skriver: 15 mars, 2013

    Ja Mary är faktiskt av den kvaliteten att man, när man tänker att nu orkar jag inte en enda kunglig skospets till, då står man fortfarande ut med henne. Hennes svala och lagom avmätta stil är perfekt för en kunglighet!


  31. SA skriver: 15 mars, 2013

    # 17 liana. Det siger vel noget om den kongelige persondyrkelse i Danmark når den kulørte presse med BB i spidsen skriver mest om Frederiks hår og Marys tøj, men det må så også være, fordi deres læsere vil have det … ellers gjorde man det nok ikke. Det virker lidt, som BB har en procedure om, at Mary skal være på forsiden af bladet mindst hveranden uge.
    Man mærkede skiftet i bladets journalistik, da det for snart mange år siden skiftede fra Det Berlingske Hus til at blive et i Aller-koncernen.
    BB bliver 75 år i år og indholdet er blevet mere og mere ukritisk kongeligt år for år, de ‘lever af’ at fedte/lefle for især Mary og Frederik, og det er jo mest stof derfra, der gengives her! 😉


  32. maggi skriver: 15 mars, 2013

    Altså, jeg forstår virkelig ikke hvorfor nogle hæver Mary og Frederik over Victoria og Daniel, måske det skyldes at jeg er fra en af de yngre generationer og tættere/närmare aldersmæssigt på de svenske kongebørn, men for mig virker det da langt mere sympatisk at blive hjemme med sit lille barn og være forældre for det end at rejse land og rige rundt, mens man har 4 af slagsen derhjemme!
    På alle de billeder jeg har set fra Chile-rejsen ser både Mary og Frederik stive, unaturlige og reserverede ud. Det virker meget underligt/konstigt på mig, når man har deres position og ikke mindst alder. Frederik nærmer sig vel de 50 snart. Mage til umodne mennesker skal man lede længe efter, og jeg ser bestemt ikke frem til at skulle have dem som regentpar.


  33. pia skriver: 15 mars, 2013

    12 “Ione” Kronprins Frederik har själv i en intervju sagt att han var tacksam mot sin mor, som bad honom att tänka efter noga i tidigare förhållanden. När han träffade Mary var han glad att han väntat på den rätta. Jag gillar Frederik och tror att han visst är en klok person. Det hindrar inte att han som ung och omogen dejtade modeller och “innetjejer”. Det är vad jag menar med min kommentar.


  34. Kristine, Oslo skriver: 15 mars, 2013

    # 29
    Den republikanske foreningen har eksistert lenge i Norge, men jeg tror ikke de har så mange medlemmer. Jeg tror at mange, kanskje bortimot flertallet av nordmenn er “republikanere” av prinsipp, men likevel støtter de dagens kongehus. Mye av dette kan forklares med vårt kongehus opptreden i andre verdenskrig, som førte til en enorm heltestatus. Kong Harald har også blitt en meget populær konge, hans personlige egenskaper gjør at han samler folket. Det er ikke så mye diskusjon om monarkiet her i Norge nå. Den største “krisen” i kongehuset var i 1999-2000 på grunn av Mette-Marit. Heller ikke da vaklet kongehuset som institusjon, men det har vel aldri stormet så mye rundt dem som da. Det var Haakon som forårsaket krisen selvfølgelig, med sitt valg av livsledsager. Folket har nå stort sett akseptert Mette Marit. Jeg tror Ari Behn er det største problemet for svigerforeldrene nå, men han er takk og lov ikke kongelig.


  35. Ellinor skriver: 15 mars, 2013

    Flott at “Her royal stiffness of Denmark” får vist seg frem for fotografene igjen. Det er jo det hun liker…..
    Når det gjelder debatten om monarki i Norge har den gått høyt, men her er takhøyde for diskusjon, og de aller fleste royalister jeg kjenner er meget glade i vårt kongehus og på måten de representerer vårt land. De har stilt opp som “vanlige mennesker” når katastrofer har inntruffet, og er svært opptatt av vanlige menneskers hverdag. Både kongeparet og kronprinsparet er veldig “svenssons”, og svært lite stive-de gjør en flott jobb for vanskeligstilte, og er lite opptatt av “pomp og prakt”.
    Danmark i så måte er nok annerledes, men dronning Margrethe har jeg selv møtt på ski sammen med dronning Sonja, skikkelig “svenssons”, jordnære og fine mennesker, akkurat som Victoria og Daniel. Victoria er veldig populær i Norge, hun og Daniel har nylig vært på vintersemester her, det var kjempepopulært!!


  36. Hansen skriver: 15 mars, 2013

    Jeg synes, den norske kronprins har et format, vores kronprins desværre nok aldrig får. En kommende statsmand. Frederik har fortsat store problemer med at udtrykke sig forståeligt, når han skal udtale sig offentligt. Det forlyder, at han er helt anderledes tvangfri privat, og mange er meget glade for hans uhøjtidelige facon – som jo passer mange danskere rigtig godt. Mette Marit som kronprinsesse har jeg ikke rigtig noget indtryk af, til gengæld virker hun som en omsorgsfuld, kærlig og nærværende mor. Mary som mor aner vi i intet om, fordi man aldrig har fået noget egentligt indblik i, hvordan kronprinsparrets hverdag med børnene er. Mary har til gengæld PRÆCIS den lille distance og mystik, som dronning Ingrid mente var altafgørende for kongehusenes fortsatte beståen. Kender vi alle hemmelighederne, forsvinder eventyret, var hendes teori.


  37. Charlotte skriver: 15 mars, 2013

    # 30 Irena: Jeg ved ikke hvem din kommentar er henvendt til, men det må jo være nogen, når du skriver ‘man’.
    Men okay nogen synes om en kongelig selvoptaget fotomodeltype, som Mary – andre, som jeg, vil gerne have en kronprinsesse med værdier, der rækker længere end til at sætte sig selv i centrum og iscene dag ud og dag ind. Hun er som en gøgeunge, der ikke giver plads til andre … og så det evindelige fake-smile.
    Victoria er populær overalt — Mary i DK, i Sverige og ,men ikke ubetinget, Down Under. Mary blev for et par år siden kåret, som den 3. mest upopulære australier, da man fandt ud af, at hun forsøgte at tillægge sig en britisk Oxford accent.


  38. Irena skriver: 15 mars, 2013

    Nej dear Charlotte, inte till någon särskild alls, jag kommunicerar ut i luften, som jag alltid gjort och gör.
    Ett filosofiskt resonemang eller en retorisk fråga, välj själv.
    Eller ett sätt att reta the bulldogs, som ständigt nafsar Mary i de urtjusiga hälarna.
    Gläfs, Gläfs 😀


  39. Sarah skriver: 15 mars, 2013

    # 36 Hansen
    Måske var én af de ting dronning Ingrid ville hemmeligholde, for at bevare eventyret, at kong Frederik var dybt afhængig af alkohol, men hans “redning” kom, da man opfandt antabus i 1948, kort efter at han var blevet konge. Flere historikere har tidligere skrevet om det (efter dronning Ingrids død) og nu har også historikeren, som skriver i BB, omtalt det.
    Ingrid giftede sig med en tatoveret sømand, men han var også kronprins! 😉


  40. ingela skriver: 15 mars, 2013

    Jag menade inte att förolämpa eller kritisera vårt Kronprinsesspar på något vis. MEN jag tycker att det Danska har något speciellt.

    Kp Victoria är duktig och plikttrogen inte tu tal om saken men det där lilla extra saknas.

    Ja både Mary och MM har varit på FN och pratat har jag bestämt för mig.

    Mary har ju även varit i Afrika och sett hur eländigt de har det på vissa ställen. Det kunde ju vårt kronprinsesspar också göra och se hur verkligheten ser ut för vissa barn.


  41. Hilde skriver: 15 mars, 2013

    #24Eva
    Ingen visste hvem de var. Nei det er vel ikke så merkelig.
    Tror du alle som Mary og Frederik traff i Chile visste hvem de var.
    Jeg bor i Norge og mange av mine arbeidskollegaer og bekjente vet heller ikke hvem Mary og Frederik er.
    Hvilken kompetanse og kunnskap etterlater Mary og Frederik seg i Chile? Har sett programmet for reisen,bl.a besøkte de verdens største teleskoper og et solvarmeanlegg. Hvilke kunnskaper og kompetanse har Mary og Frederik om dette?
    Alle mennesker har kompetanse og kunnskap innenfor ulike områder, noen områder kan man mer om ,andre mindre men det går an å lese seg opp.


  42. emma_h skriver: 15 mars, 2013

    Tankvärt Ingela_8 Kronprinsessparet skulle va ett bra PRTool m flitigare utrikesuppdrag för både Sve & Sv Export – QE2 låter sin familj agera Trade Ambassadors utrikes exvis m stor framgång!

    Mona_25-Citat: “…tänkt på vad ett besök kostar i resor, säkerhet ,hotell osv. Allt detta betalas av kungahuset…”
    Nädu Mona Då Khuset gör saker utrikes å yrkets vägnar görs det ALLTID i regi av/samråd med UD o väl på plats hanteras allt praktiskt av UDs ambassad… Logistik Logi Livvakter etc ordnas på bekostnad via UDs årliga budget – alltid varit så helt utanför Khusets Apanage-tilldelning (anges tydligt på UDs hemsida & via Hovet)


  43. Brinck skriver: 15 mars, 2013

    Hvad er det, der er så fantastisk krævende ved at repræsentere på den måde, de gør ?
    De skal sige pænt goddag, give hånd til indbudte gæster og se interesseret ud og eventuelt holde en tale med et indhold, som andre har skrevet…… og så allervigtigst her i det 21. århundrede, MAN skal være STYLET fra top til tå! Og hvem af alle de prinsesser, der er myldret ind i kongehusene fra alle verdens hjørner har ikke klaret det fra første dag ?????
    P.S. Jeg synes Frederik ligner en konfirmand med hans nye frisure!


  44. Hanne skriver: 15 mars, 2013

    Selvoptaget – fotomodeltype – vi aner ikke hvordan hun er som mor – undskyld, men hvad sker der her?
    At vi har fået smukke, uddannede og selvbevidste prinsesser i det danske kongehus skal da bare ses som en stor gevinst – og at de samtidig får nogle søde børn og pifter deres mænd gevaldigt op er da kun et plus. Som dansker synes jeg at både Mary og Marie har fornyet det danske kongehus med en udsøgt balance mellem “Jensen”og “Rex” som vel er det kongelige efternavn.


  45. biipiip skriver: 16 mars, 2013

    Mary og Madeleine er ikke på min liste over kongelige jeg kunne tenke meg å stå fast i heisen sammen med.
    Victoria er. Mette Marit også. Og Maxima definitivt. Letizia, kun for å riste ut av henne navnet på make-up artisten hun bruker. Belgia nei. Luxenbourg ja. Kate absolutt men heller svigermoren. (Camilla ville virkelig gjort oppholdet verdt bryderiet.)


  46. Pallesen skriver: 16 mars, 2013

    # 45 biipiip
    Sådan præcis ville min “elevatorliste” også have set ud. 😀


  47. liana skriver: 16 mars, 2013

    Nr 44. Danska kungafamiljens efternamn er faktiskt de Montpezat, men det är möjligt att drottning Margrethe har fått det ändrat till Glücksburg. Rex betyder kung och är så vitt jag vet en titel. Men du har så rätt i att både Mary och Marie är tjusiga kvinnor som “pifter deres mænd gevaldigt op”.


  48. eva skriver: 16 mars, 2013

    42
    Du glömmer att det krävs kompetens för uppgiften!
    Det räcker inte att man” blivit” prins eller prinsessa.
    Den svenska monarkin är de evga studiebesökens utförare, men till vilken nytta?


  49. Hilde skriver: 16 mars, 2013

    Eva#48
    Hva slags kompetanse?
    Kompetanse i ingeniørvitenskap, i matematikk, politikk, i litteratur,i geografi,sosial kompetanse?

    Ingela
    Victoria har vært i Afrika.


  50. emma_h skriver: 16 mars, 2013

    48-eva
    ja iallafall så är UKs HKH Trade Ambassadors väl förberedda och kompetenta då de gör stor nytta för industrin o hemlandet enligt mina källor i England.
    Det åligger väl Hovet & UD att försäkra sig om att våra kungligheter har rätt kompetens o instruktioner för dylika uppdrag apropå din reaktion nyss – de flesta av Europas kronprins/-ess par ägnar sig ju åt jobb utrikes å hemlandets vägnar varför inte då V&D – Kungaparet kan inte belastas m allt


  51. eva skriver: 16 mars, 2013

    Det är kungahuset själva som lägger ribban för kompetensnivån.
    JA, jag anser också att de andra kungahusen har en helt annan syn på kompetens.
    Man kan inte främja exporten för att man anses käck, söt eller gör så gott man kan!
    Det krävs mer idag.
    Utan kompetens gör de helt enkelt ingen nytta, så enkelt är det.
    Hilde, du har inte fattat ännu vad det innebär.
    V&D passar utmärkt i Sverige.


  52. Hilde skriver: 16 mars, 2013

    Eva
    Men da får du forklare for meg.
    Hvilken kompetanse trenger de?
    Hvis man har utbildning i litteratur hvorfor er man da kompetent til å fremme export mens man ikke er kompetent til å fremme export hvis man f.eks har utbildning i personlig trening? Jeg klarer ikke å forstå det.
    Hvilken kompetanse har kongen som ikke Victoria har?
    Hvilken kompetanse har Silvia som ikke Daniel har?


  53. Hariett skriver: 16 mars, 2013

    Håller med er om Mary. Hon är fantastiskt välklädd och klär aldrig upp sig för mycket. Hon prickar alltid rätt. Otroligt elegant kvinna. Hoppas att Victorias stylist lär sig av Marys.


  54. biipiip skriver: 16 mars, 2013

    #46 Pallesen
    (o:


  55. snickarjohn skriver: 16 mars, 2013

    50 emma h,
    Eller också väljer vi andra att saluföra Sverige utomlands.


  56. S.P.H. skriver: 17 mars, 2013

    Såvidt jeg er orienteret mht. dette statsbesøg, så er Mary og Frederik ledsaget af udenrigsminister Villy Søvndal og erhvervsledere for 55 virksomheder, og jeg tror ikke Mary og Frederik har kompetance indenfor nogen af de områder overhovedet!
    Desuden er Marys kendskab til Danmarks historie og kultur begrænset, for 10 år siden var det eneste hun kendte til, at det var en dansk arkitekt , der havde tegnet Sydneyoperaen. Og Frederik ved mest om sport, og det er vores sportsstjerner selv bedst til at sælge, ved de resultater de opnår.
    Så jeg tror, at det rent svenske kronprinsessepar fører på de områder.


  57. emma_h skriver: 18 mars, 2013

    men Snickarjohn sälja in vårt land & exportnäringen till utlandet ingår ju i deras uppdrag… Att som Eva uttryckte det ovan “låta Vo D stanna i Sve” vore ju märkligt V+make måste ju läras upp av CG om V ska ta över en dag och varför “sälja in sverige till svenskarna” ? det bör väl va en mix av utrikes o inrikes-uppdrag (& då mer än utrikes sportevent eller kollegas bröllop)
    V/Ds motsvarigheter arbetar ju så redan – nu på begravningen såg jag hur Silvia åldrats och verkade mer sin ålder än vad hon verkat förr – CG&Co har ett familjeföretag och barnen är vuxna nu så de borde rycka in mer och avlasta sina föräldrar anser jag iallafall – andra får ha sin egen uppfattning i frågan… kompetensutveckling som på vilken annan ArbPlats som helst handlar om att investera i sin arbetskraft apropå Evas reaktion ovan nr 51 …liksom öka framtida “Return of Investment”


Annons

Laddar