Mette-Marit försvarar sin omdebatterade Indienresa

Mette-Marit försvarar sin omdebatterade Indienresa
Annons

Storm i ett vattenglas, eller har Mette-Marit klampat rejält i klaveret?

Häromdagen fick Mette-Marit svara på en rad frågor om den omtalade “surrogat-resan” till Indien. Kronprinsessan har fått många anhängare som stöttar henne för den medmänsklighet hon visade, men även en mängd kritiker höjer sina röster.

Surrogatdebatt

Det var i måndags som Haugesunds Avis avslöjade att kronprinsessan Mette-Marit åkt till Indien på eget initiativ för att ta hand om vännernas surrogatbarn. Saken har debatterats stort i vårt grannland.

Nyfödda tvillingar

Norges blivande drottning befann sig på en klinik i New Delhi i tre dagar då hennes, två manliga vänner, ett homosexuellt par, inte fått visum för att åka till kliniken, där de skulle hämta hem ett nyfött par tvillingar. Barnen hade fötts av en surrogatmamma.

Bilden på Mette-Marit är från ett annat tillfälle.

Både politiker och kungahusexperter menar att kronprinsessan har blandade roller.
Men Mette-Marit står för sitt val.
– Jag skulle verkligen ha gjort samma sak i dag och det beror på att det var ett beslut som fattades för att jag kände ett ansvar att hjälpa. Det var ett personligt val jag gjorde, sade Mette-Marit till norska pressen.

Insåg allvaret

Samtidigt förstår hon att debatten skulle komma.
– Det er klart att vi står mitt i en komplicerad och mångfasetterad surrogatdebatt i Norge i dag, så det är klart jag väntat att det skulle komma reaktioner, sade kronprinsessan Mette-Marit då hon besökte Vennesla skolan.

Annons

Senaste numret av Se&Hør har ett reportage om Mette-Marits Indienresa – ni kan se tidningens omslag här intill.

Av Åsa Bönnelyche
Foto: Stella Pictures

Läs mer:

 

 

 

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

86 kommentarer till “Mette-Marit försvarar sin omdebatterade Indienresa”

  1. Tina skriver: 6 december, 2012

    Oklanderligt etiskt val av Mette Marit..!
    Empati med utsatta är en dygd..!
    Mod dessutom en beundransvärd egenskap..
    Tusen Tack MM för ditt föredömliga agerande för de två utsatta nyfödda..!


  2. Maja skriver: 6 december, 2012

    håller med Tina! Bra gjort Mette Marit!


  3. hilde skriver: 6 december, 2012

    Tina
    Hvorfor var barna utsatte nyfødte?
    Hvem tok seg av barna før MM kom?
    Burde ikke fedrene vært på plass i god tid før fødselen(det kan planlegges ettersom et svangerskap varer 9 måneder) ?


  4. aurora skriver: 6 december, 2012

    Kan inte någon stoppa henne och säga: “Slut nu!”
    KP Haakon är tydligen för mjuk och “snäll” att göra det men kanske Kung Harald kunde ha någon påverkan?


  5. Anita skriver: 6 december, 2012

    Håller helt med Tina!


  6. Lisa Lusth skriver: 6 december, 2012

    #1 Helt enig med dig Tina, kan inte uttrycka det bättre själv.
    Länge leve Kronprinsessan Mette Marit och hennes mod och engagemang i humanismens tecken!


  7. Frederikke skriver: 6 december, 2012

    Al MMs tale om et personligt valg tyder på, at hun ikke rigtig forstår, at hun er en officiel person for Norge.
    Men måske behøver hun det heller ikke, for både Haakon og kongeparret lader hende gøre, hvad hun vil og støtter tilmed hende i alt, stiller ikke krav om, at hun opfører sig som HKH kronprinsesse MM af Norge.
    Og støtte fra statsminister Stoltenberg har hun nok også, han er inhabil i lovdebatten om surrogati, da i hvert fald en af hans nærmeste venner, politidirektøren, også har bestilt/købt et surrogatbarn i Indien. Etikken er høj i Norge blandt eliten !!!


  8. kari skriver: 6 december, 2012

    Også lovbrytere er “modige”, men det er ikke beundringsverdig av den grunn. Å hjelpe en medarbeider/venn i en umoralsk sak som det å utnytte fattige kvinner i India faktisk er, synes jeg er forkastelig! I tillegg bruker en prinsesse sin makt og posisjon for sin egen krets – det er også umoralsk. Mette-Marit har signalisert at utnytting av svake og fattige er OK. De to barna hadde helt sikkert blitt tatt vare på ved dette sykehuset noen dager til andre kom ned. Dette gir et svært uheldig bilde av kongehuset og den offentlige, norske mening om menneskehandel. Menneskehandel er ikke greit selv om det er Mette – Marits nærmeste medarbeider og venn som foretar handelen.


  9. ingalisa skriver: 6 december, 2012

    Ni får det att låta som om barnen låg helt försvarslösa på en soptipp och räddades i sista stund.


  10. Tina skriver: 6 december, 2012

    En eloge till alla kungligheter som visar empati och har personligt mod att skydda utsatta..särskilt barn..!
    Mette Marits agerande är ett föredöme för alla medkännande moderna människor..!


  11. pia skriver: 6 december, 2012

    3 “Hilde”. Akkurat!!


  12. Tina skriver: 6 december, 2012

    hilde o Ingalisa.
    Eftersom ni aldrig varit i Indien så borde ni avhålla er från att bedöma barnens utsatthet..!
    De kunde mycket väl ha blivit sålda till kreti o pleti..!
    Indien är korrupt och saknar rättstrygghet..!
    Mette Marit är en modig medmänniska i första hand..i andra en kunglighet..!


  13. pia skriver: 6 december, 2012

    Följdfråga: Varför fick de två papporna inte visum?


  14. cilla skriver: 6 december, 2012

    Jag tycker det är helt enkelt fruktansvärt att det finns surrogatmammor! Helt emot naturen. Modern människohandel! Dessutom tycker jag att ett barn ska ha en mor och en far.


  15. PBoo skriver: 6 december, 2012

    MM:s förtroendekapital är förbrukat. Det är enligt lag förbjudet i Norge med surrogatmödrar, ändå stöttar MM samt statsministern att utnyttja och missbruka fattiga kvinnor, deras familjer, deras biologiska barn (som blir utan sin mor i 9 månader och kanske för alltid då det inte är ovanligt att kvinnor fortfarande dör i barnsäng). Detta när det gäller sina vänner, men utåt sett framstå som neutrala eller som MM som att hon ska bry sig om kvinnor i tredje världen. Dubbelmoral heter det! MM kan aldrig mer tas seriöst med sina internationella resor till fattiga länder, till bl.a. USA o vara med på konferenser om kvinnor/barn i 3 världen! #8 Kari mycket bra!!

    http://www.tv4.se/tv4/artiklar/den-indiska-bebisfabriken-4fbf91aa04bf725194003585

    http://www.respektlivet.nu/web/Allt_fler_surrogatbarn_hamnar_pa_indiska_barnhem.aspx

    http://www.respektlivet.nu/web/Tvillingpojkar_offer_i_landers_olika_lagstiftning_om_surrogatmoderskap.aspx

    http://www.indianexpress.com/news/his-surrogate-mother-dead-baby-boy–all-right-/950923/

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die?INTCMP=SRCH


  16. Irene skriver: 6 december, 2012

    Nu er dette par og deres tvillingerne jo blevet kendte ved veninden MMs hjælp, så håber jeg også vi får at vide, hvordan deres skæbne bliver i det norske samfund, at MM stadig er der for dem.
    Jeg finder det uansvarligt, at forældrene, i hvert fald den ene, ikke havde taget orlov og opholdt sig i New Delhi op til fødslen – og at de ikke engang havdevisumpapirerne i orden, er rystende. Der venter dem sikkert mange uforudsete overraskelser ved at blive tvillingeforældre. Hvor krævendedet er, ved Mary og Frederik!


  17. Karin skriver: 6 december, 2012

    Jeg har nettopp vært i India. Det tar ofte lang tid og er komplisert å få visum til India. Antakelig hadde ikke foreldrene søkt tidlig nok.
    Godt at de har slike venner som Mette Marit. Takk.


  18. ingalisa skriver: 6 december, 2012

    #12 Varför tror du att jag aldrig har varit i Indien? Indien är ett högteknologiskt land. men förvisso finns det även djup fattigdom. Jag har svårt att tro att kliniken där barnen föddes inte hade de resurser som krävdes för att hantera situationen. En klinik som hanterar den här sortens ärenden ligger nog inte i den fattigaste delen av landet. Kan med bästa vilja i världen inte tycka att det finns något etiskt i att köpa barn av en fattig kvinna.


  19. nea skriver: 6 december, 2012

    Jag kan inte minnas att en kunglighet någonsin brutit så gravt mot sin neutralitetsplikt. Inte nog med det – hon har medverkat i ett händelseförlopp som är olagligt i Norge, favoriserat sina egna (stats) anställda, underlåtit att delta i sitt representationsuppdrag och ytterligare ljugit om sitt förehavande… En person som med all tydlighet inte är mogen sitt uppdrag.

    Man kan tjafsa om arbetsmoral, lämpliga partners, vild festande mm men detta är något mycke allvarligare – ett brott mot det fundament kungahuset står på. Förhoppningsvis synas ärendet därmed även juridiskt.


  20. PBoo skriver: 6 december, 2012

    “– Det er viktig for meg å presisere at jeg har stor respekt for den debatten som foregår… Men dette var et valg som jeg tok alene og ikke som et innlegg i denne debatten. Jeg ville blitt et dårligere menneske om jeg ikke hadde gitt denne hjelpen til vennene mine.”

    Är MM så ointelligent som hon framstår, el spelar hon bara dum?! MM lever i en värld med alldeles egna regler, både moraliskt och legalt! Hjälpa norska vänner som illegalt beställt/köpt barn av fattig indisk kvinna är hon positiv till, men hjälpa/stötta de fattiga/utsatta kvinnorna i 3:e världen blir hon samtidigt negativ till! Detta då dessa moraliska frågor hör ihop. MM har gjort sitt tydliga val!

    http://www.h-avis.no/nyheter/mette-marit-forsvarte-omstridt-india-reise-1.7672675


  21. S. skriver: 6 december, 2012

    3., 4., 8.

    Jeg er helt enig med jer!!


  22. Hege skriver: 6 december, 2012

    Kronprinsessan Victoria bär ofta kläder från Hennes & Mauritz…
    … som syr sina kläder i Bangladesh…
    … där arbetarna (kvinnor och barn?) utnyttjas för slavlön
    i fabriker som ofta inte ens har fungerande nödutgångar!

    Någon som vill lyfta den frågan? Hur moralisk är egentligen vår kronprinsessa? Borde inte Prins Daniel säga till henne?

    Och hur många av de mest kritiska rösterna här inne har kläder som det står Made in Bangladesh på sig just nu? Stödjer ni verkligen detta utnyttjandet av svaga och fattiga som inte vågar stå upp för sin rätt? Så vi rika kan köpa billiga kläder så mycket vi vill?


  23. Midnattsol skriver: 6 december, 2012

    Jaha, nu får Norge ta konsekvenserna av Haakons val. Jag tycker synd om Harald och Sonja som ändå ville ge henne en chans, något som jag då tyckte att hon förtjänade då… Men nu är allt förtroende förbrukat…
    Tack och hej, Mette-Marit!


  24. Eva H. skriver: 6 december, 2012

    Tack Tina för ditt fina inlägg. Till PBoo vill jag bara säga vilken unken människosyn du har. Tänk vad skönt att inte du har vänner som behöver ditt stöd i nödens stund. Nu kan du fortsätta att sitta på din kammare och racka ner på människor som äger empati.


  25. ingalisa skriver: 6 december, 2012

    #19 Så sant.


  26. Tina skriver: 6 december, 2012

    24.
    Ja visst är det skrämmande med dessa människor som saknar empati..!
    Som tur är Eva..så är de bara en försumbar ignorant minoritet..!
    Etik o moral styr ju fortfarande i Norden..!


  27. Midnattsol skriver: 6 december, 2012

    PBoo är nog den som har mest empati här, efftersom PBoo anser att handel med barn till rika i väst är omoraliskt.. Stå på dig PBoo! Jag håller med dig! Barnen måste gå i första hand! Likaså utsatta fattiga kvinnor. Man stöttar inte utsatta kvinnor genom att göra dem till bebisfabriker åt rika västerlänningar… Det är en modern form av slaveri…


  28. Midnattsol skriver: 6 december, 2012

    26 Tina
    Jösses, vad du talar om empati… Du som inte är nådigt oförskämd i dina kommentarer ibland…


  29. PBoo skriver: 6 december, 2012

    # 24 Eva H

    Jag är emot människohandel, alltså är jag bl.a. emot att fattiga kvinnor i bl.a. Indien används till detta – som avelsmaskiner för rika från väst! Det definierar du som “unken människosyn”?! Det visar hur DU ser på fattiga kvinnor, deras familjer, deras biologiska barn som är utan sin mor i 9 månader och kanske för all framtid då det inte är ovanligt att kvinnor fortfarande dör i barnsäng! Läs länkarna i min #15 och sätt dig in i denna snuskiga, icke försvara, människoföraktfulla och människoförnedrande industri! Om MM varit en riktig vän – då hade hon själv ställt upp som surrogatmor – då hade hon kunnat fortsättningsvis respekteras, men inte nu!


  30. snickarjohn skriver: 6 december, 2012

    Tina,
    Varför inte lite empati för de mindre estetiskt begåvade?
    Du kan väl ordspråket om stora ord och fett fläsk?


  31. PBoo skriver: 6 december, 2012

    # 27 Midnattsol

    Tack! Skönt att vi i alla fall är ganska många här från Sverige, Norge, Danmark m.fl. och som är emot dagens människohandel! Den är precis som du skriver; “Det är en modern form av slaveri.”


  32. Tina skriver: 6 december, 2012

    30. Som vegetarian sen decennier så är ju inte fett fläsk min passion precis..!
    Men för all del smaklig måltid på dig..!


  33. ingalisa skriver: 6 december, 2012

    #32… sen decennier? Jag anade nog att du är en gammal grinig tant.


  34. Charlotte skriver: 6 december, 2012

    ##17, 24, 26
    At forsvarer MMs handling, som hun selv gør, som en vennetjeneste og hjælp til to babyer i nød, er mere en nødløgn fra hendes side end børn, der i tre døgn var i nød. Den skal man være ret naiv og uvidende for at tro på. Selvfølgelig ville hospitalspersonalet tage sig af dem tre dage mere, hvis de fik besked på det.
    Børnene kommer måske mere i nød, når de er ankommet til Norge, for det virker ved gud som disse to fædre overhovedet ikke har forberedt sig på at modtage dem. Mere som var de en bestillingsvare på Internettet, der kommer med posten.


  35. Beatrice skriver: 6 december, 2012

    @ Kari nr 8, PBoo nr 15 och 20, nea nr 19 samt Midnattsol nr 23 och nr 27; Tack för Era kloka och genomtänkta inlägg som vittnar om sann människokärlek och empati.
    Ni har förstått den verkliga innebörden av humanism. Ni för barnens och de utsatta kvinnornas talan. Jag är stolt över att Ni är mina medskribenter. Handeln med surrogatbarn till homosexuella föräldrar är ett experiment vars resultat kanske först blir synligt då dessa barn växer upp och inser dimensionerna av vad de har utsatts för; ett experiment helt på deras bekostnad. Vilken slags humanist är den som är villig att genomföra ett sådant experiment med barn som insats? Kronprinsessan Mette Marit har förlorat all respekt i mina ögon. Förtroendet är totalt förbrukat.


  36. Midnattsol skriver: 6 december, 2012

    Tack för ditt stöd Beatrice!
    Men jag har en liten synpunkt som jag vill klargöra; jag tycker det är lika fel med surrogatbarn till heterosexuella par också, det gäller alltså inte bara homosexuella par. Men visst, experimentet blir större för de barn med homosexuella föräldrar.

    Mette-Marit vill hjälpa.. Men tyvärr ser jag samma personlighetsdrag hos MM, som jag ser hos de som tar hand om exempelvis hemlösa katter och därmed har 73 katter i en liten lägenhet som man till slut inte klarar av att ta hand om. Man vill så gärna; men det går till överdrift. Man inser inte sina egna begränsningar… Och i detta fall har MM överskridit alla regler för vad som är okej för en officiell representant i ett kungahus. Fanns det verkligen ingen annan person kring detta par som kunde åka ner? Fullständigt galet!


  37. snickarjohn skriver: 6 december, 2012

    32,
    I min familj äter vi inte fläsk.
    Vi är dessutom återhållsamma stora ord.


  38. snickarjohn skriver: 6 december, 2012

    ingalisa,
    66 och ett halvt.


  39. Tina skriver: 6 december, 2012

    33. Tyvärr..även nu slog du slint..!
    På sig själv känner man inte alltid andra..!


  40. Lillian skriver: 6 december, 2012

    Det er ikke ulovlig for norske par og få barn gjennom surrogati i utlandet. Det norske lovforbudet gjelder kun i Norge,og det er mange par som benytter seg av denne muligheten. Kronprinsessen gjorde heller ikke noe ulovlig og hun var ei heller delaktig med annet enn å passe på barna. Selv om man er kronprinsesse bør man ha spillerom til å handle etter sin egen moral, selv om det for mange er et vanskelig tema. Og for kronprinsessen ville det ha vært feil å bli hjemme når man kunne bidra med hjelp. Og selv om barna nok ikke var i nød så er det godt og viktig med omsorg og kjærlighet fra noen som har tid og mulighet, som sykehus personell ikke har med mange andre å ta seg av. Jeg beundrer kronprinsessen for dette og syns hun viser mot og ryggrad og at hun er godt egnet til å være kronprinsesse og senere dronning av Norge. Jeg tror ikke det er så enkelt at man kan kalle det menneskehandel, og alle de merkelappene som tilegnes menneskene som velger å bruke surrogati er fæle å lese. De er mennesker som alle andre, og er ikke mindre gode eller dårlige. Alt er ikke svart/hvitt og det er nå en gang slik at mennesker tar i bruk den teknologien som er tilgjengelig.


  41. Marguerithe skriver: 6 december, 2012

    “32” Charlotte,
    Håller med. De här barnen har ingen aning om vad som väntar dem. Männen ifråga fick väl en fix idé, som de försöker dra sig ur. Hur kan Norges Kronprinsessa utan skrupler blanda sig i icke rumsrena affärer? Om hon inte har en bättre förklaring måste man anse henne som opålitlig, en säkerhetsrisk som i en tidigare
    Jag tycker så synd om Kungaparet som verkligen har gjort allt för henne.


  42. Eva H. skriver: 6 december, 2012

    Jaha du PBoo, du känner för de indiska kvinnorna. Det gör även jag, tyvärr är det här ett sätt för dom att få ngn form av inkomst, vilket jag tycker är bättre än prostitution vilket som är ett annat alternativ. Den dag surrogatmödrar blir tillåtna i Norge och Sverige behöver vi inte utnyttja de indiska kvinnorna, de får skaffa sig livsuppehälla på ngt annat sätt. Du kanske borde propagera för nordiska surrogatmödrar, tänk positivt!!


  43. Missie skriver: 6 december, 2012

    MM hadde nok ikke reist til India hvis det ikke var helt nødvendig og tilsynet med barna kunne ordnes på en annen måte. India er riktignok et høyt utviklet teknologisk land, men også et land med stor forskjell mellom fattig og rik. Og i tillegg avgjøres folk skjebne av hvilken kaste de fødes inn i. De laveste kastene er dømt til å leve i fattigdom og elendighet hele sitt liv. For disse kvinnene er surrogati en unik mulighet til å skaffe seg et bedre liv. Så kan en kalle det umoralsk og menneskehandel så mye en vil. Og de barna de føder er sikret et bedre liv enn de barna de selv har.
    Her i Norge er det svært mange som berømmer MMs handling sett fra et medmenneskelig synspunkt, selv om de er imot surrogati. En sak kan ses fra to sider.


  44. Mary Kristiansen skriver: 6 december, 2012

    # 3 Hilde:
    Men barna jo født for tidlig!
    # 4 Aurora:
    Akkurat dette paret er også Sonjas venner og har vært invitert også til kongeparets arrangementer!
    Kronprins Haakon er ingen jattemaker – og i dette tilfellet vaar han med på å ta avgjørelsen om at MM skulle reise! det humanistisk innstilte kronprinsparet er nok ganske enige – og det er jo ikke til feldig at MM ikke tviler på at HUN VILLE GJORT DET IGJEN! DETTE SIER HUN ETTER AT BÅDE KONGE OG FEDRELAND VET OM HENNES REISE! MM er bevisst hva hun gjør og er derfor i stand til å stå for det hun sier!


  45. helene skriver: 6 december, 2012

    Horrible! Isn’t there a law against this form of modern slavery? And doesn’t the royals house have to be neutral? MM goes Hollywood – it’s not a modern way of humanity, it’s decadence. Look at Elton John or Nicole Kidman. Nicole Kidman called her borrowing mother ‘bearing machine’.
    Humanitarian commitment? MM is an actress in a bad movie, she has lost the sense of reality.


  46. hilde skriver: 7 december, 2012

    Tina
    Om jeg har vært i India eller ikke har ingenting med saken å gjøre.
    Åvære medmenneskelig og hjelpe sine venner,vise empati og mot er selvfølgelig bra det.
    Men denne saken reiser en del spørsmål som gjør at jeg er skeptisk.
    Det var jo noen som tok seg av barna før MM kom ned,de hadde helt sikkert tatt vare på barna noen dager til.


  47. Trine skriver: 7 december, 2012

    I trådens artikel ser man forsiden af norske SE&HØR… og at kendisserne i Norge hylder MM. Jeg kan ikke deltage i denne hyldest for en MM, som jeg finder er såå dobbeltmoralsk, at havde hun været politiker, så havde hun været nødt til at trække sig fra sine ‘ambassadørposter’ under FN… HVIS hun havde den mindste etiske samvittighed.
    Men hun slipper godt fra forsøg på at lyve og luske sig hemmeligt igennem denne dobbeltrolle. Oplysningen om: to nyfødte alene i verden, vil måske i værste fald sige, at surrogatmammaen er død i forbindelse med fødslen… derfor skulle det foregå så hemmeligt, akut og udenom ambassaden og de indiske myndigheder ? Sandheden mangler vi at få !


  48. Tina skriver: 7 december, 2012

    Hilde. Det finns hundratusentals föräldralösa oönskade barn i Indien..!
    Kulturen värderar inte barns rättigheter särskilt högt..!
    Du saknar insikt..och förmåga till empati..!
    Om det är etiskt eller ej med surrogatmödrar är för sent att diskutera i MM.s fall..eller hur..?


  49. Mary Kristiansen skriver: 7 december, 2012

    # 46 Hilde:
    MM sa til norsk presse da hun ble intervjuet på Vennesla skole at hun hadde følt seg som et dårligere menneske om hun ikke hadde reist siden det kun var hun som hadde mulighet til det (diplomatpass) i o m at foreldreparet fikk sine pass for sent. MM sa at hun er opptatt av å være et helt menneske, (ikke bare kronprinsesse). Hvis hun ikke skulle få lov til det, ville hun dermed blitt en dårligere kronprinsesse! Helt enig med henne – også en kronprinsesse må få lov å ha omsorg for uskyldige barn og sine venners venn – helt uavhengig av om vi er for eller i mot surrogati!


  50. Inge L skriver: 7 december, 2012

    MM er vel ikke ligefrem kendt for at tænke sig om og i Norge er det jo kändisar og politikere, der mest køber surrogatbørn i bl.a. Indien.
    Og nu er så MaryK tilbage som forsvarer for alt, hvad man foretager sig i det norske kongehus.
    Fædrene er nære venner til dronning Sonja, så må hun også være bekendt med, at parret havde bestilt surrogatbarn/børn i Indien.
    I Indien kan man ikke alene købe surrogatbørn, MEN man kan naturligvis også få dem passet mod betaling til de er friske nok til, at forlade landet med fly (og de skal helst være mindst 14 dage til 3 uger gamle).Det er jo ikke alle, der har en kronprinsesse i vennekredsen.


  51. kari skriver: 7 december, 2012

    #40 Lillian Hvordan kan du så lettvint si: ” at mennesker tar i bruk den teknologien som er tilgjengelig” når det er fattige jenter/damer som er “tilgjengelig” som brukes fordi rike kan kjøpe seg det de måtte ønske (her -to barn)? Ser du på de indiske kvinnene som et objekt de rike fra vesten kan benytte/utnytte?


  52. PBoo skriver: 7 december, 2012

    # 42 Eva H

    Citerar ditt svar på min #29; “Jaha du PBoo, du känner för de indiska kvinnorna. Det gör även jag, tyvärr är det här ett sätt för dom att få ngn form av inkomst, vilket jag tycker är bättre än prostitution vilket som är ett annat alternativ. Den dag surrogatmödrar blir tillåtna i Norge och Sverige behöver vi inte utnyttja de indiska kvinnorna, de får skaffa sig livsuppehälla på ngt annat sätt. Du kanske borde propagera för nordiska surrogatmödrar, tänk positivt!!”

    RIDÅ!!! Du kliver alltmer i klaveret! Pinsamt är bara förordet!

    PS. Det är ingen rättighet att få barn! Inte att köpa ett heller!


  53. Nelle skriver: 7 december, 2012

    Nr.40.
    Så det er ikke ulovligt i Norge,at benytte sig af surogatmamma,bare det foregår uden for landets grænser,hvad er det for en syg og dobbeltmoralsk lov i har.Hvad siger loven så til handel med børn,er det også lovligt for norske par,bare det ikke sker i Norge eller hvad?
    Det drejer sig jo ikke bare om surogat,men handel med børn, føj for en
    dårlig moral,det der er ulovlig i Norge kan man bare benytte sig af i et land hvor det ikke er ulovligt og fluks! er det lovligt,at skaffe børn der er købt og betaldt.Norge giver dermed menneskehandel det blå stempel


  54. Irena skriver: 7 december, 2012

    Det kallas moralisk kompass och civilkurage. MetteMarit må vara prinsessa, men hon är först och främst medmänniska, som alla vi andra. Här var hon barnens medmännsika, vem vet hur livet annars blivit för dem?
    Men surrogatmoderskap, det är Inget att Ha!


  55. Lillian skriver: 7 december, 2012

    #51 Kari: Fordi det har mennesker gjort i all vår tid og jeg tror ikke det kommer til å endre seg. Teknologien utvikler seg ofte raskere enn endring på moral og etikk i samfunnet og hos enkelt individer. Mennesker tar i bruk den teknologien som er tilgjengelig selv om den ikke er til et gode for mennesker eller planet. Slik er det også med medisinsk utvikling og teknologi. Og mennesker er objekter på mange måter og gjennom hele historien har mennesker behandlet hverandre som objekter. Moral eller ei, mennesker vil handle som vi alltid har gjort. Vi bør streve etter å behandle hverandre med respekt og ærbødighet, men man vil aldri enes fullt og helt på hva som er rett og hva som er galt. Og nei, det er ikke slik at jeg syns det å behandle fattige mennesker dårlig er ok, men jeg tror ikke det er så svart hvitt at alle fattige kvinner som velger å bære fram barn for andre blir utnyttet eller at de personene som velger å få barn på denne måten er umoralske. Jeg tror de har satt seg langt bedre inn i tematikken enn utenforstående. Man kan mene surroogti er menneskehandel så mye man vil, men det er mennesker som ser det annerledes. Og barna vil uansett bli født, og jeg syns de og foreldrene deres fortjener mer respekt enn all den ordkastningen de får. Det fins ikke bare en moral og de som tar andre valg en hva man selv syns er ok er ikke onde eller dårlige mennesker. Disse barna vil med all sannsynlighet få en god oppvekst. Hvis surrogati gjøres gjennom riktige kanaler og hun som bærer frem barnet får oppfølgning og selv står fritt til å ta valget så syns jeg det er greit.


  56. Lillian skriver: 7 december, 2012

    #53 Nelle: det er nå en gang slik at de aller fleste nasjonale lover kun gjelder i det landet lovene tilhører. Det er noen unntak, men surrogatiloven er ikke et av unntakene i norge. Og ikke alle er enig i at det er menneskehandel og så lenge ingen norske eller internasjonale lover vi er bundet av definerer surrogati som menneskehandel, så er det heller ikke det selv om det oppleves slik at mange.


  57. Marguerithe skriver: 7 december, 2012

    Man blir förvirrad på denna historia. Det senaste är att de två männen är Drottning Sonjas vänner. Varför har hon i så fall använt MM som verktyg? Man saknar för mycket information för att göra en riktig bedömning. Sanningen kommer vi nog aldrig att få veta.

    Man verkar i vilket fall ha övergett neutralitetsprincipen, vilken inte är förhandlingbar i andra Kungafamiljer. Det finns säkert många kungliga, som skulle vilja hjälpa vänner eller andra av humanitära skäl men är förbjudna just med anledning av neutralitet i alla lägen.


  58. Susanne skriver: 7 december, 2012

    # 49 Mary: Måske synes MM selv, at hun er et helt menneske, når hun hjælper venner, der udnytter et hul i den norske lovgivning og kynisk udnytter kvinder, der af nød og fattigdom lægger krop til disse egoisters surrogatbørn. Nej det er nærmere en Mr. Hyde og Dr. Jekyll-rolle hun indtager, efter min mening.
    Dette forældrepar har optrådt helt uansvarligt og jeg har ikke tiltro til, at de alene kan tage vare på to nyfødte babyer!!! Synes det er utroligt, at oplyste svenskere tror, at man overlader nyfødte købte og betalte surrogatbørn til deres egen skæbne i Indien, når de fødes på en klinik. Det er faktisk ligeså dumt, som at have en homofobi.


  59. Nelle skriver: 7 december, 2012

    %6.Lillian
    Du tror vel ikke nogen kvinde føder børn til andre uden at få penge for det.Når der betales penge til surogatmoderen er det menneskehandel og det er umoralsk at Norge lader sine medborgere benytte sig af denne industri,det havde jeg aldrig troet om norge.Håber aldrig det bliver sådan iDk kunne heller ikke forestille mig det om Sverige.


  60. MargarethaMargaretha skriver: 7 december, 2012

    Hemskt och skrämmande att läsa om Mette Marits agerande.Helt utan moral.Slaveri och människohandel från fattiga länders utnyttjade arma människor och till de rikas.Trodde inte det var sant, när jag läste om barnhandeln via Mette Marit,norsk kronprinsessa! Vi måste se till att höja etik och moral.
    Tack #15 PBoo för dina inlägg! håller med er helt #18 ingalisa #19nea “27Midnattsol
    # 4Aurora #8kari


  61. Kari skriver: 7 december, 2012

    Indisk lov forbyr faktisk surrogati for norske par fordi det er forbudt i Norge. Det er ofte slik at mødrene kun får en liten del av summen de velstående, vestlige parene betaler. Slik som innen prostitusjonen, er det som regel “agenter” som formidler kvinner som ofte presses inn i denne gesjeften. Jeg trodde virkelig ingen i vårt samfunn i dag så på andre mennesker som objekter. Det er toppen av kynisme! Det er ikke noe argument at det “alltid har vært slik”. Vi har faktisk kultivert fram en holdning og moral som tilsier respekt for andre enn oss selv, men penger og makt får noen ganger frem egoismen og kyniske sider ved enkelte mennesker også i dag.


  62. UllaZ skriver: 7 december, 2012

    Vilken garanti finns för att surrogatmamman hade ett fritt val? Stora pengar i omlopp och frestande för släkten att utöva påtryckningar på kvinnan. Får hons ens behålla pengarna själv?
    Bättre än prostitution har nämnts.
    Hur ser man på organhandel? Ändamålen helgar medlen?


  63. Anne Sofie skriver: 8 december, 2012

    # 54 Irena. Det kalder du det ! Jeg tror, at vi i DK vokser op med en lærdom allerede i folkeskolen om, at man ikke skal udnytte noget/nogen, som er tilladt at gøre i et andet land, hvis det er kriminelt i ens eget.
    Måske har vi et andet moralkodex end i Norge … og fx dit ?? Vi er jo også igen blevet kåret, som det mindst kurrupte land (sammen med Finland) i verden.
    Jeg deler Nelles (#53) holdninger om, at det mere er menneskehandel end medmenneskelighed MM støtter op om.
    Der var nu heller IKKE meget medmenneskelighed at hente hos MM, da hendes far gik ind i sit livs nedtur !!!!!!


  64. Anne Sofie skriver: 8 december, 2012

    ….rettelse:
    korrupt/korruption staves selvfølgelig også med “o” i det svære danske sprog! 😉


  65. Tina skriver: 8 december, 2012

    Skrämmande att många härinne saknar empati för dessa oskyldiga bebisar..!
    MM är ett etiskt föredöme..hon visar upp mod och medkänsla för oskyldiga barn..!
    Därmed är hon en genuint fullvärdig humanist o kunglighet..!


  66. Karina skriver: 8 december, 2012

    Tina, ALLE har empati for børnene – … men dine etiske normer er ligeså ulogiske, som dine æstetiske! Læs forøvrigt Karis kommentar nr. 61. Der er tale om et ulovligt køb af surrogatbørn TIL Norge. Men kongehuset og statsministeren støtter direkte venner, som køber ulovlige surrogatbørn i Indien. Man har troet, at ved at sige, at MM havde influenza på ubestemt tid, så kunne det hele foregå hemmeligt! MM’s rolle har formodentlig været, at få babyerne overført til en klinik, hvor myndighederne kunne holdes ude… og børnene antagelige blevet ført til Norge på falske papirer og af personer med diplomatstatus, så er der ingen kontrol af papirer. Og købet er ulovligt i begge lande, da Indien ikke sælger børn til lande, som har forbud mod surrogati! Personen som afsløste MM, må også have haft diplomatstatus og ikke behøvet visum, siden han/hun kunne være fremme så hurtigt.


  67. Eleni skriver: 8 december, 2012

    Kronprinsessan gick nog över gränsen här….


  68. signe skriver: 8 december, 2012

    Tycker det är löjligt att förstora upp denna händele !!! M-M gjorde helt rätt när hon ställde upp för sina vänner !! Det är också löjligt att M-M måste försvara sig och sitt beslut ! Har inte Norge värre problem så måste landet vara lyckligt lottad och en tanke föds plötsligt……man kanske flytta dit……!!


  69. Sthlm skriver: 8 december, 2012

    Ingen verkar kunna stoppa den här oroliga själen. Hon sprätter runt och gör vad helst som faller henne in och maken står snällt och glor på. Kungaparet i Norge har nog inte heller något att säga till om då det gäller deras barn.


  70. Tina skriver: 8 december, 2012

    66. Mina etiska normer speglar min estetik….!
    Dina däremot..! Hoppas du snart ser ljuset..!


  71. nea skriver: 8 december, 2012

    Karina, tack för din kommentar! Jag undrar om visumproblemen kan bero på just det faktum att Norge inte godkänner surrogati? Lagligheten i MM agerande som “agent” kan verkligen ifrågasättas . Mitt förtroende för MM – och för Haakon, som borde ha vetat bättre -är fullständigt förverkat. Tack och hej, MM&H.


  72. Annette skriver: 8 december, 2012

    Kära Mette-Marit, Du är en prydnad och ett got t föredöme för Ditt land! All lycka i framtiden.


  73. Marguerithe skriver: 8 december, 2012

    “66” Karina,
    Tack för en riktigt adekvat kommentar till det som hänt!


  74. Pallesen skriver: 8 december, 2012

    # 68 Signe
    Jeg synes din argumentation er mildt sagt löjlig.
    Ja flyt du til Norge og få en lejlighed på Karl Johan, der er sikkert norske venner, som deler din moral, der vil betale den for dig.


  75. miayahoo.se skriver: 8 december, 2012

    Jag tycker det var bra gjort av henne att göra nåt som en annan skulle kanske ha gjort utanför den guldbur hon befinner sig i. Jag hade gjort det för mina gay vänner och hon kanske kände att för att vara en människa med bägge fötter på jorden så tackar jag inte nej för jag är gift med en kronprins! Livet är för kort för det.Sen hela debatten var dessa mammor bor i för land USA eller Indien ect är nåt helt annat.


  76. mb skriver: 9 december, 2012

    Att betala en fattig mor för att föda någon annans barn är värre än att köpa sex. Betydligt värre. Att föda barn är något av det farligaste en kvinna kan göra. Det är ingen pic-nic, 80 % av alla förlssningar leder till uppsprickningar som alla ger mer eller mindre problem, i 5 % av alla fall leder en förlossning till sfinxterruptur med oerhört svårt lidande för mamman. Och risken ökar med antalet förlossningar. Och då talar jag bara om fysiska problem. Tänk er in i de psykiska. Att bära sitt barn i nio månader, nio månader då både kropp och psyke inte gjort annat än bygga de starkaste av band till det nya livet – det är ingen jävla lek att lämna bort ett barn man fött, dessa fattiga kvinnor är helt rättslösa när de en gång skrivit på kontraktet, de har inte rätt att ändra sig, inte rätt att göra abort, inte rätt att behålla det barn de burit vad de än känner. Fattigdom löser man inte genom att skamlöst utnyttja den.


  77. H. Jensen skriver: 9 december, 2012

    Hele baggrundshistorien virker så utroværdig på mig.
    MM har haft en måned til “at strikke en forklaring sammen”.
    Men hvad skulle hun 3-4 dage HEMMELIGT i Indien for i forbindelse med surrogattvillingernes fødsel ? En slægtning kom 4 dage efter – og indtil da kunne man have fået ambassadeansatte til at sørge for, at klinikken passede dem.
    Det er bl.a. sådan noget vi har ambassader til: at hjælpe egne statsborgere, som kommer ud for uforudsette problemer.
    Men norsk presse er åbenbart heller ikke interesseret i at fortælle sandheden, når både kongehusets dronning Sonja og MM ved, at det er ulovligt i Indien at udføre surrogatbørn til Norge !!! For pinligt.


  78. hilde skriver: 9 december, 2012

    #65 Tina
    Selvfølgelig har vi empati for barna,de er helt uskyldige og kan ingenting for at de er blitt født. Men disse barna er ikke foreldreløse,de har blitt kjøpt og betalt av et norsk par.
    Hvorfor måtte kronprinsessen reise?
    Hvem tok seg av barna de første dagene?
    Hvorfor fikk en slektning til pappaene visum FØR pappaene?
    Tror du virkelig at sykehuset hadde overlatt barna til seg selv mens de ventet på fedrene?
    Synes det er mye som er litt suspekt med denne saken.


  79. hilde skriver: 9 december, 2012

    ##44 MaryK
    Selvfølgelig skjønner jeg at tvillingene er født for tidlig. Men er ikke det noe fedrene burde tatt høyde for da de søkte om visum. Man skulle jo tro at de som pappaer ville være tilstede da deres barn kom til verden.
    Hvorfor fikk de problemer med visumet?
    Hvorfor måtte MM ta seg av barna? Det er vel sykehusets ansvar.
    Jeg tror det ligger noe mer bak,for hvis MM bare skulle passe barna hadde vel ikke det behøvd å være hemmelig.


  80. ell skriver: 9 december, 2012

    Tenker at surrogat tvillingene helt klart hadde blitt godt ivaretatt selv uten MMs “heroiske redning”.. Nå er det jo allerede en kjennsgjerning at MM stort sett får det som hun vil og gjør akkurat som hun vil… Haakon er vel trollbundet av denne dama … En dum og lite godt gjennomtenkt handling med tanke på hennes stilling kan vel kanskje dette kalles !


  81. Midnattsol skriver: 9 december, 2012

    76. mb
    Bra kommentar! Tack!

    Problemet med Mette-Marit är att man aldrig vet vad som ska hända. Vad är nästa hemliga uppdrag för att hjälpa sina vänner?… Ska hon ta med sig en handfull ungar och dela ut till sina “behövande” vänner nästa gång? Tyvärr är Mette-Marit en rebell och aktivist, och det kan man inte vara om man ska representera ett land officiellt och på ett neutralt sätt… Det tyder på brist på brist av både bildning och uppfostran… Hon är lik sin far. Han gjorde också uppror emot allt…


  82. sonja skriver: 9 december, 2012

    Hva hjertet seier er ein ting . Hva som er fornuftig er ein ting. MM ødelegger for Kromprins H åkon oog det norske kongehuset. V erker ikkje som hun har respekt for nokon ting lenger.
    Verker som hun er lei kongelivet , men vil bruker det ti egne intresser.


  83. Alicja skriver: 9 december, 2012

    Jag tycker att det hela är fel, helt oetiskt. Surrogatbarn beställs som en vara och för det utnyttjar man kvinnor i tredje världen. Är det verklingen så fantastiskt? Vi, den vita, rika befolningen har redan förstört så mycket för fattiga länder på andra kontinenter, nu tar vi också deras kroppar i anspråk.


  84. Gigi skriver: 10 december, 2012

    Go Mette-Marit go! HELT RÄTT agerat!


  85. Nina II skriver: 10 december, 2012

    MaryK (44): Hvorfor valgte disse fædre Indien, et gæt ?
    Hvorfor ikke, som dette kändispar, husker ikke helt deres navn, men noget med K, finde en surrogatmor i USA, de gør det ikke ulovligt at udføre surrogatbørn. Desværre.
    Jeg tror MM har været “hjælpsom” fra starten. Hvornår var det, hun var alene og besøge sin guru?? Forlød det ikke engang tidligere i efteråret, at hun planlagde endnu et besøg i år i Indien ? (Der er skrevet om det her, men måske var det kun blandt kommentarerne).
    Beklager, men jeg har ikke den store tiltro til at en person, der har levet flere år i det kriminelle House-miljø, senere ser så tungt på etiske lovregler.


  86. Olga skriver: 10 december, 2012

    MM som den kungliga och offentliga person hon är har brutit mot sitt lands lagar…Det så kallade ” hjälp ” kunde lösas på många olika sätt ( överföra pengar för att kliniken kunde behålla barn under några dagar till, eller ordna hjälp genom ambassaden, eller …) utan den rena människors ( =barn ) smuggling …
    Vad är nästa – rena organ-inköp av förmögna beställare ?
    Det känns att MM-s indiska guru så starkt rörde i hennes psyke och hjärna , att den sista respekt för något ordning -lagar försvann hos blivande ” drottning-to be “…
    Starkas MM – med så mycket kaos inne…


Annons

Laddar