Nu får vi kika in i prins Carl Philips kontor!

Porträtt på prins Carl Philip, taget i ett av valven på Stockholms slott.
En lite osorterad hög med papper. En inramad bild av hans kära racingbil. Och ett skrivbord i vad som ser ut att vara björk eller bok. Nu kan vi alla titta in på prins Carl Philips kungliga kontor.
Annons

Det är på hans och Sofias nya officiella Instagramkonto “Prinsparet” som Carl Philip bjuder på den här charmiga bilden från prinskontoret, som ligger innanför Östra valvet på Stockholms slott. Han har lagt mobilen på bordet och vattenglaset står redo, bredvid hålslaget och plexiglasbacken för dagens post.

Annons

Prins Carl Philip berättar att bilden togs när han förberedde sig inför ett tal som han skulle hålla på ett seminarium om dyslexi. Kavajen har han hängt av sig på karmstolen. Den ergonomiska kontorsstolen har han valt bort, estet som han är.

Vi gissar att han också har varit delaktig i färgsättningen. Väggarna är ljust gula och snickerierna går i 1700-talsgrått. Trägolvet har härligt breda tiljor och dörren saknar handtag, så den är troligen igensatt.

Utsikt från Logården på Stockholms slott
De kungliga kontoren ligger i Östra valvet, som har utsikt mot Logården och Stockholms ström.

Men det är faktiskt en helt annan sak som charmar följarna och det är den lite trivsamma röran på sidobordet borta vid väggen.
– Kul att se att det är pappershögar och sladdar som hänger även på slottet! skriven en av dem.

Fem saker som du inte visste om Carl Philip – se filmen!

Foto: Erika Gerdemark/Kungahuset.se, Instagramkontot Prinsparet

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

60 kommentarer till “Nu får vi kika in i prins Carl Philips kontor!”

  1. Gittan skriver: 22 maj, 2018

    Då ber vi Prinsen/Prinsparet att öka upp sina åtaganden rejält, för vi behöver Er och en arbetande Kunglig familj…
    Dels slipper man diskussionen om hur tillvida Monarkin ska bestå, dels får folket en bättre koppling och känsla för det här med Monarki som statsskick…
    Synlighet i många olika områden och åtaganden…
    Kungaparet/Kronprinsessparet behöver det stödet, och ett välsmort maskineri som inte ifrågasätts…


  2. Christina Kari Helsinki skriver: 22 maj, 2018

    Säg vad ni vill om CPs kvalifikationer så är han min absoluta favorit i det svenska kungahuset. Såg en intervju, snäll, vänlig och oerhört snygg.
    Systrarna hamnar helt i lä. Förvånande var också att Madeleine beter sig mycket naturligare än Victoria.
    Mina tankar går till Daniel. Han som skulle stötta denna självgoda statschef in spe. Victoria bara plattar till Daniel.
    CP och Sofia är det mest samspelta paret. Och Chris är den slugaste. Lämnar alla dörrar öppna…


  3. Stefan skriver: 22 maj, 2018

    Det var inte många rader på det bladet…


    1. marie skriver: 22 maj, 2018

      Det är kanske så det bör vara för en dyslektiker?!


  4. PernillaA skriver: 22 maj, 2018

    Tycker också att CP och Sofia är mest samspelta.
    Den gången Carl -Philip blev hånad på sportgalan vad det bra gjort att komma tillbaka och göra om det.
    Vad var det för en intervju du såg Christina?Skulle gärna själv se den


  5. Lycke skriver: 22 maj, 2018

    Christina Kari
    Intressanta iakttagelser, jag håller med om nästan allt i din analys men finner själv att M är oerhört tillgjord i intervjuer. Jag förstår inte heller varför V är så rädd att låta D ta plats.


  6. Christina Kari Helsinki skriver: 22 maj, 2018

    Pernilla
    Det var antagligen år 2017 med svenska kungahuset. CP fick all min respekt och är igen avis, på Sofia. CP är ju urgullig för att uttrycka mig dumt, ödmjuk och är en snäll människa. En önskefar för sina barn. Undra på om barnen verkar öppna och glada. Blir så löjlig att jag tror att CP hellre för ut en fluga en smäller ihjäl den.


  7. mini skriver: 22 maj, 2018

    Christina Kari Helsinki
    Väl skrivet!

    PernillaA

    När C-Ph kom tillbaka till Idrottsgalan “drev han” nästan med sig själv MEN fick sina belackare att skämmas (hoppas jag) då han talade om sin dyslexi!

    Jag såg också intervjun och inte heller jag minns var/när den sändes. Tyvärr.
    Ska monarkin fortleva så kommer mycket att hänga på Prinsparet – samspelta, “folkligt smarta” och ett par helt i nutiden.


    1. Stefan skriver: 22 maj, 2018

      mini!
      Varför önskar du att kungafamiljen skall behandlas med silkesvantar? De, som inte ens är folkvalda, borde väl rimligen få utstå än större kritik än våra politiker. Carl Philips “berömda tal” förtjänade kritik eftersom det på alla vis var uselt. Punkt.


    2. Marguerithe skriver: 22 maj, 2018

      mini,
      Instämmer med dig. Carl Philip besitter ödmjukhet vilket är klass i den civiliserade världen.


    3. Marguerithe skriver: 22 maj, 2018

      Stefan,
      Om du talar om Idrottsgalan vände Carl Philip på några siffror och då blev det ramaskri. Jag hoppas att han aldrig mer deltar där. Han passar inte i den hårda idrottsvärlden. Tycker också att det är fel att Daniel tar med de små barnen på ishockey eller fotbollsmatcher i den ålder de är i. Om någon av barnen är intresserad i 12-årsåldern är det väl OK.


  8. MONA skriver: 22 maj, 2018

    Stefan det är flera blad. Skrivet så att CP med sin dyslexi ska kunna
    ta till sig texten.Talskrivaren och CP går igenom vad talet ska innehålla
    sedan skriver talskrivaren en språkligt och retorisk rätt version av talet.
    CP läser talet, godkänner och som dyslektiker får han nog memorera talet
    Stefan en dyslektiker har inget fel på intellektet men bokstäverna
    trilskas.En funktionsnedsättning som är olaglig att diskriminera.


    1. Stefan skriver: 22 maj, 2018

      Mona!
      Det är fullt legalt att neka en dyslektiker anställning vad beträffande mängder med olika tjänster. Vem skulle som exempel vilja flyga med SAS om en dyslektiker satt vid spakarna?


    2. Lola skriver: 22 maj, 2018

      Det finns mig veterligen ingen funktionsnedsättning som är laglig att diskriminera. Däremot är alla inte lämpade för alla arbuppdrag oavsett Varför inte lyssna på talet istället på väg till/från dagis/arbete/joggingspåret. Det är inte så omfattande utan att det går att memorera och ha några stödord på ett papper istället.
      SVT play visar flera inslag med paret som tyvärr använder uttrycket Ä så frekvent att det skymmer innehållet av det de säger. Det bör de få hjälp med att arbeta bort


    3. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 23 maj, 2018

      Lola
      Håller helt med dig där! De har ju ändå manuskriptet framför sig när de håller tal, bara tittar upp på åhörarna då och då och gör en konstpaus. Inte krävs det att de ska kunna allt innantill heller! Bilden är enbart ett PR-trix.
      Och, ÄÄÄÄÄÄ-andet är verkligen oseriöst och jobbigt att höra. Låter som en flock får som bräker.


  9. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 22 maj, 2018

    Nej, det var inte många rader på det pappret.
    Var den bilden något att kabla ut över Världen?? De har krampaktig panik för att visa att de “arbetar” och det kopiösa PR-maskineriet rullar på med full kraft, på vår bekostnad.


  10. Barbara skriver: 22 maj, 2018

    ännu en bladvändare


  11. ancibetgfeldt skriver: 22 maj, 2018

    Jag har önskat att Carl Philip ska blivit
    Stads chef han bli bara bättre och bättre.

    Kram ❤


    1. Desirée skriver: 23 maj, 2018

      Chef för vilken stad då, tycker du?


  12. Lola skriver: 22 maj, 2018
    1. kalle skriver: 23 maj, 2018

      En grov uppskattning gjord av republikanska föreningen. Hur stor trovärdighet har den


    2. Stefan skriver: 23 maj, 2018

      Kalle!
      Lika stor trovärdighet som åklagaren har under en process. Så återkom då med din uppskattning som “advokat”. För min del är dock beloppet helt ointressant. I en modern stat så väljer man demokratiskt sin statschef, något som varje sunt tänkande människa borde ställa sig bakom.


    3. Marguerithe skriver: 23 maj, 2018

      Stefan,
      Hur ska man kunna överlåta åt folk att rösta om statssskick så länge manipulationen pågår? Vår demokrati är ju överkörd och då kan även riksdagsvalet vara i fara.


    4. Lola skriver: 23 maj, 2018

      Kalle,
      Har du läst själva rapporten?
      Vad är det du finner orimligt i den?
      Uppfattar att även du välkomnar en öppen redovisning av hovet för att få de exakta siffrorna. Gott så!


    5. Bror skriver: 23 maj, 2018

      Problemet (som jag ser det) med Stefans och Marguerithes hållning i frågor som i vidaste mening rör ‘politik’ är deras ovilja (oförmåga?) att det allra minsta avvika från vad den egna trosläran stipulerar.
      Men praktisk politik handlar om att veta när det är dags att ta ett steg bakåt, för att nästa gång kunna ta två steg framåt. Per Albin Hansson, liksom Tage Erlander, visste detta och praktiserade det med stor framgång.
      Likheten mellan Stefan och Marguerithe och Olof Palme är slående. (fniss!)


    6. Marguerithe skriver: 23 maj, 2018

      Bror,
      Jag är höger men öppen för alla förslag så länge det finns rim och reson i dem. Olof Palmes flumskola var en stor katastrof. Det är de barnen som är föräldrar idag och hur ser deras barns och ungdomars psykiska hälsa ut? Jag vill se mer ordning i samhället, mer respekt för polis och för den delen rektorer. Tror att det är ganska lite som behövs för att räta upp samhället igen.


    7. Stefan skriver: 23 maj, 2018

      Käre Bror!
      Och problemet (som jag ser det) med Din hållning i frågor som rör politik är att Du likt Jerzy Sarnecki grävt ned dig i diverse teorier och forskningsrapporter. Du ser ju inte de enorma problemen vi har i samhället, såå våga dig nu ut och möt verkligheten. Tunnelbanans blå linje rekommenderas!


    8. Bror skriver: 23 maj, 2018

      Bäste Stefan (13:42)
      Visst ser jag problemen. Skillnaden oss emellan är att jag gör en lite annorlunda värdering av samma problem.
      För att ta ett exempel. Den stora migrantinströmning under senare tid är ett a k u t problem som under en kortare tid drar stora kostnader för stat och kommun. Sett i ett tioårigt framtidsperspektiv är däremot detta nytillskott av handens och tankens arbetare en nationell konkurrensfördel av oskattbart värde.
      Vi är några som ser det så. Det får gärna bli fler.


    9. Stefan skriver: 23 maj, 2018

      Käre Bror!
      Och under denna 10 års-tid (för övrigt en mycket naiv tro du har om tiden därefter) så är det då din uppfattning att svenska folket skall tåla bl a denna epidemi av våldtäkter och sexuella övergrepp. Detta menar du då är ett nödvändigt ont för att den globala vulgärkapitalismen sida vid sida med planhushållningssocialisterna skall skörda än större vinster?


  13. Bror skriver: 23 maj, 2018

    Och när får vi titta in i Sofias lilla kajuta?


    1. Marguerithe skriver: 23 maj, 2018

      Bror,
      Om du menar bostaden i SA hoppas jag att man håller den privat.
      Vi har ju däremot önskat få se något rum på Villa Solbacken. Tror verkligen estetiken talar.


    2. Bror skriver: 23 maj, 2018

      Bästa Marguerithe (10:37)
      Min nästan alltid närvarande ‘undertext’ känner du säkert igen vid det här laget. Jag är bara funtad sån.


  14. MONA skriver: 23 maj, 2018
    1. Veronica skriver: 24 maj, 2018

      Som tur är så ska regeringen se över vilka som är “behöriga/ska” ska representera kungahuset.
      Förhoppningsvis så blir det endast Kungaparet och Kronprinsessparet.
      De övriga i kungafamiljen kan ju ändå närvara ifall de vill och kan vid familjehögtider. Dock får de då inte del av apanaget.


  15. MONA skriver: 23 maj, 2018

    Att kräva att kungafamiljen ska redovosa sina privata uppgifter det
    är att gå för långt.
    Isåfall ska alla som får ersättning av offentliga medel redovisa vad pengarna
    används till.Statsministern ska kanske redovisa vad fruns representations
    kläder kostar.
    Ni får påverka politikerna för att ändra på hovets redovisning.


    1. Marguerithe skriver: 23 maj, 2018

      MONA,
      Jag förstår inte heller vad det skulle ha för betydelse för den enskilda människan att få en uppställning av vad var och en i familjen får av apanaget. Det räcker väl att vi ser summan som Kungen får att dela ut efter vad som krävs. Han är erkänt sparsam och svenskarna är bara oerhört misstänksamma och avundsjuka. Det är pinsamt.


    2. Lola skriver: 23 maj, 2018

      MONA & Marguerithe,
      Vad är ni rädda för? Er vurm minskar väl inte även om varje vuxen i fam. kostar 156 milj/år utslaget på lågt uppskattad totalkostnad enligt rapporten.
      Varför är det så farligt om den enskilda människan – dvs skattebetalarna – får veta det?
      Marguerithe som oroas över demokratins sönderfall finner arvsmonarki tillräckligt demokratiskt och önskar öppet välja annan statschef inom familjen. Osolidariskt. När ni läst rapp. ser jag fram emot att diskutera de olika kostnadsposterna


    3. Stefan skriver: 23 maj, 2018

      Mona!
      Handen på hjärtat: Läser du inte vad vi här nu skrivit i flera år, minns du inte detta, eller provocerar du?
      Vi önskar veta hur stor del av apanaget som avser privat konsumtion, detaljerna i denna konsumtion är det ingen som efterfrågat. Har du nu äntligen förstått detta, eller önskar du ytterligare förklaring?


    4. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 23 maj, 2018

      Lola ;
      ” Vad är ni rädda för? ”
      Det har jag också undrat i många år. Utmärkt fråga. Ska bli intressant att få svar. (?)


    5. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 23 maj, 2018

      Personligen är jag i stället djupt bekymrad över hur de människor som dör pga fattigdom ska klara sig. Det är de som ska försvaras på detta vis.


    6. josefin skriver: 24 maj, 2018

      Mona, det hárresande är att kungen begär mer och mer pengar ju fler barnbarn han fár (“familjen växer”). Sv behover inte 10 pers i tronföljden (Viktoria, Estelle, Oscar, CP, Alexander, Gabriel, Madeleine, Leonor, Nicolas, Adrienne) sa om kungen bara slutade dela ut titlar till höger och vänster sa skulle budgetökningen begränsa sig själv. Nu fungerar ju hovets budget som nagon form av utökat barnbidrag. Inte rimligt


  16. caterine skriver: 23 maj, 2018

    Riktigt Stefan. Varför kan man inte göra en budget till alla kungliga medlemmar som förväntas ska “jobba”.I synnerhet en budget för damerna att hålla sig inom för kläder.som används till representation.


    1. ewaron skriver: 24 maj, 2018

      Ska vi tillsätta en utredning följd av ett centralt ämbetsverk med en fd politiker som generaldirektör som ska bestämma hur damerna ska vara klädda, vilka frisyrer de ska ha, när barnen ska vara med föräldrarna etc. Jag tror att det finns många hugade spekulanter här bland kommentatorerna


  17. Marguerithe skriver: 23 maj, 2018

    Hovstaten, Slottsstaten, Djurgårdsförvaltningen och sist en liten skärv till Kungafamiljen som räcker möjligen till Nobelklänningarna vid årets slut. Personalkostnaderna tar det mesta. Säkerhetsbevakningen tar stora summor för alla offentliga personer när det pågår terrorverksamhet överallt. Om man utgår från Rep föreningens rapport tycker jag inte 1,1 miljarder heller är mycket. Monarkin måste gå runt och det finns privata sponsorer här såväl som i England.


    1. Lola skriver: 23 maj, 2018

      Marguerithe,
      Många finner nog ändå att det är en ofantligt stor summa för statschefen – som är den ende som har ett uppdrag för Sverige – och välkomnar en översyn av hur många som faktiskt ska få representera landet officiellt.
      1,1 miljarder/år =
      Varje vuxen HKH kostar alltså skattebetalarna:
      156 miljoner/år
      13 miljoner/månad
      427 400:-/dag
      Kostnader för Hovstat och Slottstat belastar 6% var av 1,1 miljarder.
      Som referens är det kostnaden för 2.500 sjuksköterskor alt 2.400 poliser/år


  18. Christina Kari Helsinki skriver: 23 maj, 2018

    Förlåt men nu är det så varmt att jag är både fysiskt och mentalt förslöad.
    Det där med säkerhetsbevakningen av den svenska kungafamiljen får mig att skratta.
    De retar ju inte ens upp en riktig terrorist eller en vanlig medborgare. Varför? De gör ju ingenting eller uttrycker någonting som skulle få någon att gå ens att köpa en bössa.
    Hotbilden är Minimal.


  19. Marguerithe skriver: 24 maj, 2018

    Lola, Gredeline,
    Jag är rädd för samhällets sönderfall som vi ser dagligen och jag tror att monarkin kan få folk att ta sitt förnuft till fånga innan man börjar bete sig som ren pöbel.


    1. Stefan skriver: 24 maj, 2018

      Marguerithe!
      Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du som är mycket förnuftig ser i kungahuset.
      Dessa dess medlemmar är ju alla marionetter i hela detta nationens förfall vi båda ser.


    2. Lola skriver: 24 maj, 2018

      Marguerithe,
      Hur då, hur är det tänkt att ske och när?
      Denna familj – som lever ett extraordinärt liv i vårt land – är knappast en förebild för de som som trots bostadsbrist satsar på sin utb, arbetar hårt och målmedvetet för att få ett trygg liv.
      Ett bra mål är:
      – Tydligt
      – Mätbart
      – Tidsbegränsat
      Så om det verkligen är statschefens roll vänligen låt oss få veta när och hur denne ämnar ta tag i “förfallet”
      Min uppfattning är att statschefen har en ceremoniell roll och inte en politisk


    3. Marguerithe skriver: 24 maj, 2018

      Lola,
      Förfallet står politikerna för. Inte Kungahuset som har en ceremoniell roll, det är riktigt. Trots allt ska hela samhället fungera med allt som finns i detta och vi hör nu dagligen totalt naiva politiker uttala sig om framtiden i Sverige. Danmark och Finland är oroade. Det borde du också vara. Du talar också om sjuksköterskor och poliser. Tyvärr drar man sig ifrån dessa yrken då man inte kan hantera våldet längre och de överfulla akutmottagningarna blir för mycket för personalen. forts.


    4. Marguerithe skriver: 24 maj, 2018

      Lola,
      Forts min kommentar.
      Kostnaden för monarkin är för mig väl investerade pengar då statsskicket har en moralisk funktion. Vi hör dagligen astronomiska summor som kommunerna lägger på helt onödiga projekt istället för skolorna som jag tycker är mest utsatta idag. Inget görs åt detta slöseri.


    5. Lola skriver: 24 maj, 2018

      Marguerithe,
      Att du som rojalisternas rojalist tycker statsskicket är billigt och värt varje krona är naturligtvis ingen kioskvältare.
      Det där med “moralisk funktion” får du vara vänlig och utveckla.
      Då det kan vara svårt att greppa ofantliga 1.1 miljarder gav jag ex på vad man kan få för de pengarna som kan komma till nytta för alla.
      Nu stundar ett dop 7×427 397kr/pp=2.991.800kr för den dagen
      Med all respekt för rojalisterna så önskar jag mer för dessa pengar än vad jag tycker mig få ut.


    6. Lola skriver: 24 maj, 2018

      Marguerithe,
      Då du valt att inte utveckla detta med moralisk förebild får jag explicit ställa frågan om – som du själv påtalat – “mobbingen av S på balkongen 30/3, CGs irritation på D, ogillandet av C?” är goda ex på moralisk förebild?
      För mig känns denna upphöjning av den egna fam med HKH till alla och låtsastitlar som hertig/hertiginna otidsenligt och oödmjukt då det inte tillför något mervärde mer än markera distans.
      För tydlighetens skull är kostn nästan 3 milj varje dag oavsett vad de gör.


    7. Marguerithe skriver: 25 maj, 2018

      Lola 24/5 kl 19.33
      Jag har inte valt att inte diskutera vidare men det är ganska omöjligt med dessa få rader man har att skriva på att föra en större diskussion. Det är sant att jag tycker det var mobbing på slottsbalkongen den 30/4 och att det är fel att ge alla de små barnen HKH-titlar. Sistnämnda förstår jag inte hur Kungen tänker. Jag kan alltså vara kritisk mot enskilda saker.


  20. Christina Kari Helsinki skriver: 24 maj, 2018

    Marguerithe

    Jag har ingenting emot monarki. Men vad jag däremot tycker är att de kunde arbeta mer för den furstliga ersättning de erhåller. Victoria kunde besöka ålderdomshem och anläggningar för ensamkommande, där skulle hon bli uppskattad och inte bara där utan av hela svenska folket


  21. Marguerithe skriver: 24 maj, 2018

    Lola,
    En grej till. Du som verkar vara på G och aktiv, gå in och läs intervjun med finske professorn Paul Lillrank om tillståndet i Sverige. För bättre förståelse av mina åsikter.


    1. Bror skriver: 24 maj, 2018

      Här Marguerithe
      fäster du alltför för stor tilltro till den akademiska titulaturen. I synnerhet gäller det för denne illustre herre.
      Påminner inte så lite om när fru Södergran med dottern Edith befann sig på kurort i Alperna och presenterade sig och dottern som professorskan Södergran och dotter från Finland!


  22. Daga skriver: 24 maj, 2018

    Som jag sagt förut,Kungen hade gärna sett sin son som efterföljare på tronen.Tror vi haft ett annat läge för monarki i Sverige om det varit så.Carl- Philip hade arbetat på ett annat sätt tätt och nära sin far i ödmjukhet,lyssnat och tagit goda råd.Kungen o Vicktoria är som två arbetshästar som inte drar riktigt jämnt.Fårorna blir sneda och ibland inte riktigt upplöjda.mvh Daga


  23. Birgitta Persson skriver: 25 maj, 2018

    Om det är meningen att alla kungens barnbarn ska få apanage blir det inte pluspoäng för monarkin
    .


  24. Fia Andersson skriver: 12 juli, 2018

    Instämmer med Kristina Kari Helsinki! Bra skrivet!


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annons

Laddar