Nytt nummer ute nu: Här är din nya släkt Carl Philip

Annons

I det nya numret av Svensk Damtidning kan ni läsa en stor kartläggning av klanen Hällqvist.

Nu finns Svensk Damtidnings nya nummer 14 att köpa i affärerna – läs allt om klanen Hellqvist. Här är din nya släkt prins Carl Philip – för Sofia blir hans prinsessa! Lär känna mamma Marie och mormor Britt och alla de andra…

Det finns mer att läsa:

Vi jämför prinsessan Estelle och prinsessan Athena – de sötaste sessorna!

Vem ärver prinsessan Lilian? Juvelerna, fastigheterna och förmögenheten.

Sju sätt att bära en tiara.

Det trendigaste påskgodiset – makroner.

Annons

Laga en färgsprakande påskmiddag.

Oj vilken babyboom i Madeleine tjejgäng!

 

GLÖM INTE BORT ATT PRENUMERERA – SÅ DU INTE MISSAR ETT ENDA NUMMER!

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

165 kommentarer till “Nytt nummer ute nu: Här är din nya släkt Carl Philip”

  1. snickarjohn skriver: 27 mars, 2013

    Fasten your seatbelts!


  2. Sandra skriver: 27 mars, 2013

    #1 – Underbar kommentar!

    Glad påsk!


  3. Prinsessan av Världen skriver: 27 mars, 2013

    # 1 Snickarjohn, ja hugaligen!!!!!


  4. Marie skriver: 27 mars, 2013

    Ha ha, Snickarjohn, jag tänkte detsamma! Det här blir provocerande för vissa.


  5. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    Hur vet ni att hon blir prinsessa?! Kungen bestämmer titlar, ett nu mycket viktigt val. Han borde inte ge Chris högre titel än hertig o inte ge Sofia (om det blir hon eller någon annan som P Carl Philip gifter sig med) högre titel än hertiginna – annars förtas Prins Daniels titel. Då det är KP Victoria och Prins Daniel som ska ta över ska självklart Prins Daniel ha en högre titel, stå högre än de andra två ingifta, och inte bara utifrån giftemål utan också i titel. Kanske väljer han att inte ge de båda ingifta någon titel, om sen, Gud förbjude, KP Victoria el P Estelle inte övertar, då “upphöjs” den ingifte till den som tar över (P Carl Philip el P Madeleine).


  6. Eva skriver: 27 mars, 2013

    Jag tvivlar faktiskt på att de gifter sig, förhållandet verkar alldeles för stormigt, det bådar inte gott i längden.


  7. MF skriver: 27 mars, 2013

    #1 Precis vad jag tänkte när jag fick syn pa nya numret….


  8. Bittan skriver: 27 mars, 2013

    Det står “att familjen har tagit emot honom med öppna armar” tacka för det det är ju en prins.
    De kommer säkert inte att vara diskreta som familjen Westling.


  9. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    Vad hände med BröllopsFörberedelse-rapporteringen om Madde o Chris Bröllop drygt 2 månader bort – hög tid för kartläggning av
    b-r-u-d-g-u-m-m-e-n-s familj tack
    jaha…numer är grundlagen satt ur spel Från o m nu utses ingifta prinsess/prins-makar gemensamt av Media och Kungen – istället för Regering och Kungen beträffande Om respektive NärVarHur.
    Detta typ av reportage brukar komma EFTER själva Förlovningen. Om man tittar på släktkartläggning i mediarapporteringen för Daniel Maxima Stephanie MetteMarit Kate
    detta borde publicerats EFTER Juni-bröllopet anser mångårig prenumerant – allt fokus borde va på Madde nu


  10. signe skriver: 27 mars, 2013

    Ja herregud Nu har släkten hamnat i blickpunkten ! Det är bara bedrövligt ! Kan inte förstå varför SD lägger så stor fokus omkring sofia och hennes släkt ! Nu förstår man ju varifrån sofia har fått sin behov av att synas…..när mamma och mormor vet att journalisterna står i målet så måste de stå där också !

    “6” Eva jag tror precis som du ! De har ju bråkat en hel del och konflikten i höstas har väl varit den största ! Då hoppades man ju på att det var över for ever !!

    Tycker sofia med släkt ska träda tillbaka och låta fokus hamna på Madde och bröllopet istället !!!


  11. Singoalla skriver: 27 mars, 2013

    Jag tycker det är lågt at SvD att inte låta familjen Hellqvist vara i fred än så länge. för nu blir de väl också utsatta för allt som Sofia har fått utstå.


  12. Svea Lind skriver: 27 mars, 2013

    Konstigt att inte Kungahuset har gått ut med nyheten att prins Carl Philip ska gifta sig och att dessutom hans blivande fru kommer att få titeln “prinsessa”. Fast Kungen kanske helt enkelt inte känner till prinsens bröllopsplaner och att att Kungahuset ska få en ny prinsessa.


  13. Eva Blomqvist skriver: 27 mars, 2013

    nr 5: Skaffa dig ett liv! Ingen är mer värd eller “upphöjd” än någon annan. Till alla som har åsikter om SH: Känner ni henne? Är ni själva ofelbara? Ska man inte få välja livskamrat utifrån kärlek? Jösses vilka mörka åsikter det fanns här.


  14. ingela skriver: 27 mars, 2013

    Ja jösses säger jag bara. Tycker allt lite synd om Sofias släkt tänk vad föremjukade de kommer bli om det inte blir något giftermål eller någon prinsesstitel.

    Kungen och Drottningen måste vara överlyckliga just nu när de får veta i Svensk Damtidning att Sofia blir prinsessa!


  15. Cena skriver: 27 mars, 2013

    änså länge inga fräcka kommentarer om Sofia? otroligt!
    jag gillar henne å tror på hon å vår prins CP!
    Full pott till Sofia, du är supersöt!


  16. Bittan skriver: 27 mars, 2013

    # 10, Sigen, bra skrivet.


  17. Evita Jansson skriver: 27 mars, 2013

    Ska sluta att köpa Sv Damt. Det är så deprimerande att läsa om Hellkvistskan.


  18. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 13 Eva Blomkvist

    “Upphöjd” är utifrån formella titlar, har inget med individens bakgrund, utbildning, tidigare arbetslivserfarenhet, personlighet osv. att göra – även om självklart dessa aspekter är viktiga – men de har inget med “upphöjd” att göra, utan där är det enbart formella titlar som hänsyftas! Skaffa dig lite basala kunskaper!


  19. Anna skriver: 27 mars, 2013

    När C-P och Sofia förlovar sig, kommer tidningarna i Europa att gnugga händerna..Och visar bilder på henne…

    Spanska kungahuset skulle aldrig godkänna Sofia…


  20. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 9 emma_h

    Håller så med – är både förvånande o beklämmande att man inte skriver om det kommande bröllopet – om bara 2 månader! I annan media har jag exv. läst att P Madeleine för några veckor sedan var i Paris för att – troligtvis – prova brudklänning. Borde finnas mycket att skriva om. Har inte heller sett någon ordentlig presentation av Chris släkt på hans mors o fars sida. Det enda som fokuserar är kritik mot hans val av yrke, mot f.d. som varit riktiga modeller med kläder på (vad är att uppröras över?!), inget positivt att han har en bra o gedigen utbildning, att han är självförsörjande, att han inte tycks ha några skelett i garderoben osv. Desperation är total!


  21. birgitta skriver: 27 mars, 2013

    Ja Evita, jag håller med.Kungahuset håller på att tappa all värdighet.
    Vad kan man säga?


  22. Evita Jansson skriver: 27 mars, 2013

    Min kommentar nr 17 baseras på att jag vill att vår monarki bevaras. Detta förutsätter att Kungahuset ej degenereras


  23. Lisa Lusth skriver: 27 mars, 2013

    #5 Har sedan länge propagerat för att Daniel ska få titeln Kronprins. Inte för att han är arvtagare till någon tron utan enbart för att han är gift med Sveriges Kronprinsessa. Parets officiella benämning är ju Kronprinsessparet, vilket ska jämföras med alla Kronprinspar i övriga Europa och Japan. Där bär i princip alla ingifta kvinnor titeln Kronprinsessa. De kommer även att bli drottningar/kejsarinna när deras makar blir monarker. Varför ska de jämlika Sverige göra skillnad på kvinnliga och manliga partners till statschefen. Nu när alla monarkier i Europa har infört jämlik arvsföljd borde väl även titelaturen bli likvärdig?
    Ännu mer aktuellt blir de i nästa generation när alla, utom Danmark, har en kvinnlig tronföljare.
    Då får gärna övriga ingifta både bli prins/prinsessa, hertig/hertiginna eller enbart herr/fru, utan att någon skulle känna sig åsidosatt titelmässigt.


  24. caterine skriver: 27 mars, 2013

    Varför kan inte Sofia bli prinsessa? Lilian var ju bara en nattklubbssångerska och dessutom gift när Bertil och hon blev ihop. Var är skillnaden? Nu behövs ju inte heller nån “karenstid” eftersom det finns återväxt på monarkin.Nog kan väl kungen visa lite i tiden.


  25. Humaniora skriver: 27 mars, 2013

    Tydlig inflation i begreppet kunglig. – En alltmer urvattnad
    konstitution som alltmer dräneras på sin genuina substans!
    Hur tänker Carl-Gustaf och Silvia!!??
    Skall Pressen också så småningom inte säga du till Carl Philip
    och Sofia utan underdånigt “buga och böja knän”??
    Har i många år varit och är, än så länge, monarkist…………..


  26. Brinck skriver: 27 mars, 2013

    #1
    HA-HA, TI-HI …… og PBoo var den første, som var klar til check- in. 8)
    Jeg tror, der må indsættes en jumbo-jet på ruten !!!!


  27. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 23 Lisa Lusth

    Håller delvis med, men tycker hellre att samtliga – män som kvinnor – som gifter sig med kungliga ska få en annan form av titel, exv. ett prefix el efter titeln som exv. consort, så det syns vem som är kunglig från födseln och vem som är ingift. I andra länder finns detta. Men nu när Kungen bestämt att Daniel fick titeln Prins (som är det högsta han kunde ge idag), då hoppas jag verkligen att han inte ger de ingifta till sina två yngsta barn högre titlar än hertig/hertiginna eller att han inför consort. Vet inte om det är möjligt att införa consort utan lagändring – någon som vet?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Consort


  28. mona skriver: 27 mars, 2013

    Spanien är ett katolskt land , Letizia är katolik, frånskild och omgift
    med Spaniens kronprins. Så jag tror nog Sofia skulle bli godkänd.

    Nu får ni ge er, detta är ju spekulation från denna tidning.
    Chris familj och systrar har jag läst om, googla så hittar ni artiklar.


  29. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 24 caterine

    Läs vad exv. jag skrivit. Chris – enligt gällande regler för kungliga titlar – kan aldrig bli prins utan högst hertig. Varför ska då den person som P Carl Philip i framtiden gifter sig med få en högre titel år 2013? Varför ska den som P Carl Philip i framtiden gifter sig med få motsvarande titel som Prins Daniel som är gift med en Kronprinsessa? Visst Prins Daniel kommer fortfarande stå högre i rang än P Carl Philips ingifte, men det borde synas skillnad mellan de två. Det borde överhuvudtaget synas skillnad mellan infödda och ingifta kungliga. Anser jag, o uppenbarligen flera med mig! Dags att modernisera och göra kungahuset mer jämställt.


  30. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 26 Brinck

    Själv förstår jag inte varför Prinsessan Alexandra blev degraderad till grevinna! Hon kunde ha fått behålla titeln, men med någon form av prefix eller efter-titel för att visa att hon inte längre är ingift prinsessa. Däremot skulle hon – som alla andra som gifter in sig – från början haft någon form av lägre titel än de infödda – oavsett kön – vilket alltså gäller samtliga som KP Mette-Marit, KP Mary osv. Den uppfattningen står jag för o därför anser jag inte att den person som P Carl Philip ev gifter sig med en dag ska behandlas annorlunda. Hoppas Kungen antingen inför consort (se min #27) om möjligt el att två yngsta barns ingifta blir högst hertig/hertiginna.


  31. Sarah skriver: 27 mars, 2013

    Emma_h
    Der findes sikkert så mange skeletter i garderoben i Chris’ familie på hans mors side, at man venter med at grave dem frem til efter brylluppet. .Er hans ældste søster fx ikke født udenfor ægteskabet ?
    Men ja – det er da underligt, at man ikke har lavet hans “familietræ” forlængst! Østrig har også haft en god registrering af deres medborgere tilbage i tiden.
    Men det bliver måske som med Marys kun over faderen. En bog om Marys mors familie blev standset inden udgivelsen. Der var for mange daglejere og husbestyrinder, altså ikke fint nok til at blive fortalt.


  32. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    Pboo du säger å ena sidan att det ska synas skillnad på infödda/ingifta OCH å andra sidan att det ska va jämställt, modernt – går ej ihop
    inte ens syskonen r ej jämställda 1:an/arvtagaren Victoria är KRONprinsessa till skillnad från brorsan som är prins vars titel i sin tur står i rang över systern & prinsessan Madeleine
    De med kungligt blod = GIVETVIS högre stående än Ingifta
    Detta är internationella regler byggda på traditionellt regelverk
    Kungen måste anpassa sig efter det då han fattar sina beslut

    Signe ett sånt här mediautspel stärker framtid oavsett ny konflikt


  33. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    forts. nr31
    pboo – ojämlikheten i sig gör att Huset Bernadotte säkras och ej förvinner… dvs blir en NY ätt typ Kungahuset Westling Hellqvist O´Neill vem det nu blir av CGs barn som tar över i framtiden – köplatsnr kan som sagt ändras… ur juridisk synvinkel


  34. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    31_Sarah – vänd dig till r-ä-t-t person om du ska snacka SKELETT
    det var PBOO
    eftersom Du skrev nyss “Emma_h Der findes sikkert så mange skeletter i garderoben i Chris’ familie” håll mig utanför tack!!


  35. Brinck skriver: 27 mars, 2013

    #30 PBoo
    … Og Prins Henrik forstår ikke, hvorfor han ikke fik titlen konge, da Margrethe blev dronning.
    … og jeg forstår ikke, hvorfor du mener dit idol Alexandra skulle forblive prinsesse, når hun efter skilsmissen gifter sig borgerligt ? Hun beholdt jo titlen ved skilsmissen. Har du glemt det ?
    Prins Ingolf, som indtil 1953 var tronfølger og hans broder Christian giftede sig borgerligt i 1960-70’erne og blev degraderet til grever af Rosenborg. Vi har ingen tradition for at kongelige, der gifter sig borgerligt, beholder deres kongelige titler. Og den utro Alexandra ville før i tiden kanske være blevet landsforvist, nu blev det kun til den første skilsmisse i det danske kongehus i 180 år. 😀


  36. inga-lisa skriver: 27 mars, 2013

    #11 Singoalla. Blev de tvingade att ställa upp?


  37. Zilva skriver: 27 mars, 2013

    Det blir en himla massa jobb för Sv Damtidnings journalister, om de ska kartlägga “klanen” Hellqvist, för hela Sverige vimlar ju av Hellqvistare….. Dock överträffade med god marginal av “klanerna”
    Karlsson, Johansson och Andersson m f.


  38. anders skriver: 27 mars, 2013

    # 1
    I’ts gonna be bumpy ride:)


  39. caterine skriver: 27 mars, 2013

    Mycket bekymmer om titlar, jag tycker vi slopar alla titlar förutom kungen, drottningen, kronprinsessan och prins CP. Alla ingifta som inte är av kunglig börd borde få heta herr och fru.Jag skulle inte kunna förmå mig att niga för Daniel eller Sofia i vilket sammanhang som helst, prins och prinsessa är man född med och kan inte bli, ej heller tas ifrån som man gjorde med prins Sigvard m fl Var lite modern i fridens namn. Prins Chris O Neill, nämen herregud.


  40. signe skriver: 27 mars, 2013

    “14”Ingela bra skrivet!

    “16” Tack Bittan !

    “17” Evita J samt “22” Håller med dig ! Kungahuset har rasat ! Men säkert köper släkten hellkvist massor av tidnongen !

    “19” Anna…javisst det tjänar de massvis på !

    “24” Catrine Lilian väntade 33 år ! C-P måste väl i så fall vänta till Estelle blir 18 år !


  41. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    emma_h

    Kan gå ihop med jämställt och att det syns vem som är infödd och ingift. Consort är ett sätt att visa att ingift, men det kan inte användas rakt av som görs i andra länder då dessa ändå gör skillnad på män och kvinnor! Om lagar tillåter el ändras – skulle en ingift till Drottning kunna kallas Kung Consort – och inte som görs utomlands idag där denne får titeln Prins Consort – medan däremot en som gifter sig med en Kung blir Drottning Consort. P Carl Philip står högre i rang än P Madeleine då han står närmare tronen, men det innebär inte att deras ingifta måste ha olika titlar. Kungen kan bestämma att bägge ingifta får exv. titlarna hertig/hertiginna.


  42. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 35 Brinck

    Okej, hon fick behålla titeln så länge hon var ogift men inte när hon gifte om sig, visst den degraderingen köper jag! Erkänner villigt att jag glömt/inte lagt detta på minnet. Tack för påminnelse! I Sverige fick man inte heller behålla sin födda titel tidigare när man gifte sig med en icke kunglig, men sedan Kungen gifte sig har detta ändrats för honom, P Bertil, KP Victoria, P Madeleine och lär också gälla P Carl Philip. Men det innebär fortfarande inte att de ingifta till de två yngsta inte kan få exv. titeln hertig/hertiginna, och skulle de – Gud förbjude – behöva träda in istället för KP Victoria el. P Estelle, då kan de uppgraderas. Eller finns det en lag mot detta – vet någon?


  43. Olga skriver: 27 mars, 2013

    Mina tankar gick till fallet ” Mabel ” i Holland när olämpliga backgrunden på blivande ” prinsessa – to be ” avslutades med förlorade rätten till tronen …
    http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Mabel_of_Orange-Nassau


  44. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 31 Sarah

    Citerar; “Er hans ældste søster fx ikke født udenfor ægteskabet ?” Ursäkta – på vilket sätt är detta viktigt i dagens samhälle?! Bättre om föräldrar tar ansvar för sin födda och omyndiga barn i alla lägen – inte alla som gör detta utan vissa föräldrar ger sin tillåtelse till sånt som omyndiga inte ska syssla med då dessa de facto fortfarande är i lagens mening barn!


  45. Bittan skriver: 27 mars, 2013

    # 43, Olga. Just det Mabel hade haft något med en ej “rumsren” person (kommer inte ihåg), Johan Frisco fick avsäga sig prins titeln om han ville gifta sig med Mabel. Vilket han gjorde, det skulle vara samma här i Sverige när det gäller C-P och SH.


  46. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    Mona-påstående:” Letizia är katolik, frånskild och omgift”
    Korrigering: Letizia är katolik men valde att gifta sig 1a gången CIVILT varpå det löstes upp…därför så iom det kungliga bröllopet blev Letizia i Katolska Kyrkans ögon EJ OM-GIFT Mona.
    Hon hade vissa adliga anor m en del släktingar som arbetat för Hovet
    Bidragande faktor till vad som kvalificerade L för yrkesrollen Prinsessa Mona var att hon (till skillnad från S) satsat ordentligt på studier med Bachelor- Licentiat- och Master- examina med karriär inom Media I övrigt tämligen fläckfri bakgrund (systerns självmord kan ju inte L klandras för)


  47. Anna skriver: 27 mars, 2013

    #28 MONA

    Att Felipe och Letizia kunde gifta sig kyrkligt beror på att Letizia var borgerligt gift. Hon var gift i bara ett år.
    Hade Letizia varit kyrkligt gift och skild, kan de inte gifta sig kyrkligt.
    Om Letizias kyrkliga äktenskap var annullerat kan de gifta sig kyrkligt TROR jag.
    Annullerat äktenskap=Aldrig varit gift.

    Skulle se konstigt ut om landets kronprins gifter sig borgerligt i katolskt land!


  48. Sthlm skriver: 27 mars, 2013

    Stackars prins Carl Philip. Varför kan han inte bara få vara ifred och umgås med vilka han vill, män eller kvinnor, det spelar väl ingen roll. Varför pressa Carl Philip och börja traggla om sambons enkla släkt redan nu, sorgligt att media inte kan lämna honom ifred.


  49. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    SvDamtidn, emma_h m.fl. insatta i hovregler

    Måste Kungen ge den som P Carl Philip ev. gifter sig med titeln prinsessa – bara för att han är prins (man=högre kunglig status)?

    Måste Kungen ge den som P Carl Philip ev. gifter sig med högre titel än den som gifter sig med hans yngre syster pga tronföljdsnr?

    El. är det möjligt för Kungen att ge sina två yngsta barns ingifta motsvarande titlar, exv. hertig och hertiginna, och att dessa ändå får sitta med sina respektive vid officiella tillfällen i Sv o utomlands?

    El. är det möjligt för Kungen att inte ge sina två yngsta barns ingifta några titlar överhuvudtaget, men att dessa ändå får officiellt sitta med sina respektive vid officiella tillfällen i Sv o utomlands?


  50. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    PBOO
    du som ingift får titel i förhållande till din mans/hustrus huvud-titel – EJ ALLS i relation till svågrar eller svägerskor – och alltid en 1 nivå Under makens-makans
    sen kan du ev. åxå få den manliga/kvinnliga motsvarigheten till eventuell kompletterande heders-titeln som din man eller fru har i tillägg
    Dock..ditt förslag “consort king” är uteslutet – kungen är högsta hönset alltid MED_kungligt blod och därmed statschef EJ aktuellt för ingifta
    sorry men inget hov lär modernisera/ändra lagar så som du vill


  51. Lisa Lusth skriver: 27 mars, 2013

    # 45
    Prins Friso avsade sig inte sin bördstitel Prins, utan enbart sin arvsrätt till den Nederländska tronen. Hans fru Mabel fick också titeln Prinsessa vid parets giftermål.


  52. signe skriver: 27 mars, 2013

    “45” BittanHåller med dig ! Men Kungen har tappat greppet men jag hoppas regeringen har läget under kontroll och inte godkänner C-Ps val av sofia som kunglig offentlig person utan ber honom lämna rätten till tronen om han vill gifta sig med sofia ! Sen kan de ordna ett bröllop i lugn och ro för sofias släkt långt från offentligheten ! Det hade varit det bästa om Kungen kunde sätta ner foten någon gång och meddela Svenska folket detta ! Sen skulle paret och hennes släkt lämnas ifred !!! Det har aldrig funnits en kartläggning om Daniels,Emmas, Jonas eller Chris släkt !


  53. Lisa Lusth skriver: 27 mars, 2013

    #49 och 50.
    Ingen dum tanke alls med consort. I Danmark fick för några år sedan Prins Henrik titeln Prinsgemål för att visa att han är statschefens make, han blev dock inte majestät, som Silvia, Sonja, Sofia och Paola är.
    Men för att genomföra den tanken fullt ut borde Mette-Marit, Mary, Maxima och övriga kronprinsessor enbart bli Prinsessgemåler när deras makar blir kungar.
    Eftersom kungahusen enbart är någon form av kuriosa idag, tycker jag att man ska ösa på med hela artilleriet och låta de som innehar statschefsrollen och dennes make/maka blir Deras Majestäter Drottningen och Kungen (om statschefen är kvinnan) eller Deras Majestäter Kungen och Drottningen (om statschefen är mannen). Att förborgerliga dem ännu mer än vad som redan gjorts blir ju bara trist och tråkigt. Vad skulle ett kungahus fullt med Herrar och Fruar vara om inte en ärftlig republik? 🙂


  54. signe skriver: 27 mars, 2013

    Nu tycker jag att SD ska sluta fokusera på sofia med släkt och istället låta Madde och Chris stå i rampljuset inför deras stora dag ! Tycker det är bra att flera här på bloggen reagerat och tycker likadant ! Tycker synd om Madde och förstår också hennes känslor för sofia !


  55. Kicki skriver: 27 mars, 2013

    Let CP and Sofia get married. Then CP should give up his title Prince any more, just plain Herr Bernadotte. Of course Sofia would not like that since she would miss out on the Princess title,
    What kind of “strange” family does she come from who sends out a young teenage daughter to pose nude????? If CP and Sofia ever get engaged, the guy who has ALL (not just the ones that have been published) the nude pictures of Sofia will make a lot of money.
    If Sofia was marrying anybody else it would not matter that there are nude pictures of her. BUT to represent Sweden is a different story.
    She is NOT suited for that.


  56. Olga skriver: 27 mars, 2013

    Till # 51 – Lisa , Mabel blev princessa of huset Orange-Nassau , varken prinsessa av landet Holland eller ” holländska ” prinsessa… Det samma med prinsen Friso för att han är inte längre landets prins men kungahuset of Orange-Nassau .
    Enkelt sagt Frisos familj icke presenterar Holland och de icke försörjas av holländska folket ( min gissning… ).


  57. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    nr45
    Friso blev av med Kungahus-tillhörigheten helt då regeringens granskning (vetting process) av Mabels bakgrund visade sig ha fått otillräckliga faktauppgifter m vissa fel av M&F
    De är istället prins/prinsessa av Orange-Nassau (släktnamnet)

    “Prince Friso is a member of the Dutch Royal Family, but because of his marriage in 2004 he is no longer a member of the Dutch Royal House nor in line of succession to the Dutch throne


  58. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 55 Kicki

    Also asked myself that question several times! The answer is sad, so very, very sad.


  59. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    emma_h

    Vi skrev samtidigt – hoppas du ändå kan svara på min #49! Eller om någon annan som kan faktiska lagar/bestämmelser svarar.

    PS. Vet att förändringar är och ibland också ska vara svåra, men inget är omöjligt! Se bara hur många förändringar som dock Kungen gjort under en generation! Inte alls omöjligt att han även kan förändra exv. vilka titlar som ingifta till icke närmast i tronföljden får. Och kan man nedgradera borde man kunna uppgradera – om den dagen skulle komma och någon av P Carl Philip eller P Madeleine skulle vara tvugna att inta tronen. Eller?


  60. Bittan skriver: 27 mars, 2013

    # 52 Signe, du och jag har tyckt lika många gånger.


  61. emma_h skriver: 27 mars, 2013

    legitima fullvärdiga tronföljare dvs kusiner till Estelle måste ha båda föräldrarna med titlar PBOO_59 annars stannar vårt Khus i tillväxten, får svårt att överleva – morganatiska äktenskap annars – dina förslag verkar mer krångliga än just förbättringar ärligt talat
    ser inte många “införda förändringar” på senare år snarare ignorerande av regler när det passar liksom särbehandling mellan döttrar och söner
    PBOO_49 Sofia får självklart den femenina varianten av CPs båda titlar – prinsessa är 1nivå lägre än prins – tillägget consort är aktuellt först då CP bestigit tronen. Kollegorna kommer inte tolerera att vi i sve ev börjar använda uttrycket på “eget”sätt… då framstår vi som löjliga dessvärre


  62. Kerstin Bergström skriver: 27 mars, 2013

    #52 signe inte kartläggning av Cris?? vad menar du?? visst förlåt du köper inte tidning har du skrivit många gånger.Därför missar du mycket .Förra våren hade SDam en artikel om hans mamma och en artikel om systrar som bor i Tyskland.Jag har inte sett något om hans systrar i England Du köper inte tidningen och då kan du inte läsa den heller,men en massa skit och nedvärderingar går bra.Vilket ordspråk du använder!!Titta bara under artikeln om Victoria och kungen på utrikesnämnden och läs vad du skrivit !! Är du 13-år?? För ett par veckor sedan var det till Sofia och C-P så pratade raggarna i slutet av 50-talet.


  63. Kerstin Bergström skriver: 27 mars, 2013

    #54 signe Har du svårt att förstå att det inte är de som har bett om inslaget.Det är tidningar som regerar.De vill nog bara vara ifred.Lämna dem i fred och focusera dig själv på Madeleine och Cris eftersom du inte köper Tidningen.Själv ska jag åka 8 km på fredag närmsta affär och köpa den+Expressen Extra och AB


  64. Eva H. skriver: 27 mars, 2013

    Tack för tipset snickarjohn, för säkerhets skull fäller jag upp paraplyt också för nu sprutar ettret.


  65. Marguerithe skriver: 27 mars, 2013

    Man kan se att våra nordiska kommentatorer har gett upp mot de militanta demonstranterna här. Redan 60 kommentarer fyllda av hat mot i första hand P Carl Philip. Vad har han gjort för ont, kan man fråga?


  66. mona skriver: 27 mars, 2013

    Signe nu kallas den artikeln för kartläggning, jag har läst om Emmas, Jonas, Chris, Daniels släkt lite överallt. Även i denna tidning. Sanning tack.
    Sluta upp med att mobba Sofia. Alla fakta i artikeln, namn, yrke,
    bostadsort, sov. kan man kolla upp lätt som en plätt om man är journalist. Artikeln är ingen intervju. Varför i hela världen får inte Sofias föräldrar och mormor ta sina nära efter en skidtävling.
    Sofias mamma sitter i kommunfullmäktige, pappa är arbetsförmedlare. Bra jobb eller? Man ska inte peka ut människor, vi är alla människor och vi har alla samma rättigheter och skyldigheter.


  67. Le skriver: 27 mars, 2013

    Mr o´neill inte ska ha en hertigtitel, han är dessutom katolik. De flesta av kungens systrar förlorade sina titlar, och det bör prinsessan Madeleine också gör. Vad gäller det andra paret lär de bråka hela tiden, man kan inte börja sitt liv tillsammans med bråk, det håller aldrig i längden.


  68. Beata skriver: 27 mars, 2013

    24. caterine
    Lilian har väl haft kläderna på… Kan man säga det om Sofia?


  69. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 10 Signe:
    På hvilken måte skal Sofias familie tre tilbake! De har jo ikke trådd fram, foreløpig!! Skal de låse seg inne i 2 måneder, mens Ms bryllup planlegges? Det er jo ingen verdensbegivenhet at en prinsesse langt unna tronen gifter seg, så jeg skjønner godt at media er mer interessert i Sofias familie enn i et forutsigelig bryllup, hvor kun kjolen er hemmelig. Det er jo begrenset hvor mye bryllupsstoff Sv Dam skal fylle i de neste 9 numrene om dette bryllupet – før bryllupsdagen! SD må selvfølgelig skrive om andre ting som foregår – og hvorfor ikke om Sofias familie? Du må også spørre deg selv – hvorfor media interesserer seg for Sofias familie, til tross for at det kun er 2 måneder til Ms bryllup? Ms bryllup er – i dimensjon eller betydning – langt unna samme kategori som Victorias. Det vil jo gjestelisten også gjenspeile!
    For media og hvermandsen er det tydeligvis av interesse å vite om Sofias familie!!! Det er derfor de skriver om det!!!


  70. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 13 Eva Blomkvist:
    Helt enig i dine betraktninger.


  71. caterine skriver: 27 mars, 2013

    Nej Signe, skillnaden var då att Carl Gustaf inte var myndig då gamlekungen dog och CG;s pappa också var död. Nu är kungen inte så gammal, Victoria står på tur och Estelle och ev flera barn finns så att saken är inte aktuell. Låt Calleponke gifta sig om han vill med vem som helst, men prinsessa behöver hon inte bli. Det är man sen födseln det kan man inte bli anser jag.


  72. ingela skriver: 27 mars, 2013

    #66 Beata bra skrivit vilken fullträff!

    Du får inget svar på din fråga från Chterine


  73. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 19 Anna:
    Hvorfor skulle det spanske kongehuset – for du mener vel kong Juan Carlos – være kvalifisert til å bedømme Sofias lemplighet? Spanskekongens dobbeltliv, dobbeltmoral,utroskap, løgner og svik mot familien, dronningen, sitt land og WWF er mye større enn Sofias små foto-utskeielser, som nesten alle er i stand til forlate henne, når man forlater konger og prinser deres mye verre og større synder! Hvis Sofia blir gift m prinsen vil hun være langt fra de største synderne i den europeiske kongefamilien!


  74. Singoalla skriver: 27 mars, 2013

    # 36 Inga-lisa. Jag har inte läst tidningen, men jag antar att de svarade hövligt på tilltal vilket även deras dotter gör. Tycker inte att det är fel att svara på hövliga frågor om alldagliga saker. Har man inget att dölja så … Tror inte de har uttalat sig om kungafamiljen. Men det vore ju löjligt att låtsas som om man inte känner sitt barns sambo, oavsett vem han är. Sen kan ju journalister vända itll det som blir sagt. Mycket kan man ju ta reda om folk på via datorn. De kanske inte har behövt säga så mycket.


  75. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 22 Evita Jansson:
    På hvilken måte er du redd for at det svenske kongehuset kan “degenereras! Hvordan?


  76. liljan skriver: 27 mars, 2013

    Men att NI bara orkar spekulera i titlar och ev. förlovningar och bröllop e.t.c. Sen undrar jag om jag är BLIND då vissa här tydligen bara sett Sofia N-EN???? Dom bilder jag har sett har hon då kläder på sig men ni kanske bara tittar på modellbilderna och önskar att ni oxå har en snygg kropp. Det LUKTAR AVUNDSJUKA!!!!


  77. emma skriver: 27 mars, 2013

    Vi vill läsa om P Madeleine och Chris nu när deras bröllop
    närmar sig.
    Inget mer om SH tack Låt oss slippa detta


  78. Maryou skriver: 27 mars, 2013

    #Sthlm# Just det! Vad spelar det för roll vem prinsen umgås med? Tur att Sofia och han passar som handen i handsken för varann. Det är inte många män som accepterar att kärestan vikts ut för allmänheten.


  79. Nettan skriver: 27 mars, 2013

    Jag förstår inte hur ni kan fortsätta “mobba” Sofia så här! Att ni inte skäms vuxna människor!


  80. Modi skriver: 27 mars, 2013

    Det vil svekke monarkiet å få Sofia (med sin kontroversielle bakgrunn) inn i kongefamilien. CP forstår hverken sitt medfødte kongelige ansvar, eller sitt ansvar som rollemodell i et stadig mer overfladisk samfunn. Dersom han velger å gifte seg med Sofia bør han si fra seg arveretten til tronen.

    Se på Norge, der Ari Behn og Mette-Marit har klart å svekke kongehuset og gjøre det til et sirkus! Folket vil ha et kongehus med verdighet, oppriktighet, mening og innhold. Ikke pyntedukker og golddiggers!


  81. Bente skriver: 27 mars, 2013

    Fra #53 til # 59 ,
    Hvorfor er I så avundsjuka og titelfikseret ?
    Hvorfor under I ikke CP hans titel og et lykkeligt liv med den han elsker? Behøver intet svar… jeres kommentarer afslører hvilken type medmennesker I er ! Og oprigtigt talt måske ikke ligefrem de mest egnede til at udtale sig om værdighed !!! Men hvis man er royalist og ikke synes kongehuset i et demokrati er en akronisme, så skal man vel bevare prinser og prinsesser, som en del af eventyret.…
    Det svenske kongehus var gabende kedeligt i de år, da der kun sad en gammel konge på Stockholm Slott…… nu har I et levende og spændende kongehus, tillykke med det.


  82. Eva H. skriver: 27 mars, 2013

    #24 caterine, du skriver “har väl haft” kläderna på. Just det, det vet du inte säkert, eller hur. Men hur hade tongångarna varit om Sofia hade flyttat ihop med CarlPhilip trots att hon var gift??


  83. Kerstin Bergström skriver: 27 mars, 2013

    #67 Beata Det första du undra ..inte alltid. Det andra :ja det kan man säga eftersom ungdomssynderna är mer än 8 år gamla.Döm aldrig en människa du intr känner.


  84. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 27 PBoo:
    Hvordan mener du at t ex en prinsesse som gifter seg med prins Christian av Danmark skal titulreres? Bør det være Consort da også?


  85. Kerstin Bergström skriver: 27 mars, 2013

    #19 Anna Kan tala om för dig att Philipe hade en norsk tjej ,som var underklädesmodell.Hon var godkänd av spanska kungaparet och satt i drottningskola.Hon var med när p Haakon och Metti Marit gifte sig.Mima spanska grannar tyckte om henne,men det var hovet som sa nej.Det var inte för att hon var modell utan för att föräldrarna vae skilda.


  86. anja skriver: 27 mars, 2013

    trevligt att läsa om familjen-släkten hellqvist men varför, svensk damtidning, slutar artikeln (på sidan 5) så oartigt?
    Att jämföra (= “…är de faktiskt mycket OLIKA….” och så kommer “sprallig privat … medfödd värdighet och unik känsla för det kungliga” hos den man jämför Sofia med? som kontrast till vad? En sådan skrivning hade jag haft förståelse för om det handlat om en person som gör fuck-you-finger åt människor eller beter sig illa på andra sätt. Men här handlar det om en person som vad jag vet på alla sätt betett sig helt “rätt” sedan hon mött sin prins och dessutom har glimten i ögat och utstrålar både livsglädje och värdighet.


  87. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 29 PBoo:
    Og kong Harald har bestemt at prins Magnus helt fra fødselen ikke skal være HKH.
    Hvordan skal han tituleres hvis han gifter seg med en prinsesse – evt en kvinnelig tronarving? HKH er han jo ikke da heller!!!

    Nei, vi må rydde/röÿe bort og forenkle mye støvete hoffsregler hvis kongehusene skal bestå!


  88. Mary Kristiansen skriver: 27 mars, 2013

    # 39 catherine:
    Ingen kvinnelige politikere i Norge “niger/neier” for dronningen/MM!
    Det er en forhistorisk u-ting!!! Bør skrotes! Jfr i England hvor Kate må neie for prinsesse Eugenie og søsteren og fandens oldemor!


  89. Karin Nilsson skriver: 27 mars, 2013

    Mona, spanska kungahuset godkände inte en modell som visat underkläder, knappast skulle de godkänna Sofia som visat sig helt naken. Sofias familj är inte ifrågasatta på något sätt. Det är Sofias lämplighet som vi ifrågasätter.
    53, kvinnor kan väl inte bli prinsessgemåler, kungahusen är nog inte mogna för samkönade äktenskap. Friso var tvungen att avsäga sig både sin prinstitel och sin plats i tronföljden när han gifte sig. Regeringen godkände inte Mabel för att hon umgåtts med en knarkkung. Mamma hittade på en ny prinstitel åt honom.


  90. Fröken skriver: 27 mars, 2013

    Hvor mange her har mon helt reelt googlet og selv set, hvilke billeder Sofia har fået taget igennem årene? Jeg har helt seriøst svært ved at forstå, at man kan synes, at en pige, der har truffet de valg, hun har truffet, kan være en værdig officiel repræsentant for Sverige. Selvfølgelig skal Carl-Phillip gifte sig med Sofia – men at hun skal blive prinsesse er helt til grin. Så er der i hvert fald absolut INTET ophøjet tilbage ved den titel, hvis hun får den.


  91. Anna skriver: 27 mars, 2013

    Sofia kan faktiskt bli drottning om Victoria frångår före Estelles 18 år.
    Man vet aldrig vad som kan hända…


  92. PBoo skriver: 27 mars, 2013

    # 65 Le

    Nej, HKH Prinsessan Madeleine ska inte förlora sin titel! Det ska inte heller HKH Prins Carl Philip göra! Att Kungens farbröder (undantag P Bertil) och hans systrar (undantag P Birgitta) inte fick behålla sina titlar när de gifte sig med icke kungliga har med den tidens synsätt, bestämmelser osv. att göra. Såväl Kungen som motsvarande i andra länder som exv. Norge, Danmark m.fl. har i den generationen och generationen därefter behållit sina titlar när de gift sig med icke kungliga. Däremot ang ingiftas titlar, skulle det vara intressant att få reda på om/vilka formella bestämmelser som finns och om dessa skiljer sig åt utifrån kön, tronföljdsnr m.m.


  93. christinavideotron.ca skriver: 28 mars, 2013

    Titlar hit och titlar dit. Sverige är ännu kvar i stenåldern. Välkomna till 2013 !


  94. Jacobi skriver: 28 mars, 2013

    Ca. et dusin signaturer vil have et kongehus, kalder sig royalister, men vil ikke betale for det og hvis de skal betale et par kanelbullar årligt, så tror de gudhjælpemig, at det de skriver gør dem betydningsfulde, giver dem indflydelse på noget som helst, men udover at bekræfte hinanden med “bra skrivet og håller med”, så frembringer de kun en høj latter og hovedrysten hos andre.
    Hvilket trist liv, det må være, hvis dagens højdepunkt er, at skrive misundelige og elaka kommentarer om CP og Sofia.
    Og hvor dumt lyder det ikke, når der bruges så meget tid på at skrive samtidig med, at man ikke vil læse om parret i SD. 😀
    Der skrives så meget om Carl Philip og Sofia, FORDI de både interesser og sælger og antagelig bliver Sveriges næste prinsepar! 😉


  95. Bittan skriver: 28 mars, 2013

    # 66, Beata, bra skrivet.
    Läste tidningen igår, där stog hela SH släkt, i bilder vad de sysslade med hade för intressen m m. Detta måste väl släkten ha berättat, inte kan pressen få tag i allt detta. T o m brudkort på hennes föräldrar. Så skyll inte allt på pressen familjen är delaktiga i detta.


  96. Lisa skriver: 28 mars, 2013

    #10.Oförskämt skrivet om Sofias släkt. Vet du så mycket om hennes familj att du kan vräka ur dig vad som helst? Hade C-P velat bli ihop med en flicka ur högadeln eller en utländsk kunglighet så har han haft alla chanser i världen. Nu har han som Victoria valt en vanlig svensk flicka och det är hedervärt och visar att vår kungafamilj lever annorlunda är förr. Var det inte prins Gustav Adolf som senast gifte sig med en prinsessa, nämligen Sibylla? Var inte det ca 80 år sedan?


  97. Marguerithe skriver: 28 mars, 2013

    “94” Jacobi,
    Jag kan bara hålla med dig. 🙂


  98. Eva H. skriver: 28 mars, 2013

    Vad jag kan förstå så beror aversionen mot Sofia på hennes vackra kropp, som hon har vågat visa upp. Det hade varit mindre stötande med t.ex. otrohet. Det kan ju inte tolkas annat än som ren och skär avundsjuka. Sluta för fridens dar att läsa tidningen om ni mår så illa. Det är samma signaturer som befarar kungadömets fall om Sofia tas in i familjen. Vilket nys! Som tur är så är ni i minoritet i riket. Skaffa er ett eget liv, köp Land eller ICA-kuriren, så att vi andra kan njuta av SvD:s artiklar.


  99. Kerstin Bergström skriver: 28 mars, 2013

    #89 Karin Ni8lsson Läs #85 !! Jag bodde i Spanien under den tiden och titta på TV varje dag .Eva var godkänd av D Sofia och K Juan Carlos t.o.m satt i drottningskola.Det kanske spanska hovet få ångra.Vänta och se.


  100. eva skriver: 28 mars, 2013

    Grattis alla royalister!
    Tänk på att det är dessa unga tu, Daniel och Sofia som ska uppfostra Sveriges kommande tronföljare!!!
    Kulturen och värderingarna från Ockelbo och Älvdalen kommer att genomsyra den svenska monarkin.


  101. Astrid A skriver: 28 mars, 2013

    Nakenhet er ingen forbrytelse i vår tid. Sluta prata dumheter om Sofia om ni är födda efter 1920.


  102. Titti W skriver: 28 mars, 2013

    #91# Anna

    Du har fel!

    Även om Estelle skulle vara omyndig så är hon tronföljare. Vad som skulle ske är att Carl-Philip skulle inträda som regent till den dag Estelle blir myndig.


  103. Ansan skriver: 28 mars, 2013

    #101# Astrid A,

    “Nakenhet är ingen förbrytelse………födda efter 1920.”

    Vad är det för koder du hänvisar till? Om du har ett utåtriktat arbete så förväntar sig din arbetsgivare att du följer företagets klädkod. Tex så har det framkommit att en manlig lärare spelat in en sexfilm och var tvungen att sluta sin anställning.

    Nu är det anno 2013. På vilket sätt kan man säga att det ligger i tiden att inte arbeta eller har skaffat sig en utbildning när man närmar sig de trettio och skall ses som en förebild?


  104. Ansan skriver: 28 mars, 2013

    Kerstin Bergström,

    Jag frågade dig tidigare vilka som satt i PP styrelse utöver CP. Har inte fått något svar. Är det så att du inte vet? Vet du att CP är ordförande?


  105. snickarjohn skriver: 28 mars, 2013

    104, Engelskan är undermålig men detta är saxat från hemsidan: Board members Project Playground Sweden

    Sofia Hellqvist – President & Co founder of Project Playground Frida Vesterberg – Vice President & Co founder of Project Playground Mikael Engdahl – CEO and Co founder MnO International Carl Philip Bernadotte – HKH Prince of Sweden Claudia Olsson – Managing Director ACCESS Health International Southeast Asia Jonas Paurell – Head of Growth and Opportunity African Practice Sofia Breitholtz – Sr Manager Ernst&Young Board members Project Playground Trust South Africa Frida Vesterberg – President & Co founder of Project Playground Sofia Hellqvist – Vice President & Co founder of Project Playground Jonas Paurell – Head of Growth and Opportunity African Practice Lorella Campi Gandini – Event coordinator Sara Survé – Student at St Cyprians Neil Patterson – Cellar master at L’ormarins


  106. Marguerithe skriver: 28 mars, 2013

    “100” eva,
    Varför förolämpar du människor från Ockelbo resp Älvdalen? Det är ju ganska häpnadsväckande? Från vilken del i Sverige ska man komma ifrån, enl dig för att “ha de värderingar som ska genomsyra monarkin” i framtiden?
    Föräldraparen Westling och Hellqvist har viktiga uppgifter i det svenska samhället.


  107. eva skriver: 28 mars, 2013

    106,
    Du har tjatat ganska så idogt om den svenska monarkin och dess tradition, nu gör vi en kursändring
    Slut med det kungliga och in med det folkliga!
    Finns inga värderingar från min sida utan bara ett konstaterande.


  108. Marguerithe skriver: 28 mars, 2013

    “104” Ansan,
    Det var väl underbart att höra att Carl Ph har aktiv del i Project Playground. Hela Kungafamiljen är hängivna utsatta barn i Sverige och världen. Drottning Silvias önskan redan 1982, att vi alla skulle försöka hjälpas åt att göra barns barndom och uppväxt så bra det går, tycker inte jag att många har lyssnat till, med förödande konsekvenser.


  109. PBoo skriver: 28 mars, 2013

    emma_h

    Tack för svar. Fortfarande inte övertygad om att inte Kungen skulle kunna ge sina två yngre barns gemåler exv. titeln hertig/hertiginna o att dessa ändå skulle behandlas likvärdigt (få sitta med sina respektive – se P Märtha Louise som inte längre är HKH men ändå sitter bland de kungliga o så gör hennes “vanlige” man!), o likaså att deras barn ändå skulle kunna stå i tronföljden. Det är trots allt genom den infödda kungliga föräldern som ev. kommande barn ev. hamnar i tronföljden. Hovexperter inte eniga, därför intressant om fanns något skrivet ang olika bestämmelser om titlar osv. England förvånade D blev så högt som Prins, olika bestämmelser.


  110. Hilde skriver: 28 mars, 2013

    Eva # 100
    Det var en elak kommentar. Hvordan kan du vite at de som kommer fra Ockelbo eller Alvdalen har en annen kultur og verdier enn de som er fra f.eks Stockholm?
    Og om de har det så betyr jo det bare at kulturen er annerledes ikke at den er dårligere.
    For Sveriges tronfølgere er det vel bare bra at de får impulser fra mange ulike kulturer og verderinger.
    Når ble folkelighet negativt? Silvia hadde heller ingen kongelig bakgrunn og har vel gitt sine barn en dose folkelighet.


  111. PBoo skriver: 28 mars, 2013

    # 69 Mary K

    Glöm inte det när det är dags för P Carl Philips bröllop! Blink, blink!


  112. Olga skriver: 28 mars, 2013

    Till # 107 , Eva , tack för dagens skratt ))
    Och det är just folk ändå snällt står för notan )) och jag menar inte de uttjatade 2 kanelbullarna för att detta är bara en lilla höjd på det ordentliga isberget …kostnaderna som läggs diskret på UD,Säpo, olika departements , myndigheter osv osv osv….
    Tycker dock att andra europeiska kungahusen ( förutom de svenska och norska ) behåller sina någorlunda höga krav på de potentiella kandidater till giftmålet …
    förhoppningsvis bevaras lite av de kungliga kulturella traditioner i Europa ngstans iallafall…


  113. Ansan skriver: 28 mars, 2013

    #108# Marguerithe,

    Jag hade tyckt att det hade varit trevligare om han visat sitt intresse om att arbeta aktivt för Childhood. CP hoppade i tidigt i detta projekt, hals över huvud. Så brukar inte kungliga agera.


  114. Sthlm skriver: 28 mars, 2013

    Tyvärr har jag åter prenumererat på Svensk Damtidning, eftersom jag faktiskt trodde att jag skulle få läsa lite kungligt. Känner mig lurad när jag har bläddrat i det nya numret. Det känns så sorgligt att läsa om hur man behandlar prins Carl Philip. Han har en underbar mamma och pappa och är säkert inte i samma behov som Victoria att springa till andra familjer för att söka kärlek och trygghet. Bilderna visar att prins Carl Philip är vänlig och artig mot Hellqvistarna, men inget mer. Sedan drar reporterns fantasier iväg….


  115. mona skriver: 28 mars, 2013

    #103 Ansan tror att jag vet vad du syftar på men den rektorn var det.fick rätt i domstol och att saftigt skadestånd, kommunen hade inte rätta att avskeda honom.


  116. PBoo skriver: 28 mars, 2013

    # 106 Ansan Citerar; “Nu är det anno 2013. På vilket sätt kan man säga att det ligger i tiden att inte arbeta eller har skaffat sig en utbildning när man närmar sig de trettio och skall ses som en förebild?”

    Precis! Det är inte minst här “skon klämmer”. Sen i stor utsträckning “klämmer skon” angående vad föräldrar låter sina minderåriga (under 18 år) göra för val, vad de sanktionerar och stöttar – där föräldrar faktiskt har ansvar att skydda sina i lagens namn fortfarande barn. Barn ska aldrig utnyttjas.


  117. mona skriver: 28 mars, 2013

    #103 Ansan tror att jag vet vad du syftar på men den rektorn var det.fick rätt i domstol och ett saftigt skadestånd, kommunen hade inte rätta att avskeda honom.


  118. Liv skriver: 28 mars, 2013

    Nämen jösses folk, lite självrannsakan nu. Vem i världen är ni som tror så mycket om er själva att ni anser att ni har rätt att prata så mycket goja om en människa som ni inte känner?! Det mesta som sägs om Sofia är bara spekulationer utan någon som helst sanningshalt. Resten är i det förflutna, låt det vara där! Men jag vet, jag vet. You can’t argue with stupid.


  119. mona skriver: 28 mars, 2013

    #89 Karin Nilsson ni tjatar er blå om Sofias lämplighet,
    på vilket sätt är hon olämplig, känner du henne?
    Eller grundar sig din mobbning på oseriöst skvaller.
    Tror nog att folk på landsbygden har sundare värderingar
    än många fisförnäma storstadsbor.
    Har ni varit i Älvdalen eller Ockelbo , eftersom ni idiot förklarar
    dess invånare.


  120. Eva M skriver: 28 mars, 2013

    95 Bittan tyvärr finns nog inte privatliv när det gäller journalister. I denna datoriserade värld kan man få fram nästan vad som helst.


  121. Camilla skriver: 28 mars, 2013

    Sofias mammas släkt verkar väldigt politiskt intresserade iom deras aktiva engagemang i Folkpartiet. Kanske Sofia också är det.


  122. Kerstin Bergström skriver: 28 mars, 2013

    #104 Ansan Den frågan har jag ej sett.Behöver inte förklara läs inlägg #105.


  123. sollan skriver: 28 mars, 2013

    Ännu ett nummer jag inte tänker köpa!!
    Jag vill läsa om P Madeleine och hennes kommande bröllop och bröllopsplaner!!
    Sätt focus på Madeleine och Chris.


  124. ingela skriver: 28 mars, 2013

    Nu har jag läst nr 105 vilka som är med i styrelsen i PPG. Sofia Frida m m står bara för och efternamn med men när det gäller C-P står det Carl-Philip Bernadotte- HKH Prince of Sweden.

    Villken gratisreklam C-P ger PPG. Fult att utnyttja honom på detta viset.


  125. ingela skriver: 28 mars, 2013

    #106 Förlåt men vilka viktiga uppgifter har fam Westling och Hellqvist i det svenska samhället? Har inte alla människor det?

    Ja inte de som inte har utbildning eller jobb. De har nog inte lätt att hitta ett jobb och bli viktiga i samhället!


  126. MP skriver: 28 mars, 2013

    8 # Tänkte precis som du. Fam Westling är verkligen inte framfusiga på något sätt. Aldrig såg jag SVD skriva liknande artiklar om Daniels släkt.. Westlings hade gjort klart från början, att dom var inga offentliga personer. SH och CPB, är ju inte ens förlovade, ändå springer SVD igång, Jag tror inte på detta par, kungligt.


  127. MP skriver: 28 mars, 2013

    Jag glömde en fråga till tidningen. Hur kan ni jämföra SH med prinsessan Lilian?


  128. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 48 Sthlm:
    …”sambon enkla släkt”. Sofias slekt er vel 100% svensker og 100% to-bente mennesker og akkurat like enkle eller kompliserte som alle andre kongelige eller medel-svensson! Og sikkert akkurat like gjennomsnittlige som hvem-som-helst. Ergo gjør de like mye samfunnsnytte som Chris sin familie og de som strever med å vaske kommunale golv! Jeg grøsser og får ståpels av enkelte her som innbiller seg at noen samfunnsklasser er de viktigste. Vi er jo alle avhengige av hverandre. hvis alle yrkessjaføre blir borte i en måned så ville samfunnet synke sammen! Hvis alle direktører var hjemme ville de fleste virksomheter ikke merke det. Og hvis alle innende rike innen adelen måtte jobbe like mye for å skaffe seg mat og hus som vaskepersonalet i alle store virksomheter, så hadde våre land blitt mye mer effektive og lønnsomme. Nå har vi mye gratispassasjerer!


  129. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 52 signe:
    Jovisst har det vært kartlegging av Daniels slekt:
    Han har skogfinsk og karelsk bakgrunn sammenvevd i mange andre svenske slekter også adelige – og en av Daniels forfedre reddet en av svenskekongene i en farlig situasjon. En annen gjorde Sverige en stor økonomisk tjeneste. mange var militære og gode krigere. Men først og fremst er særlig hans fars familie skogfinner som opprinnelig ble hentet fra karelske områder av Karl 9. for å dyrke opp de lite bebodde deler av Sverige – i nord og langs norskegrensen – med svedjebruk som ga mange ganger så store avlinger som vanlige dyrkingsmetoder, egen kultur, var spesielt gode håndverkere innen metallarbeid/smie, hadde eget språk med mange spesielle rim og regler og en badstu/renslighetskultur, som kommer mye lenger østfra enn F.land – slik mange tror – er like vanlig i Kazakstan og Sibir!


  130. signe skriver: 28 mars, 2013

    “60” Bittan….ja det har vi faktiskt ….men vi fattar väl vad det handlar om !!! Det är ju fler härinne som inte heller vill ha in sofia i Kungahuset !!!


  131. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 54 Signe:
    Hva i huleste skal SD skrive om M+C i 9 uker, som vi ikke allerede vet? Klart SD må skrive om annet også, ellers dåner vi av gjentagelser vi vet det meste om fra før! Brylllupet blir sikkert omtalt i 3 – 4 numre etterpå likevel! Men vi har ikke hørt om Sofias slek, derfor er det mer interessant. hvem er hennes forfedre og hvorfra?


  132. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    3 56 Olga:
    Dronning Beatrix ville godkjenne Mabel som prinsesse, men det var Regjeringen som sa “nei”. Men Beatrix var ikke snauere enn at hun gjorde denne smarte løsning med at hun var fullverdig prinsesse i familien Oranien. Hun var nok villig til mer likestilling enn mannsdominerte regjeringer – som gjerne ser igjennom fingrene med mannlige kongeliges sex-moral, men slår ned på det straks en ung jente! Mabel hadde vært elskerinnen til en mafiaboss samtidiig som hun var sambo med en annen mann!


  133. Thomasine skriver: 28 mars, 2013

    Jag kommenterar mycket sällan Sofia Hellqvist men jag kan inte låta bli att starkt ifrågasätta hennes föräldrars omdöme när de lät sin 16-åriga dotter åka till Thailand med en glamourfotograf och enligt Sofias egen utsago var det hennes mamma som anmälde henne till Paradise Hotel.

    Hennes båda systrar har skaffat sig gedigna utbildningar och står på egna ben, undrar vad Sofia menade med att hon alltid har siktat högt?


  134. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 80 Modi: Ari Behn er ikke en del av det norske konghuset. Derfor har han ingen titler, hverken han eller hans barn. Men disse er en del av kongefamilien – det kan de jo ikke velge bort! Og familien lever godt av alle sine mangfoldige priosjekter. Første dag med maleriutstilling solgte han 2 egengjorte malerier for kr 200.000 norske kroner som er ca 220.000SEK. Kunstskjønnere slaktet de og kunstnerene roste ham! Denne fargeklatten er høyst ønsket i vårt A-4-samfunn! Kongehuset består av kongen, dronningen, kronprins og kronprinsesse og prinsesse Alexandra. Heller ikke prins Sverre Magnus er HKH. Og konghuset i Norge er ikke svekket – det har styrket seg etter at MM kom inn i familien! Hvorfor i alle dager skal jeg fortelle deg dette – jeg som er republikaner, som jo er vanskelig nok når vi har et så bra kongehus! Men fakta må vel gjelde uansett hva man er for!


  135. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 81 Bente. Takk for din empatiske kommentar! Strålende sagt! Jeg blir glad for å ha danske aner! Sejerøbukt og Valløby – jeg kommer også i sommer.


  136. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 86 Anja:
    Takk for din kommentar! Dette er jo de kalde fakta, som tydeligvis provoserer en del lite empatiske personer her på sidene!


  137. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 90 Frøken.
    Hvor opphøyede gjerninger synes du prins Charles, kong Albert, kong Juan Carlos og nær inntil også CGB har bedrevet i årevis. Men de har sine tiltler fremdeles. synes du derses titler er mindre opphøet nå – enn før herrenes utskeielser, som gjør Sofia til rene hvite engelen! Hvorfor er det den eventulle prinsesse-titelen til Sofia hyenene her er så bekymret for skal bli mindre verdig hvis hun får den! hvorfor er der ikke bekymret for “opphøydheten” til ovennevnete herrers titler. Er du så kvinnediskriminerende at du tilgir disse kinger/prinser – men ikke Sofia? Du er født minst 100 år for sent da det var mer akseptert med utroskap, at konger skal få ha barn utenfor ekteskapet, ha elskerinner gjennom hele ekteskapet osv.??


  138. Mary Kristiansen skriver: 28 mars, 2013

    # 98 Eva H:
    Du treffer spikeren på hodet! Du ga meg herlig latter!
    Det hadde vært deilig å slippe all hatet mot Sofia og CP. Forskjellige meninger må vi kunne ha – men ikke det vi ser her på sidene av trakassering mot paret! Det måtte jo Dan iel også oppleve i flere år her! Noen av Daniel-haterne er her fremdeles, men har måttet slutte med sine tåpeligheter mot han, fordi det ikke viste seg å være riktig, likevel. Disse damene burde tvinges til å stå frem og si at de tok feil her på sidene!!!! Sofia-haterne får det ikke lett om CP+Sofia gifter seg – skal de fortsette med sitt hat da?
    Det blir ikke helt lett å fortsette å mobbe hertuginne Sofia, evt. Sofia!!


  139. Linnea skriver: 28 mars, 2013

    Man kan inte göra alla till lax sa Gud
    Och skapade sillen. Skånskt uttryck!

    Glad Påsk!!

    Både republikaner och rojalister.


  140. Eva skriver: 28 mars, 2013

    Jag hoppas verkligen att Kungahuset har förstånd nog att värna om vår kulturhistoria, som de är satta att förvalta, så att de inte släpper in dokusåpadeltagare i det finaste vi har, det vore så sorgligt. Att inte CP förstår bättre, beror nog på med vilket huvud han tänker. Men jag tror nog att han är smartare än så, även om han knappt kan läsa ett per rader innantill pga dyslexin.

    Jag hoppas i alla fall att det inte bara är yta, stylister och botox som gäller, utan att man från kungahusets sida prioriterar det äkta, genuina och kompetenta människor och då går Sofia fetbort (ursäkta uttrycket) men så är det. Jag har inget emot henne personligen, hon är säkert en snäll och oförarglig person, men tyvärr inget prinsessämne, med de livsval hon har gjort.


  141. gunilla skriver: 28 mars, 2013

    Hur mande det kannas for dessa kungligheter och deras utvalda, att veta att de narmast ar underhallning. Ibland trevlig och behaglig och t.o.m. respektfull men lika garna skymfar man och forlojligar dem. Lyckligtvis verkar Kronprinsessan att inte bara accepera utan gora det basta av sin roll i livet – annars vore det embarmligt att veta att man kanske inte ar den klyftigaste, den bast underrattade, den mest spirituella och anda alltid ha personer alldelese “till sig” da de
    traffar en.
    Nog vet de sakert att de har sina begransningar men de valde inte sin livssituation och sa lange de orkar sa maste man beundra dem.


  142. Cecilia skriver: 28 mars, 2013

    Läste en som skrev att de måste ha pratat med familjen Hellqvist. Tror du på riktigt att reportern gått fram och frågat om de kan få deras bröllopsfotografi. Det är inte så svårt att få fram gamla tidningsartiklar om man vet var man skall leta. Genom internet får man även fram mycket information om en person, självklart kan man ha pratat med personerna också.. Sluta hacka ner på Sofia nu! Man blir ju nästan mörkrädd när man läser kommentarerna!


  143. iakttagare skriver: 29 mars, 2013

    eftersom cp:s blivande svärfar är arbetsförmedlare kan han nog ordna jobb åt cg&s, v&d, cp&s och m, så att de kan försörja sig själva och betala hyra för sina bostäder


  144. Sussie skriver: 29 mars, 2013

    Ni som är intresserade och förstår Engelska tycker jag ska gå in och läsa på Royaldish om Svenska kungafamiljens anseende i utländska “rojalisters” ögon . Det är en blandning av underhållning och tragik . Vill poängtera att det är skvaller och tankar kring ALLA kungahus där , men även många som har järnkoll och skriver intressanta saker . Victoria och Daniel verkar dock ha många “beundrare” utanför Sveriges gränser !


  145. Sussie skriver: 29 mars, 2013

    Det var en liten passus till b.la eva @107 🙂


  146. Modi skriver: 29 mars, 2013

    Til Mary Kristiansen med # utallige innlegg….

    Du sier du er republikaner og da forstår jeg hvorfår du er så positiv og naivt imøtekommende til lykkejegere som MM, Ari, SH osv. Disse personer, enten de er offisielle medlemmer av, eller tilhørende kongefamilien fører oss til republikk – hvilket jeg som royalist syntes er utrolig trist.

    #140 Bra innlegg;)


  147. signe skriver: 29 mars, 2013

    “140” Eva mycket bra skrivet ! De sista raderna är som jag tycker också ! C-P och sofia kan gärna gifta sig men då måste C-P avsäga sig arvsrätten!

    “144” Sussie…håller med ! vårt Kungahus har tappat fotfästet utomlands ! Viktoria och Daniel verkar poppis!

    “143” iakttagare ja man kan ju undra varför han inte skaffade en utbildning och riktigt jobb till sofia ! Men nu har han ju chansen att gottgöra det och se till att C-P och sofia får jobb och försörjer sig själva


  148. Sussie skriver: 29 mars, 2013

    @146 Modi , Det bästa jag läst på länge 🙂 !

    GLAD PÅSK på er alla “härinne”


  149. Sussie skriver: 29 mars, 2013

    Modi @146 🙂


  150. My skriver: 29 mars, 2013

    Ja, varför så mycket fokus på Sofia när det är Madeleine och Chris som ska gifta sig och sådeles bör stå i fokus?. Tidningen hymlar i alla fall inte om vem som är deras favorit, den saken är klar….


  151. Christina Helsinki skriver: 29 mars, 2013

    #147

    Allt det där har du skrivit 100 gånger tidigare, Suck!


  152. S.P.H. skriver: 29 mars, 2013

    # 140 Eva
    Hvis du med kulturhistorie mener den kongelige af slagsen, som der skal værnes om, så kan du virkelig ikke have læst meget af den! Og Sofia vil ikke få meget plads i historiebøgerne, hun bliver jo bare gift med en prins. Jeg har svært ved at se, hvorfor den ene borgerlige person skulle være bedre end den anden. Kongehusene har ingen magt og deres tilstedeværelse er bare en tradition, som har overlevet. En Ari Behn eller Mary hverken gavner eller skader landets omdømme, det er en ren utopisk tankegang.
    Hverken Danmarks eller Sveriges kongehus har så meget at være stolt af, at prale af, hvis vi ser tilbage i tiden på det moralske plan, der har ikke mange været forbilleder for folket.


  153. Olga skriver: 29 mars, 2013

    Till # 139 , Tack , Linnea för ett glatt leende ! )
    Glad Påsk tillbaka – och till alla medskribenter och SvD-red-n )

    Till ” 140 , Eva -Tack för inlägget !
    Det är just kulturhistoria och kulturtraditioner som man är mån om faktiskt…

    ingen bryr sig om SH som privat person, hon kan bli hur rar som helst …men rubriker i gamla tidningar om ” Paradis hotell – Sofia ” och ” Slitz – Sofia ” och 10 år i en viss bransch gör för många ( och bla mig ) ganska klart just om olämpligheten som ” kungligt ” …

    Tycker synd om CP för att han är genuint snällt …kanske , lite för mycket…


  154. Kerstin Bergström skriver: 29 mars, 2013

    Nu har jag vaeit 8 km ner till affären och köpt avisan.Min favorit bild på Sofia på framsidan.TACK,SvDAM för den bilden!! Hon borde ha den hårfärgen alltid.Faniljen verkar vara mycket kärvänliga och håller ihop.Då är det inte konstigt att de stod i Mora i målet och tog emot dem.Det är inte många mil emellan t.Älvdalen.Kanske inget annat barnbarn har åkt tidigare och mormor inte så ung längre.Det måste varit roligt för henne.Sofia och Carl-Philip vilket underbart par ni är.Kram på er.


  155. annsofie skriver: 29 mars, 2013

    Bra skrivet “140” Eva!

    Undrar om fam. Hellqvist med släkten (och Sofia) gett sitt samtycke till att bli uthängda i SvDam? Om så är fallet, tycker jag att de har gått händelserna i förväg och gjort bort sig totalt! Kan inte påminna mig om att fam. Westling eller Daniel någonsin skulle ha försökt “ta för sig” i massmedia. Tycker att Sofia som redan är i hetluften, skulle ha lärt sig och undvikit den typen av publicitet i förskott, – tids nog finns möjligheter under åratal.


  156. emma_h skriver: 29 mars, 2013

    PBOO_109 MLsituationen är EJ jämförbart m nuvarande & blivande kollegor här, alltså ett undantag då ML har självmant bett om statusförändring & fått 1 kompromisslösning Med i tronföljden blir norska kbarnen via sitt kungliga blod – det jag skrev t dig förut om var generell risk HÄR för ej fullvärdiga tronföljare vid ev morganatiskt äktenskap beträffande C´s titel exvis. de nordiska kungahusen har ynglat av sig ordentligt emedan sve khusets framtid fortlevnad än så länge vilar på EN individ vilket är otillräckligt. An heir & aSpare behövs minst! Daniels prinstitel var visst inte “oväntat”, 1 nivå ned fr Vs rang idag & maximalt vad D k a n bli i händelse av att V blir Drottning… solklart m andra ord


  157. CHR skriver: 29 mars, 2013

    # 140, Eva. På hvilken måde mener du, at du m. fl. selv er gode repræsentanter for Sverige ?
    Hvis man læser med her jævnligt, så er det jo ikke Sofia men jer, der tegner dagens Sverige … og hvordan tror du, man opfatter jer?
    Jeg synes du/I virker sådan lidt Amish-agtige.
    # 147, Signe. Hvad ved du egentlig om, hvad udlandet mener.
    Fordi der skrives fhv. PT om Daniel og model om Sofia, så er det kun i jeres hjerner, det bliver negativladet.
    Faktisk mener de antagelig ingenting, monarkiernes medlemmer er uden støre interesse uden for landets grænser. Men vi ved, hvad du mener, hvorfor taler du på vegne af andre?


  158. Marie skriver: 29 mars, 2013

    Att jämföra prinsessan Lilian och Sofia är helt huvudlöst.
    Lilian höll sig i bakgrunden även sedan hon fick synas genom sitt giftermål med prins Bertil.
    Nu är det prinsessan Madeleine som gäller och hennes bröllop.
    Men pressen älskar att lägga fokus på allt vad skandaler heter.
    Även SvDamtidning hör till den skaran.


  159. emma_h skriver: 29 mars, 2013

    PBOO din kommentar om att CG gifte sig okungligt – som regent omfattas han som statschef EJ av giftermålsbestämmelserna i SuccessionsO:n alls… kunde välja fritt utan extern påverkan till skillnad fr sina barn och detsamma gäller vid alla kungliga hov


  160. Singoalla skriver: 29 mars, 2013

    Intressant att räkna kommentarer under de olika artiklarna här. Ingen genererar så många kommentarer, dvs intresse, som Sofia. Undra på att SvD skriver om henne som de gör! Hon säljer helt enkelt. (Vilket ju knappast är hennes eget fel.)
    Om hon själv uppskattar det eller inte kan vi inte veta. Men kungahuset borde tacka och ta emot. De måste generera intresse för att ha något större berättigande. Dessutom dras fokus från skriverierna om kungen och även Tosse.
    Jag hoppas hon och prinsen gör precis som de vill med ev giftermål. Men jag skulle bli glad om de gifte sig snart. Kronprinsessparet kan behöva avlastning och Estelle kusiner att leka med!


  161. eva skriver: 30 mars, 2013

    Det måste sägas att Silvia inte var en hit för den svenska monarkin och dess fortlevnad.
    Vågade hon inte sätta ner foten och tala om vad det innebär eller glömde hon att vara mamma.


  162. Skotten skriver: 30 mars, 2013

    # 158 Marie
    Med den holdning flere her har til Sofia og hendes egnethed, som prinsesse skal man nok være glad for, at det var en tid med meget lidt mediebevågenhed, da prinsesse Lilian, som 16-årig forlod hjemmet i Wales og tog til London og i tiden derefter !
    Hun blev HKH prinsesse — hvorfor skulle Sofia ikke også kunne blive det i 2013/14. Kongen vil vel ikke ‘behandle’ sin eneste søn dårligere end sin farbroder ?


  163. mona skriver: 30 mars, 2013

    Arbetsförmedlare ordnar inga jobb, de ser till att du följer reglerna för att få din ersättning. Söka jobb får du göra själv.
    Kungafamiljen får inte ha riktiga jobb med lön. De ska vara neutrala. Men alla kungabarn har egna pengar :
    Varför sånt himla gnäll för att kungafamiljen får lön för sitt jobb,
    regeringen får också lön via skattemedel. Flera ministrar
    gör inte rätt för sin lön.


  164. Johan skriver: 11 april, 2013

    Undrar just hur det är med Sofia Hellqvists business i USA nu, yogastudion? Har hon kanske sålt? Inte illa att hon fixade visum för att driva företag i USA. Inte det enklaste….Men hon fick kanske god PR efter uppvisningen med Jenna Jamesson.


  165. emma_h skriver: 11 april, 2013

    JOHAN_164 fakta-K o r r i g e r i n g: OBS! SofiaH har INTE startat ngn yoga studio företag i NY – media är felinformerade… SH var först kund där o sedan yogaledar-lärling
    Yoga2thePeoples-studiorna m alla dess filialer skapades istället av en a m e r i k a n: Greg Gumucio – se bifogad länk: ”… YTTP founder Greg Gumucio says, explaining the studios’ success.
    “… there’s a sense of community. We get a lot of students, artists, actors, dancers — those with creative juices who really don’t have the money to pay…”
    http://www.americanwaymag.com/greg-gumucio-yttp-founder-designer-1 http://www.nytimes.com/2010/04/25/fashion/25yoga.html
    http://yogatothepeople.com/about-us/


Annons

Laddar