Nytt nummer ute nu: Prinsessan Lilian – stort minnesextra

Nytt nummer ute nu: Prinsessan Lilian - stort minnesextra
Annons

Ett nytt nummer ute nu av Svensk Damtidning – med ett stort minnesextra om prinsessan Lilian och den privata sorgelunchen.

I det nya numret, nr 12, av Svensk Damtidning kan ni nu läsa om kungaparet på Lilians favoritrestaurang för den privata familjelunchen. De åt hennes älsklingsrätt. Här får ni också veta mer om kungabarnens avsked och naturligtvis ett stort minnesextra om den älskade prinsessan.

Men det finns mer att läsa:

Svensk Damtidning avslöjar: Rapport från Victorias och Daniels bygge på Solliden – så ska vårt nya sommarhus se ut.

Prinsessan Madeleine provar brudklänningen i Paris!

Mammorna berättar – Victoria är med på sångstunden – Nu har prinsessan Estelle börjat förskolan.

Konsten att klä sig som Kate.

Annons

Victorias nya vågade stil.

Läs även:

GLÖM INTE BORT ATT PRENUMERERA – SÅ DU INTE MISSAR ETT ENDA NUMMER!

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

49 kommentarer till “Nytt nummer ute nu: Prinsessan Lilian – stort minnesextra”

  1. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    Ser ut att vara fina bilder på P Lilian, ska bli fint att läsa. P Lilians borgång är mycket uppmärksammad inte bara i de svenska tidningarna med bilder, artiklar, live-sändningar, intervjuer – utan också i internationell media o med längre artiklar från Wales. Fint. Ang. begravningen – enligt Expressen kommer inte K Harald, men däremot D Margerethe med systrar. Undrar om Chris verkligen tänker resa hela vägen från USA när han inte får sitta med sin fästmö, trodde förlovning var som “officiell” kungligfamiljemedlem, men inte enligt Expressen. Men det är klart, P Madeleine fick inte ens sitta med kungafamiljen – sin familj – vid sin systerdotters dop!

    http://www.expressen.se/nyheter/darfor-far-madeleine-inte-sitta-med-chris/


  2. ingela skriver: 13 mars, 2013

    #1 PBoo det var fina bilder på P Lilian och mycket att läsa också. Värd att köpa. Läs sista sidan och se vad nästa nr handlar om!

    Jag trodde också att förlovning innebar att man var medlem i kungafamiljen och alltså fick sitta bredvid sin fästmö.

    Så dåligt att inte P Madeleine inte fick sitta hos familjen vid dopet.

    Vi kan väl hoppas att den där kungaspecialisten på Expressen har fel.


  3. Midnattsol skriver: 13 mars, 2013

    Svensk Damtidning:
    En liten fråga bara; Lilian är född i Wales. Wales är en delvis självstyrande riksdel i Storbritannien, precis som England. Är hon verkligen att betrakta som en ENGELSK ros då? Jag vet att Wales (Cumru) har en ganska stark egen identitet, och inte gärna brukar betrakta sig som engelsmän, (i alla fall de jag träffat)… Detta gäller för övrigt Skottar också. Skottland är inte heller England.


  4. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    # 3 Midnattsol

    P Lilian föddes och bodde sina första 16 år i Wales, hon bodde därefter i princip lika många år i London, England – så det välkända uttrycket “en engelsk ros” är nog ändå passande! P Lilian hade under hela sin levnad en lägenhet i London. Enligt Expressen framgår det av P Bertils testamente att en mycket närstående kusin till P Lilian, som bl.a. hälsade på henne så sent som för 2 år sen – enligt intervju med henne i Expressen – ärver denna lägenhet i Mayfair o 50.000:- (enl. Expressen – sant el inte).


  5. mona skriver: 13 mars, 2013

    Skulle inte lita på expressen, hur har det fått tag i uppgifter som inte är offentliga. Som förlovad får man ju delta i nobelfesten så
    varför skulle inte Chris få sitta med Madeleine.
    Om han kommer gör han det säkert som ett stöd för Madeleine.


  6. Eva Gursoyhamamoriental.se skriver: 13 mars, 2013

    Lilian var världens snällaste kvinna.


  7. Tjohanna skriver: 13 mars, 2013

    #3
    Håller med! Detta är viktigt. “England, Scottland, Wales and Northern Ireland = UK. Inte England. I alla delar av UK, utom England finns starka separatiströrelser. För oss republikanska irländare i norra Irland är det dessutom viktigt att vårt landområde kallas North of Ireland och inte Nordirland. Kan tänka mig att waelsare skulle bli kränkta över att en waelsisk person utsågs till “english rose”.


  8. Eva M skriver: 13 mars, 2013

    Tack för det bästa numret på länge. Reportaget om prinsessan Lillian var så fint.


  9. Olga skriver: 13 mars, 2013

    Håller med Eva M, # 8 . Tack , SvD !


  10. Ki, Norge skriver: 13 mars, 2013

    Jeg skal for en gangs skyld kjøpe dette bladet, jeg har alltid hatt sansen for Prinsesse Lillian. Det er fint å se at folk som har lest bladet synes minnereportasjen om prinsessen er fin. Det er trist når noen dør. Selv om Prinsessen var en eldre dame, så etterlater hun nok et veldig stort tomrom for de som hadde henne nær og kjær. Hvil i fred, flotte Prinsesse Lillian.


  11. Olga skriver: 13 mars, 2013

    Håller med Eva M, # 8 . Tack , redaktionen på SvDam !


  12. emma_h skriver: 13 mars, 2013

    MONA Regelverket för en kunglighets begravning är urgamla och ingen större hemlighet för vare sig EXP eller ngn annan…Ditt jämförande Ex Nobelfesten har privat arrangör och då är det CGs vilja som familjeöverhuvud som styr vilka som dyker upp mer än ngt annat – helt annat än Hovets egna arrangemang
    Dopnärvaron ifjol av oförlovade sambos var nytt undantag, men de placerades också bland V/Ds vänner som kompromiss – Chris är blivande Kfamilsmedlem men ej ännu faktisk Kfamiljsmedlem – vi kan bara avvakta o se som JTL på EXP mkt riktigt påpekar…


  13. Irena skriver: 13 mars, 2013

    Vi säger så här: Hon var en helt UK ros från Storbritannien. Eller kanske Samväldet? En sammanlagt brittisk blomma?


  14. Kerstin Bergström skriver: 13 mars, 2013

    #1 PBoo Jag skulle tro att det finns film ifrån Estelles dop.Se den och håll dina ögon öppna.Madeleine satt bredvid Drottning Silvia,men helt plötsligt vände hon sig om och fick se kompisarna på några bänkrader ner.Då reste hon sig och gick dit och satte sig.Det var nog självmant.Sedan blev ju kompisarna bortkörda för de hade satt sig fel.Fakta var det,eller??Vet att du avgudar Madeleine men man måste se vad som eg.hände.


  15. Lisa skriver: 13 mars, 2013

    Dåligt av SVT att inte visa begravningen.Hon var i alla fall Prinsessa av Sverige.Men de kanske ändrar sig…


  16. Snorkfröken skriver: 13 mars, 2013

    Vanliga människor utanför UK (och utan personliga band till Skottland, Wales eller “North of Ireland”) mestadels talar om England då det gäller hela UK. Naturligtvis är det inte korrekt, men de försöker inte att kränka ngn. “English rose” är en komplimang och det finns en ros på vapenskölden av England. De andra växter på de andra vapensköldar är inte så ljuvliga.


  17. Snorkfröken skriver: 13 mars, 2013

    Efter att ha sänt det föregående, kom jag ihåg att på den walesiska vapenskölden finns ingen växt utan – en drake! Det är verkligen mycket vackrare att säga att ngn är en engelsk ros än att hon är en walesisk drake.


  18. Elisabeth skriver: 13 mars, 2013

    Berättar verkligen Victoria och Daniel om sitt sommarhus på Öland, när de inte berättat eller visat någonting från Haga slott?


  19. rasmusarlGustaf,Silvia,Victoria skriver: 13 mars, 2013

    # 6 Eva
    Aina Nellberg, f.d hushållerska hos Lilian är nog om hon lever inte benägen att hålla med dig! Bertil hade det nog inte lätt alla gånger!

    Minns skriverier om den “engelska rosen” Anna Bella , engång gift Broström, då hon gifte om sig på 80 talet med en affärsman från Göteborgstrakten, då svenska tidningar skrev om Anna Bellas förflutna i Londons nattklubbsvärld, att hon tyckte det var märkligt att svenska tiningar ägnade hennes bakgrund så mycket intresse då vi hade en “prinsessa”, som jobbat på samma nattklubb……

    Ser fram mot att läsa denna förhoppningvis nyanserande minnesbilaga om Lilian!


  20. pia skriver: 13 mars, 2013

    6 “Eva Gursoy”. Kände du henne? Vad säger du om att kusinen som var “som en syster” får 50 000:- av de 80 miljoner hon lämnar efter sig? Hoppas att lägenheten i Mayfair inbringar någon miljon. Kusinen verkade leva i enkelhet, som det såg ut i intervjun gm “Aftonbladet”. Idkade Lilian någon välgörenhet i stil med vad Marianne Bernadotte fortsätter med? Du får gärna berätta på vilket sätt Lilian var “världens snällaste kvinna”. Jag vill verkligen veta det. Tack.


  21. Irena skriver: 14 mars, 2013

    Något roligt att forska i om man skulle vara intresserad: Bertil och Lilian, Marianne och Sigvard samt Kjerstin och Carl Johan Bernadotte verkar ha varit abnormt svartsjuka på varandra och bevakade sina egenintressen inom den kungliga förmånssfären intill det absurdas gräns.
    T.ex skall Paret Sigvard ha fronderat mot paret Carl Johan när det gällde vem som skulle betala veterinärarvodet för en skadad colliehund. Bråket gick överstyr och den aktuella djurkliniken valde att skicka tillbaka pengarna och söka någon mindre kunglig för att få sjukhusräkningen betald…


  22. Irena skriver: 14 mars, 2013

    Vi säger så här: Om Lilian i någon mån brast i givmildhet när det gäller välgörenhet, gjorde hon enormt gott genom att bjuda på ett Gott Skratt. Inte att förakta…
    Hennes bakgrund, hennes bakgrund… Snälla, förvandla inte detta till en plats där man, i egen oförvitlighet, tar upp den första stenen för att självrättfärdigt slunga den mot Skönheten som kommit till byn oinbjuden…


  23. Olga skriver: 14 mars, 2013

    Till # 7 , Tjohanna – Tack för upplysningen !
    Svenskar beskriver mera känslor, attityden, när man säger ord ” english rose” om prinsessan Lilian än syftar på rena geografiskt ursprung. Det är ett uttryckssätt.
    Titta här – http://florinskarosengarden.com/rosor_engelska.html .
    De är vackra, ofta pastellfärgade, blommar hela sommaren , med fin nyanserad doft, älskade av många för att de ger mycket glädje…Det är just känsla av en människa , som skrivande man försöker meddela…


  24. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    # 14 Kerstin Bergström

    Nej! Den diskussionen har flera av oss redan haft o det du då hittade på är samma som du nu försöker, men är HELT FELl! P Madeleine var på väg mot sin familj då en anställd vid hovet el kyrkan visade henne till en plats bland de KUNGLIGA från Europa – dessa såg lika förvånande ut som hon att hon skulle sitta där! På första raden satt bl.a. D Margrethe medan P Madeleine blev inklämd rader bakom mitt i mellan bliv. storhert. Luxemburg o hans dåvarande fästmö samt ICKE HKH P Märtha Louise och hennes man Ari Beehn! SKANDAL! Vet inte om Kungen el Hovet missat. Hade KPV gjort sin syster till fadder hade SKANDALEN inte skett!


  25. lw skriver: 14 mars, 2013

    Har läst på flera ställen att man ska kolla vad SvD kommer skriva om nästa vecka någon som vet och har läst sista sida o SvD 🙂


  26. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    # 14 Kerstin Bergström

    1.06. 01 ser du P Madeleine komma i vänster hörna i filmen från koret o gå tillbaka ned i kyrkan o behöva tränga sig förbi ICKE HKH P Märtha Louise m man. 1.09.16-1.09.20 ser du P Madeleine siita bakom P Henrik o bredvid Stephanie av Luxemburg (förlovad men inte gift ännu), o du ser att vid svenska Kungafamiljen finns det enbart platser till Kungen, Drottningen, KP Victoria, P Daniel o bakom dessa sitter hela stora P Daniel släkt! P Madeleine har blivit placerad bakom P Henrik, snett bakom KP Frederik o snett bakom D Margerethe – menar du som du skriver att dessa räknas som P Madeleines kompisgäng, istället för Kungliga?! I rest my case!

    http://www.youtube.com/watch?v=nXte1vpdRS0


  27. Gneta skriver: 14 mars, 2013

    #19 Vad Anna Bella Broström sade skall man nog ta med en nya salt.. Denna kvinna var nog ökänd som “dramaqueen” och visste hur hon skapade rubriker


  28. Eva M skriver: 14 mars, 2013

    Men herregud jag trodde diskussionen om prinsessan Estelles dop hade tagit slut efter ett stort antal kommentarer. Detta hör väl inte hit just nu. M V H Eva M


  29. Hillevi A. skriver: 14 mars, 2013

    Till “6” Eva Gursoy:
    Också jag undrar på vilket sätt hon var världens snällaste?
    Slet hon med något speciellt, idkade välgörenhet, jobbade ideellt,
    eller vad var det?


  30. ingela skriver: 14 mars, 2013

    #25 Iw Nästa nr av Svensk Damtidning kommer bjuda på en kartläggning av Sofia Hellqvist släkt.

    Det är chefredaktören som skriver detta och hon skriver också att efter de senaste veckorna står det klart att det blir Sofia och C-P och att Sofia är helt accepterad av kungafamiljen och att hon kommer bli vår nästa prinsessa.


  31. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    # 30 ingela

    Ska de kartlägga henne bakgrund vad hon har försörjt sig på? Ska de kartlägga hennes ex? Ska de kartlägga vilka som har stått bakom PP och som varit en stor och på PP:s hemsida hyllad donator? Allt detta var ju så viktig när det gällde Chris – men kanske skillnad på hur kvinnor och män behandlas i denna fråga – inte jämställt med andra ord!

    PS. Hoppas Kungen har omdömde – men varit si och så med det när det gäller sonen – och ger en hertiginna-titel. Skulle – Gud förbjude – något hända KP Victoria och P Estelle – får väl P Carl Philips hustru upphöjas då.


  32. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    # 28 Eva M

    Kanske inte – men om det som Expressen skriver stämmer – att Chris inte får sitta vid sin fästmö, då kan man undra, då andra kungliga förlovade har fått sitta bredvid varandra vid exv. KP-parets bröllop och vid P Estelles dop. Däremot visade kungafamiljen eller hovet på en helt skandalös inställning till P Madeleine som inte fick sitta vid sin familj när hennes systerdotter döptes (det var aldrig planerat – utan när Kungen och Drottningen kommer in som näst sista, då är P Madeleine placerad bakom det danska kungahuset representanter – se min #26) – så ev. blir det något lika skandalöst och obegripligt även nu vid begravning.


  33. Louise i Borgholm skriver: 14 mars, 2013

    Ska verkligen kronprinsessparet bo i liten röd stuga , i en etta med en liten tillbyggnad på Solliden?


  34. Olga skriver: 14 mars, 2013

    Till # 30 – Då detta kommer bli sista biten som tvingar många att föredra presidentformen så småningom…och omvärlden ska bjudas på ett gott skratt…


  35. Desiréesvenskdam skriver: 14 mars, 2013

    # 33 nej inte alls, de ska bygga stor villa med pool.
    #34 säkert blir det så.


  36. Ewa skriver: 14 mars, 2013

    Det finns eller fanns redan en ENGELSK ROS, nämligen Princess DIANA.


  37. Tjohanna skriver: 14 mars, 2013

    Whatever… Hon var en vacker ros. Finns det någon ros uppkallad efter henne? Annars, en vit eller cremefärgad elegant rabattros vore fint tycker jag.
    Men rätt ska vara rätt Wales är Wales, Norra Irland är Norra Irland. England är England.


  38. nea skriver: 14 mars, 2013

    Madeleine och Chris var väl inte ens förlovade vid dopet?? Eftersom det var mot hovetiketten att ha honom med måste man göra en kompromiss med placeringen. Inte konstigare än det. Men madeleine-fanatikern kan uppenbarligen inte förstå detta.


  39. Evita Jansson skriver: 14 mars, 2013

    30 Ingela: Gud förbjude att Sv Damt har rätt. Jag har svårt att tänka mig att kungen har så dåligt omdöme.

    Det skulle i så fall att innebära att kungahuset blir ännu mindre kungligt.


  40. ingela skriver: 14 mars, 2013

    #30 Evita Jansson jag håller med dig helt och fullt. Men tyvärr kan de ju ha rätt, tyvärr. Jag vet inte om jag tycker att kungahuset är kungligt nu heller sedan vi fått prins Daniel som tycks vara Sofias mentor enl Sv Damt. Jag är inte stolt över någon merän Drottningen och prinsessan Madeleine.


  41. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    P Madeleine och Chris var inte förlovade, precis som P Carl Philip och Sofia inte var och fortarande inte är. Det var aldrig tal om att Chris skulle sitta med P Madeleine vid dopet. Däremot skulle självfallet P Madeleine suttit med Kungafamiljen – sin egen familj – vid dopet av hennes systerdotter! P Madeleine placerades – till allas förvåning inklusive de kungliga – bland de inbjudna kungliga! Oförskämt och skandal. Därför kan man undra om P Madeleine kommer att få sitta med familjen vid P Lilians begravning eller om hon kommer att placeras med inbjudna kungliga. Chris borde få sitta med sin fästmö (som förlovade kungliga gjort vid bl.a. bröllop).


  42. ingela skriver: 14 mars, 2013

    #PBoo Nej det blir inget sådant utan mer om hennes släkt.

    Vad vi nu har för intresse av den?

    Jag har god lust att skriva och fråga Sv Damt när samma reportage kommer om Sofias liv och levene med pojkvänner m m och vad hon försörjt sig på i NY o s v som de hade mage att skriva om Chris,

    De har alltid klassat ner honom och höjt henne till skyarna undra varför? Kanske god vän med BE. Henne hade de ju ett stort reportage för ett tag sedan såg jag i tidn hos frissan


  43. emma_h skriver: 14 mars, 2013

    utdrag fr Ingela-Inlägg: “Nästa nr av Svensk Damtidning kommer bjuda på en Kartläggning av Sofia Hellqvist släkt.”

    va konstigt sånt brukar ju komma e f t e r en Förlovning som i DanielW:s fall Och Kates, Maximas o övriga numer ingifta HKHare…

    Har inget minne av att EmmaPs eller Daniel Cs JBs familjer blev kartlagda i media… under respektive oförlovade sambo-tid

    Då kanske det innebär att CPs o Sofias förlovning tillkännages inom kort FÖRE nästa SvDam-nr hinner ges ut…


  44. eva skriver: 14 mars, 2013

    Ett mynt har alltid två sidor.


  45. Kerstin Bergström skriver: 14 mars, 2013

    #39 Evita Det är Inte kungen,som ska gifta sig med Sofia,Titta i de andra kungahusen vilka drottningar och kronprinssesor har kunglig börd .Inte många.
    #26 ZZ nu får du ge dig.På alla fronter.Du har blivit så elak sedan du bytte namn och fanatisk.Man kan faktiskt tycka om en person utan att för den skull bli så hysterisk som du är.Madeleine är nog i det stora hela en bra person,


  46. Pamela P skriver: 14 mars, 2013

    Jag minns när Estelles dopnamn blev kända varför inte Victoria hade använt namnet Lilian i stället för Mary då man torde anta att Victoria borde stå närmare prinsessan Lilian än kronprinsessan Mary? Men kanske hon ville spara namnet om hon får en dotter till och kalla henne Lilian som tilltalsnamn? Kanske kommer hon att använda den franska formen Liliane?


  47. pia skriver: 14 mars, 2013

    Det skrivs mycket om Madeleines ev. bostad i Sverige. Kommer Chris verkligen att bosätta sig här i landet med Madeleine? Hur ska han då sköta sina affärer? Det mesta händer väl i USA för hans del. Kan aldrig tänka mig att han överger N.Y. för lilla Stockholm.


  48. PBoo skriver: 15 mars, 2013

    # 45 Kerstin Bergström

    Citerar din # 14; “#1 PBoo Jag skulle tro att det finns film ifrån Estelles dop.Se den och håll dina ögon öppna.Madeleine satt bredvid Drottning Silvia,men helt plötsligt vände hon sig om och fick se kompisarna på några bänkrader ner.Då reste hon sig och gick dit och satte sig.Det var nog självmant.”

    DU LJUGER! Något jag bevisade i min #26 med länk till SVTs film av dopet med exakta tidsangivelser! Jag överbevisade dig! Bevisligen är det du o inte jag som ska “håll dina ögon öppna”! Tihi!


  49. carlos skriver: 15 mars, 2013

    Kerstin Bergström-4A i videon av dop framgår att Madeleine är fördrivna från den kungliga familjen. Han tvingas sitta med gästerna. Det sitter inte bakom drottningen. Det är inte längre del av familjen som helhet. Det är vad hon valde, nr?
    Och det är inte sant att Chris inte kommer till Nobel priser eftersom de inte skulle låta honom sitta bredvid Madeleine, men har ett enormt komplex. Du inte vet beter sig i dessa höga.


Annons

Laddar