Nytt nummer ute nu – Supermamman Mary

Annons

I det nya numret av Svensk Damtidning kan ni läsa mer om Supermamman Mary som varit med familjen på Legoland.

Kronprinsessan Mary kan konsten att stoja runt med de fyra barnen, rå om sin man och vara stilfull prinsessa – samtidigt. Läs om Marys bästa tips till Victoria.

Svensk Damtidning nr 34 berättar också om var prins Carl Philip och Sofia Hellqvist vill gifta sig – de har redan tittat på kyrkor på Öland – och så kan ni läsa om det kommande Monacobröllopet.

Men det finns mer att läsa:

Estelle Bernadotte – så var hon.

Annons

Jag och min hovdam.

Spanska kronprinsfamiljens sommar.

Prins Carl Philips första flickvän har gift sig.

Mode och mat för sensommaren.

Prinsessan Madeleine vald till en av världens bäst klädda kvinnor.

 

 

 

 

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

90 kommentarer till “Nytt nummer ute nu – Supermamman Mary”

  1. Malmoellen skriver: 14 augusti, 2013

    Ha ha ha, vilket skämt att kalla Mary för supermamma. Till skillnad från vår egen kronprinsessa så är Mary en stel typ. Hon talade iofs vackert före bröllopet om att kommande barn inte skulle ha barnflickor men vi vet ju alla hur det blev….en hel drös!

    Hon är väl inte den som kan eller ska ge vår Viktoria råd. Viktoria och Daniel, dessa jordnära och rekorderliga föräldrar klarar säkert sitt uppdrag som föräldrartill Estelle på ett helt fantastiskt sätt!

    Viktoria kan dessutom förmedla att insidan är viktigare än utsidan vilket Mary inte kan.


  2. Ulla skriver: 14 augusti, 2013

    Jeg håber ikke Victoria vil rejse så meget fra Estelle som supermamma Mary har gjort fra sine små unger!
    Det tror jeg nu heller ikke, selvom Victoria er en stor beundrer af Mary.


  3. Marguerithehotmail.com skriver: 14 augusti, 2013

    “1” Malmoellen,
    Håller med dig. Victoria har tagit sitt föräldraskap på största allvar och hennes barnsköterskor är välmeriterade.
    I Danmark har vi sett massor av unga barnflickor i jeans och t-shirt springa omkring, vilket inte ser så trevligt ut.


  4. Ingrid skriver: 14 augusti, 2013

    Mary är en synnerligen kompetent person som dessutom är mamma till 4! barn.
    Det gagnar inte V o D att ni kritiserar ngn annan, de går inte att jämföra.


  5. Sandra skriver: 14 augusti, 2013

    Varför alltid dessa negativa kommentarer om kronprinsessan Mary? Om man läser artikeln, verkar det som om Svensk Damtidning kommer upp med råd som Mary kan ge till Viktoria.


  6. Violet skriver: 14 augusti, 2013

    Sædvanlig påfundsoverskrift fra et damemagasin.

    Men bortset fra det, ville det da være mærkeligt, hvis de to damer ikke talte om børn, når de ses. Og Mary må være god at hente tip fra – hun har fire skønne velfungerende børn, som får lov til at være børn, selv om de er født til et liv i rampelys. Det tjener hende og Frederik til ære. De virker som rigtigt gode og aktive forældre.


  7. KerstinA skriver: 14 augusti, 2013

    Igen, många av kommentarörerna här verkar “känna” Mary väldigt väl… utan att någonsin har träffats henne i person. Det är ju bilder och texter som tagits och fattats av andra som ni sett och läst, och de kan ju vinklas precis hur som helst. Och i många länder är det helt naturligt att ha barnflickor, så varför skulle inte ett kronprinspar har det, när de nu har fyra barn dessutom??? Väldigt instängt känns det, att man inte unnar någon lite hjälp…


  8. Grace skriver: 14 augusti, 2013

    Det finns olika slags bra och kärleksfulla mammor som älskar sina barn. Både Mary och Victoria kan vara hur bra mammor som helst, det finns ingen orsak att kritisera eller hylla den ena mer än den andra. Både verkar ha lyckliga barn, och vad gäller barnflickor tror jag att de flesta av oss som jobbar har behövt anlita dagis eller annat hjälp med barnen, så vi borde hålla tyst. Att ha hjälp med barnen betyder knappast att man inte sköter och älskar sina barn. Tror förresten att barnflickor har en annan funktion att se trevliga ut, det spelar knappast nån roll om dom bär jeans eller inte.


  9. Signe skriver: 14 augusti, 2013

    Tror inte ett dugg på att Mary ger några “goda” råd till Victoria !! Victoria klarar det alldeles utmärkt själv ! Dessutom tar hon hand om Estelle själv på ett fantastiskt sätt ! Mary har ju en massa barnflickor som har huvudansvaret för barnen. Det är bara korta stunder när det ska plåtas . Därför var det ju väldigt roligt att hon tog med alla fyra barnen till Legoland och man får ju bara hoppas att det varade hela dagen utan barnflickor !!

    Håller med “1 ” MALMOELLEN vad hen skrivit !!


  10. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2013

    #3

    Marguerithe,

    Tycker om att läsa dina inlägg men du undviker att förklara sedan när har svenskarna blivit viktiga då det gäller dygder.Väntar du dig att nuförtidens barnflickor går omkring med hucklen och förkläden som grevliga husor för 100 år sedan.
    Du är så subjektiv då det gäller kungahusen. Egentligen är de flesta ganska likadana utom Englands som är outstanding.


  11. Marguerithehotmail.com skriver: 14 augusti, 2013

    “10” Christina Helsinki,
    Jag får förklara mig. I Sverige är man inte ett dugg dygdig tyvärr. Victoria har tycker jag, ovanligt nog, varit oerhört noggrann vad jag förstått med att välja människor som ska passa Estelle. Hon har tagit föräldraskapet på mycket stort allvar, vilket syns i allt hon gör.
    Jag har däremot sett kronprins Fredrik omgiven av “alla dessa barnflickor” vilket inte ser så trevligt ut med kungliga mått mätt, och kanske inte så roligt för Mary heller.


  12. Grace skriver: 14 augusti, 2013

    Det verkar som om många skribenter här tillbringar sin tid hos Victoria i Haga slott eftersom dom vet precis vem sköter Estelle och när och hur mycket ;-). Det finns skillnad med ett barn och fyra, och om prinsessorna enbart skulle sitta hemma och sjunga vaggvisor skulle det säkert ogillas lika skarpt som det att dom har hjälp med barnpassning.


  13. emma_h skriver: 14 augusti, 2013

    Märkliga Reaktioner en del har apropå Mary´s Mammaroll då:
    1. Majoriteten föräldrar – EJ bara mödrar – idag 2013 lämnar ifrån sig sina barn 5 dar/v på dagtid till proffs (Dagis) för att kunna sköta ett jobb…
    2. HKHare med sina Resor + JobbUppdrag på Dag/Kvällstid har JÄMT haft Stöd apropå Personal som övervakat/tagit hand om barnen hemmavid + Hämtat/Lämnat vid respektive skola eller fritidsaktivitet VAD ÄR PROBLEMET??? Barnen har rätt till en normal uppväxt med skola & kamratumgänge. De lär sig att ta vara på/njuta av de lediga stunder föräldrarna har med dom.
    Unga generationen HKHare tillbringar betydligt mer tid med Mor/Far än vad dagens Regenter någonsin gjorde…


  14. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2013

    #11

    Marguerithe,

    Tack för ditt svar, med glimten i ögat.

    Chr. xx


  15. Pboo skriver: 14 augusti, 2013

    # 6 Violet

    Håller så med dig! Fått precis samma intryck av danska KP-paret, ett par som uppfostrat sina barn till att vara trygga och frimodiga, och barn som får lov att vara just barn! Har sett en uppsjö av härliga bilder på hela familjen, och inte minst på KP Mary och barnen där hon leker med dem, klädd i praktiska kläder, skrattandes och mycket glad. Många av dessa bilder har varit tagna från avstånd, inte arrangerade foton. KP Mary verkar vara en fysiskt aktiv person som springer, cyklar, rider m.m. Hon verkar ha tagit med sig mycket av härliga outdoor aussie! Har alltid fått ett mycket gott intryck av KP Mary – hon påminner mycket om D Silvia.


  16. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2013

    #15

    Jag har aldrig sett Silvia springa, cykla. rida inte ens att köra bil!

    Välkommen tillbaka, du har säkert haft en välförtjänad semester från det här viktiga arbetet på Tidningen.


  17. matilda skriver: 14 augusti, 2013

    Supermamma? Inte så svårt med det entouraget och de förutsättningarna. I min lilla värld är supermammorna alla de ensamstående, arbetande mammorna som på något underligt vis får tillvaron att gå ihop genom slit och släp och som gör allt för sina barn trots kanske inte alltid så bra förutsättningar/ekonomi.


  18. Pboo skriver: 14 augusti, 2013

    Barnflickor hade många familjer före dagis kom mer utbrett på 70-talet. De som utbildade sig till barnskötare var tvungna att göra praktik och denna fick de bl.a. genom att vara s.k. barnflickor hemma hos familjer. Barnflickorna fick sin praktik och familjerna den hjälp de behövde för att kunna sköta sina arbeten (majoriteten kvinnor har i Sverige alltid arbetat). Barnen var i sin hemmiljö när de var riktigt små, före de började på förskola/kindergarten vid ca 6 års ålder. En lugn och stressfri lösning för barnen som fungerade då det fanns mycket barn på gårdarna som lekte med varandra. När dagis kom försvann sakta men säkert barnen från hemmen, gårdarna, gatorna, varför det inte fanns så många barn att leka med för dem som fortfarande inte gick på dagis. Nu är “alla” på dagis, har sina kompisar där som är viktiga att träffa och leka med.


  19. Pboo skriver: 14 augusti, 2013

    # 16 Christina Helsinki

    Alltid lika trevlig! Du har jag sett har inte varken haft semester eller hunnit arbeta något denna sommar! Har själv skrivit här några gånger under sommaren, men det är alltid lika tråkigt pga av vissa av er. Förvånande nog ofta vissa från andra länder men som alltid har åsikter om Sverige och svenskarna och Sveriges Kungahus! Beklagar era tomma liv som måste fylla dem med otrevligheter mot andra och specifikt mot oss svenskar och vårt Kungahus!


  20. Lee skriver: 14 augusti, 2013

    Det bästa för barn, kungliga som vanliga är om föräldrarna håller ihop.
    sen är det inte så viktigt om det är barnflickor med i familjen eller ej!
    Föräldrarskap står som nr 1!


  21. Eva H. skriver: 14 augusti, 2013

    #17 Mathilda, instämmer till fullo !!


  22. emma_h skriver: 14 augusti, 2013

    Vad Mary och Fredrik “sa” om Barnflickor var väl 1 Uttalande som yttrades INNAN de blev föräldrar och ej ännu hunnit bli varse vad föräldraskapet skulle innebära & medföra (i likhet m andra blivande 1agångsföräldrar som lurar sig att tro att man kan leva som förr), Då hade väl heller M ej heller hunnit bli så aktiv/så “varm i kläderna” än beträffande vad Marys framtida yrkesroll skulle utvecklas till… Fredrik lär också ha pratat om förekomst:n av Barnflickor i relation hurdant det var under F:s uppväxt m önskan om att F & Mary kunde göra det lite annorlunda för sina barn.
    Jämföra en färsk 1barnsfamilj med en 4barnsfamilj är rätt absurt De gör nog så gott de kan på varsitt håll m hänsyn till sitt HKHjobb


  23. Christina Helsinki skriver: 14 augusti, 2013

    #19

    Du måste förstå att vi här i Finland, har åsikter om Sveriges kungahus pga historiska händelser.
    Mitt arbete den här sommaren har i huvudsak varit skötsel av orkidéer, de skriker inte, gå ut med katten som tror att den är hund men skäller inte. Mitt tomma liv fyller jag med att besvara din ljuva ord. Alla har en uppgift här på jorden. Heje!


  24. Desiréesvenskdam skriver: 14 augusti, 2013

    # 17 det bästa som skrivits idag! Så sant! Förstår inte detta prisande av prinsessor som har allt och lever oerhört bekvämt. Visar sig lite då och då i vackra kläder som handlas åt dem.
    # 15 jodå , Silvia har ridit en del, fick en arab i gåva, minns ej av vem, som nybliven drottning


  25. Ingrid skriver: 14 augusti, 2013

    15

    Det finns väl inga som helst likheter mellan henne och Silvia, du kanske tänkte på någon annan.

    Victoria har ju inget körkort, det kanske inte heller Silvia har.


  26. Pboo skriver: 14 augusti, 2013

    # 23 Christina Helsinki

    Citerar; “Mitt tomma liv fyller jag med att besvara din ljuva ord. Alla har en uppgift här på jorden.” Ojdå – beklagar än mer!


  27. Jeppe skriver: 14 augusti, 2013

    “19. Pboo. Jag tycker inte våra nordiska grannar är mer otrevliga än våra inhemska kommentatorer. Det finns en del gnällfior som är kritiska till allt och alla alltid, tyvärr. Men det finns fler av av den sorten bland svenskarna. Tycker jag som relativ nykomling då.
    Att man inte skulle få ha åsikter om vårt kungahus om man är dansk, norsk eller finsk förstår jag inte. Då skulle ju inte vi få skriva kommentarer under artiklar om brittiska kungahuset om man ska vara konsekvent.


  28. Maggi skriver: 14 augusti, 2013

    Enig i at der er stor forskel/skilnad på at have et barn og at have fire.
    Man kan føle at der er mere tid til det ene barn, hvorimod fire måske kræver planlægning/planering, struktur og megen hjælp. Og det virker jo som om Mary og Frederik trives med det, især Mary der selv er vokset op i en stor familie, og som sikkert nyder/njuter at gentage det.
    Men personligt synes jeg da at det må være vigtigere at være mor, når man har fire børn, for de skal jo alle sammen have lige meget opmærksomhed/uppmärksamhet! Kender ingenting til den slags store familier, kommer selv fra en familie hvor man har et eller to børn, men det må da kræve at man er enormt meget hjemme/hemma, tænker jeg! Og det er hverken Mary eller Frederik jo…


  29. Violet skriver: 14 augusti, 2013

    #28 Efter min mening er alle kongelige (moderne) forældre, både fædrene og mødrene, mere hjemme hos deres børn end vi ‘almindelig mennesker’ har haft mulighed for – de fleste af os har og har vel haft fuldtidsarbejde. Men Mary og Frederik har ligesom alle andre kongelige med småbørn valget mellem pest eller kolera: passer de ikke deres arbejde, så falder hammeren, som er den offentlige mening. Og deres arbejde er nu engang repræsentativt og repræsentationer foregår sjældent kun tæt på hjemmet – og repræsentative rejser er også en nødvendighed.
    I denne tråd hyldes Victoria for at være en bedre mor end f.eks. Mary – fordi Victoria har trukket sig mere tilbage og ikke ses så aktivt arbejdende. Men det kan jo hurtigt vende – så vanker der hug for ikke at passe arbejdet. Mary er endnu mere udsat for kritik end Victoria, så hvis hun ikke blev anset for at arbejde for pengene, ville hun få endnu mere kritik end hun får for ikke at være fuldtids hjemmegående hos sine børn.

    ….men overskriften supermama er bare tåbelig. Men det er jo ikke de kendte/royal kvinder der selv kalder sig det – det er en ret dum journalistisk overskrift.


  30. Tina skriver: 14 augusti, 2013

    Mary kan ju självklart vara en bra mamma..!
    Vi kan ju bara bedöma hennes offentliga beteende..som förhoppningsvis inte stämmer med det privata..!
    Men Supermammor är endast de som Matilda framhäver..!


  31. Jeppe skriver: 14 augusti, 2013

    #25.Ingrid. Jag håller med om Silvia och Mary. Jag ser ingen som helst likhet mellan de två.

    Visst har Victoria körkort. Hon tog det efter mycket besvär efter vad jag minns att hon själv sa i intervjuer. Numera kör hon aldrig själv och har knappt gjort tidigare heller. Trots körkortet verkar hon inte bekväm med att köra så det är nog lika bra det. Vi vill inte se en kunglig krock.


  32. Ingela skriver: 14 augusti, 2013

    #25 Ingrid Drottningen har körkort jag har sett bild på henne när hon kör bil.


  33. helena.a skriver: 14 augusti, 2013

    bra skrivet Matilda… dessa mammor är värda all respekt.


  34. Jeppe skriver: 14 augusti, 2013

    #29. Violet. Vinden har redan vänt. Victorias smekmånad med läsarna är över och hon kritiseras allt mer i trådarna på SvDam. Det lär inte dröja länge förrän hon är i samma sits som Mary vad gäller moderskapet. Damn if you do and damn if you don’t.


  35. Gneta skriver: 14 augusti, 2013

    #25 Jodå, både Drottning Silvia och KP Victoria har körkort, men vad jag förstår kör endast Drottningen när hon är på Solliden.
    KP Victoria har om jag minns rätt uttalat sig någon gång om att hon inte kör då hon tycker det är obehagligt att hela tiden bli iakttagen


  36. Pboo skriver: 14 augusti, 2013

    # 27 Jeppe

    Som du själv skriver; du är nykomling på dessa sidor och har väl inte hunnit läsa så mycket än! Folk för tycka och ha åsikter om vad de vill, man jag – och fler och fler har jag sett – reagerar på att specifikt VISSA (betyder några – inte alla!!!) från andra länder ständigt kritiserar i en svensk tidning. Det ska alltså jämföras med om exv. en svensk ständigt kritiserar i en exv. engelsk tidning det engelska Drottninghuset, engelska personer, England osv. Det går alltså INTE att jämföra med om en exv. engelsk person i en engelsk tidning kritiserar en artikel som handlar om det exv. svenska, danska, norska osv. Kunga/Drottninghuset, om svenskar/danskar/norskar, om Sverige, Danmark, Norge osv.


  37. Pboo skriver: 14 augusti, 2013

    # 25 Ingrid

    Nej, jag tänker inte på någon annan – som du vill få det till!

    Min uppfattning är att KP Mary och Drottning Silvia har likheter; de ger bägge intrycket att i sin roll och funktion som ingift KP respektive Drottning vara mycket plikttrogna, engagerade, pålästa, kunniga, ansvarstagande, seriösa, representativa osv., samt därtill vara aktiva och involverande i sin familj, sina barn, sin släkt.


  38. Malmoellen skriver: 14 augusti, 2013

    @7 Kerstin A säger att en del av oss som kritiserar Mary inte känner henne…det är möjligt att folk inte känner henne, det vore ju märkligt trots allt.

    Men du, kolla den länken som finns här på Svensk Damtidning som visar Isabellas på väg till första dagen i skolan. Kolla in Mary där som hela tiden trixar med sitt hår, poserar och står omlott med benen som om hon vore kissnödig. Poseringar som hon säkert lärde sig på kursen hon betalde för bara en vecka efter att hon hade träffat Frederik….nej, naturlig är hon inte och inte ens tillsammans med sin manoch dotter i den filmen.


  39. Grethe Fauland skriver: 14 augusti, 2013

    Jag tycker om Mary och hon gör et stort arbejde, det räcker inte att träde fram och klippa band du måste vara påläst om det du gör där går månge timer till med att studere dom olika ämnen jag vet att dom har kontorstid som så månge andre. Victoria har ju också visat os sitt kontor där hon förbereder sig på sina updrag hon kommer säkert snart igen ut i vimlet.
    Jag tyckar att dom små båda i Sverige Estelle och dom andra kungliga barn ser ut att ha det bra


  40. Evanka skriver: 14 augusti, 2013

    Den største forskel på Mary og andre udearbejdende mødre er, at de oftest er hjemmefra i et 9 til 17 job eller tilsvarende timetal i døgnet, mens Mary ofte har været væk hele døgnet og det i mange dage i træk … og det er eskaleret meget med rejseriet, siden hun også blev mor til tvillingerne. Kan læses ud fra hendes kalender.
    Mary kan ikke lære Victoria noget, snarere omvendt, Victoria har følt på egen krop, hvordan det var, at være barn og storesøster med forældre, som ofte var borte. Og DS og KCG rejste ikke andet end en brøkdel af, hvad Mary og Frederik gør, sammen og hver for sig. Med deres måde at leve på, er de nødt til at have flere hold barnepiger og det er nok dem, der leger mest med børnene, det er jo det, de bl.a. er ansat til.


  41. Humaniora skriver: 14 augusti, 2013

    Faktum är att jag tror inte det finns några s k supermammor!!
    – Detta är ett epitet som jag tror många kvinnor känner sig stressade utav. – Av den anledningen att det finns inte någon kvinna/mamma som ständig kan vara “på topp”, vilket är fullt mänskligt. Däremot tror jag att de flesta mödrar försöker göra så gott de kan för att vara en bra förälder och detta utifrån sina egna förutsättningar.


  42. emma_h skriver: 14 augusti, 2013

    “Supermamma” är nog ett typiskt mediekonstruerat ord

    …liksom “Bröllopsyra” “Lyxsemester” “Kärlekssemester” eller “Chock-” (som synonym för Ngt plötsligt, Överraskning, jättevanligt senaste åren) SuperMamma var ju effektivt & provocerande rubrikord här m tanke på alla som reagerat nu… Ingen mamma etiketterar sig/betygsätter sig själv – det står omvärlden för as always


  43. Sanne skriver: 14 augusti, 2013

    Er det Emma P som er blevet gift ? Og hvad med Jonas B ? Skulle han ikke også giftes her i august. Håber nogen lægger links ud med billeder fra hans og Stephanie bryllup, hører vel til blandt kändis-stoffet.
    Jeg orker ikke at læse kommentarerne om supermammaer, — jeg synes ikke, der findes nogen i kongehusene, og kun få udenfor. De hører fortiden til, i dag kan man få meget hjælp gennem det offentlige efter behov, anderledes på vore bedstemødtes tid. Og dengang var der ofte mere end 4 børn.


  44. Sthlm skriver: 14 augusti, 2013

    Mary, som är en professionell kronprinsessa, borde ge Victoria råd om hur hon återgår till jobbet efter barnledighetsåret. Att vara kronprinsessa innebär inte att man kan välja att stanna hemma och gosa med barnet, eftersom kronprinsessparet åtnjuter en rad förmåner från svenska skattebetalare. Om hon inte längre är intresserad av jobbet är det väl bara för prins Carl Philip att ta över, han har ju inga kungliga uppdrag längre. Jag tycker prins Carl Philip är den, efter kungaparet, som känns mest kunglig.


  45. emma_h skriver: 14 augusti, 2013

    ingrid_25

    “…Trots att kronprinsessan har körkort så blir hon alltid skjutsad av Säpo och när Daniel och Victoria är ute och kör privat så är det oftast Daniel som sitter vid ratten…” http://bloggar.aftonbladet.se/hovbloggen/2011/11/en-kunglig-krock-i-norrland/


  46. Ann skriver: 14 augusti, 2013

    Inte svårt att varasupermamma med 4 fyra barns med barnflickor och full service med städning och allt. Åk ut i förorten så träffar ni väldigt många riktiga supermammor.


  47. Signe skriver: 14 augusti, 2013

    Tyvärr finns det reportage om sofia även denna vecka . Tror inte ett dugg på att de far runt och kollar kyrkor på Öland !


  48. Liza skriver: 14 augusti, 2013

    #25 Ingrid

    Både Victoria och Silvia har körkort!


  49. My skriver: 14 augusti, 2013

    De flesta kan nog vara supermammor om de har en hel stab runt sig som sköter hem, inköp, barnpassning osv…


  50. E skriver: 15 augusti, 2013

    Victoria och Silvia har båda körkort, Silvia hade en WV Bubbla i sin ungdoms dagar, finns säkert dokumenterat i något arkiv 😉


  51. Hanne J skriver: 15 augusti, 2013

    Bliver man supermamma efter antal børn man har … jo flere børn jo mere supermamma er man? Også selvom man har andre til at passe dem, det meste af tiden!
    Lad mig tænke, hmm … så må Marie-Chantal være kongelig supermamma nr. 1, hun har 5 børn.


  52. EL skriver: 15 augusti, 2013

    Det är klart att de kungliga kan vara bra mammor, de har ju all service som behövs, nanny och hemhjälp. Om Mary inte hade denna hjälp så skulle hon ha det svårt få det dagliga livet att gå ihop med fyra barn.


  53. Lea skriver: 15 augusti, 2013

    17 Matilda
    Du har så rätt! De är de verkliga supermammorna!
    Inte de som har all uppassning i världen och inte behöver tänka ett dugg på ekonomin!


  54. Lea skriver: 15 augusti, 2013

    Vill bara tillägga att såklart de kan vara bra mammor men som Matilda säger supermammor är något helt annat!


  55. Hansen skriver: 15 augusti, 2013

    @30 Og det ved du, Tina, fordi…?


  56. Anne Sofie skriver: 15 augusti, 2013

    Apropos mammarollen.
    I Danmark har vi en gammel schlager/sang, der hedder “Mor er den bedste i verden” ( måske er den udenlandsk og oversat til dansk – findes måske også på svensk ?)
    At det ikke altid er tilfældet for alle, er der i hvert fald nogen, der mener og tør sige, fx den danske skuespillerinde Ghita Nørby, som også er kendt i Sverige. Jeg så udenpå et TV-blad, at hun mere mente “Mor er den værste i verden”. Desværre så jeg ikke udsendelsen.


  57. Grace skriver: 15 augusti, 2013

    Varför behöver man överhuvudtaget kalla några mammor supermammor och bråka över vem är värd den titeln? Räcker det inte att vara en mamma på sina egna och sin familjs villkor? Moderskap är väl ingen tävling. Visst har de kungliga mammorna hjälp vi vanliga döende inte har, men varför behöver man tala så negativt om det? Kan vi inte bara låta dom försöka få ihop det så bra dom kan, det gör vi väl alla?


  58. Ingrid skriver: 15 augusti, 2013

    42
    När fick Victoria körkort ?


  59. Karlsson skriver: 15 augusti, 2013

    #39 Ja stackars dej Signe. Du får väl riva bort de sidorna.


  60. Pboo skriver: 15 augusti, 2013

    # 25 Ingrid

    Nej, jag tänker inte på någon annan – som du vill få det till!

    Min uppfattning är att KP Mary och Drottning Silvia har likheter; de ger bägge intrycket att i sin roll och funktion som ingift KP respektive Drottning vara mycket plikttrogna, engagerade, pålästa, kunniga, ansvarstagande, seriösa, representativa osv., samt därtill vara aktiva och involverande i sin familj, sina barn, sin släkt.


  61. Pboo skriver: 15 augusti, 2013

    # 27 Jeppe

    Folk för tycka och ha åsikter om vad de vill, men jag – och fler och fler har jag sett – reagerar på att specifikt VISSA (betyder några – inte alla!!!) från andra länder ständigt kritiserar i en svensk tidning. Det ska alltså jämföras med om exv. en svensk ständigt kritiserar i en exv. engelsk tidning det engelska Drottninghuset, engelska personer, England osv. Det går alltså INTE att jämföra med om en exv. engelsk person i en engelsk tidning kritiserar en artikel som handlar om det exv. svenska, danska, norska monarkin, svenskar/danskar/norskar, Sverige/Danmark/Norge osv.


  62. Pboo skriver: 15 augusti, 2013

    # 27 Jeppe

    Citerar; “Att man inte skulle få ha åsikter om vårt kungahus om man är dansk, norsk eller finsk förstår jag inte. Då skulle ju inte vi få skriva kommentarer under artiklar om brittiska kungahuset om man ska vara konsekvent.” 1) Jag har aldrig skrivit att inte människor från andra länder får ha åsikter om vårt kungahus, folk, land – utan jag skrev om på dessa sidor VISSA – betyder några och inte samtliga!!! 2) Du gör en felaktig jämförelse. Om din jämförelse ska vara adekvat så ska du jämföra med en svensk som har konstant negativa åsikter i en utländsk tidning om det landets monarki, folk osv.


  63. Pensionär skriver: 15 augusti, 2013

    En supermamma är för mej en mamma som tar hand om sina barn med dess uppsjö av aktiviteter, ofta sena eftermiddagar och kvällar. Därefter väntar matlagning, läxförhör, nattning och städning. Många har hjälp av en pappa men många är ensamma. Att vara supermamma med all den hjälp som de kungliga får, är ett hån mot de som kämpar själva.


  64. Kerstin BergströmFirefax skriver: 15 augusti, 2013

    #39 signe Du kan väl vända blad.Och du det var ngn som skrev i ett inlägg för ngn vecka sedan att de hade varit och tittat på ett par kyrkor på Öland. Så då stämde det väl.De kanske titta på kyrkan på Ulvön också,när de var där helgen efter p Madelienes bröllopp.


  65. Ki skriver: 15 augusti, 2013

    Supermamma? Mary???????? Ehh tror ikke et dugg på det..


  66. Christina Helsinki skriver: 15 augusti, 2013

    Säger bara som Finlands sydösterbottningar, mors bak (derriere) luktar gott.


  67. Louise skriver: 15 augusti, 2013

    OJOJOJ Flytta från mindre till större, kärleksemester på franska rivieran och nu kolla på kyrkor.

    Skulle vara trevligt om de eklaterade förlovningen INNAN Nobelfesten så att snygga Sofia får vara med.


  68. Louise skriver: 15 augusti, 2013

    eklatera sin framtida förlovning menar jag ju alltså


  69. Christina Helsinki skriver: 15 augusti, 2013

    #39

    Siiigne, beklagar sorgen.


  70. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 15 augusti, 2013

    Louise # 62
    Man eklaterar en förlovning när den har skett.


  71. Marguerithehotmail.com skriver: 15 augusti, 2013

    Det var väl ett adekvat inlägg Expressen hade där ölänningarna var stolta om Kungafamiljen valde någon kyrka på Öland. Punkt och slut. Inga kommentarsfält att ösa sin frustration.
    Så skulle det se ut i all media. Folk kan inte hantera det fria ordet och detta missbruk av demokratin kan ta en ände med förskräckelse.


  72. Jeppe skriver: 15 augusti, 2013

    # Pboo. Okay. Jag förstår hur du menar. Jag är väl för ny än så länge för att kunna urskilja vilka som brukar skriva vad för jämnan. Jag har bara småkoll på en handfull än så länge.


  73. Ki skriver: 15 augusti, 2013

    Når jeg skrev min kommentar som ligger som # 59, så tenkte jeg på det samme som Pensionär skriver i kommentar # 57.

    #57 Pensionär skrev:
    “En supermamma är för mej en mamma som tar hand om sina barn med dess uppsjö av aktiviteter, ofta sena eftermiddagar och kvällar. Därefter väntar matlagning, läxförhör, nattning och städning. Många har hjälp av en pappa men många är ensamma. Att vara supermamma med all den hjälp som de kungliga får, är ett hån mot de som kämpar själva.”

    Just det samme tycker jag. Det kom ikke godt nok frem i min kommentar nr 59, som ser ut som en massiv kritikk av Kronprinsesse Mary, det var slett ikke ment som kritikk.
    Det jeg mente er at en kvinne som for eksempel Kronprinsesse Mary har ressurser og hjelp som de fleste andre kvinner ikke har. Da blir det for meg feil å bruke Kronprinsessen som forbilde, da hun lever i en annen verden enn de fleste andre mennesker.

    Forøvrig tviler jeg ikke på at Kronprinsessen er meget glad i sine barn og at hun ønsker det beste for dem. Beklager at jeg skrev en kort kommentar som kunne misforstås, det var ikke ment å være en elak kommentar om Kronprinsessen.


  74. Victoria Thörnquist skriver: 15 augusti, 2013

    Det stod på Expressens löpsedel att Sofia och Carl-Philip har varit och tittat på Kyrkor på Öland, jag blev jublande glad när jag såg detta!


  75. Marie Johansson skriver: 15 augusti, 2013

    Tänk om de gifter sig i en lantsortskyrka, det vore ju helt fantastiskt!


  76. E skriver: 15 augusti, 2013

    #50
    1995 på Öland , körläraren hette Jan, uppkörning i Kalmar.


  77. Gabriella skriver: 15 augusti, 2013

    #39 Ja stackars dig lilla tant Signe! Vilka bekymmer du måste ha 🙂 Du får väl blunda när du går förbi tidningshyllan i affären.


  78. Malin skriver: 15 augusti, 2013

    #39 Hahaha!!! Den som inte gillar Sofia är också den enda som kommenterar henne, när övriga pratar mest om Victoria och Mary! Ett tips Signe, läs inte sånt du bara retar dig på. Det går alldeles utmärkt att låta bli jag lovar. Själv ska jag med glädje läsa om såväl Victoria, Mary, Carl-Philip och Sofia 🙂


  79. Christina Helsinki skriver: 15 augusti, 2013

    #55

    Läs utländska tidningar. Amerikanerna har många åsikter om exempelvis Kate och Wills. De tillåter också mig att kritisera Obamas öron, utan att kritisera från vilket land kritiken kommer.

    Har på känn att du önskar att Kungen skulle vara den granskande redaktören här på den här världsblaskan.

    Gläd dig istället för att vi i Norden älskar att hålla ihop som en familj, i torrt och vått. Nu blev jag rörd, snyft- .


  80. Brinck skriver: 16 augusti, 2013

    # 61 PBoo: Dette er IKKE en tidning, men en svensk website/hjemmeside, som ligger ude på internettet frit tilgængelig for alle, uanset nationalitet. Det du vil have er en begrænsning i ytringsfrihed, en censur for personer, som ikke deler netop dine synspunkter. Det er det og kun det. Jeg er en af dem, du kalder VISSA, men de kommentarer, der generer dig ER, at ingen fra DK og Norge finder, at Sofia ikke er værdig til at blive medlem af kongehuset, at hun arbejder med sit PP og det ligeså seriøst som Madeleine, selvom det ikke foregår fra et dyrt kontor på Manhattan, men fra en lejlighed i Stockholm. At vi ikke bukker dybt for aktiespekulanten Chris og tier om hans hans metoder ved opkøb af aktier, som måske også har været mere omtalt i udenlandsk presse end i svensk. Du skal lede som efter “en nål i en høstak”, for at finde dansk kritik af dronning Silvia, kong CG Victoria, Daniel og CP!


  81. Sanne80. skriver: 16 augusti, 2013

    73. Enig.
    I et interview fortalte Mary hvor hårdt det var at være mor til tvillingebabyer.
    Med barnepiger til de store børn, engelsk specialbarnepige 24 timer i døgnet til babytvillingerne, søster fra Australien til at hjælpe, kok, kammerjomfru, sekretær, rengøringshjælp, chauffør, stylist, fristør/make-up-artist, personlig træner i perioder så går det nok ändå….:-)
    Særbehandling og langt ophold på BB. Ingen bekymringer om at få økonomien til at hænge sammen. Kan fx sætte sig ned i en varm luksusbil i garagen på Amalienborg og køre afsted. Ikke noget med at stå i vinterkulden og vente på en bus, som er overfyldt når man kommer ind i den.

    Jeg tror tyvärr at kongelige og de, der giftes ind i kongehuse er/bliver vant til at have det så godt, at de synes de har det meget hårdt.
    De har glemt, hvordan mange normale mennesker lever. Fx enlige mødre.


  82. Lise skriver: 16 augusti, 2013

    #81 Sanne: Jeg har også læst det interview, synes det var så pinligt, men Marys arbejde på et PR-bureau skinner igennem i utroligt mange af de ting hun siger og gør ! Der medvirkede hun fx selv i en lille reklamefilm, siddende i et tog med briller og læste i en bog. Siden fulgte hun og betalte for det
    samme kursus, som man sender deltagerne i Miss Australien på, og der lærer man udover at bevæge sig på en catwalk, at lade sig interview og så naturligvis finere bordskikke. Alt hvad Mary gør, når hun er ude/på job er så tilgjort både i sprog og væremåde Og det er det man mærker, når man møder hende.
    (Jeg har arbejdet med tv og film i mange år og ved, hvornår en person er ægte eller spiller en rolle).


  83. Grace skriver: 16 augusti, 2013

    Sanne: ingen av oss vet eller behöver veta varför Mary och tvillingarna stannade flera dagar på BB. Det fanns säkert en bra orsak till det, och jag kan mycket väl tänka mig att man inte vill ta onödiga risker med tvillingar – eller med vilket barn som helst överhuvudtaget.


  84. Hilde skriver: 16 augusti, 2013

    #4 Ingrid
    “Mary synnerligen kompetent”
    Ja men det er vel Victoria også. Hun er født kongelig og har dessuten bedre utbildning enn Mary.
    Det kan vel tenkes at Victoria også har 4 barn når hun er like gammel som Mary.

    Og denne diskusjonen om Victoria har kørkort. Det har vel alle men det betyr jo ikke at man liker å kjøre. Er man dum eller et dårligere menneske om man ikke har kørkort. Hva er poenget med å framheve det i en diskusjon?
    Norges statsminister har i media gått ut å sagt at han ikke har sittet bak rattet på 8 år,mens han har vært statsminister.


  85. Hilde skriver: 16 augusti, 2013

    Forøvrig synes jeg uttrykk som supermamma er tåpelige.
    Alle foreldre er vel glad i barna sine og tar hånd om dem så godt de kan. De aller fleste sender barna sine på dagis mens de selv jobber.
    De kongelige har i tillegg nannyer og folk til å ta seg alt husarbeid.


  86. Ingrid skriver: 16 augusti, 2013

    Hilde,
    Jag uttalar mig inte om Victorias kompetens, jag uttalar mig om Marys.


  87. Jojo skriver: 16 augusti, 2013

    # 86 Ingrid
    Er du samme Ingrid som nr. 4 ?
    Og er Sanne 43 samme som Sanne 81, genkender ingen af logoerne?

    Forøvrigt pudsigt så mange svenskere, som kalder hjemmesiden for en tidning. 😀


  88. SA skriver: 17 augusti, 2013

    # 80 PBoo
    Uanset hvad du forklarer, så er dette SD -online, en website.
    Og selvfølgelig står artiklerne i SD, det drejer sig jo om ugens tidning.
    Men det er måske forståeligt, at du ikke kommenterer på andre og udenlandske blogs og websites, det må være umuligt at nå, så mange timer du bruger her.
    Men der er aldrig nogen, der kritiserer en ude cyberspace, fordi man IKKE har samme synspunkter, kun visse personer i ‘du gamla, du fria…….’


  89. Ida skriver: 18 augusti, 2013

    #61/62 PBoo/ZZ
    En kommentar, der forholder sig kritisk, skrevet af en ikke-svensk, synes du skal forbydes på en svensk hjemmeside!
    Du er ikke alene uvidende, men også så fordumsfuld i meget af det, du skriver! Men også en, man bare kan le/grine af, det gjorde jeg, da du skrev, at du altid havde syntes godt om navnet Ida, men nu ikke gjorde det mere, tror jeg havde skrevet noget om Chris, som ikke faldt i din smag. Hvilken lille verden du befinder dig i.


  90. Pboo skriver: 18 augusti, 2013

    # 89, 90 SA, Ida

    Är ej i position o ej intresserad av att förbjuda ngt/ngn här! Däremot är jag förundrad över att icke svenskar lägger ned så oerhört mycket tid o kraft på en svensk sida som i första hand behandlar det svenska kungahuset. Jag är också beklämd över att så många från andra länder så ofta väljer att hoppa på svenskar som kommenterar på en svensk sida. Det anser jag vara respektlöst. Det började denna gång med att Christina Helsinki hoppade på mig o syrligt kommenterade att jag inte kommenterat här på ett tag, vilket blev till tändvätska f svansen! Kommenterar på icke svenska sidor, MEN hoppar ej på, kritiserar o anklagar!


Annons

Laddar