Prins Carl Philips flickvän Sofia Hellqvist åter i rampljuset – gjorde succé

Prins Carl Philips flickvän Sofia Hellqvist åter i rampljuset – gjorde succé
Annons

sofiahellqvist

Sofia Hellqvist tillsammans med kollegan Frida Vesterberg.

Sofia Hellqvist tillsammans med kollegan Frida Vesterberg.

En mycket stolt prins Carl Philip såg sin flickvän Sofia Hellqvist presentera sitt välgörenhetsprojekt Berns Salonger i Stockholm i går. Och visst tyckte Sofia att det var skönt att ha pojkvännen där som stöd.

Tårar, jubel och applåder. Och grattispussar av prinsen!
Prins Carl Philips flickvän Sofia Hellqvist, 25, vann verkligen publikens hjärtan på Berns i går, torsdagkväll. Det var rena magin därinne!
Sofia var nämligen konferencier på Berns Salonger i Stockholm, och presenterade sitt välgörenhetsprojekt som hon inlett tillsammans med sminkmärket “Make up-store”, som också passade på att visa sin nya linje “Extreme”.

Sydafrika

Söt som en karamell i en vit, dovt blåmönstrad långklänning och med tårarna glittrande i rådjursfransarna stod Sofia framme på scenen och sa:
– Min dröm är att skapa ännu ett center för handikappade barn i Sydafrika.

I skymundan

Nu började det tisslas och tasslas nåt enormt i bänkraderna…” är det inte prinsens tjej som står där framme, Sofia Hellqvist…” Och det var det ju. Och så spejades det förstås efter prins Carl Philip som säkert var i faggorna nånstans, och visst stod han där lite i skymundan i mörkret och lyssnade stolt.

Sofia Hellqvist berättade om sin högsta dröm.

Sofia Hellqvist berättade om sin högsta dröm.

“Min högsta dröm”

Annons

Sofia igen:
– Jag driver tillsammans med Frida Vesterberg välgörenhetsprojektet Project Playground. Vi har båda jobbat i Sydafrika och sett hur många barn som inte får vara just barn. Project Playground har ett hjälpcenter i Kapstadens kåkstäder, och min högsta dröm är att vi kan bygga ännu fler.
Rungande applåder. Just då var “utvikningsbruds-stämpeln” långt borta, ja om inte utsuddad för gott.

Prins Carl Philip fanns med som stöd till flickvännen Sofia Hellqvist.

Prins Carl Philip fanns med som stöd till flickvännen Sofia Hellqvist.

Grattispuss från prins Carl Philip

– Vi har tillsammans tagit fram ett läppglans, “Playground”, som ska säljas till förmån för vårt hjälpcenter i Kapstaden. Glanset heter Playground och är i en neutral färg så det ska passa så många som möjligt.
Efteråt pustade Sofia ut med Carl Philip uppe på ena balkongen. Och fick en jättegullig grattispuss av sin prins. En sak är säker – han avgudar henne!

Av Marianne Rolfstadius
Foto: IBL


Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

188 kommentarer till “Prins Carl Philips flickvän Sofia Hellqvist åter i rampljuset – gjorde succé”

  1. pernilla skriver: 3 september, 2010

    Kul att det gick bra för henne, hon ser söt ut också nu med lite mindre make up.


  2. Estelle skriver: 3 september, 2010

    Hon ser aldre ut pa bilderna. De valdigt trist att hon hela tiden jamfors med ung Silvia nar de inte ens finns ngr likheter forutom harfarg for denn del hade drottningen morkt brunt inte svart.
    Bara for att hon dejtar C-P blir media sa upphetsad nar de far syn pa henne och de vad Sofia soker uppmarksamhet att sta i centrum hon klarade sakert jobbet galant.
    Men de ju trots allt en lyckosokerska som har hamnat in i kungahuset.. och lar stanna for gott


  3. Estelle skriver: 3 september, 2010

    Jag tror oxa de en hel del korrigering och fixande bade ansikte och kropp


  4. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 3 september, 2010

    Å herre jisses!Har hon lyckats smyga sig in här och fått egen spalt!

    I Expressen idag kan man läsa om Sofias bejublade tal på Berns.Hon har ett välgörenhets projekt i Kapstaden.Undrar bara hur en fattig flicka som Sofia kan leda ett sådant verksamhet?Stå där med tårar i ögonen för en publik.Fake kallar jag det.Tror bara att Sofia är ute efter att samla poäng till kungafamiljen.Vem betalar Sofias resor till Sydafrika.De kostar minst bortåt 7.000kr.Sedan ska hon ju bo någonstanns.En flicka med Csn?Nej detta går inte tant Medea på.
    Det skrev jag tidigare att detta ser inte alls bra ut.Barnen i Sydafrika behöver mera mat och sjukvård .Gråta inför en publik kan jag också göra.Det som stod närmast Sofias hjärta var nog alla fina fester med prinsen.


  5. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 3 september, 2010

    Redaktörn!Kolla du bara!Detta står i Vimmelprinsessans möte med Sofia H.Hur lätt som helst att kolla!


  6. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 3 september, 2010

    Tror bara att Sofia är ute och cyklar i sin iver att bli prinsessa!


  7. Bridget skriver: 3 september, 2010

    Söt som en pralin men trots vad som skrivs här idag ser man en skadeskjuten fågelunge som fått ta emot meterspalter av skitsnack. Inte säkert Sofia klarar det lika bra som Daniel Westling – borsta av sig avprogrammera känslorna för vad som skrivs. Ser inte att Carl Philip gör ett sämre parti än sin syster som gifte sig med en vekling.


  8. Lina skriver: 3 september, 2010

    Ja det ar sa oerhort uppenbart.. Varfor har hon inte brunnit for de har fragorna tidigare. Alltsa jag har inga ord.
    Jag har en bekant som var pa arbetsintervju i veckan och skrattade gott hur hon “framhallit sina goda sidor” genom att havda att hennes storsta intressen var att spela schack or sitta hemma och lyssna pa klassisk musik – da hon har tid dvs, for det ar hemskt mycket att gora just nu med att se efter hemlosa djur (brukar passa sin grannes hund nar hon aker till stugan). Det ar ett under att chefen inte markte att hon var bakfull eftersom hon varit ute och festat till 1 kvallen innan. Det ar ungefar samma sak som forsiggar har. Personalchefer ar utbildade att se igenom sant har anglatrams, hovet ar det uppenbarligen inte. Tydligen inte folket heller om de accepterar de har j-a dravlet hon forsoker packa pa oss. But whaaatever..

    Sofias HOGSTA DROM ar ett barnhem i Afrika? Ja, det var det inte for nagra ar sedan, den saken ar saker. Det ar pinsamt att de stackars barnen ska utnyttjas pa det har viset.


  9. Emma_H skriver: 3 september, 2010

    utdrag ur din artikel ovan:
    “Rungande applåder. Just då var ”utvikningsbruds-stämpeln” långt borta, ja om inte utsuddad för gott.”
    Nej Marianne R det kommer dröja längre innan Sofias bakgrund kommer att blekna HELT.
    Det krävs betydligt mer än lite snack om “välgörenhet” och en åtföljande applåd.
    Läs bara kommentarerna/åsikterna i detta debattforum angående Sofias lämplighet och folks farhågor om monarkins framtid vid eventuellt kungligt bröllop.


  10. Tina skriver: 3 september, 2010

    En strålande skönhet…!!!
    Lätt Europas vackraste prinsessa….självklart tycker fake blondinen Madde med sina blå linser …att den naturligt vackra Sofia hotar hennes existens.
    Men …the real thing always winns!!!
    Välkommen Sofia…vackert namn dessutom…passar även som Drottning Sofia….if I may wish!


  11. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 3 september, 2010

    Bridget,Daniel är en helylle kille! Att Prins Daniel har varit sjuk,kan man inte anmärka honom på.Sofia har visas naken i tidningarna.Kan hon vänta lika länge som Prinsessan Lilian och Prins Bertil,ja,då kan jag godta Sofia som prinsessa.


  12. Marie skriver: 3 september, 2010

    #9 Bridget jag håller med. Sofia är en söt tjej som kämpar för sin kärlek. Och jag tror inte hon är en likadan vekling som Grin Ola (läs Daniel)


  13. Marie skriver: 3 september, 2010

    #16 du verkar väldigt svartsjuk på Sofia 😉


  14. Gunilla M skriver: 3 september, 2010

    Jag tycker det är otrevligt hur många som öser galla över någon de inte känner. Verkar finnas många bittra människor härinne. Själv tar jag inte ställning varken för eller emot Sofia, tiden får utvisa vad hon går för, om det nu är allvar mellan henne och prinsen vilket det verkar vara.


  15. Bridget skriver: 3 september, 2010

    16. Medea
    Klart att Daniel är en helylle men fortfarande en vekling som gift sig med Sveriges kronprinsessa. Inget friskt blod till ätten Bernadotte där inte.


  16. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 3 september, 2010

    Marie,nej inte är jag svartis på Sofia.För min del får hon gärna vara med Carl Philip.Men….tycker då att det är ingen skillnad på Lilian heller.Vad jag vänder mig mot är sådana här välgörenhetsjippon!


  17. Brita petterssonBrita. skriver: 3 september, 2010

    5. Det kanske är så enkelt att Sofia o CP är kära i varandra, bra att han har kurage att visa det, det kanske aldrig hade blivit lyckligt med Emma.


  18. Bridget skriver: 3 september, 2010

    Carl Philip har kommit lite i skymundan och inte riktigt hittat sitt kall i livet. Han har offentligt blivit förnedrad och kallad mindre begåvad. Emma Pernald var hans ungdomskärlek Sofia är den han vill gå vidare i livet med. Inte kan väl antisofia anhängarna bestämma vem C.P. ska gifta sig med, då förblir han ungkarl resten av sitt liv.


  19. S-N skriver: 3 september, 2010

    Snälla tv 4 och hejbaberiba gänget nu finns det hur mycket som helst att göra rolig tv av…:-D


  20. Helena skriver: 3 september, 2010

    Jaha då var det bekräftat- Carl Philip har valt ett liv som civil utanför kungahuset!! Han kan aldrig få acceptans för detta ifrån vanligt folk och det är vanligt folk som håller i beslutet om kungahuset skall vara kvar eller avskaffas!!!! (Demokratin bestömmer och inte kungen, kan ändras genom politiskt beslut)!
    Att vara kunglig må vara inte lätt alla dar .. men det är ett personligt val som varje myndig person inom kungahuset har- att fortsätta varaa kunglig och uppföra sig som det förväntas eller hoppa av och bli civil!!!!!!
    Sofia ser dessutom gravid ut och det börjar antagligen bli bråttom att få acceptans!
    Allt ifrån mig (underståte)


  21. Milli skriver: 3 september, 2010

    Vilket sammanträffande att hon började arbeta för barnhem i Sydafrika strax efter att hon träffat prinsen första gången. Väl planerat flicka lilla, som inte tidigare visat något intresse för välgörenhet utan snarare nattklubbar och desperata försök att bli känd. Kommer aldrig att bli accepterad som prinsessa av svenska folket!!


  22. Helen skriver: 3 september, 2010

    Återigen en artikeln som samlar en osedvanlig hög andel dravel – man får nästan intrycket att det är herr Nyhlén som varit i farten (som ju brukar använda “lillsessan” och dylika uttryck)! Det här är en så högst subjekt beskrivning av händelsen att man som läsare undrar vad man överhuvudtaget kan lita på är sant. Att beskriva en vuxen kvinna som “söt som en karamell” och med “rådjursfransar” (sic!!) är nedsättande och får Sofia att framstå som en liten, skör flicka. Att utifrån en puss kunna dra slutledningen att någon “avgudar” en annan person känns ju också som en högst överdriven vokabulär. Att tala om magi och vinna publikens hjärtan likaså! Känns som en form av valpropagande för att få SvD:s läsare att ändra uppfattning om Sofia. Mindre dravel och mer objektiv rapportering tack! Det objektiva i artikeln – att det nu säljs ett läppglans som ska finansiera hjälpcentret – ger ju tyvärr bara ytterligare intryck av ett projekt som startats av en synnerligen ytlig person (om än med ett vekt hjärta så att hon kan gråta över svältande barn).


  23. chris skriver: 3 september, 2010

    #17# marie, ärligt talat verkar du vara den griniga- du verkar bli frustrerad om människor är glada. Särskilt om Vicktoria är glad. Ha roligt om du orkar. Sofia vet jag inget om men jag förutsätter att hon är en bra person, likväl som Daniel är det. Så jag har inget behov av att jämföra, det blir liksom larvigt.


  24. anna-karin skriver: 3 september, 2010

    vilken shown! Sofia använda fattiga barn att pussa sin egna image!


  25. elisabeth gustafsson skriver: 3 september, 2010

    ja,tur att få rätt kille,nu öppnas dörrar. Men stilen går aldrig att tvinga
    fram.Studielån,det verkar långsökt,måste man inte prestera något
    för att få. Ja nu är det dags avsluta kungahuseran C-p får ARBETA
    för pengarna. Livet är inte en räkmacka.Bettan.


  26. Maggie skriver: 3 september, 2010

    På vilket sätt försörjer sig denna 25-åriga kvinna?
    Är välgörenhetsjippot ett betalt arbete?

    Prinsen kan väl gifta sig med henne bara han avsäger sig sin prinstitel först. Det kan inte vara så att svenska folket skall försörja dessa vuxna människor.


  27. Bakom vattnet skriver: 3 september, 2010

    NR. 14. Tina. Varför vore prinsessan Madeleine avundsjuk på SH eller något motsvarande!? Madeleine är fött som prinsessa, inte SH. Båda är ganska söta – i viss mån. Men Madeleine ser inte billigt ut, och jag menar nu inte klädernas pris.

    NR. 16. Medea. Har tänkt just samma sak. Lilian väntade prins Bertil över 30 år. Jag tror, att Sofia orkar vara med (kanske litet barnsliga) prinsen utan ring inte ens lika länge som Emma var – 10 år. Så kanske också prins Carl Philip är rädd och har brådskan därför!? Men det är rätt och rimligt, att han och Sofia måste vänta många år och lära känna varandra ordentligt! Kanske orkar hon inte mera vara så mjuk osv.


  28. Beata skriver: 3 september, 2010

    Välgörenhet! – Det uppskattar (möjligen blivande) säkert “svärmor”, men lika varandra är dom inte alls, inte på något sätt!


  29. Sollan skriver: 3 september, 2010

    Sofia ser konstig ut tycker jag.


  30. Gittan skriver: 3 september, 2010

    Det är väl skönt att många applåderar denna tårögda välgörerska…Mig imponerar hon inte…
    Skulle engagemanget bestå om prinsen drar, funderar man…


  31. Bakom vattnet skriver: 3 september, 2010

    NR. 38. Maggie. Kungen har nog så mycket egna pengar själv, att han kan försörja både Carl Philip och Sofia och möjligen några andra till. Inter heller C P är ingen fattiglapp.
    Där behövs man inte svenska folkets pengar. Den stora saken är, vill svenska folket ha kvar monarkin. Och det är där, kungen och kronprinsessan har sitt viktigaste uppgift: Arbeta för konungariket Sverige och för monarkin – även om det vore ibland svårt inom familjen hitta förståelse! Nu kommer man (i några år) se, hanterar de Sverige i tiden eller förlorar de sin land och rike.


  32. Liina skriver: 3 september, 2010

    Har hon klippt sig?


  33. Linnea S skriver: 3 september, 2010

    Det här framträdandet är otroligt smaklöst. Att påstå att ”barn inte får vara barn” i Sydafrika. Det är en demokrati, ett av världens rikaste länder, i uppbyggnad.

    Att överhuvudtaget använda okända barn i Afrika för att marknadsföra sig själv och sina syften är en skymf mot dessa människor. De borde få en offentlig ursäkt!

    Stå tillsammans med Frida och hålla om varandra, gråta över bilder från ”Projekt Playgrounds” verksamhet borde tilltala endast film/teaterregissörer! Titta på bilderna från PP:s hemsida, inte mycket att gråta över, vad gäller elände och fattigdom.

    Finns däremot en hel del frågor om projektet, dess finansiärer och bidragsgivare, men det verkar man vilja mörka ned.

    Arrangemanget på Berns var ett PR-jippo, att marknadsföra en sminkproducent och det ställer Prins C-P upp på genom sitt kärleksfulla deltagande! Brukar kungahuset vara med och lansera/marknadsföra nya produkter? Trodde man var neutral!

    Ett brinnande intresse för välgörenhet, fattiga och handikappade barn. Så låter det nu, men det var inte länge sedan man kunde läsa Sofias bloggande om hur hon och väninnan “höll på att skratta ihäl sig” över en manlig lärare på en ekonomikurs, vilken hade ett handikapp i form att ryckningar, spasmer. Förskräcklig människosyn, som nu plötslig i samband med “projekt bli prinsessa” blivit empati för allt och alla.

    Genomfalskt är bara förnamnet….!!!!


  34. Amalia skriver: 3 september, 2010

    Sofia?
    Ja, vad kan vi förvänta oss av C-P?
    En snäll, godtrogen men i livet så osäker ung man.
    Han är urtypen för en person som går att lura hur lätt som helst.
    Sen kan nog Sofia verka så mjuk, så mjuk.
    och C-P faller pladask.
    Ack ja, nog har Kungaparet fått barn som alla gett dem gråa hår.
    Tur att det finns hårfärg. Även för män nu för tiden.
    Vi kanske snart får se en föryngrad Kung.
    Vem vet?


  35. Linnea S skriver: 3 september, 2010

    Han får gärna falla pladask för som han tycker ljuva Sofia bara vi, svenska medborgare, slipper att betala för deras lyxliv och utsvävningar. Flytta till Afrika och jobba med barnhemmen, försörj er, men lev inte på oss och representera Sverige!

    Enligt flera artiklar har man gjort gällande att det inte är Sofias fel att hon kom med i dokusåpan, inte hennes fel att hon blev halv-och helnakenmodell. Nej, hon blev övertalad av mor och fotografer! Låter riktigt riskfullt att hon är så otroligt lättpåverkad, så se upp så det inte är någon annan som övertalat henne att fjäska in sig i det allra heligaste i kungahuset ;-))


  36. Kristine, Oslo skriver: 3 september, 2010

    Daniel har vel ikke tatt av seg kalsongerna og latt seg avbilde i mjukporrtidninger! Noen sammenligninger som noen gjør her er helt vanvittige.


  37. Hans.MPrinsCarl-PhilipsflickvänSofiaHellqviståterirampljuset-gjordesuccé skriver: 3 september, 2010

    Ursäkta jag tjatar men hur försörjer sig denna Sofia Helqvist? Aftonklänningar, projekt i Afrika kstar pengar och någon drekt utbdning har hon enl SvD inte.


  38. Olivia skriver: 3 september, 2010

    Så många elaka kommentarer som finns här om Sofia – det säger mer om de som skriver sånt än om Sofia. Lite respekt och vanligt folkvett vore på sin plats hos en del som kommenterar. Carl Philip har valt Sofia till flickvän och det lär ingen kunna göra något åt oavsett vad ni tycker, så mobba inte en ung tjej så som görs här!!


  39. Kristine, Oslo skriver: 3 september, 2010

    Prins Daniel er nok lynende intelligent – høyt hårfeste og høy panne. Prins Carl Philip?


  40. chris skriver: 3 september, 2010

    vad är det med er? har ni inga känslor för andra människors känsloliv? Jag skäms och hoppas denna sida stängs. antar att flertalet av er slutar titta och läsa om vårt kungahus snarast för ni suger och bör genast jobba för republik. Ni har ju glöden så jobba på nu.


  41. miamainbeach skriver: 3 september, 2010

    Det har stått mycket om Sophia och Kungahuset Daniel, Madde, CP i utländsk press vanity fair, Daily Mail, m fl där de görs till åtlöje.Daniel och Sophia , madde och de kanske har en fristad att välja sina partners här men det accepteras aldrig utomlands i kunglga kretar nånsin. Bara här om veckan var det på första sidan Daily mail om sophia med bild där hon drar ner trosor och på rubriken var “Racy royal!” ( No its not ours!)
    Han kan gifta sig med henne och bor i Prins Bertils Hus och gå på Nobel osv.. osv. i Sverige men tar han henne utomlands till kungliga sammanhanng så behandlas hon inte med respekt pga bilderna . Såna är de oskrivna lagar/regler i aristokratin.
    Han borde veta bättre att han en älskarinna är en sak och en kär vän/flickvän men vem man gifter sig med i kungliga sammanhäng är nåt annat.
    Med andra ord. Han är inte som du och jag som har friheten att gifta oss med vem vi vill.De är i en guldbur och vill de vara kvar så är de inte som vi andra.


  42. Kristine, Oslo skriver: 3 september, 2010

    Chris., det var noen som trakk opp skaller og panneform som tegn på intelligens. Jeg kunne ikke dy meg. Når man ikke har annet fore på en lørdagskveld. Jeg har jobbet så mye denne uken at jeg er sliten. Derfor sitter latteren løst. Men nå trekker jeg meg tilbake. Langsskaller, kortskaller – jeg gir opp. Tju-di-lu.


  43. Lydia skriver: 3 september, 2010

    Köpte SvD: papperstidning idag för att läsa reportaget om Sofia. Där jämförde de hennes situation med andra som har haft det svårt att introduceras i kungafamiljer. Vad som inte framgår att i samtliga fall utom i Mette Marits blev det konsekvenser. Prinsessan Märtha Louise och prins Johan Friso miste sina rättigheter till tronen. Prinsessan Lilian blev inte gift förrän kungen skaffat sig fru, fick vänta i 33 år. Máximas föräldrar fick inte komma på dotterns bröllop då det var fadern som inte passade in, det gällde alltså inte Máxima som person.

    I Mette Marits fall så hade kronprins Haakon ett superläge för ultimatum. Utan godkännande av henne – slut på monarkin i Norge. Sedan (ursäkta alla norskor och norrmän) har inte det nuvarande kungahuset i Norge så lång tradition utan har haft utländska kungar under flera hundra år innan (svenska och danska) så då kanske det känns bra med inhämska drottningar.

    Ronge rekomenderar också Sofia att tala ut i media så kommer allt bli glömt. Det har han rätt i om inte: det visar sig att sanningen är värre än vad vi i dagsläget har belägg för. Kommer det fram bolder där hon visar muffen, har försörjt sig som escort, pengarna i välgörenhetsorganisationen kommit in på fel konto eller att hon ljugit i sin blogg om något som spelar på känslor då hjälper inte sanningen alls. Däremot skulle sanningen se så ut och hon inte talar om kommer det fram förr eller senare då folk vill tjäna pengar. Så det gäller för henne att hon inte har gråare mjöl i påsen än vad hon har.


  44. Gittan skriver: 3 september, 2010

    För er som kanske inte läst AB idag…

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7719519.ab


  45. Mia skriver: 3 september, 2010

    Utvikninsgsbrud som utvikningsbrud. Hjälper inte med skenhelig hjälparbete, skadan har redan skett! Tyvärr slutet för Bernadotte-eran! C-P borde ha bättre omdöme…


  46. Bridget skriver: 3 september, 2010

    Vad spelar det för roll att C-P gifter sig med den han älskar?? Hela monarkin har ändå spelat ut sin roll med eller utan Sofia. Varför hyperventilera om något som saknar fullständig betydelse för er men betyder mycket för C-P. Victoria gifte sig med en vekling, C-P gifter sig med en f.d. lättklädd modell och vem vet vad Madeleine asar hem efter Jonas, känns som hon bränt sina broar när svärmorsdrömmen försvann. C-P kan inte rädda monarkin om han så för resten av sitt liv inte gifter sig alls. Chansen att han ska hitta en annan prinsessa eller att han ska gifta sig med en välutbildad ekonom är lika med noll = lika barn leka bäst, så ge upp allt skitprat om detta flickebarn som enligt mig fortfarande är ett barn på väg mot vuxenlivet. Framtiden får utvisa vad som händer, inget varken vi eller någon annan kan göra något åt.


  47. Kristine, Oslo skriver: 3 september, 2010

    Lydia
    Nå har jo ikke Bernadottene så superlang tradisjon i Sverige eller Europa heller, om jeg må be. (Jeg fniser fortsatt).


  48. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 3 september, 2010

    Bridget,att kalla prins Daniel för vekling tycker jag är opassande.När Victoria känner sig trygg med honom är han ingen vekling!


  49. Agnes skriver: 3 september, 2010

    Många mobbare härinne…….


  50. Kristine, Oslo skriver: 3 september, 2010

    Jeg istemmer også 70,71. Jeg forstår ikke kritikken mot Victoria. Jeg synes hun gjør en god jobb og representerer sitt land på en fin måte. Hun har valgt Daniel. Det går nok bra.


  51. Lydia skriver: 3 september, 2010

    #68 Kristine

    Ja jag tvekade innan jag tog mod till mig att skriva det om norska kungahuset. Ändock har Bernadotterna cirka 100 år längre tid på svenska tronen, och här skulle jag haft ett firtande smilys.

    Vad tror/tycker du om mitt påstående om Mette Marit och Märtha Louises situationer. Det sas väl egentligen att Märtha Louise inte står kvar i tronföljde pg av att hon lönearbetade.


  52. Lydia skriver: 3 september, 2010

    Flirtande ska det naturligtvis vara.


  53. Sara skriver: 3 september, 2010
  54. josefine skriver: 3 september, 2010

    Ni som mobbar Sofia härinne, är ni samtidigt upprörda över mobbning på skolor?


  55. Lydia skriver: 3 september, 2010

    #78 Sara

    Den där Roger Lundgren är inte speciellt analytisk då han påstår att kungafamiljen gillar Sofia “annars hade de inte bjudit henne till Solliden”. Det var ju första mötet, hur kan man veta innan första mötet att man gillar någon?


  56. Helena skriver: 3 september, 2010

    #80#
    Mobbing på skolor och att diskutera om Sofia har en lämplig bakgrund som Sveriges nya prinsessa går inte och jämföra! Ska man bli prinsessa måste man ha ett någorlunda fläckfritt CV för att uppnå respekt av sina undersåtar(annars slutar de med att betala och då är man snart en ex prinsessa likt det Grekiska kungafamiljen)! Jag tycker inte om som utbildad akademiker att outbildade personer får stå i rampljuset och uttala sig uppåt väggarna om Afrikas barn…. ger mig rysningar!!!
    Kungafamiljen ska vara neutral och inte ge reklam för ett sminkföretag!
    Hon och Carl Philip är kanske ett förtjusande par och då kan jag gratulera dem men endast som herr och fru Bernadotte (civila titlar). Dessa känslor tror jag att jag delar med många andra! Dessutom tycker jag att Carl Philip är dumt provokativ som deltar i ett sådant jippo igår och sitter och kysser henne öppet!
    Han är ingen 18- åring utan prins av Sverige!


  57. MaryK skriver: 3 september, 2010

    # 6 Medea:
    Tante Medea nå er du slem/elak og ute og sykler!
    I stedet for å kritisere en som utfører velgjørenhet, burde du se verdien i at et så ungt menneske er med på å lede et velgjørenhets-prosjekt. Tipper at Sofia blir Sveriges nye Mette Marit.
    I samarbeid med sminkemerket “Make-up store”, som samtidig får markedsført sine nye og gamle produkter – kan hun finansiere turer til Syd-Afrika, holde arrangementer som på Berns. Smart allianse!
    Skjønner nå at hun er opptatt i foreningen – “Smart and Brigtest”!

    Medea, – du bedriver antagelser eller latterliggjøring av Sofia, når du sier at “Det som stod nærmest Sofias hjærta var nog alla fina festar med prinsen”.
    Sannsynligvis er det naturlig for Sofia å engasjere seg i noe samfunnsnyttig – som sin mor – som er politiker!
    Sofia, som tross alt bare er 25 år, så beviser hun
    ¤ modighet ved å være konferansier på Berns
    for fellesprosjektet hun har med “Make-up store”
    ¤ at det er “driv” i damen, ben i nesen
    ¤ at hun kan stå på egne ben, uten prinsen som “krykke”
    ¤ at hun i fremtiden vil være i stand til å markedsføre andre
    viktige saker – på representasjonsoppgave både med og uten
    prinsen – akkurat som dronning Rania og Mette Marit!!!!. Dette er
    en viktig evne, som en moderne kongelig
    person er helt avhengig av å være i stand til – for å ha en
    mulighet til å bli hørt. Dette er jo en start, som viser
    ¤ at det finnes (jobb-)utviklingspotensiale hos Sofia


  58. Sara skriver: 3 september, 2010

    82 Lydia
    jag håller med dig


  59. Brita petterssonBrita. skriver: 3 september, 2010

    Vi har en fin kungafamilj, o vad är en knodd? Tror Daniel är fin människa, han har fått lära sig att arbeta. Victoria är oxå väldigt duktig. Önskar all lycka till hela kungafmijen.


  60. Kristine, Oslo skriver: 3 september, 2010

    Lydia.
    Etter at de tre nordiske land i middelalderen gikk inn i Kalmarunionen som tre selvstendige land, gikk Sverige raskt ut. Norge og Danmark igjen. Som tiden gikk ble Norge, opprinnelig selvstendig unionspart, en koloni under Danmark. 400 års-natten kalles dette i Norge. Faktum var at alle rikdommene fra Norge, fra sølvgruvene, samt fisk, skinn og alle råvarer som ikke fantes i Danmark, ble saltet ned i Danmark. Slott på slott i Danmark ble finansiert av Norges skatter, ingenting i Norge. Etter Napoleonskrigen ble Norge tvunget inn i union med Sverige, men de historiske hendelsene førte til en norsk Grunnlov (feires hver 17. mai) som var like moderne som den franske og den i de unge amerikanske stater. Dette la grunnen til selvstendigheten fra 1905. Vi fikk en konge som var dansk prins og en dronning som var engelsk kongsdatter. Viktig for alliansene til den nye unge nasjonen. Dette er nå historie, men det norske kongehuset nedstammer fra de gamle europeiske kongeslektene i motsetning til det svenske som er et oppkomlingsdynasti fra begrynnelsen av 1800-tallet. Dog har svensk kongehus via giftemål kommet inn i de gamle europeiske kongsslektene.

    Märtha valgte selv å avstå fra HKH-tittelen, fordi hun ville avstå fra apanasjen for å arbeide selvstendig. Dette var intet krav fra hennes far. Derimot var det nok kongens valg å ikke gi Ari prins- og HKH-tittel. Dette fordi han kjenner sitt land og folk. Vi vil ikke ha en mengde mennesker som “gresser” på apanasje. Vi er i sjel og sinn et republikansk folk. Vi anerkjenner kongefamilien for den jobben de har gjort for oss, ikke minst Haakons og Olavs helteinnsats under krigen. De må oppføre seg bra for at de skal få vår anerkjennelse.

    Jeg tror ikke Märtha og Ari har noen som helst problemer med at han ikke har prinsetittel, tvert i mot, han vil være forfatter og bohem! Helt OK for oss nordmenn. Märtha er likevel for tiden nr. 4 i arverekkefølgen til tronen etter sin bror og hans to barn.

    MM festet mye i ca to år fra hun var 21 til hun var 23 år, mens hun var i Oslo, og fikk et barn utenfor ekteskap. Dette var den “synden” hun begikk. Både før og etter dette var hun en vanlig norsk jente. Hennes far ble alkoholisert og skandaliserte henne pga dette da hun ble norsk kronprinsesse. Heldigvis er han nå død. Resten av hennes familie er en god, norsk familie, hennes to brødre med bra yrkeskarrierer.


  61. Tobias skriver: 3 september, 2010

    En sak är helt klar att karma karma karma…. det är grejen. Men jag vet att det kommer mera…om karma..fast inte det om vår vän.eller om systrarna. Du och jag !!!! Vi har vår speciella kod nu och det tycker jag är så fint…
    Bisous Nina….I love you….men vi håller koden…kramar till Dig LU


  62. chris skriver: 3 september, 2010

    läs på om mobbning för det är just det ni ägnar er åt och jag är förvånad över att vuxna människor gör så. slut är ni och jag kommer att verka för att detta får ett slut för dom ni mobbar har ingen chans att försvara sig alls och det är det grymma.


  63. Margaretha skriver: 4 september, 2010

    Så många elaka och “gråa tankar “och mobbing som skrivs här.
    En långpromenad i höstsolen ger troligen några ett något vackrare inre och bättre tankar om dem som ni mobbar grymt.


  64. Anne skriver: 4 september, 2010

    En låg nivå på vissa inlägg beror delvis på det Sofia själv står för.
    Vi tycker ju bla.att hon därför inte passar in i kungahuset och som
    representant för svenska folket. Bilderna på henne som utvikningsbrud kommer alltid att cirkulera på nätet
    och för all framtid mer eller mindre vara hennes signum. Prinsen
    verkar ju inte bry sig om vad som kan vara bra för svenska folket
    som han idag ska representera. Väljer han Sofia så väljer han bort att representera svenska folket och sin prinstitel och alla förmåner som följer med att vara prins. Valet är hans!


  65. Lydia skriver: 4 september, 2010

    #90 Kristine

    Tack för utförligt inlägg. Jag är också bevandrad i historien och du har rätt. Nu har ju Bernadotterna “blod” från de flesta kungahus i Europa och Bernadotternas finns i Danmark flera gånger om, i Belgien och Norge då er kung är 50% Bernadotte. Allt beror ju också på hur man räknar etc. men jag tycker nog att bernadotterna inte längre kan kallas uppkomlingsdynasti, alla är ju det från början, någon har blivit vald i begynnelsen.

    Hoppas du inte tror att jag ville förringa det norska kungahuset. Det är som du säger, att ni, kanske mer än svenskar är republikaner pg av historien om kungamakten inte sköter sig. Ni valde ju också prins Carl sedemera kung Haakon VII, son till svenska prinsessan Lovisa (Bernadotte), till att starta en norsk dynasti. Carl som var sonson till den valde danske kungen Christian IX, som visserligen tillhörde den regerande dynastin men på omvägar.

    Kungafamiljerna är ingifta huller om buller. Det kan vi nog konstatera.

    Vill också tillägga att Mette Marits “festande” inte stör mig, då det är många som testar i unga år (även om det inte är att rekomendera). Vad jag vet så hade hon också läst vid Universitetet, vilket för mig, är en stor merit. Tog upp dem som SvD jämförde Sofias situation med. Däremot att så bekymrar mig Sofias förflutna=förra året.


  66. MaryK skriver: 4 september, 2010

    # 4 og 5 Estelle:
    Sofia er så nydelig og velskapt at hun ikke trenger “fysisk korrigering”!

    “sikkert bra i sengen”….sier du…..
    Det er evt fint om de har det bra i sengen!! Er du svartsjuk/sjalu?
    Nedrig kommentar og undervurderende kommentar! Eller er det det
    typiske “kvinne-er-kvinne-verst”-syndromet du lider av???
    Og hva har det med velgjørenhetsprosjektet å gjøre?
    De har jo nå vært sammen i bortimot 2 år – så da er det nok mer enn en middels forelskelse som binder de sammen – og da er det ikke lenger bare sengen som er tema når hele kongefamilien og hoffet er informert og forsvarer henne!!! Ta det til etterretning!!!
    # 10 Lina:
    Kanskje vi må godta at Sofia er i ferd med å bli voksen og derfor skifter fokus i 25-årsalderen!?
    Du spør hvorfor hun ikke har begynt med det tidligere?
    Ja, – når burde hun ha begynt med det – ved fødselen!! antar jeg – for å tilfredstille noen av tantene her….
    Hvor tidlig begynner folk flest med velgjørenhet? De fleste på Sofias alder har ikke kommet igang med det. Av de som begynner med det er det vanlig å starte når barna begynner å bli store, gjerne først i fritids-/frivillighetsorganisasjoner ( bl a innen sport).
    Du sier at hverken hoffet/hovet eller folket har greie på personalpolitikk – hvem har det da? Du alene? Knapt/neppe!!!!!!!!!!!!
    Personalsjefer vurderer erfaringer, som ofte er viktigere enn utdanning, sosial kompetanse/EQ, som er viktigere enn IQ, ser etter tegn til rusmisbruk, ofte også alder, interesser, hvordan du kan komplettere et team, dvs hvilken spisskompetanse du kan tilføre bedriften/foretaket/virksomheten.
    Personalsjefen ser ikke etter et feilfritt menneske, siden de ikke eksisterer, heller ikke dypdykker han i privatlivet, og forbyr ikke folk å være bakfulle, bortsett fra i yrker som har med sikkerhet å gjøre!
    Har selv vært på flere( bl a jubileums-) fester til kl 0100 med personaldirektøren på min arbeidsplass, i en av Norges største bedrifter/føretag – hvor de færreste spyttet i glasset! Tror ikke det er annerledes i Sverige!
    # 12 Emma:
    Du sier at det kommer til å drøye lenge innen Sofias fortid “bleknar”…
    Behøver det å blekne helt – en nyttig livsrefaring som medførte mye stress i livet hennes, men som lærte henne mye hun aldri får lære på skolen/universitetet – om gode og dårlige venner, utnyttende TV-bolag, tøff og ofte svært sårende og usanne kommentarer i media? På kort tid må hun gjennom et helvete, som prinsesse Lillian, f eks ikke måtte gjennomgå, fordi media ikke var så utleverende og paparazzier knapt eksisterte – og derfor kunne de kongelige og andre kjendiser ha mye mer privatliv, og måtte derfor ikke hver dag lese om seg selv eller stå til rette for ett eller annet nesten hver dag!
    Kommentarene til tantene her på sidene er ingen høringsintans eller meningsmåling – men de er ofte slemme/ elaka, usaklige og under beltestedet – og representerer ikke gjennomsnittssvensken!
    Dessuten er mange her ute etter å korsfeste Sofias fortid, samtidig som de “fradømmer” henne framtiden!
    De samme
    ¤ tenker ikke på hvilke positive ting Sofia kan gjøre i framtiden
    ¤ hvilket potensiale hun har
    Også i Norge trodde jeg og de fleste at det var slutt på monarkiet ved Mette Marits inntreden i kongefamilien! MEN: DER TOK VI GRUNDIG FEIL!! MM hadde flere odds i mot seg enn det Sofia har!
    Men allerede nå har hun større troverdighet bl a innen internasjonalt arbeid enn de fleste kongelige damer på sin egen alder! Det er få i dronning Rania-klassen, som inviteres til de vises bord! MM er et lysende forbilde for mange unge og burde også være det for enkelte, kongelige pyntedukker


  67. A-B skriver: 4 september, 2010

    Ni som kallar Daniel för vekling, har uppenbarligen aldrig själva startat och/eller drivit ett eget företag och inte heller haft egenföretagare i er närhet.

    För hade ni haft någon av dessa erfarenheter skulle ni veta att vara egenföretagare är att oftast inte ha någon reglerad arbetstid, att ofta själv behöva jobba vid obekväm arbetstid för att spara in kostnader (OB-tillägg) för ev. anställda, att ta med sig pappersarbetet hem, att ofta inte ha lediga helger, att ofta inte kunna ta ut mer än några dagar, ibland kanske några veckors, semester (i alla fall inga lagstadgade 5-6 veckor som anställda har!) osv. osv. Listan kan göras mycket lång.

    Egenföretagare har varit och är till stora delar ryggraden i det svenska samhället. Företagsamheten har alltid spelat en stor och även avgörande roll i samhällsutvecklingen. Driv, engagemang, kunskap, kreativitet, social kompetens och att satsa till hundra procent samt arbeta hårt är bara några av de egenskaper som egenföretagare måste besitta och utveckla. Styrka är således det centrala ordet!


  68. Helle skriver: 4 september, 2010

    #90 Kristine, Oslo og # 96 Lydia
    Tak for jeres informative indlæg om kongehusene i Norge
    og Sverige. De forklarer rigtig godt, at vi trods et broderfolk
    har så forskellige kongehuse, baggrunden og indstillingen
    til kongehuset er meget forskellig vores tre lande imellem.


  69. Anita skriver: 4 september, 2010

    Jag mår illa…


  70. Nadia skriver: 4 september, 2010
  71. M L skriver: 4 september, 2010

    Håller med den som föreslog att de elaka och bittra människor som skriver här tar en promenad i höstsolen för att må bättre. Även om man är skeptisk till Sofia finns det ingen anledning att sänka sig till ren mobbing och smutskastning. Det säger mer om er själva än om henne !


  72. Evelyn, USA skriver: 4 september, 2010

    I am crying, too! How far does Sofia want to go fooling people?! She is getting more and more ridiculous! Starbucks, The Body Shop, and even my neighbour do more charity than she does! What a cheap and tasteless attempt to buy herself into the Royal Family! Her charity accounts are her private accounts and I wonder where all the money goes?! Tears are all fake and studied. This girl had lots of time to practise!
    She is really disgusting to me!!! A person who does not even stand to herself and sells herself for money and fame!!!

    Carl Philip must be more stupid than what superprinsen tv show tried to sell us!!!!


  73. Maggie skriver: 4 september, 2010

    Det är något kväljande över bilderna på Sofia (och även Madeleine) när de i lyxiga klänningar omgivna av nyrika såväl som människor ur sociteten säger sig måna om de som har det svårt i världen. Maten och vinerna på tillställningarna kostar millioner. Jag undrar vad dessa tillställningar kostar och jag undrar vad som blir kvar till de behövande. Varför ger de sig inte ut i världen i stället och jobbar något år på plats, det behövs många volontärer ute i fält.
    Det är hemskt att se bilder från dessa lyxtillställningar som hålls under skenet av att det är till välgörande ändamål.


  74. Anita skriver: 4 september, 2010

    Prins Nikolaos sagde i sin tale til Tatiana (ref. BB) at grunden
    til, at han friede så sent, var at Tatiana var så ung, da de mødtes.
    Hun blev 30 år tre dage efter brylluppet.
    Man må håbe, at prins Carl Philip (og Kongen !) er ligeså
    klog -og synes, at Sofia er for ung og skal have mere tid før et
    ægteskab. Så kan hun bruge de næste 4-5 år til at bevise, hvor
    seriøs hendes projekter er og hvordan de finansieres!


  75. Linnea S skriver: 4 september, 2010

    #114. Maggie skrev: Varför ger de sig inte ut i världen i stället och jobbar något år på plats, det behövs många volontärer ute i fält?

    Javisst, det finna många organisationer som behöver få frivilliga att jobba på platser där det verkligen är katastrof! Jag nämnde Indien i ett tidigare inlägg, men det finns många flera!

    Jag tycker “Läkare utan gränser” gör ett otroligt jobb – ger gärna mitt stöd och skänker pengar. Men köpa läppglans till förmån för….nej, nej inte att tänka på för min del. Hela det jippot är ett PR-trick!


  76. Helena skriver: 4 september, 2010

    Den kungliga familjen i England har fortfarande en mycket stor respekt ifrån det egna folket efter drottningmodern och Elisabeths insats på “fältet” under 2:a världskriget! Jag är säker på att Silvia och c/o skulle få en större respekt ifrån oss undersåtar om hon gjorde något på hemmaplan t e x med den förskräckliga hemlösheten även för barnfamiljer i Sverige, integrationsproblematiken osv!


  77. fredrik, sthlm skriver: 4 september, 2010

    Skrämmande vad många sjuka personer som skiver skit här inne : /
    Nivån är så låg att man undrar om ni ingen spärr har på vad ni häver ur er!!!!!


  78. signe skriver: 4 september, 2010

    Till Red.
    Nu är jag trött på att mina kommentarer ständigt ska granskas: Det finns många kommentarer som släpps igenom som verkligen INTE borde få vara med?????
    Nu vill jag ha ett svar på vad som är olämpligt på ovanstående 120.


  79. Maria skriver: 4 september, 2010

    Man mår illa av alla sjuka elaka kommentarer här inne.Vuxna människor som mobbar,gräsligt.Jag vill säga till alla norska och danska läsare att de inte reprenseterar svenska folket.Victoria har jag aldrig hört ett ont ord om och efter bröllopet föll alla för Daniel.Gäller även övriga kungafamiljen.Hur kan man tex hoppa på Daniel för att han har sin njursjukdom,Victoria för att hon är glad,Madeleine för att hon är fet och har fel hårfärg etc.De gör nog alla så bra de kan.Ingen lätt sits de har och de har inte valt den själv.Victoria och även Daniel tar väl sitt ämbete på största allvar.De som sitter här och spyr sin galla är sjuka,avundssjuka människor.Har ni inget positivt att säga kan man vara tyst.Man behöver inte tycka om monarkin och vara för kungahuset,men man kan uttrycka sig på ett vuxet sätt.Skärpning


  80. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 4 september, 2010

    Signe,kan trösta dig med att jag blir granskad också ibland.Fast man förstår inte att en del elaka kommentarer som är rena personliga påhopp,kan slinka igenom.


  81. Emma_H skriver: 4 september, 2010

    Eftersom Sofias projektkompanjon Frida Vesterbergs pojkvän/sambo är miljardären M Jefferies bosatt i Kapstadens och Sydafrikas motsvarighet till Hollywood, så borde Sofia & Frida lätt kunna få ihop mer resurser “på hemmaplan” till fler “lek-center i kåkstäder” på NOLL-tid i Sydafrika, då Frida o MJ regelbundet umgås o festar med internationella miljardärer makthavare, filmstjärnor kändisar m.m.
    fråga: Varför då föredra en BETYDLIGT LÅNGSAMMARE penga-insamling just via svenskar och ett svenskt Läppglans från Make Up Store???
    Kyssen (de var fullt synliga) vid balkongräcket var helt klart uttänkt på förhand – av Barbro Sofias Pr-kvinna – att just hamna på kvällstidningarnas förstasida som del av “Operation Prinsessa”. Prinsen brukar annars anses vara mediaskygg. PR-jippot på Berns gav förvisso Sofia uppmärksamhet i pressen men ingav det mer trovärdighet?


  82. Bakom vattnet skriver: 4 september, 2010

    NR. 123. Emma H. JUST samma tankar!!! Tex. Varför något eget? Tror SH sig vara någon ny drottning Silvia med Childhood osv.? Varför inte jobba med någon seriös organisation (sådana finns många), som redan har arbete i Ghana eller i Sydafrika eller…?
    ALLA VI VET REDAN, VARFÖR, MEN ÄNDÅ!
    Och att den mediaskygge prinsen, som i allmänhet vill jobba för Sverige så litet som möjligt, vill nu “i smyg stötta” sin ormflicka!? VAR GÅR GRÄNSEN EGENTLIGEN – reklammässigt och annars!? Det vore tid att reagera – kungen, drottningen, kronprinsessan!


  83. A-B skriver: 4 september, 2010

    Fantastisk PR-succé för det i varje tidnings artiklar minst två gånger nämnda namn på sminkföretaget!! Grattis – mycket bra jobbat. Det brukar vanligtvis vara oerhört svårt att nå ut med nya produkter och kostnaderna kring marknadsföring brukar tära rejält på ett företags budget. Men den här marknadsföringsdriven verkar ha gått plus direkt och företaget lär kunna rida på den kungliga glansen nu och i framtiden. Samtidigt måste man ge företaget en stor eloge – att ta fram en speciell produkt och locka folk att köpa den specifika nyframtagna produkt för att gynna välgörenhet, är ur ett affärsetiskt perspektiv ett gränsfall, men ur ett ekonomiskt lönsamhetsperspektiv helt genialt.

    Vad som är fascinerande är att det var oerhört strikt vilka produkter och vilka företag som fick sälja dessa inför bröllopet. Visserligen är det här långt ifrån samma sak, men igen detta är ingen privat tillställning utan ett pr- och marknadsföringsjippo och därför är det trots allt förvånande att man nu inte tycks bry sig alls.


  84. Anne skriver: 4 september, 2010

    Tack Sofia, för ditt inlägg om Barbro och hennes best and brightest. Vad tror dessa kvinnor, att vi svenskar är så blåögda och dumma så att vi inte ser igenom deras fatala försök att verka vara några andra än de är.Sanningen segrar alltid (även om det kan ta tid). Kungen och Drottningen har absolut ett ansvar gentemot svenska folket att informera sig om vem Sofia är och vad hon har gjort tidigare i sitt liv .De måste förstå att de måste ta hänsyn till svenska folket och inte enbart sin son.Prinsens relation till Sofia drar verkligen in kungahuset in i en skandal och
    därigenom också Sverige.


  85. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 4 september, 2010

    126,säger också tack för upplysningen.Då är det ännu värre än man vet om.


  86. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 4 september, 2010

    Undrade just hur Sofia kunde plötsligt få jobb i New york.Samt Sydafrika.


  87. Lina skriver: 4 september, 2010

    Tycker hon liknar Linda Bengtzing lite har.


  88. Helena skriver: 4 september, 2010

    Åter till mitt syfte med mina inlägg!
    – Rädda kungahusets rykte bland vanligt folk genom att Victoria och Daniel hyllas med all rätt(bra föredömmen för bla våra barn och ungdomar)!
    – Få Cal Philp att förstå att jag med mig många andra inte missunnar honom hans lycka men att han då får kliva av den officiella position han har fått genom arv och bli en vanlig civil kille!

    Sådana PR – trick likt det igår går inte hem hos vanligt folk- vi blir bara ännu f- baskade över att skattepengar går till tjejer som inte har råd att skaffa en långklänning med tillräckligt med tyg så det täcker klyftan!!!
    Hon visade än en gång att hennes stil inte passar in i typ Nobel eller Nobella sammanhang!!!!!


  89. Sofia skriver: 4 september, 2010

    Och nej, hon och Silvia är inte lika som unga. Bara för att man har mörkt hår betyder det inte att man är lik alla som har mörkt hår. Silvia är ju dessutom naturligt mörk, något sofia inte är. Deras ansiktsdrag är inte ETT DUGG lika varandra överhuvudtaget. Men det är väl bara ännu en grej pressen hittar på för att försöka lura oss.


  90. Sofia skriver: 4 september, 2010

    Och dessutom stå och gråta krokodiltårar för att låtsas bry sig. Aldrig hört maken om så falskt beteende. Sofia visa vad har du har haft för ambitioner i livet istället för att låtsas att du bryr dig om barn i Afrika och stå för vem du egentligen är. Du är pinsam, genomskinlig och en bedrövlig människa. Vem som helst skulle inte sälja sig som du gör, det är sanningen.


  91. A-B skriver: 4 september, 2010

    @140 Sofia

    Bilder på Sofia i pressen när hon var runt 15 år visade i alla fall där att hon har mer av en ljusbrun färg. Förvisso kanske det var fake det också likt dagens korpsvarta hår, svårt att veta. Men du har alldeles rätt i att Drottningen, med en fantastisk tjocklek på hår (likt sina bägge döttrar), är naturligt mörk, däremot, oavsett färgning, har man aldrig sett henne svarthårig.


  92. Lina skriver: 4 september, 2010

    Hittar inte de bilderna 🙁


  93. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 4 september, 2010

    Lina,googla på Sofias namn och bilder.Massor.Lycka till!


  94. fredrik, sthlm skriver: 4 september, 2010

    Barbro Ehnbom är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har haft flera höga befattningar i näringslivet.


  95. anita skriver: 4 september, 2010

    Låt oss slippa denna utvikningstjej inom vårt kungahus. Det kan bli slutet för vår monarki. Älskar Viktoria o Daniel


  96. Helena skriver: 4 september, 2010

    #155# Är du en gammal Sofiakompis?


  97. nea skriver: 4 september, 2010

    min kommentar om daniels sk. företagande granskas, synd. Ni alla som hyllar daniel – i internationella kretsar är det ingen skillnad mellan ockelbosonen och sofia. Ingendera av dem har de kvaliteter som behövs. Det enda ni vet är daniels tillrättalagda offentliga bild – inte ett uns mera. Och kom nu inte för guds skull och säg att han är “trygg”; det har ingen betydelse i högre kretsar. Victoria har redan gjort sitt val (och monarkin får ta konsekvenserna) och det har banat väg för de andra syskonen. Har hon fått välja av kärlek måste de andra få – så enkelt är det. Visa istället Sofia lite barmhärtighet.


  98. fredrik, sthlm skriver: 4 september, 2010

    # 157 Nej jag känner inte Sofia och bryr mig inte om hon blir prinsessa eller inte, men när man baktalar och mobbar henne o Ehnbom för fullt här passar jag på att berätta att Ehnbom faktiskt har en gedigen utbildning och att hon haft högt uppsatta jobb som inte vem som helst får. Känner inte henne heller, men nivån här är osmakligt låg när man kastar ur sig saker som bordellmamma och liknande utan några som helst belägg för att det är sant. En del som skriver här skulle kunna åtalas för förtal om personerna de skriver om skulle välja att anmäla dom.


  99. Marie skriver: 4 september, 2010

    Googla på kungens ex-flamma Barbro Ehn. Han var hett förälskad i henne ett tag i sina ungdoms år. Hon hade väl inte världens bästa rykte. Icke heller Leena Skoog som var utvikningsbrud.

    Jösses vad löjliga ni är tjejer 😀
    Era liv kommer inte att ändras till det bättre för att ni öser galla över Sofia. Jag hoppas verkligen det blir förlovning snart, att de blir gifta och får små gulliga bebisar 🙂


  100. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 4 september, 2010

    Det verkar som Carl-Philip är riktigt förälskad. Hoppas att Sofia också är det så hon inte använder honom som en språngbräda till det ljuva livet.


  101. A-B skriver: 4 september, 2010

    @159 nea

    Det finns i princip ingen monarki i Europa där tronföljaren har gift sig kungligt, varmed generellt sett samtliga ingifta ses på samma sätt i internationella kretsar (vilka nu dessa syftar på) . De kvaliteter de olika ingifta har kan till delar ses utifrån vad de gjort och åstadkommit före giftemålet. Prins Daniel har åstadkommit väldigt mycket av egen kraft före giftemålet.

    Han visar också på goda kvaliteter och bra sinne för etik då han aldrig, mig veterligt, under alla år tillsammans med kronprinsessan har utnyttjat denna relation i affärs- eller mediasammanhang. För den delen har jag inte heller under alla år sett kronprinsessan “stötta” Daniel vid något pr- och marknadsföringsjippo, där hans företag (som i sminkföretagets fall) har nyttjat välgörenhet för lansering av en ny produkt.

    Därtill, de intervjuer som har gjorts med Prins Daniel visar också på mycket bra kvaliteter. Jag är säker på att kronprinsessan Victoria och prins Daniel var för sig och tillsammans kommer att fortsätta vara mycket bra och kunniga representanter för Sverige.


  102. Bridget skriver: 4 september, 2010

    163. A-B

    Angående marknadsföringsjippo…(Daniel Nyhlens blogg)

    Det exklusiva gymmet Balance i Stockholm kunde inte låta bli.

    Nu efter bröllopet, då deras delägare Daniel gifte sig med kronprinsessan Victoria, stoltserar anläggningen med jättereklam på husfasaden, rapporterar newzglobe.com.

    På vepan som satts upp står det :

    ”Grattis Victoria & Daniel önskar Balance”

    Och därefter:

    ”Även din prins kan finnas på vårt gym”

    Hovet, som annars är mycket restriktiva med reklam där kungafamiljen ingår, har valt att inte kommentera fallet.


  103. Lisbeth skriver: 4 september, 2010

    nea
    Hvilke internationale og højere kredse udtaler du dig om ?
    I internationale erhvervkredse, er der altid respekt omkring
    folk, der selv har opbygget en virksomhed/foretagende.
    Desuden helt uden betydning om man kommer fra Ockelbo
    eller Östermalm.
    Jeg håber, at svensk erhvervsliv vil gøre brug af de
    kvalifikationer DW bringer med ind i kongehuset, og at han
    kan formulere sig og holde en tale, har han allerede bevist.
    Det tog vores kronprins Frederik mange år, at nå så langt.


  104. Bridget skriver: 4 september, 2010

    169. Demba
    Jag skrattar så jag gråter ibland, gör inte du?


  105. Netaadika.bloggspace.se skriver: 4 september, 2010

    För er som inte var med på den tiden kan jag berätta att Barbro Ehnbom fick en son med finansmannen Victor Forss som då VAR GIFT med trevliga Kristina Forss (en dam till skillnad från B.E). Detta resulterade i en tråkig skilsmässa.
    Fröken Ehnbom lyckades aldrig få med Victor till altaret men gick inte lottlös…. 😉


  106. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 4 september, 2010

    Hmmm… Neta.
    Victor Forss och Mörby centrum.
    Kristina Forss var så söt. En jättevacker rödhårig pingla.


  107. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 4 september, 2010

    Neta.
    Min bror och hans seglargäng hade under många år som enda mål i Gotland-runtracet att slå Victor Forss och P-G Gyllenhammar.

    Forss och Gyllenhammar seglade tillsammans.


  108. Netaadika.bloggspace.se skriver: 4 september, 2010

    Ja Demba,
    Victor var en rolig prick. Kan ju tänkas att det är sådana här trix som “mentorn” fröken Ehnbom håller på med att lära ut till Sofia. Iofs tror jag inte att Sofia behöver några råd. Hon är nog lika förslagen hon när det gäller att snabbt snärja en karl.


  109. nea skriver: 4 september, 2010

    A-B, du tror inte att daniels relation med victoria påverkat hans affärer? hur naiv får man vara? daniel var en vanlig gyminstruktör, victoria sänkte glans, kontakter och relationer åt affärerna. plus hjälp av en massa mentorer/affärstoppar. Inte riktigt den verklighet de flesta egenföretagare lever i….

    du som stoltserar med dina akademiska färdigheter verkar totalt sakna förmåga att tänka kritiskt/realistiskt…. konstigt.

    daniel tycker om friskvård, för det skall han ha en eloge. Något annat har han dock inte att komma med.


  110. Linnea S skriver: 4 september, 2010

    Har största respekt för Daniel och hans familj. Duktigt normalt folk med sunda värderingar som jobbat hårt för sina framgångar! En stor eloge till dem. Daniel och hans familj sågades jäms med fotknölarna av SD i många år, de ansågs obildade och kunde inte föra sig i de fina salongerna.

    Nu är det motsatt förhållande i senaste artikeln, där SD höjer Sofia till skyarna, trots att det är ett simpelt falskt PR-jippo.

    Man kan fråga sig varför denna enorma skillnad!!


  111. MariaB skriver: 4 september, 2010

    .. och en sista kommentar av mig (innan jag återgår till bakgrunden för att skratta åt era kommentarer 🙂

    Medge nu, handen på hjärtat. Det finns INGENTING prinsessan Madeleine kan göra för att ni ska vara nöjda. Hon är för snygg, helt enkelt. Vad hon än gör, hur hon än gör, så är det fel, för hon är för vacker. om hon nu skulle åka till timbuktu för att leva tio år i en infödingsstam och gräva vattenburnnar åt dem med sina bara händer, äta lera och skalbaggar och gå i gamla trasor.. ja, det skulle ju vara ett mediajippo förstås och fy och skam. Madde är bara dömd att misslyckas och hatas, vad hon än gör och hur hon än ser ut.


  112. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 4 september, 2010

    Jag vet inte Bridget, men tror det ibland. Vissa har ju flera nicks och då vet man inte. I alla fall har det varit en hetsig debatt här ikväll. Men en av debattörernas kommentarer har raderats. Därför kan den här tråden se lite konstig ut nu.


  113. kerstin nilssonx skriver: 4 september, 2010

    Ingen vettig människa inbillar sig väl att Sofia (och &) skulle fått tillfälle att tala om sitt “välgörenhetsarbete” på Berns om hon inte råkat vara prinsens flickvän.Hovet försöker bara skapa en bättre bild av den fd. paradisehotelltjejen som ochså “vikt ut sig” nästan naken för att hon skall godkännas som prinsens ev. fru.
    Prinsen kan gifta sig med vem han vill,det är bara att ge upp prinstiteln (och apanage) så som tidigare prinsar fått göra.


  114. Marianne (visby) skriver: 5 september, 2010

    Sofia är en vacker flicka passande som skådis eller modell, men absolut inte nåt för kungahuset!


  115. A-B skriver: 5 september, 2010

    @164 Bridget

    Jag skrev att prins Daniel aldrig utnyttjat, mig veterligt, sin relation med Kronprinsessan. Att gymmet gjorde detta på bröllopsdagen är väl bara en kul grej, men att de haft den kvar är helt klart fel och också mycket ojust mot just prins Daniel.


  116. Lydia skriver: 5 september, 2010

    #235 Kerstin Nilsson

    Helnakna bilder förekommer!


  117. A-B skriver: 5 september, 2010

    @219 MarieB

    Håller med. Men om du kollar runt kommer du att se att vi allt är ett antal som har en annan syn. Se exv. under artikeln “prinsessan Madeleine har börjar sitt jobb i Sydafrika”, exv. kommentarerna; 16, 59 (min kom.), 64, 65,66, 75, 86, 87, 89, 127 o 128 (Demba med bra länk till p. M arbete + intervju fr. 2008)


  118. Susanne skriver: 5 september, 2010

    Gosh, når man læser de seneste indlæg, så virker det som
    Sverige er et “Big Brother Watching You”-samfund.
    Så må det da også være let at efterse, hvad Sofia H..og hendes venindes projekt egentlig er for noget og hvad pengene bruges til (fx rejser). Hvorfor beskæftiger pressen sig ikke med det –
    langt mere interessant end den gamle historie med ” Paradise
    Hotel”.


  119. Marie skriver: 5 september, 2010

    Jag har storlek 39 i skor….jösses som det här spårar ur.

    Var det inte Sofia artikeln handlade om?. Inte hur många tjurar ni inseminerar per dag?


  120. nea skriver: 5 september, 2010

    A-B, utgående från det som du påstår vara din människosyn skulle det då vara trevligt med lite barmhärtighet gentemot sofia. Av din kommentar kan f.ö. endast utläsas en glorifiering av daniels “entreprenörsanda”, vilken knappast stämmer överens med verkligheten. Även andra här på bloggen kunde ta sig en funderare innan de spyr galla över en annan människa i den mån som nu sker.


  121. Ronjadeleted skriver: 5 september, 2010

    Ett förslag. kan vi försöka bespara alla läsare vårt personliga tjafs. Förslag över Din blogg.

    Efter ca. 10 kommentarer med förolämpningar? 😀


  122. pernilla skriver: 5 september, 2010

    Är detta en privat blogg för några personer som diskuterar sånt som inte intresserar nån annan än dom själva?


  123. Marie skriver: 5 september, 2010

    #292 ja det är väldigt trist att läsa. De vill nog gärna utveckla sin bekantskap närmre, men man kan önska de gjorde det mer privat. T.ex finns det msn, skype och facebook chat. 😉


  124. A-B skriver: 5 september, 2010

    @290 nea

    Igen, läs mina kommentarer så kommer du, förhoppningsvis, att se att jag inte på något vis varit “obarmhärtig” mot Sofia. Det har i första hand varit och är hur Hovet, Sofias mentor och givetvis framförallt hur prins Carl-Philip har skött och sköter det hela. Däremot kan självklart en person inte fråntas eget ansvar, som skett med Sofia (från ovan nämnda håll, där media anklagas och där man säger att samtliga “lättklädda” bilder av henne togs när hon var ung, fastän de som har florerat på nätet togs för 2 år sen.). Val av strategi från samtliga inblandades håll är förvånande, att anklaga andra och ljuga inbjuder nämligen inte till förtroende, för någon.

    Sen, att välja att vara spokes-woman för ett privat företag som lanserar en ny produkt, vilket sker genom att nyttja välgörenhet, och att genom marknadsföringsjippot på Berns få extrem mediaexploatering och gratis reklam, är kanske inte det bästa valet med tanke på att hon officiellt från Hovet bekräftad också är prins Carl-Philips flickvän. Så även om de tidigare nämnda intressenterna borde utifrån sin erfarenhet ta ett större ansvar för bra och dåliga val för framtiden, är självklart en snart 26-årig kvinna inte utan eget ansvar.

    Sen din sista mening i din kommentar; läs den igen själv och begrunda noga, där finns mycket du själv kan ta till dig. Du (och självklart andra) har spytt galla över den svenska kungafamiljen, och framförallt vissa personer inom denna får utstå ren mobbing och ärekränkning på den här sidan.

    Jag håller med dig att tonen på den här sidan vinner på att bli mycket trevligare och mer nyanserad. Men det är något vi alla måste bidraga med. Det betyder självklart inte att vi inte kan kommentera, utan mer på vilket sätt det görs. Det är skillnad på att (positivt och negativt) kritiskt granska och att vara kritisk.


  125. lime skriver: 5 september, 2010

    Intressant läsning om bokslut, blev nyfiken och kollade på nätet
    och såg följande. Citat:

    “Ett bokslut i ett aktiebolag är ingen offentlig handling utan ett internt papper. Enligt årsredovisningslagen och dess regler så har kravet på ett formellt bokslut tagits bort. Istället avslutas räkenskapsåret med en årsredovisning. Där ska aktiebolaget göra en uppställning av sammanslagna poster i årsredovisningen och då med upplysningar om de belopp som dessa poster består av.”


  126. Marguerithe skriver: 5 september, 2010

    Demba,

    Denna sidan är ju bara too much ibland. Alla avundsjuka människor som inte klarar av att någon person äger något och arbetar hårt för det. Fackföreningarna i Sverige har ju kämpat länge för att vi ska se arbete som ett lidande.
    Vi kanske vill jobba hårt för något och avstår från att åka till Thailand 4 gånger om året (och ändå vara sura för att pengarna inte räckte till en femte gång).


  127. BEN skriver: 5 september, 2010

    Det är något som inte stämmer då det gäller prins Carl-Philips öppna kärleksförklaring beträffande utvikningstjejen Sofia Hellqvist. Om han är så förälskad, som han uppger sig vara, är det väl bara att bilda familj med sin älskade. Varken han eller kungen och drottningen kan väl dock förvänta sig att svenska folket skall ställa upp på detta. Det handlar om en aktuell utvikningsflicka som ligger på nätet till allas beskådning. Vad är det egentligen som ligger bakom kungens och drottningens agerande att så snabbt acceptera den här högst tvivelaktiga nya “prinsessan”?
    Det mest tragiska är att vårt kära kronprinsesspar med stor sannolikhet kommer att drabbas negativt om inget görs.
    Den skötsamma Daniel ska nu hela tiden jämföras med Sofia Hellqvist och det höjer väl knappast kronprinsessparets status
    något som kungaparet säkert bör vara medvetna om.


  128. nea skriver: 5 september, 2010

    A-B, som en liten kommentar: jag har aldrig spytt galla över någon – kritiska kommentarer är inte detsamma som att spy galla. Jag har endast konstaterat saker som är absoluta faktum utan den glorifiering av kungligheter som präglar många kommentarer här.

    Vad gäller Sofia är hon inte en del av kungafamiljen och har därmed möjlighet att ta del av vilka marknadsföringsarrangemang som helst. Vad hennes egentliga motiv är vet ingen av oss. Kanske hon endast vill få c-p på fall; kanske hon verkligen vill utvecklas som människa. Victoria fick välja av kärlek och då skall även C-P få göra det.


  129. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Sofia kanske är gravid. I så fall är det inte konstigt att hon “accepterades” snabbt av kungen och drottningen.


  130. Helena skriver: 5 september, 2010

    JA HON ÄR TROLIGAST GRAVID- DET MESTA KLASSISKA SÄTTET ATT SNÄRJA EN MAN AV HENNES BAKGRUND OCH LÄTTFOTADE ARBETE!!!!!


  131. kerstin skriver: 5 september, 2010

    Kanske gravid? kanske en hållhake på någon i kungahuset? Ska man skratta eller gråta åt allt löst skvaller här? Och det mesta påhittat, utan några som helst bevis! Jaa, kära nån! Någon får väl kontakta hovet och be att dom fixar ett grav.test.


  132. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Ja det är just det man inte vill. Alltså om det händer något så Victoria inte blir drottning så blir den som C-P gifter sig med det. Och att ha en drottning som ligger näck ute på nätet vill i alla fall inte jag ha.


  133. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Jag har inte sett just de bilderna men det jag har sett räcker för att ha en åsikt om hennes lämplighet som prinsessa.


  134. Sara skriver: 5 september, 2010
  135. Ronja skriver: 5 september, 2010

    Vem får EU-bidrag på 1,9 miljoner för att driva köttproduktion som går med närmare 2 miljoner i förlust per år.

    Även där utgår bidrag i olika former inkl. stort EU-bidrag

    nästan alla. Part of the game.
    Hur ska man överleva tex. med mjölkproduktion utan subventioner?
    BTW Furst Hans Adam fick 1,77 Mio…EURO


  136. A-B skriver: 5 september, 2010

    @302 nea

    Citerar från din #302; “Jag har endast konstaterat saker som är absoluta faktum..”

    Citerar från din # 210 “daniel tycker om friskvård, för det skall han ha en eloge. Något annat har han dock inte att komma med.”

    Du konstaterar alltså inte bara “fakta”.

    Till skillnad mot dig anser jag, likt andra på den här sidan, att Daniel har så mycket mer att komma med (något alla människor givetvis har, se mina tidigare kommentarer till dig ang. din snäva människosyn). Det har han visat före giftemålet med Kron-prinsessan genom bl.a. sitt egenföretagande och också i de intervjuer med honom sen förlovningen. Utan massa pock på uppmärksamhet har han i 8 år varit en del av Kronprinsessan liv, och först vid förlovningen har han tagit en plats i rampljuset, vilket han gjort på mycket förtroendegivande och kompetent sätt. Allt detta tillsammans gör att jag har förtroende för att kronprin-sessan Victoria och prins Daniel tillsammans och var för sig även fortsättningsvis kommer att representera Sverige väl.


  137. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    Intresant läsning.Vilket fall,Sofia är bara ute efter prinsen för att synas.Undrar bara hur fasiken hon kan både studera och “jobba” i Sydafrika.Ingen med studier på Csn har råd till det!


  138. Sofia skriver: 5 september, 2010

    Varför kan ingen här inne bara länka till bilderna där hon poserar i gul bikini och håller på med en tjej?? Jag hittar de inte någonstans. Eller så kan ni väl iallafall skriva vad man ska söka på!!!


  139. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    Har mamma satt ner foten till sin son,, kan jag bara tala om att då blir det än värre. Ingen som är kär lyssnar på föräldrar med kloka ord!


  140. Lina skriver: 5 september, 2010

    324 Precis! Det skulle vara jattebra om vi kunnat fa en lank. Jag hittar inte heller bilderna pa henne i gul bikini, med handen i trosan och dar hon slickar pa sin kompis.


  141. Gunilla M skriver: 5 september, 2010

    # 326 Håller med dig, vem lyssnar på vad mamma tycker när man är kär, och Carl Philip är över 30 år så det är ju en vuxen man.


  142. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    Kärlek är som en sjukdom.


  143. Lina skriver: 5 september, 2010

    Fast Sofia kommer val inte kosta mer an nagon annan Carl-Philip valjer.. Borjar forresten tro att de dar bilderna inte finns hehe


  144. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    330,nej inte jag heller.Då ska prinsen avsäga sin titel.
    Du som är så duktig,spana in på Sofias kompis,Frida.Sambon!Här finns det möjligheter.


  145. nea skriver: 5 september, 2010

    A-B, det enda du presenterar är din syn på daniel. Jag uppfattar honom varken som kompetent eller trovärdig.

    Monarkin i sverige genomgår ett brytningsskede. Trovärdigheten mätt i siffror är dalande, vilket tyder på att flera än jag uppfattar att det råder ett missförhållande inom monarkin. Detta tror jag att vi alla kan vara eniga om.


  146. Netaadika.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Nea 337 Håller med Dig om att trovärdigheten dalar betänkligt. Hovet sköter inte sin public relation. Och Nina Eldh verkar totalt inkompetent. Det hela börjar likna ett skämt.
    Tarras kom tillbaka !!!


  147. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    Neta,där håller jag med dig.Tarras visste sitt arbete.


  148. lime skriver: 5 september, 2010

    På altavista.se, ‘hela världen’ finns ca 400.000 notiser om
    Sofia Hellqvist.


  149. Evelynactionaid.se skriver: 5 september, 2010

    Bra gjort av Sofia 🙂

    Tror inte någon annan här skulle vilja ställa sig och tala till en stor publik..eller!!??


  150. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    Evelyn,det är ingen konst!Bara man har de rätta orden.


  151. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 5 september, 2010

    Vill man bli kändis så.Se,så hon håller vant i micken!


  152. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Evelyn och Medea.
    Hon är ju heller inte blyg. 🙂


  153. Irena. skriver: 5 september, 2010

    Evelyn 343: Det skulle jag inte ha några som helst problem med.


  154. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Det skulle inte jag heller Irena och troligen en hel del av skribenterna här skulle heller inte det.

    Tycker inte det kan räknas som en merit på något sätt att hon kunde prata inför en massa människor. Hon älskar ju uppmärksamhet.

    Hon kanske skulle söka in till scenskolan. Hon gillar ju att visa upp sig och stå i centrum.


  155. Linnea S skriver: 5 september, 2010

    Att stå och prata i en mikrofon om några produkter och ett projekt tillsammans med flera andra på scenen är ingen som helst merit, det klarar ett barn av. Förstår inte succen i detta!!!
    Frida hade mikrofonen på någon bild, hon talade också!

    Allt detta är iscensatt för att ta fokus från Sofias olämpliga bakgrund, men den kommer aldrig någonsin att kunna tvättas bort! I dagens informationssamhälle, med snabb uppkoppling, internet går det inte att mörka ned sådant. Det borde ALLA förstå och passa sig noga att figurera på bilder och göra uttalanden som man inte kan stå för! Allt handlar om gott omdöme! Brister det passar man inte för befattningen som medlem i kungafamiljen med de arbetsuppgifter som det medför!


  156. Irena. skriver: 5 september, 2010

    Demba: Skådespeleri handlar inte om att apa sig halvnaken och det handlar inte om att sälja läppglans, så jag tror inte att hon har någon chans alls på några som helst scenskolor.


  157. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 5 september, 2010

    Tror inte jag heller Irena.
    Var bara en tanke som slog mig för att hon tydligen älskar att uppträda och inte har några gränser för vad som får visas.


  158. berette skriver: 6 september, 2010

    Nej du Linda är du avundsjuk?? Låt de få vara ifred vi svenskar börjar bli bra gnälliga näst intill otrevliga vad vet vi vad som sker vi är inte med. när de pratar o lever sina privata liv. Vi bara tycker o tycker vi skulle skämmas. ! Jag känner ej denna Sofia så jag yttrar mig absolut inte hur hon är.Jag börjar undra om inte hon ät bättre än alla kverulanta kvinnor som kommenterar.


  159. mb skriver: 7 september, 2010

    Jag håller med er som anser att Sofias försök att bli mer rumsren är alldeles FÖR utstuderat. Visst det är omöjligt att säga vem som utnyttjar vem när det kommer till välgörenhet men frågan är om Sofia inte skulle vinna på att hålla en mycket lägre profil. Mycket lägre. Nu verkar hon försöka dra alldeles för mycket nytta av fattiga barns olycka för att det ska kännas ok. Mitt råd är att göra gott i det tysta istället, verka långsiktigt och se tiden an. Och absolut utbilda sig under tiden, kungahuset har ett absurt dåligt record på den fronten. Med undantag av Madeleine.


  160. Karin skriver: 7 september, 2010

    Re 19 Gunilla M

    Tycker nog att Sofia har visat tillräckligt vad hon går för?! Vika ut sig o åla sig i tidningar är väl knappast värdigt vem man än må vara? För mig säger det allt iaf ….


  161. Kirsten skriver: 7 september, 2010

    Hmm…
    Det kan syntes lidt kunstigt, at det er kommentarerne om
    Sofia Hellqvist, der medfører mere granskning og lukketid
    ml. klokken 16.30 -9.00.
    Skulle kommentarerne om Sofia H. være MERE krænkende
    end dem, der i hvert fald det sidste års tid er blevet skrevet
    om fx Daniel Westling/prins Daniel, kronprinsesse Mette Marit
    og Dronning Silvia IKKE efter min bedste mening !!!
    Og hvis de krænkende ord om Sofia H. har haft en slags
    seksuel karakter, så er de jo også det, der er baggrunden
    for kommentarerne og hvorfor så mange svenskere ikke
    ønsker hende ” optaget ” i den svenske kongefamilie.

    Ja, jeg undrer mig altså over, at SD tager mere hensyn til krænkelsen af Sofia H. end de andre kongelige!
    SD har i forvejen haft muligheden for, selvom en kommentar
    ikke var blevet gransket, at fjerne den!


    1. eva skriver: 7 september, 2010

      Vår ambition är att ingen ska behöva utstå förtal eller kränkningar fortsättningsvis på svenskdam.se, inte MetteMarit, Daniel Westling, Sofia – inte heller de som medverkar i kommentarsfälten!


  162. BEN skriver: 7 september, 2010

    361 Eva;
    Förklara för mig, som är novis, vad som menas. Är det inte SD som ska censurera bort sådant som inte bör gå i tryck?
    Om ni låter kommentarerna gå i tryck uppfattar jag det som att det är OK från er sida. Jag måste säga att jag har blivit väldigt upprörd när man har tillåtits att kalla kungligheter för otrevliga öknamn i en kunglig veckotidning.

    Varför SD har valt att lämna så stort utrymme för artiklar om Sofia Hellqvist förstår jag däremot inte. Det ligger ju faktiskt alltjämt utvikningsbilder på henne på olika sajter för allmän beskådning. Jag trodde att en kunglig veckotidning hade ett annat moraltänk än vad SD tycks ha. Men det är bara att säga upp prenumerationen.


  163. Hanna skriver: 7 september, 2010

    Tack Svensk Dam för att ni börjat granska kommentarerna, det var verkligen på tiden! Hoppas att ni fortsätter med detta så att fler hemska kommentarer (oavsett vem de gäller) aldrig nånsin publiceras.


  164. Katalin skriver: 7 september, 2010

    En sak är säker – inte kommer jag att köpa det där läppglanset från Make up Store.

    Inget annat heller därifrån, förresten.
    Någonsin.


  165. kerstin gatelin skriver: 7 september, 2010

    Det är intressant att så många anser att Sverige inte ska betala för prinsen och Sofia. Madeleine ska enligt tidningen arbeta 2 hela dagar i september. Tror ni att hon får indraget apanage. Har vi råd med henne så har vi nog också råd med Sofia.


  166. A-B skriver: 8 september, 2010

    @198 Kirsten @199 eva

    Kirsten bra skrivet. Eva hoppas det inte bara gäller de namn du nämner + de som kommenterar, utan samtliga kungliga m.fl.?!
    Sen, ni glömmer båda den person som fått utstå och fortfarande får utstå de allra grövsta påhoppen – prinsessan Madeleine!

    MEN är mycket bra om ni på Svensk Damtidning börjar skriva mer seriöst, som exv. idag i artikeln om Kronprinsessan i Uppsala, mycket bra. Om ni håller en hög nivå, är sannolikheten att kommentarerna också gör det. Att vi däremot ska kunna diskutera olika frågor och kunna kommentera kläder, frisörer, hanterandet av olika uppgifter och situationer m.m. från ert, hovets och kungafamiljens m.fl. sida, är väl ganska självklart. Men såväl ros som ris kan ges på ett bra och konstruktivt sätt. Att ge positiv och negativ kritik, är inte detsamma som att kritisera.

    Sen, när det gäller granskning och publicering har det tyvärr inte funnits någon logik. Jag har blivit granskad och stoppad exv. när jag länkade till en bild på den klänning som då diskuterades och exv. när jag skrev om kronprinsessans fil.kand.examen och länkade till hovets hemsida där information om examen och när den togs fanns. Inget kräkande, utan precis tvärtemot. Samtidigt som mina kommentarer inte släpptes igenom kunde jag läsa de mest bedrövliga kommentarer i samma kommentatorsfält! Och lustigt nog kunde jag under en annan artikel skriva samma inlägg och då utan att bli granskad! Angående kränkande kommentarer fanns igår detta om prinsessan Carolines dotters pojkvän och idag läser jag kränkande kommentarer om Kronprinsessan m.m. Så fortfarande vad som släpps igenom och inte släpps igenom följer ingen klar logik eller linje. Men blir förhoppningsvis bättre med tiden.

    Många av kommentarerna och diskussionerna som förs här är intressanta och kan även vara lärorika samt att flera länkar till andra bra sidor. Det vore tråkigt om detta försvann. Kanske kan ni, som nämnts i tidigare trådar, ändra på inloggningen att man måste registrera ett konto (nick/namn + epostadress räcker). Sen finns det hemsidor där man efter att ha skickat sin kommentar har några minuter på sig att redigera eller stoppa kommentaren. Inte dumt om man skrivit något man vill ändra på, oavsett vad detta kan vara.

    Ser fram mot fler intressanta artiklar, likt den om Kronprinsessan i Uppsala m.m., men självklart tillsammans med lite bilder!


    1. eva skriver: 8 september, 2010

      Vårt tekniska system har tyvärr inget pålitligt eller logiskt filter, det är förklaringen till att många kommentarer som borde stoppas tyvärr slinker igenom. Av den orsaken kombinerat med bristande vilja hos ett antal besökare att hålla sig till ämnet och avhålla sig från kränkande kommentarer tvingas vi förmodligen slussa ALLA kommentarer via en moderator. Det innebär att godkända kommentarer publiceras med en viss fördröjning inom ramen för den tid som kan avsättas för granskning.
      Trist, men enda utvägen om vi inte upptäcker att det finns en samarbetsvilja trots allt hos våra besökare.
      Eva Österlind


  167. Henrik Wislander skriver: 8 september, 2010

    Hur kan Svensk Damtidning lovorda en sån som Sofia? Jag trodde ni hade bättre omdöme. Det är ju så uppenbart hur det sitter ihop med det här med Prinsen och välgörenheten. Ingen går på det, allra minst Kungahuset tack och lov.


  168. lintott skriver: 8 september, 2010

    Censur => Har sagt upp prenumerationen.
    Detta påstående även censurerats av Damtidningen.

    Köper inga fler produkter av Aller media.


  169. Helle skriver: 8 september, 2010

    Hvorfor har alle så travlt med at få Carl Philip og Sofia forlovet
    og gift ? Ingen kender deres planer og Sofia er bare 25 år – og
    hvilken prinsesse eller prinsesse in spe er blevet gift i den
    alder på 2000-tallet ?
    Jeg kan ikke umiddelbart komme på en eneste. Kan andre ?


  170. A-B skriver: 8 september, 2010

    @206 eva

    Citerar; “Vårt tekniska system har tyvärr inget pålitligt eller logiskt filter, det är förklaringen till att många kommentarer som borde stoppas tyvärr slinker igenom.”

    Gäller detta då också att ert system stoppar många kommentarer som borde ha släppts igenom (se exv. mina exempel i #204)?


    1. eva skriver: 8 september, 2010

      # A-B. Ja, tyvärr händer det.


  171. Finska flickan skriver: 8 september, 2010

    Hon ser ut Silvia som ung!


  172. Maggan skriver: 8 september, 2010

    Sofia kommer med all säkerhet att bli hur bra som helst i vårt kungahus, titta bara på Lilian och vad Silvia drog hit ex. sin släkting det var väl ingen hit men tillhör kungahuset idag.


  173. Ella skriver: 8 september, 2010

    Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram
    åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av
    bestraffning. FN:s deklaration formulerar rätten på
    följande sätt: “Denna rätt innefattar frihet för envar
    att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka,
    mottaga och sprida upplysningar och tankar genom
    varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till
    gränser”. En liknande text finns också i
    Europakonventionen om mänskliga rättigheter.
    Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar
    och handlar alltid om förhållandet mellan staten
    och individen, inte om förhållandet mellan individer.
    Yttrandefrihet anses vara en av förutsättningarna
    för ett demokratiskt statsskick. I alla rättsstater,
    även de som klassas som demokratiska, finns det
    dock begränsningar för yttrandefriheten, varierande
    mellan olika länder. Till exempel har de flesta länder
    förbjudit hot om våld, och program mot mobbning
    (som även omfattar ord) finns.
    Inskränkningar som finns i de flesta länders
    yttrandefrihet gäller brott mot upphovsrättslagar,
    uppvigling, förtal, olaga hot, spioneri, olaga
    våldsskildring med mera.
    Europakonventionen anger följande skäl som är
    godtagbara för att begränsa yttrandefriheten:
    *hänsyn till den nationella säkerheten,
    *den territoriella integriteten eller den allmänna
    säkerheten,
    *till förebyggande av oordning eller brott,
    *till skydd för hälsa eller moral,
    *till skydd för annans goda namn och rykte eller
    rättigheter,
    *för att förhindra att förtroliga underrättelser
    sprids eller
    *för att upprätthålla domstolarnas auktoritet och
    opartiskhet”.


  174. signe skriver: 8 september, 2010

    Hur drar Eva gränsen för kränkning..vi har yttrandefrihet i landet och då ska man få säga vad man tycker. Jag tycker att Sofia är mycket olämplig som prinsessa med tanke på hennes skitiga CV som tyvärr kommer att förfölja henne hela tiden som kunglig.
    Men om C-P avsäger sig prinstiteln och alla förmåner som det innebär så har ingen rätt att kritisera hans val av blivande fru utan då drar de sig tillbaka från offentligheten och lever ett civilt liv.
    Detta som jag skrivit nu kan inte kallas för kränkning
    Hovet måste också tagga ner och inte jaga tidningar för att sudda ut Sofias dåliga rykte för det kommer bara att få motsatt effekt. Som sagt så har vi yttrandefrihet i vårt land.


  175. Patrik E skriver: 8 september, 2010

    Jag är förvånad över alla kränkande tillmälen på Sofia. Tror ni verkligen att C-P hade varit tillsammans med henne om det funnits en unns sanning i detta?Ni vet ju ingenting om hur hon är som person utan dömer henne utifrån lättklädda bilder som finns publicerade på nätet. Låt dom vara ifred.


  176. Josephine skriver: 8 september, 2010

    Ella,

    Tack för att Du tog Dig tid och möda att bringa ljus och klarhet i frågan;
    det behövdes och var en lättnad att få läsa.
    Man kan inte nog ofta upprepa denna så viktiga artikel, som stundom tycks vara hotad utan att vi själva ens märker det…

    Signe,

    Du är förnuftet själv; klokt, balanserat och självklart sammanfattat.
    Du talar för många av oss… Tack skall Du ha.


  177. Magdalena skriver: 8 september, 2010

    Uansett henvisning til ytringsfrihet, lovverk og internasjonale konvensjoner, er det vel ikke nødvendig å skrive så kritisk og krenkende omtaler av en ung kvinnes hypotetiske mulighet for å bli prinsesse av Sverige?

    Hvilke behov får dere dekket i dere selv ved å gi uttrykk for den forakt dere føler for denne kjærlighetsalliansen mellom Carl-Philip og Sofia?

    Og tror dere virkelig at det dere skriver her vil påvirke Carl Philips valg?

    Jeg bare spør 🙂


  178. Ann-Christine skriver: 8 september, 2010

    Signe,184 TACK SIGNE FÖR DOM BÄSTA ORDEN IDAG!!
    Kram Anki 😀


  179. Ann-Christine skriver: 8 september, 2010

    Maggan,182 nu har vi ju inte kungahuset som en avstjälpningsplats utan som nåt som är symbol för vår identitet. Jag kommer aldrig identifiera mej med en nakenmodell i kungahuset alltså vill jag kronprinsessan blir sista drottningen OM Sofia blir prinsessa och efter det republik tack!!


  180. Ann-Christine skriver: 8 september, 2010

    Ella,183 tack för du skrivit ner så viktiga ord 😀 diskussion är viktigt och vi som är ett folk som inte har så lätt alla av oss att våga säja vår mening högt 😀 för oss är det kanske ännu mer viktigt vi får skriva ner våra åsikter men jag måste säja att svärandet och könsord hör inte hemma varken när man pratar eller skriver 🙁


  181. eva skriver: 8 september, 2010

    Alla kommentarer som lämnas sätts fr om nu i en granskningskö och det kan dröja innan din kommentar publiceras.


  182. Inger skriver: 9 september, 2010

    Bra att alla blir granskade! Det har varit avskyvärt att läsa alla kommentarer!
    Jag tycker att alla de kungliga uppför sej bra!
    Beträffande Prins Daniel, är det inget hinder för honom att få barn.
    Däremot om kvinnan är njuropererad, rekomenderas hon inte att få barn.
    Vi i Skåne är så glada att prins Carl-Philip studerar här!
    Sofia är så söt, jag förstår att prinsen blitt förälskad i henne.


  183. Inger K skriver: 10 september, 2010

    Milde tid vilka kommentarer om Sofia. Det hon gjorde då, då var hon ung. Tror inte folk att människor kan växa till sig. Jag tycker att hon är väldigt söt. Och tycker Carl Philip om henne så har väl inte vi med det att göra. Sen är det pappa som fördelar pengarna, och vi vet inte hur mycket var och en av barnen får! Och har inte med det att göra heller.


  184. Lydia skriver: 10 september, 2010

    #190 Inger K

    Tycker du att hon är gammal nu? Nej du, det skedde inte i ett tidigare liv utan alldeles nyss. Sedan är det så, att just den här familjens äktenskap har vi faktiskt anledning att lägga oss i. Schysst? Nä, kanske inte, men det är en av de kanske mindre roliga nackdelarna med att tillhöra denna familj. Men kom ihåg att de representerar oss.


  185. ATL skriver: 10 september, 2010

    Prins Carl Philip ar sakert kar i froken Hellkvist. Men enligt min uppfattning och vad jag har sett on the web och i SVD sa tycker jag inte hon passar som svensk prinsessa. Vad hon gorde som “ung” kommer att folja henne, och eventuellt det svenska Kungahuset, hela livet Hon var gammal nog och myndig och ansvarig for sina garningar. Jag antar att hon fick betalt for fotografierna. Det har galler svenska Kungahuset och inte Hollywood trash. Jag vet inte vad hon gor for att underhalla sig sjalv……….. men hon verkar inte ha en fast anstallning. Jag har respekt for Kungahuset och anser att skulle prins Carl Philip gifta sig med Sofia so borde dom bli herr och fru Bernadotte – “a step up for Miss Hellkvist”.


Annons

Laddar