Prins Daniel: “Det är så otroligt orättvist”

Prins Daniel:
Daniel lyfter de svaga i samhället och kommenterar de klasskillnader som finns i Sverige.
Annons

Klasskillnaderna i Sverige är stora, något som även visar sig när det kommer till barns hälsa.

Nu tar prins Daniel upp denna viktiga fråga i en ny intervju med Dagens Nyheter. Han kämpar för att barn ska röra sig mer, men understryker att det är en klassfråga.

Annons

— Vi som har bra förutsättningar, vi blir bara mer och mer medvetna. De som redan har det tufft ekonomiskt och socialt, det är de som alltid drabbas först av sjukdom och även där har det svårast. Man kan känna att det är så orättvist, säger prins Daniel.

Han inser att det är svårt för många. Att föräldrar som kämpar med att sätta mat på bordet inte kommer ha varken tid eller möjlighet att få barnen att bli mer rörliga.

— Om jag är ensamstående trebarnsmamma som jobbar inom vården, då är det inte så att jag funderar på om jag ska sticka ut och jogga med mina barn. Jag ska hinna få kläderna rena och maten i ordning, säger prins Daniel.

Daniel fortsätter berätta om en studie där resultaten tydligt visade att personer som bor i områden där man ofta har en sämre ekonomisk situation har dubbelt så hög risk för att få stroke, kol, depression och hjärtinfarkt. Något som verkligen gör honom uppröd.

— Och jag menar: vaddå? I Sverige? I dag? Beroende på var man är född? Det är så otroligt orättvist. Och det här är ju en del av mitt engagemang för den här frågan. Vi kan inte ha det så här. Vi måste med gemensamma krafter försöka förändra det.

Det är just därför prins Daniel, genom sin satsning Generation Pep, nu försöker få skolorna att ta sitt ansvar för att få barnen att röra på sig mer. I längden kommer barn som rör sig mer också prestera bättre i skolan och mår bättre.

— Skolan har en otroligt viktig roll. Det är grunden. Alla barn är i skolan. Det är så viktigt för vår jämlikhet, säger han.

Foto IBL, Stella pictures

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

84 kommentarer till “Prins Daniel: “Det är så otroligt orättvist””

  1. Gunilla Lätt skriver: 4 juni, 2017

    Måste du gå i slips och kostym och “dansskor” när du gör vissa studiebesök. Ta på något ledigare…..


    1. Hilde skriver: 5 juni, 2017

      Spiller det egentlig noen rolle?
      Plager det deg på noe slags vis?
      Er det viktig, og i såfall hvorfor?


  2. Majvor Karlsson skriver: 4 juni, 2017

    Prins Daniel växer mer o mer.


  3. Nina S skriver: 4 juni, 2017

    Rättvisa är ett ord som endast återfinns i Svenska Ordboken. Den existerar inte i verkliga livet.

    Många svenskar har i sitt eget hemland sedan länge och än mer nu hamnat i skuggan av andra, ekonomiskt. Det gäller även utbildningar och jobb.


    1. Lydia skriver: 5 juni, 2017

      Dumheter!


  4. Pia skriver: 4 juni, 2017

    Jag gillar daniel! Han jobbar for sunda vanor och ar trevlig och folklig!


  5. Ingrid skriver: 4 juni, 2017

    Snälla Daniel, vad ågör du åt det?


    1. Birthe Vejrum skriver: 5 juni, 2017

      Han italesætter problemet.


  6. Cecilia skriver: 4 juni, 2017

    Prins Daniel det borde väl vara lika svårt för en ensamstående trebarnsmor som jobbar som bankchef eller kan det ha något med lön och arbetstider att göra.


    1. Birthe Vejrum skriver: 5 juni, 2017

      Ja, det har det!


  7. Eva skriver: 4 juni, 2017

    Det är bra att Daniel uttalar detta med eftertryck. Det är ju kända förhållanden, men det är bra att han belyser dem.


  8. Agneta skriver: 4 juni, 2017

    Daniel, du är en oerhörd tillgång för vårt kungahus och Sverige. Dina föräldrar och Victoria måste vara stolta.


  9. Agneta skriver: 4 juni, 2017

    Daniel,
    Du är en oerhörd tillgång för vårt kungahus och Sverige. Dina föräldrar och Victoria skall vara stolta.
    Agneta


  10. Mona skriver: 5 juni, 2017

    Bra artikel.


    1. Grötchen skriver: 6 juni, 2017

      Pernilla, exakt var läser du stt Daniel är förvånad över klasskillnaders påverkan på hälsan?

      Tacksam för citat för jag hittade inget sådant i den artikel jag läste.


  11. PernillaA skriver: 5 juni, 2017

    Daniel kommer från en vanlig Svensson familj och är efter 10 år i kungahuset förvånad över klassskillnaden i Sverige.Lite naivt att tro att alla får samma vård.
    Bortsett från det tycker jag också att skolor ska involveras i detta , barnen ska undervisas i kost och barnen ska uppmuntras att röra på sig på ett roligt sätt , att spela brännboll är inte dyrt .
    Det är ju inte bara en tidsfråga om föräldrar hinner med att sporta med sina barn , det är ju också inställning det hänger på


    1. Tove skriver: 6 juni, 2017

      I Danmark blev der med en ny skolereform for et par år siden indført, dels en længere skoleskemadag/timer og dels 1 times daglig (!) motion udover den leg, der finder sted i frikvartererne.
      Hvor godt det fungerer i virkeligheden kommer an på, hvad læreren forstår ved motion, kan også være en gåtur, ser man ofte i bybilledet i Storkøbenhavn!


    2. demokrati skriver: 7 juni, 2017

      PernillaA

      Bra och realistiskt skrivet. I sammanhanget kan man undra om Daniel och Sofia har “glömt bort” sin bakgrund eftersom de nu representerar ett odemokratiskt system, särbehandling och därmed ökade klasskillnader.


  12. Monica skriver: 5 juni, 2017

    Tack Prins Daniel.
    Du står med båda fötterna på jorden. Du är en stor tillgång för kungahuset.


  13. Stefan skriver: 5 juni, 2017

    Man har svårt att hålla sig för skratt, alla problem i Sverige skylls numera på socioekonomiska faktorer som om vi vore ett U-land.
    Det är bara att öppna dörren och gå ut och springa, eller liknande! Det är ingen rättighet att idka ridsport och ha häst i stallet.


    1. Marguerithe skriver: 5 juni, 2017

      Stefan,
      Helt rätt. Jag är heller inte säker på att sjukvårdspersonal gillar att alltid vara “stackars-människor. De har också valt sitt yrke och lönerna är bra.


    2. helene skriver: 5 juni, 2017

      Stefan, här kommer en inbjudan till Falsterbo för att ta en ridtur med mej. Efter det, kommer du att säga: Åhh, det borde vara en mänsklig rättighet att få rida. LOL 🙂


    3. Hilde skriver: 5 juni, 2017

      Marguerithe

      Men kjære deg, ikke legg mer i det enn det det er.
      Det var bare et eksempel.
      Dessuten handler det ikke bare om penger , men om tid også.


    4. Hilde skriver: 5 juni, 2017

      Nei det er ingen rettighet å ha hest.
      Men alle barn og ungdommer burde få de samme mulighetene til å drive med idrett eller andre aktiviteter.
      Hvorfor skal noen barn/ungdommer stå utenfor?
      Er det foreldrenes plånbok/ressurser som skal avgjøre om barna får drive idrett/aktiviteter og hvilke(n) idrett(er)/aktivitet(er) de kan være med på?


    5. Anita skriver: 6 juni, 2017

      Stefan, Marguerithe
      Ja, oftest er det et prioriteringsspørgsmål! Plejepersonale/hjemmehjælpere (kaldes vist so-su-assistenter i dag) er ligeså godt lønnet som kommunaltansatte på kontor – og tilhører folk med en mellemløn, altså den gruppe der er flest af i vor nordiske lande. Og der gives tillæg for weekend og aftenarbejde.
      ALLE forældre i Danmark får desuden en børnecheck udbetalt og den er på lidt over 11.000 danske kroner pr. år til hvert enkelt barn mellem 7 og 14 år, det dobbelt til en baby 0 – 2 år.


    6. Anita skriver: 6 juni, 2017

      ………blev ramt af 500 tegnsgrænsen, ville have skrevet: Har man 3 børn får man altså mindst 33.O00 kr årligt …… så der skulle vel være råd til, at et barn går til fodbold, svømming eller ridning eller anden fritidsinteresse.
      Mine 2 børn får i hvert fald ikke tøj for hver 11.000 danske kr. årligt.


  14. Kristiina från Turku skriver: 5 juni, 2017

    Det var en otroligt bra intervju. Alla kan läsa det från DN och tänka vad prins Daniel säger. Det finns mycket visdom i vad han säger. Och han tar sin roll seriöst men är också mycket ödmjuk. Mer dessa artiklar och intervjuer. Inte de som berättar bara om kläder eller när ser vi Sofia agin.


  15. konsttanten skriver: 5 juni, 2017

    Gunilla Lätt!
    Klädkoden får nog inte Daniel bestämma själv, när han är på uppdrag! Daniel är prins, och make till en kronprinsessa, vilket gör att kostym hör till, men ok kavaj borde ersätta kostymen ibland.


  16. Birthe Vejrum skriver: 5 juni, 2017

    Nu var det jo heller ikke noget med heste Daniel taler om Stefan.
    Tidligere – før TV gjorde sit indtog i alle hjem – var alle børn jo ude efter skoletid sammen med kammerater eller søskende.
    Nu står der TV + computer + spillekonsoller i alle hjem, så børnene bliver/stannar inde.


  17. CVM skriver: 5 juni, 2017

    PernillaA
    Tummen upp för din verklighets beskrivning av vår Värld idag 2017
    Trevlig Vecka
    C


  18. Vera Persson skriver: 5 juni, 2017

    Prins Daniel är en prydnad för Sverige.


  19. Mari skriver: 5 juni, 2017

    Bra Daniel! Om man har sämre ekonomisk situation och är ensam mamma eller pappa, drabbas man hårt om man blir sjuk, likaså har man inte pengar att äta lika hälsosamt som man borde. Barna har inte samma möjliheter motionera, och har mycket begränsad möjliheter väljä hobby. Det här gäller många familjer i Sverige. Så jag säger igen: Bra Daniel!


  20. ellinor blomquist skriver: 5 juni, 2017

    behöver ej heller vara slips i alla sammanhang-se på de danske prinsarna


  21. helene skriver: 5 juni, 2017

    Detta tal av Daniel var mycket bra. Det är så samhället ser ut i stort. Daniel, vars Far Olle Westling var socialchef,-har pga. detta säkert en stor insikt hur samhället är indelat. I sitt tal trycker Daniel på just detta att det är inte prio 1 för en tex. ensamstående mamma att när hon kommer från jobbet, prioritera en joggingrunda. Mat på bordet, tvätt, och allehanda ting som rör hemmet och barnen,läxläsning osv. Pengar kanske inte finns att låta barnen gå med i hockeyskola eller dyl. Fortsä


  22. helene skriver: 5 juni, 2017

    Fortsättning på föregående,

    Där kommer det viktiga med alla skolor in. Gymnastiktimmar måste in obligatoriskt i större utsträckning. Idrottsklubbar måste finnas med aktiviteter där den ekonomiska biten inte är avgörande. Vi som har råd att köpa ekologisk mat, ge barnen de bästa förutsättningar för ett gott liv—kan inte blunda för att det finns en klasskillnad i Sverige. Bra Daniel!


    1. demokrati skriver: 7 juni, 2017

      Helene

      Bra skriven kommentar! det är ju så det är.


  23. Bror skriver: 5 juni, 2017

    Kunskapens vägar är, liksom Guds, outgrundliga.
    Det som varit känt sedan 1848 har nu också nått kungligheternas vindlande hörselgångar.


    1. helene skriver: 5 juni, 2017

      Bror, vad jag försöker säga är: Man kan inte likna gårdagen med nutid. Och Nej, det är inte “fantastiskt” endast av den anledningen att det är en sk.”kunglig”–som säger detta!–Det väsentliga är följande: Vi ser ett ökat BMI på den svenska befolkning, även barn/ungdomar, med stor risk för kommande sjukdomar senare i livet. Med åtföljd av behov av sjukvård senare i livet, vilket innebär kostnad både för oss skattebetalare, samt ett lidande för den som drabbas.


    2. Bror skriver: 5 juni, 2017

      Här överskattade jag helt klart läsarnas associativa tankar knutna till märkesåret 1848.
      När dammet väl lagt sig i Paris efter “februarirevolutionen” kom något som skulle få en långt större och mera omstörtande betydelse för den europeiska kontinentens fortsättning. Nej, det var inte konstruktionen av BMI-formeln! Det var helt andra formler det så småningom kom att handla om. Exempelvis den här: Pr=s/C=s/(c+v)
      Utfallet av den gör vissa feta, andra magra!


    3. demokrati skriver: 7 juni, 2017

      Helene
      Ja så är det, men vi vet att Kungahuset är en stor utgift dyr kostnad i skattepengar för folket, regeringen. Logiskt tänk om dessa pengar istället direkt omfördelades till viktiga områden verksamheter (ex. sjukvården, skola) i samhället. Då skulle detta problem gå att lösa på ett effektivt bra sätt m medel till olika åtgärder.


  24. Antonia Cepo skriver: 5 juni, 2017

    Sedan datorn blev var mans och barns egendom har man slutat att röra på sig.
    Fattiga barn hade faktiskt lekar som gjorde att man rörde på sig.
    Man hade hopprep, fotboll och de lyckligt lottade hade ny cykel de andra hade begagnad. Man cyklade i parker då de var trygga när man själv var barn. Det var på den tiden man inte behövde låsa dörrarna


  25. Royalist javisst skriver: 5 juni, 2017

    Helene 5 juni kl 10:50
    Mycket bra formulerat. Ensamstående med flera barn kan vara mycket pressade av vetskapen om
    detta. Sedan har vi familjer med andra kulturer där inte barnen står i fokus utan vad släkten tycker och de som bestämmer i släkten. Idrott, simning, umgås mamma, pappa barn och att vistas i skog och mark är ingen tradition eller kanske t.o.m. förbjudet av äldre släktingar.


    1. Kickan skriver: 6 juni, 2017

      Därför är det så viktigt att ta (den nyttiga) seden dit man kommer, annars har man inget här att göra. Punkt. ALLA skolbarn ska gå på gymnastik & simning, utan några som helst religiösa undantag. Mera gymnastik i skolan, det är det naturliga när barn med spring i benen ska växa upp.


  26. Midnattsol skriver: 5 juni, 2017

    Bra Daniel!

    Men… Det enda problemet när kungliga uttalar sig om klass och orättvisor med klyftorna i samhället, är att hela deras existens är beroende av ett klass-system; hela monarkin vilar på ett klass-system och att vissa föds med högre ställning/(gifter sig in) än andra vilket per automatik ger dem det ärofyllda uppdraget att representera landet.. I Sverige räcker det med en ny garderob för att bli lämpad för uppdraget…


    1. Sara skriver: 5 juni, 2017

      Midnattssol

      En genomtänkt kommentar.


    2. demokrati skriver: 7 juni, 2017

      Midnattsol

      En klockren analys och kommentar.:)


  27. CVM skriver: 5 juni, 2017

    Helene
    Tack för din sanningenliga kommentar där du som vanligt prioriterar utbildning
    och idrotten!
    Trevlig Vecka
    C


  28. Stefan skriver: 5 juni, 2017

    I vanlig ordning så anser många svenskar att allt är statens ansvar, och gör icke staten något så uppstår närmast en sorts handlingsförlamning! Folk får rycka upp sig och inse att de har ett personligt ansvar att själva forma sina liv! Klasskillnader är definitivt inget svepskäl för att inte röra på sig, de som skriker högst om detta är oftast de som röker upp 1-2 paket cigaretter om dagen!


    1. helene skriver: 5 juni, 2017

      Stefan, ABSOLUT! Det peronliga ansvaret!–Idag hörs “alla” ropa på sammhället–samhällets fel för misslyckande skolan, samhällets fel osv. i all oändlighet!–Det är vi själva som avgör vad vi gör med våra liv. Att utbilda sig ger kunskap, att ha ett arbete ger ekonomi, att leva ett anständigt liv ger våra barn bra en förebild, osv.


  29. Barbro Johansson skriver: 5 juni, 2017

    Ja Stefan du har mycket kloka åsikter ibland. Visst hr man ett ansvar för att få sina barn att röra på sig, men det är svårt, de sitter med sina mobiler, och är döva för världen. Det behöver inte alls kosta men man får inse att man är antik som hoppas att barn/barnen/ ska sparka boll och leka kurragömma och brännboll som jag gjorde. Men framförallt, vi hade så jäkla roligt på sommarkvällarna.


  30. Acinom skriver: 5 juni, 2017

    För en gångs skull håller jag med Stefan. 11.58


  31. konsttanten skriver: 5 juni, 2017

    Stefan!

    Är helt enig med dig i denna fråga!! Det är bara det att vi har alltför många som inte är uppdaterade och allmänbildade, och den gruppen växer, tyvärr! Det man inte förstår, gör man inte!

    I värsta fall, så kan man öppna fönstret, sätta tejp på golvet, och hoppa längd, varvat med kullerbytta, eller sätta upp ett hopfällbart pingisbord. Det är bara fantasin som sätter stopp där.

    MEN….Daniel sätter fokus på problemet = ger ringar på vattnet pga att han är omtyckt o känd; uppmärksamhet!


  32. Humaniora skriver: 5 juni, 2017

    Javisst Daniel är det orättvist..MYCKET orättvist i många fall!Visst har människor också ett egenansvar då det gäller att forma sitt liv Men FÖRUTSÄTTNINGARNA,för att kunna göra det ser olika ut hos människor.DÄRFÖR kan man inte gerneralisera och påstå att alla har samma möjligheter.Det är en icke hållbar klyscha och bekvämt att ta till,speciellt för poli tiker som har det yttersta ansvaret för social och ekonomisk trygghet i vårt land.Detta med “människors lika värde” är nonsens och inget mer!!


    1. Kickan (rättat) skriver: 9 juni, 2017

      En okänd person har inte ”lika värde” för mig som mina kära & nära. Däremot, stämmer det mer med verkligheten vad FN:s stadgar konstaterat samt bibelns regler:
      – ”All human beings are born free and equal in dignity and rights & Man ska behandla andra såsom man själv vill bli behandlad”
      Att alla människor har lika värde är snarare detsamma som att alla människor har samma mänskliga rättigheter och samma rätt att få dem respekterade och att ingen människa i detta avseende är förmer än någon annan.


  33. ananas skriver: 5 juni, 2017

    Människor i gemen rör på sig för lite med svepskäl: inte tid, pengar, ork, intresse osv osv. Kan väl inte vara fel att nån fäster uppmärksamhet vid detta?


  34. Humaniora skriver: 5 juni, 2017

    Tillägg:Det får anses modigt av Daniel att bekräfta att han är medveten om våra stora klassskillnader.Modigt därför att han trots sin egen priviligierade situation vill betona det orättfärdiga i rådande system.Vidare är det just de ekonomiska och sociala orättvisorna som är en viktig grogrund för grov kriminalitet och nu också det stora problemet med radika liseringar.Politikerna måste VAKNA och ta sitt samhällsansvar..OCH.. problemen minskar inte gm div tillfälliga lågbudgetprojekt…!!


    1. demokrati skriver: 8 juni, 2017

      Humaniora

      Bra skriven kommentar!


  35. CVM skriver: 5 juni, 2017

    Humaniora
    Tack för som vanligt en mycket välskriven kommentar som dessutom är sann!
    Facebook/Soupe de Nuit kan vi se att detta som Humaniora skriver att människor lika värde inte stämmer!
    Det är mycket lätt att tycka och tänka men att “Prins Daniel” skulle förändra
    livet för dessa människor tar jag med en stor nypa salt.
    Men försöket var bra……
    Trevlig Kväll
    CVM


    1. demokrati skriver: 8 juni, 2017

      CVM Claes
      Det är stora och viktiga ord människors lika värde. Det är faktiskt så att om makthavare människor skulle förstå och arbeta för det, hade vi lösningen på stora delar av världens problem och motsättningar. Tack för tips ska gå in och läsa där på Fb.


  36. Humaniora skriver: 5 juni, 2017

    Hej CVM!Nej Daniel kan inte ensam förväntas gå i bräschen för ett mer humant och rättvist samhälle.Däremot bra att han belyser/konstaterar problemen.Klassklyftorna har eskalerat storskaligt under senare år och i spåren av detta,ser vi hur våldet,kriminaliteten och den ekonomiska brottsligheten ökat lavinartat och nu också problemen med vilsna ungdomar som
    låter sig radikaliseras,i vad jag tror,brist på ett meningsfullt och värdigt livsalter- nativ.Vi ser också hur terrorismen i nuläget…


  37. Humaniora skriver: 5 juni, 2017

    forts.:för ett öppet krig mot västerlandets cilivisation/kultur.Det är ett allvarligt läge och de världsherrar som är begåvade med ett klart och insiktsfullt intellekt måste nu SAMARBETA och på allvar,försöka skapa ett mer rättvist och humant samhällsklimat samt finna fruktbara metoder att hantera terrorn i världen.Det finns ingen annan väg att gå!7 april upplevde Sverige sin första riktiga terrorattack. – Vi hade “tur” att det var så få som
    tvingades offra sina liv..Nästa gång vet vi inte..!!


  38. F.d.lärare skriver: 5 juni, 2017

    Visst har prins Daniel rätt! Det kan vara stora skillnader ekonomiskt i många barnfamiljer. Det är inte bara att gå ut till sina fritidsintressen- allt kostar t.ex resor till hallarna/ planen, träningskläder, träningsskor etc?
    Det kan vara ensamstående föräldrar, nyinflyttade med liten ekonomi, skilsmässobarn, arbetslösa och sjuka föräldrar – ja helt enkelt mycket olika förhållanden. Prins Daniel har säkert mött både det ena och det andra- det har även många andra gjort. Tack för omtanken!


  39. Ingrid skriver: 5 juni, 2017

    Han är väl helt fel person att uttala sig i denna fråga.
    Genom enbart giftemål har han tillåtelse att uttala sig , men är helt bakbunden i handling.
    Vad är detta värt?


    1. Grötchen skriver: 6 juni, 2017

      Ingrid din lilla solstråle, naturligtvis får och kan Daniel uttala att han är bekymrad över hur klasskillnader påverkar människors hälsa!
      Det har vi ju alla kunnat läsa om och det är inget han hittat på själv.

      Lika lite är det hans uppgift att lösa det problemet själv, det förstår du väl?

      Däremot kan han vara EN person med möjlighet att påverka som drar sitt strå till stacken.
      Men fet krävs givetvis att fler gör något.

      Kanske du skulle kunna göra något själv på din ort där du bor?


  40. Birgitta skriver: 6 juni, 2017

    När Daniel träffade Viktoria hade han lite långt hår men när de förlovade sig var Daniel klippt som en gubbe
    Varför kan både kungen och Carl-Philip ha lite längre hår och inte Daniel


    1. Lydia skriver: 6 juni, 2017

      Hahaha jag håller med! Tänk om han hade kunnat behållit lite av sin tidigare (naturliga) stil.


  41. Helena skriver: 6 juni, 2017

    Är det rättvist att ärva eller gifta sig in i sin position och sen leva i lyx på folkets pengar. Verkar lite populistisk hans tal, men som sagt allt är pr för för sig själv och kfamiljen.


    1. demokrati skriver: 12 juni, 2017

      Helena
      En bra fråga och bra skrivet, skulle vara intressant för folket att höra dagens sk. kungafam. svara på detta.


  42. Kristiina från Turku skriver: 6 juni, 2017

    Daniel inte bara talar, utan gör någonting till det här saken. Han är engagerad i En Frisk Generation on GEN-PEP. Vi kan alla tänka på vad “jag gör/kan göra till det här”.


  43. EllaBellaBingo skriver: 6 juni, 2017

    I ett odemokratiskt Sverige finns monarkin fortfarande kvar som statsskick och där det fortfarande är ok att födas till statschef och i välstånd.


  44. Nina S skriver: 6 juni, 2017

    Långt ifrån alla har haft en egen pappa närvarande.
    Har kanske inte heller egna barn, trots högsta önskan.
    DET är också orättvist!


  45. CVM skriver: 7 juni, 2017

    Grötchen din lilla solstråle innan både Daniel Westling och även ni Grötchen
    var födda kommer klassskillanderna finnas kvar och såå naiv tror jag inte
    ni är Grötchen som tror på denna Kungliga Marknadsföring
    Trevlig Onsdag
    CVM


  46. Marguerithe skriver: 7 juni, 2017

    Anita 6/6 kl 9.39
    Bra skrivet! Svenskarna vill ibland göra sig till martyrer. Sjukvårdspersonal har bra löner och är man ensamstående får man ganska mycket bidrag.


    1. Grötchen skriver: 7 juni, 2017

      Sjukvårdspersonal har INTE några höga löner!

      Och några bidrag betalas inte ut till specifikt ensamstående föräldrar, det var många år sedan de försvann!
      Tvärtom kan en ensamstående mamma bli av med halva barnbidraget om hon har en sniken pappa till barnet/barnen.


  47. demokrati skriver: 7 juni, 2017

    Detta är inget nytt, det har människor insett sen lång tid tillbaka. Daniel uttalar ger sig in på flera områden här och det liknar mer ett intresse för ett politiskt engagemang och PR för Khus. De Kfam är överhuvudtaget inte rätt personer att uttala sig om detta då de lever en vardag utanför samhället, ett skattefinansierat lyxliv med tillgång till det folk i allmänhet saknar – tid och ekonomi pengar. Det är en förutsättning för att kunna ha möjligheter till ett aktivt liv. forts.


  48. demokarti skriver: 7 juni, 2017

    Det han säger är bra det är ju så det tyvärr ser ut, det har de självklart insett till skillnad från deras vardag. Kfam Daniel o Victoria är medvetna om fördelningen av skattemedel i landet. Märkligt nog är det aldrig några sparkrav i det överflödiga Khuset. Alla verksamheter bl.a skolan i samhället är fristående fr Khuset. Det låter som att Daniel inte är insatt i hur det ser ut och vad som faktiskt görs inom området både i skolan o div. aktiviteter idrott.


  49. demokrati skriver: 7 juni, 2017

    Midnattsol

    Midnattsol en klockren analys och kommentar. 🙂


  50. CVM skriver: 7 juni, 2017

    VÄLKOMMEN tillbaka Demokrati!
    Trevlig Eftermiddag
    CVM


    1. demokrati skriver: 8 juni, 2017

      CVM Claes,

      Tack, det var roligt att höra. Önskar dig en fortsatt trevlig vecka och helg! 🙂


  51. Monarkist skriver: 8 juni, 2017

    Jag tycker att Daniel talar bra och jag upplever att han vet vad han pratar om. Dessutom försöker han hjälpa till att peppa människor till att röra på sig i det lilla, i promenader i skogen. vid bäcken eller i en park. Det är faktiskt upp till var och en att lyssna och göra en bedömning. Inte bara kritisera utan den relevans som ibland saknas.


    1. demokrati skriver: 8 juni, 2017

      Monarkist

      Relevansen i detta är att vara realistisk, får nog hänvisa till bl.a sign. Stefan, helene, PernillaA, Midnattsol, Helena, Humaniora mfl. Det Daniel säger låter bra men det har bl.a idrottslärare i skolan uppmärksammat för länge sen och har gett förslag på mer gymnastiktim i skolan. Dessutom allmänt att röra på sig mer, ta promenader, äta hälsosamt osv. finns det hur mkt. info. som helst att läsa och olika aktiviteter, idrottsföreningar att delta i. forts.


    2. demokrati skriver: 8 juni, 2017

      forts. Det han ger ett intryck av att nästan dumförklara människor spec. de som aktivt jobbar för detta på olika sätt i samhället. Det han säger är inget nytt redan konstaterat och konsekvenserna ser vi av detta. Istället för att vara bror duktig i kostym, vore det nog bättre och effektivare om Daniel började arbeta som idrottslärare el. politiskt. Folk kan nog faktiskt undra går det inget bra för Gen-Pep, nu när han de måste beblanda sig med skolan också.


  52. G u i d v v O Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 12 juni, 2017

    demokrati!

    Dina kommentarer är bland det bästa jag läst i mannaminne!!

    Tack för att du (och så många andra här) har förmåga att genomskåda det kopiöst stora PR-maskineriet som dundrar vidare för denna familj!!


    1. demokrati skriver: 12 juni, 2017

      Gredeline

      Tack! och tack själv för dina klarsynta kommentarer. 🙂


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annons

Laddar