Prins Daniel på besök i Göteborg

Prins Daniel på besök i Göteborg
Annons

prins-daniel-hovet

Just nu besöker prins Daniel tillsammans IVA och “Prins Daniels Fellowship” Polhemsgymnasiet i Göteborg.

På hovets Facebook-sida kan man nu se denna bild från Göteborg med prins Daniel som tillsammans med “Prins Daniels Fellowship” besöker Polhemsgymnasiet och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Den 20 november väntar ett nytt uppdrag för prinsen, då ska han besöka Samhalls Visa vägen-gala, på Rival, Stockholm.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Kungahuset.se

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

29 kommentarer till “Prins Daniel på besök i Göteborg”

  1. Monica skriver: 18 november, 2013

    Tummen upp igen för Daniel.


  2. Sthlm skriver: 18 november, 2013

    Nej, det är statschefen och vår blivande statschef som ska ut på besök. De här besöken kostar bara samhället onödiga pengar.


  3. Hm skriver: 18 november, 2013

    @Ingrid Tror du verkligen att alla andra kungligheter har utbildning i alla de ämnen som kommer upp när de är ute på olika uppdrag? De är ju inte där för att undervisa publiken.


  4. Elisabeth Aronsson skriver: 18 november, 2013

    Ingrid tror säkert inte att alla har utbildning men hon måste få ur
    sig nåt elakt bara , en del människor fungerar så.


  5. Gneta skriver: 18 november, 2013

    Detta är väl bland det vettigaste som Prins Daniel ägnar sig åt. Att ge våra ungdomar modet att kanske tro på sina idéer och därmed våga starta eget. Vem vet, kanske en av dessa ungdomar får just den puschen i rätt riktning att tro på en idé och satsa. Det är sådant som skapar arbetstillfällen i landet.


  6. Humaniora skriver: 18 november, 2013

    3. Tänkvärt det du skriver. – Om alla i kungafamiljen skall representera med alla de merkostnader detta innebär av bl a personskydd, så blir det en onödigt hög samhällskostnad som dessutom inte ger någon samhällelig valuta…….
    Vad blir då Daniels egentliga uppgift och ev Sofias……………?!
    – Att enbart vara partner/gift med en kunglighet kan väl ändå inte vara tillräckligt för att uppbära ekonomiskt bistånd dvs apanage!!


  7. Humaniora skriver: 18 november, 2013

    – Att hela tiden kalkylera med kronor och ören är i sig inte speciellt upplyftande! Men – då vi i dagens Sverige har så många brister vad gäller nödvändiga samhällsfunktioner etc, är det nödvändigt att se över kostnaderna för bl a kungahuset. -Sjukvården är underbemannand, skolelever tillbringar sina dagar i slitna lokaler med bristfällig städning, snuskiga toaletter, trasiga läroböcker………Detta är en skam för vårt land, att politikerna ännu inte tagit dessa problem på fullt allvar och agerat! – Respektlösheten gentemot våra barn är bedrövlig, tragisk och vittnar om en mycket krass människosyn! Det har sagts men det måste sägas igen ……barnen är vår framtid, ifall vi vill att de växer upp till ansvarsfulla samhällsmed-borgare, krävs att samhället också visar respekt och ger något tillbaka dvs satsar på barns bästa och inte bara ser till etablissemangets/maktens behov! Detta är en av många orsaker till att människor idag är kritiska till kungahusets icke ifrågasatta privilegier och överdrivna välstånd! – Ingen människa med rättvisepatos kan tycka att detta är en acceptabel situation!!


  8. Gneta skriver: 18 november, 2013

    #8 Du glömmer en viktig bit i ditt resoneman. Detta är att den socialdemokratiska regeringen för ett antal år sedan lade över ansvaret på skolan på våra kommuner. APanaget för kungafamiljen betalas från den statliga skatten. Visst, man kan del ut detta (ca 60 milj) som ett bidrag till kommunen, men tyvärr tror jag inte det skulle höja standarden i våra skolor. Kommunen skulle säkert dribbla bort detta på ngt sätt


  9. Marguerithe skriver: 18 november, 2013

    "8" "9",
    Jag tycker vi ska tänka över nyttan och kostnaderna av våra politiker. De senaste åren har ingenting gjorts för att förbättra för barnen i Sverige, eller sjukvården. Svenskar ser en katastrof runt hörnet men väljer att skylla på de oskyldigaste av alla, vår Kungafamilj.
    I varenda kommunala nämnd och styrelse ska man ha höjda arvoden utan att bry sig om vart pengarna kommer ifrån.
    Kungens apanage är mycket snålt tilltaget och det finns inga pengar kvar till några resor eller privata fester. De får ta ur egen ficka, något som politikerna skulle vägra.


  10. amj skriver: 18 november, 2013

    8.
    Tack för din kommentar, Humaniora.


  11. Maryou skriver: 18 november, 2013

    8. Humaniora, därför borde kungligheterna försöka påverka politikerna så att bristerna i viktiga samhällsfunktioner åtgärdas.


  12. Zilva skriver: 18 november, 2013

    I Sverige gäller åsiktsfrihet (?) men här luftas div rent dumelaka sådana, vad är fel med er damer? Varför detta eviga gallspyende över prins Daniel, som enl min åsikt (!) alltid försöker göra sitt bästa utan att på något som helst sätt "skämma ut Sverige"!!!
    Daniel är den ende representanten för kungahuset som kan tala offentligt utan att det känns pinsamt. Daniel är en fin och "fläckfri" person som vi alla borde vara nöjda över att representeras av i kungliga sammanhang!!!
    Nu har jag luftat lite av mina åsikter. Fortsätt gärna med era!


  13. Gunnel skriver: 18 november, 2013

    Med tanke på de elaka kommentarer som skrivits ovan, så får man väl dock förmoda att de som bjuder in de kungliga definitivt ser ett värde i att ha dem på plats! Kungafamiljen bjuder ju inte in sig själva. Daniel passar väl alldeles utmärkt i den roll han har, han har själv byggt upp något av en idé och kan säkert bidra med insikt. Vad är det som säger att man är mer intelligent för att man har tagit universitetspoäng? Det som Igrid skriver är verkligen lågt.


  14. Lina skriver: 18 november, 2013

    Han är säkert inspirerande men vi behöver verkligen någon kunglighet som intresserar sig för kulturen i landet. Den håller på att skäras ner till intet nämligen. Politikerna tycks tro att det räcker med dagissånger, luciatåg, Idol och då behöver de inte anstränga sig. Operan och Dramaten får kanske vara kvar ett tag till men det är nog en tidsfråga. En uppmaning till Kungahuset :Lägg manken till och slå ett slag för kulturen! Ägna Gustaf III en tanke…


  15. Kristiina från Turku skriver: 18 november, 2013

    Ett mycket bra initiativ från Daniel och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Unga människor behöver uppmuntran. Och Sverige, liksom Finland, behöver unga företagare.
    Johan T Lindwall intervjuade Daniel i Göteborg:
    http://www.expressen.se/gt/prins-daniel-sverige-vinner-mot-portugal/


  16. Kerstin Bergström skriver: 18 november, 2013

    #8 Humaniora Sjukvården Underbannad….. Varför?? Jo,det har pågått i många år att politiker har när de fått avgått livstid hög pension.Vet inte men i vårt landsting har det nu ÄNTLIGEN beslutas att det är slut på detta.Man kan inte i sin livligaste fantasi ana hur mycket pengar detär.Sedan skolorna du tar upp.Jag ärt mest förbannad på föräldrar som INTE lär sina ungar hur man gör när m,an går på en toalett. Det är väl ändå föräldrarnas sak att undervisa dem eller ska skolan hålla med personal som torkar dem i baken??Det är väl inte politikerns sak.Vad gör föräldrarna? Jo,spelar datorspel eller ute och minglar.Du kan ju själv läsa i denna tidning flera sidor mingel Varje vecka och det är många son är på flera av dem och har både 2 till 3 barn.


  17. Matilda skriver: 18 november, 2013

    Jag tycker det verkar som att Daniel gör det han är satt att göra på ett utmärkt vis. Ni som klagar. . . Vad exakt tycker ni att han ska göra och hur? Vilken roll tycker ni att han ska ha Dela gärna med er av era tankegångar, vore intressant att ta del av dem…


  18. Birgitta skriver: 18 november, 2013

    8 Humaniora. Vackert ock välskrivet ang. samhällsfunktioner, som jag tror de flesta av oss känner till , ock kan skriva under på. Men… där måste jag ta vårt kungahus i försvar. (trots att jag inte sympatiserar med institutionen som sådan) Tror ej att kostnaderna för Kunga-huset ock dess göranden , är det som stjälper vårt trygghetssytem i form av vård/skola/omsorg.osv. Det är helt säkert otaliga faktorer. 1 Ex.:Alla politiker. Inräknat alla länspolitiker. Det är i många fall människor med ett stort ordförråd. Men innehållet i "förrådet" är ej så mycket att bygga ett välfungerande samhälle med. Man kan vid granskning hitta en fd.kock, som blev sjukhusdirektör! Om man tar sig tid att granska de "styrande" i samhället, kan man få en viss förståelse varför samhällsfunktionerna i mycket inte fungerar. Men vi skall inte glömma att det är vi själva som valt dessa människor. Maktens behov kan vi göra väldigt lite för att komma åt. Titta på de 4 storbankernas miljardvinster för att ta 1 ex. EU-parlamentarers gigantiska löner ett annat.


  19. Mona skriver: 18 november, 2013

    #8 Humaniora nu skulle de medel som det svenska hovet får varje år inte tillfalla skolan eller vården om vi lade ner hovet. 60 Milj går till slottsstaten för driften och skötsel av vårt kulturarv denna driftskostnad kvarstår även om kungahuset avskaffades. 60 milj ca går till kungafamiljens omkostnader, Om kungahuset avskaffades får vi en vald president,som ska ha en hög lön, representation, resor osv Samt kostnader för presidentval. En President kan ha en dotter som ska gifta sig presidentens skatte finansierade lön bekostar de bröllopet Kungafamiljen har en egen förmögenhet, egna fastigheter, så de skulle ändå kunna leva med en status vi andra inte kommer i närheten av. Nu kan man inte konfiskera folks pengar, arvs och förmögenhetsskatten är avskaffad. kvalitén i vård och omsorg blir inte bättre så länge man kan göra vinster. Det finns andra familjer som har ett ännu högre välstånd än vad kungafamiljen har. ska vi ta deras pengar och tvångsförflytta dem till en skogskoja? Du skriver en lång kommentar där din avundsjuka lyser igenom. Varför inte arbeta gratis för alla dessa barn du pratar om Eller byt regering i nästa val.


  20. Mona skriver: 18 november, 2013

    #3 STHlM nu har du fel igen. Är det inte dags att sluta ljuga.
    prins Daniels fellowship är ett projekt som IVA driver se nedan
    Inte samhället som bekostar.
    Expertråd med ledande näringslivsprofiler
    Projektet har samlat en grupp framgångsrika entreprenörer och företagsledare i ett expertråd. Dessa ställer liksom prins Daniel upp utan ersättning, och kommer tillsammans med prinsen inom ramen för projektet att göra ett flertal besök vid gymnasieskolor, universitet och högskolor i landet för t inspirera unga människor.


  21. Teskedsgumman skriver: 18 november, 2013

    @8 Humaniora: Jag gillar och instämmer i ditt inlägg!


  22. Eileen skriver: 18 november, 2013

    Humaniora

    Har ni i Sverige inte riksdagsval vart fjärde år?


  23. annica, helsingfors skriver: 18 november, 2013

    Man blir förstås inte klok genom att gifta sig, Ingrid. Knappast kunglig heller, däremot kanske respekterad som representant för landet och som människa. Och att man gör så gott man kan inom de premisser som är givna….

    Att Silvia (trots de fatala misstag hon gjort genom att försöka rentvå sin far), Victoria och Daniel är de mest respekterade inom svenska kungahuset, säger kanske mer om dem än om kungen, Carl-Philip och Madeleine… Eller snarare tvärtom…

    Måttstocken är alltid regenten, om han/hon klarar sig dåligt kan inte andra styra upp. Titta på England vid skandalåren med barnens skilsmässor, otroheter och tampongprat. Eftersom landets regent Elisabeth II stod pall och folkets tilltro till henne aldrig svek så klarade kungahuset stormarna. Likaså med Norge/Harald och Danmark/Margrethe. Men inte Sverige – tyvärr.


  24. Hilde skriver: 18 november, 2013

    Ingrid
    Hva skal Daniel skjemmes for og hvorfor?

    Sthlm
    Hva skal Daniel og de andre gjøre da? Sitte hjemme med hendene i fanget? Jobbe gratis?
    Tror du virkelig at Daniel og de andre kongelige får betalt pr. oppdrag eller pr. time?
    Apanasjen er et fast beløp pr. år enten man har 100 oppdrag eller 200 oppdrag. Den skal jo dekke andre utgifter også.
    Utgifter til skydd bl.a er vel også faste utgifter oberoende av antall representasjonsoppdrag.


  25. Ingrid skriver: 19 november, 2013

    Eftersom vi ställer krav på alla våra ungdomar och även nyanlända svenskar så kan jag inte förstå varför det är förbjudet att ställa krav på kungahuset.
    Här kallar ni det till och med för mobbing!
    Ska vi skickfa Sofa till att företräda Nobel?


  26. Humaniora skriver: 19 november, 2013

    18 Birgitta! Tack för ditt kloka inlägg. – Jag inser naturligtvis att vår välfärdspolitik inte uteslutande är beroende av de medel som kungahuset disponerar. Du har helt rätt när det gäller politikers roll och ansvar i sammanhanget. Du skriver att vi väljer våra politiker – ja det är en del av det demokratiska spelet………men det verkar som om när politiker får större makt , blir de pompösa, giriga och ointresserade av de samhällsfrågor som kräver aktion och ekonomiska satsningar vad gäller just vår välfärd. – Att bygga idrottsarenor och försöka satsa på ett svenskt OS…..tycks vara betydligt intressantare……Personligen tycker jag vi borde ha allmänna val högst vart tredje år, kanske oftare vid behov. Att befinna sig i maktens korridorer under fyra år stimulerar till passivitet vad gäller att aktivit verka för samhällets och människors bästa………..man har ju fyra år på sig och kan slumra sött och vakna till då valet närmar sig och försöka "förföra" väljarna med allsköns svada och populistiska förslag. Så är det!!


  27. Annica* skriver: 19 november, 2013

    Tror knappast att de som bjuder in de kungliga på sina olika arraangemang sitter och läser vad gnällkäringar tycker på Svensk Damtidning, de har nog andra referenser att gå efter! =)


  28. Marguerithe skriver: 19 november, 2013

    "19" Mona,
    Oavsett vilken du svarar är din kommentar fantastiskt bra. Den visar verkligheten i Sverige, svenskarnas girighet och avundsjuka. Att det finns så många familjer i landet som är så oändligt mycket mer förmögna än Kungafamiljen är också sant.
    Monarkin är heller inget vinstdrivande företag, utan man ärver ett ämbete att förvalta under sin livstid, och så länge statsskicket fungerar bra (tacka kungafamiljen att de orkar) finns ingen anledning att klaga och åter klaga.


  29. Karin Nilsson skriver: 19 november, 2013

    Här skrivs om "premisser som är dem givna" etc. Det är just det jag ifrågasätter och inte personerna i den s.k. kungliga familjen.
    "Jag tycker att X gör det han är satt att göra på ett utmärkt vis". Den största frågan är väl om vi behöver kungliga som "sätts att göra" uppdrag?
    # 11. De kungliga får inte påverka vare sig inom vare sig politik eller ekonomi!
    Mona. Presidenters äldsta barn som gifter sig får inte vare sig bröllop, bostad eller andra förmåner betalda av staten. Och inte presidenters barnbarn heller. Och ingen av dem ärver hans yrke och försörjs i väntan på det.


Annons

Laddar