Prins Daniel jultalade i Ockelbo kyrka

Prins Daniel jultalade i Ockelbo kyrka
Annons

Prins Daniel gjorde i helgen ett oväntat framträdande i en kyrka i Ockelbo – och han pratade om sin fru…

Det var många som blev lite förvånade när prins Daniel dök upp i Ockelbo kyrka under julaftonen för att tala. Han tackade bland annat Ockelbo-borna för det stora stöd han fått under året och berättade en historia om hur de hållit journalisterna och fotograferna på avstånd – med en vattenslang.

Uppskattat tal

Till GD.se säger Kajsa Cedervall Westerman, pastorsadjunkt i församlingen att talet inte var något planerat, men att det däremot var oerhört uppskattat. Prins Daniel talade också kärleksfullt om hustrun kronprinsessan Victoria som kan kallade både “frugan” och “fjällan” enligt Expressen som också intervjuat några som var med i kyrkan.

Annons

Bilderna här intill är dock från Globen häromdagen då prinsen tvingades fly Stockholmsderbyt mellan AIK och Djurgården efter ett storbråk.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Stella Pictures

Läs även:

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

94 kommentarer till “Prins Daniel jultalade i Ockelbo kyrka”

  1. Gittan skriver: 25 december, 2010

    Fler kungliga kyrkobesökare… 😀
    Här Elizabeth och gänget… Maskeradprinessorna Beatrice och Eugenié får liksom nästan lite påfyllning i gruppen av Sofie…Hemsk skrålla på skallen…

    http://myroyal-myroyals.blogspot.com/2010/12/british-royal-family_25.html


  2. Katarina skriver: 25 december, 2010

    Undrar varför Prins Daniel inte ska följa med Victoria till varken Förenade Arabemiraten eller Jokkmokk nästa år.


  3. Katarina skriver: 25 december, 2010

    Olämpligt att kalla kronprinsessan för fjällan eller frugan utanför hemmet väggar.


  4. Ulla1 skriver: 25 december, 2010

    Tack Prins Daniel för att vi har dig i Kungafamiljen ´för ditt fina framträdande i Ockelbo Kyrka på midnattsmässan.

    God Jul och Gott Nytt år till Dig och Kronprinsessan
    önskar Er allt gott i framtiden


  5. annica skriver: 25 december, 2010

    Det tilltufsade svenska kungahuset – med kungen i spetsen – borde låta Prins Daniel komma fram och få en synligare roll. Det skulle kungahuset vinna på, han har ju vid flere tillfällen visat att han har potential. Han ska inte vara en (gammalmodig) statist vid Victoria, vi – också monarkin – lever ju på 2010-talet.


  6. Birgitta skriver: 25 december, 2010

    Han talade vid Midnattsmässan som var natten mot julafton och inget annat.Rätt ska vara rätt.


  7. Helena skriver: 25 december, 2010

    Underbart gjort av Daniel att tacka sina bybor för all deras lojalitet och den möjlighet att de kan ha Daniels hemby som andningshål!
    Att han dessutom säger fjälla och frugan det är fantastiskt gjort- det värmer nog Viktoria som är uppväxt med en massa fisförnäma adelskvinnor och andra som hon inte har vetat om de egentligen tycker om henne!
    Heja, heja!


  8. Julia skriver: 25 december, 2010

    Fjällan? Jag trodde att Daniel fått lite mer uppfostran än så.


  9. caterine skriver: 25 december, 2010

    Det är fart och fläkt över Daniel, det kan behövas i kungahuset.


  10. Gittan skriver: 25 december, 2010

    Söta bilder på norska kungligheterna…Sonja, Märtha-Louise och töserna i Holmenkollens kapell … 😀

    http://myroyal-myroyals.blogspot.com/2010/12/norway-royal-family.html


  11. Pia skriver: 26 december, 2010

    Vi som inte var på plats i Ockelbo vet inte i vilket sammanhang han använde orden “fjällan” och “frugan”. Lösryckta får orden en helt annan betydelse än om man hör dem i t ex ett par citat. Det kan mycket väl vara andra som talat med honom om hans älskade Victoria i dessa termer, som för övrigt inte alls är vanvördiga eller nedsättande. Sv dam är en bland många skvallertidningar, som gärna spetsar till saker och ting och därmed får sälja några extra lösnummer. Jag tar det mesta med enrejäl nypa salt när jag roar mig med en “koll” på läget. Daniel har inte på alla år uppträtt på något sätt olämpligt, så varför skulle han plötsligt bli så “billig” som en del tycks anse? Han älskar sin hustru och gör allt för henne, står till och med ut med att ha blivit ytterligare en måltavla för svenska folkets tyckande. Daniel är en härlig kille.


  12. berette skriver: 26 december, 2010

    Han är underbar Daniel men det finns gnällspikar som inte kan med vissa ord. jag tycker att han får kalla sin fru vad han vill..


  13. else sundqvistanna skriver: 26 december, 2010

    Nu ska nog tränaren försöka att ställa in sig hos vanligt folk som han tror gillar att han kallar Viktoria för fjällan och frugan.
    Han visar bara vilken klass han tillhör och vad vi kan förvänta oss.


  14. Netaadika.bloggspace.se skriver: 26 december, 2010

    #8 Håller med, jag fick en smärre chock när jag läste det….som något ur en gammal pilsnerfilm. Och han säger “frugan” om sin hustru som dessutom är kronprinsessa !!! Billigt och vulgärt !!!


  15. Maggan skriver: 26 december, 2010

    Ja nog ska kungahuset vara stolta alltid över att få en sådan otrolig tillgång som Daniel, han kan både föra sig och tala på rätt sätt för att få med sig folket. Bra Daniel.


  16. Sthlmbybo skriver: 26 december, 2010

    Vilken glädje för kronprinsessan Victoria och hela kungahuset att få ha prins Daniel i familjen. Vilken man! Han verkar så stabil, men samtidigt så ödmjuk. Att tillsammans med sina föräldrar besöka bykyrkan och framföra sitt och sin älskade hustrus tack
    säger väl det mesta om både honom och kronprinsessan.

    #8 Julia
    Lugn han återgav bara vad en annan bybo hade sagt. Vi som lever bland förnäma Stockholmare vågar som regel inte använda ett så “konstigt” ord som “fjälla”! Hallå där!


  17. lena nilsson skriver: 26 december, 2010

    Skall det nu bli en massa skit på Daniel också,bara för att han är en vanlig enkel människa som pratar av vad hjärtat är fullt.Att säga fjällan eller frugan är väl inget att få hjärnsläpp av.Kungahuset behöver lite sånt efter all turbulens.Och det är inte lätt att vara alla till lags,skulle han sagt HKH kronprinsessan,så hade han försökt att göra sig märkfärdig och säger han frugan ja då är han snudd på vulgär.Låt grabben vara den här,det var ju det Victoria ville ha och då duger det åt oss andra med.Ha en fortsatt trevlig helg.


  18. annica skriver: 26 december, 2010

    “fruga” och “fjälla” är på intet sätt nedsättande, tvärtom,. I de uttrycken märks kärlek och ömhet. Betydligt värre lät det när Daniel efter förlovningen jämt kalla Victoria för “kronprinsessan” Vad stelt och konstigt, att tala om sin fästmö i tredje person! Då gjorde Daniel som han blivit tillsagd av mossigt hovfolk, nu talar han som han vill. Heja, Daniel,


  19. Julia skriver: 26 december, 2010

    När jag tänker närmare på saken tror jag att det gick till så här:

    Reportern som inte var med i kyrkan talade med en ortsbo och fick höra att Daniel talat och även nämnt “fjällan”. Reportern, från Stockholm, frågar vad “fjällan” betyder och får till svar att med det menas frugan förstås.

    Och så gör man en artikel av det. Jag skäms över att jag gick på det.


  20. kerstin skriver: 26 december, 2010

    Neej, nu får ni GE er!! Tillhör Daniel en sämre klass för att han kallar sin fru kärleksfullt för frugan eller fjälla???. Inför en församling av bekanta ortsbor?? Det är så sanslöst löjligt så man tror man drömmer!! En frisk fläkt i kungahuset ,det är vad han är. Heja, Daniel, bry dig inte om fisförnäma kommentarer. Vi lever snart i år 2011!! Adel,, präster, borgare och bönder finns inte mer!!! Hur många män i Sveriges avlånga land kallar inte sina äkta hälfter för frugan?? Tillhör alla dom en sämre klass för det. Det här är inte ett officiellt tal, utan högst personligt, för att tacka grannar, vänner etc. för stöd. Han skulle väl sagt: hennes kunglig höghet, min hustru, kronprinsessan. Och gissa om han hade fått skit kastat på sig då också.


  21. Netaadika.bloggspace.se skriver: 26 december, 2010

    #17 Daniel kunde sagt “min fru” helt enkelt …. Om han menade att vara rolig och publikfriande med sina ordval så misstog han sig rejält 🙁


  22. EvaKEva skriver: 26 december, 2010

    ##13 and 14
    and you have got now what you wanted


  23. Anna skriver: 26 december, 2010

    Det är klart att Hovet fick hicka!
    Frugan och fjällan var väl inte passande namn
    på hustrun , en kronprinsessa.
    Men Daniel går hem hos många svenskar med sitt
    sätt att vara och tala.

    Kungahuset står nog och faller med detta par och jag
    anser att Kungen bör gå i pension – efter allt som skett –
    när han fyller 65 år i vår.
    Även drottning Silvia har gjort sitt nu när hon fyllt 67 år.
    Svenska folket har tröttnat på sitt kungapar.


  24. Ronja skriver: 27 december, 2010

    @EvaK
    And who cares about Neta. She didn´t get a small shock, when Jonas aka Jakob Bernström was cheating on Madeleine with the norwegian girl with funny teeth.


  25. Gittan skriver: 27 december, 2010

    Faktum är att det är Daniel med sin “jargong” och avspända stil som kommer att rädda monarkin och dess popularitet…
    Gammal “hovsnack” om kronprinsessor hit och dit blir för mycket för åhörarna. Victoria är hans fru i ett “vanligt” äktenskap mellan två människor som valt att dela livet tillsammans… Klart hon är hans “fruga” även om hon dessutom råkar vara landets tronföljare… Dessutom var det en rasande grann fjälla hann vann…!!!

    Betyget blir fem 😀 😀 😀 😀 😀


  26. Nanna skriver: 27 december, 2010

    Jeg ved ikke hvad “fjällan” betyder hverken på svensk eller
    dansk, men frugan oversættes til hustru.
    Og måske er det dialekten på de kanter og prins Daniel
    er jo hjemme! Jeg er derimod enig i, at tiltalen i tredje
    person, Kronprinsessen, er gammeldags og latterlig.
    Prins Joachim bruger også oftest at omtale Marie som “Prinsessen” – virker komisk!
    Kronprins Frederik omtaler Mary, dels ved fornavn, men
    også som kone, hustru og Kronprinsessen. Det virker
    lidt tilfældigt, hvad han bruger faktisk.


  27. Gittan skriver: 27 december, 2010

    Nanna # 26…
    Det är det bästa med dagens yngre kungligheter, att de är mera naturliga i sitt sätt mot varandra än gammal hovetikett föreskriver…
    MEN, det finns undantag som man häpnar över.. 🙁
    Den här lilla videosnutte satt jag och kollade på igår och blev nästan lika beklämd som Marie tycks bli… Eller snarare blev hon väl generad…
    Joachim, när han är som allra, allra osmartast..

    http://www.youtube.com/watch?v=9TTltfY1dZw


  28. Nanna skriver: 27 december, 2010

    # 27 Gittan
    Det er altså bare TOO MUCH ! Jeg har aldrig set videoklippet
    før, men har straks sendt det videre til vennerne.
    Gudskelov for ham og os, at vi har fået Marie: en moderne
    prinsesse.
    Alexandra var og er ligeså formel og forventer stadigvæk at
    blive behandlet “kongeligt”!


  29. EvaKEva skriver: 27 december, 2010

    #24
    Thank you Ronja.
    You know my heart goes out to Crown Princess Victoria and Prince Daniel.


  30. Emma skriver: 27 december, 2010

    Jag hade för mig att fjälla betyder fästmö, alltså en ogift kvinna. Kanske någon norrlänning kan förklara ordet närmare. Därför reagerade jag lite på att han kallade Victoria fjälla. Frugan är väl lite slarvigt uttryck, tycker jag. Han kunde gott kalla Victoria för hustru om han nu vill komma bort från ordet kronprinsessa.


  31. nea skriver: 27 december, 2010

    Ronja, vilken otroligt elak kommentar om neta; är du bitter och avundsjuk för att hon har någon som aldrig skulle kalla henne med dessa nedsättande ord?

    Nej, inte lämpliga ordval, säga vad ni säga vill. Ta efter det danska kronprinsparet som är både familjära och värdiga!


  32. nea skriver: 27 december, 2010

    vad var det för fel på youtubeklippet? Joachim korrigerar vänligt en reporter som duar honom. Det danska kungahuset har all den klass som det svenska aldrig kommer att få.


  33. EvaKEva skriver: 27 december, 2010

    I understood that Prince Daniel was citing another person’s, neighbour’s words ….fjällan….


  34. Ronja skriver: 27 december, 2010

    Ronja, vilken otroligt elak kommentar om neta; är du bitter och avundsjuk för att hon har någon som aldrig skulle kalla henne med dessa nedsättande ord?

    *LOL* NeTa … om man är bitter, elakt och avundsjuk, när man tror att otrohet är inte bra, så är jag gärna bitter, elakt och avundsjuk 😛


  35. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 27 december, 2010

    Inte alls olämpligt att kalla sin Kronprinsessa Victoria,Frugan.Men fjälla?Betyder inte det fästmö?Vilket fall,nu undrar jag firade frugan julen mEd Eva och Olle??Inte på Haga?Gud så nyfiken man blev!


  36. Tove skriver: 27 december, 2010

    Uansett hvordan du blir titulert,du retter ikke på en annen på denne måten!! Her er det Joachim som står for den mest pinlige oppførselen! Hva er dette for arroganse!!!


  37. Netaadika.bloggspace.se skriver: 27 december, 2010

    #34 Hej Ronja (Rose?) Jag är inte nea 😀


  38. Ronja skriver: 27 december, 2010

    Jag är inte nea
    —-
    Helt oviktigt. För mig Neta och Nea är “two of a kind”


  39. Netaadika.bloggspace.se skriver: 27 december, 2010

    “Helt oviktigt för mig” ?
    …..the same to you


  40. Cilla skriver: 27 december, 2010

    Nu kommer nog några o reagera neg.
    Fast, det är inte meningen att någon utav kungahuset ska favorisera någon del utav landet. såsom Daniel gjorde nu med Ockelbo.
    Det är därför ex. danska kungahuset alltid sett till o hitta sin respektive i utlandet.

    Fast på samma gång anser jag det vara en fin gest, till sin gamla hemstad.
    Fast nu får han ta o verka för hela landet istället.
    För han är bra, han är perfekt o lyfter upp Victoria till ännu större höjder än vad man trodde var möjligt!


  41. lena nilsson skriver: 27 december, 2010

    #27
    Snälla Gittan förklara för mej,vad säfer människan ,jag förstår inte det hörs så dåligt.Och efter det till er alla så vänder vi blad ang.detta problem med titulaturen som Daniel använde.Kram på er.


  42. Malin skriver: 27 december, 2010

    Det enda jag tycker är: Har man inte värre saker att uppröras över än vad en man kallar sin fru i ett ganska inofficiellt sammanhang, så har man ett ganska behagligt liv! Vem som helst som sett Daniel ihop med Victoria kan väl inte tvivla det minsta på att han älskar och respekterar henne. Så vad spelar det för roll hur han benämner henne?

    God fortsättning! 😀


  43. veramedmera skriver: 27 december, 2010

    Jag tar mig för pannan…
    Vad håller ni på med…
    Vem av er var närvarande och hörde hur eventuella ord föll, där i kyrkan.
    Svensk damtidning refererar till Expressen…som i sin tur säger sig ha talat med några kyrkobesökare..
    Vad är viktigt och vad är riktigt?


  44. Emma skriver: 27 december, 2010

    Talad danska är verkligen svår att förstå. Vad sade prins Joachim? Nu när jag skriver hans namn, ser jag hur larvigt stavat det är! Hur kan man få “ch” att uttalas med “k”!!!


  45. Anne skriver: 27 december, 2010

    Perhaps we should not forget the last sentence of the article : “Det var ett fint tal, och roligt. Han är en fantastisk talare. Jag är så imponerad, säger Kajsa Cedervall Westerman.” (pastorsadjunkt i församlingen) !!!


  46. AA skriver: 27 december, 2010

    Prins Daniel berättar om ett besök han och kronprinsessan gjorde i Ockelbo på den tiden de inte var ett officiellt par. Han kallar henne då fjälla. Är det månne majestätsbrott??? Det verkar nästan så på en del kommentarer.


  47. Anne skriver: 27 december, 2010

    35 – Medea.
    The jul celebration in Ockelbo was on 23 Dec, article was published on 24 Dec. That was probably the only opportunity of having citizens of Ockelbo grouped together. So he was available for julkvällen med Victoria, on 24 Dec!! She was probably resting at home either in Ockelbo or Haga, maybe an additional sign for her pregnancy ! The only real problem I see with Daniel is that he cannot stand intrusive paparazzis! His main aim was probably to tell the story about them and make them ridiculous!


  48. Gittan skriver: 27 december, 2010

    lena nilsson #41 och Emma #44…

    Reporten undrar om han får ställa en fråga till Joachim, som ger honom ett tecken att det går bra..
    Reportern frågar då “Vad betyder skolskeppet för dig ?”
    -“Nu tar vi det här igen”, svarar Joachim tillrättavisande.
    Intervjuaren som inte uppfattar reprimanden tar om frågan i i sitt ursprung och säger
    ” Vad betyder skolskeppet för dig?”
    Joachim himlar med ögonen och muttrar lite och säger något i stil med … Problemet är att du säger du…
    -“Oj, ursäkta mig”- svarar journalisten och tar en mycket högtidligare version i ” Vad betyder skolskeppet för ER…?


  49. Anne skriver: 27 december, 2010

    #44 Emma
    Michael, Christian, Joachim etc. udtales alle med “k” – men
    alle navne kan også staves med et “k” på dansk, fx Kristian.


  50. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 28 december, 2010

    Anne,Why shall I read english into a Swedish lade paper?Yes I understand English,still my language is Swedish!Dessutom löjligt,när du skriver på perfekt svenska!Kram!


  51. Lena Nilsson skriver: 28 december, 2010

    Tack skall du ha Gittan för översättningen,Jag har en gång för några år sedan sett Frederik i samma situation,men till skillnad så svarade Frederik direkt och brydde sig inte om att journalisten sa du.Så han ,Joachim alltså,lider nog av lillebror komplex.;)


  52. Lena Nilsson skriver: 28 december, 2010

    Nu blev det helt galet,kommentaren om Joachim skulle naturligtvis in på annan plats.Men se så kan det gå.Alla gör vi fel ibland.


  53. nea skriver: 29 december, 2010

    en sak som tydligen många skribenter har väldigt svårt att förstå; etikett är någonting som genomsyrar hovstaten i sin helhet – genom att helt glömma etiketten i vissa sammanhang (som tex. daniels ordval) är det svårt att hålla väldigt strikt på den i andra sammanhang (som tex. barnens val av partner)… Om det är ok att dua kungligheter och kalla dem för nedsättande ordval är det väl klart att tröskeln att välja en partner med ett fläckat förflutet är lägre. Man kan inte “välja” att vara kunglig i vissa sammanhang och folklig i andra sammanhang. Går inte äta kakan och ha den kvar….

    Därför gör danskarna helt rätt som kräver att de nias och där svärdöttrarna gör djupa hovnigningar inför de äldre kungligheterna. Där hålls det på etiketten hela vägen – och se vilken förebild de är i alla sammanhang!


  54. Julia skriver: 29 december, 2010

    #53 nea

    Du uttrycker precis rätt vad som är problemet här. “Man kan inte välja att vara kunglig i vissa sammanhang och folklig i andra sammanhang.”
    Daniel kommer visserligen av folket men bör nog hålla på etiketten.
    Familjen Bernadotte har blivit så tilltufsad den senaste tiden att deras väg utför är på gång. Går snart inte att undvika.
    För oss som är rojalister känns det sorgligt.


  55. Malin skriver: 29 december, 2010

    Nea #53 Till viss del håller jag med dig, respekt är viktigt. Men det tycker jag gäller i alla sammanhang i så fall. Vissa här inne verkar ju helt ha tappat vad det ordet betyder när man ser vilka ord de strör om kungafamiljen och deras respektive. Man kan inte kräva respekt och sen inte ge någon tillbaka. (Och nej, jag säger inte att just du gör så, men en hel del andra är nog inte rätt personer att prata om respekt)

    Nej man kan inte både ha kakan och äta den, men man kan heller inte alltid stirra sig blind på det som varit. Tiderna och människor förändras. Och det här var väl som jag förstått inte ett officiellt sammanhang, så vad spelar det då för roll vad han sa? I t.ex. sitt bröllopstal sa han ju knappast något sådant! Så jag tror nog han vet hur man för sig och vad som gäller.

    Enligt mig så är respekt inte något man får per automatik för att man är född i en viss familj eller gift med en viss person. Respekt förtjänas genom arbete, personlighet mm. Vare sig man är kunglig eller inte.


  56. Gneta skriver: 29 december, 2010

    #55 Bra skrivet!
    Samtidigt fascineras jag av flera inlägg här och då speciellt från vissa. Ibland så skriver man nedsättande om bla. Drottning Silvia att hon är så förnäm, håller hårt på etiketten, kräver att alla skall niga för henne osv. osv. osv..
    För att i nästa andetag, eller skall vi säga när det passar för att kritisera. Slår ner på Prins daniels ordval som vara för “simpelt” och “Enkelt” och så uttrycker sig inte någon som vet “vad som gäller” etikettmässigt..

    Hallå, jag tror faktiskt det i mångt och mycket handlar om en avundsjuka.. man kan liksom inte riktigt smälta, att Kronprinsessan Viktoria valde en kille från Ockelbo, när det finns “fina” grabbar med den “rätta” bakgrunden i Stockholm… För vadå, då kunde hon ju valt min kompis, granne, eller son.. Jag tror i mångt och mycket det är här skon klämmer faktiskt.. Ren och skär avundsjuka på Prins Daniel.. “Vad har han som inte vi har”..

    Hallå, han kanske har just detta, han står med bägge fötterna på jorden, han låter sig inte imponeras av titlar och vad man är född till.. Han bedömer människor efter hur dom är och ingenting annat.. Han är helt enkelt en “sjysst” kille..

    Allt för många av oss, låter sig imponeras av titlar och status, istället för att se till vem människan är.. Som ex.vis, när en bekant till mig föreslog en sk blinddejt mellan sin bror och en arbetskamrat till mig.. Min arbetskamrats första fråga ang den här dejten var: Vad har han för jobb?? Det var det viktigaste för henne.. inte människan.


  57. nea skriver: 29 december, 2010

    Det finns ingen logik i att daniel är kunglig i sitt bröllopstal och en man av folket i ett annat tal – han är idag kunglig och skall bete sig som en sådan i alla sammanhang. Det blir bara förvirrande annars… Att vara kunglig innebär enorma privilegier men samtidigt ett ansvar som är tyngre än hos den vanliga medborgaren. Varför skall vi annars ha kungligheter idag?? De har ingen annan reell uppgift än att vara representativa och ett föredöme i sitt beteende.


  58. EvaKEva skriver: 29 december, 2010

    #53 Nea
    I understand that also the female employees at the Danish royal court have to curtsey when meeting the Queen. Find coutseying very awkward in the 21st century.

    ##55, 56
    Thank you for your exellent comments.


  59. Malin skriver: 29 december, 2010

    Nea jag hör dig, och jag förstår din tanke. Men som jag sa, det här var ett privat sammanhang, vad som sades är rapporterat av privatpersoner på plats, och bilden tagen av någon privatperson med telefon. Att kräva/förvänta sig att de ska uppföra sig på ett visst sätt officiellt är en sak, men det här var ju något helt annat och uppgifterna är nämnda till pressen som “skvaller”. Det var ju ingen media på plats.


  60. Julia skriver: 29 december, 2010

    Att tala i kyrkan får väl anses vara officiellt. Nu har kronprinsessan fått gifta sig med en man av folket. Men det är inte meningen att han ska dra ned henne utan det är hon som ska lyfta upp honom. Att uttala sig om sin fru med värdighet är det minsta man kan begära.
    Kungligheterna har spelat ut sin roll om de uppför sig som vem som helst.


  61. lena nilsson skriver: 29 december, 2010

    Fy tusan vilket tjafs,sluta nu.Vi behöver inga kungligheter över huvudtaget.Respekt och respekt vanlig hövlighet räcker väldigt långt.God fortsättning och Gott Nytt år önskar jag Er alla.


  62. Svensk skriver: 29 december, 2010

    Så otroligt fint av prins Daniel och kronprinsessan, som självklart kände till prins Daniels tacktal, att visa sin uppskattning. Inte konstigt att kronprinsessparet är så omåttlig populära. Bra också att prins Daniel talade varmt om sin älskade hustru och använde ord som vi alla, med undantag av fisförnäma Stockholmare, begriper!


  63. monica pettersson skriver: 29 december, 2010

    Det är väl bra att han använder utryck som är vanliga ute i landet alla svenskar bor inte på stureplan


  64. Marilu skriver: 29 december, 2010

    Midnattsmässan äger rum natten mot juldagen! Jesu födelse! Julafton är ingen helgdag, som många i Sverige tycks tro. Daniel var ju på Drottningholm på julafton och på juldagens förmiddag och på Haga senare på juldagen. Flög han då med helikopter till Ockelbo mitt i natten? Det är något jag inte förstår,, Är det någon som vet hur han och hans familj tillbringade och förflyttade sig under julhelgen?


  65. Jessica skriver: 29 december, 2010

    Vid ett bröllop i Södermanland år 2008 var Daniel och kronprinsessan Victoria inbjudna, och även Svensk Damtidning var där (nr 43 år 2008).
    Reportern skriver att alla börjat bege sig till kyrkan, men att Daniel stod där färdigklädd i sin frack och väntade…och väntade.

    Sedan himlade han plötsligt med ögonen och utbrast: – Vickan är så långsam!

    Reportern var inte så lite häpen över att han offentligt kallade henne ‘Vickan’ – ett namn som kungaparet formligen avskyr och Victoria själv inte är förtjust i (eftersom det bara är pressen som omnämner henne så).

    ‘Frugan’ och ‘fjällan’ låter som något ur en Åsa-Nisse film.
    Inte för att jag är förvånad 😉


  66. Bibbi skriver: 29 december, 2010

    Jag undrar varför Daniel tillåts att tala i kyrkan överhuvudtaget. Det är väl inte kyrkans roll att upplåta kyrkrummet till kungafamiljen??? Om man sitter i kyrkan för att delta i det som handlar om julen så är det inte helt säkert att alla uppskattar att helt plötsligt få in Daniel ii det sammanhanget.


  67. Marguerithe skriver: 29 december, 2010

    Det är bara att konstatera att prins Daniel aldrig kommer att accepteras fullt ut som prins hos svenskarna. Tänk vilken lätt måltavla han är för missnöjda människor. Det är bättre att tiga än att som anonym alltid komma med negativ kritik för minsta sak. Detta ska komma från mobbingsvenskarna som verkligen har mist all värdighet idag.
    Nobelpristagaren har helt rätt när han säger att hotet mot demokratin kommer inifrån, ett förfluget ord kan krossa en familj, en officiell person.
    Om Victoria hade gift sig med en man, född prins hade denna person med största sannolikhet varit alkoholiserad eller på annat sätt depraverad. Är det en sådan framtid vi önskar Victoria? Hon ville inte ha det så själv.
    Tycker verkligen att Victoria och Daniel är ett sympatiskt par med sunda åsikter och med trohet mot varandra som mål


  68. Gneta skriver: 29 december, 2010

    #64 Eftersom det stod att läsa om hans tal i kyrkan på julafton, får man nog förmoda att talet skedde på en midnattsmässa, kvällen till julafton. .. För inte kan jag tänka mig att expressen m.fl har en kristallkula och därmed kan se vad som komma skall…

    Ang midnattsmässa.. så kan jag hålla med dig, men kantänka, man i Ockelbo, har en tradition att hålla en mässa kvällen till julafton och eftersom den hålls så sent, blir det en midnattsmässa, till skillnad mot högmässa som är på förmiddagen, och julotta som är tidigt på morgonen


  69. BirgittasvenskDamtidningPrinsDaniel skriver: 29 december, 2010

    Jag trodde att det var talet ni lysnade på och inte letade efter ord,som ni inte tycker passar jag tycker att han gör sina framträdande bra..
    Varför haka upp sig på fjälla och fruga det är vanligt att man kallar varann så.

    Det finns större problem att skriva om t.ex. Sofia och CP, det är bedrövligt.


  70. EvaKEva skriver: 29 december, 2010

    #64
    Fyi… a Midnight Concert took place at the Ockelbo Church on 23 Dec, at 11pm, not Midnight Mass.

    #67
    Excellent comment, I agree completely.
    Some people must feel very bad today.


  71. Katarina skriver: 29 december, 2010

    Om Prins Daniels syfte var att få sympatipoäng så var det ett slag under bältet på Kungen.Kungen kämpar med sina skandaler och låga opinionssiffror och då behöver ingen annan i Kungahuset “fiska” beröm, det försvårar Kungens ställning ytterligare.
    Dessutom en illavald plats.Kyrkobesökare hade inget annat val än att lyssna på honom.


  72. ATL skriver: 30 december, 2010

    Good grief!!!!!! What a lot of noise about nothing. Skall Ni all nu bestamma vad som kan forsigkomma i kyrkor ocks, inte bara hur kungafamiljen skall upptrada. Detta r en parodi! Vilkea tranga hjarnor Nimaste ha.


  73. nea skriver: 30 december, 2010

    lustigt, jag reagerade faktiskt på samma sak, dvs. väldigt konstigt att daniel får prata under en mässa (med uppenbarligen någonting som inte alls är relaterat till kyrkan). Väldigt illa, “not the time, nor the place”.


  74. EvaKEva skriver: 30 december, 2010

    #
    Dear Nea,
    Prince Daniel gave his speech after the Midnight Concert, not the Mass.It makes a biiig difference.


  75. Malin skriver: 30 december, 2010

    Daniel bad att få säga några ord, han fick det och folk som lyssnade verkade uppskatta det. That’s about it. Tänk att det kan uppröra så mycket…. 🙂 men jag antar att vill man hitta fel så gör man det, bara man letar tillräckligt noga. Personligen väljer jag att uppröras över sånt som är riktiga problem i världen.

    Gott nytt år! 😀


  76. hilde skriver: 30 december, 2010

    Jaha hviket oppstuss på grunn av to ord i en tale som ingen her på siden engang har hørt
    Vet man egentlig i hvilken sammenheng disse ordene ble brukt,kjenner man historien rundt bruken av ordene?
    Jeg har forstått det slik at dette var en personlig takketale ttil innbyggerne i Ockelbo. ikke en offisiell formell tale. Da er det naturlig å ytre seg personlig,uformelt ,familieært.
    At de kongelig går rundt å snakker om min fru, kronprinsessan, drottningen osv er i mange sammenhenger stelt,unaturlig. Mens i andre sammenhenger kan det være helt på sin plass


  77. hilde skriver: 30 december, 2010

    Også i Norge er det helt vanlig at kirken brukes til taler eller arrangement uten religøst innhold.
    Kirken skal jo være en folkekirke,åpen og inkluderende.
    dette var helt sikkert avklart mellom kirken og hoffet på forhånd.


  78. Emma skriver: 30 december, 2010

    #59 Malin har nog rätt i sak. Min åsikt är att prins Daniel kan ju få det svårt med etiketten när han informellt möter folk i Ockelbo, t.ex. att då kalla sin fru för kronprinsessan. Det skulle nog låta mycket märkvärdigt, snobbigt och distanserande till gamla kompisar och folk på orten som han är bekant med. Ordet fru eller hustru borde dock gå an när han är i sin hembygd, tycker jag.


  79. Lydia skriver: 31 december, 2010

    #67 Marguerite Väldigt vad du drog alla prinsar över en kam. Varför skulle de vara alkoholister eller depraverade bara av den orsaken att de är prinsar. Ge gärna exempel på alla dessa du menar.

    Daniel kanske har blivit kung av Ockelbo (som inte är en by) och har en hemlis med samhället.


  80. Julia skriver: 31 december, 2010

    Vi får kanske höra Daniel kalla Victoria för “regeringen” också. Det lär ju vara ett populärt uttryck.


  81. Elvy skriver: 31 december, 2010

    Modern till hon som Prins Daniel kallade frugan och fjällan har kallat oss svenskar för undersåtar. Så därför vem av dom två ingifta i svenska kungahuset, kommer från den lägsta underklassen?


  82. sonja skår skriver: 31 december, 2010

    Eg synest att Daniel skal få bruke dei ordene han vil. Takk gud for att det ein som er seg selv. EG ØNSKER HAN OG VICTORIA ETT RIKTIG GODT NYTTÅR. FORSETT Å VERA LYKLIGA TILSAMENS.


  83. ATL skriver: 31 december, 2010

    #81 Elvy -Du maste ha valdigt tunn hud. Det verkar fran alla Dina kommentarer at det ar nog Du som kommer fran den “lagre” klassen. Skriv var, nar och hur ordet “undersatar” anvandes av
    modern till hon som prins Daniel….” Om man skall hanga upp sig pa varje ord sa far man snart magsar. Loosen up! Smile! and be happy you do not live their lives.

    Gott Nytt Ar fran ett soligt, snofritt, nagot svalt Atlanta.


  84. ABB skriver: 31 december, 2010

    Nu kan ni kolla Daniels tal på http://www.aftonbladet.se. Som jag uppfattade det, citerade han en annan person, när han använde ordet fjälla. Även om det hade varit hans eget ordval, tycker jag det är helt OK, varför skulle det vara något nedsättande i det ordet?
    Har vi inget annat att bekymra oss över – antagligen finns det värre händelser i världen som vi borde fundera över!


  85. lena nilsson skriver: 31 december, 2010

    Jag skulle bara vilja göra ett avslut på debatten som förts om talet i Ockelbo kyrka.Gå in på Aftonbladet .se så får ni höra vad han sa och i vilket sammanhang ´fjällan´kom så kanske ni förstå.Det var bara ett citat från en granne.Förövrigt kallade han sin Victoria för sin hustru.Ha nu ett gott slut och ett riktigt Gott nytt år.Så får vi börja på något nytt.;)


  86. Johannes skriver: 31 december, 2010

    I talet, som finns utlagt på Aftonbladet, är han konsekvent med att säga “min hustru”. Visserligen lyssnade jag lite halvhjärtat, men jag kunde inte höra att han någon gång sade de om man får tro vissa här, ohyggliga “fjälla” eller “fruga”,


  87. Ullahttp skriver: 31 december, 2010

    Aftonbladet har Prins Daniels hyllningstal till Ockelbo borna som han höll i Midnadsmässan i Ockelbo Kyrka Där kan alla höra att Prinsen säger min HUSTRU inget annat.


  88. Gneta skriver: 1 januari, 2011

    Som någon påpekade så citerar Prins Daniel någon när han använder ordet fjälla.. och jag funderar på om inte just ordet “fjälla” är ett norrländskt uttryck för flickvän/fästmö.. Såg nämligen en film från Norrland igår och där använde man samma uttryck.

    Lyssnade för övrigt till talet och är ett lysande tal, där Prins Daniel pratar helt spontant, tackar Ockelbo för presenter och hyllningarna i samband med bröllopet, men också för att dom genom åren skyddad honom och Kronprinsessan, bl.a. med den helt lysande historien om personen som sprutar vatten på paparazzifotografen .

    Faktum, jag tror problemet för många är att kunna acceptera att Prins Daniel är en 10-poängare Kronprinsessan hittat


  89. Anita skriver: 1 januari, 2011

    Jag är mest förvånad över Daniels lite ljusa, entoniga och smått uttryckslösa språk och tal. Ingen dialekt längre, lite tillgjord stockholmska. Har han alltid talat så eller är det något han tagit efter Victoria, som talar väldigt tillgjort emellanåt…?


  90. Gneta skriver: 1 januari, 2011

    89# visst sjutton talar han med dialekt, lyssna du en gång till, så skall du noga märka det om du vill


  91. Elisabeth skriver: 1 januari, 2011

    Fjälla används här i norr om en flickvän/fästmö/sambo. Det uttalas ofta med stor ömhet och respekt.


  92. Pia skriver: 1 januari, 2011

    Det var precis som jag trodde när jag först läste om Daniels tal: Han återgav vad en ORTSBO SAGT. Han citerade att någon tyckt att Daniel skulle kunna få komma till Ockelbo med fjällan sin (gammalt uttryck för flickvän eller fästmö även i Dalarna) utan att fotografer skulle besvära dem. Detta var ett uttryck för den lojalitet Ockelbos invånare från första stund visat Victoria och Daniel. Det var det som de nygifta genom Daniel ville tacka för. Är ni nöjda nu då, alla som gärna rackar ned på en ovanligt rakryggad och fin man? Jag blir mer och mer förtjust i detta par.


  93. Marguerithe skriver: 2 januari, 2011

    “79 Lydia,

    Jag tror att de flesta som läser min kommentar förstår andemeningen, jag är inte intresserad av sensationsjournalistik på det sätt du menar, att skriva “en hel rad med namn etc”. Vill inte vara en del av mobbingtrenden.
    Jag kan däremot vända på begreppet och säga att Victoria och Haakon i Norge är föredömliga exempel på sunda människor som vill göra bra saker för sitt land, och som dessutom är hälsominded.


  94. Bridget skriver: 2 januari, 2011

    13. else sundqvist
    Frugan och fjällan visar att Daniel är precis som alla vi andra – fortfarande en helt vanlig kille med lite humor. Det var den vanliga killen Victoria blev förälskad i, inte en pompös Stureplan Bratts från Djursholm. Daniel har fått en fin titel, en titel som inte gör honom mer kunglig än han var innan bröllopet. Han har bara gift in sig i den kungliga familjen. Finns betydligt alvarligare ämne att diskutera. ”Varför blir Victoria inte gravid?” – passar inte deras gener ihop eller är det som jag befarade innan bröllopet att det blir inga barn. Daniels sjukdom och Victorias höga ålder ändrar successionsordningen, kanske blir det Carl Philips förstfödda som ärver tronen?


Annons

Laddar