Prins Daniel på eget uppdrag i London

Prins Daniel på eget uppdrag i London
Annons

Prins Daniel har gjort sitt första uppdrag utomlands på egen hand. Som vi tidigare berättat besöker han nu Exportrådet i London.

Just nu befinner sig prins Daniel på uppdrag i Storbritannien, närmare bestämt i London. Där ska han besöka Exportrådet för att lära sig mer om svensk export.
Under gårdagen anlände prinsen till Exportrådet i centrala London, som ni ser här på bilderna.
Till tidningen Expressen säger prins Daniel att han gillar England. Resan är också hans första utlandsresa utan sin maka, kronprinsessan Victoria.

Annons

Av Agneta Nisbeth
Foto: Scanpix

Läs även:

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

83 kommentarer till “Prins Daniel på eget uppdrag i London”

  1. Marie skriver: 17 februari, 2011

    Daniel ser ganska sammanbiten ut. Undrar om han klarade uppdraget utan sin ständiga klängranka 😉


  2. perenna skriver: 17 februari, 2011

    Kul att se prins Daniel igen, det var ett tag sedan !
    Jag reagerar på att människorna runt omkring honom, verkar så vilseledda ?? Kliar sig i huvudet och ser mer eller mindre fundersamma ut, eller rättare sagt bortkommna !!!
    Ser ut som de tänker ” Hur gör vi nu då ” ????


  3. Pia skriver: 17 februari, 2011

    Gör dig inte bekymmer “Marie”. Både Daniel och Victoria har mer än en gång visat att de klarar sina uppdrag strålande, både tillsammans och var för sig. Du kanske sov då.


  4. Hanne skriver: 17 februari, 2011

    Prins Daniel ligner en flot diplomat – og jeg tvivler ikke på, at
    han klarer opgaven på egen hånd med sin vanlige ro og evne
    til at lytte.
    To meget fine egenskaber at have i de kredse.


  5. signe skriver: 17 februari, 2011

    “1” Marie
    Att kalla Victoria klängranka är väl att ta i !!! Är det så konstigt att två människor som älskar varandra och är nygifta vill “hänga” el. ta på varandra………Jag tycker det är fint att de vågar visa sin kärlek öppet. Men de lungar nog ner sig så småningom…………


  6. Marguerithe skriver: 17 februari, 2011

    Trevligt att se prins Daniel i London på eget uppdrag. Han har många sådana under våren både ensam och tillsammans med Victoria. Snart åker de till VM i Oslo, dit även kungaparet kommer.


  7. M Greenstein skriver: 17 februari, 2011

    Jag håller fullkomligt med dig Marie nr 1. Representerar skall man inte ” hänga så ” som Viktoria gör i tid och otid. Sådant klarar man hemma.


  8. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 17 februari, 2011

    Men det tar lite tid att bli varm i kläderna!Tänk på att han är född närking!De går allrii! Roligt för Prins Danielatt få jobba.Lite mer än en född kunglig,Carl Philip.Dom kan vara stolta över sin svärson!


  9. Gittan skriver: 17 februari, 2011

    Var ska jag lägga Charlene om inte här… Intervjun nämner Victoria och Daniel i början… 🙂

    Jättecharmig Charlene…

    http://beta.mnet.co.za/carteblanche/Article.aspx?Id=4284&ShowId=1


  10. Katarina skriver: 17 februari, 2011

    Jag tycker Daniel ser koncentrerad ut – inte sammanbiten. Då hade han nog sett bister ut och det tycker jag verkligen inte han gör.
    Han är nog bara väldigt mån om att göra ett gott intryck och lära sej så mycket som möjligt.
    Heja Daniel! Du är toppen!


  11. Fia skriver: 17 februari, 2011

    Kul att se honom på eget uppdrag. Han hamnar ofta i skymundan när victoria är med. Har ofta tyckt att han verkar tyst under deras gemensamma uppdrag, men det är ju förståeligt, det är ju mycket att lära sig och nya upplevelser. Därför är det extra roligt att se honom på egen hand, det ser ut som att han klarar sig alldeles utmärkt!


  12. JOJO skriver: 17 februari, 2011

    Marie
    Hvis kronprinsesse Victoria “slægter” dronning Margrethe
    på, så vil det fortsætte livet ud. For det har Margrethe gjort
    på sin Henrik i mere end 40 år nu . 😉
    Det har virket lidt kunstigt, men jeg ved ikke, om det har
    generet nogen.


  13. fia andersson skriver: 17 februari, 2011

    instämmer med Marie nr 1 och med M Greenstein.


  14. Esther skriver: 17 februari, 2011

    Marie! Hvordan kan man være så uhøflig? Prins Daniel er en super kar.


  15. Daisy skriver: 17 februari, 2011

    #1 Marie och #7 M Greenstein: Visst får man visa sina känslor om man vill!!!


  16. maggie skriver: 17 februari, 2011

    Heja Daniel! 🙂


  17. chris skriver: 17 februari, 2011

    vissa har bestämt sig så är det bara- marie tillhör dom men med ditt resonmang Marie skulle vi fortfarande gnida pinnar mot varandra för att få eld. Men historien har ju visat att vi utvecklas och blommar om vi får uppmuntran och tilltro från vår omgivning. Men jag önskar dig lycka till i din trångsynta värld där jag ju slipper delta för vill verkligen tro på människan så detta blir min enda kommentar till dina påhopp och trångsynthet, det är bäst så. Det är för energikrävande att bemöta helt enkelt.


  18. Christina Helsinki skriver: 17 februari, 2011

    Esther,

    Du känner alltså Daniel personligen? Superkarlar, kam man endast kalla dem man träffat.

    Igen kommentar ur luften, man VILL skriva, fastän man inte har något att komma med. Sorry.

    Märker ingen att många kommenterar superlativer för att de bävar; hur skall det gå? I princip borde Daniel redan ha haft flere, Offiella uppdrag.

    Ingår det här i hans studieplan, prins, fysiologi och göra studiebesök, allt det där som andra undanstökat ungefär i 20 års åldern.

    Inget ont, men som många märkt, vissa skribenter här deltar endast för att med en mening, säga antingen super eller också avskyvärd. Suck.


  19. Christina Helsinki skriver: 17 februari, 2011

    rättelse; prins är ofta undanstökat långt tidigare än vid 20 års ålder.

    Därfor är ett “cross-class” äktenskap verkligt tufft där skillnaden är så stor. Tom skvallerblaskan Vanity Fair hade Victorias och Daniels bröllop som något läsarna tyckte att var en av de största överraskningen år 2010. Antar att frågan gällde kungliga och andra celebriteter, läste inte så noga.


  20. Maritha Rehnberg skriver: 17 februari, 2011

    Hur vore det om ni bittra, missunsamma människor lät Daniel få koncentrera sig på sitt uppdrag utan kritik ! Dessutom är det TOTALT överdrivet att Victoria och Daniel skulle “klänga” på varandra! De älskar varandra på en vacket och naturligt sätt och vad är det för fel att kunna visa det offentligt? Ni som klagar SÅ, ge “vettiga” förslag på hur man skall uppträda offentligt – Ni verkar ju veta det, eller…. Naturliga, vänliga och kära – det är vad vårt underbara Kronprinsesspar är!Är det något fel på det, och vad är problemet som gör att man kritiserar dem så mycket? Innan Daniel ens påbörjat sitt uppdrag i England så finn “Fru Bitter” där och klagar…. USCH -Skaffa dig en trevlig hobby istället för att vara SÅ negativ . Börja lösa korsord, eller virka kanske / Marre


  21. Nano skriver: 17 februari, 2011

    Sen kan ju undra varför Daniel behöver lära sig svensk export ?
    Han får ju inte yttra sig om något officiellt, allra minst något som rör affärer. Och arbeta med affärer är också förbjudet.


  22. Sara skriver: 17 februari, 2011

    Vad duktig han är, bra jobbat.

    http://www.seoghoer.dk/Nyheder/Royalt/Mary%20magter%20ikke%20tvillingerne.aspx
    Mary: Magter ikke tvillingerne
    Kronprinseparret har hyret en barnepige 24 timer i døgnet
    Frederik og Mary, der nu har 4 børn boende i de kongelige gemakker, er hurtigt kørt træt i spædbørnsgråd og bleskift.

    Derfor har de nu hyret en engelsk babysitter. Barnepigen skal være til rådighed i 24 timer i døgnet, og derfor er hun heller ikke helt billig i drift. Op mod 200.000 kroner kommer regningen til at lyde på.


  23. Mariejeanne skriver: 17 februari, 2011

    Håller också med Marie och M Greenstein .. Har han ett ord eller en gest att säga till om själv? Hon dominerar honom totalt, ser det ut som. Hans jobb är att undvika att bli provocerad av det!?


  24. elsa_67 skriver: 17 februari, 2011

    Daniel har alla förutsättningar och kommer att göra ett jättebra jobb och representation från Sverige.

    Undrar bara vad mannen bakom honom verkar så bekymrad över. Har han glömt nycklarna hemma till Exportrådet dörr.


  25. Måntand skriver: 17 februari, 2011

    V har verkligen fått en fin prins. Heja Daniel, du är toppen! 🙂 Dessutom väldigt snygg, mkt snyggare i verkligheten dessutom.


  26. ATL skriver: 18 februari, 2011

    Why do you all treat prins Daniel as a child. Han har haft en egen successfull karriar, gor kronprinsessan lycklig. Varfor i hela fridens namn borde han inte genomfora sina uppgifter professionellt? Efter vad jag kan se sa ar han “eloquent”, uppfor sig hyggligt and does not put his foot in his mouth”. Jag tycker att det ar dags att SvD behandlar honom som en vuxen person med suceer (?) bakom sig och i all liklighet kommande succeer. Ursakta om min keyboard inte stavar lika bra som jag gor. Haha.

    Ingen sager nagot om de danska och norska ingifta – att dom “klarade uppgiften” galant. Your comments about prince Daniel are demeaning.


  27. Elisabeth skriver: 18 februari, 2011

    Åh detta ser riktigt bra ut! Jag hoppas att han kommer in i sin roll snabbt och utan bekymmer! 😀


  28. Annie Annie skriver: 18 februari, 2011

    Kan inte alla ni avundssjuka och griniga svenskar sluta att gnalla och kritisera Kronprinseesan och Prinsen?? Det ar val naturligt att de vill visa sin karlek efter alla dessa ar av vantan och smygande. Jag tycker det ar sa fint att de visar sin karlek, undrar just hur ni alla som kritiserar skulle ha klarat av vad de gatt igen. Undrar ocksa hur ni skulle klara av det jobb som jag tycker Prins Daniel skoter med den aran. Glads med dem och stotta dem istallet for allt detta gnall.


  29. Charlotte skriver: 18 februari, 2011

    Jeg synes prins Daniel allerede har deltaget i mange
    uppdrag efter så kort tid som prinsessegemal,
    sammenlignet med sine kvindelige kolleger
    (kronprinsesserne) i andre lande. Det tog næsten 5 år
    før Letizia var på sit første udenlandsbesøg alene, det
    var til Tyskland.


  30. Pärlan skriver: 18 februari, 2011

    Det låter kanske konstigt. Men ” klänger ” man så tyder det på otrygghet. Se på små barn som klänger på sin mamma eller pappa eller vem det nu är.
    Nej representerar man och bilderna slungas ut i hela världen så får man ta sig i akt.
    Prinsessan Madeleine gjorde aldrig så. Madeleine vet vad man gör och inte gör. Kanske inte det där med att man inte röker på gatan , men det är en annan sak..
    Vi ser aldrig någon utlänsk kunglig som gör som viktoria.


  31. kerstin skriver: 18 februari, 2011

    Ursäkta ,Pärlan, nr 30. Såg senast i går bilder på det belgiska kronprinsparet på väg till ett högtidligt uppdrag, gudstjänst tror jag. Och ve och fasa, dom höll varandra i handen !!!! Skämt åsido, vilka stora världsproblem detta är. Att ett par kungligheter visar att dom verkligen älskar varandra. Själv tycker jag att vi sett alldeles för mycket av motsatsen. Utan att nämna namn. Problemet i dag är inte att det finns för mycket värme och vänlighet och kärlek i världen. Det är snarare tvärtom. .


  32. Anita Kuusela skriver: 18 februari, 2011

    Prins Daniel kommer att klara sig alldeles utmärkt i England, och Kronprinsessan är väldigt stolt över han. Är ett utmärkt team för Sverige.


  33. rigmor skriver: 18 februari, 2011

    PRINS DANIEL ÄR UNDERBAR DET BÄSTA VI HAR I SVERIGE. DANIEL OCH VÅR KRONPRINSESSA ÄR DET VACKRASTE OCH STILIGASTE PAR VÄRLDEN SKÅDAT. OH. DANIEL.


  34. Pia skriver: 18 februari, 2011

    Bland all den olycka och det elände i världen, som vi ser och hör om dagligen, utgör vårt glada och lyckliga kronprinsesspar en underbar kontrast. Jag blir glad varje gång jag ser dessa två, så kära och strålande. Det smittar och jag kan inte förstå dem som ondgör sig över att de håller i varandra så att vi kan se det. Är de så olyckliga och missunnsamma eller är de rent ut sagt avundsjuka?
    Att Victoria har en mera framskjuten plats när de båda representerar är ju inte konstigt, hon är ju tronfäljaren. Jag tror inte att Daniel har det minsta problem med det. F ö tycker jag inte att han brukat gå steget bakom. Vi kan vara stolta över de här två och önska dem allt gott i ett jobb som inte alltid är en dans på rosor.


  35. Sandra Lokatt skriver: 18 februari, 2011

    Det beste som hent det Svenske Kongehus er så absolutt Dronning Silvia,Kronprinsesse Victoria og Prins Daniel!
    Ikke glem at det er Dronning Silvia som har reddet det Svenske monarkiet,uten henne ville monarkiet for lengst vært avskaffet!!!
    Jeg skulle ønske dere forsto, og samtidig ville sette mye mere pris på henne.
    Skam på dere som rakker ned på, å kritiserer Silvia,Victoria og Prins Daniel!
    Istedenfor burde dere være stolte over kongehuset, og glede dere over kjærligheten mellom Victora og Daniel.


  36. Helle skriver: 18 februari, 2011

    #34 Pia
    Enig i, hvad du skriver og jeg tror ikke, der er en eneste
    udenfor Sverige, som ikke synes om dette stilige og
    sympatiske par.
    Populære er de i hvert fald i Danmark, det har vi set ved
    hvert besøg, og for kronprinsesse Victoria har det været
    rigtig mange igennem årene.
    Forhåbentlig ser vi dem begge igen til barnedåben i april.


  37. Marguerithe skriver: 18 februari, 2011

    Victoria håller gärna om Daniel för att ge honom stöd i hans nya roll, vilken hon är ytterst medveten om. Detta kallas omtänksamhet, allt i enlighet med hennes personlighet i övrigt. Fint, värdigt och mänskligt.


  38. kismet skriver: 18 februari, 2011

    Jag ser mera potential i Daniel än i Madeleine och Carl Philip tillsammans.


  39. Sthlm skriver: 18 februari, 2011

    Att både kronprinsessan Victoria och prins Daniel klarar sig alldeles utmärkt på egen hand är det väl ingen som tvivlat på.
    Prins Daniel är dock inte fullt så intressant när hans maka inte finns vid hans sida, men detsamma gäller kronprinsessan Victoria, när hon representerar utan sin make. Tillsammans är paret Sveriges framtid och bör vara noga med att fungera som ett sådant om de vill behålla sin popularitet. De var på väg att bli omåttligt populära, men så plötsligt blev det en lång period utan gemensamma uppdrag. Silvia passade då på att dra iväg maken på en “kärlekssemester” och så var ordningen återställd. Nu ligger fokus på en ledsen kung och en strålande drottning. Jag tycker synd om vår kung.


  40. Jessica skriver: 18 februari, 2011

    Ah, blir man inte fullständigt hänförd av Daniels personliga och djupsinniga kommentar om det forna brittiska imperiet i väst;
    – Jag gillar England.

    När de två turturduvorna (Victoria och Daniel) besökte mamma Silvias barndomsland Brasilien utbrast Daniel spontant i en liknande målande lovsång;
    – Jag gillar allt med Brasilien.*

    Inte ens drottning Silvia skulle yttra något så naivt, men dessa meningar säger mycket om den bristande bildning som kännetecknar Daniel.

    *Med det inkluderar han alltså barnprostitutionen,
    den ytterliga fattigdomen,
    den höga brottsligheten, skövlingen av Amazonas osv…


  41. Anitha skriver: 18 februari, 2011

    #38 kismet
    Håller med!!!
    Jag har alltid gillat Daniel och jag förstår inte alla dessa gnällspikar. Daniel + Victoria = ett lyckligt och fullt kompetent par som representerar Sverige på bästa sätt. I kungahuset ser jag inte några BÄTTRE representanter för Sverige. Med tanke på att den nya prinsrollen för Daniel är lite över ett halvår så har han klarat detta på bästa sätt.


  42. Anitha skriver: 18 februari, 2011

    Jag vill bara göra ett tillägg på #41:
    Prinsessan Christina är naturligtvis en värdig och ytterst bra representant för Sverige också. Glömde henne…


  43. Ronja skriver: 18 februari, 2011

    Jessica 40 = typisk fall av “att överskatta sin egen intelligens” aka Lövis-ism 😛


  44. Jessica skriver: 18 februari, 2011

    Jessica nr 40,

    Det är ingen idé att hetsa upp sig – Daniel kan inte bättre än så och det vet vi alla vid det här laget.


  45. mb skriver: 18 februari, 2011

    Bra att han jobbar men jag tycker de ska representera ihop! Deras varumärke (om jag får uttrycka mig så) är mycket starkare som par än som var för sig. De drar kort och gott mer uppmärksamhet som ett par och det är väl det som är meningen.


  46. Sandra Lokatt skriver: 18 februari, 2011

    Til Jessica nr 40 og nr 44.
    Ni är ju dumma nog til att underskatta andra,men i värkligheten er det er själva ni underskattar!!!
    Der har dere et stort problem båda twå!


  47. Maria skriver: 18 februari, 2011

    Är ni galna precis????!!
    Klänger på varandra gör de väl verkligen inte,men de tar i varandra emellanåt och vad är det för fel??I så fall “klänger” det norska,spanska,holländska och belgiska kronprinsparen på varandra…och även andra kungliga.Det visar väl bara att de gift sig av kärlek.VEM tar illa upp av det??????Tvärtom.Victoria och Daniel är varma människor,som för övrigt ofta visar känslor .Måste vara ett gäng missunsamma gamla bittra tanter som uttalar sig så!


  48. pix skriver: 18 februari, 2011

    Här var för en ggr skull lite kommentarer o de är ju alltid kul att läsa vad ni tycker o tänker men ändå är det en kommentar jag tycker är extra bra o det är kismet(38) som skrivit den.


  49. Inger K skriver: 18 februari, 2011

    #44. Vad i jösses namn kan du om hans intelligens? Är du nära vän eller??? Sen klänger ni som har skrivit det. Victoria har väntat i 9 år på att få honom, och äntligen får hon visa sin kärlek! Är det något märkligt eller???


  50. Marguerithe skriver: 18 februari, 2011

    Hoppas Victoria fortsätter att visa Daniel sin kärlek, och som jag tror tacksamhet för att han har sagt ja till denna krävande roll som stöd till en blivande regent. Han får ju många förmåner, men friheten är hårt beskuren, det har många prinsgemåler vittnat om, men som den trofasta person han är, kommer hand aldrig att svika henne eller sitt löfte.

    Ang att de delar på uppdragen, beror nog på att det just nu inte är mer än 4 personer i familjen som representerar. Man kan ju inte vara mer än på ett ställe i taget. Tittar man på royalcourt.se ser man att agendan är ganska fulltecknad både mars och april.


  51. Gertrud skriver: 18 februari, 2011

    Glöm vårt stela kungapar som gjort mycket tillsammans,Daniel och Victoria visar upp en ny generation,de delar på sig och det är också styrka.Lycka till Daniel,Du visar verkligen vad mod och säkerhet är.


  52. Margaretha skriver: 19 februari, 2011

    Härligt,prins Daniel.Det klarar Du galant.


  53. Lotta skriver: 19 februari, 2011

    Herregud, Daniel skall bara besöka exportrådet. Han skall inte ta ett projekt inom exportrådet som innebär ett säljobb. Dessutom är Daniel över 20.
    Varför denna klagan på kungaparet? Stela? De har den hållningen ett regentpar skall ha.
    Det är klart skall vi jämföra med Danmarks drottning Margrethe så ligger de i lä. Margrethe har den förmågan att samtidigt vara majestätisk som fruktansvärt rolig. Men hon kan också mitt i ett samtal bara gå, när det inte passar henne. Danskarna har en ikon i Margrethe. Tack och lov abdikerar hon inte i första taget.
    Det blir mycket svårt för Fredde kronprins Fredrik att överta denna ställning.


  54. Filippa skriver: 19 februari, 2011

    Lotta
    Frede og Mary tager til sin tid over efter Margrethe i fin stil.

    Så slipper vi også for at se prins Henrik som ikke kan lyne sine bukser og som så sent som sidste år udtalte at fransk mad er bedre end dansk mad.

    Henrik er en Fransk klovn.


  55. Charlotte skriver: 19 februari, 2011

    Prins Daniels roll är att stötta sin hustru, vår kronprinsessa.

    Så har det sagts och så säger han själv i intervjun inför bröllopet.
    De två tillsammans är strålande.
    Men ensam ser han inte bekväm ut.
    Han har självklart inte denna kungliga glans och utstrålning som Victoria har, född och skolad ända sedan barnsben i sin roll.

    Nej Daniel är enbart avspänd vid Victorias sida, men inte ensam.
    Varför skall Kungen-Hovet tvinga honom att representera ensam?
    Jag tycker de borde vara mer rädda om honom.
    Daniel skall ta det lugnt och sköta sin hälsa.
    Mister vi honom, mister vi Victoria som blivande drottning är jag helt övertygad om.
    Och Gud Bevare mig för Kung Carl Philip och Drottning Sofia.


  56. Julia skriver: 20 februari, 2011

    Victoria och Daniel är ett varumärke som hovet borde hålla fram. Det är vad vi förväntade oss efter det storslagna bröllopet. Inte att se Victoria ensam på resor i Mellanöstern och Lappland osv.osv.
    Gemensamma resor ger också fina minnen för paret.

    Jag kan inte komma ifrån misstanken att kungen är rädd för att kronprinsessparet är mer populära än kungaparet och det kan han inte tillåta. Det är ju kungen som bestämmer.


  57. Anne skriver: 20 februari, 2011

    Daniel sade i sin intervju i december, han har personliga ambitioner genom att arbeta i Sverige. Vi har ingen anledning att tro att han inte kan göra det i områden som passar dem.

    De studier han har precis börjat inom det medicinska området är avsedda att ha honom pemettre uppdrag på detta område.

    Jag är övertygad om att Daniel inte bara blir alltid en “kamrat”.
    Han hade ett yrke, och vet att det krävs skicklighet. Jag tror vi förvånade.


  58. BEN skriver: 20 februari, 2011

    # 56 Julia
    Håller med dig till fullo!
    Kungens fredagsbesök i Malmö tyder på detta.
    Här hade väl V&D varit mycket mer lämpade – det är väl deras “områden”?


  59. Emma skriver: 20 februari, 2011

    Daniel kommer til at klare det tusind gange bedre end prins Philip, som har fornærmet alle steder og trådt folk over tæerne ved enhver lejlighed.

    Og også tusind gange bedre end prins Henrik som bilder alle ind at han er født greve når det er en titel han selv har opfundet.


  60. Nikki skriver: 21 februari, 2011

    #59 Emma
    Aldrig hört talas om La Révolution Française ? 😉
    Frankrike har ingen officiell aristokratin, men alla använder
    sina gamla titlar.
    Prince Henrik est très, très charmant !
    Jag gillar alla tre prinsar: Philip, Henrik och Daniel !


  61. hilde skriver: 21 februari, 2011

    #56 Julia
    Joda victoria var alene i lappland og midt-østen men Daniel var jo alene i London så det kvitter. Det er faktisk ganske normalt,også i andre kongehus, at man representerer alene ,både innenlands og utenlands. Det synes jeg er bra for da er det flere arrangement som får besøk. Dessuten har de ulike interesser og sine “spesialfelt”.

    #30 Pärlan
    Da har du sovet i timen. Det er masse bilder av andre kongelige som også holder hverandre i hånden og “klenger” på hverandre. Spesielt av Mette-marit og Haakon. Her i norge får de faktisk berøm for det. Å påstå at Victoria klenger er overdrevet. Hun kan gi sin mann en kram men det er vel ikke å klenge.Vi befinner oss tross alt i 2011 og ikke i Victoriatiden.Dessuten er det på de litt mer uformelle og uhøytidlige representasjonsoppdrag hun “klenger”, som når de møter folket ute på sine reiser. Tror at de blir oppmuntret av både folket og fotografene som gjerne vil ta krambilder.

    #26 ATL
    Enig med deg.
    Man får inntrykk av at mange ser på Daniel nærmest som analfabet, tilbakestående og et lite barn som ikke kan noenting. Daniel har en lang yrkeskarriere bak seg og masse erfaringer som ingen andre i kongehuset har, utenom Silvia.

    På hoffets hjemmeside ligger det flere bilder og intervju med exportsrådets vd.


  62. MaryK skriver: 21 februari, 2011

    # 17 Chris:

    100% enig. Det er enkelte som ikke har oppdaget at Daniel har stått på egne ben i årevis. Han er i stand til å snakke engelsk – til mange fordomsfulle “tanters” overraskelse! Godt at de fleste fordømmende personer her i SvD fikk seg en på kjeften da Daniel holdt sin bryllupstale. Han motbeviste at man måtte være kongelig, adelig eller tilhøre pengeadelen

    ¤ for å klare seg i de fine salongene, synliggjort også ved at alle
    lag av folket er representert på Stortinget, Riksdagen og i
    Regjeringen – og klarer seg godt nok hver gang det er store
    offentlige selskaper/ball og møter hvor de kongelige deltar. Også disse representerer våre land i FN, Europarådet, EU, Nato osv uten at noen har spurt om de tilhører overklassen, adelige eller deromkring!

    Han viste at han

    ¤ kunne holde en tale på et enda bedre engelsk enn kongen

    ¤ var et tryggt, oppegående og tilstrekkelig sosialt vesen
    for å stå foran høy og lav for å uttrykke sine følelser – til og med
    bedre enn de fleste kongelige hittill har vært i stand til!

    Så hvorfor skulle ikke prins Daniel klare seg like godt som de fødte kongelige i å markedsføre Exportrådet og Sverige. Han har jo vært nødt til å gjøre det også i egen virksomhet! Daniel kommer til å klare seg like bra som andre kongelige! Han har all den kompetanse som skal til for å utvikle seg fort i sin rolle – hvis han tillates av den konservative kongen – og det av og til bakstreverske hoffet! Kunnskaper er ikke noe vi arver, men tilegner oss!!!! Stå på Daniel – og lykke til!!!!


  63. Elvira M skriver: 22 februari, 2011

    Nå ja, Daniel känner sig kanske inte så bekvämt ensam nu, men när får lite mer erfarenhet det skall bli bättre.


  64. ABB skriver: 22 februari, 2011

    På tal om att Victoria klänger på Daniel….

    Såg i senaste numret av Svensk Damtidning hur Margrethe och Henrik klängde på varandra vi besöket i Bahrain. Fy skäms på er!

    Skämt åsido, jag tycker faktiskt att de är fint att visa hur mycket man tycker om varandra och en del som kommenterar här borde inte vara så “enögda”. -)


  65. Annika L skriver: 22 februari, 2011

    Jag tycker att prins Daniel klarar sig alldeles utmärkt. Det finns väl inget som talar emot det! Han är säkert en självständig person som klarar sig själv galant. Viktoria och Daniel är underbara tillsammans och det är underbart att se dom så kära och att de tar i varandra. Helt underbart! Fortsätt så Viktoria och Daniel och till er som kritiserar: sluta kritisera dom! I så fall kan jag rekommendera att man slutar att läsa om dom i tidningarna.


  66. Inger K skriver: 22 februari, 2011

    Kära någon vilka bekymmer många har. Daniel är ingen barnrumpa, han är en vuxen man, som hade byggt upp en verksamhet själv. Han avslutade den i samband med bröllopet, men han älskar nog ff affärer skulle jag tro! Jag tycker inte alls att det är konstigt att han vill besöka Exportrådet. De är dessutom så pass gamla så de kan nog ha representation på var sitt håll också. Och det är väl bra för Sverige vet ja!


  67. christinavideotron.ca skriver: 23 februari, 2011

    Daniel är den enda mannen i kungahuset som har någon stil.
    Och dessutom har han visat att han är en skarp affärsman.


  68. Marguerithe skriver: 23 februari, 2011

    Daniel kommer att klara sin uppgift med glans, som den kunnige, srukturerade person han är. Kan känna en viss oro för Victoria. Hur mår hon egentligen? Det måste ju finnas en bitter eftersmak hos henne, att efter det fantastiska bröllopet i somras med all lycka och framtidstro som fanns då, och bara ett par månader senare få hela sin familj skändad av media. Madeleine löste det på sitt sätt genom att “fly från landet”, vilket Victoria aldrig kan göra. Tror att hon känner sig ensam och utsatt i sin roll. Tycker det är bra att vi skriver här. Det kan nog ha ett värde i sig.


  69. lime skriver: 23 februari, 2011

    Självklart har skyltdockan “stil” efter att ha blivit
    putsad och fejad av stylister under åtta år.


  70. Vicki skriver: 23 februari, 2011

    Nu har alla journalister pumpat Victoria i alla år om hennes förhållande till Daniel.
    Hon har varit förtegen, och lite hemlighetsfull.
    Nu får vi alla en glimt av hur mycket hon saknat att få visa upp honom för oss.
    Jag tror verkligen Victoria “älska” svenska folket, hon tackade för att vi givit henne hennes prins, då menade hon säkert i dubbel bemärkelse, hon visste att va folket tyckte, det lyssnade säkert hennes far på.
    Aldirg är folk nöjda 🙁


  71. Amanda skriver: 23 februari, 2011

    lime

    Din personliga stil är lika inspirerande som alltid.


  72. caterine skriver: 23 februari, 2011

    Nu har jag äntligen läst skandalboken om kungen och med tanke på vad kungavännerna hotade om att åtala författarna och det numera är knäpptyst så var boken sann, det har gått till på det sättet med fester och strippor. Den första delen om kungens uppväxt var fin och närmast kärleksfullt berättad, kungen var säkert en trevlig ungdom, synd att han kom in bland de vänner han fick. Men som helhet tror jag att kungen är ganska olycklig.


  73. Marguerithe skriver: 23 februari, 2011

    “72”
    Tror också som du att kungen är olycklig idag, mot bakgrund av konsekvenserna som blivit av avslöjandena om hans festliv, inte minst barnens reaktioner och tankar om en älskad pappa. Både Victoria och Madeleine har nog tagit detta hårt.
    De personer som fanns med på festerna har ju också vittnat om att de s k vännerna inte alls var speciellt trevliga mot kungen, man ville bara sola sig i glansen.


  74. Irena skriver: 23 februari, 2011

    Hans Majestät kanske var alldeles för bortskämd av mamma Sibylla från begynnelsen? Prinsessan Birgitta sade vid något intervjutillfälle: (citatet är på intet sätt exakt och jag minns inte tillfället!) ” Vi systrar hade inte en lillebror, vi hade en Kung” Förmodligen var han en klenod i sin mammas ögon. På många sätt och vis…


  75. Julia skriver: 23 februari, 2011

    En evig tonåring det är vår kung i ett nötskal. När han och Camilla Henemark fantiserade om att bo på en ö i Söderhavet så var kungen i 40-årsåldern, gift och far till tre barn.

    Han kan inte ha varit mycket till äkta man eller far. Det har väl inte funnits någon som kunnat uppfostra honom, när det behövdes.


  76. Filippa skriver: 23 februari, 2011

    Nicki
    Ved prins Henriks forlovelse kom det frem at han og hans familie ikke stod i den franske adelsliste, selvom han selv påstod at han var greve.

    Hverken han eller hans far er greve.

    Som det fremgår af prins Henriks egen biografi (den første) var det en anden gren af familien som ville have været adelig hvis man havde afleveret et bestemt dokument. Selvom det dokument var blevet afleveret ville Henriks del af familien aldrig have været adelig alligevel.


  77. lilith skriver: 23 februari, 2011

    Duktig liten prins vi har som kan åka ända till London! Vad gjorde han där och vad sa han? Vad var syftet med resan? På vilket sätt och i vilka sammanhang representerade han vårt land (som betalade resan)? Vilka brittiska kungligheter tyckte att han var värd att träffa? Blev han inbjuden till Buckingham Palace eller lallade han runt som alla andra lågbudgetresenärer från Sverige? Hoppas på det senare, för om det inte är frågan om statsbesök, borde resan betalas av resenären. Och det hoppas att den lille framgångsrike entreprenören gjorde!


  78. irene björkeroth skriver: 24 februari, 2011

    återigen lovor av skribenterna här till Daniel och ris till kungen….var det så här det skulle bli…..att alla vill omhulda grabben från folket men i övrigt inte mer för de övriga?
    betänk vilken utbildning kungen och de övriga har fått till del under hela sin uppväxt och formande till medlemmar av kungahuset….jämför sedan med Daniel från Ockelbo…
    alternativet är att helt skrota kungahuset…


  79. lime skriver: 24 februari, 2011

    Den kvinnliga taxichaufför (?) som på bilden
    hjälper Daniel med bagaget. Är inte det en
    f.d. statssekreterare till Fredrik Reinsvält?
    En dam som i ilfart flydde till USA efter avslöjande
    om svart-renovering av sommarstugan?
    Kör taxi i London?


  80. Gneta skriver: 24 februari, 2011

    77# Jag tror det framgår av artikeln ovan vad Prins Daniel gjorde i London, Om det nu är så att du av olika anledningar ändå inte riktigt förstått, så kan jag förtydliga och jag citerar

    “Där ska han besöka Exportrådet för att lära sig mer om svensk export.”

    Ett ytterligare förtydligande. Prins Daniel och så även Kronprinsessan Victoria åker inte på några stadsbesök, iallafall inte själv. Det får dom vänta med tills den dagen vår nuvarande kung är borta. Det är nämligen ENDAST statschef som gör statsbesök… Inte ens vår statsminister åker på några statsbesök.. Däremot kan statsministern, Kronprinsessan Victoria osv göra sk officiella besök i länder.


  81. Amanda skriver: 24 februari, 2011

    lime,

    du menar att Prince Daniel åker taxi i London???


  82. MaryK skriver: 24 februari, 2011

    # 77 lillith:
    Skam på deg!


  83. Julia skriver: 2 mars, 2011

    Något “uppdrag” i London var det väl inte fråga om. Snarare ett sätt för Daniel att komma ut lite på skattebetalarnas bekostnad.


Annons

Laddar