Prins Daniel: Victoria var världens vackraste brud

Annons

Prins Daniel och kronprinsessan Victoria har bägge ställt upp för en intervju för SVT, den finns nu att beskåda på SVT Play.

Det är inte ofta vi får se både kronprinsessan Victoria och prins Daniel intervjuas i tv, men här har ni chansen att se var prins Daniel har att säga om bröllopsdagen förra året. Dagen då han fick se kronprinsessan komma altargången fram med sin far. Eller som prinsen själv säger:
– Världens vackraste brud!
Det är SVT som fått denna exklusiva intervju med prins Daniel, där han också berättar om sin nya roll som prins – Vi har länken.

Annons

Läs även:

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

80 kommentarer till “Prins Daniel: Victoria var världens vackraste brud”

  1. Svenskan skriver: 3 januari, 2011

    Vilket underbart kronprinsesspar Sverige har!


  2. ATL skriver: 3 januari, 2011

    Ett sadant underbart par! Samspelet mellan dem varkar vara fantastiskt. Dom ar bada valdigt “well spoken” och naturliga. Grattis till dem bada.


  3. caterine skriver: 3 januari, 2011

    Tänk alla dom som gjort sej lustiga över ockelboprinsen, nu sitter ni med skäggen i brevlådan!


  4. Rojalist skriver: 3 januari, 2011

    All lycka för paret! Härligt att det finns en riktigt bra kille vid Victorias sida.


  5. Gneta skriver: 3 januari, 2011

    Vilket härligt par.. och återigen vilken 10-poängare vi fått till ny Prins.. han får mer än 10 poäng!!!


  6. Madelene Nilsson skriver: 3 januari, 2011

    Så fina de är och vilket fantastiskt representativt par för Sverige de är! All lycka till dem


  7. ABB skriver: 3 januari, 2011

    3# Bra kommentar, caterine, precis så känner sig nog de med “näsan i vädret”. Härligt att se dessa två unga uppträda så naturligt och Daniel visar ju verkligen vilken humor han har!


  8. BEN skriver: 3 januari, 2011

    Äntligen något positivt från svenska kungahuset. Vilket radarpar vårt kronprinsesspar är! Bättre val av maka/make kunde paret inte ha gjort. Naturliga, duktiga och dessutom så snygga. Victoria är en riktig skönhet.


  9. Marjafinland skriver: 3 januari, 2011

    Mycket, mycket härligt par. Victoria en den vackraste prinsenssan i världen. De vackra bruna ögonen, de är så vackra, och Daniel, en riktigt bra kille för henne. Världens härligaste par!!!!!!!!!!!!!


  10. Prinsessan Pottsork skriver: 3 januari, 2011

    Ja, VAD är det vi gnäller för, egentligen? Denna kungafamilj duger mer än väl år oss, om det är monarki vi vill ha.


  11. annica skriver: 3 januari, 2011

    Nu när Prins Daniel blivit mer bekväm i sin roll och vågar vara sig själv – blir det 10+! Grattis Sverige till den prinsen, och framför allt är det härligt att se hur samspelta och respektfulla Victoria och Daniel är mot varandra, det märks att de är trygga med varandra.
    Sveriges bästa PR-par.


  12. lilith skriver: 3 januari, 2011

    Så duktig har är, prinsen. Han kan prata.


  13. lilith skriver: 3 januari, 2011

    och jag kan tydligen inte skriva. Men det kan å andra sidan inte kungafamiljen heller.


  14. Brita petterssonBrita. skriver: 3 januari, 2011

    Må de få vara lyckliga, jag önskar dem Guds välsingnelse.


  15. Maggan skriver: 3 januari, 2011

    Ja det är som jag sagt ända sedan det blev känt om Victoria och Daniel att hon kan aldrig få en bättre man och nu kan alla otäcka människor som skrattat och fördömt Daniel sitta där med skägget i brevlådan.


  16. Chris skriver: 3 januari, 2011

    Fantastikt att se två så underbara personer som kronprinsessan och hennes Daniel. Önskar dem alla lycka.


  17. Kiana, Norge skriver: 3 januari, 2011

    Nydelig par! Nå kan de som hele tiden har vært skeptisk gå og skamme seg. Det er faktisk det indre som teller, ikke akademiske meritter eller modell-utseende.

    Nå er det ingenting feil med Prinsen uansett, men det har jo vært et fryktelig gnål i alle år siden romansen ble kjent om at han ikke har nok utdannelse, og at han ikke er pen nok.

    Nå håper jeg at alle forstår at det går an å være et bra menneske i seg selv, uten ha doktorgad i ditt, eller å ha vært modell i et simpelt blad av noe slag.

    Ønsker Kronprinsesseparet lykke til videre. Dette paret kan Sverige være stolte over. 🙂


  18. Gertrud skriver: 4 januari, 2011

    Victoria visste vad hon pratade om när hon vid något tillfälle sa”vänta så ska ni få se” när det gällde Daniel.Så rätt sagt!Daniel verkar så trygg i sig själv,pratade inför miljontals människor utan manus på bröllopsdagen och här i TV,så säker,klar och tydlig inga kryptiska svar (som hans svärmor kan lämna)Jag önskar Daniel lycka till.


  19. Anita skriver: 4 januari, 2011

    Men så högtidligt språkbruk Daniel har! Han låter som en gammal man.. Välartikulerade meningar och otidsenliga ordvändningar.
    Ljus röst. Något ansträngd och gammalmodig, tycker jag.

    Inte låter han som en genuin och modern ockelboson! 😉


  20. Monica skriver: 4 januari, 2011

    # 19 Anita

    ??? Vad menas? Daniel är den perfekte mannen för Victoria. Som syes av många ovanstående kommentarer är han suverän när han talar.

    LYCKA TILL Victoria och Daniel – Sveriges bästa PR-par för tillfället!!!


  21. Irene Björkeroth skriver: 4 januari, 2011

    jo ,man märker att VIctoria är mer avslappnad i sitt sätt att tala,
    det är ju en naturlig självsäkerhet som finns i “överklassen”, inte
    lätt för Daniel att vara likadan som han kommer från en helt annan social grupp, kanske kan han slappna av lite eftersom, men det är nog inte en helt lätt uppgift….


  22. mm skriver: 4 januari, 2011

    hejja daniel


  23. elsa_67 skriver: 4 januari, 2011

    Daniel har nog fått anpassa orden efter sin nya roll.
    Spontaniteten med glimten i ögat skiner som väl är i genom ibland.
    Tycker att detta är den bästa intervjun som kungahuset gjort. Inga halvkväda visor utan svarar på frågorna. Victoria visade en helt annan sida än det vanliga nervösa munsnörpandet när hon tänker.
    Ett fantastiskt radarpar som någon tidigare uttryckt.


  24. Kiana, Norge skriver: 4 januari, 2011

    # 19, hva mener du med det? Du må ikke glemme at Prinsen ikke har vært intervjuet bare 2-3 ganger på denne måten, noe han selv også sier i dette intervjuet. Han er nok preget av at han ennå ikke har nok trening på å være i det offentlige, men det kommer seg etter hvert. Han gjør det meget bra allerede nå. 🙂

    Ellers så kan man vel påpeke at selv Kongen har endret seg i mediabildet. I de tidligere år virket også Kongen utilpass foran kamera og virket plaget av det. Men i dag så har dette endret seg.

    Prins Daniel klarer seg veldig bra! Og Kronprinsessen fikk rett! “Ni kommer att få se”! Og det har vi allerede fått gjort! Og mer kommer det, de er et veldig fint team. Jeg gleder meg til å følge dem! Jeg synes det er koselig at nabolandet vårt har så flott et Kronprinsessepar. 🙂

    Lykke til Kronprinsesseparet! 🙂


  25. ATL skriver: 4 januari, 2011

    #19 ???? Prins Daniel pratar SVENSKA och anvander inte alla dessa slangord och forsvenskad engelska osv. som jag ser i svensk press och TV klipp. Den svenska som nu talas, efter jag kan se, av stora delar av svenska folket ar urusel. Vantar Ni Er ocksa att William och Kate skall tala cockney? Jag tittade pa intervjuvn for andra gangen fann den, igen, mycket bra.


  26. Gneta skriver: 4 januari, 2011

    21, detta har ingenting med varken överklass eller någon annan klass att göra, hur man talar och hur avslappnad man är vid ett offentligt framträdande eller som i detta fall en intervju för TV.

    Det har helt och hållet att göra med personen, hur trygg man är i sig själv, hurpass avslappnad man känner sig i sin roll, och här menar jag inte för avslappnad, utan helt enkelt tillfreds.

    Det är bara så, oberoende av bakgrund, vissa har talets gåva, har en förmåga att skapa kontakt med sin publik, har förmågan att får fram sitt budskap..
    En del handlar iof detta också om träning att agera naturligt, men framförallt som jag skriver innan, trygghet i sig själv och jag tror det är detta framförallt Daniel har.

    Glöm inte att hans far också är en god talare. Det märktes om inte annat på bröllopet, även om det ju inte var första gången O Westling höll tal för bl.a kungaparet.

    Kom ihåg också att Daniels pappa som sagt haft en chefsposition inom Ockelbo kommun och som sagt, i denna roll, ju höll tal för kungaparet.


  27. Mona skriver: 4 januari, 2011

    En väldigt trevlig intervju med ett till synes avspänt, samspelt och fantastiskt par.
    Raljanta kommentarer som #12 och#13 vittnar om en person som antingen är van att stå i rampljuset och ha något vettigt att tillföra och som väljer att raljera över dem som inte samma mångåriga erfarenhet.
    Alternativt en person som aldrig har något vettigt att säga och som pga brist på förutsättningar att förstå det inte skulle tveka att bevisa sina tillkortakommanden inför en miljonpublik utan att skämmas. Kommentarernas innehåll tyder mest på det senare alternativet.

    Underbart att dessutom höra människor prata som använder ett korrekt språk!
    Mycket bra program!


  28. Anna skriver: 4 januari, 2011

    alltså är det hovets pr människor som skrivit varenda kommentar här eller?
    Han var extremt stel i sin roll när det intervjuades, inte spontan alls och allt han sa kändes oerhört repeterat, som han glömt fusklappen på haga och försökte desprat komma ihåg vad han skulle säga. victoria gjorde dock ett proffsigt intryck och bra intryck.
    Sen har jag än så länge överseende med hans träaktiga framtoning eftersom de faktiskt verka oerhört kära i varandra. Men jag tror att jag liksom resten av folket kommer tröttna om han inte hostar upp sig ett par steg när det gäller spontanitet och äkthet. Nä, “prinskolan” bör även inkludera att röra sig framför kameran.


  29. Ronja skriver: 4 januari, 2011

    alltså är det hovets pr människor som skrivit varenda kommentar här eller?
    …kanske du är medlem hos RepF 😛


  30. Lydia skriver: 4 januari, 2011

    Det är väl så här att ni som är bedårade av kronprinsessparet inte skulle komma på tanken att se någonting negativt med Daniel och vi som är skeptiska ser mer kritiskt på honom. Jag kan direkt säga att jag inte alls sitter med skägget i brevlådan. Första intervjun han gjorde imponerade på mig, men det här. Han är en liten “herre” som “talar om hur det förhåller sig” då han snappat upp något inom allmänbildningen som han nyligen lärt sig av Dick Harrison. Ingen analys har skett utan han säger att så här var det (så att vi vet). En liten folkskollärarattityd. Han skryter dessvärre också. Om någon talat om för honom att hans tal var bra och att det fått män att vara mer kärleksfulla i sina tal till sina käresta så säger man inte det. Victoria skruvade på sig här. Det är inte ödmjukt utan skryt. Ett självförhärligande. Dessvärre vet nog inte han själv ens vilken och varifrån han citerade i sitt tal, då man citerar brukar säga “som nn sa/skrev även om det handlade om annan kärlek än den mellan man och kvinna (fast det vet han kanske inte heller). Dessutom kritiserar han lite smått svenska skolsystemet när han säger att skolan de besöke i Göteborg ville att alla elever skulle utveckla sin fulla potential “bara en sån sak” Va? Vill inte de övriga skolorna i Sverige det? Dels är det snudd på ett politiskt uttalande och än en gång säger/upprepar han de som sagts till honom. Han ska inte upprepa och tala om för oss han ska förmedla egna tankar och känslor.

    Det var något jag reagerade på. Ville egenligen inte skriva detta inlägg, men när så många hävdar att man sitter med skägget i brevlådan för att dessa har andra åsikter än en själv kan man inte låta bli. Nu kommer jag väl få höra att jag är bitter och avundsjuk med mera, kom då ihåg att detta är min analys av denna intervju som inte föll mig helt i smaken och att jag med flera har rätt att känna och tycka så. Människor upplever olika och har olika krav/önskningar. Han gillar att snacka verkar det som. Men han kanske tar sig!


  31. Svenskan skriver: 4 januari, 2011

    ### 12/13, 19, 28.
    Tyvärr så får ni nog se er efter något annat att klaga på framöver. Det här kronprinsessparet är precis vad som krävs för att monarkin ska stå riktigt stark i framtiden. Ute på den stora arbetsplatsen haglar lovorden över kronprinsessparet efter intervjun igår.

    #28 Anna
    Du skriver definitivt för att provocera. En så dålig analys kan ingen seriös granskande person göra.


  32. EvaKEva skriver: 4 januari, 2011

    #l30
    Dear Lydia,
    joking aren’t you?


  33. Maria skriver: 4 januari, 2011

    Vilket härligt,trevligt och samspelt tal.Länge sedan vi hade en manlig kunglighet i Sverige,som kunde prata så bra som prins daniel.Jag tror att de kommer göra mycket gott för vårt land och genom pr.Victoria är så vacker också,hennes vackra bruna ögon och varma utstrålning.


  34. Hansen skriver: 4 januari, 2011

    Er for så vidt enig i, at Victoria og Daniel er et nydeligt par, som sikkert har det rigtigt godt sammen osv. Men jeg har i de senere år fået en fornemmelse af, at tiden – også for det danske monarkis vedkommende – er ved at løbe fra kongehusene. Måske skyldes det, at både Danmark og Sverige har “modne” regenter, og måske sagde folk nøjagtigt det samme i årene før tronskiftene fra f.eks. Frederik 9. til Margrethe 2.
    Men som jeg husker det, syntes de fleste af os, at det var helt ok at Margrethe blev udråbt til regent, sådan som det er skik i Danmark. Men vil vi synes det samme, når dagen engang oprinder for Frederik 10.? Jeg er ikke så sikker. Vil vi bare have dem til pynt og for reklameværdien – og fordi det er en tradition?

    Ja, jeg ved godt, dette falder lidt uden for tråden – men på en eller anden måde hænger det sammen alligevel.


  35. Ina skriver: 4 januari, 2011

    Smaken är väl helt enkelt olika antar jag – det är ju kul att så många av kommentatorerna här inne är så nöjda med den nye prinsen och Victoria är förhoppningsvis nöjd med sitt val av make! Själv tycker jag mest han ser ut och beter sig som prototypen av svensk medelpräktig, medelålders kommunalpolitiker … Intressant att/om lovorden på “den stora arbetsplatsen” haglar över dem efter den lilla intervjun igår, vad i hela fridens namn hade man väntat sig – att han skulle var öppet oförskämd och otrevlig!


  36. caterine skriver: 4 januari, 2011

    Tycker ni grinollar att det är så konstigt om prins Daniel är lite stel och försiktig i sina uttalanden, tror ni inte att han har fått instruktion om hur han ska bete sej, får inte vara politisk, kontroversiell eller på annat sätt “ta över”. Han ska bokstavligt gå tre steg efter Victoria och får inte glänsa över henne. När han var alldeles sig själv och pratade öppet i Ockelbo kyrka, jo vad hände då? Fjällan, frugan, då fick han minsann en skopa vatten över sej. Hur kan man begära att han ska vara en fullfjädrad, kunnig prins i alla stycken, när både kungen, Silvia, Carl Philip och Madeleine inte har lärt sej det under hela sitt liv med kunglig uppfostran. Jag har alltid trott att Daniel är den som kommer att rädda kungahusets popularitet, Silvia och kungen och Madeleine har definitivt inte gjort det.


  37. Anna skriver: 4 januari, 2011

    #29 Nä, men jag kanske borde bli….

    #31 Jo lite….:-) fast i grunden är jag seriös. Jag menar att svenska folket liksom Victoria är inne i smekmånadfas just nu.
    De älskar Daniel för vi ser hur lycklig han gör Victoria och till med jag gillar Victoria. Att han sedan framstår som ett mähä i intervjuer har man övereseende med och han FRAMSTOD som ett mähä igårdagens intervju. Det bästa var när han med pliktroget påstod att det var intressant att höra om Frankrikes EU-ordförande roll. En replik som hade noll inlevelse…..
    Men jag tror faktiskt att han kan förbättra sig. Då kanske till och med en bitter dam som jag ändra åsikt ;-)!


  38. Mona skriver: 4 januari, 2011

    #30 Lydia skriver:
    “Ville egenligen inte skriva detta inlägg, ”

    Det hade varit bättre att du låtit bli. Det blev inte bra. 😀


  39. annica skriver: 4 januari, 2011

    Jag bor i Finland, och är mej veterligen, inte anställd av det svenska hovets PR-avdelning.

    Prins Daniel är ju en offentlig person numera, en medlem av kungafamiljen, och kan och bör kunna kritiseras som sådan, men ärligt talat Lydia, jag har ingen aning om vad du yrar om.

    Angående Victoria och Daniels språk. Det var en njutning att höra god svenska (för en gångs skull), varierande språkbruk, inte alls gammalmodigt. Men det känns kanske så för många svenskar som blandar slang med vartannat ord engelska. En annan medlem av svenska kungahuset gjorde så när hon berättade hur “imponerad hon blev av alla socail workers”. Huu
    Är det något fel att ett svenskt kronprinsesspar talar en god, variantionsrik och vacker svenska?


  40. Helen skriver: 4 januari, 2011

    #35. Tror inte någon hade de förväntningarna (att prins Daniel skulle vara oförskämd och otrevlig). Däremot tror jag att de översvallande positiva reaktionerna säger mer om de låga förväntningarna Sveriges befolkning har på intervjuer med kungafamiljen än om just prins Daniels vältalighet (som det inte är något fel på). Under de senaste 30 åren har vi vant oss vid att sitta med skämskudden så fort kungen, drottningen eller någon av kungabarnen intervjuas – då deras svar nästan alltid blir stapplande, trevande, stolpiga och oerhört stela. Ibland blir det ju plågsamt att lyssna – man riktigt lider med dem. Till viss del förklaras detta naturligtvis av deras dyslexi och problem med att få ordföljden rätt – vilket i sin tur gör att talet blir stelt och konstlat. Så oerhört befriande då att lyssna på någon som utan större ansträngning kan besvara enkla frågor (om vad man har gjort och vad man planerar att göra). Att prins Daniel sedan väger orden noga är ju en självklarhet – vem skulle inte göra det i den situationen?


  41. Magdalena skriver: 4 januari, 2011

    Når man analyserer og vurderer prins Daniels talegaver og fremførelse kan det være bra å ha et grunnlag å vurdere mot?

    Selv mener jeg at de som fremdeles kritiserer Daniel bør vurdere han opp mot sin svigerfar!

    Kung CG er en elendig taler,- det viste han senest ved sin datters bryllup. Det finnes heller ingen substans i det kungen sier. Det eneste jeg sitter igjen med etter kungens taler er hans evinderlige og etterhvert lite orginale ; ” et firfoldig leve for Sverige” ! Og skål!

    Takk og lov for et kronprinsesspar som har evne til å formulere seg, og som sier noe det er interessant å lytte til 🙂


  42. ATL skriver: 4 januari, 2011

    #30 Lydia… Om Du lyssnar pa fragorna och prins Daniels svar, sa hade Du upptackt att fragan gallde vad som had gjort storst intryck under deras resa genom Sverige. Prins Daniel svarade att det var nog Hammarkullens skola i Goteborg. Det ar en skola for barn bade med intresse for klassisk musik, sang och en musikalisk framtid. Det var inget emot det ovriga svenska skolsystemet. Mer vet jag inte on skolan eftersom jag lamnade Goteborg for 45 ar sedan. As for the rest of you silly comments……..


  43. Anitha skriver: 4 januari, 2011

    Prins Daniel talar (utan fusklapp) bättre än vår kung! Jag tyckte intervjun var helt okej. Victoria däremot är ett fenomen. Väldigt naturlig och saklig är hon med ett smittande skratt. Jag tror att om ett eller två år är Daniel “intrimmad” och klarar sin prinsroll galant.


  44. Trunte skriver: 4 januari, 2011

    Fantastisk par.

    Tillykke Sverige.


  45. Elsemor skriver: 4 januari, 2011

    Dette er MENNESKER av 1.klasse. – Varme og avslappede, ekte, og helt seg selv.
    Daniel snakker svensk så vi alle forstår hva han sier. Pent, rent og enkelt.
    Vi gratulerer Sverige med et flott kronprinsessepar.


  46. Anna skriver: 4 januari, 2011

    Om ni vidhåller att Daniel inte var stel kan ni ju titta på videon med William och Kate när de hade förlovat sig, Hon lyckas både skämta med intervjuaren och driva lite kärleksfullt med William. Och William är så bekväm att han ser ut att vara på den lokala puben.


  47. hilde skriver: 5 januari, 2011

    Lydia

    Mener du at du bare ser med kritiske øyne på de du er skeptiske til? Så om det hadde sittet en annen person enn Daniel der hadde du ikke tolket og analysert det han sa slik du gjør. Samme ord av en annen person ville fått en annen analyse av deg?
    At du kan klare å tolke en uttalelse av et skolebesøk som kritikk av svensk skolepolitikk er litt i overkant synes jeg. at denne skolen er trukket fram,brukt som eksempel er vel fordi at det er akkurat denne skolen som er besøkt. Litt svårt å uttale seg om skoler man ikke har vært på. Å trekke fram en f.eks skolen er ikke det samme som å si at de andre ikke er bra . den nennes som et eksempel fordi det er den de har vært å besøkt.
    Hvorfor oppfatte alt som sies i verste mening. Hvorfor ikke være litt mer positiv.


  48. Brinck skriver: 5 januari, 2011

    Set udefra – i min optik -gør prins Daniel et bedre indtryk
    i både tale og fremtræden end kong Carl Gustaf !
    Kongen minder mig om en bestemt tegnefilms figur,
    som begynder med S….

    Altså synes jeg, at Sverige har fået et flot, harmonisk og
    sympatisk kronprinsessepar i Victoria og Daniel.


  49. Anita skriver: 5 januari, 2011

    Anna #28 Bra analys! Jag har all förståelse för att Daniel inte är helt van vid sin roll. “Vem skulle ha varit det..? 😉

    Men trots det har Daniel ett ovanligt gammalmodigt språkbruk för att vara en så pass ung man som han är. Hans far har ett helt annan tidsenligt språkbruk och lätthet att tala.

    Daniel verkar vara en seriös och reko kille, men har tyvärr redan blivit alltför hovlik i sitt uppträdande och språk. Det passar honom verkligen inte. Och det gynnar absolut inte monarkin.

    Som för övrigt bör avskaffas fortare än kvickt! Tycker jag och många fler…


  50. Gneta skriver: 5 januari, 2011

    40# Får väl rätta dig lite här. Det är väl framförallt Kungen och Prins Carl-Philip som inte riktigt är bekväma med att prata offentligt. Däremot både Prinsessan Madeleine och Drottningen duktiga talare. Detta trots att drottningens svenska uttal är något bristande.

    Ang Hammarkulleskolan, så iof känner jag inte tll de här musikklasserna så där jätteväl, men Hammarkullen är ju ett område i Göteborg med stora sociala problem, mycket utanförskap, stor invandrarbakgrund bland innevånarna, med alla de problem detta medför för skolgången. Det finns t ex. klasser här som under sin skolgång harft uppåt 50 olika lärare i samma ämne. Är det någon skola, där barnen kan behöva hjälp och stöd för att just tro på sig själva, så är det definitivt här.

    #30 Lydia, ja vad skall man säga, tyvärr är det väl så att vissa beskriver ett glas som är till hälften fyllt med vatten som halvfullt, och vissa det som halvtomt.. alltså, man kan se saker på olika sätt.


  51. Netaadika.bloggspace.se skriver: 5 januari, 2011

    Victoria är charmerande (iaf när hon inte gapflabbar i onödan) Beträffande intervjun i soffan så framstod hon som mannen i förhållandet och Daniel som kvinnan…… IMO


  52. Ronja skriver: 5 januari, 2011

    Om Lydia:

    Nu kommer jag väl få höra att jag är […] avundsjuk…
    —-
    Nej, tyvärr är du inte avundsjuk…


  53. Birte skriver: 5 januari, 2011

    #51 Neta
    Sådan har det været i Danmark siden 1967, og sådan kommer
    det nok også at blive i Sverige.
    Det er der vel egentlig intet kunstigt i – det er Victoria, som
    skal være regent.
    I et interview for år tilbage, blev prins Henrik spurgt om, hvad
    der var mest irriterende ved dronning Margrethe.
    Dronningen tog ordet og sagde: Det kan jeg svare på – det
    er, at jeg altid afbryder ham!


  54. Anitha skriver: 5 januari, 2011

    Jag vill bara tillägga en sak:
    Prins Daniel är seriös och han har själv sagt att han kommer att ta sina NYA arbetsuppgifter på fullaste allvar. Att han kommer att göra sitt yttersta. Jag tror honom.


  55. Svenskan skriver: 5 januari, 2011

    Anna och Lydia ska vi inte ta på allvar. De verkar avsky kronprinsessparet i alla sina kommentarer.

    Anna
    Att jämföra de orutinerade ungdomarna, Kate och William, med vårt kronprinsesspar är löjligt.
    Om du inte la märke till att vårt kronprinsesspar också skämtade så har du inte sett hela intervjun.

    Neta
    Har du inte förstått att det är kronprinsessan som är Sveriges blivande regent och inte prins Daniel? Prins Daniel var i intervjun tydlig med att hans främsta uppgift är att stötta kronprinsessan i hennes viktiga uppgift.


  56. Netaadika.bloggspace.se skriver: 5 januari, 2011

    # 55 Svenskan
    Jo jag har faktiskt förstått att det är kronprinsessan som är chefen och att Daniels uppgift är att stötta henne. Dock kan en riktig man stötta utan att vara så feminin som jag tycker att Daniel är !!


  57. Anna skriver: 5 januari, 2011

    #55
    För att vara ett orutinerade ungdomar så klarade de uppgiften så mycket bättre, eller du kanske vill att vi ska ha ett stenstod till kronprinspar(eller åtminstonde prins)?
    Jo, de skämtade lite, men ytterst lite. Men det är ju hela min poäng att de ska bli mer av den varan, att de faktiskt ska våga vara sig själva så långt som möjligt. De ska möta pressen som sig själva inte en roll som spelar kronprinsessa och kronprins.

    De är uppenbart att de hade “ett manus” punkter som de vill ha fram i den intervjun, inget äkta möte.


  58. Anna skriver: 5 januari, 2011

    och jag tror att Daniel som person är bra mycket roligare än “Prins Daniel.”


  59. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 5 januari, 2011

    Neta tycker du att Daniel är feminin, jag har inte märkt något sådant i honom. Han är en bodybuilder såsom jag. Idag pressade jag 80 kg från bänken. Det har gått framåt sedan operationen. Neta jag har saknat dig.


  60. Katalin skriver: 5 januari, 2011

    Lydia nr 30,

    stående ovationer till Dig!
    Förbaskat bra inlägg, Lady Lydia;
    varje mening är som en fläkt av syrerik frisk luft som räddar en från den instängda, unkna lukten av nära-nog total brist på kritiskt tänkande och intelligenta observationer.
    Du har ett sällsynt fint perspektiv, en balans och skärpa som är lika bubblande och uppfriskande som årgångs-champagne.

    Det finns, som alltid, alltför få av Din proffsiga kaliber – och som likt en naturlag alltid får etablissemanget och de ‘nyfrälsta’ emot sig;
    skribenter som inspirerar, vågar höja ribban i stället för att sänka den och genomskådar och utmanar mass-hypen.

    Givetvis behövs det inte sägas att vi är många som håller med Dig – och nej, vi ändrar inte inställning pga ett TV-inslag eller andra s.k ‘argument’ eftersom dessa alltjämt är lika patetiska som svaga.
    (Jag kan redan höra upprepningen av dessa tre sista ord komma emot mig likt trotsiga småbarn som tjuter högljutt..)

    Att var och en har rätt till sin egen åsikt är grundläggande.
    Intressant blir det först dock när kontraster uppstår och sinnet utmanas att förhålla sig till mer än EN bild.
    Det är en utvecklande, ständigt uppåtgående och danande process om man är villig att anta den, men som Du märker är de flesta inte varken villiga eller ens kapabla att göra det. 😉

    För att kommentera det ansträngda Tv-klippet så är det ju tydligt att nästan ett decennium av förberedelse inte har givit ett skvatt i utdelning av den s.k prinsen;
    kombinationen av en icke-karaktär som genomgått ett antal kemtvättar med kungligt tvättmedel och därefter desinficerats med inlärda krystade fraser (och en rejäl dos läppglans, hårfärgningsmedel samt en dyr kostym!) ger ett affekterat och i grunden rekonstruerat intryck.

    Detta är förvisso helt i linje med Bernadotte-traditionen, men lite sorgligt är det att se en man förvandlad till en inventarie-möbel på slottet. I det här fallet är det dock ingen rokokostol man skönjer i Daniel, utan snarare IKEA-hyllan Billy.

    Kronprinsessan Victoria, och även drottning Sivia, har under många år undergått talträning och retorisk ‘förmåga’ från dramaten – en av lärarna var t.ex skådespelerskan Margaretha Krook.
    Innebörden och resultatet av detta skall skådas på djupet och inte på ytan; det som framträder är mycket riktigt ett skådespel på proffsnivå.
    Synd bara att det inte är underhållande.


  61. Lisbet skriver: 5 januari, 2011

    Vad snygg Kronprinsessan Viktoria är, fantastiskt fin! Prins Daniel är trevlig, hövlig och svara på frågorna så bra!!! De är ett fint par och samspelt. Jag önskar de all lycka i välden och att de får en fin tid på Haga. Jag blev glad av intervjun!!!

    #30 ja det verkar som att du fick titta mycket detaljerat för att hitta dina “fel” på Prins Daniel! Tror inte du kunnat göra det bättre tyvärr…

    #60 är du kompis till #30 Ha ha det var lite kul att läsa din kommentar… bara att sitta och detaljerat titta igenom tv-klippet efter fel visar ju mycket.


  62. EvaKEva skriver: 5 januari, 2011

    #60
    Dear Katalin,
    I am so englightened after reading your comment. I do not know whether to laugh or cry. Understand that Prince Daniel has inspired you to create something unique. Your opinions – ah opinions, we all have them. It is important to remember that opinions just are that – opinions. Opinions are not necessarily right, but they are generally a good thing to at least consider.

    After all my heart goes out to Crown Princess and Prince Daniel.


  63. Sthlm skriver: 5 januari, 2011

    #60 Jösses vilken skämtkommentar!
    60 och 30 går “hand i hand” – samma skribent?
    Att vara felletare kan inte vara lätt när prins Daniel visar en sådan duglighet.


  64. William M. skriver: 5 januari, 2011

    #30 Lydia och 60 Katalin !
    Lysande ! Tack för två välbehövliga kommentarer !


  65. Karin skriver: 6 januari, 2011

    #63
    Här är MÅNGA dubblar IMO…


  66. Lotta skriver: 6 januari, 2011

    Svar till # 30 och # 60
    Lysande. Jag håller med William M 64.
    Bättre kunde det inte sägas.


  67. Marianne Wiberg skriver: 6 januari, 2011

    Vilket strålande par vi har fått i viktoria och Danilel,
    nu får dom ta det lugnt och så få vi kanske snart få se några små som springer rundt deras ben .
    vi måste ha det bästa kunga hus .


  68. Ulla Wärnhem skriver: 6 januari, 2011

    Hej

    Underbart att se dom så lyckliga tillsammans! Hoppas dom får vila ut ordentligt så att dom inte blir överansträngda.Tänk att ett par kan sprida så mycket glädje och värme omkring sig.


  69. Josephine skriver: 6 januari, 2011

    Katalin nr 60,

    Absolut perfektion.
    Oöverträffligt.


  70. Jessica skriver: 6 januari, 2011

    Oj, oj, oj Katalin,

    Djävulskt träffande och underhållande ! ! !

    citat nr 60:
    ‘I det här fallet är det dock ingen rokokostol man skönjer i Daniel, utan snarare IKEA-hyllan Billy’.

    😀 😀 😀


  71. Ronja skriver: 6 januari, 2011

    Här är MÅNGA dubblar IMO…

    Korrekt. Och Lydia&Katalin…samma “verbal diarrhea” 😉


  72. Irene Björkeroth skriver: 6 januari, 2011

    det vore kul om någon som hört Daniel prata i Ockelbo kyrka på julmässan kunde jämföra med hur han pratar i TV så har vi något konkret att utgå ifrån i våra tankar om hans sätt att prata…
    för övrigt håller jag med #30 Lydia en aning: Daniel ska nog vara försiktig och inte komma med självsäkra svar i ämnen som han inte ska uttala sig i…kan vara gränsfall….hoppas han får goda råd.
    Men samtidigt har han ju alltid gått sina egna vägar enligt hans faders bröllopstal, hoppas han inte fortsätter med det…..att som brudgum vilja tala på bröllopet kanske var bra, men han avslöjade dock att han och Viktoria redan bott ihop innan, kanske inte var så smakfullt inför prominenta gäster från andra kulturer…


  73. BEN skriver: 7 januari, 2011

    #72
    Hoppas att prins Daniel fortsätter att gå sina egna vägar, eftersom han tydligen har gjort det med den äran. Jag tror att svenska folket vill ha raka, tydliga och korrekta svar. Om något blir fel kommer det säkert att uppmärksammas och rättas till i efterhand. Flummiga svar är så tröttsamma. Det finns faktiskt ett exempel på detta i intervjun. Linda Nyberg ställde frågan om det fanns något utrymme för egentid för kronprinsessparet. Kronprinsessan Victoria svarade kungligt, svävande något i stil med, “ja lite” medan prins Daniel gav ett rakt och tydligt svar,
    “ja det finns det” . Alla förstår vi väl att det måste finnas gott om egentid även för kronprinsessparet så varför hymla med det.


  74. iris hedström skriver: 7 januari, 2011

    Vilken tur vi har, som har fått ett så fantastiskt kronprinspar. Prins Daniel är en alldeles utmärkt make till våran älskade kronprinsessa Viktoria.


  75. Astrid skriver: 8 januari, 2011

    Vem är det som har varit positiv och förväntansfull gällande Daniel hela tiden? Hi,hi.
    Han är stenbra! Och det är klart att han måste ha en roll och inte kan vara enbart spontan. Men hans personlighet lyser igenom på ett härligt sätt. Heja Daniel!
    Och om ni kollar programmet i SVT, bakom kulisserna:
    http://svtplay.se/v/2280329/det_kungliga_brollopet/bakom_kulisserna?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2284557/sb,p104698,1,f,-1
    Ca 37 min in i programmet och inslaget i Storkyrkan där de genrepar dagen innan bröllopet, och se Victoria hur hon är med sina gudbarn och hur hon reagerar när hon får höra “When you tell the world you´re mine” och när hon tränar i altargången att gå med släp.
    Kronprinsessan är en fantastisk person! Vi kan bara skatta oss lyckliga som har detta par som kan representera Sverige och verka som en sammanhållande kraft i vårt nu multikulturella land.
    Det ger i alla fall mig framtidstro!


  76. caterine skriver: 8 januari, 2011

    Daniel är bra bara han får vara lite sig själv, men jag
    blir irriterad av Victoria som ska sticka fram hakan hela tiden och
    ta över. Varför inte låta honom prata lite själv.


  77. Per-Gunnar Andersson- skriver: 9 januari, 2011

    Däri har Prins Daniel fel.
    Mina bägge f d fruar av utländsk härkomst var båda “världens vackraste brudar”.
    Så det så.


  78. Carita Sjöbergdam skriver: 9 januari, 2011

    Per-Gunnar alla män tycker nog att sin brud är vädens vackraste.


  79. Lydia skriver: 10 januari, 2011

    #60 Katalin Man tackar och bugar! Blev lite generad först sedan kom skrattet, vilken underbar text. Vilket härligt språk du har, en eloge för det.

    Någon som skrev att jag avskyr kronprinsessparet: fel. Ett tips! Allt är inte svart eller vitt.

    Någon som skrev att man inte ska bry sig i vad jag skriver. Ett tips! Låt människor själva bestämma det. Sedan kan ju du göra det, det är helt okej.

    Någon som sa att man måste jämföra med någon annan talare för att kunna bedöma: tycker jag nog inte, jag utgick från honom, hans position och generellt hur man talar. Att kungen är en bedrövlig talare är ointressant i sammanhanget.


  80. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 19 januari, 2011

    Daniel presterar varje gång bättre än de andra två herrarna i kungafamiljen (kungen och C-P).
    Kungen mumlar, stammar och stakar sig och C-P har aldrig något att säga.
    Att ha talets gåva eller vara avslappnad vid ett tal eller en intervju har inget med var man kommer ifrån att göra.


Annons

Laddar