Prins William åkte på jaktresa med exflickvännen

Prins William åkte på jaktresa med exflickvännen
Annons

William-2

När Kate åkte till Mustique för att fira sin mamma, reste prins William på jaktresa med Harry och exflickvännen.

Översvämningarna är ett givet samtalsämne i England just nu, men det pratas också om prins Williams jaktresa till Spanien.

mustique

Kate tog med sig George till Västindien för att fira Carole Middleton på 59-årsdagen. Prins William behövde plugga och stannade hemma. Men speciellt mycket tenta-läsning blev det inte för den kungliga Cambridge-studenten.

Annons

I stället reste han till Spanien för att jaga vildsvinsjakt tillsammans med en större grupp. I resesällskapet fanns både prins Harry och ex-flickvännen Jecca Craig.

Jesse-craig

Prins William var på vildsvinsjakt i Spanien med exflickvännen Jecca Craig (se bilden)

Resan har fått djurrättsaktivister att reagera. De menar att det var en olämplig handling att åka på vildsvinsjakt samtidigt som man arbetar för djurens rätt.

charles-william-youtube

Tidigare i veckan har prins Williams tal på Londons zoologiska institut uppmärksammats. Där medverkade han i en kampanj mot olaglig djurhandel av ”Unionen för djurliv”. Samma kamp för djurens rätt har kunnat ses i ett videoklipp från Clarance House där prins Charles och prins William berättar om de förödande konsekvenser som illegal djurhandel kan leda till.

william-

Det finns dock ingenting som säger att jakten i Spanien skulle vara olaglig och BBC’s kungliga reporter anser att jämförelsen mellan prinsens resa och illegal djurhandel är orimlig.

Av Ellen Myrgård
Foto: Stella Pictures

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

38 kommentarer till “Prins William åkte på jaktresa med exflickvännen”

  1. Maja den första skriver: 14 februari, 2014

    United against wildlife!


  2. Pamela P skriver: 14 februari, 2014

    Det finns en dubbelmoral hos en massa kungligheter.samtidigt som de är ordföranden i WWF åker de ut på jakt. Ett exempel är svenske kungen men han är långtifrån ensam. Här är några kungliga ordföranden för de lokala WWF som är jägare: Prins Charles, prins Henrik, Norges WWF verkar inte ha någon kunglighet i toppen. Då de gälde Spanien krävdes ju det att kung Juan Calos skulle avgå som ordförande efter skandalen med elefantjakten. Om han avgick vet jag inte och vilken spansk kunglighet som i såfall representerar WWF. De 3 småstaterna Luxemburg, Monaco och Liechtenstein har inget WWF.


  3. Pboo skriver: 14 februari, 2014

    Aktivisterna har nog aldrig behövt komma ett vildsvin nära! Om i exv. Sverige inte vildsvinen (eller Kanadagässen) hade planterats in för att vissa ska ha något att jaga, hade dessa inte funnits och förstört för jordbrukare, människors privata småodlingar och trädgårdar, inte heller hade det varit en risk för människor att bli attackerade av dem när ute och går/cyklar i naturen i närheten av städer och ibland även inne i städer osv. Att jämföra exv. vildsvin med utrotningshotade djur – det visar att aktivisterna inte är vidare insatta, utan ageterar för rätten att få ha åsikter, utan kunskap!


  4. Pamela P skriver: 14 februari, 2014

    Belgien har ingen kunglig representation i sitt WWF. Synd därför att de belgiska kungligheterna inte jagar. Då det gäller nederländernas WWF får jag inte fram uppgifterna om någon holländsk kunglighet är med, men inte heller de holländska kungligheterna jagar. Det går inte att hänvisa till att jakt är en kunglig tradition. Förlägade traditioner bör man lämna bakom sig. Däremot har jag förståelse om någon fattig i u-länderna gå ut för att jaga så han får mat till sin familj. Enligt engelska tidningar är Kate "svartsjuk" på makens fd flickvänner så att hon motarbetar Cressida Bonas som Harrys flickvän då Cressidas halvsyster Isabella Calthorpe en gång har varit Williams flickvän.


  5. snickarjohn skriver: 14 februari, 2014

    Pboo har alldeles rätt.
    Vildsvinen är ett skadedjur som förstör för belopp som är
    svåra att greppa.
    Även så i Frankrike.
    Vad tror Ni dessa killarna i Baskien tjänar på sin majsodling när dessa odjur varit framme?
    http://www.diariovasco.com/v/20131003/al-dia-local/gipuzkoa-tiene-problema-jabalies-20131003.html


  6. Maja den första skriver: 14 februari, 2014

    I den mån"skyddsjakt" ska bedrivas på exvis vildsvin som orsakar skada så är det min uppfattning att det görs bäst av statliga viltvårdare, inte av överklassens nöjesjägare.


  7. emma_h skriver: 14 februari, 2014

    just det Pboo – det är verkligen att jämföra äpplen & päron…
    Vildsvin är destruktiva o aggressiva, förökar sig som kaniner – klart att de årligen måste hålla nere totala antalet djur på en lagom nivå. De ger sig på både djur(boskap/tamdjur) marker och skogar till stora penningvärden ibland… Viss avskjutning är nödvändig men vad jag hört så tillagas köttet så inget går till spillo
    Finns inga mer djurälskande folk än britterna – Windsors inräknade som haft alla typer av djur (Prinsessan Anne har uteslutande haft rescue dogs) Britterna har olika organisationer/charities som värnar tar hand om typ skadade eller pensionerade djur av olika slag
    Kontrollerad jakt i kombination med viltvård är EJ LIKVÄRDIGT med den i kampanjen fördömda okontrollerade illegala tjuvjakt på olika UTROTNINGSHOTADE djurarter. Exvis Enhörning vars eftertraktade Horn (värt enorma pengar för tjuvjägare) slarvigt skärs helt sonika av varpå djuret oförmögen att försvara sig mot andra djur ofta lämnas att dö en plågsam och utdragen död då de sakta förblöder
    Utrotningshotade arter har W&H givetvis ALDRIG jagat – och det är vad uppropet nyligen handlade om!


  8. Picaboo skriver: 14 februari, 2014

    Ni som tror att det råder något motsatsförhållande mellan jakt och uppdrag för WWF bör nog läsa på lite bättre.

    De står bl.a. för:

    " bevara utrotningshotade växt- och djurarter eller hela naturområden"

    Jag bifogar länk till WWF’s hemsida.

    Vill man ha mera information ang jakt och vilt kan man få sej lite till livs hos naturvårdsverket eller jägarförbundet.

    Hälsningar

    http://www.wwf.se/


  9. Kerstin Bergström skriver: 14 februari, 2014

    Set finns alldeles för mycket vildsvin i Sverige.De får 13 – 14 kultingar flera gånger på året..Det var därför C-P satte upp staket vid Ökenäs.Vildsvinen var inne och böka upp trädgården.
    #3 Pboo Du har helt rätt och mycket bra skrivet.


  10. emma_h skriver: 14 februari, 2014

    nr4
    En flera år gammal uppsjåsad barnslig "tidningsanka" om Kate visavi Wills tidigare Ex – lär dig att sålla bland medias skriverier… Pamela P
    Flera av ex:n var med på bröllopet 2011 och Kates ena möhippa dessförinnan, De ingår alla i brödernas inre kamratkrets. Cressidas syster är nära vän med systern Pippa Melissa Percy & Yorksessorna
    Tveksamhet om Cressida beträffande HKHframtid beror på att familjen W kollektivt inte ser paret som helt kompatibla/seriösa liksom att CB är för ung för giftermål och har mycket svårt att hantera medias påflugenhet! Ryktas att den relationen är mer kompismässig numera


  11. Katarina skriver: 14 februari, 2014

    Han hjälpte även till vid översvämningarna i England tillsammans med prins Harry.
    Bra jobbat killar!

    http://www.bbc.co.uk/news/uk-26191532


  12. Lena skriver: 14 februari, 2014

    Pboo har helt rätt. Det är en sak att jaga elefanter och noshörningar som behöver all hjälp de kan få. Det är en helt annan sak att jaga vildsvin.


  13. KatarinaSweden skriver: 14 februari, 2014

    Arvsprinsen/Kronprins Gustav Adolf (kungens pappa) dog i en flygolycka på Kastrup (Köpenhamn) efter en mellanlandning på väg hem från Amsterdam Nederländerna. Han hade jagat vildsvin på palats Soestdijk med prins Berhnard av Nederländerna (nuvarande kung Willem Alexanders morfar alltså prinsessan/drottning Beatrix pappa).


  14. allegra skriver: 14 februari, 2014

    Framför allt ger vildsvin ett fantastiskt fint kött.
    Vildsvin har levt ett naturligt rörligt liv till skillnad från det instängdhetens helvete som den industriella grisuppfödningen skapat med sjukdomar och stress.
    Kan inte nog rekommenderas.


  15. KatarinaSweden skriver: 14 februari, 2014

    Prins Bernhard av Nederländerna älskade att jaga i bl.a. Afrika (med spjut t.o.m.) sök på "prins Bernhard jagen" så hittar man massa bilder där han jagar. Trots det blev han hedersordförande av WNF i Nederländerna 1961. Kung Willem Alexander älskar att jaga och för inte så länge sedan skadades hans hund under en jakt. Kung Willem Alexander jagar änder och vildsvin bl.a. Han åkte med Nederländska WNF till Grönland 2012.


  16. KatarinaSweden skriver: 14 februari, 2014

    WWF menar jag, alltså Världs Natur Fonden.


  17. Skotten skriver: 14 februari, 2014

    Uanset om man betragter vildsvin som skadedyr, så er det ikke særligt begavet af William at tage til Spanien og gå på jagt i samme uge, som han og Charles nødråb (på kinesisk og vietnamesisk), om at redde verdens truede og vilde dyrearter, vises på tvkanaler world wide!
    # Pboo
    Vildsvin er et meget sky dyr, så chancen for at blive angrebet, når du cykler eller går tur i skovene er næsten ikke eksisterende.
    Jeg ved ikke om jeg falder ind under begrebet aktivister, men jeg er imod kongelige som lyst &hobby-jægere. Har man behov i Baskerlandet for at holde bestanden nede, så skal det ikke ske som weekendunderholdning for engelske kongelige og ditto overklasse !


  18. Karin Nilsson skriver: 14 februari, 2014

    Såg i dag bilder på William och Harry när de tillsammans med armèn bar sandsäckar i ett av översvämnings områdena.
    Medverkan i en kampanj mot illegal djurhandel, oftast med utrotningshotade djur, kan inte jämföras med vildsvinsjakt.
    Jag är emot all nöjesjakt, men kan tänka mig statsansällda utbildade jägare som vid behov får gallra i tex. älg-, rådjurs- och vildsvinsstammarna.


  19. Lydia skriver: 14 februari, 2014

    Pamela P det är ingen motsättning att jaga överskottsdjur som förökar sig enormt och värna utrotningsrotade djur som dödas för skrytobjekt, tycker jag. Och äter kött gör jag gärna så vi slipper odla så stora arealer – och därmed hugga ner skog – soja för att få i mig det viktiga proteinet.


  20. mästersven skriver: 15 februari, 2014

    @Pboo och snickarjohn.
    Ingen av er har rätt. Vildsvin har funnits lika länge som människan i Sverige. De, liksom vargen, är en naturlig av vår fauna. De utrotades på 1700-talet och senare hölls de i hägn. Dagens stam är ett resultat av rymningar från dessa hägn.


  21. Pia skriver: 15 februari, 2014

    3 "Pboo" Det stämmer till 100%. Det är lätt för "djurvännerna", som inte tänker längre än näsan räcker att värna om alla djur. Urskillning saknas. Djurplågeri måste stoppas, men så måste även skadedjur.


  22. cilla skriver: 15 februari, 2014

    Pboo! Jag håller med, du har rätt!


  23. emma_h skriver: 15 februari, 2014

    nr4_citat_Belgien har ingen kunglig representation i sitt WWF. Synd därför att de belgiska kungligheterna inte jagar.
    PAMELA.P Din text visar på både fördomsfullhet & OKUNSKAP då WWFs värnande om utrotningsHOTade djurarter EJ motsvarar de djurarter som förekommer på europeiska kungliga jakter hemmavid. Kungliga seden att jaga har traditionellt skett på privata vidsträckta ägor/skogar där hjort tjäder etc inplanterats + getts förutsättningar att fortplanta sig omskötta av anställd gamekeeper så att skjutbart överskott uppstår i väntan på årlig jakt (dvs djur-viltvård)
    Vidare visar Ditt påstående om att Belgiska HKHare ej skulle utöva jakt stämmer inte… Tvärtom så är det allom bekant att Belgiska kungligheter av o till visst deltar i exklusiva Hunting & Fishing Weekends som ex-vis de hos B.Kungahusets släkting (Belgiens rikaste man) Baron Frere


  24. emma_h skriver: 15 februari, 2014

    nr4_citat_Då det gäller nederländernas WWF får jag inte fram uppgifterna om någon holländsk kunglighet är med,

    PAMELA.P Dagens nederländska kung WillemA är mer engagerad i Vatten & dess framtid via FN & Världsbankens projekt …men W-As släkting Bernhard hade stark koppling till WWF tydligen 1 av dess grundare och dess första Internationella President 1962-76 (efterträddes av annan nederländare) varefter B var WWF-aktiv på olika sätt fram till sin död 2004 Instftade åxå WWFs endowment fund The 1001: A Nature Trust (1971), http://wwf.panda.org/who_we_are/organization/presidents


  25. emma_h skriver: 15 februari, 2014

    FAKTA_VildSvin-Jakt (via DM) Wild boar hunting in Belgium is not for the fainthearted… Animals have become so aggressive that hunting dogs now need bullet-proof Kevlar jackets. (The jackets do however have a Side-Effect: dogs sometimes get caught up in undergrowth.) After regular evil attacks by cornered wildboars, the dogjackets, made from 7 layers of superimposed Kevlar used by most d Some believe that 1 new breed of ‘mutant’, hyper-agressive w-boar has invaded the forests of mainland Europe.Others say are simply too many boars, & that they have become desperately hungry due to increased competition for food.
    Belgium’s hunting rules state participants to shoot at close range in order to increase the chances of an outright kill and avoid simply wounding the animal.Källa_ http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2262718/Duchess-Cambridges-younger-sister-Pippa-Middleton-boar-hunt-2-eligible-Belgians.html#ixzz2tOJ7J93P


  26. Hen skriver: 16 februari, 2014

    WWF drar in massor av resurser genom att påstå att vissa söta djur är hotade. Frågan är vilket djur på jorden, som är mest hotat av WWF. Ett av prins Philips mest kända uttalanden är att han önskar att i nästa liv få bli ett dödsvirus för att på sätt kunna minska jordens befolkning. Han har varit en av de högsta tupparna i just WWF.


  27. Pboo skriver: 17 februari, 2014

    #20 mästersven

    Vildsvin är ursprungligen inplanterade för att vissa grupper skulle jaga – tidsaspekten har jag inte berört. Oavsett förstör dessa något fruktansvärt och de är en fara för människan, då de nuförtiden o i stora skaror finns i vår direkta närhet. Förr fanns vilddjuren enbart på landet, och där fanns enbart bönder som i princip samtliga hade jaktgevär och inte sällan gick de samman för att freda sig och sina familjer, byar, bygden mot farliga rovdjur som ställde till skada bland tamdjuren och ibland skadade/dödade människor. Samhället ser annorlunda ut idag, städerna har vuxit, människor som inte är bönder och som inte har jaktlicenser bor alltmer på landsbygd osv. Hur ‘sött’ det än kan tyckas vara med vilddjur vid husknuten när man sitter på S-malm osv., är detta en farlig realitet för många.


  28. Pboo skriver: 17 februari, 2014

    #17 Skotten

    Citerar; "Vildsvin er et meget sky dyr, så chancen for at blive angrebet, når du cykler eller går tur i skovene er næsten ikke eksisterende." Fel! Uppenbarligen bor du någonstans där det du skriver är din upplevda verklighet, själv och jag känner också många som har en annan verklighet! Här är vildsvinen både på landsbygd, en landsbygd där alltfler människor bor permanent och utan vapenlicens samt i villaområden och i köpcenter i utkanten av staden och de angriper människor som är ute och går och cyklar samt förstör för såväl bönder som personer med trädgård. Så till skillnad mot dig ser jag inte det som en ‘chans’ utan som en risk att bli angripen!


  29. Pboo skriver: 17 februari, 2014

    Skönt att läsa att vi är många som förstår bl.a. vildsvinsproblemet!

    Intressant och viktig info i bl.a. #25 emma_h.

    Vill bara förtydliga – mitt "ursprungligen" syftar här på de vildsvin/vildsvinsstammar vi har idag.

    Känner människor på landsbygd som ibland inte kan gå ur sin bil för att ta sig från den in till sitt boningshus och tvärtom pga ofantliga mängder vildsvin som befinner sig på tomten. De vågar inte släppa ut djur och självklart inte sina barn. Vildsvinen är skadedjur och som andra skrivit – de förökar sig som kaniner (även dessa kan ställa till ofantliga skador, men går inte till angrepp).


  30. DesiréeSvenskDam skriver: 17 februari, 2014

    #19 Lydia. Sojan som odlas på mark som har varit regnskog ges till köttdjur som kraftfoder.


  31. snickarjohn skriver: 17 februari, 2014

    Skygga, ja.
    Men kom emellan suggan och kultingarna när Du är på skogspromenad så får Du se på skygg.


  32. Anna skriver: 17 februari, 2014

    Jag hoppas att alla här som är antijakt är veganer. Modern djuhållning är då inget vackert, och om ni invänder mot fasaner och tjäder etc. inplanterat för att skjutas, vad 17 är då en flock med biffkor? Födda enbart för att dödas och bli söndagsstek! Och jag skulle nog våga påstå att de inplanterade små "offren" lever ett bättre liv än stora delar av våra tamdjur i livsmedelskedjan. Många tamgrisar hade nog glatt bytt med sina vilda anförvanter.

    Jag är uppfödd i ett jagande hem och att jämföra engagemang för utrotningshotade arter med visdsvinsjakt i ett område med vildsvinsproblem är galet i min åsikt.


  33. Maja den första skriver: 17 februari, 2014

    #32… Jag är vegetarian sedan 30 år och vegan sedan fem år. Det känns etiskt och moraliskt viktigt/rätt för mig.


  34. Pboo skriver: 17 februari, 2014

    #30 Desirée

    Sojaodlingen föder både människor o djur, vilket blir fel på flera sätt, bl.a. pga skövlingen av regnskogen samt fel föda upp köttdjur på ngt de inte är anpassade till. Exv. kor ska äta gräs, hö med visst kraftfoder vid behov. De är inte anpassade till att äta exv. soja. Pga fel föda behöver djuren avge gaser, men om de äter den föda som de är anpassade till, då sker inte detta i någon stor utsträckning alls, och det utgör inte ett problem, utan tvärtemot visar forskning. Betande djur gör en insats för naturen, håller fritt så även andra arter kan leva där osv. Djuren får också av felaktig föda i sig för mycket omega 6, som påverkar djur o människa o leder till allvarliga sjukdomar för bägge. Omega6 o omega3-balansen hel fel idag, vi behöver mindre omega6, mer omega3.


  35. Pamela P skriver: 17 februari, 2014

    Det skall vara utbildade viltvårdare och inte några nöjesslaktare (oavsett om de är kungliga, direktörer, grevar och baroner eller annars privatpersoner) som håller nere djurstammarna! Att det handlar om enbart nöjesslakt kan man se på den översora älgstammen och andra klövdjursstammar. Dessa och framförallt älgstammen hålls överdimensionerade enbart för nöjesslaktarna i jaktlagen skall ha något att skjuta på. Det är därför jägarna sprider rovdjurshat! Då det finns för mycket älgar, hjortar och vildsvin så utgör dessa en trafikfara. Resultatet av de stora stammarna som nöjesslaktarna håller sig med blir många förspilda människoliv i trafiken.


  36. emma_h skriver: 17 februari, 2014

    GAMEKEEPER
    Gamekeeper = a person who manages an area of countryside to make sure there is enough game for shooting, fish for angling, and who actively manages areas of forest, moorland, waterway or farmland for the benefit of g birds, deer, fish & wildlife in general.
    Typically, a Gamekeeper is employed by a landowner/a country estate, Prevent poaching, to Rear & Release game birds(e.g. Pheasants Partridge), Remove pests, Encourage & Manage wild birds, Control Predators, Manage habitats (miljöer)to suit game etc, and Monitor health of the animals
    Övervakar & planerar jakt (vilka områden, vilken typ av djur, antal)


  37. Anna skriver: 18 februari, 2014

    Maja den första, nr 33.

    Härligt med en människa som lever som hon lär! Heja dig!


  38. ingalisa skriver: 18 februari, 2014

    #14 Vildsvinskött innehåller salmonellabakterier på en hög mycket hög nivå!


Annons

Laddar