Prinsessan Lilian begravs på lördag

Prinsessan Lilian begravs på lördag
Annons

På lördag den 16 mars blir det det begravning av prinsessan Lilian i Slottskyrkan. 

Hovet berättar nu att begravningsgudstjänsten för prinsessan Lilian kommer äga rum i Slottskyrkan på Kungliga slottet lördagen den 16 mars kl. 13.00. Gravsättning sker på den Kungliga begravningsplatsen i Haga.

Prinsessan Lilian på lit de parade

Allmänheten kommer att ges tillfälle att ta adjö av prinsessan Lilian fredagen den 15 mars från kl. 12.00 till 15.00 i Slottskyrkan på Kungliga slottet.

Annons

Om ni vill ge prinsessan Lilian en sista hälsning kan ni göra detta via kondoleanslistor i Rikssalen. På hovets hemsida kan man nu läsa: Kondoleanslistor kommer att finnas tillgängliga för allmänheten onsdagen den 13 mars och torsdagen den 14 mars i Rikssalen på Kungliga slottet från kl. 11.00 till 14.00.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Charles Hammarsten

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

116 kommentarer till “Prinsessan Lilian begravs på lördag”

  1. Hanne J skriver: 11 mars, 2013

    Bliver det en officiel begravelse, det synes jeg ikke rigtig fremgår
    på hjemmesiden.
    Greve Carl Johan Bernadottes, Kongens farbroder, som gik bort
    for ikke så længe siden var jo en privat familiebegravelse.


  2. liljan skriver: 11 mars, 2013

    Men det är till och ha bråttom och få henne i “backen” Men vila i frid vid din älskade Bertil.


  3. annica skriver: 11 mars, 2013

    Bara en reflektion, jag visste inte att man hade lit de parade i Sverige.


  4. Kristine, Oslo skriver: 11 mars, 2013

    Lillian tilhørte kongehuset, mens hennes svoger Carl Johan, ble kastet ut av kongehuset. Derfor blir det vel mer offentlighet rundt Lillians begravelse enn det var rundt hennes svogers.


  5. Birgit skriver: 11 mars, 2013

    Borde bli TV-sändning från en så älskad prinsessas jordfästning. Måste väl kunna ordnas. Torftigt annars.


  6. Eleni skriver: 11 mars, 2013

    Söta fantastiska Prinsessan Lilian, Vila i frid!


  7. mona skriver: 11 mars, 2013

    Snälla skriv på ett värdigt sätt om Lilian. att begravning sker så pass snabbt kan bero på många saker vi inte vet om.
    Lit parade används när medlemar av den kungliga familjen avlider enl. hovprotokoll som jag läste om någonstans.


  8. elsalena skriver: 11 mars, 2013

    nr 2: ovärdigt av dig att skriva så som få henne i backen… hemskt vem som än avlidit att få sådana ord om sin sita vila!! håll tyst ist. tack! prinsessan lillian var min favvo sessa.såg ut som en liten silvrig sagotant hela hon.alltid med glimten i ögat o nåt litet bus eller patrical joke på lut.vila i frid nu! menade sista vila rad 2 ursäkta felstavn.


  9. Rickard skriver: 11 mars, 2013

    Nu tycker jag att vi håller kommentarerna på en respektfull och sansad nivå ! I många andra traditioner begraver man redan en dag eller två efter dödsfall så bespara oss gärna kommentarer som “bråttom att få henne i backen” .
    Och blir det tv-sändning så blir det. Det är väl inte hela världen. Tänk mera på hennes anhöriga (kungafamiljen) istället !


  10. moi skriver: 11 mars, 2013

    Att begravningen sker så snabbt uppfattar jag som mycket värdigt, ett sätt att visa respekt för en avhållen person. Det i Sverige så vanligt förekommande bruket att vänta en månad och ibland mer med jordfästningen är inte alls bra. Det är viktigt att också rent ceremoniellt avsluta det som varit en människas liv på jorden. Markera att den människan gått vidare. Då blir det lättare också för de anhöriga att göra det.
    Moi


  11. Hege skriver: 11 mars, 2013

    I Norge finns det lag på att begravningar måste ske innan 7 dagar. Inte har de bråttom med att få begravt sina döda, jag tycker det är sorgligare med motsatsen, att det kan ta både fyra och fem veckor innan begravning.


  12. Suzanne skriver: 11 mars, 2013

    Det är ett sent påfund att vänta i veckor för att begrava en anhörig. Mest beror det, tror jag, på att nu för tiden går inte döden före livet. Ett arbetsmöte är viktigare än att ta avsked av en släkting. Det gör att fredagarna är fullbokade och den döde får vänta länge på att läggas till den sista vilan. Min personliga åsikt är att det är mer respektfullt att hålla en begravning så snart som möjligt efter ett dödsfall.


  13. Lisa skriver: 11 mars, 2013

    #5 Birgit. Håller med. De visar ju gudstjänster därifrån så det borde inta vara något problem att visa begravningen av denna omtyckta prinsessa som pffrat så mycket.


  14. Lisa skriver: 11 mars, 2013

    “offrat” skulle deta vara förstås


  15. Inkan skriver: 11 mars, 2013

    Vila i frid. Nu får Lilian återförenas med sin älskade Bertil. De hade hade både en vacker, och på sitt sätt sorgsen kärlekshistoria.
    Sverige har lit de parade men oftast med stängt kistlock. I katolska länder är det däremot vanligt med öppen kista.


  16. Olga skriver: 11 mars, 2013

    Ja, vi svenskar har våra favoriter bland de kungliga. Prinsessan Lilian, Drottning Silvia, Prins Daniel.


  17. Monica skriver: 11 mars, 2013

    Vi ska hedra Prinsessan för hennes egagemang om kungabarnen. Victoria har fått mycket stöd av henne som hon verkligen uppskattat. Prinsessan Lillian var klok att ge kloka råd då hon kunde förstå Victoria och Daniel i deras situation. Hon själv hade en bakgrund att inte synas, men hennes kärlek till Bertil var äkta. Den kärleken finns hos hos Victoria och Daniel också. Nu ser jag fram emot att Sofia och C-P också får visa sin kärlek till varandra. Madelene och Chris gör ju det, skillnaden är de är förlovade. Vila i frid tillsammans med din Bertil.


  18. Gunilla Johansson skriver: 11 mars, 2013

    Nu har en av kungahusets gulliga prinsessa avlidigt, jag förstår att Viktoria, Madeleine och Carl-Philip är väldigt ledsna nu för Lilian betydde ju väldigt mycket för kungabarnen. Även Kungen och drottningen sörjer säkert väldigt mycket för drotningen har ju varit ett stort stöd när Prinsessan blev sjuk. En sista hälsning från Gunilla


  19. eva skriver: 11 mars, 2013

    Ansågs hon som mer kunglig än kungens farbröder som föddes prinsar?


  20. Pia skriver: 11 mars, 2013

    Jag minns prins Bertils begravning som jag såg. Prinsessan Lilian var en Lady! Nu kommer hon att vila i frid uppe hos prins Bertil!


  21. Christina K. skriver: 11 mars, 2013

    2.

    Jag tycker inte det fel med begravning så snart efer dödsfallet. Men jag tycker inte att det verkar “bråttom” i det här fallet, Anser det vara rätt lagom tid. Men det beror ju på vad man har för referensramar. Med “bråttom” skulle jag anse 2-3 dagar. Men jag är utlandsboende och där jag bor, bör begravningen ske så snart som möjligt, helst inom 3 dagar, till skillnad mot i Sverige, där man satt tidsgränsen till 1 år!!!


  22. siv skriver: 11 mars, 2013

    Hm, jag tänker på en sak. En del vet ju och kan så mycket, men det är bara tre stycken som kallar henne vid hennes rätta jag nämligen
    PRINSESSAN LILIAN.


  23. karen skriver: 11 mars, 2013

    Det är sorgligt att den engelska juvelen Lilian är borta trots sin höga ålder .Med en skönhet som få är förunat -lite av vivian leighs skönhet i Dimmornas bro så har den engelska damen varit en stor tillgång i den svenska monarkin.En kärlekssaga med många förhinder men som överlevde det mesta…kärleken är starkast av alla krafter sägs det ju.
    Begravningen kanske hålls på det sätt som Lilian själv önska vem vet?Men nog kan man önska en nationell sorgedag nu på lördag.


  24. Karin Nilsson skriver: 11 mars, 2013

    Jag har mist båda mina föräldrar under det senaste året. Båda har begravts inom en vecka efter sin död. De var så det ville ha det. När riktigt gamla människor dör kommer det inte som en överraskning för någon och ofta har de själva planerat sin begravning också.
    # 8, varför korrigerar du inte innan du skickar din kommentar?


  25. annica skriver: 11 mars, 2013

    Nu får Lilian igen vila vid sin älskade Bertil.

    Och hoppas att den ovärdiga behandlingen av medlemmar av (svenska) kunghus som gjorde den “stora synden” att förälska sig i “fel” person också begravs och läggs till historien i och med detta
    .
    Lilian och Bertil tilläts inte på över 30 år att behandlas som det par de var, och framförallt fick de inte möjligheten att få egna barn. Det var omänskligt grymt.


  26. Nia skriver: 12 mars, 2013

    Förut var det med (få undantag) att det var begravning veckan efter dödsfallet. Sen hände något för 10-15 år sen och det kunde ta månader innan begravningen blev av. Tycker kungahuset gör helt rätt som som håller fast vid det gamla där och begraver så snart det är möjligt!


  27. Astrid A skriver: 12 mars, 2013

    Så trist at hun ikke fikk oppleve tusenfrydene i fullt flor på Djurgården för hun gikk bort. Jeg håper at noen kommer i håg tusenskönor på hennes grav i framtiden. Denne spröde. lille blomman er som et symbol på den avdöde prinsessen fordi hun elsket den så höyt.


  28. pia skriver: 12 mars, 2013

    Hur en 97-årig offentlig person ska begravas finns naturligtvis planerat och klart sen lång tid tillbaka. Dödsfallet kom ju inte överraskande. Dessutom finns ju hovprotokollen att gå efter, så det behövs inga långa överläggningar här. Sen kan man ju fortfarande undra över varför kungen prompt måste ge henne en prinsesstitel. Grevinna hade kanske räckt? Ska vi få en ny prinsessa om C-P gifter sig med Sofia H? Man frågar sig.


  29. carlos skriver: 12 mars, 2013

    Och det finns en satsning på Internet: gör Chris att följa Madeleine eller igen kan ursäkta att inte delta? Jag rösta för att inte följa med Madeleine.


  30. signe skriver: 12 mars, 2013

    Hoppas att det sänds i SVT så vi får följa vår älskade Prinsessa Lilian till den sista vilan . Prins Bertil har stuckit ut handen och Prisessan har fattat den. Vila i frid.


  31. E skriver: 12 mars, 2013

    I våra grannländer Danmark och Norge ska kremering/gravsättning ske inom en vecka och den tidsrymden gäller för de flesta länder världen över.


  32. Eva skriver: 12 mars, 2013

    Man undrar ju hur det kommer sig att Viktoria och Madeleine skyndar sig hem från Alperna, för att vara vid Lilians sida i denna svåra stund, det hedrar dem. Men var fanns Carl-Philip, arvtagaren till Villa Soliden, och hemma i Stockholm, varför fanns inte han på plats?


  33. Tinalill skriver: 12 mars, 2013

    Jamen jag håller med Annica (3) ! Har aldrig hört talas om lit de poarade i Sverige ! Är jag helt ute och seglar?


  34. Marianne skriver: 12 mars, 2013

    4 Kristine
    Carl Johan Bernadottes begravning ägde rum i Båstad kyrka och dit var allmänheten välkommen! En mycket vacker och stämningsfull begravning! Dagen efter var det minnesstund i Slottskyrkan i Stockholm och “begravningståg” genom sta’n ut till begravningsplatsen på Haga. Verkar inte bli en begravning ” för allmänheten” nu när prinsessan Lilian begravs.


  35. Marianne skriver: 12 mars, 2013

    1 Hanne J
    Se vad jag skrev till Kristine här ovan!


  36. Malin skriver: 12 mars, 2013

    #32 Och hur vet du att Carl-Philip inte var med?? Var du där eller? Enligt hovet så fanns hela kungafamiljen vid Lilians sida när hon somnade in. Så jag tror nog att de alla var där. För övrigt inget som vi har med att göra, hur och när de tog farväl. Det är ju deras privata ensak.


  37. Karin Nilsson skriver: 12 mars, 2013

    Carl Johan var född prins och fråntogs sin titel när han gifte sig. Kungen vägrade att ge honom titeln tillbaka. Däremot gav han Lilian en prinsesstitel trots att hon aldrig skulle ha godkänts av hans farfar. Bertil och Lilian gjorde ett eget val. Han kunde som sina bröder valt kärleken och en egen familj i första hand men han valde prinstiteln.


  38. mona skriver: 13 mars, 2013

    #32 Eva nu är du ute och spekulerar igen. Hela kungafamiljen fanns på plats, men nu har de ju ingen skyldighet att redovisa
    exakt vilka. Ingen press fick ju vara med och tur är det.
    Låt dem sörja i fred.
    Prins Bertils var ju prins så då blev Lilian prinsessa.
    Prins Bertils bröder valde att gifta sig icke kungligt och fick enl.
    den tidens regler inte behålla prins titeln Så deras fruar kunde inte bli prinsessa.


  39. Eva skriver: 13 mars, 2013

    Nej, Carl-Philip prioriterade annat än familjen, återigen, man kan ju undra vem som kan ha inspirerat honom till det? Får inte sambon stå i centrum, då uteblir C-P och Viktoria och Madeleine får reda upp situationen.


  40. Olga skriver: 13 mars, 2013

    Men prinsessan Lilian bortgång läste om henne på nätet och tittade på bilderna…Hon var en sympatisk kvinnan som ung och jag har högsta respekt för att hon valde att åldras naturligt…mycket vacker Lady på sina höstdagar…mycket respekt och allt äran för prinsessan Lilian för att hon visade hur otroligt vacker kan bli en gammal människa…mycket vördad , stilig , elegant , värdlerig sätt att åldras helt utan plastoperationer…
    Tvärtom, förstod inte på riktigt varför många skriver om att ” offra ” för monarkin…de kunde välja kärlek och bilda familjen istället titeln ” prinspar “…eller prinsessan kunde välja en annan att bilda familjen med…de gjorde sitt eget val och hade mycket bra lycklig liv tillsammans , gick egen väg helt enkelt…

    Vila i fred , prinsessa Liljan !


  41. ingela skriver: 13 mars, 2013

    #39 Om prins C-P prioriterade annat än familjen i söndags är det väldigt tråkigt. MEN han kommer inte utebli från begravningen för då ska ju sambon vara med. Får sitta bland vännerna längst bak tillsammans med Chris. Hovprotokollet är tydligen slopat!

    Undrar vilka vännerna är prinsessan Lilians eller kungafamiljens? P-G sambo kände väl knappast P Lilian.

    Prinsessan Lilian fick många fina år med och utan prins Bertil. Tyvärr är ju Alzheimer är en hemsk sjukdom men hon var ju dock 97 år.


  42. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “37” Karin Nilsson,
    Om Prins Bertil gjort som sina bröder, hade vi inte haft någon monarki idag. Det hade blivit konstitutionell kris i landet.
    Han offrade sig själv för andras skull. Det är inte många som gör sådant idag.


  43. eva skriver: 13 mars, 2013

    #25 annica
    Bertil valde först och främst att vara prins till skillnad från sina bröder.
    Det var således hans eget val.


  44. ingela skriver: 13 mars, 2013

    #43 eva hade han något annat val om vi skulle fortsätta ha en monarki?


  45. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “39” Eva,
    Carl Philip har varit med under hela statsbesöket! Skriv inte rena lögner här.


  46. snickarjohn skriver: 13 mars, 2013

    Men Marguerithe,
    “Han offrade sig själv för andras skull”

    Du tar inte fel på Jesus?


  47. ingela skriver: 13 mars, 2013

    #46 snickarjohn häda inte!


  48. Sus skriver: 13 mars, 2013

    # 11 Hege
    I Danmark, som #E skriver, er det også reglen, at man begraves indenfor 7 dage.
    Og afdøde køres generelt heller ikke fra hjemmet til kapellet efter solnedgang.
    Prinsesse Lilian var, modsat greve Carl Johan Bernadotte, HKH og medlem af kongefamilien ved sin bortgang, så mon ikke begravelsen bliver tv-transmitteret, mens ceremonien ved kistenedsættelsen bliver privat ?


  49. annica skriver: 13 mars, 2013

    # 37 karin nilsson #43 eva

    Valda och valde. Ja förstås kunde Bertil också ha gjort som sina bröder och avstått prinstiteln. Men så enkelt var det inte, åtminstone som han tog ansvar för att hela monarkin skulle fortbestå i Sverige.

    Nuvarande kungens far, tronföljaren, avled när kungen inte ens var ett år gammal. Sigvard och Carl-Johan hade tidigare gift sig, förlorat prinstitlarna och kunde inte ärva tronen. Kvar fanns bara Bertil om det skulle gå så att kung Gustav VI Adolf skulle dö innan Carl Gustav blev myndig. En sådan situation var ju inte alls otänkbar. Vem skulle då ha blivit kung?

    Den som säger att Bertil “frivilligt” valde prinstiteln får det att låta egostiskt, vilket var det allra minsta det var. Läs på!


  50. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “46” snickarjohn,
    Det är lätt att raljera. Frågan är vilken av oss som hade gjort det Prins Bertil gjorde.
    Dåvarande Lilian Craig satt gömd på Villa Solbacken i över 30 år och stannade kvar hos honom.
    Prinsessan Lilian har ju dock inte haft den framträdande roll i Sverige, som vissa vill anse här.


  51. snickarjohn skriver: 13 mars, 2013

    50,
    Jag hoppas innerligt att ingen av oss gjort samma sak.
    Hur man än vrider på det framstår det som totalt meningslöst.


  52. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “49” annica,
    Kan bara hålla med. Vissa måste läsa på bättre innan man uttalar sig.


  53. eva skriver: 13 mars, 2013

    Vi får väl se vad CP gör, han är ju också först o främst prins.


  54. Ansan skriver: 13 mars, 2013

    #46#,
    Trist och respektlös kommentar!


  55. Sophia skriver: 13 mars, 2013

    Nota bene, “annica”, att arvprins Gustaf Adolf dog först i januari 1947 och vid denna tidpunkt hade prins Bertil och Mrs Craig levt samman i ganska många år. Så hade de valt att göra.


  56. Eva M skriver: 13 mars, 2013

    eva 32 och 39 prins Carl-Philip var där. Ingela Chris kommer att gå vid prinsessan Madeleines sida då dom är förlovade kanske prins Carl-Philip går vid hennes andra sida.


  57. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “51” snickarjohn,
    Jag förstår att du som republikan tycker att detta “var fullkomligt meningslöst”.


  58. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “41” ingela,
    Har du sett någon gästlista för begravningen?
    Jag skulle bli ytterst förvånad om C O´Neill och/eller Sofia Hellqvist skulle delta i denna.


  59. snickarjohn skriver: 13 mars, 2013

    Precis, Marguerithe 57,
    För vad vann vårt land på detta “offer”?
    Inte ett skvatt.
    Däremot tydliggörs hur vanvettigt vårt
    statsskick är.


  60. Sthlm skriver: 13 mars, 2013

    Det var tidigt. Alla avlidna är värda en fin begravning. Man kan dock undra varför Lilian uppgav att hon inte hade några släktingar i livet när hon hade en halvsyster, som var känd för henne.
    Kanske kände Silvia, Victoria och Carl Philip en speciell samhörighet med Lilian på grund av hennes enkla bakgrund. Lilian visste ju vad som krävdes för att ta sig in i kungafamiljen och det är kanske tack vare henne som Silvia, Daniel och Sofia Hellqvist nu också finns i den.


  61. Marylou skriver: 13 mars, 2013

    Nummer 54 Ansan!
    Snickarjohns kommentar är inte alls trist.
    Den är spot-on och rätt kul.
    Hon sätter fingret på hur många här upphöjer
    kungligheter till religiös och helgon-status.
    Dessutom behöver hon oftast bara ett par ord att får fram
    sitt budskap. Det kan inte alla.
    Och respektlös, det är ju det som gör att hon skriver så bra.
    Jag vet att det finns flera som delar min åsikt.


  62. Irena skriver: 13 mars, 2013

    Att formulera sig elakt i skrift är det lättaste som finns. Bevisar ju den senaste tidens dödsfall p.g.a. nätmobbingen. Det är ingen konst.
    Att varje dag anstränga sig för att se det bästa hos sin nästa är ett ansträngande företag, och inget man sysslar med i det elaka kråkkraxande som t.ex.Twitter och Facebook tillhandahåller; En Manual för Mobbare.
    Jag vet att det finns flera som delar min åsikt.


  63. Helena skriver: 13 mars, 2013

    #39 Ursäkta, men hur kan an få till en negativ kommentar om Sofia i en artikel som handlar om prinsessan Lilians begravning?? Långsökt och lågt! Och förmodligen inget du vet ett skvatt om! I alla artiklar jag läst har det stått att kungafamiljen fanns hon Lilian vid slutet, så vad har du för belägg för att det inte var så? Tramsigt att börja spekulera sådär när det handlar om sorg och avsked!


  64. ingela skriver: 13 mars, 2013

    Eva 56, samt 58 Marguerithe (hoppas namnet blev rätt stavat)

    Nix har inte sett någon gästlista men har läst skvallertidningen nr 1
    Expressen. Där står det att dessa två ska vara med.

    Om jag ska vara ärlig blir jag inte förvånad.

    Läs sista sidan i nya Svensk Damtidning så ser ni vad nästa nr handlar om.


  65. Kristine, Oslo skriver: 13 mars, 2013

    Jeg er jo enig med Snickarjohn, rent intellektuelt. Antagelig betød ikke prins Bertils offer SÅ mye for Sverige. Det var nok viktigere for kongehuset. Gamle, gode Sverige, hadde forblitt gamle, gode Sverige endå.

    Men likevel blir man sentimental når en Grand Old Lady går ut av tiden. Prinsesse Lilian var vakker, fin og flott.


  66. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    # 55, Sophia

    Som jag läst så var P Lilian gift när hon träffade P Bertil och skilsmässan, upphävandet av äktenskapet skedde inte förrän 1947. P Lilian o hennes f.d. man hade bara varit gifta 1 månad när han kallades ut i IIVK och när kriget var slut skildes de åt då även han träffat en ny kvinna, en italienska. Däremot skedde ej formell skilsmässa(upphävande förrän 1947, troligtvis pga lagar, regler. P Bertil och P Lilian var vänner och umgicks ibland med P Lilian f.d. man, bl.a. vid sitt hus i Cannes (uppgifter från Expressen, de har skrivit mycket och intervjuat släktingar i England så de lägger ned mkt tid men hur sant deras info är det vet jag däremot inte).


  67. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “64” ingela,
    Har den allvetande Johan T Lindvall börjat spekulera igen?

    Nya numret av Sv Dam måste jag ju köpa, förstår jag, låter intressant.


  68. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    # 60 Sthlm

    Enl. Expressen – sant eller inte – hade P Lilian 2 halvsystrar på sin biologiska fars sida, en far som lämnade henne och modern när hon var mycket liten och P Lilian växte upp med en styvfar. Expressen har intervjuat 1 av halvsystrarna, där den äldsta av dessa föddes när P Lilian var ca 28 år o de har haft viss kontakt med varandra men inte mycket. Kanske inte så förvånande med tanke på både åldersskillnad och att pappan lämnade familjen tidigt. Det intryck man får i artiklarna osv så hade P Lilian och hennes biologiska far ingen kontakt. P Lilian har en närstående kusin som är intervjuad, besökt P Lilian för 2 år sen o som ärver.


  69. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    Ja, enligt Expressen – sant eller inte – så är P Madeleines fästman och P Carl Philips flickvän inbjudna. Undrar om Chris verkligen tänker resa hela vägen från USA när han inte får sitta med sin fästmö, trodde förlovning var som ”officiell” kungligfamiljemedlem, men inte enligt Expressen. Men det är klart, P Madeleine fick inte ens sitta med kungafamiljen – sin familj – vid sin systerdotters dop!

    http://www.expressen.se/nyheter/darfor-far-madeleine-inte-sitta-med-chris/


  70. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “59” snickarjohn,
    Jag tror att Kungafamiljen betyder mer för Sverige idag är den någonsin gjort. Vi har ingen fungerande politik i landet, inga ideologier finns. De politiska partierna är nästan identiska, p g a rädsla för att avvika, och folket blir allt tystare.
    I sådana situationer vill människor vara en del av något och Kungafamiljen har blivit allas familj, se dessa sidor. Även de mest fientliga ägnar energi här och vill inte känna sig utanför.


  71. Christina Helsinki skriver: 13 mars, 2013

    #70

    Marguerithe,

    Utan att börja polemisera med dig dessmera om politik, så har jag nog för mig att Sverige styrs av folkvalda politiker som tyvärr inte alltid fullföljer sina löften efter valen.

    Sverige har säkert en lika fungerande politik som i USA, Tyskland eller Finland. Ett svenskt kungahus kan tyvärr inte bidra till en bättre politik och inbilla sig att Kungen håller ihop hela Sverige hör till sagoböckerna.
    Vi väljer våra politiker och klagar stup i ett men önskar såsom i Sverige att nedärvda statschefer bör hålla tyst, vilket är Kungens främsta uppgift.


  72. Kristine, Oslo skriver: 13 mars, 2013

    Marguerithe.

    Jeg forstår godt hva du mener. Selv om vi politisk er ulike, jeg ønsker f eks ikke en gammeldags kvinnerolle. Men jeg ser tydelig at det politisk korrekte presteskapet i Sverige har lammet dere og bragt dere til taushet. Av og til kommer dette presteskapet med budskap til oss i Norge også, men de forstår ikke at de gjør seg til latter på denne siden av grensen. F eks har en svensk teaterkvinne ved navn Julia Jupither fortalt oss at Torbjørn Egners barnebok Kardemommeby bør sensureres fordi den er kvinnefientlig. Ingen her i Norge begriper hvordan. Og en uskyldig bok som bare handler om ved og vedhugst har blitt bedømt å være rasistisk av en svensk etnograf ved navn Jonas Engmann. Antagelig fordi etnografen tror det bare er norske, svenske og finske menn som hugger ved og fyrer opp bål/ brasa. Stakkars folk. Det har gått for langt. Nå må dere gjøre opprør mot tyranniet!


  73. Kristine, Oslo skriver: 13 mars, 2013

    Altså at det bare er etnisk norske, svenske og finske menn som hugger ved/ fyrer opp bål. Etter hans oppfatning er dette noe som kvinner og heller ikke menn av andre etnisiteter gjør. Resonnementet er videre at bøker om sysler som (etter hans oppfatning) kun hvite menn driver med ikke bør forekomme. Slike bøker hindrer integrering og kvinnefrigjøring.


  74. snickarjohn skriver: 13 mars, 2013

    Marguerithe 70,
    Ja, jag förstår att detta är Din övertygelse, som Du ju
    har all rätt i världen till.
    Jag känner dock inte igen Din beskrivning på tillståndet i Sverige
    och att vi som folk blir allt tystare.
    Jag kan heller inte dela åsikten att kungen med familj skulle vara ett enande kitt för oss vilsna varelser.
    Nog förtjänar vi en bättre herde?


  75. Marguerithe skriver: 13 mars, 2013

    “72” Kristine Oslo,

    Visst har du rätt. Det är ju underbart att höra att ni i Norge har det självförtroende som behövs för att förlöjliga alla mästrande toner som kommer från vissa grupperingar i Sverige.
    Ja, det är synd om svenskarna. Man skulle ha reagerat för länge sedan. Att som vissa, skylla på Kungafamiljen när man känner sig maktlös i samhället är ynkligt och fegt.


  76. Eva M skriver: 13 mars, 2013

    Tack 70 Marguerithe för en fin kommentar. Mvh Eva M


  77. Kristine, Oslo skriver: 13 mars, 2013

    Debatten var jo sensurert her i Norge også lenge. Men nå er det tillatt å ha andre meninger offentlig, enn den som er definert av den politiske ytterste venstrefløyen, både om innvandring og om religionen islam, uten å bli skjelt ut for å være rasist. Rasistbegrepet ble til slutt så utslitt at det dessverre mistet hele sitt innhold. Det er jo dumt, for det er ingen tvil om at det forekommer rasisme i samfunnet.
    Ytterste venstrefløy har siden 70-tallet hatt hegemoniet innen jounalistikk og akademia også her i Norge, de har hatt definisjonsmakten om hvilke ytringer som var tillatt. Men ettersom det nå har løsnet, viser det seg også at det er mer pluralisme og ulike meninger også innen akademia og media, enn det som kom frem tidligere. Folk tør å uttrykke sine meninger nå.


  78. snickarjohn skriver: 13 mars, 2013

    75 Marguerithe,
    Vilka känner sig maktlösa i samhället och skyller på kungen med familj?
    Vilka är de ‘vissa grupperingar” Du nämner?
    Är det Du själv som känner att Du saknar inflytande och att Din
    röst inte hörs?
    Jag tycker det är högt till tak i de flesta frågor, det gäller bara att
    lyssna. Gärna till någon med annan åsikt än en själv.
    Det är berikande.


  79. Linnea skriver: 13 mars, 2013

    Var inte Snickarjohn väl bekant med prinsessan Lilian.?


  80. SA skriver: 13 mars, 2013

    Jeg har også læst, at prinsesse Lilian blev skilt lige efter krigen i 1945. I hvert fald giftede hun og prins Bertil sig ikke, da Carl Gustaf blev myndig – og heller ikke før tre år efter, at den gamle konge var død. Det betød sikkert meget for prins Bertil, at forblive prins, jeg synes hans “livslinje” tyder på det.
    Og da kong CG giftede sig borgerligt, så var der åbnet op, for at prins Bertil kunne beholde titlen, hvis han gjorde det samme.
    Men et langt og smukt samliv fik de med og uden papir.
    Hvis Chris kommer fra NY til begravelsen, må det være for at støtte Madeleine. Bliver interessant at se, om nogen kommer fra det danske kongehus, ingen deltog ved prinsesse Ranghilds begravelse sidste år. Det skuffede mig.


  81. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    # 72, 73 Kristine Oslo

    “Ingen her i Norge begriper hvordan.” Vi är många i Sverige som inte heller begriper! Har tidigare kommenterat om denna helt absurda artikel av svenska regissören! Följde debatten i norsk media o det fanns många intressanta o analytiska kommentarer som berörde politik, filosofi m.m. o som smulade sönder hennes tolkningar, från framförallt givetvis norskar men också svenskar. Ang. kommentaren om boken om vedeldning – man tar sig för pannan! Har både huggit ved o grillat! I Sverige togs arbetsverktyg för mindre händer bort, ansågs vara diskriminerande mot invandrade män, ngt som drabbade kvinnor/män med små händer!


  82. PBoo skriver: 13 mars, 2013

    # 70 Marguerithe

    Håller med! Din avslutning är sen superbt träffande! Tummen upp!

    “Kungafamiljen har blivit allas familj, se dessa sidor. Även de mest fientliga ägnar energi här och vill inte känna sig utanför.”


  83. Tinalill skriver: 13 mars, 2013

    Jamen Karin Nilsson,42, vad menar du med att vi inte haft någon monarki idag?


  84. Linnea skriver: 13 mars, 2013

    Snickarjohn var kanske välbekant med prinsessan Lilian?


  85. eva skriver: 13 mars, 2013

    Prins Bertil och hans Lilian har då verkligen präglat vår kung och hans familj .
    Hans val av äkta maka har styrt både kungens , Victorias och CPs val ända till 60 år efter och i ett helt annat samhälle.
    Deras friridsintresse , resor och bilar har också gått i arv.
    Intresset för det svenska språket har ju dessutom haft en undaskymd plats.


  86. Karin Nilsson skriver: 13 mars, 2013

    Hur kan man vara så naiv att man inbillar sig att monarkin och kungafamiljen skall göra underverk när de inte ens får uttala sig om någonting i samhället. Ännu mindre ändra på något. Tror man att arbetslösa sitter och tackar kungafamiljen för att de finns har man inte mycket mellan öronen. Ingen som inte har råd att köpa mat till sina barn eller betala hyran tänker att tack och lov har vi ändå vår kungafamilj som förenar oss.
    Om Bertil valt sin kärlek och ev. barn framför sin prinstitel hade kanske Margareta varit Sveriges drottning i dag. En lagändring i tronföljden var väl inte svårare då än när Victoria blev kronprinsessa lite senare.


  87. hilde skriver: 13 mars, 2013

    Hvorfor venter man opptil en måned med begravelse i Sverige?

    #60 Sthlm
    Også kongen og Madeleine hadde vel en spesiell samhørighet med Lillian. Det var Kongen som,av egen fri vilje, ga Lillian prinsessetittelen og således tok henne inn i kongehuset. Kongefamilien tilhørte hun selv uten prinsessetittel.
    Det var også kongen som valgte å gifte seg med Silvia og således ta henne inn i kongefamilien.


  88. pia skriver: 13 mars, 2013

    Det talas om hur mycket Lilian “offrade för Sverige”. Om hennes och Bertils längtan efter barn varit så stor så hade de naturligtvis gift sig och fått de barn de önskat. Lilian levde ett mycket gott och bekvämt liv här i Sverige, ett liv hon valde med öppna ögon. Vi måste förstå att alla inte sätter egna barn högst på listan om man får välja.


  89. snickarjohn skriver: 14 mars, 2013

    Linnea,
    Vi var inte bekanta men jag har träffat henne ett tjugotal gånger.


  90. Jacobi skriver: 14 mars, 2013

    Her skrives så meget om hovprotokol, etikette og skrevne regler – og at dit og dat kan man ikke og det meste går vel tilbage til 1800-tallet, men virkeligheden viser jo, at de kongelige, her også inkluderet de danske, gør som det passer dem – når det passer dem !!! Så hvorfor holde fast i, at forlovede ikke kan sidde ved siden af hinanden i kirken ved en kongelig familiebegravelse ? Det er vel heller ikke lige efter gammel etikette og protokol, at kærestepar/forlovede flytter sammen og lever som ægtefolk ??? Sådan noget gjorde dronning Margrethes sønner ikke. 😉
    Mht. forlovede, så husker jeg, at prins Gustavs daværende franske forlovede E var med til dronning Ingrids begravelse og gik bagved kisten sammen med Gustav og den øvrige kongefamilie. Protokol og etikette forandres vel også i för Sverige i tiden ?


  91. Marguerithe skriver: 14 mars, 2013

    “78” snickarjohn,

    Att det skulle vara högt i tak i Sverige är ett stort missförstånd. Om man säger sanningen mister man sitt jobb, vilket många har fått erfara.
    Vi har ingen möjighet att utvecklas socialt, vi står på Sovjet-nivå på den punkten.
    Vissa har tagit sig makten att bestämma vad som ska gälla, vilket inte andra orkar eller kan leva upp till. Därav ett djupt missnöje vilket slår åt alla håll.
    En tydlig och stark statsminister vore väl något att önska.


  92. Linnea skriver: 14 mars, 2013

    Snickarjohn.Kan Du inte berätta om Era möten.Vore spännande.
    har endast läst om henne via böcker och tidskrifter.Vore trevligt höra hur hon var genom en ” vanlig” människas ögon.


  93. Linnea skriver: 14 mars, 2013

    Prinsessan Lilian hade med säkerhet ett gott och behagligt liv i Sverige. Hon ville säkert inte byta det mot ett annat! Hon hade goda vänner här, när de kungliga av olika orsaker svek.Och det bästa, hon hade sin make,prins Bertil.


  94. emma_h skriver: 14 mars, 2013

    Ingela_64
    Gästlistan släpps nog i sista minuten som dt görs m Gästlistor till Kungliga bröllop – nu fick kollegorna i Kungahusen knappt en vecka på sig att ändra om i sina annars fulltecknade jobbkalendrar
    Norska Khuset skickar iallafall Pr. Astrid, Fru Ferner enligt uppgift
    http://www.kongehuset.no/program.html?tid=27511&sek=26946&person=
    Drottning Margerethe m systrar är väl troliga också – de kom ju till Lilians svåger Carl-Johans begravning ifjol


  95. allegra skriver: 14 mars, 2013

    Håller helt med #88# Pia, egna barn är inte allt, kärlek och glädje tillsammans kanske rentav blommar ymnigare utan barn.
    Det populära paret Lilian och Bertil slösade med sina fina egenskaper utifrån tryggheten i en innerlig gemenskap som inte blev sämre av den materiella komfort som följde med hans pengar och ställning.


  96. Johannes skriver: 14 mars, 2013

    Det är lustigt hur de som förfasar sig över hur åsiktsmässigt “lågt i tak” det är i Sverige, uppenbarligen får utrymme att bre ut sig med sina sanningens ord (vilka alla tycks handla om samma saker) i snart sagt alla nyhetsforum med kommentarsfält. Nu senast i en artikel om prinsessan Lilian. Fast den politiskt korrekta, uppenbart tyranniska, maffian har kanske inte hunnit hit än…


  97. Ewa skriver: 14 mars, 2013

    Vem ska ärva henne???


  98. Ewa skriver: 14 mars, 2013

    Hoppas hon har testamenterat sina värdesaker till sina fattiga släktingar och inte till någon i kungahuset som redan har i överflöd.


  99. Irena skriver: 14 mars, 2013

    Nu sägs det att begravningen skall TeVe-sändas!

    http://www.svt.se/nyheter/svt-direktsander-prinsessan-lilians-begravning


  100. snickarjohn skriver: 14 mars, 2013

    91 Marguerithe, Om det är så Du upplever Sverige så har Du naturligtvis rätt till Din uppfattning. Jag undrar dock lite vilken typ av samhälle Du vill ha. Anser Du att det finns något land som kan tjäna som modell får Sverige? Jag är i Sverige i tre och en halvmånad i taget och delar som jag tidigare nämnt min tid mella två andra platser. På ett av ställena har jag parabol och svenska kanaler. Tidningar finns på nätet och annan info också. Jag anser att jag hänger med. Vilka grupper är det som inte kommer till tals och vilka talar för mycket? Med Ditt sätt att resonera reduceras medmänniskorna till en grupp icke tänkande varelser. Det är att underskatta dem. Den starke ledare Du nämner – beskriv gärna honom/henne. Finns n[gon s[dan just nu i den demokratiska världen?
    Fyra frågor jag hoppas Du vill svara på.


  101. snickarjohn skriver: 14 mars, 2013

    Linnea 92,
    Jag hade skrivit ett svar på Din fråga.
    Det klarade dock inte nålsögat.


  102. PBoo skriver: 14 mars, 2013

    # 97, 98 Ewa

    P Bertil skrev testamente och det är nog det som fortfarande gäller, då det var han som hade pengar. I kvällstidningarna har det skrivits mycket, vet inte vad som är sant, men där framgår att P Bertil testamenterade Villa Solbacka till sitt gudbarn P Carl Philip men att P Lilian skulle få bo kvar, att samtliga 3 “kungabarn” ärver, att 1 närstående kusin till P Lilian som senast för 2 år sen hälsade på henne i Sv. ärver 50.000:-+ en 2-rums lgh i Mayfair, London, en lgh som ligger högst upp med fin utsikt men i renoveringsbehov, sen ärver också Kungen o hans systrar. Kanske fler. P Lilian kan alltså inte testamentera så mkt el ngt direkt, som jag förstått det.


  103. Marguerithe skriver: 14 mars, 2013

    “100” snickarjohn,
    De journalister som ansluter sig till Bonniergruppen styr Sverige helt idag, och politikerna vågar till synes inte tycka något annat.
    Det är klart att folket är minimaliserat till icke tänkande varelser.
    Man har kränkt Kungafamiljen på ett kriminellt sätt och kallat det för kritisk granskning. Fegheten i sin prydno.
    Vi önskar väl det samhälle tillbaka där media hade etik på schemat och förmedlade det som hände utan att till varje pris sätta sig själv främst och ha egna åsikter. En stark ledare är alltid den som vågar ha en avvikande åsikt utan att snegla räddhågset åt olika håll. Vet ej om vi har någon så fritänkande människa kvar.


  104. Marguerithe skriver: 14 mars, 2013

    “101” snickarjohn,
    Jag såg svaret, och det stämmer säkert.


  105. ingela skriver: 14 mars, 2013

    #94 emma_h du har nog rätt. Men hovet måste väl ha en handlingsplan när det gäller dödsfall eller?


  106. A-M. skriver: 15 mars, 2013

    Till “17.” Monica:
    Vem hindrar Sofia och Carl-Philip att öppet visa sin kärlek? – INGEN!
    Hänt i Veckans omslagsbild nyligen visade paret i en öm mun-mot-mun-bild… Dom har förresten ingen anledning att ens bry sig om vad andra tycker!

    Till #88.” Pia: Det du skriver stämmer till fullo, håller med dig!


  107. snickarjohn skriver: 15 mars, 2013

    Marguerithe 104,
    Svaret var så redigerat så jag bed dem ta bort det.


  108. Linnea skriver: 15 mars, 2013

    Snickarjohn Tack för den”spetsiga” kommentaren.


  109. snickarjohn skriver: 15 mars, 2013

    103 Marguerithe,
    Tack för Ditt svar.
    Jag delar inte Din uppfattning helt ut om Bonniergruppen.
    Jag anser inte att media enbart ska beskriva vad som
    sker utan vinkla det allt utifrån egen ståndpunkt.
    Det är då det blir givande att läsa både Norrländska Socialdemokraten och Svenska Dagbladet.
    Framförallt anser jag att vi, var och en, ska vara lite “grävande journalister”.
    Det är så vi behåller vår status som tänkande varelser.
    Jag tycker trots allt Ditt svar är genomtänkt och Du är övertygad och det respekterar jag.


  110. PBoo skriver: 15 mars, 2013

    # 91, 103 Marguerithe

    Du har så rätt! För dem som inte bor i Sverige är det nog inte så lätt att “hänga med”, det räcker inte med att följa MSM längre samtidigt som det självfallet alltid är något helt annat att bo i ett land än att följa MSM eller annan media. Skrämmande nog finns det många som bor här men som ändå inte “hänger med”, som inte öppnat ögonen. Självklart skulle det underlätta om det då fanns några journalister av den gamla stammen, men tyvärr har de i princip dött ut och följer ägarna helt, och med bara 2 ägargrupper varav den ena mkt inflytelserik, då får/har vi inte en riktigt fri press. Nog inte många som idag vet att exv. SvD o AB har samma ägare!


  111. Marguerithe skriver: 16 mars, 2013

    “109” snickarjohn,
    För att förtydliga ytterligare, menar jag att alla journalister i Sverige borde kunna skriva efter sin egen åsikt, vilket ger ett tillåtande klimat och det blir en sund debatt. Som det är nu gå man i andras ledband, därav denna förlamning i media och bland folket.
    Läs “72” och”77″. I Norge har man förstått hur det står till i detta land.


  112. Marguerithe skriver: 16 mars, 2013

    Tack Eva M, PBoo, Kristine Oslo.


  113. snickarjohn skriver: 16 mars, 2013

    111 Marguerithe,
    Jag förstår egentligen vad Du menar.
    Se enbart på TinTin-debatten p[ Sveriges bibliotek.
    Min poäng är att vi inte bara kan fatta våra beslut och¨skaffa oss värderingar med Sveriges journalistkår som bas.
    Var och en bör/skall/måste (?) själv vara sin egen Janne Josefsson.


  114. Bodil Sørensenbodilso.blogg.no skriver: 16 mars, 2013

    Var flickvänn/sambo til prins Carl Philip underbara Sofia med på privata stunden vid Haga ? Hoppas det och att Sverige får snart ny prinsessa i prinsessa Sofia.
    Jag gillar alla svenska kungabarnen och deras make, fästman/sambo och flickvän/sambo


  115. Mara skriver: 20 mars, 2013

    # 85 Menar du att CP, Victoria och Madeleine inte talar svenska ?


  116. Mary Kristiansen skriver: 21 mars, 2013

    # 51 , 59 og 74 Snickarjohan:
    Jo, jeg er jo enig med deg i dette! Det er jo vanvittig at noen ofrer sitt familieliv av hensyn til støvete hoffregler! For meg er det galskap. Og når vi først har monarki, så har det jo vist seg at alle inngifte kronprinsesser fra vanlige familier fra mange kanter av verden har tilført de innavlede kongeslekter nytt, friskt blod og nye erfaringer og kompetanse for en ny tid! Også presidentfruer av hele fargeskalaen og alle typer bakgrunn mestrer sin rolle – over hele verden! For meg er fru Obama minst like kongelig som de med “blått” blod iEuropa! Men hun har vel ikke like støvete “slottregler”?! Hun kan til og med sette sitt preg og innføre nye rutiner som ikke er like lett å innføre i et ofte konservativt hoff, som Dr Sonja har fortalt mye om!


Annons

Laddar