Prinsessan Madeleine går ensam på Nobelfesten i år

Prinsessan Madeleine går ensam på Nobelfesten i år
Annons

Madeleine-5

Prinsessan Madeleine är gravid men tackar inte nej till Nobelfesten i år – men det gör däremot Chris.

Hovet bekräftar nu för Expressen.se att prinsessan Madeleines man, Chris O´Neill, inte kommer att närvara vid årets Nobelfest i Blå Hallen.
– Det stämmer. Han har jobb och kan därför inte närvara, säger Annika Sönnerberg vid hovet.

Chris-

Däremot ska Madeleine vara med och flyger från USA till Sverige. Chris O´Neill ska vara kvar i New York och arbeta.

ibl-new-york

– Prinsessan ska vara med. Chris O’Neill var i Sverige senast när kungen firade 40 år på tronen och kan inte nu komma på Nobel. Han kommer inte att kunna vara med på allt, säger Annika Sönnerberg.

Vilka andra kommer?

Kungaparet, kronprinsessan Victoria, prins Daniel och prins Carl Philip ska också vara med på Nobelfesten.

Annons

Kanske är det helt i sin ordning att det blir färre gäster vid honnörsbordet i år i Blå Hallen? Nobelstiftelsen måste spara pengar och gör nu allt för att minska utgifterna. Läs mer om det här>>

Av Åsa Bönnelyche
Foto: Stella Pictures

 

 

 

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

98 kommentarer till “Prinsessan Madeleine går ensam på Nobelfesten i år”

  1. Anna skriver: 18 oktober, 2013

    Så länge man inte får röka i Blå Hallen lär Chris utebli 😉


  2. Humaniora skriver: 18 oktober, 2013

    Att hovet bekräftar detta så tidigt (redan i oktober)beror nog på att man vill förflytta fokuset från uppståndelsen kring Carl Philip,till att
    skapa funderingar/huvudbry kring Chris O`Neills uteblivande från årets Nobelfestligheter………. Men tyvärr finns det frågetecken både
    vad gäller Carl Philip och Chris……!!


  3. Cissi skriver: 18 oktober, 2013

    Det är väl bra att Chris jobbar.


  4. Gunnel skriver: 18 oktober, 2013

    Jamen lägg av Humaniora! Det har väl alltid varit klart att Chris inte skulle delta i allt, han har ju faktiskt avsagt sig prinstitel just för att kunna fortsätta att arbeta. Det är väl snarare sunt att han inte ränner över Atlanten, bara för att visa upp sig! En modern kvinna som Madeleine klarar sig utmärkt utan "eskort". Detta är ju jobb för hennes del! Chris kommer säkert till jul.


  5. Titi skriver: 18 oktober, 2013

    Där är inga frågetecken angående Chris. Mannen jobbar. Det är inget 9-5 jobb han sysslar med precis. Precis som det säges Han kommer inte att kunna vara med på allt.


  6. Lotta skriver: 18 oktober, 2013

    Fanns väl en anledning till att Chris tackade nej till att bli prinsgemål – han är uppenbarligen inte överdrivet intresserad av att delta i aktiviteter av detta slag.


  7. Monica skriver: 18 oktober, 2013

    Mr Chris gör de inte som de vill med. Där kommer nog prinsessan Madeleine att stöta på motstånd.


  8. Anitha skriver: 18 oktober, 2013

    Det var på tiden att Nobelstiftelsen bantar ner verksamheten och håller sig till verkligheten. Tidigare anställda har fått frikostiga löner och förmåner – kostnader som har kunnat betalats ut pga av skattelättnad. Att Chris inte kommer för att han är ansvarsfull och sätter sitt arbete i fokus är bra. Det visar att han inte utnyttjar giftermålet med prinsessan Madeleine.


  9. anivid skriver: 18 oktober, 2013

    Närvaro vid Svenskamerikanska handelskammarens middag "From Farm to Fork", New York, USA
    Deltagare: Prinsessan Madeleine, Herr Christopher O’Neill
    – nu maa svenskerna väre tillfredse – n’est-ce pas ??
    Se, O’Neill arbejder for Sverige, selvom han inte er prinset 🙂


  10. Margareta CarlbergLotta skriver: 18 oktober, 2013

    Chris har ett jobb att sköta och har valt att inte vara prins så han måste inte. Helt ok att sköta jobbet? Eller?


  11. lisa larsson skriver: 18 oktober, 2013

    Karln har vetat ett och ett halvt år att 10 december 2014 är det Nobelfest. Vad har kommit som är så VIKTIGT att Madeleine får åka själv ? Jag har kvar min första kommentar om denne man, och är ännu säkrare idag på att jag får rätt.!!


  12. Sthlm skriver: 18 oktober, 2013

    Visst är det väl märkligt att Chris O´Neill tackade ja till att bli pappa till Madeleines barn. Han verkar ju ha uppenbara problem med att visa sig offentligt. Han borde väl begripa att när han tackat ja till att bli make till Madeleine, som alltjämt klamrar sig fast vid prinsesstiteln (försörjningen), måste han ställa upp vid sådana här tillfällen. Man kan fundera över om det är planerat att Madeleine ska bo ensam med barnet i villa Parkudden. Nu fattas det bara att C P springer till altaret med Silvias "elev". Vilken röra.


  13. cilla skriver: 18 oktober, 2013

    Varför skulle Chris delta?


  14. signe skriver: 18 oktober, 2013

    Dåligt av Chris att inte närvara ! Om han vill kan han säkert ta ledigt ett par dagar !!!


  15. Pia skriver: 18 oktober, 2013

    Nobelfesten firas ju samma datum varje år, så om Chris O´Neill velat delta så hade han i god tid kunnat boka in festen. Han har nog ingen lust helt enkelt. Att Madeleine plötsligt är så tjänstvillig kan jag bara tolka som att hon är rädd om sin och det väntade barnets kungliga status. Hon har ju inte utmärkt sig tidigare när det gäller att ställa upp.


  16. Lotta skriver: 18 oktober, 2013

    Hej, Varför godkändes inte min tidigare kommentar? Fick jag inte skriva att det säkerligen finns en anledning till att Chris inte ville bli nåt prinsgemål?


  17. Hen skriver: 18 oktober, 2013

    Om nu morsan hans är pank och han tagit på sig försörjningsbördan av Madde så visst behöver han jobba och det hårt. Hon blir nog lite av den flygande holländaren som aldrig riktigt hörde hemma någonstans, Sveriges svar på prinsessan Margareth.


  18. Gneta skriver: 18 oktober, 2013

    Åh herregud, om Chris O´Neill hänger för mycket i Sveriges ifrågasättes varför han inte jobber. Om Herr O´Neill inte kommer itll Nobelfesten utan skyller på arbete ifrågasättes han också.. Ja, ja.. hur han än gör blir det fel i vissas ögon.
    Tänk, han kanske helt enkelt måste arbete inför årsslutet.


  19. B Ljungqvist eriksson skriver: 18 oktober, 2013

    Oh jisses vilka kommentarer.


  20. kicki skriver: 18 oktober, 2013

    Samma elaka kommentarer hela tiden! Att ni bra orkar!


  21. kicki skriver: 18 oktober, 2013

    Det ska vara bara orkar inte bra orkar!


  22. Julia skriver: 18 oktober, 2013

    Meningen med att offentliggöra detta nu är att ta bort fokus från CP. Tänk vad hovet får anstränga sig hela tiden för att klara kungafamiljen från alla felsteg och tillkortakommanden.


  23. emma_h skriver: 18 oktober, 2013

    spelar väl ingen roll egentligen – det har aldrig varit nån kunglig fest eller något kungligt arrangemang via Hovet. De står dock för N-pristagarna m familjs Galamiddag sen på Slottet följande kväll
    Den enda från Hovet som är självskriven är prisutdelaren CG med fru – festens huvudpersoner är de facto NOBELPRISTAGARNA något som OFTA glöms bort. Övrigt fokus ligger på närvarande tronföljarna som sig bör Ingifta kungligheter är bifigurer även här trevligt om de är med men inget tvång, annat än för Daniel men han är ju gift m vår drottning2b och har inget vid sidan av längre som KAN va inbokat redan Kungen vill nog va i fokus själv som 40års-jubilerande regent också – då JonasB introducerades i Nobel-sammanhang tog det mkt mediafokus fr övriga Kungafamiljen


  24. Tina skriver: 18 oktober, 2013

    4. Instämmer Cilla..!


  25. allegra skriver: 18 oktober, 2013

    Chris håller distansen till Madeleine med en osentimental självständighet som imponerar.
    Chris har tidigt gjort klart att han aldrig avsett bli en amerikansk prins Daniel, take it or leave it.
    Hans nej tack till Nobelfesten är inget konstigt.
    För övrigt finns ingen mer långrandig historia än den svenska nobelfesten.


  26. Olga skriver: 18 oktober, 2013

    Tur att Madde kunde få ledigt från sitt jobb i NY för att kunna sköta sitt andra jobb i Sthlm.


  27. styleisall skriver: 18 oktober, 2013

    Nämen vilka sjuka konspirationsteorier – man häpnar över somligas fantasi, för att nu inte tala om illviljan. Chris är inte kunglig och har ingen orsak att delta ifall han har något bättre för sig. Vad skulle han möjligtvis tillföra festen? Madde klarar nog av att representera ensam. Måste man absolut läsa in en massa underliga spekulationer och fantasihistorier i en helt simpel sak?!


  28. Birgitta skriver: 18 oktober, 2013

    Chris O Neill visade tidigt,när han avsade sig någon titel, att han är en man som med sin utbildning, ock därvid ett bra arbete, dessutom ekonomiskt oberoende, INTE tänker vara en skyltdocka i kungafamiljen. Chris ock P.Madeleine är säkert ett lyckligt Par,båda skärpta självständiga personer med egna liv utan att behöva "hänga" på varandra.Chris O Neill kommer aldrig att gå i Kungens "ledband"!! TACK O LOV!


  29. Jessica skriver: 18 oktober, 2013

    Usch det är nästan lite otäckt vad elaka somliga av er är, låt dom vara lyckliga ifred…
    Jag håller dessutom med nr 27. styleisall.


  30. Charlotte skriver: 18 oktober, 2013

    Madeleine kan følges med CP as usual.
    Chris har sikkert kun tænkt sig at deltage i kongehusets egne officielle mærkedage og evt. familiebegivenheder + de middage, der er i USA.
    For Madeleines vedkommende bliver hun måske i Sverige til efter fødslen, hvis hun skal føde i Stockholm… og skal den nu tomme Villa Parkudden ikke indrettes som bolig for parret, det vil hun sikkert gerne selv være med til sammen med "Lussan".
    PS: Der bliver mange prismodtagere på scenen i år, der er op til 3 prismodtagerne til flere af priserne. Så mange "pingviner" og få i gallakjoler at se på.


  31. Eva H. skriver: 18 oktober, 2013

    Jag trodde att Chris hade ett arbete som ffa sköttes via datorn. Har han ingen laptop? Skyll inte på arbetet, karln är ointresserad helt enkelt !


  32. Kicki skriver: 18 oktober, 2013

    The reason this announcement about Chris not attending the Noble festivities is to take away from the mess that Carl Philip is in right now. There is a good explanation why Chris is not attending. Americans work very hard and they don’t have 6 or 7 weeks vacation like in Sweden. I am sure that Chris intend to celebrate Christmas in Sweden with the Royal family.
    Also the closer Madeleine gets to her due date the less able she is going to be flying, since airlines do not allow pregnant women to fly after a certain date.


  33. Birgitha skriver: 18 oktober, 2013

    4.Instämmer Cilla…!


  34. Mona skriver: 18 oktober, 2013

    Vilka fantasier. Chris avstod från titel och att vara kunglig höghet.
    För att han ville fortsätta med sitt jobb.Madeleine har ingen försörjning
    från Sverige. Madeleine har minst 30 millj. i egen förmögenhet
    så hon klarar sig själv. Chris skulle säkert tillföra Nobelfesten en hel del. Han är ju hög utbildad inom ekonomi och finans.
    Har ni kärin… inget vettigare att göra än att sitta och skriva anonyma
    påhittade kommentarer.


  35. Marguerithe skriver: 18 oktober, 2013

    Herr O´Neill deltar bara när mediabevakningen inte är så stor. Så har det varit från början. Man kan inte skylla på jobbet när hustruns land sätts på kartan en gång om året. Nobelfesten är en av de största kulturhändelserna i världen!


  36. Marguerithe skriver: 18 oktober, 2013

    "27" Styleisall;
    Tycker du att Nobelprisutdelningen är en "simpel sak"?


  37. Birgitta LöfgrenSvenskDamtidning skriver: 18 oktober, 2013

    Det är konstigt att Madeleine kommer, det gjorde hon ju inte på 2 år tidigare. Det är väl bra att han säger ifrån tidigt, det är mycket som skall ordnas. Jag tror också hon är oroligt för tronföljden för sig och barnet


  38. I.J. H-MUSA skriver: 18 oktober, 2013

    #4 Julia, det stämmer.


  39. I.J. H-MUSA skriver: 18 oktober, 2013

    Hoppsan, #22 Julia menar jag.


  40. LillemorPrinsessanMadeleine skriver: 18 oktober, 2013

    Det finns faktiskt folk som måste arbeta, det är inte som i Sverige
    där man kan ledigt lite hur som helst,en egenföretagare rår inte alltid över sin tid själv fast att många tycks tro det


  41. Jules Verne skriver: 18 oktober, 2013

    Klart att hon inte tackar nej till en gratisresa hem!


  42. styleisall skriver: 18 oktober, 2013

    Tack Jessica #29! Läste du kommentaren av Sthlm #12?? Visst baxnar man….


  43. matilda skriver: 18 oktober, 2013

    Rätt så rejält att inte ta ledigt från jobbet för att gå på fest, tycker jag. Han har väl heller inga officiella förpliktelser? Och han är säkert överens med hustrun kring detta arrangemang.


  44. mini skriver: 18 oktober, 2013

    Vårdnadstvist om 1-3 år ?


  45. C skriver: 18 oktober, 2013

    Det är en riktig karl det, grattis Madeleine!


  46. Maryou skriver: 18 oktober, 2013

    Jag tror att det bara är Madde som kommer att sakna Chris vid Nobel-festligheterna. Det här evenemanget är ju inte kungafamiljens eget.


  47. Andersen skriver: 18 oktober, 2013

    # 22 Julia
    Jeg tror ikke på din teori; det danske kongehus har fx allerede lagt Nytårskuren ud på hjemmesiden, indtil da er det en noget tynd besat kalender.
    Og når man ved, hvem der har taget imod invitationen fra Nobelkomiteen, og ved at Chris ikke deltager, så er det jo klart til at kunne blive offentligjort i kalenderen, det er der intet kunstigt i.
    # 26 Olga
    Så kort og præcist kan det siges.


  48. Kiri skriver: 18 oktober, 2013

    Jag undrar jag om inte denne Chris O’Neill är ganska blyg och kanske känner sig lite bortkommen i ett så officiellt sammanhang som en Nobelfest. Familjefester är en sak, men detta är något annat.


  49. Humaniora skriver: 18 oktober, 2013

    4. Vad gäller frågetecken kring Chris O´Neill som person, skulle jag önska att jag inte kände några sådana. – Det handlar vare sig om
    konspirationsteorier??(som någon här uttryckt) eller behov att söka konflikter. Under normala förhållanden skulle säkert Madeleine, precis som förra året, klara sig utmärkt utan sin make vid sin sida.
    Men – hon lär vid tiden för Nobelfirandet vara i det närmaste höggravid och jag förmodar att hon skulle känna sig trygg med och behöva sin man vid sin sida, vilket är fullständigt naturligt!
    Jag har mycket svårt att tro, att Chris plötsligt skulle ha så mycket jobbaktiviteter att han inte kunde avsätta två dagar i Sverige. Det är min uppfattning och den står jag för!!


  50. Karin Nilsson skriver: 18 oktober, 2013

    Ingenstans i A.Nobels testamente nämns den kungliga familjen. De är bara inbjudna gäster och någonstans på vägen har de fått för sig att det är deras fest. Att de är huvudpersonerna och inte så som Nobel tänkt sig, pristagarna. I testamentet står heller ingenting om överdådiga fester i samband med prisutdelningen.
    Nobelstiftelsen har valt kungen till prisutdelare, men det betyder väl inte att hela hans familj måste delta! De är som sagt bara gäster och deras närvaro kan inte kallas för ett representationsuppdrag.


  51. Birgit skriver: 18 oktober, 2013

    Om Chris oNeill hade tackat ja till en titel, inte hade det väl varit en prinstitel då i alla fall? Det finns väl inga prinsessor vars makar blir prinsar (annat än om man är kronprinsessa)? Kungen exempelvis har ju fyra systrar… Prinsessan Annes makar har väl aldrig varit aktuella att bli prinsar…, eller? Inte heller Prinsessan Christina i Spanien, har väl prins till make?..Finns det någon alls?


  52. Gigi skriver: 18 oktober, 2013

    Hade varit fint se dem tillsammans den 10 dec.Viktig fest!


  53. Anna skriver: 18 oktober, 2013

    Jag tycker att nu när de är gifta och Madde gravid så tycker jag att han hade kunna komma…… nej jag har inte heller fått några bra vibrationer av den mannen…


  54. Skotten skriver: 19 oktober, 2013

    #8 Anitha
    Man kan jo altid nå frem til den konklusion — man ønsker .…tihi 😉
    Da Chris og Madeleine opholdt sig en længere periode i Sverige efter smekmånaden, havde mange travlt med at skrive, at Chris og Madeleine skam kunne passe deres ‘fuldtidsarbejde’ via computeren world wide. NU skriver de samme så, at Chris er nødsaget til at blive i NY, for at passe sit arbejde!
    Sandheden er nok, at manden ikke gider, fair nok, hvorfor skulle han også til enhver tid følge med Madeleine på job, det regnes jo for et job, når det står opført i hendes kalender.


  55. Beata skriver: 19 oktober, 2013

    Världen stannar inte för att Sverige har Nobelfest! En del måste arbeta vare sig det är fest eller inte!


  56. Mia skriver: 19 oktober, 2013

    Tycker det är helt ok om Chris ej deltar i Nobelfesten . Han bor ju faktiskt på andra sidan Atlanten och har plikter att sköta på hemorten. Dessutom arbetade ju inte Chris under flera månader i samband med bröllopet.Kanske har Chris personliga kunder att assistera i New York. Finansmarknaden antar jag att man måste hålla koll på "dagligen", ej en bransch helt lätt att bara lämna och resa bort hur som helst. Dessutom kommer ju jul och nyår strax efter Nobel och då tar Chris förmodligen ledigt. Tror ej att Madele.e och Chris någonsin kommer att bo permanent i Sverige


  57. Birgit skriver: 19 oktober, 2013

    Kan inte Chris köpa en laptop, då kan han sköta sitt jobb inom finanssektorn från Sverige. Hur många är det som numera jobbar hemifrån tack vare internet.


  58. emma_h skriver: 19 oktober, 2013

    BIRGIT v.v läs på först… manliga HKHtitlar är per tradition ståendes 1 nivå HÖGRE än dess kvinnliga motsvarigheter i RANG – t.o.m 2013 – och just DÄRFÖR kan och får inte 1 ingift man EJ titeln Prins då han gifter sig m 1 prinsessa… precis som Daniel gift m Kronprinsessa idag… aldrig skulle p automatik skulle bli Kronprins (eller sedermera Kung) 1 nivå l-ä-g-r-e blir det vid giftermål oavsett kön för In-gifta!! Därför blev D "Prins" (utan "kron-" ingift u hkhblod) JB var avsedd att bli MAX hertig av sin frus H-döme. 1Sv HKHtitel för ingifta2B har 2 krav varav 1 var just "hkh-jobba på heltid" åt Hovet apropå Tillgänglighet Alltså sluta m sin EGNA civila karriär för att bli Offentlig/del av Khuset! CHRIS VAL var att förbli "privat" som Del av Kungafamiljen (utan HKHrang utanför Khuset) vilket innebär att C har NOLL skyldighet att "va med" jämt utan IBLAND som medelades via media av Hovet "i mån av tid"


  59. Titti W skriver: 19 oktober, 2013

    #51 Birgit
    När Madeleine förlovade sig med Jonas B meddelade kungen att Jonas skulle få titeln hertig av Gästrikland Hälsingland och kungen gjorde också klart att Jonas ej skulle få en prinstitel. Det är troligt att detsamma hade gällt Chris. Om Carl Philip gifter sig med en icke kunglig kvinna så är det, i vårt jämlika land, med en kung som har valspråket För Sverige i tiden, självklart att denna kvinna skulle få titeln hertiginna av Värmland men ingen prinsesstitel.


  60. emma_h skriver: 19 oktober, 2013

    Birgit – apropå Prinsessan Anne… A tackade nej till titlar för barnen så att de kunde få en normal uppväxt utanför offentligheten och att Z P sedermera kunde välja själva i vuxen ålder hurpass synliga och hkh-verksamhetsaktiva de skulle bli. Annes makar var aldrig aktuella f hkhtitlar eller hkhjobb alls… av egen fri vilja. de har båda varit aktiva inom militären m titlar därifrån samt den ene jobbat civilt o den andre jobbat åt Hovet en period i livet Köplatsnrmässigt har Anne + barn aldrig varit så högt upp att de är jämförbara med Madde + hennes baby på väg iallafall så att de skulle anses jämförbara TY i England har de haft manlig förtur PLUS skilt på Male Lineage (QE2 +sönerna +barnbarn) visavi Female Lineage (Anne & hennes barn+barnbarn)


  61. H. Jensen skriver: 19 oktober, 2013

    Får vi måske en gentagelse fra sidste år ?:
    Da forlød det også først, at han IKKE deltog i Nobelfesten – så at han VILLE deltage – så at det ville han alligevel IKKE. Og Madeleine kom jo som bekendt også alene.
    På denne måde fik han hele to måneders omtale sidste år! 😉
    Har Chris i øvrigt fået nyt arbejde ? Eller består det i, at følge børsnoteringerne for køb og salg af EGNE aktier fra formuen?
    Dette foregår jo 100% elektronisk over internettet.


  62. babsan skriver: 19 oktober, 2013

    Mr O’ Neill ‘sa upp sig’ från sitt tidigare jobb för att efter giftermålet med prinsessan kunna jobba som egen företagare och därvid kunna planera sin vardag, då bör han ju kunna få in en Nobelmiddag i Sverige.( inget plötligt påkommet jippo) Det har ju inte varit några problem att åka på shoppingtur i Schweiz med sin prinsessa – under arbetstid – ………… Med tanken på att den svenska finanseliten kommer till Nobel så kan han ju också se möjligheten att vidga sitt nätverk plus att få umgås med ekonomipristagaren. Det är faktiskt riktigt dåligt att inte kunna styra upp sin egentid i det här fallet.


  63. Anna skriver: 19 oktober, 2013

    Gnällspikar! Chris har ett arbete att sköta.
    Madde kommer ju – precis som övriga i kungafamiljen 🙂


  64. Kiri skriver: 19 oktober, 2013

    Har de församlade förståsigpåarna här observerat att det är finansiell kris i USA för närvarande? Kanske det kan påverka Chris O’Neill att stanna på hemmaplan och sköta sina kunders placeringar på bästa sätt.


  65. Solstrålen skriver: 19 oktober, 2013

    Höggravid och behöver sin man vid sin sida för att känna sig trygg?
    Hon skall väl föreställa att vara gravid i 7:e månaden när hon kommer och hon om någon kan väl känna sig trygg?
    Det skrivs som om dom är barnungar och det kommenteras som om de inte är vuxna människor.
    Många kvinnor jobbar på riktiga jobb till nära förlossningen och sedan får de föda på toaletten eller i en taxi när de körs runt för att hitta en klinik som kan ta emot dem. DET är otrygghet!


  66. Marguerithe skriver: 19 oktober, 2013

    Tänk om Carl Ph och Sofia fick förlova sig! Då kunde vi få se vackra Sofia på podiet. Hon skulle se fantastisk ut i galaklänning med litet nätt diadem. Vi behöver något nytt, spännande att titta på. I Sverige börjar man bli för konservativ vid hovet.


  67. Annica* skriver: 19 oktober, 2013

    Christopher var väl inte med förra året heller? Tror nog att han tar lite semester vid jul/nyår istället då det brukar vara lite stiltje överallt! Om man har tre månader kvar till förlossningen är man väl inte "höggravid" och hinner nog fram och tillbaka ett par gånger till innan dess? Kanske de firar jul i Sverige i år?


  68. styleisall skriver: 19 oktober, 2013

    Humaniora 49: Höggravid? Det är Madde verkligen inte ännu i November. Det syns ju knappt än! Graviditet är ingen sjukdom, åtminstone inte i den grad att Madeleine måste ha med sig Chris "som stöd" på EN FEST! Jösses, några timmar klarar hon sig bra på egen hand. Och hur skulle det vara så otänkbart att Chris har bråttom på jobbet? Tycker själv det är mycket krävt, speciellt om man har det hektiskt på jobbet, att ta sig över Atlanten med jetlag och allt vad det innebät, för en enda fest där ens närvaro inte har någon avgörande betydelse. Det är MIN åsikt, och den står jag för 🙂


  69. I.J. H-MUSA skriver: 19 oktober, 2013

    #50
    Jag har bott och bor mycket i utlandet. Nobelprisen och Nobelfesten uppmärksammas. Just att det finns kungligheter med gör det extra elegant vilket lockar extra uppmärksamhet och är en anledning till att det skrivs om Sverige. Alltså bra publicitet för Sverige.
    Kungafamiljen bjuder inte in sig själva utan jobbar i updrag av Nobel komitén som har bestämt i vilken form Nobelpriset och Nobelfesten sker!
    Kungafamiljen jobbar på Nobelfesten vare sig du och andra inser det eller inte.


  70. Oraklet skriver: 19 oktober, 2013

    Herregud vad ni är naiva! Chris jobbade på distans innan (kontoret låg i London) och nu har han dessutom slutat där för att hålla på med… …än mindre än innan.


  71. caterineg skriver: 19 oktober, 2013

    Vad är det för skillnad med prinsessan Margaretha, och kungens andra systrar? Har John Ambler och de andra gemålerna krävts att ställa upp och representera? Har kungens systrar prinsesstitlarna kvar? Jag är lite okunnig om det, men rent spontant tycker jag att Chris som har sagt ifrån sig kungliga titlar ska behöva ställa upp på sådant som han tydligen inte vill? Det beror säkert inte på blyghet han är säkert väldigt social. Däremot kanske det är förvånande att han inte ställer upp för sin fru som inte har så lång tid kvar av graviditeten, men det är en helt annan sak.


  72. Inger K skriver: 19 oktober, 2013

    Du milde vilka kommentarer här är. Varför i all världen ska han inte arbeta? Vi kan väl inget om hans jobb eller?


  73. realist skriver: 19 oktober, 2013

    vi får i alla fall hoppas att sofia kommer


  74. Annette skriver: 20 oktober, 2013

    At Madeleine kommer alene/ensam synes jeg ikke behøver at give store "overskrifter", hun er gift med en amerikaner, de bor "over there" og han er ikke medlem af institutionen kongehuset. Derimod synes jeg, at det er lidt korkad, at Chris bruger jobbet, som undskyldning for ikke at komme, alle ved jo alligevel, at det ikke er andet end: En høflighedsfrase !
    Nobelfesten ligger tæt på julen, det kan være den egentlige grund, men en mand med en fortid som hedgefunds-rådgiver, troede jeg var i vane med ofte at rejse frem og tilbage over Atlanten.


  75. Mona skriver: 20 oktober, 2013

    Nu har inte en enda av er något som helst med detta med Madeleine& Chris att göra. Ni känner dem inte.
    Chris har valt sitt jobb denna gång vad är det med det?
    Han är mer seriös än er, som bara sitter och skriver
    dumma kommentarer om saker ni faktiskt har noll koll på.
    Att ni har mage att spekulera om deras äktenskap.
    Hyena mentalitet. Sorligt att vuxna kan vara så pinsamma.


  76. Mona skriver: 20 oktober, 2013

    skvaller och förtal är aldrig en åsikt.


  77. Helena M A skriver: 20 oktober, 2013

    Ja, man vet inte hur deras resonemang gått men för oss svenskar skickar det lite knepiga signaler att han inte kommer med sin gravida hustru på "festernas fest"… (?)


  78. Pboo skriver: 20 oktober, 2013

    Chris har närvarat vid flera offentliga tillfällen som varit exponerat i media, samtliga dessa i år, som exv.;
    Sverige nationaldagsfirande på Skansen Djurgården Stockholm, KP Victorias födelsedagsfirande på Skansen Borgholm Öland, Riksdagens öppnande, Kungens 40-årsfirande.

    Nobelfesten anordnas privat. Värdarna har ett år inte bjudit in någon av partiledarna för de av folket demokratiskt valda partierna som sitter i riksdagen, och sen 2010 har de varje år exkluderat en av dessa demokratiskt av folket valda partiledare. Undra om de undersöker samtliga inbjudnas politiska åsikter, el bara vissas?!


  79. Ewa skriver: 20 oktober, 2013

    Det är väl utdelningen av priset som är viktigt och inte balen!


  80. kicki skriver: 20 oktober, 2013

    Illvilliga "tanter" Deltar kungafamiljen i ett uppdrag tror ni att de gör det för att få en gratisresa från NY deltar man inte är det fel att inte prioritera uppdrag i Sverige .


  81. Kerstin Bergström skriver: 20 oktober, 2013

    Laptop i all ära.Han har väl plats i vissa styrelser om jag ej läst fel.Då får ni rätta mig.Det är väl inget han kan ta med sig till Sverige och inget han behöver skriva svenska folket på näsan.
    Om man får tycka ngt så är det märkligt att det inte tänks på det lilla barnet som finns i magen.Jag har för mig att man inte ska flyga så mycket när man är gravid.Har bara sett en massa elakheter om arbete i vanlig ordning.


  82. Atti skriver: 20 oktober, 2013

    Att han inte kommer är nog något han och M kommit överens om. Jag – i alla fall – vet inte vad i hans jobb som gör att han inte kan komma, men sitta med en laptop på Nobelfesten är väl inte optimalt. Tycker däremot det är väldigt synd att litteraturpristagaren inte kan komma


  83. bitterbettan skriver: 20 oktober, 2013

    Det är väl Chris´privatangelägenhet om han vill komma eller inte, – karln kanske inte har lust helt enkelt, och det bör räcka!
    Stå på dig Chris, – kasta inte bort din tid på diverse trams!


  84. realist skriver: 20 oktober, 2013

    varför skall någon kunglig överhuvudtaget närvara vid nobelprisutdelningen och banketten? bättre om någon från släkten nobel delar ut priset


  85. Dorthe skriver: 21 oktober, 2013

    #59 Kerstin Bergström
    Nu er det Madeleine, som bærer på en baby …… ikke Chris, tihi. 😉
    Jeg tror ganske givet også hun bliver i Sverige til efter fødslen er overstået, dvs hele vinteren. Ingen flyveselskaber tillader højgravide at booke sig ind og Madeleine vil være i 7. måned i december.
    Men Hovet har vist endnu ikke meddelt, hvor fødslen skal finde sted, kun at det skulle blive til marts.


  86. DesiréeSvenskDam skriver: 21 oktober, 2013

    #65 Solstrålen, bra kommentar!


  87. Kristine skriver: 21 oktober, 2013

    Marguerithe, ja hurra för detta! Hoppas Sofia dyker upp och gärna i något raffinerat och med tiara på huvudet. Nu behöver vi se på något nytt, sannerligen. Kan inte några av dom gamla vanliga kungligheterna bytas ut mot henne? Nobelstiftelsen behöver ju spara pengar så då skulle det passa bra med detta arrangemang.


  88. Linnea skriver: 21 oktober, 2013

    Prinsessan är inte ensam på Nobellfesten,hon har hela sin familj närvarande.Fint hon kommer hem och firar Nobell,mammas födelsedag och jul.Maken arbetar med sitt företag och kommer när han kan göra sig ledig från jobbet som alla andra yrkesarbetande.Chris har frånsagt sig alla kungliga favörer och nu visar han att han står för det.Min empati vilar hos Chris.Madeleine är född prinsessa och ska respekteras för det.


  89. emma_h skriver: 21 oktober, 2013

    "ensam"?? Madeleine HAR kavaljer till festen: bror CP.. som vanligt Chris som IckeHKHare förväntas ej ställa upp per automatik – som själv valt liv/tillvaro utanför kungliga arbetslivet annat än i vissa sammanhang vilket intygades av hovmarskalken vid förlovning & tillika senare av Hovets pressavdelning upprepade ggr (bl a i EXP)
    Det är media som fått för sig/vill att Cs närvaro vore självklar på detta ej-kungliga event, så efter ha påstått det skrivs "kommer inte"
    Också Nobelkommitten/Hov har deklarerat att kungen avgör själv vilka inom hans familj medföljer varpå han meddelar dem det år från år
    Enda Självklara HKHaren år från år är CG (&S) såsom N-Prisutdelare


  90. emma_h skriver: 21 oktober, 2013

    71_caterineg-citat: "…Har John Ambler och de andra gemålerna krävts att ställa upp och representera? Har kungens systrar prinsesstitlarna kvar?…"

    CG’s syskon förlorade HKHstatus och Titlar i och m sina respektive giftermål/val av män Utom B som gifte sig m betitlad tysk
    CG utdelade varsin ranglös hederstitel "prinsessa" (ej av SVE) i efterhand
    Systrarna växte upp m enbart MANLIG tronföljd dvs EJ haft JobbPlikt åt Kungahuset i likhet m sina män – privatpersoner med civila jobb.


  91. G 48 skriver: 22 oktober, 2013

    For os, der bor udenfor Sverige, er Nobelfesten nok årets mest interessante svenske begivenhed at kigge på med kongelige deltagelse: Alle de flotte gallakjoler og allermest de imponerende juveler.
    Jeg tror Chris afbud skyldes, at det kan afskrække ham at sidde på en stol i så lang tid, som uddelingen varer, med kameraet rettet imod scenen og han aldrig ved, hvornår det fanger ham. Sproget er jo engelsk under hele uddelingen, så han kunne følge ligeså godt med som andre. At afbuddet skulle være begrundet i arbejde: I don’t buy it !!!
    # 81
    Hvilke styrelser sidder han i, den slags plejer ellers at fremgå af cv’et.


  92. Anna-Lisa skriver: 22 oktober, 2013

    Att ni orkar! Who cares om Chris kommer eller ej?
    Har ni inte nånting viktigare att tänka på?


  93. Sthlm skriver: 22 oktober, 2013

    #87
    Tanken är lite lockande och då slipper nog Madeleine att ställa upp. Två "folkvalda" bland kungligheterna på Nobelfestligheterna är kanske inte så statushöjande, men ack vad det skulle flinas och fotas.


  94. caterineg skriver: 22 oktober, 2013

    Tack Emma för svaret. Reagerar på att Madeleine är höggravid, enligt vad som skrivit ska hon vara i fjärde femte månaden och det är inte att vara höggravid precis.Fortsätter det så här blir det svårt att komma ner till normalvikt efter födseln.


  95. matilda skriver: 22 oktober, 2013

    Chris verkar inte kräva nåt annat än att få leva med sin käresta. Och allvarligt talat, vad skulle hans närvaro vid Nobel tillföra? Om han och hustrun valt att göra så här är det väl deras ensak? Låt fokus vara på de som förtjänar det – pristagarna.


  96. Mona skriver: 22 oktober, 2013

    Om Madeleine representerar så får hon ersättning för resor och utlägg.
    det får alla som jobbar i detta också.
    Varför är har ni krav på att kungafamiljen ska arbeta gratis.
    Ministrar och partiledare deltar även de i Nobelfesten med sina
    respektive. De har sin lön när det är där.
    Nu ska väl Nobelpriset delas ut av vår statschef, annars kan man sätta in pengarna på pristagarnas konto och skippa festen.
    Fy vad trist.


  97. snickarjohn skriver: 24 oktober, 2013

    IJHM 69,
    Det är dessvärre önsketänkande från Din sida.
    Pristagarna uppmärksammas för sina bedrifter. Punkt.
    Att en kunglighet delar ut priset är sekundärt.
    Jag undrar just vilka "utland" Du vistats i.
    Det är klart – jag kan också logga in mig på SVT – då
    ser jag ju prisutdelnngen utomlands.
    Du gör tyvärr det klassiska svenska misstaget att tillskriva
    kungligheterna en enorm uppmärksamhet från "utlandet".


  98. Linnea skriver: 26 oktober, 2013

    Många är de nobelpristagare genom åren som berättat om hur trevligt det varit få bekanta sig med en livs levande kunglig familj.Vet att amerikanska pristagare upplever det som en extra ynnest få sitt pris från Kungens hand.Väl medvetna om från vilken stiftelse priset är hämtat.En extra favör för pristagarna är den middag kungen ger för pristagarna.Många har fina minnen av vår kungafamilj.Hörde en japansk pristagare som tyckte att få priset från kungens hand överträffade självaste prispengarna.Så visst är det många som uppskattar de kungligas deltagande,väldigt,väldigt mycket.


Annons