Så anpassar sig Chris till nya rollen som kunglig

Annons

Den 8 juni gifter de sig Chris O´Neill med Sveriges prinsessa Madeleine i Stockholm – ett bröllop som för alltid sätter honom i rampljuset.  Är han redo?

Chris O´Neill har fått en försmak på det kungliga livet. Han var ju med vid prinsessan Estelles dop och träffade Madeleines kungliga släktingar från Europas alla hörn.

Höga krav

Förlovningen med prinsessan Madeleine slussade in honom till ett liv, som han redan nu måste vänja sig vid. Offentligheten kräver sin man – och vi får hoppas att Madeleines fästman klarar kraven som ställs på honom.

Förbereder sig

Tiden mellan förlovningen och bröllopet ägnar Chris nu åt att förbereda sig inför uppgiften som medlem av den svenska kungafamiljen.

Går snabbkurs

En hertigtitel kommer med all sannolikhet att föräras Chris, när han nu i sommar blir medlem av den svenska kungafamiljen. Då förväntar sig folket att han besöker sitt landskap titt som tätt. Chris går nu en snabbkurs i Madeleines modersmål.
– Jag lär mig svenska, men det är svårt, medgav Chris O´Neill i förlovningsfilmen.

Lite tid

Det kan vara svårt att anpassa sig till den nya rollen. Även om Chris och Madeleine säkerligen ska bo mesta tiden utomlands, blir det många uppdrag i Sverige för paret. Hittills har de tillbringat livet tillsammans i anonymitetens New York. På hemmaplan är uppmärksamheten enorm, något Madeleines fästman redan fått känna på.

Synad

Han blev snabbt synad i sömmarna vad gäller hans finanser och delägarskap i det finansbolag han jobbar för. Chris kontrade snabbt med alla fakta på hovets hemsida.

Mjukstart

Prinsessan Madeleine gick ensam på Nobelmiddagen, då Chris O´Neill tackade nej på grund av sitt arbete. Han gjorde istället debut för svenskarna Svenska Akademiens årliga högtidssammankomst på Börshuset i Stockholm strax före jul. På så sätt fick han en mjukstart.

Annons

Vänja sig vid offentligheten

Chris O´Neill har också insett att han är ett hett villebråd för fotografer. Nu gäller det för honom att acceptera sin nya roll – på gott och ont. Att bli arg på efterhängsna personer måste han sluta med. Madeleine och Chris har varit ett par i två år. De bor ihop och förhoppningsvis har de lärt känna varandra, vilket är en förutsättning för att det ska fungera.

 

Av Åsa Bönnelyche
Stella Pictures, All over press, Ibl

 

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

82 kommentarer till “Så anpassar sig Chris till nya rollen som kunglig”

  1. liljan skriver: 11 januari, 2013

    Ja det kan behövas lite lärdom för den osnutne… Beträffande besök i Hertigdömen.. hur ofta besöker dom födda kungliga sina???


  2. Tina skriver: 11 januari, 2013

    Hur blir han kunglig..?


  3. Sonja1 skriver: 11 januari, 2013

    Chris blir vel inte kunglig (jmf. titel). En hertig är vel inte ‘kunglig’.


  4. SA skriver: 11 januari, 2013

    Det ville være interessant at få at vide, om man i Sverige giver hertugtitler til udenlandske statsborgere, som gifter sig ind i kongehuset. Det må da også interessere historikerne !!!
    Vi har vel haft et fortilfælde i Danmark, hvor Benediktes mand prins Richard IKKE fik nogen dansk titel, og om det var pga., at han ikke ville opgive sit tyske statsborgerskab, ved jeg ikke.
    Men det har jo aldrig været ham, der har været ejer af slottet i Berleburg, det gik i arv fra hans far til prins Gustav via det famøse testamente, som hindrer Gustav i at gifte sig med Carina Axelsson, hvis han vil beholde slottet.


  5. Eva M skriver: 11 januari, 2013

    Jag tycker dom verkar passa så bra ihop, önskar paret all lycka.


  6. pia skriver: 11 januari, 2013

    Om Chris O´Neill inte känner för att bli offentlig i Sverige, så finns det en enkel lösning på det problemet: Madeleine avsäger sig sin titel och blir Mrs C. O´Neill i USA. Saken är ur världen och de kan förbli så anonyma som de önskar. Huvudsaken är väl att två älskande får varandra?


  7. Gittan skriver: 11 januari, 2013

    Ett vackert par som kommer att förgylla många tillställningar- hoppas man ju verkligen…
    Och självklart ett delat boende mellan Sverige, som bör vara basen, och USA…

    Hertigtitel som minst..!!
    Och ju bättre rang, desto mer “synlighet” bör paret bjuda på….
    Egen FB/hemsida kanske på sikt med fina familjebilder…


  8. Maggan skriver: 11 januari, 2013

    Varför ser Chris så olycklig ut när han är tillsammans med Madeleine? tittar man på bilder där han är med andra damer ex.Sofia då ler han och ögonen är glada men när M kommer i närheten så ser han ut som sju svåra år, jag tycker lite synd om honom om han inte vågar dra sig ur detta snarast.


  9. annica skriver: 11 januari, 2013

    Har det någonstans framkommit att Chris tilldelas hertigtiteln? Det borde väl ha meddelats officiellt vid förlovningen, liksom det gjordes med Daniels prins (och Jonas hertigtitlar)?

    Kan f.ö en utländsk medborgare få en sådan titel?


  10. Lisa Lusth skriver: 11 januari, 2013

    Tycker personligen att med vår nya successionsordning, där samtliga ättlingar till Kung Carl XVI Gustaf födda inom godkänt äktenskap är arvsberättigade till Sveriges tron, så bör nog bara monarken, dennes barn samt kronprinses/kronprinsessas maka/make och barn ha kungliga titlar. Detta för att det inte ska gå inflation i de kungliga titlar vi har. Det skulle göra att DDKKHH Prins Carl Philip och Prinsessan Madeleine fortsätter att vara kungliga, medan deras tillkommande enbart skulle bli Fru resp Herr, liksom deras barn också blir obetitlade. Om det senare blir aktuella som monarker kan deras partners och barn få de kungliga titlar som tillkommer en monarks make/maka och barn.


  11. Anna skriver: 11 januari, 2013

    Tror nog att Chris klarar övergången till ett liv i strålkastarljuset galant…trots allt har han ett ansvarsfullt jobb (den amerikanska företagsvärlden är inte direkt något dagis), är van vid att röra sig i olika miljöer och är en mogen man med många erfarenheter i bagaget.

    Dessutom kommer han och Madeleine att kunna välja hur mycket de visar sig ute och deltar i offentliga evenemang. De kommer väl att bo kvar i New York och kunna leva ett lika anonymt liv som hittills. Till skillnad från kronprinsessparet kan de välja hur pass offentliga de vill vara.


  12. Anna skriver: 11 januari, 2013

    # 10. Lisa Lusth,
    Vad betyder DDKKHH?


  13. camilla skriver: 11 januari, 2013

    Det er Chris og Madeleine, der står overfor at gifte sig, alligevel interesserer de fleste sig for, i hvert fald er der flere kommentarer overalt, om hvilken titel Sofia får eller ikke får, hvis hun og CP gifter sig end hvilken Chris evt. skal have.
    Jeg tror Mr. O’Neill forbliver Mr. O’Neill. En konge “För Sverige – i tiden” giver vel ikke svenske titler til udenlandske statsborgere i 2013 ? Chris kan vel forøvrigt også takke nej til en titel, det gjorde prinsesse Annes ex-mand Mark Phillips.
    Men hvorfor oplyste Hovet det ikke ved forlovelsen, kan det tænkes at være, fordi det er vedtaget, at han ingen titel skal have?


  14. Lisa Lusth skriver: 11 januari, 2013

    #12 D.D.K.K.H.H. = Deras Kungliga Högheter = Kunglig Höget i pluralis.
    F.ö. anser jag att make till svensk regerande Drottning ska titutelars H.M. Kungen i konsekvens med att svensk regerande Kungs maka blir H.M. Drottningen. Jämställt och likvärdigt fullt ut alltså. Glöm alla gamla traditioner om titlar. Nu är det nya jämställda vindar som bör blåsa även i den mer än 1000 år gamla monarkin, som ska representera ett demokratiskt och modernt samhälle som vårt fina Sverige!


  15. Sussie skriver: 11 januari, 2013

    Chris kommer att klara sig alldeles utmärkt !


  16. PBoo skriver: 11 januari, 2013

    “Offentligheten kräver sin man – och vi får hoppas att Madeleines fästman klarar kraven som ställs på honom.” Vad insinuerar ni?! “Då förväntar sig folket att han besöker sitt landskap titt som tätt.” Hur ofta besöker KP sitt?! “Att bli arg på efterhängsna personer måste han sluta med.” Synts 1 ggn i media – bättre än lismande o inställsamhet! “Madeleine och Chris har varit ett par i två år. De bor ihop och förhoppningsvis har de lärt känna varandra, vilket är en förutsättning för att det ska fungera.” Igen – vad insinuerar ni?! Insinuationer o otrevligheter! Ska bli intressant att jämföra med vad ni skriver om Sofia – om/när hon får sin Prins!


  17. Chris skriver: 11 januari, 2013

    Jag förmodar att det är Deras Kungliga Högheter


  18. PBoo skriver: 11 januari, 2013

    # 13 camilla

    “giver vel ikke svenske titler til udenlandske statsborgere i 2013 ?” Märks att du inte bor i Sverige – här anser vissa ministrar och politiker när de står i riksdagen och debatterar att man är “svensk” om man åkt tunnelbana (om man också är “svensk” när man åkte något annat färdmedel utvecklades inte!)! Vi har blivit dårskapens land/folk! Se länkarna nedan för ännu en pinsamhet o felaktighet!

    Ang. hertigtitel så har vissa s.k. hovexperter i media sagt att utländska medborgare inte kan få det, men andra menar att detta inte stämmer. Har själv ingen aning vilka regler som finns, men som ordspråket säger “regler är till för att brytas” – så vem vet?!

    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kardemomme-by-skader-barna-7086101.html

    http://www.aftenposten.no/kultur/Svensk-regissor—Egner-er-direkte-skadelig-for-barn-7086217.html


  19. E skriver: 11 januari, 2013

    Kungen borde inte ge honom någon titel alls, inga av kungens systrar fick några titlar. Prinsessam Madeleine har fortfarande kvar sina divalater , Usa passar henne som handsken. Usa är ett land där allt flyter ovanpå. Har någon av dem gjort någon nytta överhuvudtaget sen förlovningen.


  20. Sthlm skriver: 11 januari, 2013

    Snyggt par, Chris och Hellqvist! Det kan väl inte vara några större svårigheter för varken Chris eller Hellqvist att anpassa sig efter reglerna i kungahuset. Inte verkar någon där bry sig om vad folk tycker och media bockar och niger inför Chris och Hellqvist, eftersom de båda “säljer”.


  21. Kristina skriver: 11 januari, 2013

    Varför ska mr O’Neill bli hertig? Madeleine är ju inte tronföljare direkt och kommer sannolikt inte att bo i Sverige heller.
    Jag tycker också att herr Westling skulle ha nöjt sig med att vara just herr Westling. Att låta sig uppgraderas till prins är väl en fingervisning om mannens intentioner. Och vad beträffar hovprotokollet kunde man nog ha hittat ett sätt att flytta upp herr Westling i rangrullan och vid bordsplaceringar utan att ge honom prinstitel.


  22. Mona skriver: 11 januari, 2013

    Kungens systrar kunde inte ärva tronen.
    De heter ju prinsessan Christina sedan Fru Magnusson osv.
    Prinsessan Birgitta är ju gift kungligt.
    På den tiden fans andra regler.


  23. Irena skriver: 11 januari, 2013

    Nej, får han en titel, är kungahuset förlöjligat för alltid.
    Han borde själv hålla sig för god.


  24. Marie skriver: 11 januari, 2013

    Chris bör väl inte få någon hertig titel. Det fick väl inte Hansi på sin tid.
    Det är illa nog att Lilian fick kallas för prinsessa som inte orkat lära sig svenska på alla år hon var tillsammans med Prins Bertil.
    En svensk prinsessa bör väl i alla fall kunna tala svenska.

    Chris och Sofia passar bra ihop. Kan han inte ta henne med till USA. För han ser mest lidande och besvärad ut tillsammans med Madeleine.


  25. Lisa skriver: 11 januari, 2013

    Han blir säkert hertig och varför inte?Kungen var ju beredd på att ge Jonas hertigtiteln ( förstås när han skulle ha gift sig med en tronpretendent) och kan ju inte låta bli att ge Chris samma titel.Om inte skulle det vara kränkande för Chris.Ev barn blir ju prinsar och prinsessor såklart och också arvtagare till tronen eftersom de blir barn till en svensk prinsessa.Phu.


  26. Marguerithe skriver: 11 januari, 2013

    “21” Kristina,
    Jag håller med om att “prinsgemål” inte riktigt hör hemma i vår tid. Det hade passat alldeles utmärkt med Daniel Westling, och han hade kunnat fortsätta med sin egen verksamhet, även om han gift sig med vår blivande Drottning.
    Jag tror inte att Chris O´Neill önskar några titlar av något slag i Sverige, då dessa medför förpliktelser.


  27. La Principessa skriver: 11 januari, 2013

    #16 Pboo – riktigt bra skrivet!! Hela artikeln har en otrevligt insinuant ton, och man undrar vad syftet är? Varför skulle han inte klara att bli kunglig? Och som du så riktigt skrev, hur ofta besöker övriga kungliga sina hertigdömen? Man kan bara konstatera att medierapporteringen kring Madeleine är otäckt snedvriden!


  28. Mona skriver: 11 januari, 2013

    # 23 Irena passa dig, löjlig i dina ögon? Uttala dig inte för andra.


  29. emma_h skriver: 11 januari, 2013

    till E#19 citat”…Kungen borde inte ge honom någon titel alls, inga av kungens systrar fick några titlar…”

    CGs systrar har aldrig varit Tronföljare – ens Före 80talets reform då turordning enligt ”förstfödda” (oavsett kön) typ av tronföljd började gälla – innan omfattades BARA M a n l i g a arvingar – därav Bertils tillfälliga inhopp. Idag räknas kungabarnens fastrar som “släkt till K-familjen” & via val av make har de+make/barn Privatperson-status (B undantagen då Bs make var Tysk Prins) Kungafamiljen= ättlingar till CG + ingifta enligt grundlag-ändring. HKHrang har enbart kungafamiljsmedlemmar
    Apanaget idag bygger på att h e l a kungafamiljen drar sitt strå till stacken… därav mångas förväntningar på samtliga tronföljare oavsett KöPlatsNr till tronen.


  30. Kristine, Oslo skriver: 11 januari, 2013

    # 18
    Ja denne saken har vi skrattet mye av de siste dagene.
    Samtidig har vi også de siste dagene hatt en livlig debatt om å forsvare vår kultur mot angrep fra de av innvandrerne (ikke svensker, men fra land meget langt unna) som motarbeider verdier som demokrati og menneskerettigheter. Så kommer denne svenske damen, som forstår null og nix av norske koder, men som er flasket opp i den svenske PK-kodeksen, og går rett i baret, som det heter på norsk. Vi ruller på gulvet av latter! Men det er jo også sørgelig. Det er synd om – inte människan – men om svenskene som ikke får lov til å ha en offentlig diskusjon om det som bekymrer dem mest av alt.


  31. Matilda skriver: 11 januari, 2013

    Intressant aspekt dett där med titlar. Om en blivande kung, exvis Haakon i Norge eller Frederik i Danmark gifter sig med en helt vanlig kvinna så tituleras/blir hon per automatik drottning. Både Silvia och Sonja blev ju det och tituleras så. I rimlighetens och jämställdhetens namn borde ju följaktligen Daniel bli kung om Victoria blir drottning. Eller? Vad är det för skillnad? Hur tänkar man?


  32. Birgitta skriver: 11 januari, 2013

    Jag är helt trygg i min uppfattning att Chris O Neill klarar detta utan några större problem. Pga. dels hans redan ursprungliga högborgeliga uppväxt. Dels genom alla mycket förnäma men hårda skolor han gått.Hans mycket gedigna utbildningar har fört honom in i en värld där man måste både vara socialt ock yrkesmässigt mycket välanpassad. Jag tror att han har en sådan trygghet i sig själv, så titel eller inte spelar nog ingen roll för honom.


  33. allegra skriver: 11 januari, 2013

    Fråga prinsessan Christinas man hur det är att inlemmas i kungahuset. Och inte blev han hertig.
    Varför skulle Chris O´Neill alls inlemmas i svenska kungahuset. Han är ingen prins Daniel. Och de svenska prinsessor som gift sig icke-kungligt har hållit distansen till Slottet.


  34. pia skriver: 11 januari, 2013

    Det är väl ingen som tvivlar på hans förmåga att axla den offentliga rollen. Frågan är om han egentligen vill och hur han kommer att må efter en tid. Det är inte lätt för honom att förutse hur livet kommer att bli efter bröllopet. Hans mamma lär dock vara mycket nöjd med sonens val om man får tro pressen. Vi får väl hoppas på det bästa för fästfolket.


  35. Sophia skriver: 11 januari, 2013

    Vilka är då dessa “alla mycket förnäma men hårda skolor” och “mycket gedigna utbildningar”?


  36. Tina skriver: 11 januari, 2013

    32. Vad kul att du känner dig trygg..!


  37. marnie skriver: 11 januari, 2013

    På grund av cigaretter, med nya bilder, så har förvärrats. Denna man har alltför många vices.
    Denna publikation, SVENSKDAM.SE, meddela att de icke i förflutna att göra jämförelse av alla bilder som publiceras av cigaretten. Det är mycket avslöjande.


  38. Mona skriver: 11 januari, 2013

    Om han får en titel eller ej, det kan da i grunden være ligemeget. Når bare prinsesse Madeline og Chris er glade og lykkelige sammen.

    Med hensyn til hans “blik” til pressefolkene. Hvordan mon I selv ville reagerer, hvis I gik fra at være total anonym og til at være et yndet fotomål for pressefotograferne. Giv da manden en chance og lad ham vænne sig til sit nye liv.


  39. PBoo skriver: 11 januari, 2013

    # 23, 31, 32, Irena, Matilda, Birgitta

    # 23 Irena;Citerar; “Nej, får han en titel, är kungahuset förlöjligat för alltid. Han borde själv hålla sig för god.” Förväntar mig att du skriver detsamma om P Carl Philip gifter sig med Sofia! Säkert!!

    # 31 Matilda; Kung ses som högre än Drottning, därav får aldrig ingifta män denna titel. Men jag håller med dig att det borde vara mer jämställt idag, att samtliga ingifta kvinnor som män fick exv. ett prefix före sin titel så man kunde avgöra om ingifta eller ej. Hoppas att Kungen är modern nog att ge sina två yngre barns gemåler samma titel (hertig/hertiginna) eller ingen titel alls, så blir rättvist.

    # 32 Birgitta; Mycket bra skrivet – håller med dig till fullo!


  40. Pia skriver: 11 januari, 2013

    Jag håller med många att någon hertig titel skall han inte få. Prinsessan Christinas man har ingen. Då skall Lennart, Sigvard och Carl-johan få tillbaka sina titlar. Han skall bara heta Herr och det är en av de finaste titlar.Och prinsessan Madeleine skall heta prinsessa Fru Madeleine O´Neil


  41. hilde skriver: 11 januari, 2013

    # 21 Kristina
    ” låta seg uppgradera”
    Tror du at han hadde noe valg? Det er kongen som bestemmer hvilke titler de ulike medlemmene av kongehuset skal ha.
    Også Mary, Mette-Marit, Sonja og Silvia lot seg oppgradere da de giftet seg,hva tycker du om det?
    Hvorfor skulle Daniel velge en annen løsning enn sine europeiske kollegaer?
    Fordi han er mann og da gjelder andre regler?
    Fordi han ikke er fin nok? Også Sonja,Silvia, Mary og MM har en vanlig bakgrunn.


  42. emma_h skriver: 11 januari, 2013

    #32_Instämmer!!’ #31_Absolut Inte. Göra D till “Kung” gör DW till Sve´s Statschef – ngt D saknar yrkeserfarenhet kompetens rang & kungligt blod för! Därtill underminerar det V:s position. Maskulina Titlar är per automatik alltid rangmässigt överlägsna sin motsvarighet i femenin version. Ingifta Män får därför titel 1nivå neråt Då V är KRONprinsessa kunde CG upphöja D till Prins (plus HKH). D blir sen Dr-gemål dock fortf Prins #25_En eventuell Hertigtitel åt C är kopplad till M:s rang & icke minst Hertiginne-titel. Har noll att göra m ngt “tidigare löfte till JB”. Finns ingen lag som villkorar Sve Medborgarskap för att bli Hertig i dagsläget – EN ”hovkommentator” påstådde det i.Exp: Roger L. Men RogerL kläcker OFTA ur sig kungliga faktafel i SvMedia


  43. ebbalin skriver: 11 januari, 2013

    @31 Det är ju så i den kungliga världen att kungen är regent och drottningen hans partner. Finns det ingen kung, blir drottningen (kp Victoria) regent. Om Daniel skulle bli kung, då skulle ju han bli regent…………….


  44. Lorelein skriver: 11 januari, 2013
  45. Annica Gustavsson skriver: 11 januari, 2013

    Jag är fullkomligt övertygad om att Christopher kommer att klara detta galant! Han är ju en välutbildad affärsman med stor social kompetens, det måste man väl ha som affärsman? Tycker inte alls att Christoper ser “lidande” ut med prinsessan Madeleine alls. Han är nog inte bara van att det står 50 fotografer och väntar så fort han visar sig! Ge honom lite tid bara, han kommer att växa in i sin roll som offentlig person med tiden. Hertigen av Jämtland? Låter inte det bra? Prinsessan Madeleine är väl hertiginnan av just Jämtland?


  46. caterine skriver: 11 januari, 2013

    En kunglig person är en som är avkomma till Bernadotterna tycker jag, man kan inte ändra på släktskapen varken ta bort prins/prinsesstiteln eller hitta på en. Möjligen kan Daniel ha kunnat få titeln hertig vad nu den titelln består av. Men några prinsessor Sofia eller prins Chris är löjligt.


  47. Marguerithe skriver: 11 januari, 2013

    “30” Kristine Oslo,
    Ja det är synd om de yngre svenskarna som har blivit så politiskt styrda de senaste åren att man på allvar tror att det politiskt korrekta är den enda sanningen. Även Astrid Lindgren har blivit ifrågasatt av dessa fanatiker.


  48. Anna skriver: 11 januari, 2013

    # 14.
    Du ägnade elva (plus sju) rader åt att blä ut dig om de kungliga men att skriva HKH Prins Carl Philip och HKH Prinsessan Madeleine hade ju varit lite mer modernt.
    Din pluraltitulering användes för 100-150 år sedan.


  49. Karin Nilsson skriver: 11 januari, 2013

    Chris nya roll blir inte att vara kunglig och representera för Sverige. Han kommer att fortsätta sitt liv som affärsman så som hittills. Det lilla som Madeleine har representera klarar sig landet galant utan. Det är Madeleine som är på väg ut till ett privatare liv.
    Inte ens nu har de kungliga tillräckligt med vettiga representations uppdrag. Man kan föreställa sig hur det ser ut om ca. 30 år om alla ingifta och deras barn skall kallas kungliga och representera för Sverige så som vissa insändareoch SD tycker.
    Men det troliga är att monarkins saga är all långt innan det.


  50. miayahoo.se skriver: 11 januari, 2013

    Kungen kommer inte att ge honom titeln Hertig. Det hade han tänkt ge Jonas och det var offentlig vid förloviningen. Nu är Kungen efter allt detta en försiktigt general enligt min mening och jag tror han blir bara herr O Neill och PM precis som Princessa Christina och han herr: Tord Magnusson , Princessa Margretha Fru Ambler.Vad Chris klarar eller iinte är onitressant. de flesta klarar av vad det de gör..


  51. Maryou skriver: 11 januari, 2013

    #31# Daniel kunde inte bli kung när han gifte sig med Victoria, för då hade han gått om henne i rangordningen och det får han inte eftersom det är hon som ärver tronen. Högst i rangordningen står kungen, därefter tronarvingen och därefter övriga. Sen kan man naturligtvis tycka, att nu borde Bernadotterna vika för Westlingska ätten. Men det ville man inte.


  52. veramedmera skriver: 11 januari, 2013

    @30 Kriatine
    Vad i hela fridens namn har detta inlägg om att vi i Sverige inte diskuterar vad som är svensk kultur lika dant som ni gör i Norge.
    Här görs inte annat, Vilka media följer du?


  53. Mona skriver: 12 januari, 2013

    Tidigare var det alltid en man som var kung hans hustru blev drottning.Om en kvinna blir regent så kallas hon drottning hennes man blir då prins/ drottning gemål, aldrig kung.
    Då kung är en titel för en manlig regent.
    Så en kvinna borde ju kallas kung då hon regerar och maken drottning men det blir ju knasigt.
    Viktoria blir drottning och Daniel prins, som i England och
    Danmark.


  54. Mona skriver: 12 januari, 2013

    #21 Kungen bestämmer titlar. Maken till tronföljaren ska vara prins.
    När prins William blir tronföljare så blir Kate prinsessa.
    Vad är det för skillnad i Sverige, i flera länder blir ju kvinnan prinsessa när hon gifter sig med en prins.
    Tror inte Daniel brydde sig om titlar han ville gifta sig med sin själs älskade och fick resten så att säga på köpet.


  55. Jacobi skriver: 12 januari, 2013

    # 18 PBoo
    Er det ikke efterhånden blevet regelen mere end undtagelsen, at man i dagens kongehuse gør brug af ordsproget: “regler är till för att brytas” ? 😉


  56. Sarah skriver: 12 januari, 2013

    Chris opgaver i Sverige – også fremover – bliver vel kun at
    ledsage Madeleine ved bl.a. Nobelfesten, Sveriges
    nationaldag og ferier m.m. ?


  57. Marguerithe skriver: 12 januari, 2013

    Om C O`Neill hade haft någon respekt för Sverige och sin fina svenska Prinsessa hade han aldrig helt öppet låtit sig och henne fotas med denna “cig” som går laget runt. Det är väl självklart att man undrar. Människor i “de kretsarna” som vissa här utrycker sig, har väl råd att ha en egen cigarrett i så fall. Det är detta som det skrivs mycket om i europeisk media just nu. Jag kan förstå om Kungen “ser rött”, om/att hans dotter har hamnat i fel sällskap.
    Carl Philip och Sofia framstår mer och mer som ett gulligt “Fjällrävenpar” i jämförelse.


  58. Linda skriver: 12 januari, 2013

    Hallo Pia,
    Madeleine ist viel zu verwöhnt um auf ihren Titel zu verzichten.

    Anna Nr 11. Dir kann ich nur zustimmen.


  59. Marie-Louise skriver: 12 januari, 2013

    Och varför skulle han inte klara av det?Det ser inte ut att vara en speciellt krävande uppgift,om man ser på de andra medlemmarna i kungahuset.


  60. miayahoo.se skriver: 12 januari, 2013

    Det är nånting i bilden ovan på PM och Chris på Miljardärs dotters bröllop då både PM och Jonas med respektiva är med som inte stämmer.Att Jonas inte backar och tackar ja för han är mån om sin position i svenska societen är förstårligt men att PM tackar ja och släpper dit Chris när jonas är där med Stephanie är obegreplgt.Här har man ett stort bröllop där alla vill ha trevligt och så har man de här två!Jag hade gärna velat vara en fluga på väggen under middagen och dans efteråt.Jag tror PN mådde dåligt hela kvällen utan av visa det.Och Chris hade gärna sluppet deta.Men sa inte ifrån.Hur kul var det för honom ?


  61. cilla skriver: 13 januari, 2013

    Jag tror inte att denne Chris har några som helst ambitioner att bli “kunglig” här. Han måste förstås ta hänsyn till Madeleine, men tror inte att han för övrigt är speciellt intresserad av Sverige.


  62. Mary Kristiansen skriver: 13 januari, 2013

    # 30 Kristine:
    Ja, er det ikke komisk og løjligt at denne svenske damen forstår seg mindre på norsk kultur enn de som vi ofte stempler som fremmedkulturelle???! Heldigvis har enkelte kommentatorer henvist til at hvis Torbjørn Egners “kardemomme by” er farlig for barn så er jo også Pippi og Mumitrollet det også! Og konsekvensen av svenskedamens “kulturforståelse” er jo at utrolig mange av verdens eventyr burde forbys! Skratt-skratt!!


  63. MP skriver: 14 januari, 2013

    57:an Är du säker på att dom är ett par? 61;an Instämmer helt.


  64. emma_h skriver: 14 januari, 2013

    NEJ Ebbalin – Bara de m kungligt blod kan ta över regentskapet inom en Monarki enligt gällande Tronföljdsordning – i “Kungliga världen”(branschen) finns 3 typer av TF: 1_Manlig enbart 2 Kognatisk m manlig förtur 3_Full Kognatisk Tronföljd (förstfödd) Kung=Nr1, alltid “Regerande” & Kungahusets Chef NR1-Drottning är antingen A: Gemål t Kung eller B: Regerande Drottning (vars make är: Gemål till Drottning ofta.m Prinstitel) tydligare på Engelska tack vare titel-prefixet “Consort” för Ingifta (oavsett nivå)
    MonaCITAT:”När prins W blir tronföljare så blir Kate prinsessa.” Will ÄR idag tronföljare(nr2) likt allai QE-familjen Nästa steg är Kronprins/the Prince of Wales då K blir Kr.Prinsessa av Wales


  65. Marguerithe skriver: 14 januari, 2013

    “55” carlos,
    Lägg ut länk till det “riktiga” CV du känner till.


  66. Anne Sofie skriver: 14 januari, 2013

    Jeg har også en fornemmelse af, at der er pyntet ret så meget på Chris karriere, hvor mange af de oplyste 16 år, har han været ansat i de to oplyste firmaer ? Og var det omtalte job, han søgte i Florida kort før forlovelsen, men ikke fik, et forsøg på at fremstå som karrieremand, for i realiteten er han vel hjemmearbejdende for sig selv og investerer og bestyrer den arvede formue?
    Fint nok, men et mere detaljeret CV for hele Sveriges kommende svigersøn, var vel ønskeligt ? Jeg synes ikke, det er meget man ved om ham. Men der kommer vel en tv-dokumentar med ham og udtalelser fra andre forud for brylluppet , som med Daniel, Mary og Marie.


  67. Kerstin Bergström skriver: 15 januari, 2013

    #63 MP Skulle tro det.C-P gick ut i en kvällspress och dementerade ryktena om deras förhållande.De är sambos.
    #57 Marguerithe Håller med dig.Man undra ju vad de pysslar med?


  68. carlos skriver: 23 januari, 2013
  69. majid skriver: 24 januari, 2013

    Det är bäst man önskar de långt o fin liv tillsammans
    som en gentleman


  70. majid skriver: 24 januari, 2013

    Hon ser snygare ut sen förlovningen!


  71. majid skriver: 24 januari, 2013

    Hur som helst
    hoppas han blir bra för henne


  72. majid skriver: 24 januari, 2013

    Jag ville verkligen vara abonent hos er eftersom jag gillar ert språk
    o tidning


  73. majid skriver: 24 januari, 2013

    Kommer o följa prinsessans brölop på tv den 8 juni eller juli
    I am off


  74. Mary Kristiansen skriver: 24 januari, 2013

    # 32 Birgitta:
    “Høgborgerlige” monegassiske fyrstefamilien har virkelig utvidet rammene for hva som er “høgborgerlig” – til tross for den “høgborgerlige oppvekst de ha fått! Nei, vanlig hvermansensk folkeskikk og sunne verdier har heldigvis tilflytt de kongelige gemakker, slik at det usømmelige og umoralske kongelige livet nå for det meste er en saga blott!!! Det vi ofte ser fra kommentarene her er at man helst ser at de kongelige skal leve mer i pakt med “uoppnåelige” moralkodekser, som heller ikke hvermandsen klarer å etterleve! Men likevel har de fleste kongehus kommet seg ut av kotymen til kongehusene i tidligere tider – jfr t ex den franske Solkongen, Henrik den 8 osv. Da satt hodene løst, kongen var eneveldig og av og til analfabet og den seksuelle moral fra den tid var langt unna monogami som forbilde!


  75. Mary Kristiansen skriver: 24 januari, 2013

    # 35 Sofia:
    Ja, er det ikke komisk hvilken nesegrus beundring enkelte her har når de omtaler vanlige utdanninger- for “mycket gedigna utbildninger” på “hårda skolor”! Også i Norden har vi de samme utdanningene – bare at her slipper vi skolepenger og de beste utdanningene er stort sett i offentlig regi hvor hele tverrsnittet av folket møtesi! Det kan vi være stolte av – høy og lav og flerkulturelt på samme sted – da lærer vi mest – også om det som ikke er pensum!!!
    For meg er det intet gedigent å ta en mastergrad i føretaksøkonomi, når du uten økomiske bekymringer kan studere så lenge du vil , som rikmannsbarn gjør – og så mye du vil – uten å måtte tenke på størrelsen på studielånet som skal betales tilbake!


  76. Mary Kristiansen skriver: 24 januari, 2013

    # 45 Annica Gustavsson: Den “høgborgerlige” og Chris kan vel umulig ha mer problemer med å anpasse seg det kongelige livet enn alle hvermandsen som har giftet seg inn i kongehusene de siste 50 år – Silvia, Sonja, MM, Mary, prins Henrik, Daniel osv Han er jo en normal mann – og om han har like stor soscial kompetanse som de ovennevnte borgerlige personer, så burde jo også han være i stand til å mestre dette. Tilpasningsdyktighet har ingenting å gjøre med om man er utdannet eller outbildad. Det er en personlig sak – avhengig om man er oppvokst i en boble eller om man er en del av samfunnet


  77. carlos skriver: 30 januari, 2013

    Och tillägg som har problem: tobak, sannolikt i tobak, alkohol osv.


  78. Eva M skriver: 30 januari, 2013

    Carlos du fär ursäkta men ibland får jag intrycket att du retar oss kommentatorer med din komiska svenska. Dessutom tycker jag att du förföljer prinsessan Madeleine och Chris, du är ju helt fixerad vid honom.


  79. Carlos skriver: 24 februari, 2013

    https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.kungahuset.se%2Fdownload%2F18.292a62ce13848168ac52bf6%2FChristopher%2BO%2527Neill%2BCV%2Bsv.pdf

    http://www.zoominfo.com/#!search/profile/person?personId=960153200&targetid=profile

    Den första CV, lider sedan Sveriges Royal Court i webbplatsen; andra är CHRISTOPHER P. O’NEILL. Som ni kan läsa är liknande, men först är mycket utsmyckade utan riktig frågor… och andra är äkta.
    Kungahuset skulle göra en god tjänst i talar sanning. ´


  80. Eva M skriver: 24 februari, 2013

    Carlos vad är det du vill med ditt fixerande förföljande av Chris O´´Neil. Förklara gärna på engelska så vi förstår.


  81. emma_h skriver: 24 februari, 2013

    apropå Carlos FELaktiga inlägg 79…
    Hellre 1 CV dubbelkollad på förhand via Hovet enligt FAKTA styrkta av Betyg/Intyg… än 1CV av ett dataprogram oövervakat ihopsatt via inhämtade resultat på vissa sökord
    Sajten har fått jättemkt kritik globalt – 1 brittisk god vän upptäckte att han ovetandes fanns där i 8 versioner ALLA 8st CVs var FEL
    ArtikelUtdrag fr “NyTeknik”: “…Zoominfos databas har redan 25 Miljoner namn m varierande Kvalitet. Tidskriften New Scientist har kollat upp pensionären George W Bush via Zoominfo, – GWB “är” inte bara President i USA utan också Premiärminister i England, guvernör i Florida o senator i Massachusetts. …så varierande sammanhang att websökaren har svårt att skilja på fantasi och verklighet…” http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article241427.ece


  82. Ernest skriver: 25 februari, 2013

    Denna Chhristopher P. O’Neill är en stor professionell. Prinsessan Madeliene lämnar mycket att önska.

    Christopher P. O’Neill – Vice President, Analyst
    Mr. O’Neill has nine years of investment experience. Prior to joining the firm in 2005, he worked in investment banking as an Executive at NM Rothschild & Sons Limited and also as an Associate at the private equity firm, Amphion Capital LLC. During his tenure at these two firms he covered European and US consumer discretionary, transportation and early-stage technology companies. Mr. O’Neill holds a BA in International Relations from Boston

    University and an MBA in Finance from Columbia Business School.


Annons

Laddar