Hovet: Madeleine betalar sin förlossning

Hovet: Madeleine betalar sin förlossning
Snart blir prinsessan Madeleine och Chris O'Neill trebarnsföräldrar och paret har hyllats för att de kommer att betala förlossningen själva.
Annons

Om bara några veckor föds prinsessan Madeleines och Chris tredje barn. En spännande tid för alla i kungafamiljen, men också en tid av mycket förberedelser.

Prinsessan Madeleine har flugit hem från London i god tid före förlossningen och bor sedan en vecka tillbaka med Chris och barnen i deras lägenhet på Hovstallet i Stockholm. Hovet har inte gått ut med några detaljer kring den stundande förlossningen, men tänkbart är att Madeleine föder på Danderyds sjukhus, precis som när Nicolas kom till världen den 15 juni 2015.

Det enda som framkommit är att prinsessan Madeleine tänker bekosta förlossningen själv.

”Då Prinsessan Madeleine och hennes familj ej är folkbokförda i Sverige kommer de att med privata medel bekosta den vård som ges i samband med nedkomsten”, skrev hovet i ett pressmeddelande på sin hemsida den sjunde februari tidigare i år.

Annons

En vanlig vaginal förlossning utan komplikation kostar från 20 000 kronor i Stockholms läns landsting, men kan uppgå till 80 000 kronor om det skulle bli ett komplicerat kejsarsnitt, berättar Hanna Fellenius, pressekreterare vid Stockholms läns landsting, för Svensk Damtidning.

”En EU-medborgare har rätt till samma vård som gäller i det land man uppsökt vård och en förlossning är alltid kostnadsfri i Sverige för en svensk medborgare eller annan EU-medborgare. Man måste bara kunna visa upp sitt EU sjukförsäkringskort. Det är samma patientavgift som gäller som vanligt. Landstinget får sedan betalt, i det här fallet från England.”

Hovets presschef Margareta Thorgren förtydligar:

 – Andra EU-regler gäller vid akutvård, men då den här förlossningen är planerad, eftersom prinsessan Madeleine vill föda i sitt hemland, så belastas inte den allmänna sjukvården.

Foto: IBL

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

81 kommentarer till “Hovet: Madeleine betalar sin förlossning”

  1. caterine skriver: 22 februari, 2018

    Alltså kostar förlossningen ingenting för Madeleine och Chris.Men det ser ju bra ut att säga det.


  2. Anna skriver: 22 februari, 2018

    Betalar man inte patientavgift för förlossning ?


  3. elisa skriver: 22 februari, 2018

    Just precis! Och frikort gäller. . .


  4. m skriver: 22 februari, 2018

    Spelar väl ingen roll för oss att veta. Är privat då den bekostas av paret själva.


  5. josefin skriver: 22 februari, 2018

    sa hela grejen med att betala sjalva var bara hitte-pa; man erbjuder sig att betala en noll-faktura
    ELLER sa har P M valt att inte foda i offentlig sjukvard, utan hel-privat (om sadant alternativ nu finns?) och da betala for det. Tja, paret klarade ju att betala for Leonores fodelse i NY.


  6. Pa skriver: 22 februari, 2018

    gudske lov att England betalar.så ingen behöver gnälla.0ch kan de inte vara skrivna i Sverige ock
    slå? ??


  7. Elli skriver: 22 februari, 2018

    Madde ,Hon är ju svensk medborgare


    1. josefin skriver: 22 februari, 2018

      medborgarskap har inte med saken att gora. det ar sk skattehemvist som spelar roll. PM are “utskriven ur Sverige”som det heter – det blir man efter 12 manaders boende utomlands. no big deal, som EU resident.


  8. m skriver: 22 februari, 2018

    Säger dom att de ska bekosta förlossningen själva så kommer de givetvis att göra detta, men snillen spekulerar som vanligt….


    1. siri skriver: 22 februari, 2018

      exakt


  9. Fia Andersson skriver: 22 februari, 2018

    Är 20000 totalbeloppet??
    Min man låg en natt på Ks medicibsk intensivvård och kvickt kom en faktura på 21000 som uk betalade


    1. Lise skriver: 22 februari, 2018

      Beror på hur dyr vård man behöver, olika vård kostar olika mycket. Intentivvård är dyrare än förlossningsvård.


  10. Sonja Json skriver: 22 februari, 2018

    Men hur kan det spekuleras i kostnader omkring födseln?

    Låt blivande 3-barns mor och far få ha det privatliv som säkert alla föräldrar önskar.


  11. emmyh skriver: 22 februari, 2018

    varför ska de betala själva när de inte behöver? de har väl lika rättigheter som alla andra som bor i EU.
    Gentlemannen Chris kommer helt säkert betala förlossningsvården ur egen ficka, oavsett om han måste eller inte.


  12. PernillaA skriver: 22 februari, 2018

    Vad menas med patientavgift, i Tyskland betalar man 10 euro per dag , är detta något liknande ?


  13. UllaZ skriver: 22 februari, 2018

    Hade de bott i USA och prinsessan Madeleine fött i Sverige hade de fått betalat det själva.


  14. Bror skriver: 22 februari, 2018

    Den generöse gentlemannen Chris gör nog som han brukar när han går på lokal: bjuder laget runt! This one’s on me, ljuder det glada tillropet.
    Så nu gäller det för alla blivande mammor som snart “ska sta” att knipa ihop, alternativt trycka på.


  15. CVM skriver: 22 februari, 2018

    Som jag skrev förra veckan läs och lär http://www.1177.se så behöver ingen
    spekulera i osanningar.
    Självklart betalar Prinsessan Madeleine Fru O’neill ingenting för sin sjukhusvistelse i Sverige.
    Hon är och förblir Svensk Medborgare.
    CVM since 2012


    1. A1Fia skriver: 26 februari, 2018

      Svensk medborgare bosatt i EU…
      Ej för Svensk medborgare bosatt utanför EU…


  16. Royalist javisst skriver: 22 februari, 2018

    Det känns så oförskämt att spekulera i kostnader som denna. Prinsessan Madeleine är född svensk prinsessa och borde aldrig utsättas för så närgångna granskningar. Det säljer väl
    medialt (tyvärr).Ta åt er ni som kan/förstår och skäms alla övriga som fastnat i “den svenska avundsjukan, millimeterrättvisan”. Kungahuset ska stå över sådant!!


  17. Agneta Håkansson skriver: 22 februari, 2018

    En förlossning är endast fri om man har ett giltigt EU-kort och avsikten med att vistas i Sverige inte är att föda barn. Ergo, det är ju därför hon är här och då får hon betala.


  18. ann-britt nyholm skriver: 22 februari, 2018

    Orkar vi älta detta?
    Det vore ju bra om de bestämd sig för var de ska bo.
    Man kan inte både ha kakan och äta den.
    Ann-Brit


  19. Lea skriver: 22 februari, 2018

    All vip-treatment och bevakning i samband förlossningen kostar också.


  20. annica, helsingfors skriver: 22 februari, 2018

    Blev konfunderad då Hovet gick ut med att paret betalar ur egen ficka. Varför skulle de som bosatta i ett EU-land (som GB ännu är) betala för offentlig sjukvård (Danderyd, Karolinska) i ett annat EU-land?
    Svenska mammor som fött i Åbo universitetssjukhus har inte betalat något själv, men Sverige har betalat Finland för förlossningen/prematurvården. Fast då blev mammorna uttryckligen remitterade hit…
    Och hur kommer det sig att paret är folkbokfört i USA?
    Nå, som tur inte mitt problem.


  21. Helen skriver: 22 februari, 2018

    Jag har förstått det som att M & C väljer att betala själva, trots att de har rätt till fri sjukvård i Sverige. Detta för att slippa bli kritiserade för att “utnyttja svensk sjukvård”, ” gå före i kön” etc.


    1. ronald skriver: 26 februari, 2018

      Systemet funkar inte så. Du kan inte välja att betala för din vård bara för att du vill betala utan fakturan skickas dit där den hör hemma och det oavsett om det är inom ditt eget landsting, ett annat landsting eller annat eu-land.

      Den enda gång du kan/måste betala helt själv är om du vårdas helt privat. I Stockholm är det troligaste alternativet Sofia sjukhus. De lär knappast välja det alternativet utan kommer självklart fortsätta belasta den offentliga vården med stängd avdelning som följd.


  22. Surkärring skriver: 22 februari, 2018

    Som EU-medborgare har hon rätt till samma vård som i alla EU-länder och kostnaderna debiteras i det här fallet Storbritannien, och inte hennes privata plånbok. Men efter Storbritanniens utträde – Brexit – kan hon inte åtnjuta dessa förmåner om hon inte väljer att flytta till Sverige.


  23. Anna skriver: 22 februari, 2018

    Om Madeleine föder på Danderyd, är det patientavgift då Danderyd är allmänt sjukhus.


  24. Julia Dahlgren skriver: 22 februari, 2018

    Svensk småsinthet i sitt esse som alltid då det gäller prinsessan Madeleine. Och många knapptryck för tidningen.


  25. Anna skriver: 22 februari, 2018

    PernillaA
    Man betalar en gångs belopp på
    30 euro ungefär på allmänt sjukhus.


  26. Magdalena skriver: 22 februari, 2018

    Synes det er utrolig smålig å drive og diskutere om Madeleine skal betale fødselen, og i tilfelle med hvor mye. Ikke alt skal måles i kroner og øre, det viktigste er at alt går bra for mor og barn…


  27. Stina skriver: 22 februari, 2018

    PernillaA
    Vad billigt det är i Tyskland. 10 e per dag eller menar hon dygn. Patientavgiften inom Eu är genomsnitt 35 – 45e/ dygn. Beror vilket land man bor i.
    England är Brexit nu!


  28. Johanna Pohjanen hollsten skriver: 22 februari, 2018

    Det räcker med kungabarnbarn nu.


    1. Jacquetta skriver: 23 februari, 2018

      Skäms, Johanna! Ditt uttalande är oförskämt! De kungliga bestämmer själva precis som alla andra hur många barn de skall ha!


    2. ronald skriver: 26 februari, 2018

      Jag tror du menade att det räcker med barn som vi skattebetalare ska tvingas försörja när de lever ett drönarliv?

      CP eller M gör inte många knop utan det är mest hittepå för att se ut som att de i alla fall gör någonting mer än ingenting. Vad det beror på kan man bara spekulera i men jag tror att det är en kombo av att det inte finns tillräckligt med intresse av Vs syskon som representanter och att jobb som erbjuds inte är tillräckligt glamourösa.

      Den här trenden med drönartillvaro lär _inte_ bli bättre med den nya generationen. Det är inte försvarbart att skattebetalare ska försörja otaliga vuxna utan vettig sysselsättning. Det funkar inte så för vanliga svenskar och ska heller inte funka så bara för att man har rätt efternamn. Kungafamiljen vill vara vanliga – dags att visa det i praktiken också. Staten ställer krav på sina medborgare något vi faktiskt måste göra på kungafamiljens övriga medborgare.


  29. Stina skriver: 22 februari, 2018

    England är utanför Eu


    1. Maryanne skriver: 23 februari, 2018

      De är de inte alls ännu


  30. CarinHaweeh skriver: 22 februari, 2018

    Är det bara signaturen Royalist ochjag som är glada över att Prinsessan Madelaine kommer hem ? Varför är alla så negativa och elaka mot henne?Tycker så illa om mobbing i alla former!


    1. Royalist javisst skriver: 23 februari, 2018

      CarinHaweeh Instämmer med dig!


  31. Marja skriver: 22 februari, 2018

    Prinsessan kan väl föda sitt barn gratis på Drotningholm? En banrmorska fixar det fint.


  32. Obs skriver: 22 februari, 2018

    Hur orkar någon bry sig. Svenska skattebetalare bjuder ALLA HKH:are på apanage. Sedan är det ju fritt fram att använda beloppet till det de och kungen känner för. Löjligt att låtsas som att de tjänar egna pengar.


  33. Midnattsol skriver: 22 februari, 2018

    Det är faktiskt helt otroligt att en svensk prinsessa, född i Sverige och född att representera Sverige, ska behöva förklara för folket att hon minsann ska betala sin förlossning själv.
    Detta i ett land som verkar ha oändliga resurser och solidaritet för alla världens medborgare – utom de egna…
    Det här landet är sjukt. På riktigt.

    Samtidigt säger detta en hel del om monarkin som statsskick.. Den har helt tappat respekten. Men det är inte Maddes fel i alla fall…


    1. Julia Dahlgren skriver: 23 februari, 2018

      Midnattsol Bra kommentar


    2. Royalist javisst skriver: 23 februari, 2018

      Utmärkt formulerat Midnattssol. Instämmer!


    3. ronald skriver: 26 februari, 2018

      Det är skamligt, riktigt skamligt att du försöker göra detta till fråga om rasism.

      Sverige betalar inte för vård för alla i hela världen oavsett i vilket land de bor. Svenska skattebetalare betalar för vård av människor som lever och verkar i Sverige. Madde varken lever eller verkar i Sverige. Den dagen hon or här så ska vi betala för den vård hon behöver. Precis som vi gör med andra, alldeles vanliga människor.


  34. Helene skriver: 22 februari, 2018

    Nu ska vi reda ut detta ordentligt! Det gäller ju Madeleine! Att Victoria samt Sofia haft ett helt team stående standby, en hel månad före väntad förlossning då har det inte varit någon fråga om PRISLAPP!!! Men nu, nu skall vi veta om en kopp kaffe efteråt, kanske kanske bjuds det—GRATIS! Jajamen vässa pennorna gott folk!!! Att alla EU medborgare har rätt enl. lag till förlossning, samt akutsjukvård,,tom. IS-anhängare, grova brottslingar mm. –Men nu skall vi UTREDA DETTA EN GÅNG TILL!!!


    1. m skriver: 23 februari, 2018

      Du har givetvis helt rätt.


  35. Ida skriver: 22 februari, 2018

    Hur är de fortfarande EU-medborgare efter Brexit?


    1. Julia Dahlgren skriver: 23 februari, 2018

      Brexit har inte trätt i kraft ännu.


  36. Christina skriver: 22 februari, 2018

    Tycker egentligen inte att Madeleine ska behöva betala för att föda en svensk prins eller prinsessa. De betalar ju ändå med all uppmärksamhet och ofrihet som ett offentligt liv innebär. Det är ändå bra att viljan, tanken att betala själva finns.Hoppas de väljer Danderyd som förra gången och att allt går väl.


  37. MONA skriver: 22 februari, 2018

    Enl.landstinget så gäller detta.se klipp.
    Personer från EU/ESS-land som kan uppvisa EU-kort har rätt till all vård som blir nödvändig på grund av graviditet. Detta inkluderar också förlossning i normal tid förutsatt att avsikten med vistelsen inte är att söka förlossningsvård.

    Madeleine har planerat att föda här och får då betala själv.


  38. Bofinken skriver: 22 februari, 2018

    Trams.


  39. Bofinken skriver: 22 februari, 2018

    SUCK


  40. Kerstin von Rumpare skriver: 22 februari, 2018

    Madde behöver väl inte vara så kräsen, hon kan väl föda gratis i hovstallet! Det gick ju bra för Maria 🙂


  41. EllaBellaBingo skriver: 22 februari, 2018

    Det är inte oförskämt alls att spekulera eftersom det är vi skattebetalare som står för kungahuset. Jag förstår om detta retar familjen Bernadotte eftersom denna familj inte vill utsättas för 100%-ig öppenhet och granskning. Eliten d v s regering och riksdag låter dem också komma undan med denna öppenhet. Om de inte ska betala för en privat förlossningsvård här i Sverige så blir det hela ännu märkligare varför hovet har varit så kvick på att gå ut med att de betalar för förlossningen.


  42. Jacquetta skriver: 23 februari, 2018

    Det finns väl 2 BB:n vid Danderyds sjukhus har jag förstått, de är sjukhusets eget BB, Danderyds BB och det privata BB Stockholm. Både Madeleine och Sofia har väl tidigare fött på BB Danderyd? Jag hoppas att hon inte väljer det privata BB Stockholm då det leder till att hon kommer att utnyttjas som reklampelare för privatsjukvård vilket i sin tur leder till att alltmer sjukvård blir privatiserad och vinsterna går till bankkonton i utländska skatteparadis. Kungahuset bör inte medverka i sådant!


  43. Moa skriver: 23 februari, 2018

    CVM har rätt. Madeleine är svensk medborgare och betalar inget.Däremot tillkommer dock kostnader för vakter och “speciallag” med barnmorska och barnläkare och “specialbehandling i eget rum”. Men kanske notan på kostnader för “lyxen” skickas till hov/kungen?


  44. Skrutt skriver: 23 februari, 2018

    for att reda ut begreppen – Storbritannien har inte lamnat EU an. Uttradet sker forst i mars 2019 (om det inte blir forlangt). M a o PM och familj ar fortfarande EU medborgare.


    1. ME skriver: 23 februari, 2018

      Prinsessan Madeleine med barn kommer även i fortsättningen att vara EU-medborgare trots Brexit, eftersom de är svenska medborgare. Var man är bokförd ändrar inte på detta. Annat är det för Chris, han mister sitt EU-medborgarskap iom Brexit, då han har brittisk och amerikanskt medborgarskap.


  45. Bror skriver: 23 februari, 2018

    Om man får ta pressekreteraren på orden, så får den svenska vården dubbelt betalt vid Madeleines förlossning. Dels kommer en påse pengar från herrskapet O’Neill, därefter en påse till från England. Är det månne för att täcka de skenande kostnaderna för nya Karolinska?
    Så här är det: O’Neills betalar den faktiska svenska kostnaden ur egen ficka. Vid återkomsten till London, där de är mantalsskrivna, begär de pengarna tillbaka minus den engelska patientavgiften.


    1. Bror skriver: 23 februari, 2018

      Förklaringen
      till dessa till synes onödiga EU-byråkratiska penningströmmar är att förhindra det som Göran Persson en gång kallade “social turism”.
      Som EU-medborgare ska man inte ha möjlighet att optimera planerad vård genom ett helt fritt val av EU-land och sjukhus. Därför finns denna “pengabroms”.
      Notera dock att detta gäller endast vid planerad vård, inte vid ett akut insjuknande i annat EU-land än det där man är stadigvarande bosatt. Då betalar patienten endast vanlig patientavgift.


  46. MONA skriver: 23 februari, 2018
  47. Bror skriver: 23 februari, 2018

    Mycke´ skrik för lite ull, sa han som klippte grisen.


  48. Marguerithe skriver: 23 februari, 2018

    Allt handlar om pengar. Kungen ger nog sjukhuset en generös slant för gott utfört arbete efteråt. Jag kan förstå att man utnyttjar Sveriges generösa regler. Alla skulle göra detsamma.


  49. caterine skriver: 23 februari, 2018

    Alla som hyllar Madeleine, av vilken orsak vet jag inte, vad egentligen uträttar hon som svensk prinsessa? Att klappa en häst som de fått, att sitta med på diverse tillställningar, klädd med eleganta kläder som hon fått gratis, är det så mycket att ha? Varför får man på huden när man kritiserar sådant i dag? Och prins Carl Philip, vad är det som han uträttar som vi inte kan klara oss utan? Jag förstår inte resonemanget.


    1. emmyh skriver: 23 februari, 2018

      det Madeleine gör och jobbar med är Childhood, mot sexuella övergrepp mot barn och människohandel, hon har själv utarbetat kampanjer, senast Eyes wide open, för att få människor att uppmärksamma och anmäla misstänkta övergrepp.
      Hon har ett stort hjärta och vilja att hjälpa


    2. Regina Lindholm skriver: 23 februari, 2018

      Om du inte förstår resonemanget så kan nog ingen hjälpa dig.


    3. m skriver: 23 februari, 2018

      Vet man vad Childhood arbetar med så vet man vem som bör hyllas.


  50. Christina Kari Helsinki skriver: 23 februari, 2018

    Befriande att hovet meddelar hur det ligger till i en så vikig fråga. Trevligt att också få veta dygnskostnderna är så fördelaktiga i Sverige. Här i Finland ligger dygns avgiften på ca 38 euro för varje på påbörjjat dygn.


  51. Pia skriver: 23 februari, 2018

    Varför föder inte Madeleine i London där hon bor? Varför avstod hon inte titeln vid giftermålet? Hon, som är så blyg, skulle då ha kunnat leva ett helt vanligt, men ändå välbärgat, liv. Faster Margareta gör det och faster Christina lever som fru Magnusson. Deras barn är också “vanliga” personer. Man undrar.


    1. emmyh skriver: 23 februari, 2018

      förmodligen för att hennes familj och vänner finns nära, vilket är extra tryggt i samband med en förlossning, samt att det är hennes hemland, en trygghet med allt vad det innebär. Att hon bor i London beror på Chris jobb, det är inget alternativ att bo i Sverige just nu. Men hon har precis lika rätt att vistas och få vård i Sverige, som andra EU-medborgare.


  52. caterine skriver: 23 februari, 2018

    Håller med Pia, varför vara så angelägen om att behålla prinsesstiteln när man inte bor i Sverige, inte vill representera eller jobba på något vis för landet? Att ha alla fördelar men inte anstränga sig det minsta verkar snålt minst sagt. Antingen borde hon välja ett liv i London med make och barn eller flytta till Sverige och börja göra rätt för sig.Man kan inte behålla fördelarna hur länge som helst.


    1. Bror skriver: 23 februari, 2018

      Mitt (hypotetiska) svar på den frågan är att Madeleines HKH-titel inte är hennes egen önskan utan pappas och mammas.
      Föräldratanken bakom den ordningen är (fortfarande hypotetiskt) att yngsta dottern därigenom är “svenskt återförsäkrad”. Även om olyckan skulle vara framme och makarna går isär, kan Madeleine fortsätta att leva ett kungligt liv tillsammans med sina (också) kungliga barn.
      Ett liv i prinsessan Margaretas fotspår måste för kungafamiljen vara spår som förskräcker.


    2. Julia Dahlgren skriver: 23 februari, 2018

      Bra tänkt, Bror.


  53. MarieS skriver: 23 februari, 2018

    Bror
    Jag tror att du har helt rätt.


  54. MONA skriver: 23 februari, 2018

    Madeleine får INTE apanage.Apanage är ett statligt anslag till Hov & slottsförvaltningen
    Hon får INTE gratis kläder.
    Madeleine får betala förlossningen helt själv då hon har PLANERAT att föda i SVERIGE.
    Förstår ni inte skriven svenska denna länk går till Stockholms läns landsting.
    https://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientavgifter/turisthandboken/artiklar/nodvandig-vard/
    Nej kungen kan inte betala till landstinget som är helt skattefinansierat.


  55. Mjau skriver: 25 februari, 2018

    jag har också undrat över vad hovet menade med att de betalar för förlossning, finns det alltså privataktör i STockholm? trodde nämligen de slutat. men poängen är ju resursbristen, spelar ingen roll om man betalar extra utan det är systemet som helhet som måste bekosta det och det måste finansieras med mera medel! patientavgiften bara 100 kronor/dygn i Sverige??! i Finland kostar det 38,80 euro/påbörjat dygn (om man kommer in tisdagkväll och åker ut onsdag bitti betalar man 2 dygn) enligt lag!


  56. Skånedamen skriver: 26 februari, 2018

    När man läser denna tråd blir man både förbluffad och förundrad över såå mycket okunskap som råder bland “vanliga människor” om vilka regler som gäller. Här finns uppenbarligen en grannlaga uppgift för myndigheterna att på något sätt uppdatera svenska kvinnor om lagregler, rättigheter och skyldigheter. Kanske skriva något på Facebook som verkar vara det som kvinnor numera dyker skallen i.. Detta med EU och vilka regler som gäller ska vi bara inte prata om. Och England och Brexit!


  57. MONA skriver: 26 februari, 2018

    MJAU landstinget kan debitera full avgift för den som inte är folkbokförd i Sverige.
    En vän med fru från Thailand.Frun var gravid och hade behov av sjukvård.
    De fick betala 1600 kr på akuten.Då hon bara hade turistvisum.
    Hon valde att åka hem till Thailand för att föda sitt barn.För här hade hade det kostat
    mycket pengar.


  58. Daga skriver: 26 februari, 2018

    Visst fick jag betala dyrt, ensam till smärta och vånda,med blod, svett och tårar.Tre gånger,två av dem,kaos,tjugoen dagar sammanlagt för eftervård av skador och felbedömningar.Förlossningar går inte efter regelboken.Många kvinnor har betalat dyrt för att föda barn,ändå anses det nästan som vardagsjobb, men den som drabbas där i födslosängen, tänker nog inte dyrt som i pengapåse utan dyrt för egna kroppen eller för den som ska födas.Mvh Daga.(mor till tre)


  59. lillemor lundgren skriver: 4 mars, 2018

    Sluta jaga denna kvinna. Jag mår illa av att se henne kritiseras i alla sammanhang. Ibland är det ren mobbing. Ovärdigt av oss I Sverige rojalist eller ej. Vi har samma värde alla. även Madeleine. Jag önskar du förstår, att vi är många som uppskattar dig.


Annons

Laddar