Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Sanningen om Chris – som kungahuset inte berättar!

22 sep, 2020, 07:00 
Chris har ett konto på Instagram!
Chris O'Neill – en gåtfull och färgstark man.Här är sanningen som kungahuset inte berättar.
Annons
Chris hemliga liv innan Madeleine!Brand logo
Chris hemliga liv innan Madeleine!

Chris O’Neill är mycket noga med att betona att han är en yrkesman. Han beskriver sig själv som en brödvinnare, en familjeförsörjare – och det var på grund av detta som han tackade nej till att bli prins när han gifte sig med prinsessan Madeleine.

Men vad är det egentligen som Chris sysslar med under dagarna? Det får vi inte veta via kungahusets hemsida.

Chris O’Neill – sanningen som hovet inte berättar

Chris O'Neill blev jämförd med ett troll.
Chris O’Neill är en slipad affärsman.

På kungahusets finns en ganska diger biografi över Chris liv. Men tidslinjen slutar abrupt vid 2013.

“Efter sex år i finansvärlden vidareutbildade Herr Christopher O’Neill sig genom ett tvåårigt MBA-program vid Columbia Business School i New York. Efter sin MBA-examen från Columbia 2005 har Herr Christopher O’Neill arbetat som finansanalytiker för fondbolagen Steinberg Asset Management och Noster Capital. Utöver det har han investerat i entreprenörsdrivna bolag”, står det på hemsidan.

Annons

2013 valde Chris att lämna Noster Capital. Då startade han sitt bolag Wilton Payments, vars verksamhet han berättade om i SVT-programmet Skavlan tre år senare.

– Numera har jag slutat arbeta med privatkunder och håller istället på med elektroniska betalningslösningar för större företag. Min uppgift är att hitta affärsmässiga lösningar för storföretag i Europa, sa Chris då.

Det är alltså detta som INTE finns omnämnt på kungahusets hemsida.

 

“Har byggt det från grunden”

Chris driver företaget tillsammans med sin svåger John d’Abo. Han äger 42,5 procent av företaget och sköter Wilton Payments verksamhet i USA.

– Vi har byggt ett företag från grunden, där fokus ligger på att tillhandahålla en tjänst som ger våra amerikanska samarbetspartners affärsmöjligheter på andra sidan Atlanten: Det handlar om stora amerikanska banker, som vi bistår med att hitta kunder, vilka alla är företag inom olika branscher: Det kan vara modeföretag, hotellkedjor och bensinmackskonglomerat. Vi hjälper dem att strömlinjeforma sina betalningsmodeller, berättade Chris i en intervju med tidningen King Magazine 2018.

 

Annons