Tora Uppström Berg: Det har varit en tung tid

Tora Uppström Berg: Det har varit en tung tid
Annons

Tora Uppström Berg.

Tora Uppström Berg.

Norskan Tora Uppström Berg är tillbaka och talar ut i en norsk tidning om livet efter skandalen då Jonas Bergströms otrohet avslöjades.

Hon blev känd över en natt när hon i april i norska Se og hör berättade om sin natt med prinsessan Madeleines dåvarande pojkvän Jonas Bergström, som ni kund läsa om här på vår sajt.

Mådde dåligt

Efter avslöjandet, som ledde till att förhållandet mellan Madeleine och Jonas sprack, gick hon under jorden med sin familj, trycket på henne blev helt enkelt för hårt. Hon mådde väldigt dåligt och varken hon eller familjen kunde hantera det. Men nu mår hon bättre och öppnar sig idag för första gången sen det hände i en norsk tidning.
– Det har varit en tung och krävande tid. Familjen och mina vänner har varit mitt viktigaste stöd den här perioden. De har tagit med mig ut och fått mig att tänka på andra saker, säger hon i en intervju i Dagbladet.

Tora berättade om sin natt med Daniel Bergström i Se og Hör.

Tora berättade om sin natt med Jonas Bergström i Se og Hör.

Läkande konst

Annons

Tora har hållit sig hemma i Meråker för att samla kraft. Till vardags går hon annars en foto-utbildning på ett universitet i England och skulle ha ställt ut en bild på en utställning i London men orkade inte heller det på grund av skandalen. Nu ställer hon ut bilden på en utställning i Norge istället och igår var det vernissage. Utställningen heter passande nog “Kan konst läka”.
– Det här har hjälpt lite, det har varit skönt att ha utställningen att jobba med, säger Tora.

Av Ann-Sofie Lundin
Foto: All Over Press

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

140 kommentarer till “Tora Uppström Berg: Det har varit en tung tid”

  1. Linda skriver: 2 juni, 2010

    Jaha, så nu skall vi tycka synd om henne?! Det är möjligt att hon inte insåg vad hennes agerande skulle ställa till med (även om man tycker att det borde vara uppenbart för alla normalbegåvade personer), men det är ingen ursäkt för att komma i efterhand och säga “oj, vad jobbigt det blev, det hade jag ingen aaaaning om!”

    För övrigt blir jag både chockad och djupt illa berörd (hittar inga andra ord) när jag läser påhoppen på prinsessan Madeleine här på sajten. Visst kan man tycka vad man vill om monarkin som institution och om enskilda medlemmar av kungahuset, men därifrån till att komma med påståenden som att Madeleine vill stjäla uppmärksamheten från Victoria, att hon inte står ut med att inte stå i rampljuset själv och därmed uteblir från lysningen, att hon kommer att dyka upp på systerns bröllop iklädd något spektakulärt och därmed dra blickarna från Victoria, osv…det enda ord jag kan hitta för den sortens spekulationer – för det är vad det är – är SMAKLÖST.

    Vi vet ingenting om kungafamiljens privata angelägenheter, av den enkla anledningen att det inte är sådant de talar om offentligt. Därför vet vi ingenting om anledningen till att Madeleine avsagt sig alla offentliga uppdrag t v (och systerns lysning får väl räknas dit), även om det ligger nära till hands att anta att hon mår dåligt efter allt som hänt.

    De flesta av oss känner inte prinsessan Madeleine och har aldrig träffat henne. Det lilla vi tror oss veta om henne grundar vi på sådant vi sett, hört och inte minst läst i media som verkar vara ute efter att vinkla bilden av henne. Hur ofta får vi inte se bilder på Madeleine med ett glas i ena handen och en cigarett i den andra, eller på stan med en påse med trendig butikslogga på? Rubrikerna lyder då “Här festar Madeleine” och “Madeleine shoppar loss”, trots att det inte är konstigare att hon går ut på krogen med goda vänner eller går på shoppingtur än att någon annan gör det. Sedan används bilder från ett och samma tillfälle om och om igen, så att det skall se ut som Madeleine inte gör annat än festar och shoppar. Det är som om många journalister har bestämt sig för att frysa bilden av den 15-åriga festprinsessan Madeleine, utan att vilja inse och acceptera att Madeleine närmar sig 30, har skaffat sig universitetsutbildning och även hunnit arbeta en hel del för Childhood foundation. Hur många av oss skulle vilja bli sedda som omogna och festglada tonåringar hela livet, oavsett vad vi uträttat och uppnått i vuxen ålder?

    Av alla intervjuer och reportage om kungafamiljen som sänts genom åren verkar det som om syskonen har bra relationer till varandra och kompletterar snarare än konkurrerar med varandra. Varför skulle Madeleine vara avundsjuk på Victoria; den uppmärksamhet som Victoria får innebär att hon alltid skärskådas och kritiseras för allt hon säger och gör eller INTE säger och gör, och det tror jag gärna Madeleine (liksom de flesta andra av oss) gärna är utan. Madeleine åtnjuter alla privilegier som kungliga har men har inte Victorias ansvar vilande på sina axlar, så det finns ingen anledning för henne att vara avundsjuk på storasyster eller försöka stjäla rampljuset från henne. Tvärtom har Madeleine större frihet att utforma sitt eget liv.

    Även om man är emot monarkin kan man faktiskt visa respekt för Madeleine som en medmänniska vilken som helst som just nu går igenom en svår tid. Tänk er själva – hon var förlovad, skulle gifta sig strax efter Victoria och hon och Jonas hade redan börjat planera för sitt gemensamma hem. Hur svårt måste de då inte vara att bryta upp? En brytning är väl alltid smärtsam, men jag kan tänka mig att den blir hundra gånger värre när den måste utspela sig inför TV-kameror och fotoblixtar och penetreras på varenda sajt och blogg.

    Alla här har väl någon gång i sitt liv råkat ut för något som känts näst intill oöverstigligt svårt när det inträffade. Gå tillbaka i tankarna till en period när ni var riktigt under isen och helst bara ville dra er undan omvärlden och slicka såren i fred? Hur tror ni att det då skulle ha känts att få en kamera uppkörd i ansiktet, eller se sig själv på varenda löpsedel och läsa allehanda lögner och sensationslystna påståenden hopkokade bara för att sälja fler lösnummer?

    Många här säger att de är trötta på fjäsket för kungahuset, och att de kungliga inte är mer än vanliga människor. I så fall undrar jag: är det inte en vedertagen princip att man inte sparkar på den som redan ligger? Skall vi behandla de kungliga SÄMRE än vi skulle göra andra människor, samtidigt som vi hävdar att de BARA är vanliga människor?


  2. Axel skriver: 2 juni, 2010

    Läs Linda!
    Dina tankar delar du med många, och definitivt med mig.
    Tack Linda för dina välkomna ord i rättan tid!
    Gud välsigne Dig!


  3. berette skriver: 2 juni, 2010

    Klokt skrivit


  4. Britt Persson, Lund skriver: 2 juni, 2010

    Linda!
    Stor eloge till Dig! Bästa kommentaren jag läst på väldigt länge!


  5. Stina skriver: 2 juni, 2010

    1# Ja du verkar vara en mkt klok och klarsynt människa. Synd att inte fler människor har den insikten, men det är ju iallafall bra att somliga har den och kan föra sådana budskap vidare till andra.


  6. Linnéa skriver: 2 juni, 2010

    Inget är inte svart eller vitt, men visst ger det ett konstigt intryck att tillbringa tiden på stranden i Miami istället för att närvara vid Victorias lysning och Sveriges nationaldag.


  7. Netaadika.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    Ja Linda 🙂 Bra talat, Du är en klok person !


  8. Netaadika.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    “Det har varit en tung tid” säger falska Tora. Men som sagt nu skall vi tycka synd om HENNE !!!! NOT !


  9. Ulla-Bella skriver: 2 juni, 2010

    Bra rutet Linda – dina kommentarer är kloka och ger en bra tankeställare. Men Linnéa ska ändå vara med och gläfsa. Hon fattade visst inte vad du menade. Madeleine kommer tillbaka när hon själv orkar och när stormen lagt sig.


  10. Agnes M. skriver: 2 juni, 2010

    Tycker inte man behöver tycka synd om varken Tora, Jonas eller Madeleine det går rykten om otrohet från alla. Den som varit minst otrogen är väl Tora hon var ju singel men det var dåligt att gå till pressen och berätta.


  11. Anna skriver: 2 juni, 2010

    Madeleine är klart sötare än Tora!


  12. Netaadika.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    #11.Anna,
    Ha ha men det var ju sent på natten och då är alla katter grå 🙂


  13. Kristinasvenskdam.se skriver: 2 juni, 2010

    Vad är det som säger att det var pojkvännens (det var vad JB var vid den tidpunkten) förmodade otrohet som var anledningen till brytningen? Den torde nog Madeleine känt till vill eklateringen. Nej, det är nog mer och annat som ligger bakom. En sensationsartikel om otrohet kunde lätt ha avfärdats av såväl fästeparet som hovet med de resurser och kontakter de har till sitt förfogande. Det ligger absolut djupare sprickor bakom.


  14. Stina skriver: 2 juni, 2010

    12 # hmmm ? 🙂


  15. Bridget skriver: 2 juni, 2010

    Det var en klok C:uppsats från Linda i ämnet Madeleine och vi håller alla med! Mycket svårt att förstå det som hände men man kan inte utesluta att Jonas Bergström ville ut ur kungahuset av någon anledning – sättet han gjorde det på är inte OK mot vem det än varit.


  16. TantLila skriver: 2 juni, 2010

    Kan inte annat än att hålla med de andra. Linda, du har skrivigt precis så som många känner / tycker. Mycket mer än så finns väl inte att skriva.


  17. Sarah skriver: 2 juni, 2010

    Instämmer med Kristina inlägg 13.


  18. Evelyn skriver: 2 juni, 2010

    # 1 Lina…väldigt bra och klokt sagt 🙂

    Tora kan flytta till månen,kanske hon träffa på ET någonstans i rymden 🙂


  19. Sarah skriver: 2 juni, 2010

    Tora var singel till skillnad mot Jonas så hon har väl inte störst skuld i detta. Det går även rykten om att Jonas gjort slut för att Madeleine varit otrogen.


  20. Bridget skriver: 2 juni, 2010

    Så länge Jonas Bergström inte offentligt går ut och tala om vad som hände, kommer spekulationerna att fortsätta och det gynnar Madeleine, inte Jonas. Ingen i kungahuset kommer någonsin att kommentera händelsen. So why don’t you speak out?


  21. Stina skriver: 2 juni, 2010

    19 # Varför skulle Madeleine ha varit otrogen mot Jonas. Det tror jag knappast att hon har varit. Ett mkt konstigt resonemang enligt min åsikt.


  22. Stina skriver: 2 juni, 2010

    19 # TRICKET är att hålla huvudet kallt och lita på sina insikter. Det kommer man långt med 🙂


  23. Evelyn skriver: 2 juni, 2010

    När vi ändå prata om Jonas här så är han inte välkommen till slottet längre. Tidningar skriver så mycket så jag tror inte det är sant.


  24. Stina skriver: 2 juni, 2010

    19 # Sedan kan ju sådana rykten vara helt harmlösa också, det vet man aldrig 🙂


  25. Marie skriver: 2 juni, 2010

    Oj oj lilla Tora är bara ute efter uppmärksamhet. Hur mycket betalt fick hon av SD för att “tala ut”? Taskigt att dra upp den skiten igen tycker jag.
    Det är bara för att spä på mer elände för Madeleine.
    Jag tror att Madeleine upplever en stor skam att ha blivit behandlad på detta viset av både herr Bergström, Tora, journalister, fotografer och alla andra sensationslystna människor.
    Och det tror jag även att Kungen och Drottningen också känner. Att ställa till med kunglig förlovning med allt vad det innebär av uppvaktning osv. och så urartar alltihop.
    Om jag varit som Madeleine hade jag också dragit mig undan tills det var lugnt. Men den här Tora artikeln har förstört en hel del nu.
    Var det nödvändigt?


  26. Carina skriver: 2 juni, 2010

    Jag håller med om att Madeleine säkert har sina skelett i garderoben, alla gånger! Tora har inte gjort något större fel, om hon inte hade sagt något så hade spekulationerna varit än värre än någonsin.


  27. Ronja skriver: 2 juni, 2010

    #21 Ehm, vi pratar om ett par som förlovade sig två månader efter Tora. Många visste om affären med Tora, så troligen även Madeleine. Och 10 månader senare förhållandet var över. Hela historien är KONSTIGT.


  28. Ronja skriver: 2 juni, 2010

    och även hunnit arbeta en hel del för Childhood foundation

    Vad är “en hel del”?


  29. Magdalena skriver: 2 juni, 2010

    Ja, jeg synes faktisk synd på Tora som var så uheldig å råke ut for en type som Jonas. De møttes, det tentes en ild,- og ingen av dem ville kontrollere den!

    Dette er ting som skjer hver eneste dag mellom ungdommer anno 2010.

    Dessverre fortalte ikke herr Jonas at han hadde kjæreste!

    Jeg synes også synd på Tora fordi hun ikke klarte å stå i mot presset fra massemedia! Det har hun fått betale for.

    Og jeg synes veldig synd på prinsesse Madeleine,- hun har det smertefullt, og i tillegg må hun lese all fordømmelse som skrives om at hun ikke stiller opp her eller der!

    7 – 8 års samlivsbrudd kan smerte dypt,- og ingen mennesker takler slike kriser likt,- så slutt å være besserwissere for hvordan hun bør oppføre seg i sorgprosessen sin!


  30. Bridget skriver: 2 juni, 2010

    Madeleine måste också känt till historien när alla bratsen på Stureplan visste ändå skulle förlovning eklateras under brinnande krig dem emellan. Tycker också att förlovningshistorian med efterföljande krisresa till Thailand är ytterst besynnerlig.


  31. Agneta skriver: 2 juni, 2010

    En eloge till dig Linda som kunde säga ifrån vad gäller all smutskastning som är på denna blogg mot prinsessan Madeleine. Det verkar som om alla vet exakt vad som hänt trots att ingen egentligen vet ett enda dugg. Det är så sorgligt med människor som uttalar sig om saker de faktiskt inte har en aning om. Bara slänger ur sig en massa elakheter.


  32. Alexandra skriver: 2 juni, 2010

    Det som har hänt tillhör historien och sådant får man bara acceptera. Det gäller att leva i nuet.


  33. Evelyn skriver: 2 juni, 2010

    Man ska inte se bakåt utan framåt.


  34. Alexandra skriver: 2 juni, 2010

    33 # Jag håller med dig fullt ut.
    Under vissa perioder i livet måste man dock så bakåt för att kunna se framåt. Men sedan får man faktiskt ta och lägga det åt sidan och bara fokusera på nuet och det som faktiskt är bra.


  35. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    Allt som skrivs här i ämnet Madeleine/Jonas numera är upprepningar för sådär hundrade gången. Synd att SD skulle starta en tråd med eländet.


  36. Bridget skriver: 2 juni, 2010

    Tyv’ärr kommer nog denna tråd tillbaka emellanåt, allt som tystas ner i kungahuset utan någon som helst förklaring förblir ny näring för spekulationer och rykten så fort möjligheter ges. Det kunde de lätt ha avlivat!


  37. Alexandra skriver: 2 juni, 2010

    Ja allt som tystas ner och inte pratas ut om kan ge näring till nya spekulationer och rykten.
    Om Prinsessan och Jonas hade hållt ihop antingen som ett par eller vägrat ge upp varandra som trogna vänner under denna turbulenta tid hade det ju lett till någon sorts bearbetning för dom båda och möjligheter till att slutligen reda ut saker och ting för gott och på så sätt kunna glömma och gå vidare och fokusera på framtiden. De hade förmodligen gått stärkta ur det och nya rykten hade inte gett samma effekt överhuvudtaget.
    Men nu har ju ingen av dom har ju varit smarta nog att hålla kontakten med varandra för att kunna reda ut saker och ting. Det kan däremot ge näring till nya spekulationer i framtiden tror jag när det gäller dessa båda.


  38. nina skriver: 2 juni, 2010

    Jag tror inte Madeleine visste nånting om saken med Tora, hur skulle det annara hadde gått så snabbt med brytningen? Jeg tror det var som en bomb för förhållandet.


  39. nina skriver: 2 juni, 2010

    Annars – förlåt.


  40. Neah skriver: 2 juni, 2010

    Bra Linda, håller med dig till fullo, Du är en klok person, perfekt
    uttalade.


  41. lotta skriver: 2 juni, 2010

    Jag tror inte att det bara är jonas fel madde är säkert inte så oskyldig själv.


  42. minnie skriver: 2 juni, 2010

    Det var nog inte historien med Tora som gjorde att det tog slut.


  43. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    Alexandra # 37.
    Du och några fler skriver ofta att dom skulle ha jobbat på sitt förhållande för att kunna gå vidare.

    Det var kanske det dom gjorde. Det var ju turbulent länge. Och till slut funkade det bara inte. Kan ju vara så att dom inte längre vill. Dom kanske har jobbat färdigt på det och insett att dom inte ska vara ett par.


  44. Sophia skriver: 2 juni, 2010

    Ja, Linda, visst måste man tycka synd om den här unga flickan som missbrukats av en betydligt äldre, arrogant, sammanboende man. I Sverige i dag är ju samboende detsamma som att vara gift i andra länder. Det är alltså enbart denne man som gjort något förkastligt, alls inte den norska flickan.

    Kvinnor och män är i dag sexuellt jämställda – i alla fall i Sverige. Flickan i detta fall har alltså inte gjort något “fel”; hon tycks inte vara vare sig förlovad, sambo eller gift, varför hon är i sin fulla rätt att tillbringa en natt med någon hon gillar.
    Att hon sedan har lockats till sitt tidningsuttalande är olyckligt, men detta har knappast haft någon betydelse för det sambopar det här gäller.


  45. Alexandra skriver: 2 juni, 2010

    Ja men då borde dom båda två vara glada och lyckliga inte leva på var sitt håll på vitt skilda kontinenter och deras liv vara så dysfuntionellt mot vad det brukar vara. Så visst tror jag att det finns känslor mellan dom.
    Risken finns ibland att man ältar saker som inträffat för mkt. Så det kanske är bra för dom båda att de idagens läge inte har så mkt kontakt och få känna efter om de längtar efter varandra eller inte. Då först kommer de inse vad dom vill och inte.


  46. Ellen skriver: 2 juni, 2010

    Hvorfor bruger SD gamle fotos af Tora, når der er taget nye i forbindelse med hendes foto-udstilling, som man “skriver” om på webben øverst ?
    http://www.kjendis.no/2010/06/02/kjendis/tora_uppstrom_berg/prinsesse_madeleine/jonas_bergstrm/svenske_kongehuset/11970706/


  47. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    Alexandra. Det är slut mellan dom. Spelar väl ingen roll om dom lever på olika kontinenter då. Och det är inte säkert att dom ens kommer att ha ett vänskapsförhållande. Troligen inte.


  48. Alexandra skriver: 2 juni, 2010

    Ja vi får se vad som händer nu drar jag mig tillbaka. Så får ni ha det så bra så länge, på återseende.


  49. fredrik, sthlm skriver: 2 juni, 2010

    Tora är jättesöt på bilderna man kan kolla på via länken ovan.


  50. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010
  51. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    Det är inte Toras fel det som hänt. Men det är hennes fel att hon var så girig på pengar att hon lämnade ut detta till pressen. Och hon kommer inte att sluta berätta. Hon får en drös med pengar varje gång hon “talar ut” i pressen.

    Hon kommer att suga ut allt hon kan om detta.


  52. Kristine, Oslo skriver: 2 juni, 2010

    Eksperter på den slags har uttalt at Tora kunne ha fått godt og vel en million kroner for denne storyen, om hun hadde vært forretningskvinne og forhandlet om saken. (som f eks Fergie). Så Tora er nok en sann amatør.


  53. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 2 juni, 2010

    Kristine Oslo.
    Hon kanske lär sig. Den här historien har bara börjat.


  54. fredrik, sthlm skriver: 2 juni, 2010

    Se och Hör ger idag en annan version av anledningen till den brutna förlovningen.


  55. Hariett skriver: 2 juni, 2010

    Håller med om Madeleine inte heller har varit genomtrogen. Tyvärr får Jonas ta det mesta av allting trist som kommit av den här historien. Hoppas att Jonas och Madeleine hittar tillbaka till varandra, vilket skulle vara roligt.


  56. En morsom fyr. skriver: 2 juni, 2010

    Sekken granner tös!


  57. seija östmanMoominiFinland skriver: 3 juni, 2010

    Bra Linda .


  58. hilde skriver: 3 juni, 2010

    Bra skrevet Linda.
    Mange av innleggene her ,ikke bare om Madeleine, er som du sier smakløse.
    Madeleine har sagt at Victoria er den klokeste personen hun kjenner og en hun alltid kan gå til når hun har problemer.
    Jeg tror at Madeleine aldri ville reist til USA uten Victorias godkjenning. Kanskje det til og med er etter Victorias råd.


  59. Inge L. skriver: 3 juni, 2010

    Det meste der står her er ” yesterdays news” – også #1 Lindas, laaaange indlæg. Hun laver bare en konklusion og resume af hvad der har stået i kommentarerne de sidste 2 måneder !

    Og det er lidt mistænkeligt, hvordan en kommentar af den længde er sluppet uden at blive gransket af moderator,eftersom MaryK engang fik som svar, at grunden til, at hendes kommentarer blev gransket var, at de var så lange ? !

    Er ” #1 Linda” blevet “plantet af redaktionen ???

    BEMÆRK tidspunktet for, hvornår den er lagt ud: kl. 15.03 og allerede kl. 15.29 ligger Lindas lange kommentar her!


  60. Nils G skriver: 3 juni, 2010

    En så blixtsnabb sekreterare är precis vad jag ville ha mig 😉


  61. Stina skriver: 3 juni, 2010

    Kan inte fatta varför ni sitter här inne och skriver om dessa kungliheter gå ut och lägg er och sola. Det ska i allafall jag göra nu… 🙂


  62. Anna skriver: 3 juni, 2010

    Enligt Aftonbladet har M åkt till Miami eftersom hon är rädd för att nya uppgifter om JB ska läcka ut. Jag tror pressen sitter på uppgifterna och tycker de ska sjunga ut. Vad har hänt? Har JB vänstrat med någon känd dam? Ska han bli pappa? Är någon Vinge-kollega inblandad? Efter bröllopet lär det bli skriverier igen. Tycker för övrigt M ska skärpa sig. Eller möjligen redovisa hur stor del av apanaget som går år till hennes resor, handväskor och champagneluncher. Hon är bortskämd och det är inte för inte hon fått det mindre smickrande “smeknamnet” Ciggen på en del nätsajter.


  63. Irena skriver: 3 juni, 2010

    Alla talar om Carl-Philips försenade tonårsuppror…Här har vi ett till, kanske ännu starkare?? Varför skall Madeleine vara rädd för vad media kan komma ut med om honom? Det är väl inte hon som ansvarar för hans handlingar?


  64. Irena skriver: 3 juni, 2010

    Jonas avses i kommentar ovan 🙂


  65. Ann skriver: 3 juni, 2010

    #Inge L,

    Varför skulle redaktionen lägga ut inlägg där de kritiserar/framställer sig själv i dålig dager – för SD är ju en av de tidningar som deltagit i häxjakten på Madeleine den senaste tiden? Om SD skulle lägga ut ett eget inlägg under pseudonym skulle man nog välja ett hyllningstal till sig själv, tror du inte?


  66. Camilla skriver: 3 juni, 2010

    Kanske Linda bara menar att det är hög tid att lämna Madeleine i fred nu…? I så fall instämmer jag. Det här har förlorat alla proportioner. Hur kan man spy så mycket galla och hat över en människa som man aldrig träffat? Om vilken annan person som helst blev utsatt för samma behandling som Madeleine, skulle det kallas diskriminering och ärekränkning och anses straffbart.


  67. Bridget skriver: 3 juni, 2010

    59. Inge L
    Kunde inte uttryckt mig bättre själv, men vågade inte andas det. Känslan kom direkt, visste jag inget, gissar jag på uppdrag av hovet. Ett inlägg = välskriven C:uppsats som får läsarna tappa andan. Förekommer inlägg från denna “Linda” på fler ställen och i vilket sammanhang?


  68. Camilla skriver: 3 juni, 2010

    Bridget,

    Varför verkar du och vissa andra ha så svårt att tåla att någon uttrycker sig väl i skrift? För att det är relativt tunnsått med sådana personer här på SD månne? Själv tycker jag att det är riktigt befriande att läsa inlägg som inte vimlar av stavfel, syftningsfel och andra språkliga konstigheter, ibland näst intill obegripliga.


  69. Marika skriver: 3 juni, 2010

    Jag är besviken över att SD väljer att överhuvudtaget skriva om Tora och hennes känslor. Har hon inte ställt till med nog skada för en hel livstid? Att fortsätta låta henne komma till tals och utmåla henne som en slags martyr är att sända ut helt fel signaler. Dessutom kan jag inte låta bli att undra hur mycket hon får betalt varje gång hon ställer upp i massmedia för att “tala ut”? Snart blir hon väl inbjuden till varenda talk show på TV också för att lätta sitt hjärta i direktsändning, och innan vi vet ordet av ska hon skriva sina memoarer och sedan rullar det bara på…tanken på att hon skall kunna bli både rik och berömd på detta äcklar mig. Men det är tidningarnas fel som hakar på och fortsätter skriva om henne, i stället för att behandla henne som luft och förpassa henne till glömskan där hon hör hemma.


  70. Nina skriver: 3 juni, 2010

    Linda må have været på “rette sted og tidspunkt”, så at sige, ellers har hun ikke kunnet nå at skrive det og mest sandsynligt
    er det nok, at det er skrevet på forhånd!
    Men jeg synes også, at det er “yderst interessant”, HVORFOR
    det IKKE er blevet GRANSKET, når jeg tænker på, hvor mange gange jeg er blevet det for mine små og korte kommentarer.
    Det virker indirekte nærmest som en forsvars- eller hyldesttale for prinsesse Madeleine ( skrevet af en veninde ?).


  71. Ann skriver: 3 juni, 2010

    Bridget & Inge L,

    Jag tror faktiskt att det skulle vara under hovets värdighet att gå in här och kommentera, även om det skedde under pseudonym.


  72. Emelie 27 skriver: 3 juni, 2010

    Tora som var singel när hon träffade Jonas och inte heller kände igen honom, har väl inte gjort något fel mer än att det är snyggare att inte prata ut i pressen.


  73. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 3 juni, 2010

    I så fall tror jag nog mer att det är någon på redaktionen. Och syftet både med att lägga ut den här artikeln och att själva skriva en lång kommentar är alla gånger att trigga oss att fortsätta kommentera.

    Det mesta, så gott som allt Lina skriver har redan skrivits flera gånger av olika skribenter. Här har gjorts en sammanfattning. Och den triggar till fortsatt skrivande av kommentarer.

    Det lyckas ju också eftersom här kommenteras ganska mycket.


  74. Evelyn skriver: 3 juni, 2010

    #66 Camilla…precis så menar Linda, vi alla här ska lämna Madeleine ifred nu.

    Jag håller med i allt Du skriver för det har gått för långt nu.


  75. Axelina skriver: 3 juni, 2010

    Ja jag tycker också att Linda verkar klok i sina kommentarer angående prinsessan Madeleine.
    Det är väll inte så konstigt att prinsessan inte lyckats fullfölja sina principiella plikter tillfullo efter allt som har hänt och i daxläget befinner sig i USA.
    Sedan har jag också läst att somliga tycker att prinsessan rent utsagt är korkad. Men det finns bevis för att hon fullföljt en examen med nästan VG i “alla” delkurser hon läste på högskolan. Då är man inte dum i huvudet.
    Att hennes beteende idagsläget inte alltid kan uppfattas som så exemplariskt beror troligtvis på att prinsessan bokstavligt talat KRASCHADE och BRANN när den där Tora lade fram sitt erkännande i skvaller pressen. Det beror ju knappast på att hon varken är dum och omdömeslös!


  76. Evelyn skriver: 3 juni, 2010

    Jag köpte Sv Damtidning idag. Det några här i bloggen har skrivit om Madeleine har dom skrivit i tidningen…dom får ju sina stoff från er, så NU kan ALLA läsa om hur Madeleine är.

    Fy F*N säger jag 🙁


  77. Evelyn skriver: 3 juni, 2010

    Kopiera detta från Kungliga hemsidan så Ni kan läsa vilka examen hon har: 🙂

    Språk och juridik
    Prinsessan vistades hösten 2001 i England för studier i engelska språket. Under våren 2002 tog hon 10 poäng i juridisk översiktskurs samt genomförde en kurs i datakunskap och certifierades i ECDL (European Computer Driving Licence), så kallat datakörkort.

    Arkitektur och formgivning
    Hösten 2003 genomförde Prinsessan Madeleine ett praktik- utbildningsprogram med huvudinriktning på arkitektur och formgivning. Arbetet syftade till att ge konkret och praktisk kunskap i arkitektur och möbelformgivning samt modern och samtida konst.

    Akademiska studier
    Prinsessan har sedan våren 2003 studerat vid Stockholms universitet. Ämnena har varit konstvetenskap 60 poäng, etnologi 40 poäng, historia 20 poäng samt juridisk översiktskurs 10 poäng. Uppsatsen i konstvetenskap (10p) behandlade Drottning Victoria (1862–1930) och slottet Sollidens tillkomsthistoria.
    Prinsessan Madeleine avlade den 23 januari 2006 sin fil. kandexamen vid Stockholms universitet.

    Hösten 2006 fördjupade Prinsessan sina kunskaper i humanitär verksamhet genom att läsa en magisterkurs i organisation och ledarskap vid Stockholms Universitet.

    Praktikarbete
    Den andra etappen i Prinsessans långsiktiga utbildningsprogram inleddes i januari 2006 med praktik på UNICEF:s huvudkontor i New York.
    Där arbetade hon med och satte sig in i frågor som behandlar humanitär verksamhet, vilket hon förberett genom sina studier i bland annat etnologi och modern historia.

    De områden inom vilka Prinsessan arbetade var

    •barn på institution
    •barn i krigsdrabbade och utsatta områden
    •sexuellt utnyttjade barn.
    Parallellt med arbetet på Childhood läste hon en magisterkurs i organisation och ledarskap vid Stockholms universitet.

    Inom ramen för sitt praktikarbete i New York har Prinsessan Madeleine bland annat haft informationsdagar vid FN:s huvudkvarter i New York och deltagit i konferenser, bland annat i Minneapolis kring frågor som rör stöd till program för sexuellt utnyttjade flickor.

    Hon har också deltagit i uppföljning av projekt, bland annat i Bronx, New York, som rör utbildning till unga mödrar som utnyttjats sexuellt, och traffickingfrågor.

    Under hösten 2006 gjorde Prinsessan projektuppföljning i Childhoods regi, bland annat i Ukraina och S:t Petersburg.

    Fortsatta studier
    Under 2007, liksom under hösten 2006, arbetade Prinsessan på World Childhood Foundations huvudkontor i Stockholm. Under våren 2007 fortsatte hon sina magisterstudier på Socialhögskolan med ämnet ”Barnets rätt i samhället”. Studierna fortsatte hösten 2007 med en universitetskurs i barnpsykologi.
    Under 2008 fortsatte Prinsessan såväl sitt arbete på World Childhood Foundation som sina universitetsstudier. Hon deltog tillsammans med Drottningen vid ”Third world congress against commercial sexual exploitation of children” i Brasilien.

    Under våren 2009 har Prinsessan studerat samt fortsatt sitt arbete på World Childhood Foundation. Arbetet på Childhood fortsatte hösten 2009. Hon var bland annat verksam på World Childhood Foundation i USA. Hon gjorde projektbesök i New York och San Francisco samt närvarade vid seminarier och symposier.

    Prinsessan fortsätter sitt arbete på World Childhood Foundation under 2010.


  78. mb skriver: 3 juni, 2010

    Linda #1, jag tycker inte att de kungliga behandlas sämre än vanliga människor? Vad grundar du det på? I mina ögon är det tvärtom. Det blåser på toppen brukar man säga. Det vill säga har du fått väldigt mycket fördelar och/eller en hög ställning så förväntas lite mer av dig än av mindre lyckligt lottade. Att vara en offentlig person och prinsessa av Sverige medför otroligt många fördelar men det förpliktigar också och det har definitivt ett pris. Pressen i Sverige är ytterst måttfull och hänsynstagande om man jämför med pressen i t ex Tyskland, Italien eller England. Jag tycker inte kungahuset har minsta anledning till klagan i det avseendet.


  79. mb skriver: 3 juni, 2010

    Sen kan jag hålla med att Madeleine i många år varit underskattad, hon är den enda som utbildat sig på allvar, hon gör bra ifrån sig på intervjuer och minstingen i kullen verkar jobba inte bara med representation utan även för Childhood. Mer än man kan säga om Carl-Philip, jag vet inte vad han gör, han är över 30 men jag har inte lyckats klura ut om han jobbar heltid eller studerar heltid och/eller vilka examina han redan har. Kort och gott, vad har han gjort sen studenten?


  80. A-C skriver: 3 juni, 2010

    Att Svensk Damtidning skulle hämta stoff här för att skriva om Madeleine tror jag inte, har läst igenom vad som skrivs här och det är samma saker som går att läsa i andra tidningar både svenska och i andra länder om Madeleine, många andra debattforum på nätet skriver också och många ggr mycket mer kritiskt och elakt än vad man läser här.


  81. Axelina skriver: 3 juni, 2010

    Vad för slags regler och normer ska en prinsessa som Madeleine följa för att betraktas som en fullvärdig prinsessa av allmänheten. Samma sociala praktiker och normer som vissa av er själva lever efter och som gör många av eran föreställningsvärd så trygg och lycklig?

    Nej varför ska man följa strömmen som är uppbyggd av en massa sociala praktiker. Då blir man bara en aktör som den där Tora, som slutligen bara blir osynlig inför sig själv och andra genom att ständigt och egoistiskt försöka göra det enda rätta.


  82. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 3 juni, 2010

    Vaddå praktiker Axelina? Ibland är dina kommentarer så röriga och virriga att man inte förstår vad du menar.

    Och vad för normer en prinsessa ska leva efter för att vi ska bli nöjda? Svar: Hon ska leverera, göra nytta för sina pengar som vi betalar för hennes uppehälle. Och redovisa vad hon gjort för nytta. Samma gäller alla de kungliga.


  83. Cecilie skriver: 3 juni, 2010

    Denne ” Linda” skriver bedre end hun tænker, for det er ret uintelligent, at lægge en så gennemredigeret tekst ud 20 min. efte,r at emnet er dukket op på “SD’s kungliga webben” !

    Det kræver insiderviden, som man siger i bankverdenen, og
    det må den, som har skrevet “artiklen” (3 til 4 A4 sider), have haft.
    #73
    Demba, jeg har ikke helt samme opfattelse som dig mht.
    målet med artiklen.
    Der har ikke været skrevet om Madeleine her i næsten en
    uge og jeg tror, at Toras interview i forbindelse med
    udstillingen er kommet bag på SD, som egentlig ønsker at “frede” Madeleine. Men de har valgt at omtale det sammen med et ikke særligt godt billede og da man ikke har kunnet skrive, det man helst ville i teksten, har man gjort det i den
    lange kommentar, som blev lagt lidt for hurtigt ud.

    Men enig med dig i, at det meste er noget, der har været
    skrevet om i kommentarerne tidligere.


  84. Axelina skriver: 3 juni, 2010

    81 # Men snälla Demba du behöver inte analysera mina kommentarer om du inte vill

    Ja prinsessan Madeleine må göra nytta för sig som en offentlig och kunglig person. Men jag som privatperson levrar det jag vill, när det passar mig 🙂


  85. Evelyn skriver: 3 juni, 2010

    Axelina..jag gör också som jag vill 🙂
    Jag skulle då rakt inte vilja vara Madeleine eller någon annan heller för den delen 🙂


  86. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 3 juni, 2010

    Axelina.
    Jag analyserar inte. Bara läser och upptäcker att jag inte alltid förstår vad du menar.

    Och vad du levererar är inte intressant i sammanhanget.


  87. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 3 juni, 2010

    Cecilie # 82.
    Kan vara som du skriver. Samtidigt undrar man, om de vill freda Madeleine från mer spekulationer och “skitprat” varför de över huvud taget publicerar detta om Tora.
    Hade i så fall varit bättre att inte skriva om henne.


  88. Axelina skriver: 3 juni, 2010

    84 # Jag tror dig..


  89. Ava skriver: 3 juni, 2010

    Måske er det i virkeligheden tilfældigt, at #1 kom til at ligge her .
    Det er kun det første lille afsnit, der handler om Tora – og jeg
    tror det er blevet tilføjet resten af artiklen, inden den blev lagt under denne rubrik.

    Resten er jo en ren “opsang” til os, som kommenterer her og
    ikke “forstår “prinsesse Madeleine, set fra ” Lindas” synsvinkel.
    Mit syn på “lilla -sessan” har artiklen ikke ændret noget på!.


  90. Dikte skriver: 3 juni, 2010

    Jeg synes det er så fint når Linda tager Madeleine i forsvar – særligt er det godt at høre at Madeleine støtter sig til sin søster.

    Men Linda havde ikke behøvet at kritisere Tora – herregud man kan diskutere Toras fremgangsmåde – men hvis Tora ville advare Madeleine – så er det da en ret effektiv måde 😉

    Diana ville helt sikkert have haft et 1000 gange mere lykkeligt liv, hvis hun havde haft en Tora.


  91. agnetha fältskog skriver: 3 juni, 2010

    Hej alla,
    När det gäller “Linda”…jag säger bara: “Tänk Anna Odell”!


  92. Irena skriver: 3 juni, 2010

    agnetha fältskog: Va menar du?? Är detta bara ett försök till konc.art?? Psykiatrins tillkortakommanden som noble art!! Ja, varför inte?? LOL!


  93. Michaela skriver: 3 juni, 2010

    #90 Hihi, ja, tanken svindlar…:-)


  94. Irena skriver: 3 juni, 2010

    ” They´re coming to take us away ho-ho, ” o.s.v 😀


  95. Elisabeth skriver: 3 juni, 2010

    #91 Irena: Detta betyder förmodligen att “Linda” är en fejk som utgett sig för att vara något helt annat än hon är…? Forts följer förhoppningsvis 😉


  96. Irena skriver: 3 juni, 2010

    Elisabeth: Och tror du att Linda är den eneste här som har gjort så??


  97. Elisabeth skriver: 3 juni, 2010

    #95 Irena: ingen aning!!! Jag är ganska ny här…men jag vet att Agnetha Fältskogs dotter heter Linda…


  98. Irena skriver: 3 juni, 2010

    # 96 …och borde ha bättre saker att syssla med?


  99. Elisabeth skriver: 3 juni, 2010

    # kanske inte…finns det inte ett uttryck som heter “rich and idle”??? (eller är det direkt hämtat ur “Hollywoodfruar” alt “Sex and the city”?


  100. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 3 juni, 2010

    Och nu spårade allting ur… men det gör det ju alltid här ha ha ha.


  101. Pia skriver: 3 juni, 2010

    Vad är det för konspirationsteori som “Linda”#1 presenterar. Skulle en samlad press bara leta ofördelaktiga bilder på just Madeleine? Eller varför har vi inte sett några drink-, rök eller solbilder på t ex Victoria? Är det inte så att bilderna på Madeleine är representativa för henne? OK hon har en utbildning i bl a konstvetenskap. Hur många poäng vet jag inte. Varför inte försöka skaffa sig ett jobb inom den branschen? Med sina kontakter skulle det säkert gå som smort. Att hon skrev en uppsats om “Solliden” var väl ingen bedrift. Hon känner slottet som sin egen handväska. Säkert kunde hon också få hjälp av personer inom hovet. om hon ville. Det blåses upp till sådana märkvärdigheter. Och där var det också pressen som förmedlade information. Men Madeleine har en beundrarskara av en alldeles särskild sort. Förstår inte alltid hur man kan vara så totalt okritisk till ALLT denna prinsessa tar sig för. Orkade bara skumma listan på inlägg i den här frågan, men merparten ställer oreserverat upp på prinsessan “på rymmen”. Undrar över den inneboende dynamiken i detta.


  102. Maria Ceciliana Gloriana von Bernhard skriver: 3 juni, 2010

    Med Expressen i spetsen har media förföljt Madeleine och Jonas med sina illvilliga reportage, medan storasyster betraktas som riksklenod och nu ska till råga på eländer kronprins Carl Philip ersättas av en låtsasprins från Ockelbo. Jag är trött på allt tjas om detta blivande hertigpar af Ockelbo. madeleine gjorde rätt som uteblev från lysningsspektaklen. Men pressen borde åtalas för förföljelsen av Madeleine, som hade som ing att krossa hennes förlovning. Genomruttet!


  103. Ellen skriver: 4 juni, 2010

    #1
    ” Linda”, du har, kan jeg forstå ,været en flittig læser på både webben og bloggene, men vist aldrig tidligere kommenteret på vores kommentarer, som både har chokeret og gjort dig dybt ilde til mode. Mit spørgsmål til dig er kort : HVORFOR IKKE ?

    Og modsat de, som skriver ” Bra kommentar Linda”, så synes jeg, at DU mere krænker min ret til at mene og skrive, HVAD jeg synes om Madeleine og andre kongelige ved at komme med en løftet moralsk pegefinger……. så din kommentar får en anden slags “finger” af mig ! 😀

    ” Linda” her er fri debat indenfor de grænser webb-chef Eva sætter!


  104. Sarah skriver: 4 juni, 2010

    Instämmer med Ellen # 103.


  105. Pia skriver: 4 juni, 2010

    #102 Detta kan orimligt vara ditt rätta namn. Med ett sådant hat till Victoria och Daniel borde du kanske söka hjälp. Det är inte nyttigt att må som du. Lycka till.


  106. Lotta skriver: 4 juni, 2010

    Den igentliga sanningen får vi nog aldrig veta


  107. Evelyn skriver: 4 juni, 2010

    # 91 agnetha fältskog…skulle Linda #1 vara “Anna Odell” ??!!

    Kanske det 🙂 🙂 Eller vill Du ha sagt att Tora ha fejkat allt när hon pratade med Se & Hör ??!!

    Lägger ut en länk om Anna Odell: Inte för att denna länk säger mig något 🙂

    http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/anna-odell-vill-tacka-forbipasserande-pa-liljeholmsbron-1.799394


  108. Ava skriver: 4 juni, 2010

    # 77 Evelyn
    Prøver du at kopiere Linda og lave den længste “kommentar ” ?
    Hvorfor IKKE bare lægge en link ud, som du har gjort i
    # 102 ? 😀


  109. Ava skriver: 4 juni, 2010

    # 107 Evelyn….. skulle det være.


  110. Elisabeth skriver: 4 juni, 2010

    Jag tror att “Agnetha Fältskog” menar att “Linda” fejkat något, att det hela inte är vara det verkar vara – ungefär som när Anna Odell fejkade en psykos för att studera psykvården inifrån…


  111. Elisabeth skriver: 4 juni, 2010

    Vid närmare eftertanke – kanske är Linda och Agnetha Fältskog en och samma person…?


  112. Anita skriver: 4 juni, 2010

    Er det egentlig lovligt, at bruge Agnetha Fältskogs navn
    (hvis det staves sådan, husker hende bedst som det ene A) som “ophavskvinde” til en kommentar?
    Det tror jeg ikke……
    Kender flere kendte danskere, som har fået deres navn
    misbrugt på internettet og fået det, der lå fjernet!


  113. hmg skriver: 4 juni, 2010

    Tora är inte orsaken till den brutna förlovningen, det lär komma fram vem som gjort vad och med vem.


  114. Stina skriver: 4 juni, 2010

    113 # Det här låter väldigt svängigt och löjligt. Men vem BRYR sig egentligen om sådant skvaller. Tji hi…
    Den som lever får se vad som händer. Både prinsessan Madeleine och Jonas verkar båda vara eftertraktade och jag lovar er det här blir bara en början på en saftig smörja för skvallerpressen.


  115. Lena Nilsson skriver: 4 juni, 2010

    Det har skrivits spaltmeter med skit om allt och inget när det gäller ovanstående historia.Jag vill tacka Linda nr1 för det hon skrev.Att du bara tog dej tid att skriva ner alla tankar kring detta som jag själv skulle velat gjort.Men nu behöver jag inte för du gjorde det.Tusen tack,det är så sant det du skriver.


  116. Chr. skriver: 4 juni, 2010

    115
    Ja alt er SANDT, når man er enig – HA HA
    Sådan kan man også konkludere.


  117. Ann skriver: 5 juni, 2010

    Madeleine vill alltid vara i centrum och gör vad som helst för att stjäla uppmärksamhet från Victoria (ogenomtänkt förlovning under samma år- kunde hon inte väntat, bryter upp förlovning mm).


  118. Evelyn skriver: 6 juni, 2010

    # 117 Ann
    Håller med Dig där,hade hon väntat så kanske denna skandal inte inträffat.Tycker synd om Jonas att det skulle bli så här..dom passade ju så bra ihop.


  119. H.S., Jönköping skriver: 8 juni, 2010

    Svenskdam.se har inte skrivit ETT ord om Madeleine sedan Lindas kommentar här 2. juni ! Är det Självcensur eller hur ?


  120. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 8 juni, 2010

    En “tung” tid för Tora?”Tung” är väl det att hon gjort bor sig ! Fatta,att man inte uttalar sig hur sm helst om s.k.kungligheter.Jonas måste också skämmas.Tycker jag.


  121. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 8 juni, 2010

    Vad gör inte somliga för att synas?Tarvligt,Tora! “tala ut”.Nu gör du prinsessan Madelaine ännu mer lessen.!


  122. olivia skriver: 8 juni, 2010

    Madeleine kan nog vara ledsen för mycket annat än att Tora syns i pressen.


  123. Evelyn skriver: 8 juni, 2010

    #119 H S
    Madeleine håller sig väl undan pressen så det kan ju vara orsaken till att det inte skrivs något…eller också har Hovet pratat med RED här 🙂


  124. Evelyn skriver: 8 juni, 2010

    haha..ser att mitt inlägg har tagits bort 🙂
    Då hade jag tydligen rätt 🙂 🙂


  125. Evelyn skriver: 8 juni, 2010

    Men vad konstigt..tror att min dator leker lite med mig nu 🙂


  126. Aasne HornLdBRoyalWeddingedition- skriver: 9 juni, 2010

    Jag er selv norsk men flyttet til Sverige for 3 år sen og trivs jättebra.Jag synes Thora burde holde kjent-one night stand-det er ikke mye å skryte av, dette tjente hun penger på og det var vel derfor hun gikk ut i Norske SE og Hör.Hun burde holdt kjeft, jeg synes IKKE synd om henne.
    Det er nogot som heter dum og deilig, men her er det bare dum.


  127. Bo skriver: 9 juni, 2010

    Pia – Mycket bra skrivit. Finns människor som blir helt förvridna för att Madeleine Bernadotte råkar ha en far som är kunglig. Ärligt talat vem skulle bry sig om Madeleine Bernadotte om inte hennes far varit Kung av Sverige och vad hade hon försörjt sig på om hon inte haft apanage och ärvda förmögenheter. En kvinna på väg till medelåldern som inte gjort några bestående insatser TROTS ALL TÄNKBAR HJÄLP. I hennes position kunde hon ta fram och arbeta för oändligt många frågor. Att intressera sig för barn har ALLA Prinsessor gjort såsom t.ex Prinsessan Theresia, Hertiginna av Dalarna så det är inget nytt. Hoppas bara att hon tar sitt förnuft tillfånga och skärper till sig och inte visar sådana tonårsfasoner.


  128. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 9 juni, 2010

    Sex och morallöst leverne, det bådar inte gott. Livet är ansvar också.


  129. Evelynrb.se skriver: 10 juni, 2010

    Madeleine mår bäst om hon får slippa svenka folket som inte gillar hur hon är som person. Madeleine kommer aldrig att jobbar för Sverige, sen har hon inget apanage.


  130. Hasse skriver: 22 juni, 2010

    Detta var den absolut FULASTE tjej jag någonsin skådat under detta millenium. Hur kan Jonas gå med en tjej vars tänder står åt alla håll och näsan ser ut som om hon fått den avslagen ett par gånger (kanske fått en boll i nyllet? lol!) när han har en sådan skönhet som är känd över hela världen för just sin skönhet, som Madeleine? Begriper inte detta alls.


  131. Netaadika.bloggspace.se skriver: 22 juni, 2010

    #130 Hasse….i fyllan å villan å i mörkret är alla katter grå. Tror jag ha ha
    Men himla dåligt är det jag håller med Dig till fullo !!!


  132. Agnes skriver: 22 juni, 2010

    Alla går inte efter utsidan på en människa.


  133. Nettan skriver: 23 juni, 2010

    132 # Nej de allra flesta människor bedömer varandra utifrån det sättet de handlar och behandlar andra människor på. Då spelar utseende ingen som helst roll. Har du aldrig hört ordspråket
    ” vacker är den som vackert bär sig åt”
    Jag tycker det är underbart att du tar upp detta och hoppas du verkligen lever upp till din utsago själv, men det hoppas jag du verkligen gör eftersom de allra flesta människor ofta står för de värderingar som de också uttrycker dvs i det här fallet att man inte ska gå efter utsidan på en människa utan att det är insidan som faktiskt räknas.


  134. Agnes skriver: 23 juni, 2010

    # det är ju precis det jag menar – reagerade på # 130 där Hasse kallar en person han inte känner för det fulaste han sett.


  135. Nettan skriver: 23 juni, 2010

    Nej precis man ska aldrig bedöma eller sätta förutfattade meningar om en person man inte känner. Det känns skönt att det finns människor som du, som verkligen lever upp till det som dom uttrycker. För sådan dubbelmoral är absolut det värsta jag vet och jag tycker det är oerhört bra att du tar upp ämnet, för det behövs verkligen ventileras.


  136. Nettan skriver: 23 juni, 2010

    134 # Har du förresten aldrig hört uttrycket “man skall ALDRIG bära falsk vittnesbörd mot någon annan” Det är mitt favorit UTRYCK..!!


  137. Agnes skriver: 23 juni, 2010

    # 136 Det är ett klokt och användbart ordspråk dock inte i detta sammanhang.


  138. Nettan skriver: 23 juni, 2010

    137 # Jag tycker ordspråket står sig bra oavsett vilket sammanhanget än kan vara. Det är väll ganska naturligt eller det tycker i allafall jag, men du verkar vara av en annan åsikt.


  139. Agnes skriver: 23 juni, 2010

    138 # Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan som skrivit här, det enda jag uttryckt är åsikten att man inte skall döma en människa efter utseendet. Självklart är det en människas handlingar som ska bedömas enligt min åsikt, inte hennes utseende.


  140. Swiss Ball Exercisesswiss-ballexercises.com skriver: 28 juni, 2010

    Great site. A lot of useful information here. I’m sending it to some friends!


Annons

Laddar