Vad ska lillan heta? Madeleine kan plocka favoriter ur en kunglig namnflora

Annons

Madeleine-3

Vagga-2Vad ska Madeleines och Chris nyfödda babyflicka heta? Säkert har de redan några namn på lager. 

Kärt barn har många namn. Och små kungliga flickor och pojkar brukar välsignas med hela alfabet av tjusiga dopnamn.

Kungliga namnfloran

Inte är det lätt att finna ett som passar, när den kungliga namnfloran är stor. Själv heter prinsessan Madeleine Thérèse Amelie Josephine, vackra namn allihop.

Släktnamn eller inte?

Det finns många olika komponenter att tänka på. Ska det vara ett släktnamn? Eller ett namn som passar i många länder.

madeleine-chris-2-ste

Madeleine vill säkerligen att hennes dotter ska heta något internationellt gångbart. Louise, Sophie och Sabine, Margreth, Alexandra är tänkbara namn.

Namn efter en grekisk gudinna

Kanske blir det ett namn som är lite mer ovanligt. Storasyster Victoria och Daniel döpte sin flicka till Estelle, inte helt förhands-tippat. Ännu mer unikt är ju Athena, som prinsessan Madeleines syssling prins Joachim och hans Marie döpte sin lilla dotter till.

marie-joachim-athena-ibl

Här är namnen som Madeleine och Chris väljer mellan, om de vill ha ett släktnamn vill säga.

victoria-estelle-svt

Vi börjar att titta på Chris familj. Babyns farmor heter Eva Maria (Walter). Eva kan bli det nya prinsess-namnet. Victorias dotter Estelle heter Ewa i mellannamn efter sin farmor Ewa Westling.

Eva-oNeill-scanpix

Chris systrar har följande namnbukett: Natascha (Loeb), Karen (O’Neill), Stephanie (O’Neill), Tatjana (d’Abo), Annalisa (O’Neill).

Calma eller Marie

Här är släktnamnen i prinsessan Madeleines familj. Kungens mor, prinsessan Sibylla, hade en kavalkad av namn: Sibylla Calma Marie Alice Bathidis Feodora. Prinsessan Madeleine är mycket lik sin farmor Sibylla. Det kan ni se här.

madde-sibylla

Babyns mormor heter Silvia Renate, två fina namn som passar en liten kunglighet.

Silvia-ibl

Kanske får babyn ett namn efter mormor Silvia?

ste_benedikte

Prinsessan Madeleines två gudmödrar är danska prinsessan Benedikte och kungens syster Fru Christina Magnuson.

christina-ch

Det brukar vara vanligt att man väljer ett namn efter faddern. Madeleine och Chris kan då välja Benedikte eller Christina, men gudmödrarna har även tjusiga mellannamn: Benedikte heter Astrid Ingeborg Ingrid. Christina heter Louise Helena. 

Av Åsa Bönnelyche
Foto: All over press, IBL, Stella Pictures

 

 

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

78 kommentarer till “Vad ska lillan heta? Madeleine kan plocka favoriter ur en kunglig namnflora”

  1. Aura A. skriver: 21 februari, 2014

    Mina gissningar på namn: Christina, Lilian, Silvia


  2. Bettina skriver: 21 februari, 2014

    Kaldenavnet vil aldrig kunne overraske i den grad, som navnet Estelle gjorde.
    Og jeg tror, det bliver et af tidens internationale modenavn. Med et par familienavne som mellemnavne.


  3. elisabet gustafsson skriver: 21 februari, 2014

    Tyckerhon ska heta Stephane Josephine Michelle elr Sarah


  4. M skriver: 21 februari, 2014

    Alice:-)


  5. Hansen skriver: 21 februari, 2014

    Uanset hvilket navn, tøsen får, må man da håbe, at hun ALDRIG kommer til at ligge i sådan en lyserød rædsel af en vugge/barneseng. Hold nu helt op et skaberak!


  6. Sussie skriver: 21 februari, 2014

    Jag hoppas på tilltalsnamnet Amelie , kanske att det blir Amelia för att passa lite bättre internationellt . Tror i vilket fall att M o C kommer att välja ett mer klassiskt namn än vad V o D gjorde .


  7. Irena skriver: 21 februari, 2014

    Calma är verkligen fint, och särskilt tillsammans med namnen Sibylla och Louise.
    Men de är lite tungrodda.
    Josephine är fint. Sabine sådär…Svensk Dam har glömt att lista namnet Lilian, som ju blir så mycket vackrare som smeknamnet Lily…


  8. Irena skriver: 21 februari, 2014

    What about "Victoria"? Där landar mina gissningar. Tror absolut att Victoria kommer att finnas med i namnfloran. Och Filippa, efter Farbror Lippi.??


  9. Hanna skriver: 21 februari, 2014

    Filippa är ett vackert namn liksom Leonie. Det sistnämnda skulle mitt andra barn fått om det varit en ficka.


  10. Eva H. skriver: 21 februari, 2014

    Ett är iaf säkert Stephanie eller Sofia blir det inte !


  11. Inkan skriver: 21 februari, 2014

    Stephanie är ett fint namn, passar även internationellt.


  12. Eliza skriver: 21 februari, 2014

    Chris har ju en syster som heter Stefanie så det blir det nog inte.


  13. viaste skriver: 21 februari, 2014

    Cassandra Amalia Josefina Madeleine blir bra.
    Grattis!!!!!!


  14. Evita Jansson skriver: 21 februari, 2014

    Hoppas hon slipper Estelle som ett av sina namn.


  15. Netta skriver: 21 februari, 2014

    Chloe, Celine eller Tiffany, Madde älskar ju att shoppa.


  16. Marguerithe skriver: 21 februari, 2014

    Marie Astrid Louise Margaretha.


  17. Irena skriver: 21 februari, 2014

    # Till Irena 8: MORBROR Lippi, är han!


  18. pia skriver: 21 februari, 2014

    Det blir väl ett WT-namn kan jag tänka mig: – Cassandra, Leonie, Wilda, Naomi el dyl.
    Betr. namnet Calma – har aldrig hört tidigare, kanske det senaste på WT-himlen?


  19. Maja den första skriver: 21 februari, 2014

    Rut Märta Berit


  20. Minna från Finland skriver: 21 februari, 2014

    Fina namn vore:
    Birgitta
    Aurora
    Margaretha
    Maria
    Amanda
    Nordiska namn tycker jag mest om med tanke på vår långa och fina historia. Varför måste allt vara så internationellt hela tiden?


  21. pia skriver: 21 februari, 2014

    # 15, Bergdorf O’Neill skulle passa bra. Modernt och sånt som Chris kan säkert uttala.


  22. Medeachintohs.blogspot.se skriver: 21 februari, 2014

    Madelaines eget är inte precis kungligt.Jag gissar på EVA,som farmor.EVA,Silvia eller tvärtom.grattis.Chris har väl också namn i sin släkt?


  23. Medeachintohs.blogspot.se skriver: 21 februari, 2014

    eva.Silvia,Josephine!Snyggt.


  24. Pia skriver: 21 februari, 2014

    10 "Eva H". Knappast Katinka heller. Med M:s egna idel franska namn blir det säkert ett sådant till dottern också. Det var väl en gång kungaparets tanke att föra det bernadotteska arvet vidare genom Madeleine. Silvias idé troligen.


  25. Igrid Lejnehed skriver: 21 februari, 2014

    Louisa Eva Josephine


  26. Ingrid skriver: 21 februari, 2014

    Rozita passar bra till kusinen Estelle.


  27. http://rivierabloggen.serivierabloggen.se skriver: 21 februari, 2014

    Jag hoppas på Josephine!
    Kanske för att jag själv heter det 🙂

    Håller med om att både Leonie och Philippa är jättevackra namn också!

    Spännande! 🙂


  28. emma_h skriver: 21 februari, 2014

    Louise – eftersom namnet finns i Familjen B’s namnflora redan, har internationell klang och Louise Gottlieb är självskriven som gudmor på Maddes "sida"
    Victoria – då systern säkert också tillfrågats likt Lussan


  29. Maggi skriver: 21 februari, 2014

    Hun får et nyt navn, men gætter på at et af navnene bliver Louise, efter veninden/kompisen, eller måske et af Victorias navne. Pigen får navn efter en af fadderne, er jeg sikker på. Men fornavnet bliver garanteret en overraskelse som det var med Estelle. Gad vide hvordan Estelle bliver fejret/firat i år?


  30. Krisanti skriver: 21 februari, 2014

    Jag 100% säkert bebisen aldrig ska heter Sofia 🙂
    Desire Renate Eva Victoria, låter perfekt till en prinsessa och jag tippa också Victoria ska blir hennes gudmor 🙂


  31. Susanne skriver: 21 februari, 2014

    Philippa Mathilda Lillian Louise tipper jeg på 😀
    Men er det egentlig en selvfølge at Madeleine gir sin datter fire navn? Selv om hun blir prinsesse?


  32. AnnakF skriver: 21 februari, 2014

    Josephine Alice Christine Lilian ( Lily) tror jag på. Tror inte att de väljer samma mellannamn som Estelle fick.


  33. Hanne J skriver: 21 februari, 2014

    Hvis Chris også får lidt at skulle have sagt mht. babyens navne, nu får det jo ikke hans efternavn, så får barnet måske et tjekkisk navn, hans mor Eva er jo ikke østriger, men tjekke – og har sine familierødder der.
    Estelle er jo opkaldt efter et kært, men ikke biologisk familiemedlem langt ude i slægten, det findes der måske også en af i Chris slægt ?


  34. Mia skriver: 21 februari, 2014

    Vilken hemsk vagga på bilden. Jag förstår det rosa och tyllen och prinsessutformningen. Men tinnar som är spetsiga upptill? Vad säger barnsäkerhetsföreskrifter om det. De sitter visserligen högt upp men instinkten säger "inga vassa saker i närheten av en bebis".

    Fast det har ju inget med namnen att göra.

    Astrid Josephine Eva Madeleine tippar jag på med tilltalsnamnet Astrid. Fanns ju både som prinsessa av Sverige, drottning av Belgien och som barnboksförfattare. Internationellt men ändå en svensk feeling, för att tala svenska.


  35. Beata skriver: 21 februari, 2014

    Sibylla Marie Renate


  36. Emma skriver: 21 februari, 2014

    Angående namnet Stephanie så lär Madeleine inte
    döpa sin dotter till det. Jag tänker så eftersom att
    hennes fd. fästman Jonas nuvarande fru heter det…


  37. perra skriver: 21 februari, 2014

    CHRISTALEINE – passar med Madeleine!


  38. maggie skriver: 21 februari, 2014

    Tycker att namnet Thindra-Lee vore underbart, – eller också
    Nova-Elle. Dessutom skulle ju namnet Nova-Elle stå för det fortsatta nytänkandet hos Svenska Kungahuset efter namnet Estelle!


  39. Eva M skriver: 21 februari, 2014

    När jag såg att lillsessan kommit dök namnet Josephine opp utan att jag tänkte på prinsessan M namn. Kanske kommer Christina med efter prinsessan C och pappa heter ju Chris. Vi får ju veta på måndag på konseljen frågan är väl om det blir kronprinsessan håller den om kungen är kvar i NY.


  40. Liljan skriver: 21 februari, 2014

    Men varför inte Katinka,Stephanie, Sofia………. Det vore väl något att bita i. Ta det lugnt med alla spekulationer.


  41. Lydia skriver: 21 februari, 2014

    19 Pia det är ett smeknamn för Caroline eller Caroline-Mathilde.

    Tror på Marie Vivianne Viktoria Eva. Marie som tilltalsnamn (finns i bägges släkter) och Vivianne för att det är dagens namnsdag i svenska almanackan. Viktoria efter moster stavat med k som är den svenska stavningen, tror nämligen att de kommer att flytta hem så småningom. Och Eva efter farmor.

    Vackert kombinerat tycker jag inte så tungt sammansatt som för stackars Estelle som dessutom fick den Polska stavningen på Eva.


  42. Lydia skriver: 21 februari, 2014

    34 Hanne J hon är Südettyska, tyskar som bodde i ett område i Tjeckien men blev utkörda efter andra världskriget.


  43. Midnattsol skriver: 21 februari, 2014

    Ja, numera är kungligheterna så kungliga att man mest oroar sig för att namnet blir något trashigt nattklubbs-namn…
    Men Madde håller stilen hoppas jag… Amelie eller Josephine hoppas jag. Annars blir jag besviken…


  44. maggie skriver: 21 februari, 2014

    Vore en storsint gest från Maddes sida om hon lät dottern heta SOFIA – Sofia Kalinka Stefanie.
    Det skulle verkligen vara på sin plats att glädja och visa sin respekt för SH efter allt hon fått genomlida! Hoppas vår blivande nästa prinsessa Sofia får bli lillsessans gudmor, – och allra helst önskar man henne få bli mamma så fort som möjligt!


  45. Lydia skriver: 21 februari, 2014

    44 Midnattsol håller med man håller ju andan för att det inte blir Cassandra eller nåt. Estelle och Cassandra ja jag säger då det.


  46. Gerd skriver: 21 februari, 2014

    Claire O’Neill


  47. Orcid skriver: 21 februari, 2014

    Namn jag gissar på är Colette, aradne! Adrianne! Alexandra!, sandrine, Paloma, evangeline, Gabriella, francine, wendela, Charlotte, isadora, davinia, Olympia, vill ssäga Josephine men det heter hon och tvillingen.
    Hoppas på Lillith, Helena, , ava-rose, Lily Evelynn.


  48. Eva skriver: 21 februari, 2014

    #33 : Är inne på din linje…Josephine, Alice, Lillian ( Lilly Anne), Louise, alltså namn som klingar franskt-engelskt.likt hennes eget namn Madeleine. Kanske..Charlotte, Beatrice, Mathilde, Caroline, Det skall nog vara litet tyngd, elegans, vackert över det hela. Nathalie, Stephanie är rätt vanliga namn numera och kanske inte aktuella..
    Men det vore ju kul att bejaka svensk.tyskspråkiga rötter, kanske är vi helt fel ute. Kan bli en surprise.. Dock väljer de kanske namn som fungerar internationellt,


  49. Eva skriver: 21 februari, 2014

    #44: Håller med. Amelie är jättevackert. Hoppas på det. Emily, eller Emelie fint också.


  50. realist skriver: 22 februari, 2014

    Tindra ligger i tiden, på tal om för sverige i tiden


  51. Hilde skriver: 22 februari, 2014

    I USA vil vel Christina bli til Chris og det blir jo dumt ettersom pappa også kalles det.
    Sibylla det forbinder vi nordmenn med en korvkiosk. Jeg jobber sammen med mange svensker og ingen av dem visste at kongens mamma het Sibylla så det navnet er kanskje litt gammeldags.
    Madeleine selv har ingen svenske navn og utenom Josephine er ingen av dem kongelige.


  52. Pernille H skriver: 22 februari, 2014

    # 44 Midnattsol
    Jeg tror, det bliver et trendy navn som passer sammen med O’Neill. For barnet skal vel ikke gå rundt i dagis og kalde sig prinsesse "Svea" af Sverige?
    Selvom man selvfølgelig ikke rigtig ved med det svenske kongehus, som forsøger at være mere og mere kongelig, efterhånden som blodet samtidigt bliver mere og mere borgerligt! 😉


  53. Lydia skriver: 22 februari, 2014

    52 Hilde Jo, nu är du ute och cyklar. Madeleine fanns redan i Bernadottefamiljen (kanske inte kungligt men väl inom släkten). Prins Carls dotter, kusin till kung Harald i Norge, som Carl fick med Elsa von Rosen. Theresia hette prins August fru. Amelie är efter drottning Josefinas syster som var drottning i Brasilien. Och som sagt Josephine som ju Josefina hette före äktenskapet.


  54. Irena skriver: 22 februari, 2014

    # 47 Ja, så enkelt och självklart vackert: Claire. Det håller vi tummarna för, Gerd!


  55. Hilde skriver: 22 februari, 2014

    Tenker bare at det ikke kan være noe gøy for en prinsesse å dele navn med en korvkiosk.
    Synes det er tåpelig å omtale noen navn som white trash og nattklubbsnavn.
    En nattklubb kan jo hete både Victoria,Alexandra,Josefina eller Sofia.
    Ikke er det noe galt med korvkiosker men det er det ikke med en nattklubb heller.


  56. Hilde skriver: 22 februari, 2014

    Det står i artikkelen at man kan velge navn etter fadderen. Chris og Madeleine kan da velge Benedicte eller Christina.
    Men ,Svensk Damtidning,er det ikke en av BARNETS faddere det tenkes på i denne sammenheng?


  57. emma_h skriver: 22 februari, 2014

    53
    Lill-sessan heter EJ O´Neill lika lite som Madeleine gör det – nu som gift OCH till vardags – i lägen då titeln undviks/ett efternamn krävs används "Bernadotte" ihop med förnamn som alltid då M växte upp

    Apropå Ditt uttalande: det sve kongehus, forsøger at være mere & mere kongelig, efterhånden som blodet samtidigt bliver mere og mere borgerligt!
    Ej annorlunda i något hov/kungahus/kungafamilj för numer gifter sig samtliga m individer utanför kungahus av kärlek mer än av plikt… & har så gjort sen länge, Norden inkluderad. "Försöker"?? bete sig kungligt är självklar del av 1Kfamiljs såkallade. "JobDescription"


  58. Monica skriver: 22 februari, 2014

    Alexandra, Josephine, Christelle.


  59. Beata skriver: 22 februari, 2014

    Caroline Sophie Maria Desiree


  60. Beata skriver: 22 februari, 2014

    Josephine Louise Astrid Sibylla


  61. Ida skriver: 22 februari, 2014

    Eva Silvia Lily (Lilian) AMELIE skulle väl vara fint!


  62. Fröken skriver: 22 februari, 2014

    Thérèse är ett vackert namn.


  63. Pboo skriver: 22 februari, 2014

    P Madeleines egna samtliga namn är alla så vackra, hoppas på något lika vackert. MEN hoppas än mer att P Madeleine – till skillnad mot systern KP Victoria – väljer ett av namnen att vara ett kungligt namn från Sveriges långa kunga/drottninghistoria! Kanske blir ett av namnen "Eva" från farmor, då kan kusinerna fira namnsdag tillsammans på julafton! Kanske att ett av namnen blir "Sibylla" eller "Feodora" som är annorlunda och vackert och som var ett av farmor Sibyllas namn eller "Renate" efter mormor (P Madeleine är så lika P Sibylla, även om hon nu i mörkare hår börjar bli alltmer lik sin mor), eller kanske efter P Lilian eller efter henne själv; Josephine. Blir så spännande när namnen avslöjas!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibylla_av_Sachsen-Coburg-Gotha


  64. Pboo skriver: 23 februari, 2014

    I min #64 blev det lite ologiskt; "farmor Sibylla" syftar självfallet på P Madeleines farmor, medan "mormor Renate" lika självfallet syftar på nya lilla prinsessans mormor!

    "Carlotta" kanske (istället för det mer vanliga Charlotta/e) efter morfar Kungen (Carl). Oavsett tror jag de väljer ett första namn som fungerar och lätt kan uttalas i Sverige och USA/England.


  65. Lydia skriver: 23 februari, 2014

    Kan inte ni som radar upp namn säga era tankar kring dem med. Det vore spännande hur vi tänker och så.

    64 Pboo personligen har jag emot att ett barn (då det första för det mesta) får både farmor och mormors – ibland även mammans – tilltalsnamn i sin namnföljd. Då finns det inga av tilltalsnamnen kvar om de får en till och en tredje dotter/son. Ska de då få nöja sig med andrahandsnamnen? :-).


  66. Pamela P skriver: 23 februari, 2014

    #52 Hilde – Madeleines dotter kommer troligtvis inte att heta Christina eftersom Estelle i framtiden kan tänkas välja detta namn på en dotter som föds till tronföljare. Inte heller Christine då det är för snarlikt Christina. Jag tror att Christine endast duger som mellannamn. Samma sak med Christabel som i Storbritannien är mellannamn på prinsessor som fötts den 25 december. Christabel anses vara den kvinnliga formen av Christopher som på spanska blir Cristobal. Christina/Christine är kvinnliga former för Christian. I äldre tider skrevs de kvinnliga formerna Christiana/Christiane.


  67. Pamela P skriver: 23 februari, 2014

    Dottern får kanske ett av mors 4 namn i antingen engelsk eller fransk tappning. Madeleine Thérèse Amélie Joséphine blir översatt från franska till engelska Magdalene Theresa Amelia Josephine. Ett av dessa kan bli tilltalsnamnet. Från farmor kan hon få antingen Eva eller Maria som mellannamn. Mormors namn är Silvia Renate, men tyskans Renate är inte gångbart på engelska. Namnet blir på engelska Renata och på franska Renée. Så den lilla kan alltså få Silvia, Renata eller Renée som mellannamn. Från sin far Christopher Paul kan hon få ett av mellannamnen Pauline eller Christabel. Övriga namn som kan komma i fråga är Alice, Sibylla och Lilian. Dock inte de okungliga Paula och Lily.


  68. Hilde skriver: 24 februari, 2014

    Lydig
    Nå mente jeg navn som var typisk svenske,det har ikke Madeleine men det er ikke noe galt i det.
    En brasiliansk dronning har ingenting med Sverige gjøre. Prins August tilhører en sidegren av Bernadottene.madeleine Bernadotte var ,eller rettere sagt er,datter av en prins men hun selv har aldri hatt en kongelig tittel.
    Hvis definisjonen på et kongelig navn er at en kongelig person bærer navnet ja da er jo Estelle like kongelig som Madeleine.
    Hvorfor skulle navn som Louise,Josephine,Sofia være mer kongelige enn andre?
    De var jo alle utenlandske inngiftede dronninger.


  69. Hilde skriver: 24 februari, 2014

    Lydia skal det selvfølgelig være i min #65.


  70. Lydia skriver: 24 februari, 2014

    67-68 Pamela P Vad svamlar du i. Varför skulle Christina vara paxat för Estelles eventuella dotter? Hennes mor gav inte henne ett drottningnamn så varför skulle man anta att hon just ska döpa sin eventuella dotter till Christina?

    Du skriver som om det var skrivet i sten det du nämner. Det är det inte – se bara på Estelles namn. Och att man ska klumpa ihop namn på en individ från alla de kanter, tråkigt och det är inte en sanning om hur personer namnsätts. Du ser vad misslyckat det blev för Estelle – tungrott och osmidigt. Du kan liksom vi tro och hoppas om du vill glänsa över att du kan namnen på de du rabblar upp så är vi fler och även de olika formerna i olika språk

    Så nej jag tror och hoppas på den vackra kombinationen: Marie Vivianne Viktoria Eva.


  71. Lydia skriver: 24 februari, 2014

    65 Hilde Vi har ju rätt bägge det är namn som finns i släkten. Amelie är nog också – förutom att det är vackert – eftersom hon som jag skrev var syster med Josefina men också just för att hon var drottning i Brasilien ett av Silvias hemländer.

    Skulle det vara ett namn från en född svensk prinsessas tilltalsnamn så har vi: Eugenia, Lovisa, Margareta, Märta, Astrid, Birgitta, Desirée, Christina i Bernadotteätten.

    Så jag missuppfattade kanske ditt inlägg lite och Madeleine på svenska blir Magdalena.


  72. Pboo skriver: 25 februari, 2014

    #66 Lydia

    Tycker inte heller att man ska ge ett barn samma tilltalsnamn som mamma, mormor, farmor har – men däremot som andra, tredje osv. namn. Visst kan det vara bra att spara lite namn till ev. framtida barn, men tror att i KP Victoria och Daniels fall att de gärna ville hylla sina mödrar, och ingen vet om man får fler barn och än mindre av samma kön! Att ha samma andra, tredje osv. namn i släkten hos flickor/pojkar tycker jag är trevligt, och blir till en egen familjetradition. Här om kusinerna (och ev. framtida systrar) skulle båda heta "Eva" som mellannamn – efter sina respektive farmödrar – så får de mysigt att fira namnsdag ihop på julafton! Håller tummarna för att P Madeleine, till skillnad mot systern, håller på traditionen att ge sitt barn ett i historien förankrat kungligt namn!


  73. Pboo skriver: 25 februari, 2014

    Louise – kanske blir det ändå det – relation till nära vän samt ingift kunglig – då får barnet ett namn enligt traditionen från Sveriges kunga/drottninghistoria – och då D Louise – precis som Chris – var från England passar det in även där. Vem vet – ska bli spännande!


  74. Pamela P skriver: 25 februari, 2014

    #71 Lydia – Vilken ton va? Christina kan mycket väl vara "reserverat för en kvinnlig tronföljare precis som Margareta, Ulrica ?, Desideria/Désirée och Birgitta. Sedan är det förstås en annan sak om föräldrarna ids ge barnet något av dessa namn eller ger de barnet något helt nytt namn som är okungligt precis som med Estelle. Både Victoria och Madeleine har en svärmor som heter Ewa/Eva. Kommer bådas döttrar att heta Silvia E?a som andra och tredje namn. Enda skillnaden skulle vara stavninge w och v. Victoria hade en tungrodd namnröra av flera språkformer. Estelle är fransk form, Silvia är engelsk, tysk, spansk, portugisisk och italiensk form, Ewa är polsk form och Mary är engelsk form. Estelle Sylvie Ève Marie i fransk form hade blivit snyggare.


  75. Pamela P skriver: 25 februari, 2014

    #71-72 Lydia – Fast jag vet att Daniels mor heter den polska formen Ewa med w så kan jag inte annat än tycka att denna form av namnet luktar svensk förort på långt håll! Samma sak med Vivianne! Vivianne är en svensk skapelse för på franska blir namnet Viviane och på engelska Vivian. Jag misstänker att Madeleine är både konservativare och kungligare än sin syster. Skulle namnet vara ett bland de 4 så skulle namnet stavas antingen Vivian eller Viviane. Jag bör påpeka att Josefinas syster Amelie inte var drottning av Brasilien utan kejsarinna av Brasilien. Kanske blir dotterns tilltalsnamn Amélie eller Amelia? Ett historisk kungligt svenskt prinsessnamn är Cecilia. Kanske Cecilia eller rent av den engelska formen Cecily?


  76. Pamela P skriver: 25 februari, 2014

    Jag får göra ett tillägg och säga att det är 100% garanterat att Märtha INTE kommer att ingå bland den lilla prinsessans 4 namn! Dels beroendes på att namnet är så starkt förknippat med Norge trots kung Haralds mor var född svensk prinsessa och dels på Ä-prickarna. Det finns inga Ä-prickar på engelska. Märtha är en skandinavsk kortform för Margareta och utan Ä-prickarna förvandlas det till ett helt nytt namn, det biblisk-hebreiska namnet Martha!


  77. Eva Å skriver: 25 februari, 2014

    Carla


  78. Ingrid Paavola skriver: 25 februari, 2014

    Tippar att babyn kommer att heta Casandra Renate Eva Josefine


Annons

Laddar