Victoria berättar om livet med Daniel i nytt program

Victoria berättar om livet med Daniel i nytt program
Nu berättar kronprinsessan mer i dokumentären om hennes liv.
Annons

Under förra veckan sändes det första programmet av två om kronprinsessan Victoria i TV4. Klockan 20.00 i kväll får vi se del två, och höra Victoria berätta vidare om prins Daniel och deras kamp för att lyckas balansera arbete och familjeliv.

Annons

– Jag har tur att ha en väldigt förstående man. Vi försöker verkligen göra det här tillsammans och försöker känna ett lugn i att barnen har två föräldrar, berättar Victoria bland annat under programmet.

Kronprinsessan avslöjar dessutom hur hon, prins Daniel och de två barnen slappnar av och helst tillbringar sin fritid.

– Jag är inte en inomhusperson. Att vara ute är en bra nyckel för mig för att må bra. Det är något som laddar mina batterier. Jag behöver få komma ut. Få andas lite, säger hon.

Att bolla rollerna som arbetande kvinna och mamma är något hon ständigt kämpar med. Hon avslöjar att hon önskar sig mer tid.

– Det är jättesvårt. Särskilt när jag känner så starkt för min roll och de uppgifter jag har. Jag känner mig väldigt splittrad ofta och vill väldigt mycket på alla plan. Men jag vill i allra högsta grad vara en bra mamma och förebild, säger hon.

Se hela dokumentären “Kronprinsessan Victoria 40 år” i kväll klockan 20.00 i tv4. En dokumentär som visar en härlig sida av Victoria: se klippet nedan! 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

54 kommentarer till “Victoria berättar om livet med Daniel i nytt program”

  1. PernillaA skriver: 1 juni, 2017

    så snyggt med utsläppt hår


  2. Johanny Söderberg skriver: 1 juni, 2017

    Det känns bra att läsa att det är inre bara jag så känner att jobbet och mamma röll . Min man och jag är olika men sammtidig en olika jobb. Men när gäller
    Var son då alltid försöker att har har allt han behöver. Du prinsesa ispirera mig att ta mig ut och andas tack för tippsen.


    1. Knutas skriver: 1 juni, 2017

      Ananas: Bra och bra… Du får det att låta som att alla andra mammor är härligt logistiskt lagda och sådär superhjälteduktiga på att ta hand om barn och hushåll… Välkommen hem till mig säger jag bara… Fyra barn varav en är bebis och det ser ut som att en bomb har briserat… Hade jag råd skulle jag ta hjälp. Absolut. Och inte skämmas ett dugg!


  3. ananas skriver: 1 juni, 2017

    Ja men har dom inte personal som städar, tvättar, lagar mat osv?
    Andra kvinnor yrkesarbetar och sköter dessutom både hem och barn och får det att fungera bra.


    1. Mona skriver: 1 juni, 2017

      Vi vet inte hur mycket hjälp de har valt att ha? Vi tar för givet
      att de har anställda.De kanske inte vill ha personal i sin privata bostad.
      Den offentliga delen av Haga sköts nog av anställda.


    2. Helena skriver: 1 juni, 2017

      Det klart att de inte städar, tvättar kläder eller lagar mat själva. Var köper dem matvaror dagligen iaf om de gör allt själva ?????


    3. Anna skriver: 2 juni, 2017

      ananas: Statsministern har likadan uppbackning. Fast han har ju inte några barn att ta hand om.


    4. Lola skriver: 2 juni, 2017

      Mona,
      Märklig sagt av dig som alltid hävdar att hälften av apanaget går till personalkostnader.
      Har du källa på dina kommentarer tycker jag du ska redovisa dem samtidigt. Det ökar din trovärdighet och minskar mothuggen från oss som får nöja oss med redovisad fakta i media.
      Att personalen minskat till antalet i takt med att familjen vuxit håller jag för uteslutet.

      15 personer kommer att arbeta på Haga slott. (2012)
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/estelle/article14422671.ab


  4. PernillaA skriver: 1 juni, 2017

    allt vad hon gör, privat eller på ‘jobbet’ förbereds av andra.
    Hon skulle tillbringa 4 veckor i en vanlig familj och göra allt vad en mamma gör och jobba som sjuksköterska.
    Ett jobb där man inte bara reser sig och går när klockan är 16:00
    Då märker hon nog snabbt att inte allt rör sig om Östersjön


    1. Anna skriver: 1 juni, 2017

      Bra skrivet Pernilla, nu i alla högtider som konfirmation, student examen undrar en del hur dom ska få ihop ekonomin!!östersjön är det sista mam tänker på tyvärr


  5. Lycke skriver: 1 juni, 2017

    Att framställa V som en arbetande kvinna med svårigheter att få rollerna att gå ihop är rent ut sagt stötande. Kungafamiljen jobbar nån v per år, har hjälp m allt och lever på bidrag. Punkt.


    1. Mona skriver: 1 juni, 2017

      De lever inte på bidrag.De får apanage/anslag istället för lön
      Detta bestämdes redan 1809 och ingen politisk sida har valt att ändra på detta.
      De har inga socialförsäkringar.Inte reglerad arbetstid
      Om du tittar i hovets kalender så ser du att de har många uppdrag.
      Alla de återkommande som Nobel.Samt ca 900 externa uppdrag under 2016.
      Detta står i Hovets verksamhetsberättelse.
      Lycke du får lön när du jobbar, ska kungafamiljen jobba gratis?


    2. Hedvig skriver: 1 juni, 2017

      ja stötande att kalla hennes tidsfördriv arbete


    3. Lola skriver: 2 juni, 2017

      Mona,
      Ingen anser att någon ska arbeta utan juste lön. Det är en viktig principfråga som drivs varje dag. Det känner du till med en far som arbetat politiskt

      Att lön utb efter skatt vet du som arb med löner. Skatt bet även av dem som arb inom skattefinansierad verksamhet, stat, kommun, landsting samt pensionärer.

      Att jmf en skattefritt anslag med en beskattningsbar lön låter sig inte göras. En samvetsfråga, vilket föredrar du? 1milj skattefritt eller 1 milj efter skatt (ca 700′) Välfärd=skatt.


  6. Stefan skriver: 1 juni, 2017

    Mona!
    Renoveringen av Haga och dess drygt 40 rum kostade oss skattebetalare 40 miljoner. Inbillar du dig verkligen nu att Victoria och Daniel springer runt med städtrasor inhandlade på Ullared i den privata delen om 20-30 rum?


  7. eva skriver: 1 juni, 2017

    Lycke, ja så är det! De lever otroligt privilegierat, med all tänkbar lyx. Det är klart att de har hemhjälp, städhjälp, chaufför som fixar bilen, kock som handlar, trädgårdsmästare, assistenter, barnvakter, livvakter och sedan folk som hjälper med råd och annat de behöver, som att packa och packa upp etc.. Victoria har alltid frisör och får manikyr och pedikyr av proffesionella. Detta gäller även SH och CP. Madeleine och Chris däremot gör mycket själva.


  8. Mari skriver: 1 juni, 2017

    Victoria har en rätt fullspäckad kalender. Därtill kommer att hon säkert deltar i planeringen av uppdragen m.m., för till “jobbet” hör också sådant som inte syns i offentligheten. Många av uppdragen innbär både resor och att vara borta hemifrån kvällstid vilket säkert inte är så roligt för en småbarnsmamma. Middagar och dyl. kan låta glamoröst men om man hela tiden representerar och är iakttagen, omskriven och också utsatt för kritik, kanske uppdragen förlorar lite av sitt skimmer.


  9. konsttanten skriver: 1 juni, 2017

    Lycke

    Tror du att Victoria ljuger?


  10. Mari skriver: 1 juni, 2017

    Kul, att Victoria talar om hur hon ser sin roll. Samma kännslor har vi alla som har småbarn.


  11. Marguerithe skriver: 1 juni, 2017

    Victoria ska inte jämföras med vanliga kvinnor. Hon kan jämföra sig med andra kungliga kvinnor i samma sits med små barn och många uppdrag och resor. Madeleine har ju däremot inte ett enda uppdrag trots sin titel utan kan ägna sig på heltid åt sina barn. Hon har ändå nannies och städ-kökshjälp. Annars skulle inget fungera för de som är födda i ett kungahus.


  12. solan skriver: 1 juni, 2017

    Victoria måste väl ha möjlighet till nästan hur mycket tid som helst för egen del med en hel stab av personal som gör det mesta?


  13. Elise skriver: 2 juni, 2017

    Pernilla A: så bra sagt!
    Instämmer 100 %! Har ingen lust att titta på andra delen av programmet, såg den första inte heller. Skulle bara ha blivit irriterad!


  14. ewaron skriver: 2 juni, 2017

    Som vanligt lika deprimerande att läsa kommentarer här; skillnad mot att höra Jan Eliasson, Fredrik Reinfeldt, Ebba Buch-Thor och Johan Rockström uttala sig om kronprinsessans arbete. Det är väl självklart att hon har hjälp och uppbackning, vilka offentliga personer har inte det? Arbete är ju olika saker beroende på uppdraget.


    1. Stefan skriver: 2 juni, 2017

      ewaron!
      Vilket gäng du rabblade upp, endast Ebba Busch Thor har väl av dessa någon trovärdighet kvar. Rockström gör sig bäst på Norra Brunn.


  15. Gneta skriver: 2 juni, 2017

    Tycker det var en intressant och tänkvärd intervju med KP Victoria och också intressant att höra Jan Eliasson, F. Reinfeldt o Johan Rockström uttala sig om henne.
    Vi skall vara stolta att vi har en sådan representant för Sverige. Det här är en smart, ambitiös kvinna som nog gått långt inom näringsliv eller politiken om hon inte varit Kronprinsessa


    1. Stefan skriver: 2 juni, 2017

      Du må vara hur stolt du vill, men andra tycker annat!
      Låt henne ställa upp i val så att folket får avgöra det hela.
      Svårare än så är det inte, och om hon anses vara så bra som du skriver så vinner hon ju. Så vad är det du fruktar?


  16. konsttanten skriver: 2 juni, 2017

    Anna kl 19 47

    Beklagligt att du inte tänker på Östersjön! Alla (sjöfart, nöjesfartyg, fiskare, regeringen, alla länder runt om, och vi) MÅSTE få in det i det vardagliga livet!

    Jag är medlem i Naturskyddsföreningen, och fick nu ett mail med 5 gröna punkter i vardagen att tänka på – alla borde läsa!
    http://www.naturskyddsforeningen.se

    Victoria i sin roll väcker uppmärksamhet och beundran hos de flesta, utom republikanerna.


    1. Stefan skriver: 2 juni, 2017

      Om du återkommer med en mer preciserad länk så lovar jag att läsa! Jag avser inte gå igenom hela hemsidan för att eventuellt hitta dessa 5 punkter!


  17. Marguerithe skriver: 2 juni, 2017

    Ja man kan bara konstatera att Victoria som kvinna har en komplicerad roll. Om barnen skulle vara sjuka eller annat kan inte Daniel ta över ett statsbesök, det är hon som måste genomföra detta. Sjukdagar och annat som vanliga kvinnor tar till när det blir jobbigt är otänkbart för Victoria. Det är nog många gånger Kungaparet inte mått bra men ändå måste genomföra uppdrag. Victoria är en enastående ledare som alla lyssnar till och hon har en stor pondus.


    1. Desirée skriver: 2 juni, 2017

      Victoria har inga statsbesök, det är enbart kungen som har det och naturligtvis Silvia med om hon inte är sjuk vilket hänt. Victoria har inga obligatoriska uppgifter utan gör det hon vill, eller det som kungen vill att hon ska göra. Skulle folk lyssna på henne om hon inte var prinsessa? Det betvivlar jag, för det hon säger är inget unikt utan sådant hon har hört experter säga. Det är inte svårt för henne att lära om miljö, hon har gott om tid till det med all personal


    2. Marguerithe skriver: 2 juni, 2017

      Desirée,
      Jag talar om när Victoria blir regent. Jag tror inte att Kungen är kung när han är 90 år faktiskt.


  18. Bror skriver: 2 juni, 2017

    Var och en som såg gårdagskvällens tv-program om och med Victoria, och inte har ett hjärta av sten, skriver säkert under på att hon har en mycket sympatisk framtoning.
    Att sätta ord på vad det är som framkallar dessa känslor hos betraktaren är dock svårare. Jag kan inte komma språkligt närmare än att Victoria känns alltigenom äkta. Förställning är henne helt främmande, liksom det så vanliga i hennes kretsar att “se förbi”. Tvärt om “ser” hon människor. Den egenskapen är nog hela hemligheten.


    1. Stefan skriver: 2 juni, 2017

      Snälla Bror!
      Detta var ett tillrättalagt program med tillrättalagda på gränsen till menlösa och underdådiga frågor!
      Sätt vem som helst med TV-vana i stolen under dessa förutsättningar och denne framstår som sympatiskt!
      Vi vet egentligen ingenting om Victoria eftersom endast hovjournalister bevakar vad hon gör, så du må ha både rätt och fel!


    2. Bror skriver: 2 juni, 2017

      Snälla Stefan!
      Nog ska vi väl klara att se igenom hovjournalisternas eventuella dimridåer?
      Och särskilt mycket tyckte jag inte att den goda Ebba skrapade med foten.
      Bevare oss väl för en sentida efterföljare till Siwert Öholm, han som tog dem på inandningen.


    3. Stefan skriver: 2 juni, 2017

      Bror!
      Vore väl utmärkt om Janne Josefsson fick tillfälle att granska kungahuset och intervjua dess medlemmar?


  19. konsttanten skriver: 2 juni, 2017

    Bror
    Så rätt och fint framställt av dig!


  20. Barbro Johansson skriver: 2 juni, 2017

    Att hon tar på sig många uppdrag och är ambitiös stämmer bra, men frågan är om det är nödvändigt och om hon kan bidra till något. Det hon engagerar sig i kan skötas av andra mer kvalificerad personal. Hon har ett duktighetskrav på sig som ingen har påtvingat henne. Ingen har nånsin begärt sådant av kungen och kanske Victoria skulle avstå sin kronprinsesstitel och jobba seriöst med sina hjärtefrågor.


  21. Marguerithe skriver: 2 juni, 2017

    Socialdemokraten Jan Eliasson uttryckte också hur viktigt det är med en sammanhållande länk i ett land. Det tackar vi för. Man fasar för Birgitta Ohlssons framfart.


    1. Bror skriver: 2 juni, 2017

      Marguerithe!
      Din uttryckliga fasa inför Ohlsson från Skäggetorp delas inte av den f d halmhatten och dixiesnubben Per Ahlmark och några till. Tvärt om säger Ahlmark sig ha endast en önskan kvar i livet, och det är att få leva fram till den dag då Birgitta Ohlsson tar över som partiledare för Liberalerna. Kanske är det dags nu…
      Och nog ska vi väl unna Sverige ett återupprättat liberalt parti?


    2. Stefan skriver: 2 juni, 2017

      Bror!
      Folkpartiet (ja så benämner jag dem fortfarande) är ett socialliberalt parti enligt egen utsago, vänsterliberalt enligt mig. Jag drömmer om den dag då något parti anammar detta med liberalism enligt klassisk tolkning!
      Och i denna dröm faller både Ahlmark, Björklund och Ohlsson bort. För att inte tala om Westerberg…


    3. Bror skriver: 2 juni, 2017

      Stefan!
      Man behöver inte gå utombys för att hitta rätt om politisk liberalism som upplyst borgerlighet. Det räcker gott med Staaff och Edén och en tidig Ohlin.


    4. Alfhild skriver: 2 juni, 2017

      sammanhållande länk? finns ingen sådan i det här landet


  22. ananas skriver: 2 juni, 2017

    Knutas
    Det jag menade var att V med all sin personal och ett inte jättedigert arbetsschema har det mycket lättare än “vanliga Svenssons” att pussla ihop jobb och hem. Därför har jag svårt att förstå hennes inställning, men det är klart hon har rätt till sin åsikt precis som alla vi andra.
    Av egen erfarenhet vet jag att den tiden kommer då du hinner ha det välstädat och kanske även ibland saknar kaoset som var:-)


  23. Ingrid skriver: 2 juni, 2017

    Tycker att de är inne på fel spår , lämna vetenskapen till proffsen.

    Ägna tiden till det svenska folket som uppskattar monarkin, gläd personer inom sjuk o äldrevården, fokusera på problemområden och ta krafttag för utsatta – ger konkreta resultat!


    1. Mona skriver: 2 juni, 2017

      Anslaget/apanaget är INTE privata pengar.Ska täcka Hovets och
      slottsstatens verksamhet.
      Gå in på hovets hemsida så kan ni läsa verksamhetsberättelsen.
      Den är skriven på svenska och lättläst.
      Inte alls konstigt att de har personal,de har ministrarna och alla som jobbar.
      Lönehandläggare,ekonomer,pressfolk,trädgårdsarbetare,urmakare,
      tvätt personal,hästskötare m.fl.
      Vem sköter administrationen på ditt jobb? a


    2. Lola skriver: 2 juni, 2017

      Mona,
      Vi är helt överens om att alla ska ha lön för utfört arbete.
      Företrädesvis skattepliktig sådan om du frågar mig som gärna “ser till laget före jaget”. Särskilt som välfärden vilar på skatteinkomster och jag gärna ser att alla har en bra vård, skola och omsorg.

      Så nu uppstår ännu en följdfråga på ditt senaste inlägg
      Varifrån får de kungliga då den lön för utfört arbete som du hänvisar till?

      Är det en – för allmänheten – okänd plånbok, som endast du och hovet känner till?


    3. Lola skriver: 2 juni, 2017

      Mona,
      På mitt arbete sköter vi själva allt, från ax till limpa.
      Backoffice är borttaget för evigheter sedan för att slimma organisationen.

      Vi har löpande utvecklingssamtal. måluppföljningar och lönesamtal.

      Aktieägarna intresse och Finansinspektionen är två aktörer som har ögonen på oss. Så något flams och trams medges inte i den verksamhet jag verkar i.


  24. ewaron skriver: 2 juni, 2017

    Vilka gnällspikar ni är! Vi har en god representant för Sverige i världen och flera här bara gnäller!


    1. Marguerithe skriver: 2 juni, 2017

      ewaron,
      Jag har heller aldrig förstått varför man ska klaga på det som är bra i vårt land (och kostar oss knappast något). Däremot kan man vara oroad över politiken. Vi betalar mycket höga skatter och ändå finns det inga pengar till sjukvård och skolor. Det har hänt mycket tråkiga saker på senaste tiden i förlossningsvården. Har personal tappat greppet? Går pengarna till de som sitter högst upp i pyramiden? Monarkin är den enda verksamhet som inte drivs av vinstintresse.


  25. Mona skriver: 2 juni, 2017

    Lola apanaget/anslaget beviljas av riksdagen.Det anslaget ska täcka ALLA utgifter
    som hov och slottsstaten har.En liten del går till de kungligas hushåll.
    De har inte en vanlig anställning,inget kollektivavtal, inga social försäkringar
    oreglerad arbetstid.Ingen avsättning till pension.
    Nej jag känner inte till deras plånbok men jag har läst verksamhetsberättelsen
    som en revisor utifrån granskar.Denna verksamhetsberättesle följer statliga
    bokföringsregler och godkänns av riksdagen.


    1. Lola skriver: 2 juni, 2017

      Mona,
      “Lycke du får lön när du jobbar, ska kungafamiljen jobba gratis?” Isf att hålla dig till frågan redogör du om vem som beviljar apanaget, vad det ska räcka till, allt de inte omfattas av
      När jag vaskat bort detta framgår att de får en liten del till sitt hushåll. Så gratis arb de inte – men det verkar inte vara rätt lönesatta om det bara bidde en tummetott över för alla deras stora privata åtaganden/sparande. Slutsats, trolla kan de uppenbarligen med små medel. Ny nisch att info folket om.


  26. konsttanten skriver: 2 juni, 2017

    Marguerithe: Instämmer till fullo med dig!


  27. Anna Agebrink skriver: 6 juni, 2017

    Vi har alla referenser att gå efter. Även Victoria. Hon har växt upp i en priviligerad familj. Hon har inte saknat något.. Nu har hon familj och barn. Hennes liv har förändrats men hon är fortfarande privilligerad. Ett besök i en “vanlig familj” i en vecka (jag tror det skulle räcka) kanske skulle öppna hennes ögon. Det vore ett bra uppdrag för henne. Ett uppdrag som skulle göra säl för namnet. Eller är det för simpelt.


  28. Birgitta skriver: 6 juni, 2017

    Tänk vilket betungande arbete de utför
    Mona klart att de inte skall jobba gratis


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annons

Laddar