Victoria och Daniel reser till bröllopet i England

Victoria och Daniel reser till bröllopet i England
Annons

Det blir kronprinsessan Victoria och prins Daniel som åker på prins Williams och Kate Middletons bröllop i Westminister Abbey i London den 29 april. Det står nu att läsa på hovets hemsida.

Kungen och drottningen firar istället kungens 65-årsedag traditionsenligt på Borggården dagen efter. Från det norska hovet åker Sonja och kung Harald och från Danmark kommer Margrethe och prins Henrik. Japans kronprins Naruhito åker för första gången sedan 2002 med sin stressdrabbade kronprinsessa Masako.
Av de 1900 inbjudna är endast fyrtio kungligheter. Utöver det finns släkt och vänner, brittiska toppolitiker och flera superkändisar. Williams näre vän David Beckham kommer med sin gravida hustru Victoria Beckham och prinsessan Dianas nära vän Elton John kommer med sin partner David Furnish.

Av Anna Sköld
Foto: Charles Hammarsten

Läs även:

Annons

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

84 kommentarer till “Victoria och Daniel reser till bröllopet i England”

  1. Malmo skriver: 11 mars, 2011

    Trevligt!


  2. Irena skriver: 11 mars, 2011

    Ja, såklart? Vem eller vilka skulle annars åka? Men, snälla prins, inte i den slips du på bilden härovan bär!


  3. Emma skriver: 11 mars, 2011

    Kungen har väl skämt ut sig så pass, att kungaparet inte vill åka. Att fylla 65 är inte någon större tilldragelse att fira.


  4. My skriver: 11 mars, 2011

    Hoppas Daniel kan le naturligt då (inte så brett med STÄNGD mun) och visar tandrader, och visar entusiasm och glädjer, och att han inte ger fingret åt någon…..


  5. Hansen skriver: 11 mars, 2011

    Jeg tror nu også, mit smil ville være lidt stift, hvis jeg skulle manøvrere blandt alverdens kongeligheder uden at blamere mig! Og mon ikke der bliver andet at kigge på ved det bryllup, end hvordan Daniel smiler…;-)


  6. Sabine skriver: 11 mars, 2011

    Et naturligt valg, hvis der kun er inviteret 2 personer fra hvert
    kongehus.
    Sådan burde det også have været for Danmark og Norges vedkommende IMO.


  7. mattep74 skriver: 11 mars, 2011

    Svenska kungahuset skickar den bäste de har till bröllopet. Dock känns det lite mer white trash över detta bröllop då Beckhams kommer.


  8. Maria skriver: 11 mars, 2011

    Elakheter och ful kritik. Usch vad trist!

    Vem har alltid full koll på sina miner eller sitt leende eller sitt skratt? Och fotograferna knäpper bilder mest hela tiden och kanske inte alltid väljer att publicera de mest lyckade.

    My!
    Är du snygg och lyckad på alla foton? Rätt bredd på leendet, alltid munnen exakt rätt öppnad så att det varken syns för litet eller för mycket av dina tänder?
    Grattis i så fall!

    Och prinsen får minsann ge fingret åt “någon” då denna “någon” var hans fru….vad vet vi om deras gemensamma skämt?


  9. Maria skriver: 11 mars, 2011

    Snygg slips!


  10. Hansen skriver: 11 mars, 2011

    Ja, jeg synes da helt sikkert også, at Frederik og Mary skulle forlade tvillingerne og tage på tre dages bryllupsvisit til London – eller endnu bedre: medbringe hele menageriet…. not!


  11. Julia skriver: 11 mars, 2011

    Kronprinsessparet är ett naturligt val. Men nu får man vara nervös att Daniel kan hålla händerna i styr och inte skämmer ut Sverige. De engelska fotograferna är ju påpassliga.


  12. agnetha skriver: 11 mars, 2011

    Dumt. Vore jag Viktoria o Daniel så hade jag svarat med samma mynt, Ni kom inte på vårt så varför ska vi gå på Ert?
    De kunde ha sänt Williams jämn gamla “Madde” of Sweden i stället!


  13. Ina skriver: 11 mars, 2011

    Det kommer givetvis att bli en fantastisk fest i London med massor av intressanta människor! Klart att Viktoria och Daniel tycker det skall bli kul 😀 Förstår inte vitsen att de skulle “tjura” och “ge igen” det vore ju helt absurt! Jag tror också att C-Gs förestående födelsedag kom lämpligt… engelska tidningar har skrivit en hel del mindre välvilliga artiklar – inte främst om C-G och kaffeflickorna, utan snarare om Silvias familjebakgrund!


  14. Fia skriver: 11 mars, 2011

    Jag tror hovet tycker detta är en bra erfarenhet för daniel


  15. Anna-Karin Flygare skriver: 11 mars, 2011

    Håller med Maria #8 hur många här känner sig bekväma med att ha kanske tio kameror riktade mot er samtidigt? Chansen att man ska bli bra på ett sånt foto är ganska liten, dessutom tittar säkert fotograferna mest på Victoria och vill fånga en bra bild på henne och ‘glömmer’ Daniel.

    Sluta klaga på att Daniel ser stel ut, det syns att han inte är en stel person när han inte är medveten om kameran på samma sätt!
    Det kommer bli bättre med tiden tror jag.


  16. Pamela P skriver: 11 mars, 2011

    Bra att Victoria och Daniel åker, men Carl Philip borde också få följa med. Då skulle han ha chansen att hitta sig en mera lämpligare flickvän än Sofia som t.ex. Philippa Middleton. CP gillar ju brunetter med långt hår och Emma, Sofia och Philippa är alla av den kvinnotypen.


  17. Anna skriver: 11 mars, 2011

    Roligare att de åker istl för kungaparet!
    Återstår att se om det blir många som kommer till kungens födelsedag efter skandalen..


  18. Måntand skriver: 11 mars, 2011

    Detta e v i g a tjat om Daniel!!!! ORKA! Helt sjukt alltså..kolla in alla andra kungligheter. VEM ÄR PERFEKT? GE UPP!


  19. Ina skriver: 11 mars, 2011

    Att få skåda det engelska hovets hela prakt på nära håll och inte minst få chansen att träffa en av världens absolut mest kända och omskrivna kvinnor alla kategorier, hennes majestät Elizabeth II, det kan jag förstå Daniel om han inte vill missa! Och vår nye prins är ju fotbollsintresserad så han håller säkert inte med om att Becks skulle vara white trash 😀


  20. Ki, Norge skriver: 11 mars, 2011

    Så hyggelig at Kronprinsessen og Prinsen skal i bryllupet! Det er fint de er oksne, og ikke går i fellen med å ta igjen med samme mynt. Det er bra de drar i bryllupet de er bedt i, og ikke uteblir selv om ikke William kom i deres bryllup i fjor.

    Det er slik voksne mennesker oppfører seg! De holder ikke på med hevn!

    Det blir koselig å se Kronprinsessen og Prinsen i bryllupet 29.april. Gleder meg! 🙂

    Og Prins Daniel er fin akkurat som han er. Smilet, klærne, ja hele mannen er akkurat som han skal være. Man må respektere et menneske for det man er og hvordan man ser ut.

    Jeg tror ikke at de fleste som kommenterer på disse sidene er fotomodellpene og helt perfekte selv, så en bør først innse at om en ikke er pen selv og ikke går elegant kledd og i dyre merkeklær, så trenger en ikke rakke ned på hvordan andre ser ut eller kler seg.


  21. Nanna skriver: 11 mars, 2011

    Jeg har “kigget i” det svenske kongehus kalender for april.
    Der står ingenting (endnu) vedrørende den 14. april !!!!
    Skal det mon forstås sådan, at INGEN fra den svenske
    kongefamilie er inviteret til tvillingernes barnedåb i
    Holmens Kirke ???
    Gu’ ved hvem de så har inviteret og hvem, der skal være
    faddere !?


  22. Katarina skriver: 11 mars, 2011

    Helt rätt att skicka Victoria och Daniel. Kanske det kan ge en närmare relation med det brittiska kungahuset – att de i den yngre generationen lär känna varandra.
    Hur som helst. Med Victoria och Daniel så skickar Sverige det bästa kungahuset har.
    Toppenbra val!


  23. Forestlady skriver: 11 mars, 2011

    #8
    Helt rätt!
    Julia Roberts sa en gång hos Ophra: jag har som princip att aldrig öppna munnen (läs säga något) när kameror är riktade mot mig för det ger så gott som alltid fula miner. Man ler istället lite lagom som känns rätt = vackra bilder. Ha en trevlig helg alla inkluderat alla gnällspikar!
    För övrigt anser jag att Svenska hovet äntligen gör någonting helt rätt genom att skicka Victoria och Daniel till det brittiska bröllopet.


  24. Gustavo skriver: 11 mars, 2011

    Drottning Margrethe kunde stanna hemma och passa riket
    den här gången och i stället skicka prins Joachim och
    prinsessan Marie !


  25. Sthlm skriver: 11 mars, 2011

    Både Victoria och Daniel kan nog vara förutan att “skåda det engelska hovets hela prakt” och träffa gumman som regerar där, men att få möjlighet att träffa paret Beckham är säkert något speciellt för alla under 40.


  26. snickarjohn skriver: 11 mars, 2011

    #7!
    Att Beckhams skulle vara white-trash är inte riktigt (om nu någon förtjänar kallas detta).
    Fru Beckham kommer från en välbärgad familj som drivit (driver?)
    egen affärsrörelse. Därav namnet Posh Spice.
    Då denne William är högsta hönset i FA ( Englands fotbollsförbund) är det bara naturligt att engelsk fotbolls frontfigur blir bjuden.


  27. Anita skriver: 11 mars, 2011

    # 7.
    Att kalla någon white trash säger mera om dig än om dem som avses. Unket!


  28. Astrid skriver: 11 mars, 2011

    Dere svensker har fått en flott prins – uten gamle skjelett i skapet, og som utvilsomt er årsaken til at kronprinsessen smiler og er så lykkelig som aldri før. Men det virker ikke som om dere vet å sette pris på det. Kanskje er det Sverige som ikke fortjener Daniel?


  29. Jenny skriver: 11 mars, 2011

    Jättekul att kronprinsessparet åker!! 🙂 De är verkligen fina representanter för vårt avlånga land!


  30. fridolina skriver: 11 mars, 2011

    heja maria! det är tragiskt att läsa hur vissa spyr galla över våra kungligheter! de måste ha ett trist liv… heja på ni kungliga!!!


  31. Birgitta ALICANTE skriver: 11 mars, 2011

    Självklart skall Viktoria och Daniel resa på detta bröllop och visa hur man för sig och inte som nr.12 agneta önskar.

    Daniel, var dig själv som du alltid brukar och peka finger och skämta som du vill och råkar det finnas en fotograf i närheten så får de skylla sig själva.

    Spelar ingen roll hur Ni än är klädda så kommer det alltid att finnas de som tycker att det ena eller det andra är fel, även likaså hur man vinkar till folket eller ler m.m.
    Nej, Ni är nog det bästa som hänt Sverige genom tiderna och Ni kan verkligen med gott samvete representera Sverige, både härhemma och utomlands.
    Önskar KRONPRINSESSPARET ALL LYCKA FÖR FRAMTIDEN!


  32. Helena skriver: 11 mars, 2011

    Jaha ingen från det engelska kungahuset kom när Prinsen och Viktoria gifte sig så varför inte bojkotta de snorkiga engelskmännen. De kan ha sitt flachiga bröllop för kändisar och om Beckham kommer så kan väl vi sända töntbloggerskan Kissie istället,


  33. Ulla skriver: 11 mars, 2011

    Jeg synes også, at Sverige har valgt den bedste og rigtige “løsning”. Dronning Margrethe og prins Henrik kunne tage
    til Stockholm og fejre kong Carl Gustafs 65-års fødselsdag
    i stedet for.
    Nuvel, Mary er på barsel, men kronprins Frederik kunne
    deltage alene, det har prins Charles og Japans kronprins
    gjort masser af gange. Og det drejer sig ikke om dage,
    som ved kronprinsesse Victoria og prins Daniels bryllup,
    kun timer, med mindre man er så “heldig” at tilhøre vennekredsen.
    Altså kort og godt kun en almindelig arbejdsdag hjemmefra.


  34. rasmus skriver: 11 mars, 2011

    #7 mattep 74
    Angående white trash så var det väl sensationellt av svennska hovet att bjuda in porrstjärna Jill Bernadotte gift med kungens säkting Bertil tillika bästa vänner med vårt s.k Kungapar, till Kronprinsessbröllopet i somras.

    Dekadens på högsta nivå, men porr Jill hade i alla fall förstånd att sätta upp handväskan mot tv kamerorna på väg in till bröllopstårtan…ja det det scener man inte glömmer och skulle nog bara kunna utspela sig i svenska s.k kungliga sammanhang.


  35. gunilla skriver: 12 mars, 2011

    Prins Daniel ar sakert en person som drottning Elizabeth uppskattar.
    Solid, palitlig, “vanlig” – intenting flamsigt eller extremt over honom.
    Drottningen ,maste kanna sig ganska luttrad, med tanke pa hur hennes familj betett sig.
    Dessutom ar det ju Prins Charles som ar vard pa den stora balen. Dey sags att han och den svenske kungen inte har nagonting gemensamt. OM man vore elak, sa kunde man saga: aktenskapsbrott.
    Men visst ar det skillnad mellan kaffeflickor/ konkubiner och en Stor Karlek.
    Man tror att drottningen sjalv tvingade sin son att inga i ett ordentligt och arbart aktenskap, hur bra han – och sakert Camilla – an trivdes med
    sitt forhallande, som det var.


  36. elsa_67 skriver: 12 mars, 2011

    Bra representation från Sverige. Unga människor som gifter sig blir de nordiska gästerna en blandning av ungt och gammalt.

    Det blir säkert en i särklass fantastisk upplevelse för prins Daniel som inte varit med i sin prinsroll så länge, men också för proffset kronprinsessan.


  37. miayahoo.se skriver: 12 mars, 2011

    Det är nåt lurt med det här. Självklart är det rang som gäller och det är Kungar och drottningar som åker till bröllopet från alla kungahus inte kronprinsparen och så bestämmer sig kungen för det är alltid han som bestämmer att stanna hemma? Och skickar Victoria och daniel som inte ens känner brudparet?
    Sen vet vi sen länge att Charles och Kungen har inte mycket övers för varandra.
    Men Kungen är släkt med engelska Kungahuset och har möjlighet att träffa Drottningen och övriga släkten.
    Nej nåt stämmer inte här. De var på Charles bröllop.


  38. miayahoo.se skriver: 12 mars, 2011

    Kungen kanske ger igen att Charles inte kom till Victorias bröllop, han tackade nej pga andra åtagande, men han var med på Fredrik och Håkans bröllop , men Prins Edward fick komma till Victorias bröllop och det är inte samma rang
    .


  39. Hariett skriver: 12 mars, 2011

    Bra Maria # 8, att du uttrycker dig begåvat och schysst. Du verkar vara vettig och ha bra åsikter.
    En del här förefaller vara övermänniskor som aldrig gör fel, men som klagar på det mesta hos andra. Det är bara ledsamt.


  40. Amelie13 skriver: 12 mars, 2011

    Victoria skall inte skratta när hon fotograferas fram ifrån. Då framträder hennes långa haka tydligt.


  41. allegra skriver: 12 mars, 2011

    Inga bröllop i världen kan slå Victorias och Daniels – vilken fest det var, nåt mer fantastiskt har jag inte varit med om i tv.Som de två bjussade på sig själva, det var en så tjusig folkfest.

    Bröllopet i London får ursäkta.
    I övrigt är det sorgligt att kungaparet vägrar resa till bröllopet.
    Släkten är värst.


  42. Emma_H skriver: 12 mars, 2011

    grattis, roligt för V&D att få vara med på bröllopet i April. D får åxå förmånen att närvara och lära sig av hur det går till inom ett kungadöme som ej bara omfattar bara England Skottland & W utan därtill flertalet av de 17 nationerna dvs Commonwealth-samväldet vilka idag erkänner QE2 såsom sin monark. Det kan likväl som prinsskolan här hemma vara nog så lärorikt.

    #38 ditt citat “…Kungen kanske ger igen att Charles inte kom till Victorias bröllop…” ursäkta, men snacka om teori på dagisnivå… Alla kungliga hov är medvetna om att de som representerar QE2s hov vid bröllop på senare år är just prins Edward m fru, inget personligt menat utan enligt utarbetad arbetsfördelning inom det brittiska hovet – QE2 är 85 år o åker numer endast på statsbesök när det kommer till utrikes resor. Ofta refererat till i olika medier för övrigt, bara att googla.
    Deras närvaro på bröllop r i 1a hand som kunglig representant snarare än som “kompis” dvs ett arbetsuppdrag.
    undantag: Charles såg till att rensa i sin arbetskalender då Norges k-hus står familjen nära & DKs k-hus är nära släkt m C!

    inlägg# 37 – inget lurt alls, och som du gissar har det enligt etiketten m rang o hövlighet att göra. Eftersom samtliga inbjudna hov får två platser vardera bör inbjudan riktas till Sv K-husets överhuvud. Om CG har förhinder kan han antingen avböja – eller som i detta fall skicka ersättare i form av Victoria m make.
    .


  43. My skriver: 13 mars, 2011

    Daniel kan visa någon entusiasm; för det mesta ser han stel ut bredvid sin glada kronprinsessa. Trist!


  44. elsa_67 skriver: 13 mars, 2011

    Kungen prioriterar Sverige och som traditionen är förväntas att han är hemma på sin egen fördelsedag och tar emot uppvaktning från folket.

    Skulle han och drottningen åka på bröllop i England hinner han inte hem i tid till uppvaktningen på slottet.

    Vilket ramaskri det skulle bli om han inte är på plats och vilka skriverier på denna sida om han åkte till England och struntade i svenskarna.

    Det är väl inte fy skam att låta kronprinsessparet representera Sverige när kungen har annat uppdrag. En ganska smart lösning.


  45. miayahoo.se skriver: 13 mars, 2011

    Kungens anledning att inte gå på bröllopet är att han fyller 65 dagen efter och ska vara på borgargården som vanligt.Är det en anledning?Nej snarare en ursäkt för vem bryr sig om Kungens 30 minuter på Gården istället för att gå på bröllopet?
    QE2 har aldrig varit utomlands för ett bröllop eller begravning.Så fungerar det Engelska kungahuset. Prins Philip och de andra får representera henne.
    Det är ju självklart att Kungen och Drottning ska tillsammans med Kung Håkan och Sonja och Drottning Margaretha och Henrik var på bröllopet! Att skicka Victoria och Daniel istället är löjligt och pinsamt.


  46. Stine skriver: 13 mars, 2011

    #45
    Tænk jeg synes det er lidt “löjligt”, at sende landets
    regent/kongepar til et engelsk prinsebryllup. Nær familie er
    det jo ikke.
    For prins er hvad William er, det er Charles, der er Prince of
    Wales og dermed tronfølger.
    Så det kan ikke være et protokolspørgsmål, men udelukkende
    et valgspørgsmål.
    Men består hele festen for de udenlandske gæster ikke kun
    i en overværelse af vielsen i kirken med efterfølgende reception?
    Og det meste af denne foregår mens brudeparrets kører i
    kortage fra kirken til Buckingham Palace.
    Langtfra “et tronfølgerbryllup” i stil med Victoria og Daniels!

    #42 Emma_H.
    Prins Charles – ikke prins Edward – deltog i både det danske og
    det spanske kronprinsepars bryllup!


  47. Anna skriver: 13 mars, 2011

    Nej, det är inte riktigt lämpligt att skicka kronprinsessparet till engelska bröllopet, när övriga Norden representeras av sina kungar och drottningar.
    Kan det vara så att svenska kungaparet är för kontroversiellt med kungens kaffeflickor och drottningens nazistbakgrund? Inte bra goodwill för vårt land, så de får stanna hemma.


  48. Emma_H skriver: 13 mars, 2011

    Stine
    Har aldrig påstått att Edward gästade bröllopet i Danmark… Förstår ej din kommentar riktigt då jag faktiskt avslutade mitt inlägg med: “…undantag: Charles såg till att rensa i sin arbetskalender då Norges k-hus står familjen nära & DKs k-hus är nära släkt m C!” …vilket såvitt jag kan se överensstämmer m vad du anger i ditt inlägg #46
    Att C för övrigt även bevistat spanska kronprins-parets bröllop kände jag inte till – tack för info:n – men det är föga förvånande då Charles ju även där är nära släkt via sin fars familj.


  49. Nina skriver: 13 mars, 2011

    Helt okej att Victoria och Daniel åker till Williams bröllop. William är ju inte ens kronprins utan bara prins, så varför skulle kungen behöva åka?


  50. Vicki skriver: 13 mars, 2011

    Självklart skall Viktoria och Daniel resa på detta bröllop och visa hur man för sig och inte som nr.12 agneta önskar.

    Daniel, var dig själv som du alltid brukar och peka finger och skämta som du vill och råkar det finnas en fotograf i närheten så får de skylla sig själva.

    Spelar ingen roll hur Ni än är klädda så kommer det alltid att finnas de som tycker att det ena eller det andra är fel, även likaså hur man vinkar till folket eller ler m.m.
    Nej, Ni är nog det bästa som hänt Sverige genom tiderna och Ni kan verkligen med gott samvete representera Sverige, både härhemma och utomlands.
    Önskar KRONPRINSESSPARET ALL LYCKA FÖR FRAMTIDEN
    Birgitta!! BRA!!!!!sagt!!!!


  51. Kristina skriver: 14 mars, 2011

    Svar till nr 45, Mia: Ursäkta mig! Men vem är kung Håkan? Norska kungen heter Olav o kronprinsen Haakon.


  52. ATL skriver: 14 mars, 2011

    #47 Anna. Hur kan drottningen ha en nazist bakgrund – kanske hon foddes som vuxen? Sa vitt jag kan rakna ut pa mina fingrar sa var hon ett litet barn under kriget. Valdigt ohovlig kommentar.


  53. Stine skriver: 14 mars, 2011

    #48 Emma_H
    De sidste linjer var mest en kommentering til din oplysning
    om, at prins Edward de senere år havde repræsenteret
    England ved bryllupper…. og at det i hvert fald ikke gjaldt
    kronprinsebryllupperne. Og hvilke udenlandske kongelige
    bryllupper er det faktisk, du henviser til ?

    ….og så kan jeg også lige få rettet det til: kortege (#46). 😉


  54. Gneta skriver: 14 mars, 2011

    #51 Nu har jag iof för mig att norske kungen heter Harald och ingenting annat. Kung Olov för drn förre norske kungen och alltså Kung Haralds far


  55. Ina skriver: 14 mars, 2011

    Man behöver väl varken ääälska eller hata Viktoria och Daniel…Jag tycker det är lika bisarrt båda delarna ärligt talat! Man kan ju bara helt enkelt tycka att det är ett kul och en aning intressant att följa familjen B i deras rätt fascinerande roller, dels som något slags officiella symboler för landet (dock helt utan makt), dels som substitut för de “riktiga” glamorösa kändisar som det inte längre finns några av i Sverige! Hela verksamheten dessutom “utövad” i ett fascinerande operettliknande koncept av slott, lakejer, kammarjungfrur, hovstallmästare etc etc! Det är väl inte så konstigt att mycket (det mesta) av uppmärksamheten numera fokuseras på deras utseende och kläder! Alla sk celebrities vet ju också att det pågår ett evigt gravidspanande. Det är någonting de alla, skådisar, såväl som rockstjärnor [sic] och tjugohundratalets kungligeter får lära sig att leva med helt enkelt! Liksom att ta att uppmärksamheten givetvis inte alltid kommer att vara odelat positiv!


  56. Emma_H skriver: 14 mars, 2011

    Apropå din fråga Stine – mina 2 angivna undantag med orsak angiven var ett svar på inlägg 38 som reagerade på varför Charles gick på kronprinsbröllopen i Norge o Danmark men inte i Sverige där “endast” Edward m fru närvarade. Var kanske lite otydlig i formuleringen…


  57. Emma skriver: 14 mars, 2011

    Varför är kungen och prins Charles på kant med varandra? Någon som vet?


  58. Marguerithe skriver: 14 mars, 2011

    “47” Anna

    Håller med sign ATL. Hur kan drottning Silvia har en nazistbakgrund???Har du läst för mycket kvällstidningsrubriker? De historiska kunskaperna verkar inte heller så gedigna.
    Vi svenskar däremot kan väl bara skämmas för hur vi agerade under den tiden.


  59. Sara skriver: 14 mars, 2011

    #56 Emma_H,
    Charles gick bara kronprins Hakon bröllop inte Frederiks

    Som tidigare meddelats kommer varken prins William eller prins Harry, då de kommer att vara i Sydafrika på fotbolls-VM i juni. Men prins Charles hade förväntats komma, då han ju är brittisk tronföljare. Prins Charles struntade även i kronprins Frederiks och Marys bröllop 2004.
    Vad prins Charles ska göra istället för att gå på bröllop den 19 juni finns ännu inga uppgifter om i kalendern på den kungliga hemsidan.

    https://www.svenskdam.se/2010/06/prins-charles-sumpar-victorias-och-daniels-bollop/


  60. Pamela P skriver: 14 mars, 2011

    Både kungens och drottningens fäder var nazister och det gillas inte i Storbritannien. Sedan har vi kungens otrohet. Charles var också otrogen med Camilla mot Diana och jag betvivlar han är förlåten av det brittiska folket. Carl Philip sällskapar med en fd dokusåpakändis och utvikningsflicka vid namn Sofia. Föreställ henne i de fina salongerna bredvid alla fina kungligheter! Visserligen fyller kungen 65 år dagen efter men jag förstår att de skickar Victoria och Daniel som är skandalfria. Carl Philip borde också få följa med så han får en chans att glömma olämpliga Sofia. Kanske skulle Carl Philip och Philippa Middleton fatta tycke för varandra om de möts? Sverige kan kastas in i en mardrömssituation i framtiden om Victoria och Daniel skulle bli barnlösa och om Carl Philip ev envisas med att hålla fast vid Sofia …


  61. Lisa Lusth skriver: 15 mars, 2011

    För övrigt var både kung Carl Gustafs farmor, Princess Margaret of Connaught, och hans morfar, Prince Charles Edward of Albany (senare Hertig av Sachsen-Coburg-Gotha), födda inom det engelska kungahuset. De var kusiner och barnbarn till Drottning Victoria och Prins Albert. Så speciellt avlägset släkt med engelsmännen är inte familjen Bernadotte.


  62. hilde skriver: 15 mars, 2011

    Å gå på bryllup er alltid morsomt så det er flott at Victoria og Daniel får denne muligheten. Å få mingle med verdensstjerner som Elton John og Beckhams er ikke noe man gjør hver dag så det kommer nok til å bli en kul dag.
    når det ble annonsert at det var det norske kongparet som skulle representere Norge ble det sagt at de var de eneste fra Norge som var invitert. Tror derfor at det egentlig er Sveriges kongepar som egentlig er invitert. man kan jo undre på hvorfor de takket nei.
    Om de ikke er invitert til middagen på kvelden har de ingen problem med å komme seg hjem samme dag.
    Var ikke kongeparet og Victoria i Charles sin 60 års dag for noen år siden?


  63. Ina skriver: 15 mars, 2011

    @ 63 men ojojoj vad Andrew har fått shavottera i den brittiska pressen tex den senaste tiden… Svenska media är bara en mild liten susning jmfrt med den brittiska – de hudflänger verkligen sina kungligheter med jämna mellanrum. Och hur gick det för Wallis och hennes “kung” – ut i kylan är väl bara förnamnet! De blev aldrig förlåtna och som brittiska dokumentärer etc har beskrivit på senare år så var nog WS helt enkelt bara en bra “ursäkt” att detronisera Edward, som redan innan bedömts som uruselt kungamaterial! Nej Sverige har alltid behandlat sina kungligheter oerhört vänligtoch med stor diskretion. Det var väl bara väntat att det skulle bli ngt svårare att dölja ev snedsprång i den nya mediala verkligheten även här i Sverige. Men skulle svenska hovet nu sitta och analysera ev orättvisor de blivit utsatta för från engelska kungahuset och “ge igen” och missa en säkerligen magnifik fest med massor av festliga gäster, varför – inga andra än vi här i lilla Sverige skulle öht uppfatta en sådan meningslös gest och V&D skulle gå miste om kalaset….Inte ens sådana ytterst! ljumma rojalister 😀 som jag själv missunnar dem väl det här partajet!


  64. mingo skriver: 15 mars, 2011

    Oj, så mycket spekulationer! Kan det vara så enkelt att kungen firar sin 65-årsdag dagen efter bröllopet och vill vara på plats i Stockholm då?


  65. anna skriver: 15 mars, 2011

    Undrar hur Victoria orkar nu att resa så mycket då hon är gravid, kanske minst i 6e månaden?


  66. Christina Klein skriver: 16 mars, 2011

    Anna! Hur kan du vara så säker på att Victoria är gravid? Det sista jag hörde var ett pressmeddelande att kronprinsessan definitivt inte var gravid…
    Eller har det kommit något nytt meddelande om att hon är gravid, som gått mig förbi?


  67. Emma_H skriver: 16 mars, 2011

    enig m #67
    för övrigt Anna #66 apropå ditt formuleringssätt, är det skillnad på att veta och T R O sig veta huruvida eventuell ny liten prins/prinsessa i antågande…
    utan att spekulera i om detta är aktuellt eller inte, är mycket möjligt att Victoria just nu klär sig löst o ledigt samt de facto inför pressen ideligen tycks skyla sig m handväska, halsduk, blombukett, oknäppt ytterplagg för att få ha sin kropp ifred då hon säkerligen vet att vissa tycks använda sig av ett förstoringsglas då de betraktar varje ny bild av henne


  68. Terttu Rosenquist skriver: 16 mars, 2011

    Daniel,
    visa inte långfingret. Visa att du är kronprinsessans Victórias äkta man och kan etiketter !!


  69. Netaadika.bloggspace.se skriver: 16 mars, 2011

    # 69 Att det skall behöva PÅPEKAS att Daniel inte skall visa långfingret och tänka på etiketten säger väl allt ????


  70. pia skriver: 17 mars, 2011

    Victoria & Daniel är det bästa vi har av representanter för Sverige! Naturliga, charmiga, vänliga och intresserade när de träffar sina medmänniskor. De ska inte behöva utstå tarvliga kommentarer av personer som antagligen skulle stå sig slätt vid en närmare jämförelse. Det finns inget lättare än att hitta fel hos andra, när man själv inte har lyckats särskilt bra här i livet. Tråkig inställning det där.


  71. Forestlady skriver: 17 mars, 2011

    # 71: Jag håller med dig fullständigt. Himla bra kommentar!


  72. Snorkfröken skriver: 17 mars, 2011

    Prins Andrew är i mitten av en ny skandal. På webbsidan av den franska tidningen Point de vue var en sån rubrik att jag började tänka att det är inte bara Fergie utan också Andrew som måste stanna hemma på bröllopsdagen. Frågan är om den samma ökända amerikanska miljonär som lånade pengar åt Fergie. Bilder om Andrew med en minderårig flicka.


  73. Inger skriver: 17 mars, 2011

    Jag tycker att svenska kungahuset ska strunta i Prins Williams o
    Kätes bröllop, då ingen engelsk kunglighet kom på Kronprincessan Viktorias och prins Daniels bröllop.

    Jag tycker att Princessan Viktoria och Prins Daniel ska leva så naturligt som möjligt, t.ex ut i naturen i Ockelbo.


  74. Tulla skriver: 18 mars, 2011

    Hverken det britiske kongehus, briterne eller medierne som
    helhed interesserer sig for andre landes kongelige – og de to invitationer, hvert kongehus må formodes at have fået, er vist
    mere af “pligt og protokol” end egentlig lyst og interesse.
    Jeg tror heller ikke, vi får så meget at se til de nordiske kongelige,
    der vil blive mest tv-fokus på egne kändiser, såsom Elton John
    og D & V Beckham.


  75. rigmor skriver: 18 mars, 2011

    Det börjar faktiskt bli oroande att Victoria som fyller 34 i juli inte är gravid snart ett år efter bröllopet. Om prins Daniel visar sig vara steril riskerar hans plats i rampljuset att bli mindre glansfull med tiden.


  76. Nicole skriver: 19 mars, 2011

    Dumt att aka Jag skulle aldrig aka till Williams brollop William beslutade att aka po Fottboll istailet po Kronprinsesans brolop och skicka over rester hit Jag skulle svara med samma mynt Non motta for det va!!


  77. Emma_H skriver: 19 mars, 2011

    Inger_inlägg#74
    Du har misstagit dig där – Drottningens son prince Edward m fru Sophie deltog på V&Ds bröllop 2010.
    Brittiska k-huset är ett av de mest hårt arbetande o uppbokade då de var för sig har 100tals uppdrag per år samt flertal aktiviteter betr stöttande av olika projekt & välgörenhetsorganisationer inrikes/utrikes.
    Arbetsfördelningen inom Familjen är sålunda att Bevista Bröllop åligger Prins Edward m fru (m enstaka undantag) – vilket övriga kunga-hus accepterar men det hindrar ju inte värdlandet från att chansa o bjuda in de övriga ändå… QE2 själv åker som regel numer aldrig på bröllop eller utrikes begravningar m tanke på sin ålder 85, utan reserverar sina numer fåtal utrikes resor till att göra statsbesök.


  78. Emma_H skriver: 19 mars, 2011

    Nicole_inlägg #77 Apropå ditt citat om att brittiska k-huset skulle ha skickat “rester” hit i fjol… Kungliga bröllopsinvitationer brukar föregås (som bl.a SvD skrivit om) av överfaxade s.k. Save that date-inbjudningar för att varsko samt kolla vilka av sina kungliga kollegor som kan va med alternativt redan är uppbokade…

    Långt INNAN V&Ds “riktiga” inbjudningar gick ut var ex-vis Will uppbokad såsom Ordförande i the Football Association engagerad ihop m Beckham beträffande Projektet Englands Ansökan om VM2018 vilket bl.a KRÄVDE närvaro i SydAfrika – m andra ord inte en privat resa!!!.
    Strax innan var Will & Harry på gemensamt uppdrag i annan del av Afrika att bevista sina respektive egenhändigt startade projekt: Tusk Trust Project & Lesotho Project!

    Svensk Damtidning var förutom en annan tidnings Sportbilaga rätt ensam om att återge detta i Maj-2010 liksom utl media – Resten av Sve Media skrev istället att prins W Ratade-Skippade-Nobbade-Struntade i bröllopet vilket ju inte var sant. Men du tycks inte vara ensam här om att lufta åsikt om att sv kungligheter “nu bör stanna hemma…” eftersom en del påpekat att “FEL” personer fr Eng K-huset dök upp i Sverige i fjol…


  79. Malmo skriver: 21 mars, 2011

    En fråga till SD:
    Är det klart vilka övriga kungliga gäster som tackat “ja”, förutom Norge och Danmark?


  80. Lisbet skriver: 27 mars, 2011

    # 71 Håller med dig helt!


  81. Rasmus skriver: 2 april, 2011

    Skandal att Kungen inte själv närvarar vid denna stora dag utan man skickar de värsta Sverige har att erbjuda. Herr och Fru Daniel Westling.


  82. Carita Sjöbergdam skriver: 24 april, 2011

    Hoppas Daniel har någon snyggare slips på sig då han ska på bröllop.


  83. Isabella Helena skriver: 25 april, 2011

    Till Rasmus #82!
    Varför är det skandal?
    Hon ska faktiskt bli Sveriges drottning en dag.
    Vem tycker du ska dit om vi inte räknar med kungen?!!
    Dig?!!!
    Skulle knappat tro det!!!!!!!!!!
    Så håll tyst.
    PS:Han borde ha valt snyggare slips.Men han bestämmer väl vad han vill ha på sig,antar jag…


  84. Marguerithe skriver: 25 april, 2011

    “44” Elsa_67,

    Håller med dig helt i din kommentar. Kungen prioriterar Sverige i detta läget vilket han gör helt rätt i.

    Tycker dessutom att drottning Margrethe någon gång kunde stanna hemma och skicka någon annan, men som vanligt “allt ljus på mig”.


Annons

Laddar