Snart köper Silvia årets majblomma – så ser den ut
- AvRed Aktionen
- Tipsa oss!
Att drottningen köper årets första majblomma är en tradition som har pågått sedan 1970-talet. Och 2018 är inget undantag. Årets majblomma offentliggjordes på onsdagen på skolan Katarina Södra i Stockholm. Årets blomma går i glittrande guld, svart och glimrande pärlemor i mitten. Bakom både temat och färgval står Elina Hall, 12, från Göteborg – vinnaren av årets designtävling.
Läs mer: Hovets besked – oklart om Madeleine träffar Kate och William
Hennes designförslag gick verkligen hem hos alla barn som röstat på sin favorit i Majblommans app och på hemsidan, skriver Majblomman i ett pressmeddelande.
Läs mer: Först i Svensk Damtidning! Första bilderna på Victoria på över 1 månad
Affisch skapad av Lars Lerins adept
Förutom årets blomma presenterades under onsdagen också årets majblomme-affisch, som 13-årige Maxi Svensson skapat. Maxis stora förebild är konstnären Lars Lerin, och den unge talangen har redan fått ställa ut sina alster på idolens museum Sandgrund. I jobbet med affischen har även han inspirerats av humlan.
Majblommans nya generalsekreterare Tove Lindahl Greve betonar vikten av barnens engagemang är för majblommans framgång.
Läs mer: Beatrices tunga hjärta – trots systerns förlovning
– Det är tack vare barnens enorma engagemang och vilja att hjälpa utsatta barn som vi varje år lyckas slå rekord. Insamlingen behövs verkligen för att vi ska kunna hjälpa barn i ekonomisk utsatthet, säger hon i ett pressmeddelande.
Rektorn: “Ett hedersuppdrag”
Louise Karlsson som är rektor på Katarina Södra håller med.
Läs mer: Prinsessornas favoritklädesbutik utsatt för inbrott
– Att våra elever säljer majblommor skapar delaktighet, inflytande och utvecklar förmågan att aktivt verka för att förbättra barns livsvillkor i vårt samhälle. Alla mellanstadieelever erbjuds att sälja och ser det som ett hedersuppdrag. Vi är mycket stolta över att få vara värdar för majblomman i år igen.
Årets majblomma börjar säljas runt om i landet den 12 april. Då ger sig drygt 80 000 barn ut på gator och torg för att sälja blomman och samla in pengar till organisationen. Kärnan i Majblommans arbete är att minska barnfattigdomen i Sverige. Majoriteten av de pengar som delas ut i form av olika bidrag samlas in av svenska skolbarn via försäljningen av majblommor.
Läs mer: Bildextra! Carl Philip och Sofia i Sydafrika
Förra året samlade barnen som sålde majblomman ihop 64 miljoner kronor – en ökning med hela tre miljoner jämfört med föregående år.
Av: Minna Wallén-Widung
Artikeln publicerades först på Allers.
Vi baserar våra artiklar på verifierade källor, officiella uttalanden samt egna intervjuer. Svensk Dam följer de pressetiska reglerna. Krönikor och analyser uttrycker skribentens egna åsikter. Läs mer här.