Herman Lindqvist: Estelles skulpturpark – en länk till prinsessans förfäder
Prinsessan Estelles skulpturpark i Rosendal växer för varje år. De som passerar parken kan begrunda sex moderna skulpturer utspridda nära Rosendals slott på Djurgården.
Det är alltid intressant, men kanske inte alltid så lätt att förstå vad konstnärerna velat uttrycka. Men den senaste skulpturen “Museum”, av den polska konstnären Monika Sosnowska, förenar Estelle med hennes morfars farfars farfars farfar kung Karl XIV Johan, ätten Bernadottes grundare.
Drömmarna för Rosendals slott
Rosendal var det enda slott Karl Johan lät bygga i Sverige. Han hade alldeles egna och speciella drömmar med den stora parken. Där skulle han låta bygga ett gigantiskt konstmuseum. Hans favoritarkitekt, Fredrik Blom, som ritade Rosendal, fick uppdraget. Vid den tiden pågick liknande konstmuseidrömmar i många europeiska huvudstäder och Karl Johan ville hänga med.
Arkitekt Blom ritade en 80 m lång och 16 bred byggnad med en hög rotunda i mitten flankerad av två långsmala flyglar. En triumfport med sex kolonner dominerade fasaden. En bred trappa skulle leda upp till rotundan. Kungen var mycket intresserad av svensk historia och fornnordisk mytologi. Han ville därför att rotundan skulle prydas i centrum av tre kolosstatyer föreställande Oden, Tor och Balder. Runt dem i en cirkel skulle stå kungarna:
Gustav II Adolf, Karl X, Karl XI, Karl XII och Karl XIII.
I gallerierna ville han hänga över 200 bilder, historiemålningar och målningar som berättade om kungens egna fältslag. I centrum skulle finnas tre stora panoramabilder som visade kungens födelsestad Pau med Pyrenéerna i bakgrunden, en vy över Stockholm och en över Kristiania (dagens Oslo).
Nästan alla var emot visionen
Karl Johan beställde omedelbart sex joniska marmorkolonner samtidigt som arbetet inleddes med sprängningar och schaktningar för museets grundläggning. Huggen gråsten anskaffades för socklar och trappor. Till Karl Johans besvikelse fanns det ingen som helst förståelse för hans projekt i riksdagen, nästan alla var emot honom. Sakta avtynade arbetet trots att fler kolonner hade beställts. Då kungen avled 1844 låg där det en hög med byggnadsmaterial. En del kolonner kunde användas då Nordiska museet byggdes.
Den polska konstnärinnan Monika Sosnowska fick använda en del av marmorn för sin skulptur. Därför kan man säga att skulpturparkens senaste tillskott är en länk mellan Estelle och hennes ätts stamfader.
Foto: TT