Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Lars Wallin släpper nytt ready-to-wear varumärke – V

23 sep, 2019, 08:00 
AvJohanna Lejon
Lars Wallin släpper ny kollektion
Lars Wallin utökar med ready-to-wear-kollektion. Anledningen? Couture-designern vill att fler ska kunna bära hans design
Annons

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev och få kungliga nyheter från hela världen!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom kungligt och nöje, repotage och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy.

Efter nästan trettio år under egen etikett öppnar couture-designern Lars Wallin nu upp för att fler ska kunna bära hans kreationer. Med det nya ready-to-wear varumärket Lars Wallin V vill designern nå en bredare målgrupp, men också ge de som längtat efter en Lars Wallin-klänning en möjlighet att bära hans plagg.

Lars Wallins V
Ett smakprov från Lars Wallins kollektion V.

Om Lars Wallins nya kollektion V

Lars Wallin V fokuserar på fest och passform, för Wallin har det varit viktigt att skapa en kollektion som är tidlös, men som också berör och sticker ut. Kontraster och inslag av humor genomsyrar kollektionen, ett överraskande grepp för couture-designern som exempelvis samarbetat med konstnären och illustratören Yoyo Nasty som tagit fram ett exklusivt print för kollektionen.

Annons

– Som designer har det varit en spännande och kreativ utmaning att gå från att designa åt en person åt gången, till något som passar fler – man kan säga att alla mina tidigare kunder, och erfarenheten jag fått av dem, är en del i inspirationen för V, säger Lars Wallin.

Lars Wallin
Lars Wallin 2018.

”Tidlös design – på ett nytt sätt”

Sedan ett par år tillbaka finns även ready-to-wear kollektionen Lars Wallin Collection, där steget från couture varit mindre än till nya varumärket V. Collection har Wallins signum med fokus på galaklänningar. Lars Wallin V tar ett tydligare kliv mot en bredare målgrupp. Glamour och arvet från couturen är närvarande, men designern överför det festliga från en aftonklänning till en college-tröja – fest möter sport i höstens kollektion.

Annons

– Många kommer nog förvänta sig att den nya kollektionen innehåller långa aftonklänningar, för det är ju det jag har gjort förut. Klänningar finns såklart i kollektionen, men på ett nytt sätt. V riktar sig till en något yngre målgrupp som är medveten om tidlös design och som väljer sin garderob med omsorg. Jag ser fram emot att överraska folk med kollektionen, avslutar Wallin.

Sofia
Prinsessan Sofia i Lars Wallins design, 2017.

Lars Wallin har varit aktiv i nästan 30 år och är Sveriges mest framträdande couture-makare. Han har gjort klänningar till Sveriges prinsessor, Victoria, Sofia och Madeleine, samt till skådespelerskor och musiker. Lars Wallin står numera bakom fyra varumärken: Lars Wallin Couture, Lars Wallin Collection, Lars Wallin V och Lars Wallin Jewellery.

Kollektionen Lars Wallin V finns att köpa från och med slutet på september hos utvalda återförsäljare och larswallin.com

Priser mellan 1000 och 5000 kr.

Foto: TT, Lars Wallin

Annons