Året med kungafamiljen: TV-programmet avslöjar krisen för kungafamiljen

Året med kungafamiljen: TV-programmet avslöjar krisen för kungafamiljen

En kris har uppstått för våra kungligheter efter Året med kungafamiljen.

SE FILMEN: Silvias hattkaos – kungen tvingas rycka in inför alla!
Slå på ljud

Året med kungafamiljen är ett måste för alla som intresserar sig för det svenska kungahuset. Då bjuds vi på en unik inblick i hur året artat sig för våra kära kungligheter – vilka äventyr de har upplevt i tjänsten.

I går sändes programmet i SVT. En högtidsstund för alla oss kungafantaster – men har det blivit färre av oss i Sverige? Tittarsiffrorna tycks peka på detta.

Året med kungafamiljen lockar färre tittare

Programmet lockade 994 000 tittare enligt mätningsbolaget MMS. En imponerande siffra i sig, men låg sett till Året med kungafamiljens starka tradition att locka bänkade massor. Jämför med år 2016, då ungefär 1,5 miljoner svenskar såg programmet. Eller 2015, när tittarsiffrorna låg på otroliga 1,9 miljoner.

Är detta något som borde oroa den svenska kungafamiljen? Det tycker Ellen Myrgård Lindén, mångårig reporter på Svensk Damtidning.

– Traditionsenliga Året med kungafamiljen är ett viktigt program för våra kungligheter. Genom summeringen i SVT, på bästa sändningstid, får de chansen att berätta för svenska folket om året som gått. Därför är såklart tråkigt för dem att inte fler valde att bänka sig framför tv:n. Till skillnad från förra året, då programmet fokuserade mycket på pandemin, så bjöd ju årets upplaga på både statsbesök och kungligt dop. Det var med andra ord lite mer glitter och glamour. Förhoppningsvis handlar det om julstress och att fler tittare kanske väljer att se programmet i efterhand, på SVT Play. Annars är det förstås lite oroande siffror.

Den minskade populariteten tar sig inte bara uttryck i tittarsiffrorna för Året med kungafamiljen. Vi såg samma tendenser i tittarsiffrorna för prins Julians dop tidigare i år. Enligt MMS tittade ungefär 736 000 människor på sändningen av dopet, en siffra som manar till eftertanke. För den är större än antalet som tittade på prinsessan Adriennes dop (598 000) 2018, men också betydligt mindre än den som gällde för prinsessan Estelles dop (1,2 miljoner).