Ari Behn tigger på gatan i hemmakvarteret

Ari Behn tigger på gatan i hemmakvarteret
Annons

Ari Behn gjorde ett annorlunda drag för att få tyst på skvallret i Norge. I gathörnet satt en tiggare. Londonborna anade knappast vem de just skänkt sina överblivna växelpengar till…

Ari Behn, 40, fortsätter att väcka uppmärksamhet, trots att han flyttat från kungariket Norge med sin familj.

Tiggde på gatan

Tidigare i veckan satte sig Ari Behn ned på Upper Street i London – ett stenkast från hans nya hem i världsmetropolen – och tiggde!

Fick några ören

Det var inte många som kände igen prinsessmaken. Ett flertal stressade förbipasserande gav honom några pence i mössan som han placerat framför sig.

Reagerade på skriverier

Prinsessan Märtha Louise och Ari Behns ekonomi har varit föremål för diskussion i Norge. Det sägs att Behn blev tiggare för en dag som en reaktion på allt prat om att författaren blir försörjd av hustrun.

Småaktigt

– Jag tycker att det är småaktigt att folk uttalar sig om min ekonomi, när de inte vet någonting om saken, säger Ari till norska Se og Hør.

Annons

Av Åsa Bönnelyche

Foto: Faksimil Se og Hør

 

Läs mer: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

76 kommentarer till “Ari Behn tigger på gatan i hemmakvarteret”

  1. Humaniora skriver: 18 mars, 2013

    Vad gör man inte för uppmärksamhet – så finns det många som resonerar i dagens samhälle där ett stort antal människor känner sig obekräftade och saknar gemenskap i något sammanhang.
    Men Ari B du behöver knappast vara bekymrad – vi vet vem du är och vi ser dig som den du är……………………………!!
    Säg bara inte att detta är ett uttryck för/av en sann konstnär el författare. – Det finns många kända personer som tror att vad de än gör, så är det ett uttryck för deras konstnärsskap, exklusiva talang etc. – Det påvisar bara att man tagit sig själv på för stort allvar och inte inser att man egentligen enbart är en av ett otal värdefulla
    brickor i spelet på livets arena!!


  2. Tjohanna skriver: 18 mars, 2013

    En märkligt provokativ handling. Kanske del i nåt “konstprojekt”?
    Hoppas han gav pengarna han eventuellt fick till någon som verkligen behöver dem. Ingen skulle behöva tigga!


  3. Anna skriver: 18 mars, 2013

    Vilket ytterst smaklöst sätt att bemöta kritiken på! Att leva på sin miljonärshustru är flera planeter bort från att faktiskt tvingas tigga på gatan! Som är verikligheten för många i England, Sverige och säkert även i Norge!


  4. Esther skriver: 18 mars, 2013

    Ari gjør reklame for sin nye vin.


  5. pia skriver: 18 mars, 2013

    Tänk om Ari B. bara ville känna på hur den har det, som måste tigga för att klara livhanken. I Storbritannien har det sedan mycket länge varit en vanlig syn, att människor ber om en slant till mat. Sverige är på väg åt det hållet, tyvärr.


  6. Marianne skriver: 18 mars, 2013

    Ari Behn slutar aldrig att förvåna!!


  7. Kristine, Oslo skriver: 18 mars, 2013

    Stakkars kongeparet som må dras med denne svigersønnen fra helvetet. Det er ikke sikkert det varer så mye lenger. De fleste nordmenn har fått ham helt opp i halsen. Martha må vel også miste tålmodigheten til slutt. Men da blir han vel helt krakilsk. Det er ekstremt provoserende at en person som lever i luksus som han setter seg ned på gaten og skal lure penger av folk. Uansett hvilket idiotisk stunt det nå enn måtte dreie seg om denne gangen.


  8. Bittan skriver: 18 mars, 2013

    # 7, Marianne, håller med dig. Kan de inte få fason på denne man, så är det lika bra att kasta ut honom från det Norska kungahust.
    Undrar vad Harald och Sonja tycker om detta!


  9. Lisa skriver: 18 mars, 2013

    Kommer han ut med en ny trist bok snart? Jag tror att norska kungahuset står starkt när det blåser och även starkt mot Ari Behn.


  10. Kristine, Oslo skriver: 18 mars, 2013

    Her letter Erling Lorentzen litt på sløret om Ari Behn og kongehuset. Jeg tenker på hvor ytterst lojale Erling Lorentzen har vært mot kongehuset i alle år. De har aldri stukket seg fram, aldri promotert seg selv i media. De har hatt sine egne virksomheter og de har slett ikke levd av sine fruers, prinsessene Ragnhilds og Astrids penger.

    Ari Behn er både egosentisk, latterlig og illojal mot kongehuset.

    http://www.seher.no/911254/erling-lorentzen-om-kjaerligheten-og-kongefamilien


  11. Kristine, Oslo skriver: 18 mars, 2013

    Erling Lorentzen og Johan Martin Ferner, mente jeg å si.


  12. Elisabeth Aronsson skriver: 18 mars, 2013

    Ja milda makter, och så finns det folk som klagar och gnäller
    på Sofia H.


  13. Olga skriver: 18 mars, 2013

    Det är lite cyniskt mot de som tvungna att tigga på riktigt för dagens överlevnad… man undrar varför den stora kärleken blev så grotesk och patetisk…kanske, det är inte dumt att välja en livspartner även med hjärna ” på ” och inte ” av ” …


  14. Picabo skriver: 18 mars, 2013

    Jag har så svårt att förstå varför ni klagar.
    Märtha har gift sig med den man hon älskar. Tycker ni det hade varit bättre om hon gift sig med den man som Ni älskar??

    På era kommentarer låter det som om ni önskar er tillbaka till tiden då våra kungligheter var tvingade till resonemangsäktenskap, för att göra landets innvånare nöjda och för att det skulle gagna politiken.

    Var glada för Märthas skull ! Hon ser ju ut att vara väldigt lycklig i sitt äktenskap


  15. mona skriver: 18 mars, 2013

    Norska kungafamiljen har stämt tidningen SE& HÖR för förtal
    och osanna artiklar, paparazzibilder. Tidningen kränker hans
    privatliv. Kanske det som Ari Behn protesterar mot hansäger att det skrivs saker som inte är sanna, att ingen vet något om hans ekonomi men skriver ändå.


  16. Mary Kristiansen skriver: 18 mars, 2013

    # 1 Humaniora:
    Hans “tigging” skal jo være en “kommenrar” til norske journalister som mener han lever på sin fru.Men det må jo også hans fru ta ansvar for, som tross alt reiser verden rundt med sitt engleprosjekt og er avhengig av en hjemmeværende mann – det så vi jo under prinsesse Ragnhilds begravelse, da han var igjen i London for å være hos barna. Ari Behn har jo i mange år skattet av sine millioninntekter fra sine mange og varierte prosjekter. Bøker design av vaser og klær, vært fotomodell,,skrevet for teater – og mye mer. Han har nå også i salg en prisbelønt vin. Den er faktisk god etter min smak…. Han er jo en allsidig person, som ikke ville ha noen kongelig titel. Av og til har jo Sonja måttet ta han litt i ørene av hensyn kongehusets rennnome, men alt i alt er han en fargeklatt som jeg håper får fortsette å være det. Vi har jo nok av kjedelige A4-mennesker.Jeg tror Ari og Märtha har det moro.Han vil i alle fall ikke være kongelig!


  17. Astrid A skriver: 18 mars, 2013

    Nå er grensen nådd! For en idiotisk måte å gjöre PR for sin nye vin på! Se og Hör kjöper alt. Det norske kongehus har anmeldt Se og Hör til pressens faglige utvalg fordi tidningen har krenket privatlivets fred. Så kommer svärsonen fra h… og roper: “Hei, alla skvallertidningar Titta på mig!” (som ni sikkert vet, talar både Ari och jag mycket gärna svorsk…) Kristine, Oslo er min heltinne i dag, og Elisabeth Aronsson har også truffet spikeren på hue!


  18. pia skriver: 18 mars, 2013

    12 “Elisabeth Aronsson”. Märk väl att Märta-Louise avstod från sina kungliga privilegier när hon gifte sig. Det bör också Carl-Philip i anständighetens namn göra om han tänker gifta sig med Sofia H. Då är paret privatpersoner och kan leva sitt liv som det behagar dem.


  19. Pallesen skriver: 18 mars, 2013

    # 4 Esther:
    Jeg tror du har ret. 😉
    Han tjente vist ca. 3 £ .… var det blevet en lille formue, havde han sikkert skænket den til velgørenhed.
    Selvfølgelig er Ari Behn en ‘torn i øjet’ på de personer, som stadigvæk betragter kongehuse anno 2013, som bestående af fine ophøjede
    kongelige personer, skønt alle som optages i dag er helt vanlige mennesker.
    Jeg tror afdøde prinsesse Lilian ville have syntes om Ari, hun gjorde også ting, som var lidt usædvanlige og ikke mindst på den tid.
    Fx da hun under en officiel middag i Spanien sad med en ‘karton-krone’ på hovedet, som nogle skolebørn havde lavet til hende, fordi de syntes, at en prinsesse skulle bære krone!


  20. Maja skriver: 18 mars, 2013

    Hur mycket fick han ihop??


  21. moi skriver: 18 mars, 2013

    Man tar sig för pannan! Spektakulär kan denne yngling förvisso tro sig vara. Men omdömet?
    Moi


  22. Bente RadnofskyGoogle skriver: 18 mars, 2013

    Jeg bor ikke langt fra London, og hvis jeg hadde kommet over Ari Behn med tiggerkoppen, ville jeg ikke ha kunnet beherske meg! Jeg er helt enig med Kristine, stakkars Kong Harald og dronning Sonja! Ari er en idiotisk klovn som ikke passer inn i et kongehus! Som engelskmennene ville si: “Whatever next?”


  23. Elle skriver: 18 mars, 2013

    Ari Behn er den beste `promotion` monarkiet kan få..nå synes folket så synd om Harald og Sonja at sympatien for dem vokser til himmels..


  24. Esther skriver: 18 mars, 2013

    # 7 og 10
    Jeg tror svært mange nordmenn liker Ari Behn. Han er en gave til kongehuset. La nå folk få leve livet sitt som de vil.


  25. Eva H. skriver: 18 mars, 2013

    Det Ari Behn sysslar med är inget annat än ett hån mot de stackare som inte har ngt annat val än att tigga. Det ligger väl lite i tiden att man ska låtsas sympatisera med de sämre lottade. Se bara på alla kändisar med sönderslitna jeans, det är lika osmakligt. Det vore en sak om jeansen är köpta på ngn loppis, men inte ens där säljer man trasiga klädesplagg. Stackars ML!


  26. magggan skriver: 18 mars, 2013

    Jag tycker tvärtom, blir man förvånad?


  27. Tjohanna skriver: 18 mars, 2013

    #8
    Kasta ut? Hur menar du? Han är ju gift med Märta. Det är väl deras val. Och hon har ju avsagt sig HKH. Live and let live!!!


  28. sandra,norge skriver: 18 mars, 2013

    #7 Kristine
    Du, spar oss for alle løgnene du sprer om Ari Behn!
    At du gidder å skrive så mye dritt og svada.
    Fei for din egen dörr!
    Det er ikke noe galt med Ari Behn,men derimot er det noe galt med hodet på deg og dere som er full av faenskap og MISUNNELSE(avundsjuka)!!!


  29. Eva skriver: 18 mars, 2013

    Han får väl göra som han vill, han är ingen kunglighet, i samband med giftermålet förlorade Märtha Louise rätten till epitetet Kunglig Höghet så vad Ari gör är hans egen business. Han har i alla fall inte fläkt ut sig naken för att försörja sig, även om han är en kontroversiell och spektakulär konstnär.


  30. Anne Nordbergsvenskdamtidning skriver: 18 mars, 2013

    Oj!!! Säger bara OJ!!! Han är ju otrolig den mannen…haha!!


  31. johanna pohjanen hollsten skriver: 18 mars, 2013

    Han är knäpp!!!


  32. Mia skriver: 18 mars, 2013

    Håller med #3 och #12. Han tycks leva i en evig tonårsålder. Vid fyrtio borde man förstå bättre. Han skaffar sig ju bara ny kritik på detta sätt.


  33. elsalena skriver: 18 mars, 2013

    nr 12-bra skrivit!!


  34. A-M. skriver: 18 mars, 2013

    Till # 12. #:
    Det ena behöver väl inte utesluta det andra!!!


  35. Zilva skriver: 18 mars, 2013

    Mitt i galenskaperna har den här mannen en sorts charm, som man inte kan bortse ifrån….kolla översta bilden….buspojkssmile !


  36. Sthlm skriver: 18 mars, 2013

    Det norska och svenska kungaparet borde vara bekymrade när det gäller barnens val av partner, men de verkar inte bry sig. Det är väl bara den svenska kungen som ser en aning bekymrad ut, men han har väl inget att säga till om längre.


  37. annica skriver: 19 mars, 2013

    Vilket slag i ansiktet för de som verkligen måste tigga för brödfödan! Och knappast är det väl nån som tror att Ari försörjer sig själv och har råd med den dyra Londonbostaden – inte de norska gvillorna att förglömma . utan Märthas kungliga miljoner?

    Faktum är väl att varken förtjänsten av Aris böcker och konst, samt Märthas “änglaskola” (ja, den är dyr) kan upprätthålla den levnadsstandard som paret Märtha-Ari har? Arvet från framlidne kung Olav var väl ganska omfattande, men kan paret verkligen leva på det utan att kung Harald hjälper?

    Hur är det, norska vänner här på tråden?


  38. annica skriver: 19 mars, 2013

    “norska villorna”, ska det stå..


  39. Eva skriver: 19 mars, 2013

    Ha ha, jag tycker att han verkar vara en man med humor, rolig idé att bemöta ryktena om hans ekonomi på det viset. Jag trodde mer att han var en pretantiös fjant, lite av en gigolo med mörka lockar, mycket yta utan innehåll, men nu börjar jag ändra uppfattning. Heja Ari!


  40. MiaS skriver: 19 mars, 2013

    I mina ögon är AriB är en skam för det norska kungahuset. Jag tycker synd om den norska kungafamiljen och hoppas att de utesluter AriB. Sedan står det honom fritt att tigga på riktigt om han inte kan försörja sig på egen hand.


  41. Grace skriver: 19 mars, 2013

    Nr. 5: Att man tiggar på gatan på skoj hjälper knappast till att känna på hur det är att behöva tigga på riktigt. Man har ju sitt normala liv att återvända till, och det vet man. Och i Ari Behns fall är det ju ett mycket privilegierat liv han när som helst kan gå tillbaka till. Det hela verkar mycket underligt, knappast trevligt för den norska kungafamiljen.


  42. My skriver: 19 mars, 2013

    Underbart att han går sin egen väg och inte rättar in sig i ett stelt hovprotokoll. 🙂


  43. Christell skriver: 19 mars, 2013

    12. gillar din komment


  44. annsofie skriver: 19 mars, 2013

    Ari Behn hade gjort mera nytta om han hade jobbat en dag
    med att plocka upp skräp på gatorna än att söka efter denhär typen av uppmärksamhet. Svårt att förstå Märta vad hon har sett i den barnsliga lättingen.

    Men, men – våra urvattnade kungahus nuförtiden befolkas också av såväl kreti som pleti…


  45. Grace skriver: 19 mars, 2013

    Visst har prinsessan Märtha Louise avstått från vissa kungliga privilegier, men kan inte låta bli att tänka att när man i alla fall är gift med en kronprinsens syster, ska man tänka vad för en påverkan ens handlingar har på den kungliga familjen och hur det ser ut. Man blir ju associerad med den kungliga familjen och det har man accepterat när man valt att gifta sig med en kunglighet. Det finns flera som klarar sig av det semi-kungliga livet utan att dra uppmärksamhet åt sig själva.


  46. Kristine, Oslo skriver: 19 mars, 2013

    Det er vel ingen tvil om at Ari Behn snylter på “kongelig glans”, han hadde vært null og niks om han ikke hadde vært gift med selveste prinsessen. Riktignok tjener også Märtha penger på sin kongelige status, men hun har dog ikke selv valgt å være en del av den kongelige familien, hun ble født inn i den.

    Jeg mener at Ari Behn er illojal mot kongefamilien. Nå i disse dager går de til rettssak mot Se&Hør for fotos og oppslag fra deres private sfære. Ari Behn på sin side driver med ulike klovnerier for å få oppmerksomhet fra den samme type presse. Ari Behn går også ut i den samme presse for å skjelle ut diverste journalister som skriver om ham. For en dobbeltmoral!


  47. Vivi skriver: 19 mars, 2013

    # 22 m.fl.
    Tja, egentlig har Ari Behn vel ikke optrådt mere “skamligt” end prins Harry ofte har gjort ? Om ham kan man også sige: “Whatever next” !


  48. inga-lisa skriver: 19 mars, 2013

    #29 Så rätt, så rätt.


  49. caia skriver: 19 mars, 2013

    Det är faktisk så att Ari Behns stunt som tiggare var ett av flera små filmsnutt som gjordes som reklam för hans nya vin och som skall användas som PR – så inget stunt för att protestera eller något! Men som vanlig så var Se&Hør framme och gjorde en “sak” av det, utan att berätta om bakgrunden. Tro inte allt ni ser och hör……


  50. Kristine, Oslo skriver: 19 mars, 2013

    # 47

    Nei selvfølgelig. Forutsatt at prins Harry fortsetter å oppføre seg like barnslig som hr. Behn til han er 41 år, som hr. Behn fyller i år.


  51. PBoo skriver: 19 mars, 2013

    # 49 caia

    Vad är syftet att ha med tiggare i en reklamfilm om vin?! Har du någon länk? Skulle vara intressant att se. Nyligen gjorde Tommy Nilsson reklam för Marabous Black-lakrits-choklad och samtidigt för sin nya skiva genom att låtsas kalla sig “Black” och att han skulle gå tillbaka till sina hårdrocksrötter. Men där använder han ju ingen annan än sig själv så känns som ett roligt grepp. Det här känns mer tveksamt. Men inte läst mer om det så kanske greit?


  52. Linnea skriver: 19 mars, 2013

    Förstår inte allt oväsen för det här påhittet.Inte har han skadat eller plågat någon.Inte har det kostat svenskar och norrmän ett öre.Kanske vill han påvisa hur ovärdigt det är att behöva tigga. Kanske en provokation att han vill vara ifred för elaka kommentarer runt honom och hans ekonomi .Han är ju författare och konstnär,De gör installationer ibland.Vänta och se vad det blir av det.Var inte så snara att dömma ut människor.


  53. Kristine, Oslo skriver: 19 mars, 2013

    # 52
    Jeg tror ikke vi behøver å vente å se så mye mer når det gjelder Ari. En stund etter bryllupet lå han relativt lavt. Nå er han helt uten hemninger, og det er nye stunts for å få oppmerksomhet i pressen hele tiden. Altså samtidig som han skjeller ut pressen fordi de ikke skriver nøyaktig slik han ønsker det.
    Helt siden prisesse Ragnhild giftet seg borgerlig, har vi vært vant med en ekstrem lojalitet mot kongen og hans hus fra den borgerlige inngiftede og dennes familie. De ga aldri intervjuer. Dessverre har denne æreskodeksen forsvunnet de siste årene, den ene etter den andre prøver å utsuge mest mulig til egen fordel av kongeglansen. Det er selvfølgelig størst problem for kongehuset selv og de mest kongetro. Det medvirker til en raskere avvikling av kongehuset. Vi vil ikke ha klovner og hoffnarrer i umiddelbar nærhet til kongehuset.


  54. caia skriver: 19 mars, 2013

    # 51, syftet vet jag inte men flaskan som flaggan står i är Aris egen vin. Det här är reklamfilm och kommer nog snart att visas ! men alltså inte något jag tror men vet. Har stått som en liten notis i ett norskt “avis” dessutom.


  55. Doris skriver: 19 mars, 2013

    La Ari få gjøre som han vil uten at vi skal bry oss. Syns han liver opp, og ikke er han kongelig heller.


  56. Linnea skriver: 19 mars, 2013

    Kristine Oslo. Det är en annan tid vi lever i än den som var då prinsessan Ragnhild levde o verkade.Var ska alla hovnarrar vara om inte runt hovet,även kungahusen kommer förändras.ungdomen i dag vill ha det så här, synas eller försvinna. Vårt moderna samhälle kommer avveckla det gamla och omoderna. Det som inte följer med och förnyar sig, försvinner.Kungligheter som inte visar sig, eller ger intervjuer befinner sig snart i glömskans dal.Dagens motto,jag syns,därför finns jag.Förr fanns kungligheterna när de inte syntes.Sen tycker jag det kan vara sunt om pressen får lite skäll ibland.Tror inte den mannen är så beroende av kungaglans det får han nog av sin änglalika hustru och sina söta döttrar.


  57. Kristine, Oslo skriver: 19 mars, 2013

    Selvfølgelig skal kongehusets medlemmer synes, men ikke alle disse snylterne utenfor kongehuset som svigersønner, svigerfedre, nevnøers stedøtre etc etc. som ikke har noe som helst annet å fare med enn at de har en slektning som tilhører kongehuset. Om de derimot har noe seriøst å fare med, er det ok at det synes i samfunnet med sin næringsvirksomhet. Ari hadde ikke vært kjent overhodet om det ikke var for at han giftet seg med Märtha. Han har fått én god bokanmeldelse for én bok. Begynner å bli lenge siden nå. Normalt ville forfatteren bli glemt ganske snart etter, om det var noen som la merke til bokanmeldelsen overhodet.

    Ja vi er i en annen tid, og den tiden er ikke kongehusenes tid.


  58. HM skriver: 19 mars, 2013

    #53. Du kan da ikke sammenligne tiden med da PR giftede sig, for vel mere end 50 år siden, med tiden i dag!
    Både kongehusenes arveregler, protokol m.m. …… og ikke mindst medierne …… har udviklet sig med med turbofart.
    Medierne gik IKKE tæt på kongelige og det man vidste, skrev man IKKE på den tid. Ikke mange i Danmark og Sverige vidste, at Ingrid giftede sig med en kronprins, der var alkoholiker. Det var tys-tys, og først noget man begyndte at skrive om for et par år siden, for nu er konkurrencen benhård i pressen, og det gælder om at have en historie, der sælger. Ny eller gammel, totalt underordnet, det så man også med kong CG.
    Ari er kunstner og de “kunster” han laver, gør vel hverken fra eller til i holdningen til kongehuset ?


  59. Kristine, Oslo skriver: 19 mars, 2013

    # 58
    Nå merker jeg at jeg skriver for mange innlegg, men det er også ledd i en diskusjonen.
    Du har riktige observasjoner. Men de som ønsker å beholde kongehusene bør bekymre seg. De færreste ønsker å beholde et kongehus befolket av Hvermannsen. Dersom de attpå til har et hoff av markskrikere rundt seg, jo mindre ønsket. Noen ønsker det, en del unge, lite reflekterte personer som ikke ser forskjell på kongehus og Hollywood. Men de som øsnker kongehuset som en viktig del av statsformen, og de som ønsker kongen som et viktig samlende symbol for hele folket ønsker det ikke. Og de som ikker bryr seg om kongehuset overhodet, trekker enda mer på skulderen av hele sirkuset.


  60. Linnea skriver: 19 mars, 2013

    Kära Kristine. Svårt slänga släkten på sophögen med munkavel på om Du gifter Dig kungligt.Hoppas ingen kallade mig snyltare om något barnbarn gifte sig kungligt.Vem vet vad det blivit av Ari Behn, om han sluppit bli ingift kunglig.Kanske han skrivit många böcker.


  61. VenlaVenla skriver: 19 mars, 2013

    Honom kan vi skicka till Rumänien för att se hur tiggarna i EU länder lever. Osmakligt av herr Ari Behn!


  62. mona skriver: 19 mars, 2013

    #18 Pia Märta Louise ville starta företag inom sjukgymnastik,
    sagor på cd osv. Men för att kunna ta betalt så var hon tvungen att avstå titeln kunglig höghet. Som kunglig höghet får du inte ha ett vanligt jobb med lön.Pia det var inte för Aris skull hon gjorde det.

    Ari vill protestera mot alla lögnaktiga artiklar om hans ekonomi
    men det är kanske lite väl spektakulärt sätt att protestera på.


  63. Kerstin Bergström skriver: 19 mars, 2013

    #29 Eva Ropa hej när du hoppat över bäcken .Det är inte så länge sedan som det var enbild på honom ifrån hans atelje och om jag inte minns fel var han naken på fotot.Du måste tydligen ha naken fobi.


  64. Karin Nilsson skriver: 19 mars, 2013

    Ari hör inte till det norska kungahuset. Märtha Louise avsade sig sin HKH titel när hon gifte sig med honom. De får inget apanage. Och vad hon eller andra gör med sina ärvda pengar har ingen av oss att göra med. Dagens sk. kungahus är bara teater från början till slut. Samtidigt som de vill ha kvar sina medeltida privilegier vill de leva som folk mest och få av dem är kungliga i ordets rätta betydelse. Märtha gjorde helt rätt och andra sk. prinsar och prinsessor borde följa hennes exempel


  65. Dorthe skriver: 20 mars, 2013

    For mig er Ari Behn en slags multikunstner (var han ikke også det, før han blev gift ind i kongefamilien?) og dette er et af de
    humoristiske af slagsen: Han har streget writer over… så der kun står painter. Nogen mener han lever af MLs penge og andre måske, at han ikke er a writer, tihi.
    Jeg synes han har både humor og ironisk sans.
    Vores prins Henrik mener det derimod ikke spor humoristisk, at han burde kaldes Kong Henrik……… det gør så til gengæld en stor del af befolkningen! 😀


  66. Kristine, Oslo skriver: 20 mars, 2013

    #65 Det er jeg enig med deg i Dorthe, at det er ganske lattervekkende av prinsgemalen at han ønsker å tituleres kong Henrik. Han er virkelig inkarnasjonen i H.C. Andersens eventyr om keiserens nye klær. Om prins Henrik hadde vært norsk prinsgemal hadde han blitt raljert med i alle humorprogram på TV og fra alle landets revyscener.


  67. Charlotte skriver: 20 mars, 2013

    Jeg er ret vild med Prins Henrik og på mange punkter har han meget tilfælles med Ari Behn! PH har skrevet stærkt erotiske digte, han har lavet en skulptur af en nøgen kvinde, som står på Cayx – I mange år fik han en del af Margrethes apanage, men på et tidspunkt begyndte han at udtale sig i pressen om, at det var ydmygende at skulle bede DM om lommepenge, så nu får han egen apanage og han blev rasende da Frederik var stedfortræder for Margrethe ved en Nytårskur og ikke ham. Og ja, så er han stadigvæk frustreret over ikke at blive tituleret konge. Både Prins Henrik og Ari Behn sætter kulør på de kongefamilier, de er medlemmer af !!! Ærlige personer, der ikke fejer alt ind under gulvtæppet og holder fin facade udadtil.


  68. Beata skriver: 20 mars, 2013

    Hoppas han tigger till fattigt folk i London!


  69. Kristine, Oslo skriver: 20 mars, 2013

    # 67
    Så du synes at kongehusene burde bestå av standup-comediants?


  70. Christina Helsinki skriver: 20 mars, 2013

    #69

    Kristine, Oslo

    Består inte kungahusen redan av en massa standup komiker?

    Ena stunden får man officiellt dela säng, den andra stunden får man inte ens sitta bredvid varandra pga av protokoll. Respekten hos folk för kungahusen har naturligtvis dalat.Teatern går inte mera hem som förut.

    Men på tal om Ari Behn, är du säker på att Märtha-Louise inte skrattar hjärtligt åt Aris befängda påhitt, hon ser nämligen ut att älska honom och verkar humoristisk.


  71. Kristine, Oslo skriver: 20 mars, 2013

    Jo kanskje, Christina. En del er komikk, men det meste er tung symbolikk. Protokollen er uløselig tilknyttet monarkiet. Ingen protokoll – intet monarki. Monarkiet idag har ingen politisk funksjon, men en seremoniell. Likevel tilpasses protokollen tiden, men det går langsomt, langsomt. Slik det må være i en konservativ institusjon.

    Jeg skulle gjerne vært flue på veggen hjemme hos Märtha og Ari, for ikke å si på Slottet når Sonja rusker om på sin svigersønn. Det kan komme til et punkt, der også Märtha synes han blir for illojal. Sånn kan det gå når man kun velger parter kun som følge av en heftig forelskelse, og glemmer å bruke hodet. Kärlek gör blind, min sann.


  72. Monica skriver: 20 mars, 2013

    Kristine, Oslo

    – jeg er så enig med deg i det du skriver. Jeg har vært en 100% royalist hele mitt liv – men syntes det som har skjedd siste 10 årene med vårt norske kongehus har vært veldig ødeleggende.


  73. Miayahoo.se skriver: 20 mars, 2013

    En dag så kommer han att gå för långt och Märtha Louise kommer att tröttna.


  74. Miayahoo.se skriver: 20 mars, 2013

    Sen ska man komma ihåg att Ari har själv sagt i intervjuer att han lider av depressioner och detta kan vara ett uttryck för det.Vad hans svärföräldrar tycker om tiggandet kan man bara gissa!


  75. PBoo skriver: 25 mars, 2013

    # 73 Mia

    Gått för långt nu kanske?

    Tycker – oavsett vem det är politiker, journalister eller konstnärer m.fl. – att det är groteskt och helt respektlöst gentemot offren att nyttja terroristen/mördaren i sina egna syften. I Sverige har många politiker och journalister gjort detta i tid och otid – mycket osmakligt och något man som svensk skäms mycket över. Norge tycks ha haft mycket värdigare och mer respektfullt sätt att hantera tragedin. Poltiker, journalister m.fl. tycks inte ha nyttjat den till sina egna syften, tills nu, vad jag sett/hört i alla fall (men självklart inte sett/hört allt som sker i Norge).

    http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/martha-louises-man-spetsar-breiviks-huvud


  76. Marguerithe skriver: 25 mars, 2013

    Jag tycker nog att Ari Behn har gått för långt här. Det är ett kryddmått för provocerande för att vara roligt. Synd om gulliga Märtha som alltid tar sin man i försvar vad han än hittar på.


Annons

Laddar