Kändiskvinnan portad från Madeleines fest: "Vill inte ha fel uppmärksamhet"
Prinsessan Madeleine hade sin stora lansering av hudvårdsmärket Minlen på butiken Lyko i lördags. Det var förvånansvärt svalt intresse från allmänheten; enligt TT började köandet utanför först tio minuter innan öppning.
Allmänheten var välkommen, men inga journalister. Pressen hade nämligen blivit portad på förhand.
Kändiskvinnan portad av prinsessan Madeleine
Kända skribenten och debattören Annie Croona hade ansökt om att få vara på plats under evenemanget. Hon hade fått ja från Lyko och såg fram emot att dyka upp och ställa frågor till Madeleine.
Hon inväntade lördagen.
– Men när svaret kommer får jag veta att Lyko har ångrat sig: journalister är inte längre välkomna. De skriver att de mot bakgrund av ett växande intresse från media har beslutat att göra evenemanget exklusivt för ”familjer och fans”, och fortsätter: ”Madeleine Bernadotte ser mycket fram emot att äntligen få träffa dem personligen och direkt kunna ta del av deras värdefulla reaktioner och tankar kring produkterna”, skriver Annie i en krönika för Dagens ETC.
Därför blev Annie Croona stoppad
Lyko skrev till Annie att de inte planerat att lanseringen skulle åtnjuta sådant "medialt fokus".
– Det är såklart inte sant: alla som lanserar ett varumärke vill ha medias uppmärksamhet. Sanningen är att Minlen inte vill ha fel uppmärksamhet, alltså kritik. Influencers är antagligen varmt välkomna till evenemanget: positiv publicitet tackar man knappast nej till, skriver Annie.
Madeleines satsning på Minlen har blivit ifrågasatt redan från start. Kritiken har handlat om att Madeleine indirekt kommer att utnyttja sin prinsesstitel i kommersiella syften – något som Madeleine själv förnekat.